eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
40 عکس
3 ویدیو
127 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای فقهی، اصولی، رجالی، تبلیغی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 اولویت توجه به سه عنصر اصلی در و ، مطابق با کلام امروز مقام معظم رهبری -مدظله العالی- : 1⃣ تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی 2⃣ ایجاد وحدت و همدلی ملی 3⃣ امیدآفرینی 🔹 فعالیت‌های مجازی و حقیقی می‌بایست با معیارهای مذکور ارزیابی شوند. @y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات. قسمت اول.pdf
1.39M
📌 تحلیل روشمند متون بخش اول : مکاسب مرحوم شیخ اعظم، خیارات (قسمت اوّل) 🍀 ارائه دقیق فرمایشات مرحوم شیخ اعظم با اشاره به مراحل و روش های ایشان در حل مسائل فقهی 🔹 با هدف : فهم بهتر متن و توانایی بر استخراج روش‌های استنباط مرحوم شیخ 🌹 توضیح : برای آموزش روشمند فقه سه مرحله تعریف شده است : ۱) روش شناسی اجتهاد. ۲) تحلیل روشمند متون. ۳) فقه روشمند. @y_talabegi
🌷 (۵) 📌 ذکر چهارم : "لا اله الا الله" 🔹 معنا گفته شده معنای لغوی و عرفی «اله» معبود است و خبر محذوف لای نفس جنس، «موجود». پس معنا این است که «معبودی جز الله نیست». (توحید عبودی). 🔺 اشکال : این کلام خلاف واقع است، چرا که معبودهایی در بین مشرکین بوده و هم اکنون هم هست، خورشید و ماه و بت و ... معبود بوده است. (اراکی، اصول فقه، ج1، ص274). 🔸 جواب اول (حمل بر مجاز) : مراد از «اله»، شایسته عبودیت یا حقیقت دارای کمال مطلق و واجب الوجود است. 🔸 جواب دوم (بقاء بر معنای حقیقی) : معنای لغوی و عرفی صحیح است و تناقضی با واقع ندارد. پرستش ناشی از کمالی است که پرستش کننده در معبود خود می یابد، کمالی از جنس قدرت، حکمت و ... . او به سبب آن قدرت، به سوی معبود می رود. مشرک قدرت را در بت یا خورشید یا ماه می بیند و آنها را می پرستد، در حالی که ضمن بحث از «الحمدلله» بیان شد که آن قدرت، ملکِ خداست و از خدا و برای خداست. غیر او هیچ قدرتی برای خود ندارد. پرستش کننده به خاطر آن قدرت و کمال سراغ معبود خود رفته است و در حقیقت در مقابل کمال آن معبود، کرنش می کند. این کرنش در حقیقت در مقابل قدرت و کمالی است که ملکِ «الله» است. او مالک و صاحب آن کمال است؛ اما او خیال و توهم دارد که در حال کرنش مقابل خدایان دیگر است. شخص مشرکِ پلید و نادانی که مقابل مخلوق الهی کرنش می کند، خیال می کند این مخلوق قدرتی و کمالی از خود دارد، در حالی که آن قدرتی که به خاطر آن در حال پرستش و عبودیت است، برای خداست و در واقع کمال الهی را معبود خود قرار داده است، هر چند جهل و نادانی مانع از درک این واقعیت می شود و دچار شرک در عبودیت است. «إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ» (سوره مبارکه نساء، آیه شریفه 48). از این رو اگر کسی قائل به «الحمدلله» باشد، لازمه اش این است که قائل به «لا اله الا الله» باشد و «ایاک نعبد» بگوید. چون هیچ کس جز او کمال استقلالی ندارد، هیچ کس جز او شایسته عبودیت نیست (معنای مجازی ادعا شده). (ر.ک. امام خمینی، آداب نماز، ص372). 🔹 آثار اخلاقی اعتقاد به این ذکر شریف ۱) توحید عبودی ۲) توحید ربوبی ۳) توکل ۴) عدم امید و دل بستن به غیر خدا ۵) عدم ترس از غیر خدا ۶) و ... . @y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 12.mp3
21.94M
📌 فقه روشمند آموزشی، "حکم (استفاده از ابزار موسیقی)" ارائه علم فقه با استفاده از آموزه‌های روش شناسی اجتهاد 🔹 جلسه دوازدهم، اجماع زمستان ۱۴۰۳ @y_talabegi
💢 از اولویت‌های فعالیت فرهنگی، واکسینه کردن کشور نسبت به و آشوب است. فعالیت‌هایی از قبیل : 1⃣ بیان دستاوردهای انقلاب و خدمات مسئولین 2⃣ ایجاد اعتماد بین مردم و ارکان نظام 3⃣ آگاه کردن مردم نسبت به عواقب فاجعه‌بار اقتصادی و فرهنگی و ... اغتشاشات 4⃣ آموزش سواد رسانه 5⃣ امیدآفرینی 6⃣ تقویت حس همبستگی و همدلی ملی @y_talabegi
📜 / ۲۲ "الحَمدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ» 💐 ربوبیت تکوینی و ربوبیت تشریعی 🔹 ربوبیّت حقّ تعالی بر دو گونه است : 1) ربوبیت تکوینی : ربوبیّت عامّ الهی که تمام موجودات عالم را در بر می گیرد و با پرورش تکوینی، حقیقت مخلوقات را از نقص به کمال لایق خود می رساند. حرکت از مادّه اولی تا جایگاه حیوانیّت، ربوبیت تکوینی الهی است. 2) ربوبیت تشریعی : این ربوبیّت مخصوص انسان است و با ارائه و ارشاد به راه سعادت و خوشبختی محقّق می شود. ارسال کتب و انزال رسل در راستای ربوبیت تشریعی ذات اقدس الهی است. 🔹 نطفه انسان تا مرحله حیوانیّت با سایر حیوانات همسان بوده و مشمول ربوبیت تکوینی الهی بوده است. بعد از منزل حیوانیت، نوبت به ربوبیت تشریعی می رسد و حقّ تعالی با ابلاغ صراط مستقیم، ربوبیت تشریعی را محقّق می سازد. حال انسان دو منزل در پیش دارد که با اختیار بین آنها انتخاب می کند. منزل سعادت و منزل شقاوت. 🔹 کسی به منزل سعادت می رسد که با اختیار خود طبق موازین شریعت الهی عمل کرده باشد، توحید تشریعی الهی را باور کرده و به لوازم آن پایبند باشد. خود را تحت تربیت الهی قرار دهد و مسیر زندگی را طبق دستورات حقّ تعالی طیّ کند. 🔹 چنین کسی در نهایت از عمق وجود تسلیم محض خداوند – تبارک و تعالی- شده و توحید ربوبیّت تشریعی این ذات اقدس را با جان و دل پذیرفته و به تمام مقتضیات آن ملتزم شده است. تمام قلب و به تبع تمام اعضا و جوارح او تحت تربیت حقّ تعالی است، ربوبیّت الهی بر جان او نقش بسته، قلب او حرم الله، دست او ید الله، گوش او سمع الله و چشم او عین الله شده است. قطعا این شخص در عالم قبر در جواب ملائکه که می گویند «من ربّک؟»، زبانش گویاست به این که «الله –جلّ جلاله- ربّی». ‏ @y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 13.mp3
13.15M
📌 فقه روشمند آموزشی، "حکم (استفاده از ابزار موسیقی)" ارائه علم فقه با استفاده از آموزه‌های روش شناسی اجتهاد 🔹 جلسه سیزدهم، ادله لفظی، روایت سکونی ۱ (اقتضاء حجیت و بررسی تفصیلی سند) زمستان ۱۴۰۳ @y_talabegi
اسماعیل بن ابی زیاد السکونی..pdf
396.4K
📌 بررسی وثاقت و مذهب راوی مهم و اثرگذار «اسماعیل بن ابی زیاد مسلم سکونی» 🔹ترجمه 🔹ادلّه وثاقت 🔹ادلّه ضعف 🔹شواهد فساد مذهب 🔹شواهد صحت مذهب @y_talabegi
📜 / ۲۳ "الحَمدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ» 💐 مراد از "العالمین" 🔹 کلمه «عالمین» جمعِ «عالَم» است. «عالَم» دارای جمع مکسّر «عوالم» نیز می باشد. جمع با «ال» افاده عموم دارد. 💐 معنای عالَم 🔹 «عالَم» به مجموعه ای از موجودات مختلف که دارای صفات مشترک و یا زمان و مکان مشترک باشند، اطلاق می شود؛ مانند عالم انسان، عالم گیاه، عالم دنیا، عالم آخرت، عالم شرق، عالم آینده، عالم ملکوت و عالم مثال. جمع بستن «عالَم» برای اشاره به تمام این مجموعه هاست. البته با توجّه به معنایی که برای «ربّ» بیان شد، مراد از «عالمین» عوالمی است که سوق تدریجی به سمت کمال برای آنها معقول باشد، یعنی عوالم مرتبط با مادّه. 💐 عالمین به جای عوالم 🔹 دلیل استفاده از جمع سالم (العالمین) به جای جمع مکسّر (عوالم) در آیه شریفه دارای دو احتمال است : 1) آیه شریفه تنها ناظر به عالم هایی است که دارای شعور هستند، مانند انسان و جنّ. شاهد این احتمال ادامه سوره مبارکه و آیه شریفه «مالک یوم الدین» است. «جزاء» برای ذوی العقولی مانند انسان و جنّ قابل تصوّر است. 2) مراد آیه شریفه تمام عوالم ذی شعور و غیر ذی شعور است، اما به دلیل تغلیب و اهمیت عوالم ذی شعور از جمع سالم (العالمین) استفاده شده است. ربوبیّت الهی برای تمام ما سوی الله تدریجی است (ربّ العالمین) و خدای سبحان سوق دهندة تمام این مجموعه ها به سوی کمال مناسبشان می باشد –چه ذی شعور باشند و چه ذی شعور نباشند-. «قُلْ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغي‏ رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْ‏ء» (سورة مبارکة انعام، آیه شریفه 164). 🔹 البتّه ربوبیّت الهی برای تمام ما سوی اللهِ تدریجی است، لکن هدف اصلی از آن، انسان و هدایت او به سمت کمال است. @y_talabegi
📌 مراتب مراقبه 1⃣ اول درجه اینست که سالک از محرمات اجتناب کرده و تمامی واجبات را اتیان کند و در این دو امر به هیچ وجه من الوجوه مسامحه نورزد. 2⃣ دوم درجه آنست که مراقبه را شدید نموده و سعی کند هر چه می کند برای رضای خدا باشد و از اموری که لهو و لعب نامیده می شود اجتناب نماید و چون در این مرتبه اهتمام نمود، برای او تمکن پیدا میشود که دیگر خود را نباخته و این خودداری در او به سر حد ملکه برسد. 3⃣ سوم درجه آنست که پروردگار جهان را پیوسته ناظر خود ببیند و کم کم اذعان و اعتراف مینماید که خدای متعال در همه جا حاضر و ناظر و نگران همه مخلوقات است. و این مراقبه در تمام حالات و در همه اوقات باید رعایت شود. 4⃣ چهارم درجه مرتبه ای است از این عالی تر و کامل تر و آن اینست که خودش خدای را حاضر و ناظر ببیند و به طور اجمال مشاهده جمال الهی نماید. 📚 علامه طباطبایی، لب اللباب، ص۱۴۴ و ۱۴۵. @y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 14.mp3
9.87M
📌 فقه روشمند آموزشی، "حکم (استفاده از ابزار موسیقی)" ارائه علم فقه با استفاده از آموزه‌های روش شناسی اجتهاد 🔹 جلسه چهاردهم، ادله لفظی، روایت سکونی۲ (مانع حجیت، جهت، مراحل ابتدایی دلالت) زمستان ۱۴۰۳ @y_talabegi
📜 / ۲۴ "الحَمدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ» 💐 تناسب حمد با الله، ربّ العالمین، الرحمن الرحیم و مالک یوم الدین 🔹در مورد حقیقت «الله» و ارتباط حمد به «الله» که اسم جامع صفات کمالی الهی است، سخن گفته شد. تمام کمالات و صفات کمالی ملک طلق «الله» است و از این رو حمد مخصوص «الله» است. در حقیقت «الله» بودن دلیل اختصاص حمد به ذات اقدس الهی است و شخصی که حقیقت «الله» را درک کند –بدون لحاظ احسان او و رجاء به او و خوف از او-، او را حمد خواهد کرد. 🔹«ربّ العالمین»، «الرحمن الرحیم» و «مالک یوم الدین» می توانند علّت برای حمد الهی باشند، همانطور که می توانند اشاره به هدف و غرض حامد تلقی شوند. «رب العالمین» علت برای حمد هستند، چرا که «رب العالمین» است که افاضه کننده کمالات است و مفیض کمالات است که اولا و بالذات دارای کمال است و از این رو حمد مخصوص اوست. از سویی می تواند حمد الهی به غرض جلب انعام الهی باشد که ربّ همه جهانیان از جمله شخص حمد کننده است. 🔹 «الرحمن الرحیم» علت برای حمد است، چرا که مقام افاضه رحمت فرع مالکیت بر کمالاتی است که با رحمت به غیر افاضه می شود. حمد مخصوص کسی است که صفت رحمان و رحیم به طور مطلق مختصّ اوست. از سویی می تواند حمد الهی به غرض رجاء به محمود جهت جلب رحمت او باشد. 🔹 «مالک یوم الدین» علت برای حمد است، چرا که جز مالک مطلق دار وجود و کمالات وجودی کسی را چنین مقامی نیست که فرمانروای منحصر روز جزا باشد. از سویی می تواند حمد الهی از روی ترس از مقام و منزلت محمود به جهت فرمانروایی او در روز جزا و امکان عقاب و عذاب الهی باشد. @y_talabegi