eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
31 عکس
1 ویدیو
115 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای تبلیغی، فقهی، اصولی، رجالی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">rezaqqaa@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه سوم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه چهارم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 💐 ✅ قَالَ الصَّادِقُ ع وَ لَرُبَّمَا تُرِكَ فِي افْتِتَاحِ أَمْرِ بَعْضِ شِيعَتِنَا «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» فَيَمْتَحِنُهُ اللَّهُ بِمَكْرُوهٍ، لِيُنَبِّهَهُ عَلَى شُكْرِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الثَّنَاءِ عَلَيْهِ، وَ يَمْحُوَ عَنْهُ وَصْمَةَ تَقْصِيرِهِ- عِنْدَ تَرْكِهِ قَوْلَ: بِسْمِ اللَّهِ. 🖋از امام صادق -علیه الصلاه و السلام- نقل شده است : «بسیار می شود که بعضی از شیعیان ما «بسم اللّه» را در آغاز کارشان ترک می گویند و خداوند آنها را با ناراحتی مواجه می سازد تا بیدار شوند و ضمنا این خطا از نامه اعمالشان شسته شود». 📚 تفسیر منسوب به امام حسن عسکری ع، ص22 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه پنجم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
نماز مسافر1و2.pdf
431.2K
🔵 این متن ، تلاشی است برای تدوین متن عمیق فقهی بر اساس مراحل و سعی دارد تا روند عملی روش شناسی اجتهاد بر مسائل مطرح در بحث «نماز مسافر» تطبیق داده شده و به شکل صحیح تبئین گردد و از مرحله مواجهه با سوال فقهی تا رسیدن به نظر شارع به شکل منطقی و آموزشی طیّ شود. ✅ 📗 📝 قسمت اول و دوم : معنای سفر + اصل مشروعیت قصر + قصر رخصت یا عزیمت (بخش اول) 🆔@yaddashhayetalabegi
🔔 💡 / ۲ ❓هدف از ابتدا «با نام خدا» چیست؟ ✅ ابتدا به نام ذات باری تعالی این تذکّر را هم به همراه دارد که با توجّه و ذکر الهی کار را انجام دهیم و هدف از کار را جلب قرار دهیم که هیچ چیز جز رضایت او اهمیت ندارد. ✅ اگر کار بدون ذکر شریف «بسم الله» شروع شود، یعنی نام و یاد خداوند -تبارک و تعالی- فراموش شده و کار در نهایت محقق نخواهد شد و به فایده نهایی و کامل خود که پاداش معنوی تام است منجر نمی شود. شاید به این دلیل فرموده اند «كُلُ‏ أَمْرٍ ذِي‏ بَالٍ‏ لَمْ يُذْكَرْ «بِسْمِ اللَّهِ» فِيهِ فَهُوَ أَبْتَر» . (هر کار دارای اهمیتی که با «بسم الله» شروع نشود، ناقص و ناتمام است). ❓اما جای این سوال باقی است که چرا به جای «بسم الله الرحمن الرحیم» گفته نشود «بذکر الله الرحمن الرحیم». آنچه از فوائد ذکر «بسم الله» گفته شد به نظر می رسد برای این ذکر نیز وجود دارد، اما این ذکر برای شروع کارها توصیه نشده است. 🔍 ظاهرا خصوصیتی برای «اسم الله» است که سوره های مبارکه قرآن و کارهای مهم باید با «بسم الله» شروع شود. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه ششم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 💐 صلی الله علیه و اله و سلم ✅ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ أَكَلَ مَعَهُ فَلَمَّا رَفَعَ الصَّادِقُ ع يَدَهُ مِنْ أَكْلِهِ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ‏ وَ مِنْ‏ ‏ ص فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ- يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَ جَعَلْتَ مَعَ اللَّهِ شَرِيكاً فَقَالَ لَهُ وَيْلَكَ إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ‏ وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ‏- وَ يَقُولُ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ‏- فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَ اللَّهِ لَكَأَنِّي مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ. 📚 وسائل الشیعه، ج۲۴، ص۳۵۱ علیهم الصلاه و السلام 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 💐 علیه الصلاه و السلام ✅ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع؟ قَالَ زِيَارَةُ أَبِي أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَةِ. 📚 کامل الزیارات، ص۳۰۶ ع 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🛎 💡 / ۳ 🔑 ❇️ اسم لفظی و عینی ❇️ 🖋در ابتدا به نظر می رسد «إسم» به معنای عنوانی لفظی است که اشاره به شیئی دارد و شامل نام، لقب و کنیه می شود. ✅ اما برخی استعمالات «» در متون دینی با معنای ذکر شده (الفاظ وضع شده برای اشاره به شیء) سازگاری ندارد. مانند : «و بأسمائک التى ملأت أرکان کل شى ء» (دعای کمیل). روشن است که نام خداوند -تبارک و تعالی- ارکان اشیاء را پر نکرده است و مراد از «اسم» در این عبارت امور و حقایق تکوینی عینی نیست -نه وجود لفظی-. «أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ‏ الَّذِي‏ تُمْسِكُ بِهِ السَّمَاوَاتِ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِك‏». اسمی که آسمانها را نگه داشته است، نام و الفاظ وضع شده برای ذات باری تعالی که توسط ما تلفظ می شود، نیست، بلکه اسمی است غیر لفظی، موجودی است حقیقی و واقعیتی است با اثرگذاری خارجی. امثال این تعابیر در متون دینی بسیار است. ✅ در حقیقت «اسم» به معنای عامّ «» یا «عَلَامَةٌ للشَّيْ‌ءِ يُعْرَفُ به» است -چه الفاظ موضوع باشد و چه حقائق خارجی که ذات با آنها شناخته می شود و علامت آن به حساب می آیند-. (ر.ک. مفردات راغب) ✅ پس «اسم الله» به معنای علامتی که ذات خداوند -تبارک و تعالی- با آن نمایان شود، به «» و «» تقسیم می شود. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
خیار مجلس. قسمت اول.pdf
452.4K
📚 📝 حاشیه با نگاه به 🖋 / قسمت دوم / خیار مجلس (بخش اول) 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🛎 💡 / ۴ 🔑 اقسام با دقّت در نصوص دینی، کشف می شود که دو نوع اسمِ تکوینی و عینی برای ذات باری تعالی وجود دارد : 1⃣ اوصاف ذات باری تعالی () : اسامی که در اصطلاح رایج ما تکوینی و خارجی باری تعالی هستند، مثل قادر، علیم و حیّ (ذات باری تعالی با تعین قادریت یا عالمیت). [📚ر.ک. تفسیر تسنیم، علامه جوادی آملی، ذیل تفسیر "بسم الله" در سوره مبارکه حمد]. ✅ التوحید، ۱۸۶ : عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: اعْلَمْ عَلَّمَكَ اللَّهُ الْخَيْرَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدِيمٌ وَ الْقِدَمُ صِفَةٌ ... فَسَمَّى نَفْسَهُ سَمِيعاً بَصِيراً قَادِراً قَائِماً ظَاهِراً بَاطِناً لَطِيفاً خَبِيراً قَوِيّاً عَزِيزاً حَكِيماً عَلِيماً وَ مَا أَشْبَهَ هَذِهِ الْأَسْمَاء. 2⃣ مخلوقات باری تعالی () : ✅ در تفسیر العیاشی آمده است : «عن الرضا ع قال‏ إذا نزلت بكم شدة فاستعينوا بنا على الله- و هو قول الله: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها» قال: قال أبو عبد الله: نحن و الله الأسماء الحسنى‏- الذي لا يقبل من أحد إلا بمعرفتنا». اشاره دارد که ذوات مقدّس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- «اسم الله» هستند. روشن است که مراد از «اسم الله» در این عبارت نام و الفاظ موضوع یا اوصاف ذاتی باری تعالی نیست، بلکه مراد است. 📚 علامه حسن زاده، ممد الهمم فی شرح فصوص الحکم : به این معنا [اسم فعلی] هر شیئی «اسم الله» است، هر چند اشیاء خارجی در «اسم الله» بودن و معرّف بودن برای ذات الهی مختلف هستند. مثلا «سنگ» اوصاف الهی را نشان می دهد، اما «انسان» که اشرف مخلوقات است، بیش از سنگ دلالت بر علم و قدرت الهی دارد. از بین انسانها هم وجودات مقدس -علیهم الصلاه و السلام- و در رأس وجود مقدس -صلی الله علیه و آله و سلم- که اشرف مخلوقات است و مراتب مخلوقی را به انتها رسانده است، «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ ... عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى‏» (سوره مبارکه نجم، آیه شریفه ۸ تا ۱۴) بیش از هر مخلوقی معرّف برای کمالات الهی است و اشاره به تمام کمالات الهی از علم، قدرت، حکمت، صبر، عزت و ... دارد. به همین جهت این وجود ختمی مرتبت را «» می گویند. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️ حوزه ع و تاریخ ولادت و شهادت و ... این ذوات مقدس ع را یاد نمی دهد. شاید تصور شده همه طلبه ها آنها را بلد هستند. ◼️ بارها طلبه ها در روایات با کنیه این ذوات مقدس ع مواجه می شوند، اما آنها را نمی شناسند. این عیب بزرگ قابل گذشت نیست. 🖋تکمله : ۱. ابوابراهیم و ابوالحسن ماضی از کنیه های وجود مقدس امام کاظم ع است. ۲. ابوالحسن ثانی به وجود مقدس امام رضا ع و ابوالحسن ثالث به وجود مقدس امام هادی ع اطلاق می شود. ۳. ابوجعفر ثانی به وجود مقدس امام جواد ع اطلاق می شود. ۴. ابواسحاق از کنیه های وجود مقدس امام صادق ع است. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه هفتم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
📜 / ۵ 🖋 معنای «بسم الله» بنابر اقسام «اسم الله» و احتمالات در متعلق آن سه احتمال در مورد متعلق «بسم الله» بیان شد و سه قسم برای «اسم الله». در ضرب این احتمالات، ۹ معنا برای این ذکر قابل تصور است که البته اراده برخی از این معانی از این ذکر بعید به نظر می رسد. 1⃣ استعانت می طلبم از اسم لفظی خداوند -تبارک و تعالی-. اراده این معنا بعید است. 2⃣ استعانت می طلبم از اسم ذاتی باری تعالی (الله). در ادامه در مورد این اسم ذاتی حقیقی و خارجی باید صحبت کنیم. 3⃣ استعانت می طلبم از اسم فعلی الله. در ادامه اشاره خواهد شد که این اسم فعلی بر ذات مقدس نبی اکرم -ص- تطبیق شده است و لذا استعانت از این ذات مقدس خواهد بود. 4⃣ شروع می کنم با اسم لفظی خداوند -تبارک و تعالی-. 5⃣ شروع می کنم با اسم ذاتی باری تعالی (الله). 6⃣ شروع می کنم با اسم فعلی باری تعالی که بر ذات مقدس نبی اکرم -ص- تطبیق شده است. 7⃣ حمد خداوند با اسم لفظی خداوند -تبارک و تعالی- است. این احتمال بعید است. 8⃣ حمد خداوند با اسم ذاتی باری تعالی (الله) است. 9⃣ حمد خداوند با اسم فعلی باری تعالی است که بر ذات مقدس نبی اکرم -ص- تطبیق شده است. ◀️ همه این احتمالات مطالب و معارف عمیقی دارد که متوقف بر شناخت عمیقتر اسمِ «» است که در ادامه بیان خواهد شد. شاید استفاده از تعبیر «بسم الله» به جای «بذکر الله» برای اشاره به این معانی بوده است، معناهایی که شاید برخی از آنها، از بواطن کتاب آسمانی قرآن باشد. در تفسیر قرآن کریم گفته شده است که ممکن است خداوند -تبارک و تعالی- با همین الفاظ و ظواهر قصد داشته است تا ما با تامل و استفاده از کلمات نورانی معصومین -علیهم الصلاه و السلام- به و غیر ظاهری هم دسترسی پیدا کنیم. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه هشتم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 🖋"ذکر لفظی جهت دهنده به است" اصل و عمده در ذکر، ذکر قلبی و روحی است، البته ذکر لفظی اهمیت فراوانی دارد. چرا که : اولا انتقال از لفظ به معنا را حاصل می کند و سبب ذکر قلبی است و از انحراف توجه درونی جلوگیری می کند. ثانیا ذکر لفظی به ذکر قلبی می دهد و به توجه قلبی سمت و سو می دهد. دستورات شریعت مقدس در مورد اذکار لفظی، در این زمینه به ما آموزش می دهد و مثلا بیان می کند که نماز را با توجه به ذکر الله اکبر (تکبیره الاحرام) شروع کن. سپس به معارف «بسم الله الرحمن الرحیم» و سوره مبارکه حمد بر قلب بگذران. دیگر اذکار نماز نیز همین طور. یا اگر تسبیحات حضرت زهرا -سلام الله علیها- بعد از نماز توصیه شده است، یعنی ۳۴ بار بعد از نماز با توجه پیش خودت مرور کن که . ذکر «الله اکبر»، طبق روایات یعنی «الله اکبر من ان یوصف» (مرحوم صدوق، توحید، ص313). او بزرگتر از آن است که به فهم و وصف و توهم در آید. بعد از نمازها ۳۴ بار یادآوری کنیم که خداوند از هر کمالی که تصور کنیم،کاملتر است، از هر مهربانی که تصور کنیم، مهربانتر است و ... . ۳۳ بار ذکر گفته شود، یعنی در قلب خود مرور کنیم که حمد و ثنا مخصوص اوست. حمد و ستایش برای کمال و ارزش است و همه کمالها از او و برای اوست. همه کمالات عنایت و افاضه اوست. ۳۳ بار بعد از نماز یادآوری کنیم که تمام کمالات از خدا و برای خداست. ۳۳ بار یادآوری کنیم که ، ذات باری تعالی از هر عیب و نقص و ایرادی مبراست. هر چه نقص و پلیدی است، از ماست و ذات باری تعالی مبرا از هر نقص و پلیدی است. اگر اذکار لفظی توصیه شده در شریعت با ذکر قلبی همراه شود، قدم بلندی در برداشته خواهد شد. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
📜 / ۶ بیان شد که «اسم الله» به لفظی، ذاتی و فعلی تقسیم می شود. 📖در کتاب شریف کافی ، ج۱، ص۱۱۴ و دیگر کتب حدیثی مانند معانی الاخبار این روایت ذکر شده است : 🔅عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنْ تَفْسِيرِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ- قَالَ الْبَاءُ بَهَاءُ اللَّهِ [زیبایی یا روشنی] وَ السِّينُ سَنَاءُ اللَّهِ [شکوه یا درخشش] وَ الْمِيمُ مَجْدُ اللَّهِ [بزرگواری] وَ رَوَى بَعْضُهُمْ الْمِيمُ مُلْكُ اللَّهِ [مالکیت و سلطنت] ... . 🔺این تبئین از «اسم الله» با اراده اسم لفظی الله (صوت تلفظ شده) سازگاری چندانی ندارد. اما اگر گفته شود که مراد از «اسم الله»، است، جمال، شکوه و بزرگواری یا سلطنت باری تعالی از این ذکر شریف قابل استفاده است. اگر به و اسماء ذاتی باری تعالی توجه شود، جمال، شکوه، بزرگواری یا سلطنت باری تعالی قابل استفاده است، که وجود مقدس امام صادق -علیه الصلاه و السلام- این معارف را به حروف «باء» و «سین» و «میم» نسبت داده اند. اگر به باری تعالی -که در مرحله اول بر وجود مقدّس نبیّ اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم منطبق می شود- توجّه شود، جمال، شکوه، بزرگواری یا سلطنت باری تعالی قابل استفاده است. اگر مراد از درخشندگی باشد، شاید اشاره به این دارد که ذات اقدس الهی با اسماء ذاتی یا اسماء فعلی خود، ای از کمالات خود را بروز داده است. کمالات الهی در اسماء ذاتی مثل عالم و قادر یا کمالات الهی در اسماء فعلی ذوات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- برای ما جلوه گری می کند، چرا که مقام ذات یا به تعبیری کنه ذات باری تعالی در دسترس معرفت ما قرار نمی گیرد، اما جلوه های کمالی باری تعالی به مقدار ظرفیت ما از اسماء ذاتی و فعلی قابل استفاده است. 🔐این مطالب نشان می دهد که فهم عمیق ذکر «بسم الله» به تنهایی چه معارف اثرگذاری را برای هدایت و تربیت ما به همراه دارد. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه نهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 مراتب ذکر قلبی : 1⃣ ذکری که ملازم انجام واجبات و ترک محرمات است. توجه داشتن به خداوند و احکام الهی تا عصیانی سر نزد و مطیع محض باشد. (ر.ک. الکافی، ج2، ص80) بالاترین مرحله این مرتبه، ذکری است که ملازم دوری از مکروهات و مشتبهات است و همراه با انجام مستحبات است. 2⃣ توجه دائمی به این که در محضر خدا هستیم و او شاهد و ناظر اعمال ماست. 3⃣ توجه قلبی تام به ذات باری تعالی به گونه ای که گویا همواره خدا را - با تمام کمال و جلال و جبروتش- می بیند (کانّک تراه، کافی، ج8، ص79). البته لاتدرکه العیون بمشاهده العیان ولکن تدرکه القلوب بحقائق الایمان. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه دهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️ -سلام الله علیها- 📚 در کتاب شریف بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۳۱۶ آمده است : رأَيْتُ فِي بَعْضِ كُتُبِ الزِّيَارَاتِ حَدَّثَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ قَالَ يَا سَعْدُ عِنْدَكُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ‏ فِدَاكَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ. 🖋 در تبیین «عرفان به حق حضرت معصومه -سلام الله علیها- دو تفسیر وجود دارد. ✅ تفسیر اول : حق به معنای حقیقت است یعنی حقیقت و حضرت فاطمه معصومه س را بشناسیم. جایگاه ایشان را درک کرده باشیم. آنچه مشخص است جایگاه بسیار والای ایشان در مقایسه با دیگر امامزادگان است. از تعابیر نقل شده در مورد این وجود نورانی چنین استفاده می شود که ایشان تالی تلو معصومین -علیهم الصلاه و السلام- بوده اند. ✅ تفسیر دوم : عرفان به حقی که این بانوی با کرامت بر گردن ما دارند. بدون ترديد نقش حضرت معصومه -سلام اللَّه عليها- در قم شدن قم و عظمت‌ يافتن اين شهر مذهبىِ تاريخى، يك نقش پر رنگ است. این مرقد مطهر، نقش به سزایی در شکل گیری حوزه علمیه و مرجعیت این شهر برای معارف حقه داشته است. اصل این حوزه و برکات آن -از جمله برکات بسیار فراوان این انقلاب اسلامی که برخواسته از حوزه علمیه قم است- مرهون حضور و عنایت این بانوی با کرامت است. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
خیار مجلس. قسمت دوم.pdf
400.2K
📚 📝 حاشیه با نگاه به 🖋 / قسمت سوم / خیار مجلس (بخش دوم) 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
اللهم ارزقنا توفیق الشهاده فی سبیلک 🤲