eitaa logo
یادداشتها
546 دنبال‌کننده
53 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✍🏼پیام من به جهان جدید 🔰 یادداشت مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب در روزنامه تهران تایمز درباره نگاه او به روابط با کشورهای منطقه، افریقا، چین، روسیه، اروپا و آمریکا 🇮🇷 @dr_pezeshkian_irhttps://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم نقش رأی مردم در انتخاب حاکم آیه الله خامنه‌ای خطبه نماز جمعه ۱۳۶۶/۰۴/۱۲: در اسلام راه تعیین حاکم و ولی امر فقط انتخاب نیست، بلکه ما دو راه برای تعیین حاکم داریم ... یکی است ... که به اعتقاد ما پیغمبر اکرم امام بعد از خودش را نصب کرد و امیرالمؤمنین دوره‌ امامت معصوم را که دوران دوازده امام شیعه است، نصب کرد. تعیین ولی امر به وسیله‌ نصب انجام گرفت. یک راه دیگر، راه است. انتخاب کجاست؟ انتخاب در یکی از دو جاست: یا در آنجائی که نصب وجود ندارد؛ مثل دوران غیبت. در دوران غیبت کسی منصوب خدا نیست؛ آنجا معیارهائی معین شده. نصب فقها به معنای تعیین معیار است که ائمه (علیهم السّلام) در متون روایت و احکامی که بیان کردند، ملاکها و معیارهائی را برای حاکم اسلامی مشخص کردند؛ در چهارچوب این ملاکها و معیارها مردم امام را انتخاب میکنند و گزینش میکنند. پس انتخاب یکی در آنجائی است که نصب وجود ندارد و جای نصب نیست؛ مثل و دیگر در آنجائی است که اگر نصب هم هست، به نصب عمل نشده است؛ مثل دوران که امیرالمؤمنین بنا به اعتقاد خود او و به اعتقاد یاران و پیروان او منصوب از قِبل پیغمبر بود که پیغمبر هم او را به حکم خدا نصب کرده بود، لکن در واقعیت تاریخی این نصب مورد قبول قرار نگرفت، مورد عمل واقع نشد و کار به آنجائی رسید که مردم در یک برهه‌ای از زمان آمدند به امیرالمؤمنین مراجعه کردند، اصرار کردند، از آن حضرت تقاضا کردند که خلافت را بپذیرد و به اجماع امت تقریباً امیرالمؤمنین انتخاب شد به خلافت و ولایت امر. این هم یکی از آنجاهائی است که انتخاب مردم نافذ است. لذا ... امیرالمؤمنین استناد میکند برای اثبات خلافت خود به مراجعه‌ مردم، به قبول مردم، به بیعت مردم، به اینکه مردم او را خواستند و از او تقاضا کردند و با او بیعت کردند؛ به این چیزها استناد میکند ... پس در اسلام برای انتخاب مردم و گزینش مردم و سرسپردگی مردم به یک ولی امر، یک و حقیقی در یک چنین موردی هم معین شده ... به دو سه روایت اکتفا میکنم تا معلوم بشود که در نظر اسلام حق رأی مردم و انتخاب مردم چقدر مهم است و اگر کسی در باب اسلام غیر از این نظر بدهد، یقیناً نسبت به اسلام جفا شده. یک روایت، روایت امیرالمؤمنین است که در کتاب معروف سلیم بن قیس هلالی نقل شده؛ در آنجا از قول امیرالمؤمنین اینجور نقل شده که: «و الواجب فی حکم الله و حکم الاسلام علی المسلمین بعد ما یموت امامهم او یقتل»؛ وقتی که رئیس یک جامعه و حاکم یک کشور و یک امت اسلامی از دنیا برود یا کشته بشود، واجب است بر مردم به حکم اسلام و به حکم خدا که: «ان لا یعملوا عملا و لا یحدثوا حدثا و لا یقدّموا یدا و لا رجلا و لا یبدئوا بشیء قبل ان یختاروا لانفسهم اماما»؛ هیچ کاری نباید بکنند، هیچ اقدامی را شروع نباید بکنند، به هیچ عمل بزرگ و کوچکی دست نباید بزنند، در هیچ کاری سرمایه‌گذاری نباید بکنند، تا اینکه یک امامی را معین بکنند و اختیار بکنند. اینجا مسئله‌ «اختیار» دارد. یعنی گزینش حاکم برای جامعه‌ اسلامی و رئیس امت اسلامی و کشور اسلامی به عنوان یک واجب برای مردم معرفی شده، آن هم واجبی با این اهمیت که باید از همه‌ کارها مردم او را جلوتر بیندازند و مقدم بدانند و به او اقدام بکنند. آنوقت شرایط آن رئیس کشور و نظام اسلامی را ذکر کرده: «اماما عفیفا عالما ورعا عارفا بالقضاء و السّنة»، تا آخر حدیث که اینجا تعبیر، تعبیر اختیار است؛ یعنی انتخاب و گزینش. یک روایت دیگر باز از قول امیرالمؤمنین نقل شده که در روزی که با آن حضرت مردم بیعت کردند که روز جمعه هم بود، حضرت آمدند مسجد، جمعیت بسیار زیادی در مسجد مدینه جمع شده بودند و امیرالمؤمنین با صدای بلند به مردم اینجور فرمودند: «ایّها النّاس انّ هذا امرکم لیس لاحد فیه حقّ الّا من امّرتم»؛ یعنی ای مردم این مسئله‌ شماست، قضیه قضیه‌ شماست، کاری است متعلق به شما مردم و هیچ کس حقی در این کار، یعنی در خلافت و حکومت ندارد، «الّا من امّرتم»؛ مگر کسی که شما او را امارت بدهید و حاکمیت بدهید. اینجا هم باز ملاحظه میکنید که امیرالمؤمنین نه در مقام احتجاج با دشمن، نه در مقام مباحثه و مجادله و اخذ به حجت خصم، بلکه با مردم خودش، با همان کسانی که او را قبول دارند، با او بیعت کردند، از او تقاضا کردند که همه چیز را میتواند با آنها صریحاً در میان بگذارد، به آنها میگوید که هیچ کس حق ندارد، مگر آن کسی که شما او را امارت دادید. البته روشن است همان طور که گفتیم این در آنجائی است که به نصب الهی اخذ نشده. یعنی امیرالمؤمنین که منصوب خدا و به دست پیغمبر هست، به این نصب عمل نشده، حالا که عمل نشده، جز امیر کردن مردم و انتخاب مردم هیچ راه دیگری برای انتخاب کسی وجود ندارد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
14.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ محسن قنبریان به استاد عالی: 1⃣ حکومت ولایی -اقلا در اندیشه رهبری- با مردمسالاری دینی مطابق و فقط همین حکومت، شرعی است. حکومت ولایی یک "جعل الهی" و یک "بیعت آزادانه و رضایت عمومی" دارد؛ پس ولائی بودن یا نبودن با توجه به هردو عنصر باید سنجیده شود. اقلا در اندیشه رهبری دو جا انتخاب مردم مطرح است: - زمان غیبت - جایی که به نصب عمل نشده، مثل حکومت علوی (بخوانید) چنان بیعتی با امیر(ع) در آن روزگار قطعاً بی نظیر بود؛ حالا انتخاب مستقیم و عمومیِ امام خمینی بدان شبیه است. 2⃣ فرق ولایت معصوم و فقیه در این است که لحاظ عنوانِ "از طرف خدا بودن" ، برای معصوم در قبول و صحت اعمال، "موضوعیت" دارد؛ اما این لحاظ در فقیه "طریقیت" دارد. یعنی همه احکام باید با لحاظ پذیرش ولایت معصوم انجام شود تا مقبول باشد اما درباره فقیه، "صرف مطابقت اعمال با فتوای ایشان" و "عدم تخلف عملی از احکام ولایی ایشان" کفایت می کند و اعتقاد به ولایتِ از جانب خدا در قبول، شرط نیست. 3⃣ طبق آیه۴۱ نحل، مجتمع اسلامیِ بر اساس ولایت و پرستش خداوند وقتی متعهد به "عدالت و احسان" باشد، "حسنه دنیا" [بهترین نعمت] است (بخوانید). ❗️سابقا "عدالتخواهی" از سوی برخی وعاظ محترم به "ولایت خواهی" تأویل برده و دوگانه ولایت-عدالت ساخته می شد، اخیرا ولایت به حیثیت عنوانی و اعتقادی تأویل برده می شود و حیثیت ظاهری (بیعت عمومی و آزادانه مردم) و کارکردی (ساخت مجتمع صالحه مبتنی بر عدل و احسان) مغفول می ماند. در حالیکه اعتقاد در ولایت فقیه شرط نیست اما رضایت مردم(۷۷/۱۲/۱۴) و کارآمدی(۸۳/۶/۳۱) شرط است. ☑️ @m_ghanbarianhttps://eitaa.com/yad_dashtha
✍ سید مهدی مرتضوی به دکتر علیرضا آزاد گرامی (@Dr_AlirezaAzad) در یادداشت اخیرتان خطاب به حجه الاسلام عالی به علت ولایی ندانستن حکومت حضرت علی علیه السلام و ولایی خواندن جمهوری اسلامی با تندی بسیار سخن گفته‌اید. از نظر بنده سخن استاد عالی در این باره ناصواب است. حجه الاسلام قنبریان نیز نشان داده‌اند که سخنان جناب آقای عالی با دیدگاه رهبر انقلاب ناسازگار است‌. قطعا شما نیز معتقدید دیدگاه غلط را باید با نقد محترمانه پاسخ گفت‌. آیا بهتر نیست به جای آنکه فرض کنید آقای عالی و همفکران ایشان، قدرت طلبانی هستند که حاضرند دین را به خاطر منافع شان تحریف کنند، ایشان را دیندارانی مخلص بدانید که احیانا در فهم بخشی از معارف دینی دچار خطا شده‌اند. لحن تند شما ذهن مرا به دنیایی خیالی برد که در آن شما، رئیس دانشگاه یا حوزه هستید و آقای عالی در مرکز تحت مسوولیت شما شاغل هستند. آیا شما به خاطر سخنان اخیر آقای عالی درباره مصداق حکومت ولایی، ایشان را اخراج نخواهید کرد؟ ایران ما زیباتر می‌شد اگر در اختلافات نظری و عملی با یکدیگر مهربانتر می‌بودیم. من به جای آنکه شما را اخراج کنم، دیدگاه‌ها یا عملکرد شما را محترمانه نقد می‌کردم. شما هم به جای نامهربانی با آقای عالی، دیدگاه یا سخن ایشان را با احترام نقد می‌کردید. احتمالا در پاسخ خواهید گفت سخنان استاد عالی چنان مخاطره آمیز است که نمی‌توان در مقابل آن مجامله کرد. متاسفانه منتقدان شما نیز با همین استدلال، دعوت مرا برای مدارا با شما نمی‌پذیرند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ محسن قنبریان ⭕️ رقیه حسین(ع) کمتر از دخترکِ عرب مسلمان نیست! نمیدانم شب سوم محرم کدام هیات روضه رفتید! حتما مداحان عزیزی از و ظلمی که به آنها می رود خوانده اند! البته هنوز هیاتها و مداحانی که همان ۶۱هجری مانده اند، کم نیستند! از آن بدتر دختران فرهیخته سیدالشهدا(ع) را هم درست روایت نمی کنند! شب رقیه خاتون(س)، شب روضه های ذلیل و گریه برای بوی طعام شامیان و بهانه عروسک و گوشواره و حسودی بر دختران شامی می شود. دختر با عظمت سید مظلومان از دخترک های غزه، تربیت شده در خانه یک عرب مسلمان هم کمتر میشود! شما شب سوم، (ع) را به قواره این دختر بچه غزه ای که بابایش شهید است دیدید؟! نمونه های دیگر را ببینید: • دخترک مقاوم غزه https://www.aparat.com/v/r8518sy • تجربه معنوی و مشاهده فرشته توسط بچه غزه ای زیر آوار https://www.aparat.com/v/y29qaa2 • سخنان حماسی دخترک غزه ای مقابل سربازان اسرائیل https://www.aparat.com/v/t543a4c رقیه های غزه پیشکش، اقلا رقیه حسین(ع) را درست روایت کنیم! خواهرش فاطمه چند سال از او بزرگتر است؛ همه داغ ها و زجرها و اسارتها را هم دیده بود؛ ورودی کوفه این خطبه را خواند https://zaya.io/s6s8a (حتما بخوانید)! رقیه را دختری لوس و نازپروده که الان اسیر و ذلیل شده، شنیدید یا کوچکیِ فاطمه صغری به این عظمت و جلال؟! ☑️ @m_ghanbarianhttps://eitaa.com/yad_dashtha
السلام علیک یا حبیب الله ای رسول مهربانی و رحمت لطف و احسان و مهربانی بیکران تو را که دیدیم، باور کردیم خدا دوستمان دارد. چقدر خدا دوستمان داشته که تو را برای ما فرستاده است. چقدر ما را دوست داشته که به خاطر ما بر تو منت گذاشته و سفارش ما را به تو کرده است: الم یجدک یتیما فآوی و وجدک عائلا فاغنی و وجدک ضالا فهدی فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر و اما بنعمه ربک فحدث ای پیامبر رحمت، نعمت و لطف و رحمت بیکران خدا را بر ما بندگان غافل یادآوری کن تا هیچ بهانه‌ای نتواند موجب تردید در محبتش نسبت به ما گردد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ▪️اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنَا ▪️وَ کثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا ▪️وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه خوانی سید عزیز، برای سید الشهداء علیه السلام، گونه ای متفاوت از سایر روضه هاست. امام حسین این روضه ها، بزرگترین تکیه گاه انسانهای گرفتار رنج است که اهل جهاد هستند. امام حسین این روضه ها، از همه کوه ها بلندتر و از همه اقیانوسها عمیقتر است. روضه هایی اصیل و سرشار از معنا و بدون تظاهر و برخاسته از عمق جان که مخاطب را تخدیر و از واقعیت جدا نمی کند. خدا رحمتت کند سید عزیز چقدر نگاهت به امام حسین زیباست. چقدر دلت زنده و پاک و نورانی است. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از محسن قنبریان
🔰 شرایط مرگ و زندگی! 📝 «شرایط کنونی منطقه به گونه‌ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق. ورود لبنان به قضایای اخیر فلسطین و غزه تأثیر عمیقی داشت و اگر چنین کاری انجام نمی‌شد قطعا بیشترین خسارت به خود لبنان وارد می شد. (رهبر انقلاب اسلامی در دیدار «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان ۱۴۰۳/۰۳/۰۲) https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=56477توجه: مهمترین دیده بانی رهبر انقلاب اسلامی بعد از طوفان الاقصی در این جمله بروز کرد: شرایط کنونی منطقه به گونه ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است هم برای جبهه حق! • از حرف های تکراری و کلیشه ای و شعاری که به قصد امید بخشی از اتمام کار اسرائیل و وعده های تاویلی و مبهم می دهند بگذرید؛ برای جبهه حق هم شرایط مرگ و زندگی است! از تبیین و سخن گفتن درباره اش برای مردم و بدنه انقلابی نترسیم! • با حمله به لبنان و ترورهای اخیر بخصوص سید مقاومت این موازنه به نفع اسرائیل در حال به هم خوردن است! حرفهای مخدّر را جای امید و شعارهای توخالی را جای تسلیت تحویل نگیریم! • شرایط خاص زمانی را درک کنیم و این دیده بانی فرمانده کل را پاس بداریم. مردم را برای مقابله جدی (مستقیم یا باواسطه) مهیا و از مسئولین(سیاسی و نظامی) جدی مطالبه کنیم. عدم درک شرایط ویژه زمان در لحظه مرگ و حیات، ملامت غیر جبران دارد! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۷ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جشن مردم در خیابان‌های اصفهان ۱۰ مهر ۱۴۰۳ موشک باران اسرائیل وعده صادق ۲ ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از آزادنامه
🔴 اقتدار... ▪️در حالی که رژیم صهیونیستی، رهبران مقاومت را در عمق ۱۵ متری زمین، هدف قرار می‌دهد و سران آن رژیم از ترس موشک‌های سجیل و شهاب و فتاح ایران، هنوز از پناه‌گاه بیرون نیامده‌اند، رهبر انقلاب شجاعانه پس از ۵ سال، نماز جمعه را جلو چشم دنیا در محیط باز اقامه می‌کند، رئیس‌جمهور دلیرانه به قطر سفر می‌کند، وزیر امور خارجه قهرمانانه در میان مانور هر روزه اف۳۵ و اف۱۵ صهیونیست‌ها بر فراز لبنان، وارد بیروت می‌شود و مردم شریف ایران، حماسه حضور دیگری را در مصلای تهران رقم می‌زنند. ▪️ملّتی را که از حسین(ع) الگو می‌گیرند، از شهادت می‌ترسانید؟! آنچه ما را با آن تهدید می‌کنید، آرزوی دیرینه ماست. @Dr_AlirezaAzad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«حاصِر حصارَک» محمود درویش حاصِرْ حصَارَكَ لا مفرُّ سقطتْ ذراعك فالتقطها واضرب عَدُوَّك لا مفرُّ وسقطتُ قربك فالتقطني واضرب عدوكَ بي فأنت الآن حُرُّ حُرٌّ و حُرُّ قتلاكَ أو جرحاك فيك ذخيرةٌ فاضربْ بها واضربْ عدوَّكَ لا مَفَرُّ أَشلاؤنا أسماؤنا حاصرْ حصارَك بالجنونِ و بالجنونِ و بالجنونْ ذهبَ الذين تحبُّهم ذهبوا فإمَّا أن تكونْ أَو لا تكونْ سقط القناعُ عن القناعِ سقط القناعُ ولا أَحدْ إلاَّك في هذا المدى المفتوح للأعداء والنسيانِ فاجعل كُلَّ متراسٍ بَلَدْ لا لا أَحَدْ سقط القناعُ عَرَبٌ أَطاعوا رُومَهم عَرَبٌ و باعوا رُوْحَهُم عَرَبٌ و ضاعوا سقط القناع حاصرْ حصارَك بالجنونِ و بالجنونِ و بالجنونْ ذهبَ الذين تحبُّهم ذهبوا فإمَّا أن تكونْ أَو لا تكونْ **** محاصره‌ات را محاصره کن راه گریزی نیست بازویت افتاد آن را بردار و دشمنت را بزن راه گریزی نیست من در نزدیکی‌ات افتادم مرا بردار و دشمنت را با من بزن که اکنون تو آزادی آزاد آزادی ...راه گریزی نیست هر پارۀ ما نام ما را بر خود دارد محاصره‌ات را محاصره کن دیوانه‌وار و دیوانه‌وار و دیوانه‌وار آنها که دوستشان می‌داشتی رفته‌اند رفته‌اند اکنون مساله بودن یا نبودن است.. @kharmagaashttps://eitaa.com/yad_dashtha