قاعده الناس مسلطون علی اموالهم.docx
165.1K
#فقه
#استاد_علی_عندلیبی دامت برکاته
قواعد فقهیه. قاعده سلطنت. بر اساس کلاس استاد عندلیبی - حفظه الله -.
صحت و فساد.docx
65.7K
#اصول
#استاد_علی_عندلیبی دامت برکاته
علم اصول. معنای صحت و فساد (مرتبط با مباحث وضع برای صحیح یا اعم و اقتضای نهی برای فساد).
اصول. بحث لفظی یا عقلی؟.docx
27.2K
#اصول
#استاد_علی_عندلیبی دامت برکاته
درس خارج اصول. بر اساس کلاس استاد عندلیبی حفظه الله. مدرسه شهیدین رحمهما الله. سال 1394. بحث اقتضای نهی برای فساد
اصول. تفاوت با مسئله اجتماع.docx
59.2K
#اصول
#استاد_علی_عندلیبی دامت برکاته
درس خارج اصول. بر اساس کلاس استاد عندلیبی حفظه الله. مدرسه شهیدین رحمهما الله. سال 1394. بحث اقتضای نهی برای فساد
فقه. بخش اول.docx
58.2K
#فقه
#استاد_علی_عندلیبی دامت برکاته
درس خارج فقه. بر اساس کلاس استاد عندلیبی حفظه الله. مدرسه شهیدین. 1394. طلاق زوجه مفقوده. بخش اول
فقه. بخش دوم.docx
191.6K
#فقه
#استاد_علی_عندلیبی دامت برکاته
طلاق زوجه مفقوده. بخش دوم
فقه. تغییر جنسیت. بخش اول.docx
124.4K
#فقه
#استاد_علی_عندلیبی دامت برکاته
درس خارج فقه. حکم و فروعات تغییر جنسیت. قسمت اول. (1397 - مدرسه علمیه شهیدن رحمهما الله).
4. تغییر جنسیت واقعی. بخش سوم.docx
97.8K
#فقه
#استاد_علی_عندلیبی دامت برکاته
خارج فقه. تغییر جنسیت واقعی. قسمت سوم
فیشهایی در مقام #حضرت_فاطمه زهرا - سلام الله علیها- که در چند بخش ارائه می شود :
#حضرت_فاطمه س
1.علم کامل متوقف بر احاطه کامل بر معلوم است و به همین خاطر علم کامل به خداوند تبارک و تعالی برای ما محال است. همین بیان در مورد اهل بیت ع نیز وجود دارد و مقام و منزلت حقیقی ایشان به شکل کامل برای ما قابل درک نیست.
در زیارتنامه حضرت زهرا س آمده است «المجهوله قدرها».
1.در مباهله نه عایشه حضور داشت و نه حفصه و نه ام سلمه . غیر فاطمه زهرا سلام الله علیها کسی لیاقت نداشته است که حضور داشته باشد . آن وقت سنی ها سنگ عایشه را به سینه می زنند اما سنگ حضرت زهرا - سلام الله علیها - را خیر .
2.کتاب آنگاه هدایت شدم / تیجانی :
فاطمه زهرا - سلام الله علیها - در کتب اهل سنت : «فاطمه بضعة منی، من اغضبها فقد اغضبنی». صحیح بخاری. ج2. ص206.
3.[ حضرت زهرا - س- / مقام ]
13/3/1389
بيانات مقام معظم رهبری در سالروز ولادت حضرت فاطمهى زهرا (س)
فاطمهى زهرا، صديقهى كبرى (سلام اللَّه عليها)، بزرگترين بانوى تاريخ بشر، افتخار اسلام، افتخار اين دين و افتخار اين امت است. مقام فاطمهى زهرا (سلام اللَّه عليها) از جملهى آن مقاماتى است كه تصور آن براى انسانهاى معمولى، انسانهاى متعارف - امثال ماها - يا ممكن نيست، يا دشوار است؛ معصوم است ديگر. نه به حسب مسئوليت رسمى، پيغمبر است؛ نه به حسب مسئوليت رسمى، امام و جانشين پيغمبر است؛ اما در رتبه، در حد پيغمبر و امام است. ائمهى هدى (عليهمالسّلام) نام مبارك فاطمهى زهرا را با عظمت و با تجليل ميبردند؛ از معارف صحيفهى فاطمى نقل ميكردند؛ اينها چيزهاى بسيار عظيمى است. فاطمهى زهرا (سلام اللَّه عليها) اين است.
#معرفت_اهل_بیت علیهم السلام
4.[ حضرت زهرا - س- / علم ]
13/3/1389
بيانات مقام معظم رهبری در سالروز ولادت #حضرت_فاطمه ى زهرا (س)
آنچه در زندگى ظاهرى آن بزرگوار وجود دارد، از يك سو علم و حكمت و معرفت است، كه حتّى در خطبهاى مثل خطبهى فدكيهى معروفِ آن بزرگوار كه هم شيعه آن را نقل كرده است، هم اهل سنت لااقل بعضى از فقرات آن را نقل كردهاند - بعضى هم همهى آن خطبه را نقل كردهاند - وقتى نگاه ميكنيد در حمد و ثناى اين خطبه، در مقدمات اين خطبه، مىبينيد يكپارچه حكمت و معرفت از زبان درربار آن بزرگوار در فضا منتشر شده و امروز بحمداللَّه براى ما باقى مانده - در آنچنان موقعيتى كه بحث تعليم نبود، خطابِ مربوط به علم و معرفت نبود؛ در واقع يك محاجهى سياسى بود - در عالىترين سطحى كه براى ما قابل درك است، در اين خطبهى مباركه، معارف الهى و معارف اسلامى ذكر شده است.
5.[ حضرت زهرا - س- / مجاهدت و تحمل سختی ]
13/3/1389
بيانات مقام معظم رهبری در سالروز ولادت حضرت فاطمهى زهرا (س)
از سوى ديگر، زندگى آن بزرگوار مشحون است به مجاهدت؛ مثل يك سرباز فداكار در عرصههاى مختلف، اين بزرگوار حضور فعال و مؤثر دارد. از دوران كودكى در مكه، در شعب ابىطالب، در كمكرسانى و روحيهدهى به پدر بزرگوارش، تا همراهى با اميرالمؤمنين در مراحل دشوار زندگى در مدينه، در آن جنگها، در آن غربتها، در ميان آن تهديدها، در آن سختىِ زندگى مادى و فشارهاى گوناگون، و همچنين در دوران محنت آن بزرگوار - يعنى بعد از رحلت پيغمبر - چه در مسجد مدينه، چه در بستر بيمارى، در همهى اين مراحل، اين بزرگوار مشغول فعاليت است، مشغول تلاش است؛ يك حكيم مجاهد، يك عارف مجاهد.
6.[ حضرت زهرا - س- / مقام ایشان + زن نمونه ]
13/3/1389
بيانات مقام معظم رهبری در سالروز ولادت حضرت فاطمهى زهرا (س)
همچنين از لحاظ وظائف زنانگى، وظيفهى همسرى، وظيفهى مادرى، تربيت فرزند، پذيرائى و مهربانى با شوهر، يك زن نمونه است. آنچه كه در خطاب به اميرالمؤمنين از اين بزرگوار نقل ميشود، تعبيرى كه ميكند، خشوع و خضوعى كه نشان ميدهد، اطاعت و تسليمى كه در مقابل اميرالمؤمنين دارد، بعد تربيت اين فرزندان، فرزندى مثل امام حسن، فرزندى مثل امام حسين، فرزندى مثل زينب، آيت عظمى و اعلاى يك زن نمونه است در وظائف زنانه، تربيت زنانه، محبت زنانه؛ و همهى اين مجموعهى ذىقيمت و بىنظير، در يك عمر هجده ساله. يك دختر جوان هجده نوزده ساله، با اين همه مقامات معنوى و اخلاقى و سجاياى رفتارى، وجود يك چنين عنصرى، يك چنين موجودى در هر جامعهاى، در هر تاريخى، در هر ملتى كه باشد، مايهى افتخار است؛ و ديگر نداريم نظير اين بزرگوار را.
#معرفت_اهل_بیت علیهم السلام
7.پنج تن آل عبا ( جدا جدا ) / جایگاه / اصول کافی / ج 2 / باب دعوات موجزات ... / ح 11 / ص 580 :
11- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ: إِنِّي كُنْتُ أَسْمَعُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع أَكْثَرَ مَا يُلِحُّ بِهِ فِي الدُّعَاءِ عَلَى اللَّهِ بِحَقِّ الْخَمْسَةِ يَعْنِي رَسُولَ اللَّهِ ص وَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ ص.
8.دخلت عائشة على فاطمة عليها السلام وهي تعمل للحسن والحسين عليهما السلام حريرة بدقيق ولبن و شحم، في قدر، والقدر على النار يغلي و فاطمة صلوات الله عليها تحرك ما في القدر بإصبعها ، والقدر على النار يبقبق، فخرجت عائشة فزعة مذعورة ، حتى دخلت على أبيها، فقالت :
يا أبه ، إني رأيت من فاطمة الزهراء أمرا عجبيا رأيتها وهي تعمل في القدر ، والقدر على النار يغلي ، وهي تحرك ما في القدر بيدها !
فقال لها:يا بنية، اكتمي، فإن هذا أمر عظيم. فبلغ رسول الله صلى الله عليه وآله ، فصعد المنبر ، وحمد الله وأثنى عليه ثم قال:
" إن الناس يستعظمون ويستكثرون ما رأوا من القدر والنار ، والذي بعثني بالرسالة واصطفاني بالنبوة ، لقد حرم الله تعالى النار على لحم فاطمة ودمها وشعرها وعصبها ، وفطم من النار ذريتها وشيعتها ، إن من نسل فاطمة من تطيعه النار والشمس والقمر والنجوم والجبال ، وتضرب الجن بين يديه بالسيف ، وتوافي إليه الانبياء بعهودها ، وتسلم إليه الارض كنوزها ، وتنزل عليه من السماء بركات ما فيها الويل لمن شك في فضل فاطمة لعن الله من يبغض بعلها ولم يرض بإمامة ولدها ،إن لفاطمة يوم القيامة موقفا" ، ولشيعتها موقفا " ، وإن فاطمة تدعى فتلبي ، وتشفع فتشفع على رغم كل راغم .
عوالم العلوم / ج 11 / قسم اول / ص۱۹۸
الثاقب في المناقب لابن حمزة الطوسي ص۲۹۴
9.قطرة من بحر فضائل الزهرا س
قال رسول الله(ص):
إن الله اصطفيك و طهرك و اصطفيك علي نساء العالمين(1)
قال الصادق(ع):
خيرالعمل برفاطمه و ولدها(2)
قال رسول الله(ص):
إن الله يغضب لغضبك و يرضي لرضاك(3)
قال رسول الله(ص):
أول شخص يدخل الجنة فاطمة(س) (4)
قال رسول الله(ص):
أول من دخل الجنة فاطمة بنت محمد(ص)(5)
1-امالي صدوق ، سورة كوثر
مناقب ابن شهر آشوب ج 3
2-مناقب آل ابي طالب ج 3 ص 326
3-كنزالعمال ج7 ص 111
4-ميزان الاعتدال ج 2 ص 131
5-ينابيع الموده ج2 ص 322
#معرفت_اهل_بیت علیهم السلام
10.فاطمه س / مقام / فروغ ابدیت / ج 1 / چاپ 15 / سال 1377 / دفتر تبلیغات / ص 523.
11.حضرت فاطمه س / مقام / مقام / فروغ ابدیت / ج 2 / چاپ 15 / سال 1377 / دفتر تبلیغات / ص 504.
12.عوالم العلوم :
(5) أطيب البيان: في حديث منسوب إلى العسكري عليه السّلام قال:
نحن حجج اللّه على خلقه، و جدّتنا فاطمة حجة اللّه علينا.[1]
أولاد الأئمّة عليهم السّلام: زيد بن عليّ بن الحسين عليهم السّلام
[1] ( 2) 13/ 225.
13.غیبت شیخ طوسی در روایت از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف :
وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة
14.3- مع، معاني الأخبار ابْنُ الْمُتَوَكِّلِ عَنِ الْحِمْيَرِيِّ عَنِ ابْنِ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ سَدِيرٍ الصَّيْرَفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ فَقَالَ بَعْضُ النَّاسِ يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَلَيْسَتْ هِيَ إِنْسِيَّةً فَقَالَ فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ قَالُوا يَا نَبِيَّ اللَّهِ وَ كَيْفَ هِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ قَالَ خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ إِذْ كَانَتِ الْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ قِيلَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ وَ أَيْنَ كَانَتْ فَاطِمَةُ قَالَ كَانَتْ فِي حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ قَالُوا يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَمَا كَانَ طَعَامُهَا قَالَ التَّسْبِيحُ وَ التَّقْدِيسُ وَ التَّهْلِيلُ وَ التَّحْمِيدُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ وَ أَخْرَجَنِي مِنْ صُلْبِهِ وَ أَحَبَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُخْرِجَهَا مِنْ صُلْبِي جَعَلَهَا تُفَّاحَةً فِي الْجَنَّةِ وَ أَتَانِي بِهَا جَبْرَئِيلُ ع فَقَالَ لِي السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ يَا مُحَمَّدُ قُلْتُ وَ عَلَيْكَ السَّلَامُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّكَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ قُلْتُ مِنْهُ السَّلَامُ وَ إِلَيْهِ يَعُودُ السَّلَامُ قَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ هَذِهِ تُفَّاحَةٌ أَهْدَاهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْكَ مِنَ الْجَنَّةِ فَأَخَذْتُهَا وَ ضَمَمْتُهَا إِلَى صَدْرِي قَالَ يَا مُحَمَّدُ يَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ كُلْهَا فَفَلَقْتُهَا فَرَأَيْتُ نُوراً سَاطِعاً وَ فَزِعْتُ مِنْهُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ مَا لَكَ لَا تَأْكُلْ كُلْهَا وَ لَا تَخَفْ فَإِنَّ ذَلِكَ النُّورَ لِلْمَنْصُورَةِ فِي السَّمَاءِ وَ هِيَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةُ قُلْتُ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ وَ لِمَ سُمِّيَتْ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةَ وَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ قَالَ سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ شِيعَتُهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج43، ص: 5
وَ هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ[1] يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا.
بيان: لعل هذا التأويل مبني على أن قوله مِنْ بَعْدُ قبل قوله يَوْمَئِذٍ إشارة إلى القيامة.
[1] ( 1) الروم: 4 و 5.
#معرفت_اهل_بیت علیهم السلام
- فر، تفسير فرات بن إبراهيم مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ بْنِ عُبَيْدٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ[1] اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا.
[1] ( 4) القدر: 1.
16.89- فر، تفسير فرات بن إبراهيم عُبَيْدُ بْنُ كَثِيرٍ مُعَنْعَناً عَنْ سَلْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ ص يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لَكَ تُحِبُّ فَاطِمَةَ حُبّاً مَا تُحِبُّ أَحَداً مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ قَالَ إِنَّهُ لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ انْتَهَى بِي جَبْرَئِيلُ ع إِلَى شَجَرَةِ طُوبَى فَعَمَدَ إِلَى ثَمَرَةٍ مِنْ أَثْمَارِ طُوبَى فَفَرَكَهُ[1] بَيْنَ إِصْبَعَيْهِ ثُمَّ أَطْعَمَنِيهِ ثُمَّ مَسَحَ يَدَهُ بَيْنَ كَتِفَيَّ ثُمَّ قَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُبَشِّرُكَ بِفَاطِمَةَ مِنْ خَدِيجَةَ بِنْتِ خُوَيْلِدٍ فَلَمَّا أَنْ هَبَطْتُ إِلَى الْأَرْضِ فَكَانَ الَّذِي كَانَ فَعَلِقَتْ خَدِيجَةُ بِفَاطِمَةَ فَأَنَا إِذَا اشْتَقْتُ إِلَى الْجَنَّةِ أَدْنَيْتُهَا فَشَمِمْتُ رِيحَ الْجَنَّةِ فَهِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ.
[1] ( 1) فرك الجوز و نحوه: دلكه و حكه حتّى ينقلع قشره.
17.36- يف، الطرائف مِنْ طَرَائِفِ مَا وَجَدْتُهُ فِي حَدِيثِ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ تَأْلِيفِ سُلَيْمَانَ بْنِ أَحْمَدَ الطَّبَرَانِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كُنْتُ أَرَى رَسُولَ اللَّهِ ص يَفْعَلُ بِفَاطِمَةَ ع شَيْئاً مِنَ التَّقْبِيلِ وَ الْإِلْطَافِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ تَفْعَلُ بِفَاطِمَةَ شَيْئاً لَمْ أَرَكَ تَفْعَلُهُ قَبْلُ فَقَالَ يَا حُمَيْرَاءُ إِنَّهُ لَمَّا كَانَتْ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَوَقَفْتُ عَلَى شَجَرَةٍ مِنْ شَجَرِ الْجَنَّةِ لَمْ أَرَ شَجَرَةً فِي الْجَنَّةِ أَحْسَنَ مِنْهَا حُسْناً وَ لَا أَنْضَرَ[1] مِنْهَا وَرَقاً وَ لَا أَطْيَبَ مِنْهَا ثَمَراً فَتَنَاوَلْتُ ثَمَرَةً مِنْ ثَمَرِهَا فَأَكَلْتُهَا فَصَارَتْ نُطْفَةً فِي ظَهْرِي فَلَمَّا هَبَطْتُ إِلَى الْأَرْضِ وَاقَعْتُ خَدِيجَةَ فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ فَأَنَا إِذَا اشْتَقْتُ إِلَى الْجَنَّةِ سمعت [شَمِمْتُ] رِيحَهَا مِنْ فَاطِمَةَ يَا حُمَيْرَاءُ إِنَّ فَاطِمَةَ لَيْسَتْ كَنِسَاءِ الْآدَمِيِّينَ وَ لَا تَعْتَلُّ كَمَا يَعْتَلِلْنَ يَعْنِي بِهِ الْحَيْضَ.
[1] ( 1) نضر اللون او الوجه او الشجر: نعم و حسن و كان جميلا.
18.11- جا، المجالس للمفيد الصَّدُوقُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ جَمَعَ اللَّهُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ فَيُنَادِي مُنَادٍ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ نَكِّسُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّى تَجُوزَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ ص الصِّرَاطَ قَالَ فَتَغُضُّ الْخَلَائِقُ أَبْصَارَهُمْ فَتَأْتِي فَاطِمَةُ ع عَلَى نَجِيبٍ مِنْ نُجُبِ الْجَنَّةِ يُشَيِّعُهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ فَتَقِفُ مَوْقِفاً شَرِيفاً مِنْ مَوَاقِفِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ تَنْزِلُ عَنْ نَجِيبِهَا فَتَأْخُذُ قَمِيصَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع بِيَدِهَا مُضَمَّخاً بِدَمِهِ وَ تَقُولُ يَا رَبِّ هَذَا قَمِيصُ وَلَدِي وَ قَدْ عَلِمْتَ مَا صُنِعَ بِهِ فَيَأْتِيهَا النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَا فَاطِمَةُ لَكِ عِنْدِيَ الرِّضَا فَتَقُولُ يَا رَبِّ انْتَصِرْ لِي مِنْ قَاتِلِهِ فَيَأْمُرُ اللَّهُ تَعَالَى عُنُقاً مِنَ النَّارِ فَتَخْرُجُ مِنْ جَهَنَّمَ فَتَلْتَقِطُ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع كَمَا يَلْتَقِطُ الطَّيْرُ الْحَبَّ ثُمَّ يَعُودُ الْعُنُقُ بِهِمْ إِلَى النَّارِ فَيُعَذَّبُونَ فِيهَا بِأَنْوَاعِ الْعَذَابِ ثُمَّ تَرْكَبُ فَاطِمَةُ ع نَجِيبَهَا حَتَّى تَدْخُلَ الْجَنَّةَ وَ مَعَهَا الْمَلَائِكَةُ الْمُشَيِّعُونَ لَهَا وَ ذُرِّيَّتُهَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَ أَوْلِيَاؤُهُمْ مِنَ النَّاسِ عَنْ يَمِينِهَا وَ شِمَالِهَا.
#معرفت_اهل_بیت علیهم السلام
3) في المصدر: لمن حاربكم و سلم لمن سالمكم.
[3] ( 4) زاد في نسخة بعد ذلك: لان اللّه فطمها و فطم من أحبها من النار و انها.
[4] ( 5) في نسخة:[ على ظالميها و غاصبيها] و في المصدر: على ظالميها و غاصبى حقها و من نفى من أبيها ارثها.
[5] ( 6) قوله: و قال النبيّ صلّى اللّه عليه و آله. الى هاهنا لم يكن في النسخ المخطوطة.
[6] ( 1) في المصدر: و انه لا يتم.
[7] ( 2) اعتقادات الصدوق: 111- 114.
#معرفت_اهل_بیت علیهم السلام
- لي، الأمالي للصدوق الطَّالَقَانِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَرِيرٍ الطَّبَرِيِّ عَنْ الْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ الْوَاحِدِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَلِيٍّ السُّدِّيِّ عَنْ مَنِيعِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ عِيسَى بْنِ مُوسَى عَنْ جَعْفَرٍ الْأَحْمَرِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ ع قَالَ سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيَّ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ تُقْبِلُ ابْنَتِي فَاطِمَةُ عَلَى نَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ مُدَبَّجَةَ الْجَنْبَيْنِ خِطَامُهَا مِنْ لُؤْلُؤٍ رَطْبٍ قَوَائِمُهَا مِنَ الزُّمُرُّدِ الْأَخْضَرِ ذَنَبُهَا مِنَ الْمِسْكِ الْأَذْفَرِ عَيْنَاهَا يَاقُوتَتَانِ حَمْرَاوَانِ عَلَيْهَا قُبَّةٌ مِنْ نُورٍ يُرَى ظَاهِرُهَا مِنْ بَاطِنِهَا وَ بَاطِنُهَا مِنْ ظَاهِرِهَا دَاخِلُهَا عَفْوُ اللَّهِ وَ خَارِجُهَا رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَى رَأْسِهَا تَاجٌ مِنْ نُورٍ لِلتَّاجِ سَبْعُونَ رُكْناً كُلُّ رُكْنٍ مُرَصَّعٌ بِالدُّرِّ وَ الْيَاقُوتِ يُضِيءُ كَمَا الْكَوْكَبُ الدُّرِّيُّ فِي أُفُقِ السَّمَاءِ وَ عَنْ يَمِينِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ عَنْ شِمَالِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ جَبْرَئِيلُ آخِذٌ بِخِطَامِ النَّاقَةِ يُنَادِي بِأَعْلَى صَوْتِهِ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ حَتَّى تَجُوزَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ فَلَا يَبْقَى يَوْمَئِذٍ نَبِيٌّ وَ لَا رَسُولٌ وَ لَا صِدِّيقٌ وَ لَا شَهِيدٌ إِلَّا غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ حَتَّى تَجُوزَ فَاطِمَةُ فَتَسِيرُ حَتَّى تُحَاذِيَ عَرْشَ رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ فَتَنْزَخُ بِنَفْسِهَا عَنْ نَاقَتِهَا وَ تَقُولُ إِلَهِي وَ سَيِّدِي احْكُمْ بَيْنِي وَ بَيْنَ مَنْ ظَلَمَنِي اللَّهُمَّ احْكُمْ بَيْنِي وَ بَيْنَ مَنْ قَتَلَ وُلْدِي فَإِذَا النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ يَا حَبِيبَتِي وَ ابْنَةَ حَبِيبِي سَلِينِي تُعْطَيْ وَ اشْفَعِي تُشَفَّعِي فَوَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا جَازَنِي ظُلْمُ ظَالِمٍ فَتَقُولُ إِلَهِي وَ سَيِّدِي ذُرِّيَّتِي وَ شِيعَتِي وَ شِيعَةَ ذُرِّيَّتِي وَ مُحِبِّيَّ وَ مُحِبِّي ذُرِّيَّتِي
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج43، ص: 220
فَإِذَا النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ أَيْنَ ذُرِّيَّةُ فَاطِمَةَ وَ شِيعَتُهَا وَ مُحِبُّوهَا وَ مُحِبُّو ذُرِّيَّتِهَا فَيُقْبِلُونَ وَ قَدْ أَحَاطَ بِهِمْ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ فَتَقْدُمُهُمْ فَاطِمَةُ ع حَتَّى تُدْخِلَهُمُ الْجَنَّةَ.
توضيح قال الفيروزآبادي المدبج المزين و قال الجزري فيه كان له طيلسان مدبج هو الذي زينت أطرافه بالديباج قوله الأذفر أي طيب الريح قوله داخلها عفو الله كناية عن أنها مشمولة بعفو الله و رحمته و تجيء إلى القيامة شفيعة للعباد معها رحمة الله و عفوه لهم و قال الفيروزآبادي زخه دفعه في وهدة و زيد اغتاظ و وثب انتهى و التشفيع قبول الشفاعة.
20.وَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع مَا زِلْتُ مَظْلُوماً مُنْذُ وَلَدَتْنِي أُمِّي حَتَّى إِنَّ عَقِيلًا كَانَ يُصِيبُهُ رَمَدٌ[1] فَقَالَ لَا تَذُرُّونِّي حَتَّى تَذُرُّوا عَلِيّاً فَيَذُرُّونِّي وَ مَا بِي رَمَدٌ وَ اعْتِقَادُنَا فِيمَنْ قَاتَلَ عَلِيّاً ع كَقَوْلِ النَّبِيِّ ص مَنْ قَاتَلَ عَلِيّاً فَقَدْ قَاتَلَنِي وَ قَوْلِهِ مَنْ حَارَبَ عَلِيّاً فَقَدْ حَارَبَنِي وَ مَنْ حَارَبَنِي فَقَدْ حَارَبَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَوْلِهِ ص لِعَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع أَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَهُمْ[2] وَ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَهُمْ وَ أَمَّا فَاطِمَةُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا فَاعْتِقُادُنَا أَنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَغْضَبُ لِغَضَبِهَا وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا[3] وَ أَنَّهَا خَرَجَتْ مِنَ الدُّنْيَا سَاخِطَةً عَلَى ظَالِمِهَا وَ غَاصِبِهَا وَ مَانِعِي إِرْثِهَا[4] وَ قَالَ النَّبِيُّ ص فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ غَاظَهَا فَقَدْ غَاظَنِي وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي[5]
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج27، ص: 63
وَ قَالَ ص فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ يَسُوؤُنِي مَا سَاءَهَا وَ يَسُرُّنِي مَا سَرَّهَا وَ اعْتِقَادُنَا فِي الْبَرَاءَةِ أَنَّهَا وَاجِبَةٌ مِنَ الْأَوْثَانِ الْأَرْبَعَةِ وَ الْإِنَاثِ الْأَرْبَعِ وَ مِنْ جَمِيعِ أَشْيَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ وَ أَنَّهُمْ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ[6] وَ لَا يَتِمُّ الْإِقْرَارُ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِالْأَئِمَّةِ ع إِلَّا بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِمْ[7].
[1] ( 2) في المصدر: يصيبه الرمد فيقول.
#معرفت_اهل_بیت ع
#اخلاق
اهمیت #جهاد_با_نفس
1.پیامبر اکرم و حضرت امیر المومنین - صلی الله علیهما و آلهما - : ان اخوف ما اخاف علیکم اثنتان ، اتباع الهوی و طول الامل . ( نهج البلاغه / خطبه 28 )
2.موقع سختی و خلاف هوای ما ، اطاعت شرط است . اینجاست که امتحان می شود : بما لا تهوی انفسهم .
3.بيانات مقام معظم رهبری در ديدار هزاران نفر از بسيجيان استان قم / 2 آبان 1389 :
[ عمل صحیح / شاخص + جهاد با نفس / اهمیت ]
آنچه كه براى همهى ما، براى همهى بسيجيان عزيز، براى جوانها در هر نقطهاى از اين عرصهى عظيم كه مشغول كار هستند، بايد به عنوان شاخص مطرح باشد، عبارت است از اين سه عنصر: بصيرت، اخلاص، عمل بهنگام و به اندازه. اين سه عنصر را هميشه با يكديگر توأم كنيد و در نظر داشته باشيد. اين عناصر سهگانه بايد براى ما شاخص باشد؛ بصيرت، اخلاص، عمل بهنگام و به اندازه..... .
اگر بخواهيم اين سه عنصر را تأمين كنيم، بايد در درون خودمان با خودمان مجاهدت كنيم؛ يعنى جهاد اكبر. جهاد با نفس تلاشى است كه امروز همهى ما به آن احتياج داريم.
4.نفس / سوء ظن به خود داشتن / سوره مبارکه یوسف / آیه شریفه 53.
5.جهاد با نفس / اهمیت / اصول کافی / ج 2 / کتاب الدعاء/ باب البکاء / ح 6.
6.جهاد با نفس / اهمیت / کتاب خودشناسی برای خودسازی / علامه مصباح / ص 106.
7.هوای نفس / عامل گمراهی و گمراه کردن / سوره مبارکه طه / آیه شریفه 96.
8.امام علي علیه السلام:
رَأسُ الفَضائِلِ مِلكُ الغَضَبِ وَ اِماتَةُ الشَّهوَةِ؛
سرآمدِ فضيلتها در دست داشتنِ زمام خشم و ميراندن خواهش نفس است.
غرر الحكم: ح ۵۲۳۷/ گزيده غررالحكم و دررالكلم: ج1 ص53
9. امام جواد علیه السلام:
مَن أطاعَ هَواهُ أعطى عَدُوَّهُ مُناهُ؛
هر کس از هوسش پيروى كند، آرزوى دشمنش را برآورد.
أعلام الدين: ص ۳۰۹/ چشم تماشا، ص208
10. چه زیبا گفت شهید چیت سازان که :
« کسی می تواند در شب عملیات از سیم خاردار دشمن رد شود که به سیم خاردار نفس خود گیر نکرده باشد.»
خطر! میدان مین نفس
11.حدیث معراج در اوصاف اهل آخرت :
یموت الناس مره و یموت احدهم فی کل یوم سبعین مره من مجاهده انفسهم و مخالفه هوائهم و الشیطان الذی یجری فی عروقهم.
مراد این است که سختی مبارزه با هوای نفس مثل سختی مردن و جان دادن است یا مراد این است که با مبارزه با هوای نفس، نفس اماره آنها روزی هفتاد بار می میرد و در نتیجه هوای نفس برای آنها وجود ندارد.
12.جهاد با نفس / اهمیت / سوره مبارکه فرقان / آیه شریفه 43 و 44.
اثرات جهاد با نفس
1.هدایت به راه خداوند تبارک و تعالی / سوره مبارکه عنکبوت / 69
2.بهشت / سوره مبارکه نازعات / 40 و 41
3.امام علی - علیه السلام - :
املکوا انفسکم بدوام جهادها .
4.اجرای عدالت / سورة مبارکة نساء / آیة شریفة 135 .
5.جزوه تاریخ فلسفه اسلامی 1 / آموزش غیر حضوری موسسه امام خمینی ( ره ) / ص 103 .
6.جهاد با نفس / آثار / زیادی رزق / کافی / ج 2 / ح 1910 و 1911 .
7.هوای نفس / نقش مخرب بر روح / کلام اسپینوزا / جزوه تاریخ فلسفه غرب 4 / استاد فنایی / نیمه حضوری موسسه امام خمینی - ره - / ص 30 .
8.جهاد با نفس / آثار / کتاب خودشناسی برای خودسازی / علامه مصباح / ص 110.
9. امام جواد علیه السلام:
مَن أطاعَ هَواهُ أعطى عَدُوَّهُ مُناهُ؛
هر کس از هوسش پيروى كند، آرزوى دشمنش را برآورد.
أعلام الدين: ص ۳۰۹/ چشم تماشا، ص208
10.توجه به گرایشات نفسانی سبب شدت میل به آنها و بی توجهی به آنها سبب کاهش میل به آنها می شود.
آیات شریفه قرآن
1.سوره های مبارکه و آیات شریفه : اعراف / 176 و کهف / 28 و طه / 16 و ص / 26 و قصص / 50 و محمد / 16 و نجم / 23 و مائده / 70 و قمر / 2و3 و نازعات / 40 و 41 و نساء / 27 و مریم / 59
2.من اتخذ الهه هواه / سوره مبارکه فرقان / آیه شریفه 43 و سوره مبارکه جاثیه / آیه شریفه 23
3.چه بسا از چیزی کراهت داریم اما خیر کثیر است و بالعکس / سورة مبارکة نساء / آیة شریفة 19
4.پیروی از هوا مانع عدالت نشود / سورة مبارکة نساء / آیة شریفة 135 .
5.نفس دشمن انسان است / سورة مبارکة مائده / آیة شریفة 30 .
6.پرستش هوای نفس / سورة مبارکة انعام / آیة شریفة 14 .
7.هوای نفس / تبعیت از آن گمراهی است/ سوره مبارکه قصص / آیه شریفه 50.
8.گاهی پذیرش حق آنقدر سخت می شود برای نفس که عذاب را بر ان ترجیح می دهد / سورة مبارکة انفال / آیة شریفة 32 .
9.هوای نفس / عدم تبعیت از هوای نفس توسط حضرت یوسف ع / سوره مبارکه یوسف / آیه شریفه 92 و 100.
1.هوای نفس / تبعیت بدون علم از آن اشتباه است / سوره مبارکه روم / آیه شریفه 29.
2.هوای نفس / مبارزه کردن حاکم و قاضی / سوره مبارکه ص / آیه شریفه 26.
3.هوای نفس / تبعیت / سبب گمراهی از راه خدا / سوره مبارکه ص / آیه شریفه 26.
10.
روایات مبارک
1.بحار الانوار / ج 67 / 73
2.امام صادق ( ع ) : احذروا اهوائکم کما تحذرون اعدائکم .
3.امام علی ( ع ) : العاقل من امات شهوته ( غرر / 4865 )
4.امام صادق ( ع ) : من ملک نفسه اذا رغب [ میل به گناه ] و اذا رهب [ از طاعت ] و اذا اشتهی و اذا غضب و اذا رضی حرّم الله جسده علی النار .
تبعات تبعیت از هوای نفس
1.پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - : ان النار حفت بالشهوات .
2.اللهم انی اعوذ بک من نفس لا تشبع .
3.نتیجه عمل به هوای نفس و مثل آن / سورة مبارکة اعراف / آیة شریفة 176 .
4.شهوت / تبعیت / تهدید / سوره مبارکه مریم / آیه شریفه 59.
5.جهاد با نفس / مذمت تبعیت هوای نفس / سوره مبارکه طه / آیه شریفه 16.
6.هوای نفس / عامل گمراهی و گمراه کردن / سوره مبارکه طه / آیه شریفه 96.
7. امام جواد علیه السلام:
مَن أطاعَ هَواهُ أعطى عَدُوَّهُ مُناهُ؛
هر کس از هوسش پيروى كند، آرزوى دشمنش را برآورد.
أعلام الدين: ص ۳۰۹/ چشم تماشا، ص208
8.هوای نفس / عدم تبعیت + تهدید / سوره مبارکه فرقان / آیه شریفه 43.
9.شمع به کبریت گفت:از تو میترسم تو قاتل من هستی.
کبریت گفت:از من نترس.از ریسمانی بترس که در دل خود جای دادی
10.هوای نفس / تبعیت از آن گمراهی است/ سوره مبارکه قصص / آیه شریفه 50.
11.هوای نفس / تبعیت / سبب گمراهی از راه خدا / سوره مبارکه ص / آیه شریفه 26.
12.هوای نفس / و هوای اردانی و شهواتی حرمتنی / صحیفه سجادیه / دعای 52.
مراد از نفس
1.نفس اماره / سوره مبارکه یوسف / آیه شریفه 53.
2.هوا و هوس / شعب ان / اصول کافی / ج 2 / باب صفه النفاق و المنافق / ح 1.
3.مقصود از نفس = نفس اماره = منشا جمیع اوصاف و اعمال ناپسند یعنی امر به بدی و نهی از خوبی( اخلاق در قرآن / علامه مصباح / ج 1 / ص 175 ).
4.مراد از نفس در مقابل عقل است و مقصود تمایلات مادی و حیوانی است.
راه مبارزه با هوای نفس
1.راه مبارزه : 1) محبت خداوند تبارک و تعالی 2) ترس از عواقب
2.مراجعه به فیش های قسمت لذت طلبی .
3.توجه به یک جذبه و عشق بالاتر می تواند ما را از لذت های اندک دور کند :
•فوتبالیستی که به عشق فوتبال مصدومیت خودش را فراموش می کند .
•مادری که برای نجات بچه اش ، خودش را به استخر می اندازد بدون این که فکر کند که شنا بلد می باشد یا خیر .
4.مخالفت با هوای نفس / عامل ترجیح بین 2 عمل صالح / کافی / ج 2 / کتاب الایمان و الکفر / باب المومن و علاماته و صفاته / ح 26 .
5.هوای نفس / مانع از توجه به آن / ذکر / سوره مبارکه کهف / آیه شریفه 28.
داستانها
1.نقل شده که آقای وحید بهبهانی مرجع عالیقدر جهان تشیع که با اقدامات ایشان ننگ اخباریگری از دامان شیعه پاک شد ، آخر عمرشان ( به خاطر این که دیگر ذهنشان قدرت استدلال را مانند قبل نداشت ) مقلد شدند .
2.داستان شیخ بهایی و مقدس اردبیلی که در جمع با هم مناظره کردند و مقدس اردبیلی دلایل شیخ بهایی را رد نکرد به این خاطر که او شیخ الاسلام بود .
3.داستان مبارزه با هوای نفس / سورة مبارکة مائده / شان نزول آیة شریفة 94 .
4.پیشنهاد استاد زن آمریکایی
به دانشجویان کلاسش:
اگر کسی امتحان پایان ترم را ۲۰ بگیرد من یک شب با او خواهم بود. ...
در سال ۱۳۴۸ وارد نیروی هوایی شدم . در بدو ورود می بایستی یک سری آموزشها را در نیروی هوایی می دیدیم که از آن جمله آموزش زبان انگلیسی بود.این کلاس ها شروع آشنایی چندین ساله ی من با عباس بابایی بود...
ایشان شخصیت خاصی داشتند واز همه متمایز بودند. در آن دوران بیشتر استادان زن بودند از جمله استاد کلاس زبان که یک زن آمریکایی بود.
این استاد زبان برای اینکه فرهنگ مبتذل غرب را رواج دهد،به دانشجویان پیشنهاد شرم آوری داد که، اگر کسی امتحان پایان ترم را ۲۰ بگیرد من یک شب با او خواهم بود. بعد از اعلام نمرات عباس ازهمه نمره اش بیشتر بود او امتحان را ۱۹ گرفته بود. من برگه او را که دیدم تعجب کردم زیرا او یک کلمه ساده را غلط نوشته بود .
و آن استاد هم به عباس گفت: تو عمدأ این کلمه را غلط نوشته ای تا با من نباشی. آنجا بود که من به عظمت روحی عباس پی بردم. ایشان با این کار درس تقوا و عفت و بزرگواری را به دیگران آموخت...
راوی:
((عظیم دربند سری))یکی از دوستان قدیمی شهید بابایی.
5.داستان آموزند
(ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺷﻴﺦ ﺑﻬﺎﺋﻲ (ﺭﻩ) ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﻋﺎﻟﻴﻘﺪﺭ)
ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺷﻴﺦ ﺑﻬﺎﺋﻲ (ﺭﻩ) ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﺻﻔﻮﻱ ﺑﻪ ﻧﺠﻒ ﺍﺷﺮﻑ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺷﺪ، ﺷﻴﺦ ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺷﺎﻩ ﺑﺎ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﻣﻠﺎﻗﺎﺗﻲ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ.
ﺳﺨﻦ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻴﺦ ﻭ ﻣﻘﺪﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﺯﻳﺎﺩ ﺭﺩ ﻭ ﺑﺪﻝ ﺷﺪ، ﺗﺎ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺷﻴﺦ ﻇﺎﻫﺮﺍً ﺑﺮ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﻏﺎﻟﺐ ﮔﺮﺩﻳﺪ.
ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﻣﺠﻠﺲ ﺑﺤﺚ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ، ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﺩﺳﺖ ﺷﻴﺦ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻪ ﺍﻱ ﺧﻠﻮﺕ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺑﺮ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺷﻴﺦ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﻛﺮﺩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺷﻴﺦ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺶ ﭘﻲ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﻮﺩﻥ ﻛﻠﺎﻡ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﻧﻤﻮﺩ.
ﺷﻴﺦ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﮔﻔﺖ: ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﺍﻳﺮﺍﺩﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﮕﻔﺘﻲ؟ 🌱ﻣﻘﺪّﺱ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻮﻥ ﺗﻮ ﺷﻴﺦ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻲ ﻭ ﺷﺎﻩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﻱ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺷﺎﻩ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻏﺎﻟﺐ ﻣﻲ ﺷﺪﻡ، ﺍﺯ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﻣﻘﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺷﺎﻩ ﺩﺍﺭﻱ ﺳﺎﻗﻂ ﻣﻲ ﺷﺪﻱ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻏﺎﻟﺐ ﻣﻲ ﺷﺪﻱ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻧﺰﺩ ﺷﺎﻩ ﻋﺰﻳﺰ ﮔﺮﺩﻱ ﻭ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺍﺵ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻣﻐﻠﻮﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﻡ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ، ﭼﻮﻥ ﻣﻦ ﻃﻠﺒﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻃﻠﺎﺏ ﻧﺠﻔﻢ ﻭ ﺩﺭﺟﻪ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻦ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﻧﻤﻲ ﺑﺮﺩ، ﻟﺬﺍ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺷﺎﻩ ﺟﻮﺍﺏ ﻧﺪﺍﺩﻡ ﺍﻣﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺭﺍ ﺍﻟﺂﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮔﻔﺘﻢ ﭼﻮﻥ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻢ ؛
نتیجه ( مقدس اردبیلی بخاطر اینکه نفوذ کلام یک عالم در امور مملکتی کم نشود ؛ خود را شکست ؛ فتآمل جداً )
6. سلطان سلجوقی بر عابدی گوشه نشین و عزلت گزین وارد شد. حکیم سرگرم مطالعه بود و سر بر نداشت و به ملکشاه تواضع نکرد، بدان سان که سلطان به خشم اندر شد و به او گفت: آیا تو نمی دانی من کیستم؟
من آن سلطان مقتدری هستم که فلان گردنکش را به خواری کشتم و فلان یاغی را به غل و زنجیر کشیدم و کشوری را به تصرف در آوردم.
حکیم خندید و گفت: من نیرومند تر از تو هستم، زیرا من کسی را کشته ام که تو اسیر چنگال بی رحم او هستی. شاه با تحیر پرسید: اوکیست؟
حکیم گفت: آن نفس است. من نفس خود را کشته ام و تو هنوز اسیر نفس اماره خود هستی و اگر اسیر نبودی از من نمی خواستی که پیش پای تو به خاک افتم و عبادت خدا بشکنم و ستایش کسی را کنم که چون من انسان است.
7.به زحمت جارو را از دستش گرفتم. داشت محوطه را آب و جارو می کرد.
کار هر روز صبحش بود. ناراحت شد و گفت :بذار خودم جارو کنم. این جوری بدی های درونی هم جارو می شن.
شهید محمد ابراهیم همت. کتاب یادگاران ص27
اشعار
1.گر بر سر نفس خود امیری مردی ور بر دگری خورده نگیری مردی ( خاقانی )
2.با دو قبله در ره توحید نتوان رفت راست یا رضای دوست باید یا رضای خویشتن
3.مادر بتها بت نفس شماست
4.نفس تو جویای کفر است و خرد جویای دین گر بقا خواهی بدین آی و ار فنا خواهی بتن
5.مادر شهوت را بکش در ابتداء ور نه اینک کشت مارت اژدها
6.طیران مرغ دیدی ؟ تو ز پای بند شهوت بدر آی تا ببینی طیران آدمیت
نشانه های نفسانیت
1.نشانة تبعیت از هوای نفس = ملاک تعیین خیر و شر ، نفع شخص باشد ( هوای نفس ) / سورة مبارکة توبه / آیة شریفة 58 .
2.هوای نفس / نشانه / محبت به نظر ابداعی خود / اصول کافی / ج 2 / باب الشرک / ح 2.
3.هوای نفس / در عبادت / فروغ ابدیت / ج 2 / چاپ 15 / سال 1377 / دفتر تبلیغات / ص 320
مراجعات
1.تذلیل نفس = عارفانه / ج1 / 42
2.نفس = عارفانه / ج2 / 13 و 30 و 12
3.اخلاق در قرآن / آقای مصباح / ج 1 / 175
4.پیروی هوای نفس = پند تاریخ / از ص 207
5.عارفانه / ج3 / 40 و 88
6.عارفانه / ج4 / 9 و 50 و 64 و 87
7.عارفانه / ج13 و 16 ( عالم بدون هوای نفس ) و 49 و 122 ( هوای نفس در سوال سر کلاس ) و 150 ( هوای نفس )
8.جهاد با نفس / اصول کافی / ج 2 / باب تباع الهوی.
9.جهاد با نفس / اصول کافی / ج 2 / باب محاسبه العمل / ح 7.
#جهاد_با_نفس
#هوای_نفس
#نفس
معنای جهاد در کلمات مقام معظم رهبری - دام ظله - :
1.بيانات مقام معظم رهبری در ديدار اعضاى بسيجى هيئت علمى دانشگاهها / 2 / 4 / 1389 :
عرصهى حضور بسيج خيلى وسيعتر از عرصهى نظامى است. اينى كه من بارها گفتم و تكرار ميكنم كه نبايد بسيج را يك نهاد نظامى به حساب آورد، تعارف نيست؛ بلكه حقيقت قضيه اين است. بسيج عرصهى جهاد است، نه قتال. قتال يك گوشهاى از جهاد است. جهاد يعنى حضور در ميدان با مجاهدت، با تلاش، با هدف و با ايمان؛ اين ميشود جهاد. لذا «جاهدوا بأموالكم و أنفسكم فى سبيل اللَّه»؛ جهاد با نفس، جهاد با مال. جهاد با نفس كجاست؟ فقط به اين است كه توى ميدان جنگ برويم و جانمان را كف دست بگيريم؛ نه، يكى از انواع جهاد با نفس هم اين است كه شما شب تا صبح را روى يك پروژهى تحقيقاتى صرف كنيد و گذر ساعات را نفهميد. جهاد با نفس اين است كه از تفريحتان بزنيد، از آسايش جسمانيتان بزنيد، از فلان كار پرپول و پردرآمد - به قول فرنگىها پولساز - بزنيد و تو اين محيط علمى و تحقيقى و پژوهشى صرف وقت كنيد تا يك حقيقت زندهى علمى را به دست بياوريد و مثل دستهى گل به جامعهتان تقديم كنيد؛ جهاد با نفس اين است. يك قسمت كوچكى هم جهاد با مال است.
2.بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم اصفهان در روز عید قربان / 26 آبان 1389 :
يك ملت وقتى معتقد به جهاد شد، در همهى ميدانها پيشرو است. جهاد فقط تفنگ به دست گرفتن نيست؛ جهاد اين است كه انسان خود را هميشه در ميدان حركت و مبارزه با مانعها و مانعتراشها ببيند، احساس تكليف كند، احساس تعهد كند؛ اين ميشود جهاد؛ جهاد اسلامى اين است. جهاد گاهى با جان است، گاهى با مال است، گاهى با فكر است، گاهى با دادن شعار است، گاهى با حضور در خيابان است، گاهى با حضور در پاى صندوق رأى است؛ اين ميشود جهاد فىسبيلاللَّه؛ و اين است كه يك ملت را رشد ميدهد، طراوت ميدهد، تازگى ميدهد، اميد ميدهد و يك ملت پيش ميرود.