eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
31 عکس
1 ویدیو
115 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای تبلیغی، فقهی، اصولی، رجالی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">rezaqqaa@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 هر عملی روحی و جسدی دارد. آن علم، نیت و عزمی است که منتهی به جسد عمل (ظاهر محسوس آن) می شود. پس انسان هنگامی که عملی اختیاری از او سر می زند، روح و جسد عمل در نفس انسان حاصل می شود و با آن می شود. اینگونه عمل در نفس اثر گذاشته و آن را شکل می دهد. [اصلاح نفس با اصلاح عمل حاصل می شود و هر عملی بر نفس اثرگذار است]. 📚 تکمله نهایه الحکمه 🖋 علی امینی نژاد 📖 صفحه ۱۰۶ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅ برخی فوائد مجالس عزای اهل بیت عصمت و طهارت -علهیم الصلاه و السلام-.
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ 💡 ریشه اصلی واقعه : 1⃣ اصول کافی، ج 8، ص 180 : «امام صادق - علیه السلام - : اذا کتب الکتاب قتل الحسین . وقتی نامه نوشته شد ، امام کشته شد . (عده ای مانند ابوعبیده جراح و عمر و ابوبکر و ... در زمان حیات پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - جمع شدند و نامه ای نوشتند که براساس آن نگذارند که حکومت به بنی هاشم برسد. از این نامه در روایات ما به تعبیر شده است). 2⃣ کتاب المزار ( مناسک المزار للمفيد ) / ص 59 : «و اتق الخروج في يوم الاثنين فإنه اليوم الذي قبض فيه رسول الله ص و انقطع الوحي و ابتز أهل بيته الأمر و قتل فيه الحسين ع و هو يوم نحس». روز دوشنبه روز تشکیل سقیفه است . اگر خلافت ظاهری به خاندان رسول الله می رسید ، امام حسین خلیفه می شد و تمام حکومت اسلامی به او می رسید. 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️◼️◼️ 📚 پیشنهاد برای مطالعه : 📔 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید 👈 جلد چهارم / ذیل خطبه ۵۶ ◼️ فصل فیما روی من سب معاویه و حزبه لعلی [علیه الصلاه و السلام] / صفحه ۵۶ ◼️ فصل فی ذکر الاحادیث الموضوعه فی ذم علی [علیه الصلاه و السلام] / صفحه ۶۳ ◼️ فصل فی ذکر المنحرفین عن علی [علیه الصلاه و السلام] / صفحه ۷۴ https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ 🖋 اعتراض رسول ملك الروم على يزيد : 👈 وَ كَانَ يَزِيدُ يَتَّخِذُ مَجَالِسَ الشَّرَابِ وَ اللَّهْوِ وَ الْقِيَانِ وَ الطَّرَبِ وَ يُحْضِرُ رَأْسَ الْحُسَيْنِ بَيْنَ يَدَيْهِ. 👈 فَحَضَرَ مَجْلِسَهُ رَسُولُ مَلِكِ الرُّومِ وَ كَانَ مِنْ أَشْرَافِهِمْ فَقَالَ يَا مَلِكَ الْعَرَبِ هَذَا رَأْسُ‏ مَنْ‏ قَالَ مَا لَكَ وَ لِهَذَا الرَّأْسِ قَالَ إِنِّي إِذَا رَجَعْتُ إِلَى مَلِكِنَا يَسْأَلُنِي عَنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَاهَدْتُهُ فَأَحْبَبْتُ أَنْ أُخْبِرَهُ بِقَضِيَّةِ هَذَا الرَّأْسِ وَ صَاحِبِهِ لِيُشَارِكَكَ فِي الْفَرَحِ وَ السُّرُورِ 👈 قَالَ هَذَا رَأْسُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ قَالَ وَ مَنْ أُمُّهُ قَالَ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ 👈 فَقَالَ النَّصْرَانِيُّ أُفٍّ لَكَ وَ لِدِينِكَ لِي دِينٌ أَحْسَنُ مِنْ دِينِكُمْ إِنَّ أَبِي مِنْ حَفَدَةِ دَاوُدَ ع وَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ آبَاءٌ كَثِيرَةٌ وَ النَّصَارَى يُعَظِّمُونَ قَدْرِي وَ يَأْخُذُونَ مِنْ تُرَابِ قَدَمَيَّ تَبَرُّكاً بِأَنِّي مِنَ الْحَوَافِدِ وَ قَدْ قَتَلْتُمُ ابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكُمْ وَ لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ إِلَّا أُمٌّ وَاحِدَةٌ فَقَبَّحَ اللَّهُ دِينَكُمْ. 👈 ثُمَّ قَالَ لِيَزِيدَ مَا اتَّصَلَ إِلَيْكَ حَدِيثُ كَنِيسَةَ الْحَافِرِ قَالَ قُلْ قَالَ بَيْنَ عُمَانَ وَ الصِّينِ بَحْرٌ مَسِيرَةَ سَنَةٍ فِيهِ جَزِيرَةٌ لَيْسَ بِهَا عُمْرَانٌ إِلَّا بَلْدَةٌ وَاحِدَةٌ فِي الْمَاءِ طُولُهَا ثَمَانُونَ فَرْسَخاً فِي ثَمَانِينَ مَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مَدِينَةٌ مِثْلُهَا مِنْهَا يُحْمَلُ الْكَافُورُ وَ الْعَنْبَرُ وَ الْيَاقُوتُ أَشْجَارُهَا الْعُودُ وَ هِيَ فِي أَكُفِّ النَّصَارَى فِيهَا كَنَائِسُ كَثِيرَةٌ أَعْظَمُهَا كَنِيسَةُ الْحَافِرِ فِي مِحْرَابِهَا حُقَّةُ ذَهَبٍ مُعَلَّقَةٌ فِيهَا حَافِرُ حِمَارٍ يَقُولُونَ كَانَ يَرْكَبُهُ عِيسَى ع وَ حَوْلُ الْحُقَّةِ مُزَيَّنٌ بِأَنْوَاعِ الْجَوَاهِرِ وَ الدِّيبَاجِ يَقْصُدُهَا فِي كُلِّ عَامٍ عَالِمٌ مِنَ النَّصَارَى وَ أَنْتُمْ تَقْتُلُونَ ابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكُمْ لَا بَارَكَ اللَّهُ فِيكُمْ وَ لَا فِي دِينِكُمْ. 👈 فَقَالَ يَزِيدُ اقْتُلُوهُ لِئَلَّا يَفْضَحَنِي فِي بِلَادِهِ فَلَمَّا أَحَسَّ بِالْقَتْلِ 👈 قَالَ تُرِيدُ أَنْ تَقْتُلَنِي قَالَ نَعَمْ قَالَ اعْلَمْ أَنِّي رَأَيْتُ الْبَارِحَةَ نَبِيَّكُمْ فِي الْمَنَامِ يَقُولُ يَا نَصْرَانِيُّ أَنْتَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَتَعَجَّبْتُ مِنْ كَلَامِهِ وَ أَنَا أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُهُ ثُمَّ نَهَضَ إِلَى الرَّأْسِ فَضَمَّهُ إِلَى صَدْرِهِ وَ قَبَّلَهُ وَ بَكَى فَقُتِلَ. 📚 مثیرالاحزان 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ 👈 حَدَّثَ الزُّبَيْرُ عَنْ رِجَالِهِ قَالَ قَالَ مِطْرَفُ بْنُ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ وَفَدْتُ مَعَ أَبِي الْمُغِيرَةِ عَلَى مُعَاوِيَةَ وَ كَانَ أَبِي يَأْتِيهِ فَيَتَحَدَّثُ مَعَهُ ثُمَّ يَنْصَرِفُ إِلَيَّ ... إِذْ جَاءَ ذَاتَ لَيْلَةٍ فَأَمْسَكَ عَنِ الْعَشَاءِ وَ رَأَيْتُهُ مُغْتَمّاً مُنْذُ اللَّيْلَةِ فَانْتَظَرْتُهُ سَاعَةً وَ ظَنَنْتُ أَنَّهُ لِشَيْ‏ءٍ قَدْ حَدَثَ فِينَا وَ فِي عِلْمِنَا 👈 فَقُلْتُ مَا لِي أَرَاكَ مُغْتَمّاً مُنْذُ اللَّيْلَةِ فَقَالَ يَا بُنَيَّ جِئْتُ مِنْ عِنْدِ أَخْبَثِ النَّاسِ قُلْتُ وَ مَا ذَاكَ قَالَ قُلْتُ لَهُ وَ قَدْ خَلَوْتُ بِهِ .... 👈 فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ مَلَكَ أَخُو تَيْمٍ [خلیفه اول] فَعَدَلَ وَ فَعَلَ مَا فَعَلَ فَوَ اللَّهِ مَا عَدَا أَنْ هَلَكَ فَهَلَكَ ذِكْرُهُ إِلَّا أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ أَبُو بَكْرٍ. 👈 ثُمَّ مَلَكَ أَخُو بَنِي عَدِيٍّ [خلیفه دوم] فَاجْتَهَدَ وَ شَمَّرَ عَشْرَ سِنِينَ فَوَ اللَّهِ مَا عَدَا أَنْ هَلَكَ فَهَلَكَ ذِكْرُهُ إِلَّا أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ عُمَرُ. 👈 ثُمَّ مَلَكَ عُثْمَانُ فَمَلَكَ رَجُلٌ لَمْ يَكُنْ أَحَدٌ فِي مِثْلِ نَسَبِهِ وَ فَعَلَ مَا فَعَلَ وَ عُمِلَ بِهِ مَا عُمِلَ فَوَ اللَّهِ مَا عَدَا أَنْ هَلَكَ فَهَلَكَ ذِكْرُهُ وَ ذِكْرُ مَا فُعِلَ بِهِ. 👈 وَ إِنَّ أَخَا بَنِي هَاشِمٍ [حضرت رسول ص] يُصَاحُ بِهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ فَأَيُّ عَمَلٍ يَبْقَى بَعْدَ هَذَا لَا أُمَّ لَكَ لَا وَ اللَّهِ إِلَّا دَفْناً دَفْناً. [هدف او _لعنه الله علیه_ دفن نام حضرت رسول ص بود]. 📚 کشف الغمه، ج1، ص418 و 419 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه اول 🏢 موسسه مصباح الهدی ع ☀️ شهریور ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه دوم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع ☀️ شهریور ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🔔 💡 / ۱ ❓چرا این سوره را "امّ الکتاب" (اصل و ریشه قرآن) خوانده اند؟ 1⃣ مطالب این سوره مبارکه از معارف و حقایق قرآن و معارف دین است؛ از انواع توحید -توحید ذات و صفات و افعال و عبودیت- (مبدأ شناسی) و معاد (آخرت شناسی) تا هدایت بشریت که هم به نبوت و امامت (راه و راهنماشناسی و مربوط به دنیا) مربوط می شود و هم احکام و اخلاق -که با لسان دعا ایراد شده است-. 2⃣ از جهت دیگر می توان معارف این سوره مبارکه را به سه بخشِ رابطه خدا با انسان، رابطه انسان با خدا (ایاک نعبد و ایاک نستعین) و رابطه انسانها با یکدیگر (اتصال به نعمت داده شدگان و دوری از مغضوبین و ضالّین) تقسیم کرد. معرفت نسبت به رابطه اول و اصلاح رابطه دوم و سوم راه و است. 3⃣ ملاصدرا این سوره را مشتمل بر درِ بهشت می داند (تفسیر القرآن، ج۱، ص۱۷۸) : 1. ذكر با تلاوت آيه (بسم الله الرحمن الرحيم ). 2. شكر با آيه كريمه (الحمد لله رب العالمين ). 3. رجاء با قرائت آيه (الرحمن الرحيم ). 4. خوف با ذكر آيه (مالك يوم الدين ) 5. اخلاص با گفتن (اياك نعبد و اياك نستعين ) 6. دعا و تضرع با تلاوت آيه (اهدنا الصراط المستقيم ). 7. اقتدا به ارواح پاك با قرائت آيه (صراط الذين أنعمت عليهم). 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه سوم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه چهارم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 💐 ✅ قَالَ الصَّادِقُ ع وَ لَرُبَّمَا تُرِكَ فِي افْتِتَاحِ أَمْرِ بَعْضِ شِيعَتِنَا «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» فَيَمْتَحِنُهُ اللَّهُ بِمَكْرُوهٍ، لِيُنَبِّهَهُ عَلَى شُكْرِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الثَّنَاءِ عَلَيْهِ، وَ يَمْحُوَ عَنْهُ وَصْمَةَ تَقْصِيرِهِ- عِنْدَ تَرْكِهِ قَوْلَ: بِسْمِ اللَّهِ. 🖋از امام صادق -علیه الصلاه و السلام- نقل شده است : «بسیار می شود که بعضی از شیعیان ما «بسم اللّه» را در آغاز کارشان ترک می گویند و خداوند آنها را با ناراحتی مواجه می سازد تا بیدار شوند و ضمنا این خطا از نامه اعمالشان شسته شود». 📚 تفسیر منسوب به امام حسن عسکری ع، ص22 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه پنجم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
نماز مسافر1و2.pdf
431.2K
🔵 این متن ، تلاشی است برای تدوین متن عمیق فقهی بر اساس مراحل و سعی دارد تا روند عملی روش شناسی اجتهاد بر مسائل مطرح در بحث «نماز مسافر» تطبیق داده شده و به شکل صحیح تبئین گردد و از مرحله مواجهه با سوال فقهی تا رسیدن به نظر شارع به شکل منطقی و آموزشی طیّ شود. ✅ 📗 📝 قسمت اول و دوم : معنای سفر + اصل مشروعیت قصر + قصر رخصت یا عزیمت (بخش اول) 🆔@yaddashhayetalabegi
🔔 💡 / ۲ ❓هدف از ابتدا «با نام خدا» چیست؟ ✅ ابتدا به نام ذات باری تعالی این تذکّر را هم به همراه دارد که با توجّه و ذکر الهی کار را انجام دهیم و هدف از کار را جلب قرار دهیم که هیچ چیز جز رضایت او اهمیت ندارد. ✅ اگر کار بدون ذکر شریف «بسم الله» شروع شود، یعنی نام و یاد خداوند -تبارک و تعالی- فراموش شده و کار در نهایت محقق نخواهد شد و به فایده نهایی و کامل خود که پاداش معنوی تام است منجر نمی شود. شاید به این دلیل فرموده اند «كُلُ‏ أَمْرٍ ذِي‏ بَالٍ‏ لَمْ يُذْكَرْ «بِسْمِ اللَّهِ» فِيهِ فَهُوَ أَبْتَر» . (هر کار دارای اهمیتی که با «بسم الله» شروع نشود، ناقص و ناتمام است). ❓اما جای این سوال باقی است که چرا به جای «بسم الله الرحمن الرحیم» گفته نشود «بذکر الله الرحمن الرحیم». آنچه از فوائد ذکر «بسم الله» گفته شد به نظر می رسد برای این ذکر نیز وجود دارد، اما این ذکر برای شروع کارها توصیه نشده است. 🔍 ظاهرا خصوصیتی برای «اسم الله» است که سوره های مبارکه قرآن و کارهای مهم باید با «بسم الله» شروع شود. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه ششم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 💐 صلی الله علیه و اله و سلم ✅ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ أَكَلَ مَعَهُ فَلَمَّا رَفَعَ الصَّادِقُ ع يَدَهُ مِنْ أَكْلِهِ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ‏ وَ مِنْ‏ ‏ ص فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ- يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَ جَعَلْتَ مَعَ اللَّهِ شَرِيكاً فَقَالَ لَهُ وَيْلَكَ إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ‏ وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ‏- وَ يَقُولُ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ‏- فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَ اللَّهِ لَكَأَنِّي مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ. 📚 وسائل الشیعه، ج۲۴، ص۳۵۱ علیهم الصلاه و السلام 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 💐 علیه الصلاه و السلام ✅ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع؟ قَالَ زِيَارَةُ أَبِي أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَةِ. 📚 کامل الزیارات، ص۳۰۶ ع 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🛎 💡 / ۳ 🔑 ❇️ اسم لفظی و عینی ❇️ 🖋در ابتدا به نظر می رسد «إسم» به معنای عنوانی لفظی است که اشاره به شیئی دارد و شامل نام، لقب و کنیه می شود. ✅ اما برخی استعمالات «» در متون دینی با معنای ذکر شده (الفاظ وضع شده برای اشاره به شیء) سازگاری ندارد. مانند : «و بأسمائک التى ملأت أرکان کل شى ء» (دعای کمیل). روشن است که نام خداوند -تبارک و تعالی- ارکان اشیاء را پر نکرده است و مراد از «اسم» در این عبارت امور و حقایق تکوینی عینی نیست -نه وجود لفظی-. «أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ‏ الَّذِي‏ تُمْسِكُ بِهِ السَّمَاوَاتِ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِك‏». اسمی که آسمانها را نگه داشته است، نام و الفاظ وضع شده برای ذات باری تعالی که توسط ما تلفظ می شود، نیست، بلکه اسمی است غیر لفظی، موجودی است حقیقی و واقعیتی است با اثرگذاری خارجی. امثال این تعابیر در متون دینی بسیار است. ✅ در حقیقت «اسم» به معنای عامّ «» یا «عَلَامَةٌ للشَّيْ‌ءِ يُعْرَفُ به» است -چه الفاظ موضوع باشد و چه حقائق خارجی که ذات با آنها شناخته می شود و علامت آن به حساب می آیند-. (ر.ک. مفردات راغب) ✅ پس «اسم الله» به معنای علامتی که ذات خداوند -تبارک و تعالی- با آن نمایان شود، به «» و «» تقسیم می شود. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
خیار مجلس. قسمت اول.pdf
452.4K
📚 📝 حاشیه با نگاه به 🖋 / قسمت دوم / خیار مجلس (بخش اول) 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🛎 💡 / ۴ 🔑 اقسام با دقّت در نصوص دینی، کشف می شود که دو نوع اسمِ تکوینی و عینی برای ذات باری تعالی وجود دارد : 1⃣ اوصاف ذات باری تعالی () : اسامی که در اصطلاح رایج ما تکوینی و خارجی باری تعالی هستند، مثل قادر، علیم و حیّ (ذات باری تعالی با تعین قادریت یا عالمیت). [📚ر.ک. تفسیر تسنیم، علامه جوادی آملی، ذیل تفسیر "بسم الله" در سوره مبارکه حمد]. ✅ التوحید، ۱۸۶ : عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: اعْلَمْ عَلَّمَكَ اللَّهُ الْخَيْرَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدِيمٌ وَ الْقِدَمُ صِفَةٌ ... فَسَمَّى نَفْسَهُ سَمِيعاً بَصِيراً قَادِراً قَائِماً ظَاهِراً بَاطِناً لَطِيفاً خَبِيراً قَوِيّاً عَزِيزاً حَكِيماً عَلِيماً وَ مَا أَشْبَهَ هَذِهِ الْأَسْمَاء. 2⃣ مخلوقات باری تعالی () : ✅ در تفسیر العیاشی آمده است : «عن الرضا ع قال‏ إذا نزلت بكم شدة فاستعينوا بنا على الله- و هو قول الله: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها» قال: قال أبو عبد الله: نحن و الله الأسماء الحسنى‏- الذي لا يقبل من أحد إلا بمعرفتنا». اشاره دارد که ذوات مقدّس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- «اسم الله» هستند. روشن است که مراد از «اسم الله» در این عبارت نام و الفاظ موضوع یا اوصاف ذاتی باری تعالی نیست، بلکه مراد است. 📚 علامه حسن زاده، ممد الهمم فی شرح فصوص الحکم : به این معنا [اسم فعلی] هر شیئی «اسم الله» است، هر چند اشیاء خارجی در «اسم الله» بودن و معرّف بودن برای ذات الهی مختلف هستند. مثلا «سنگ» اوصاف الهی را نشان می دهد، اما «انسان» که اشرف مخلوقات است، بیش از سنگ دلالت بر علم و قدرت الهی دارد. از بین انسانها هم وجودات مقدس -علیهم الصلاه و السلام- و در رأس وجود مقدس -صلی الله علیه و آله و سلم- که اشرف مخلوقات است و مراتب مخلوقی را به انتها رسانده است، «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ ... عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى‏» (سوره مبارکه نجم، آیه شریفه ۸ تا ۱۴) بیش از هر مخلوقی معرّف برای کمالات الهی است و اشاره به تمام کمالات الهی از علم، قدرت، حکمت، صبر، عزت و ... دارد. به همین جهت این وجود ختمی مرتبت را «» می گویند. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi