eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
37 عکس
1 ویدیو
123 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای تبلیغی، فقهی، اصولی، رجالی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">rezaqqaa@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
رجال مقدماتی. جلسه هفتم.mp3
6.72M
📚 🔔 جلسه / ارزیابی راوی، توثیقات عام، اصحاب اجماع و مشایخ ثلاث 🔆 تیرماه 1399 سید محمد رضا واعظی @yaddashhayetalabegi
رجال مقدماتی. جلسه هشتم.mp3
5.15M
📚 🔔 جلسه / ارزیابی راوی، توثیقات عام، اکثار روایت اجلاء و اسناد تفسیر قمی و اسناد کامل الزیارات 🔆 تیرماه 1399 سید محمد رضا واعظی @yaddashhayetalabegi
نماز مسافر. قسمت اول.pdf
183.4K
🔵 این متن ، تلاشی است برای تدوین متن عمیق فقهی بر اساس مراحل و سعی دارد تا روند عملی روش شناسی اجتهاد بر مسائل مطرح در بحث «نماز مسافر» تطبیق داده شده و به شکل صحیح تبئین گردد و از مرحله مواجهه با سوال فقهی تا رسیدن به نظر شارع به شکل منطقی و آموزشی طیّ شود. ✅ 📗 📝 قسمت اول : معنای عرفی سفر و اصل مشروعیت قصر نماز مسافر @yaddashhayetalabegi
رجال مقدماتی. جلسه نهم.mp3
7.6M
📚 🔔 جلسه / ارزیابی راوی، مذهب راوی + ارزشگذاری سند 🔆 مردادماه 1399 سید محمد رضا واعظی @yaddashhayetalabegi
علیه السلام: 🔆 «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماما فَلیَبدَأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ وَلیَکُن تَدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَدیبِهِ بِلِسانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفسِهِ وَ مُؤَدِّبُها اَحَقُّ بِالجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ ومُؤَدِّبِهِم». ✅ کسى که خود را پیشواى مردم قرار داده، باید پیش از آموزش دیگران، خود را آموزش دهد و پیش از آنکه دیگران را با زبان، ادب بیاموزد، باکردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادب آموز خود بیش از آموزگار و ادب آموز مردم، شایسته تجلیل است. 📔 ، حدیث 7016 💐 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
رجال مقدماتی. جلسه دهم.mp3
8.18M
📚 🔔 جلسه / منبع شناسی، منابع رجالی، اصول اولیه 🔆 مردادماه 1399 سید محمد رضا واعظی @yaddashhayetalabegi
رجال مقدماتی. جلسه یازدهم.mp3
7.18M
📚 🔔 جلسه / منبع شناسی، منابع رجالی، ادامه اصول اولیه، اصول ثانویه و جوامع متاخر 🔆 مردادماه 1399 سید محمد رضا واعظی @yaddashhayetalabegi
رجال مقدماتی. جلسه دوازدهم.mp3
7.9M
📚 🔔 جلسه / منبع شناسی، منابع رجالی، جوامع متاخر و منابع الکترونیکی + منابع حدیثی، قسمت اول 🔆 مردادماه 1399 سید محمد رضا واعظی @yaddashhayetalabegi
رجال مقدماتی. جلسه آخر.mp3
8.98M
📚 🔔 جلسه / منبع شناسی، منابع حدیثی، قسمت دوم 🔆 مردادماه 1399 سید محمد رضا واعظی @yaddashhayetalabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 هر عملی روحی و جسدی دارد. آن علم، نیت و عزمی است که منتهی به جسد عمل (ظاهر محسوس آن) می شود. پس انسان هنگامی که عملی اختیاری از او سر می زند، روح و جسد عمل در نفس انسان حاصل می شود و با آن می شود. اینگونه عمل در نفس اثر گذاشته و آن را شکل می دهد. [اصلاح نفس با اصلاح عمل حاصل می شود و هر عملی بر نفس اثرگذار است]. 📚 تکمله نهایه الحکمه 🖋 علی امینی نژاد 📖 صفحه ۱۰۶ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅ برخی فوائد مجالس عزای اهل بیت عصمت و طهارت -علهیم الصلاه و السلام-.
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ 💡 ریشه اصلی واقعه : 1⃣ اصول کافی، ج 8، ص 180 : «امام صادق - علیه السلام - : اذا کتب الکتاب قتل الحسین . وقتی نامه نوشته شد ، امام کشته شد . (عده ای مانند ابوعبیده جراح و عمر و ابوبکر و ... در زمان حیات پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - جمع شدند و نامه ای نوشتند که براساس آن نگذارند که حکومت به بنی هاشم برسد. از این نامه در روایات ما به تعبیر شده است). 2⃣ کتاب المزار ( مناسک المزار للمفيد ) / ص 59 : «و اتق الخروج في يوم الاثنين فإنه اليوم الذي قبض فيه رسول الله ص و انقطع الوحي و ابتز أهل بيته الأمر و قتل فيه الحسين ع و هو يوم نحس». روز دوشنبه روز تشکیل سقیفه است . اگر خلافت ظاهری به خاندان رسول الله می رسید ، امام حسین خلیفه می شد و تمام حکومت اسلامی به او می رسید. 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️◼️◼️ 📚 پیشنهاد برای مطالعه : 📔 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید 👈 جلد چهارم / ذیل خطبه ۵۶ ◼️ فصل فیما روی من سب معاویه و حزبه لعلی [علیه الصلاه و السلام] / صفحه ۵۶ ◼️ فصل فی ذکر الاحادیث الموضوعه فی ذم علی [علیه الصلاه و السلام] / صفحه ۶۳ ◼️ فصل فی ذکر المنحرفین عن علی [علیه الصلاه و السلام] / صفحه ۷۴ https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ 🖋 اعتراض رسول ملك الروم على يزيد : 👈 وَ كَانَ يَزِيدُ يَتَّخِذُ مَجَالِسَ الشَّرَابِ وَ اللَّهْوِ وَ الْقِيَانِ وَ الطَّرَبِ وَ يُحْضِرُ رَأْسَ الْحُسَيْنِ بَيْنَ يَدَيْهِ. 👈 فَحَضَرَ مَجْلِسَهُ رَسُولُ مَلِكِ الرُّومِ وَ كَانَ مِنْ أَشْرَافِهِمْ فَقَالَ يَا مَلِكَ الْعَرَبِ هَذَا رَأْسُ‏ مَنْ‏ قَالَ مَا لَكَ وَ لِهَذَا الرَّأْسِ قَالَ إِنِّي إِذَا رَجَعْتُ إِلَى مَلِكِنَا يَسْأَلُنِي عَنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَاهَدْتُهُ فَأَحْبَبْتُ أَنْ أُخْبِرَهُ بِقَضِيَّةِ هَذَا الرَّأْسِ وَ صَاحِبِهِ لِيُشَارِكَكَ فِي الْفَرَحِ وَ السُّرُورِ 👈 قَالَ هَذَا رَأْسُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ قَالَ وَ مَنْ أُمُّهُ قَالَ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ 👈 فَقَالَ النَّصْرَانِيُّ أُفٍّ لَكَ وَ لِدِينِكَ لِي دِينٌ أَحْسَنُ مِنْ دِينِكُمْ إِنَّ أَبِي مِنْ حَفَدَةِ دَاوُدَ ع وَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ آبَاءٌ كَثِيرَةٌ وَ النَّصَارَى يُعَظِّمُونَ قَدْرِي وَ يَأْخُذُونَ مِنْ تُرَابِ قَدَمَيَّ تَبَرُّكاً بِأَنِّي مِنَ الْحَوَافِدِ وَ قَدْ قَتَلْتُمُ ابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكُمْ وَ لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ إِلَّا أُمٌّ وَاحِدَةٌ فَقَبَّحَ اللَّهُ دِينَكُمْ. 👈 ثُمَّ قَالَ لِيَزِيدَ مَا اتَّصَلَ إِلَيْكَ حَدِيثُ كَنِيسَةَ الْحَافِرِ قَالَ قُلْ قَالَ بَيْنَ عُمَانَ وَ الصِّينِ بَحْرٌ مَسِيرَةَ سَنَةٍ فِيهِ جَزِيرَةٌ لَيْسَ بِهَا عُمْرَانٌ إِلَّا بَلْدَةٌ وَاحِدَةٌ فِي الْمَاءِ طُولُهَا ثَمَانُونَ فَرْسَخاً فِي ثَمَانِينَ مَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مَدِينَةٌ مِثْلُهَا مِنْهَا يُحْمَلُ الْكَافُورُ وَ الْعَنْبَرُ وَ الْيَاقُوتُ أَشْجَارُهَا الْعُودُ وَ هِيَ فِي أَكُفِّ النَّصَارَى فِيهَا كَنَائِسُ كَثِيرَةٌ أَعْظَمُهَا كَنِيسَةُ الْحَافِرِ فِي مِحْرَابِهَا حُقَّةُ ذَهَبٍ مُعَلَّقَةٌ فِيهَا حَافِرُ حِمَارٍ يَقُولُونَ كَانَ يَرْكَبُهُ عِيسَى ع وَ حَوْلُ الْحُقَّةِ مُزَيَّنٌ بِأَنْوَاعِ الْجَوَاهِرِ وَ الدِّيبَاجِ يَقْصُدُهَا فِي كُلِّ عَامٍ عَالِمٌ مِنَ النَّصَارَى وَ أَنْتُمْ تَقْتُلُونَ ابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكُمْ لَا بَارَكَ اللَّهُ فِيكُمْ وَ لَا فِي دِينِكُمْ. 👈 فَقَالَ يَزِيدُ اقْتُلُوهُ لِئَلَّا يَفْضَحَنِي فِي بِلَادِهِ فَلَمَّا أَحَسَّ بِالْقَتْلِ 👈 قَالَ تُرِيدُ أَنْ تَقْتُلَنِي قَالَ نَعَمْ قَالَ اعْلَمْ أَنِّي رَأَيْتُ الْبَارِحَةَ نَبِيَّكُمْ فِي الْمَنَامِ يَقُولُ يَا نَصْرَانِيُّ أَنْتَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَتَعَجَّبْتُ مِنْ كَلَامِهِ وَ أَنَا أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُهُ ثُمَّ نَهَضَ إِلَى الرَّأْسِ فَضَمَّهُ إِلَى صَدْرِهِ وَ قَبَّلَهُ وَ بَكَى فَقُتِلَ. 📚 مثیرالاحزان 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ 👈 حَدَّثَ الزُّبَيْرُ عَنْ رِجَالِهِ قَالَ قَالَ مِطْرَفُ بْنُ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ وَفَدْتُ مَعَ أَبِي الْمُغِيرَةِ عَلَى مُعَاوِيَةَ وَ كَانَ أَبِي يَأْتِيهِ فَيَتَحَدَّثُ مَعَهُ ثُمَّ يَنْصَرِفُ إِلَيَّ ... إِذْ جَاءَ ذَاتَ لَيْلَةٍ فَأَمْسَكَ عَنِ الْعَشَاءِ وَ رَأَيْتُهُ مُغْتَمّاً مُنْذُ اللَّيْلَةِ فَانْتَظَرْتُهُ سَاعَةً وَ ظَنَنْتُ أَنَّهُ لِشَيْ‏ءٍ قَدْ حَدَثَ فِينَا وَ فِي عِلْمِنَا 👈 فَقُلْتُ مَا لِي أَرَاكَ مُغْتَمّاً مُنْذُ اللَّيْلَةِ فَقَالَ يَا بُنَيَّ جِئْتُ مِنْ عِنْدِ أَخْبَثِ النَّاسِ قُلْتُ وَ مَا ذَاكَ قَالَ قُلْتُ لَهُ وَ قَدْ خَلَوْتُ بِهِ .... 👈 فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ مَلَكَ أَخُو تَيْمٍ [خلیفه اول] فَعَدَلَ وَ فَعَلَ مَا فَعَلَ فَوَ اللَّهِ مَا عَدَا أَنْ هَلَكَ فَهَلَكَ ذِكْرُهُ إِلَّا أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ أَبُو بَكْرٍ. 👈 ثُمَّ مَلَكَ أَخُو بَنِي عَدِيٍّ [خلیفه دوم] فَاجْتَهَدَ وَ شَمَّرَ عَشْرَ سِنِينَ فَوَ اللَّهِ مَا عَدَا أَنْ هَلَكَ فَهَلَكَ ذِكْرُهُ إِلَّا أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ عُمَرُ. 👈 ثُمَّ مَلَكَ عُثْمَانُ فَمَلَكَ رَجُلٌ لَمْ يَكُنْ أَحَدٌ فِي مِثْلِ نَسَبِهِ وَ فَعَلَ مَا فَعَلَ وَ عُمِلَ بِهِ مَا عُمِلَ فَوَ اللَّهِ مَا عَدَا أَنْ هَلَكَ فَهَلَكَ ذِكْرُهُ وَ ذِكْرُ مَا فُعِلَ بِهِ. 👈 وَ إِنَّ أَخَا بَنِي هَاشِمٍ [حضرت رسول ص] يُصَاحُ بِهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ فَأَيُّ عَمَلٍ يَبْقَى بَعْدَ هَذَا لَا أُمَّ لَكَ لَا وَ اللَّهِ إِلَّا دَفْناً دَفْناً. [هدف او _لعنه الله علیه_ دفن نام حضرت رسول ص بود]. 📚 کشف الغمه، ج1، ص418 و 419 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 1.mp3
10.28M
📝 🗓 جلسه اول 🏢 موسسه مصباح الهدی ع ☀️ شهریور ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 2.mp3
10.35M
📝 🗓 جلسه دوم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع ☀️ شهریور ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🔔 💡 / ۱ ❓چرا این سوره را "امّ الکتاب" (اصل و ریشه قرآن) خوانده اند؟ 1⃣ مطالب این سوره مبارکه از معارف و حقایق قرآن و معارف دین است؛ از انواع توحید -توحید ذات و صفات و افعال و عبودیت- (مبدأ شناسی) و معاد (آخرت شناسی) تا هدایت بشریت که هم به نبوت و امامت (راه و راهنماشناسی و مربوط به دنیا) مربوط می شود و هم احکام و اخلاق -که با لسان دعا ایراد شده است-. 2⃣ از جهت دیگر می توان معارف این سوره مبارکه را به سه بخشِ رابطه خدا با انسان، رابطه انسان با خدا (ایاک نعبد و ایاک نستعین) و رابطه انسانها با یکدیگر (اتصال به نعمت داده شدگان و دوری از مغضوبین و ضالّین) تقسیم کرد. معرفت نسبت به رابطه اول و اصلاح رابطه دوم و سوم راه و است. 3⃣ ملاصدرا این سوره را مشتمل بر درِ بهشت می داند (تفسیر القرآن، ج۱، ص۱۷۸) : 1. ذكر با تلاوت آيه (بسم الله الرحمن الرحيم ). 2. شكر با آيه كريمه (الحمد لله رب العالمين ). 3. رجاء با قرائت آيه (الرحمن الرحيم ). 4. خوف با ذكر آيه (مالك يوم الدين ) 5. اخلاص با گفتن (اياك نعبد و اياك نستعين ) 6. دعا و تضرع با تلاوت آيه (اهدنا الصراط المستقيم ). 7. اقتدا به ارواح پاك با قرائت آيه (صراط الذين أنعمت عليهم). 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 3.mp3
18.74M
📝 🗓 جلسه سوم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 4.mp3
14.33M
📝 🗓 جلسه چهارم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi