May 11
#سوال
فحص از مخصص اعم از مخصص متصل و منفصل است. در فحص از مخصص منفصل به دنبال حجیت عام هستیم در فحص از مخصص متصل به دنبال اثبات ظهور عام در عمومیت هستیم.
احتمال وجود مخصص متصل همیشه منافات با وثاقت و ضبط راوی ندارد اتفاقا با اثبات وثاقت و ضبط راوی احتمال وجود مخصص متصل از این جهت منتفی است بلکه احتمال وجود مخصص متصل میتواند به خاطر عواملی همچون تقطیع روایت، حذف بخشی از روایت توسط بیگانگان، اعتماد راوی به قرائن حالیه در عدم ذکر مخصص متصل، عدم ذکر مخصص متصل توسط راوی از روی تقیه و ... باشد.
#جواب
فحص از مخصص اعم از مخصص متصل و منفصل است. در فحص از مخصص منفصل به دنبال حجیت عام هستیم در فحص از مخصص متصل به دنبال اثبات ظهور عام در عمومیت هستیم.
احتمال وجود مخصص متصل همیشه منافات با وثاقت و ضبط راوی ندارد اتفاقا با اثبات وثاقت و ضبط راوی احتمال وجود مخصص متصل از این جهت منتفی است بلکه احتمال وجود مخصص متصل میتواند به خاطر عواملی همچون تقطیع روایت، حذف بخشی از روایت توسط بیگانگان، اعتماد راوی به قرائن حالیه در عدم ذکر مخصص متصل، عدم ذکر مخصص متصل توسط راوی از روی تقیه و ... باشد.
#اصول
کانال یادداشتهای علمی:
https://eitaa.com/yaddashtha_elmi
#سوال
سلام
ممنوع بودن اجماع ظهور در منع صغروی دارد یعنی اجماع تحقق ندارد و اجماعی صورت نگرفته است لکن باید توجه داشت که اجماع زمانی حجیت دارد که کاشف از رای معصوم علیه السلام باشد و در این کاشف بودن گاهی قول مخالف مانع می شود و گاهی مانع نمی شود و بستگی به مبنای شخص دارد مثلا طبق مبنای قاعده لطف قول مخالف هم عصر مُضِرّ به اجماع است و غیر هم عصر اشکال ندارد یا مثلا مرحوم آیتالله خوئی قدس سره فرموده اند من برخی از بزرگان را دیدم که میفرمودند اگر سه فقیه(شیخ انصاری، میرزای شیرازی بزرگ، میرزا محمدتقی شیرازی قدس الله اسرارهم) اجماع کنند من حجت میدانم طبق این مبنا اگر یک نفر از این سه عالم مخالف باشند اشگالدارد ولی غیرآن اشکال ندارد.
#جواب
سلام
ممنوع بودن اجماع ظهور در منع صغروی دارد یعنی اجماع تحقق ندارد و اجماعی صورت نگرفته است لکن باید توجه داشت که اجماع زمانی حجیت دارد که کاشف از رای معصوم علیه السلام باشد و در این کاشف بودن گاهی قول مخالف مانع می شود و گاهی مانع نمی شود و بستگی به مبنای شخص دارد مثلا طبق مبنای قاعده لطف قول مخالف هم عصر مُضِرّ به اجماع است و غیر هم عصر اشکال ندارد یا مثلا مرحوم آیتالله خوئی قدس سره فرموده اند من برخی از بزرگان را دیدم که میفرمودند اگر سه فقیه(شیخ انصاری، میرزای شیرازی بزرگ، میرزا محمدتقی شیرازی قدس الله اسرارهم) اجماع کنند من حجت میدانم طبق این مبنا اگر یک نفر از این سه عالم مخالف باشند اشکال دارد ولی غیر آن اشکال ندارد.
#اصول
کانال یادداشتهای علمی:
https://eitaa.com/yaddashtha_elmi
#سوال
سلام
اصل در انفاق تملیک هست یا اباحه تصرف؟ اگر ممکنه دلیل هم بفرمایید.
#جواب
سلام
این بحث مفصلی است اولا اینکه انفاقِ واجب است یا مستحب ثانیا انفاق زوج بر زوجه استیا غیر آن لذا چهار مساله می شود: انفاق واجب زوج بر زوجه، انفاق مستحب زوج بر زوجه، انفاق واجب غیر زوج، انفاق مستحب غیر زوج.
در بحث انفاق زوج بر زوجه اکثر قائل به تملیک شده اند و برخی قائل به اباحه تصرف شده اند و برخی قائل به تفصیل بین اموری که زود مستهلک میشود مثل طعام و اموری که زود مستهلک نمیشود شده اند در اول تملیک و در دوم اباحه تصرف را قبول کرده اند.
دلیل تملیک: در ضمن عبارتی که مربوط به نفقه زوج به زوجه است فرموده: فَإِنْ شَاءَ أَكَلَهُ وَ إِنْ شَاءَ وَهَبَهُ وَ إِنْ شَاءَ تَصَدَّقَ بِهِ. یعنی کسی که به او نفقه طعام داده دوست دارد طعام را خودش میخورد دوست دارد به کسی می بخشد و دوست دارد صدقه می دهد. مرحوم صاحب جواهر قدس سره از این تعبیر برداشت تملیک کرده اند.
دلیل عدم تملیک: آنچه طبق روایات واجب است در اختیار قرار دادن طعام و غیر آن است نه تملیک آنها و روایاتی که می گوید به زوجه فلان موارد را اعطا کنید هیچ ظهوری در تملیک ندارد و اصل عدم لزوم تملیک است.
رجوع شود به جواهر الکلام کتاب النکاح النظر الخامس فی النفقات بحث لواحق مساله. ج۳۱ ص ۳۴۱. توجه داشته باشید که مسائل زیادی در این بحث وجود دارد از جمله اینکه آیا انفاق کننده خصوصا در نفقه واجب باید قصد تملیک کند یا نه قصد اباحه تصرف کافی است؟ اگر تملیک لازم باشد و انفاق کننده قصد اباحه کند آیا مسقط واجب است یا نه؟ و ... .
#فقه
#نکاح
#نفقه
کانال یادداشتهای علمی:
https://eitaa.com/yaddashtha_elmi
تست شخصیت ریاکار
رياكار چهار نشانه دارد:
۱- هنگام حضور دیگران در انجام کارهایی که خدایی است مثل نماز خواندن کمک به فقرا و کار خیر انجام دادن، حريص میشود.
۲- در تنهايى، کسل است و سستى مى ورزد.
۳- در هر كارى شيفته ستايش و تعریف و تمجید است.
۴- در ظاهرسازى و خوب نشان دادن موقعیت خود مى كوشد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
أمّا علامةُ المُرائِي فَأربَعةٌ: يَحرِصُ في العَمَلِ للّه ِِ إذا كانَ عِندَهُ أحَدٌ ويَكسَلُ إذا كانَ وَحدَهُ، ويَحرِصُ في كُلِّ أمرِهِ على المَحمَدَةِ، ويُحسِّنُ سَمتَهُ بِجُهدِهِ
#اخلاقی
#روانشناسی
کانال یادداشتهای علمی:
https://eitaa.com/yaddashtha_elmi
اهمیت کتاب وافیه استاد الهی خراسانی.mp3
418.1K
🔰اهمیت کتاب #وافیه فاضل تونی در فهم ریشه مطالب رسائل و کفایه
استاد مجتبی الهی خراسانی(زيد عزه) از اساتید خارج حوزه علمیه مشهد:
🔶️باید بدانیم که شیخ انصاری بیشتر ناظر به چه کتابهایی سخن میگوید و التفات بیشتری دارد.
🔷️شاید میزان تأثُّری که شیخ از #وافیه فاضل تونی دارد از کمتر کتابی داشته باشد، در حالیکه #وافیه کتاب خیلی مختصرِ یک جلدی است.
💠یک دوره روح اصول فقه معاصر از مرحوم وحید بهبهانی تا الان در #وافیه هست.
🔶️اگر کسی یک دوره این کتاب را بحث بکند به نظرم ریشه های بحث #رسائل و #کفایه کاملا دستش می آید.
تدریس کتاب الوافیه فی اصول الفقه تالیف مرحوم فاضل تونی قدس سره در کانال مکتب اصولی شهید صدر:
https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
۰۱- درایه.mp3
26.69M
#جلسه اول درس #درایه_الحدیث از کتاب #اصول_الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
خطبه کتاب
الوافية في أصول الفقه - للفاضل التوني المولى عبدالله بن محمد البشروي الخراساني.pdf
12.63M
🔷️کتاب الوافیه فی اصول الفقه
💠تالیف فاضل تونی قدس سره
تدریس کتاب وافیه در کانال مکتب اصولی شهید صدر
https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
ktp2019-12-01712 شرح سید صدر بر الوافیه.pdf
38.56M
🔷️کتاب خطی شرح الوافیه فی اصول الفقه
💠تالیف میر صدرالدین محمد ابن سید محمد باقر بن محمد مهدی رضوی تقوی قمی معروف به " سید صدر " از علمای امامیه سده ۱۲ استاد بهبهانی قدس سرهما
تدریس کتاب وافیه در کانال مکتب اصولی شهید صدر
https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
۰۲- درایه.mp3
36.82M
#جلسه دوم درس #درایه_الحدیث از کتاب #اصول_الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
مقدمه: اولین مولف شیعی در علم درایه
خلاصه درایه الحدیث.pdf
9.66M
#خلاصه ای از کتاب #درایه_الحدیث آیتالله سبحانی حفظه الله در ۱۱ صفحه و نیم نوشته شده ولی تایپ نشده شاید به دردتان بخورد.
چرا در سبک آموزش سنتی حوزه علمیه، ادبیات از امثله و شرح امثله شروع میشود؟
🔶️۱- افعال ثلاثی خصوصا ثلاثی مجرد طبق برخی نظرات داخل در علم صرف نیستند و مربوط به علم متن اللغة میباشند لذا از این جهت مبنای مسائل صرفی هستند.
🔷️۲- حفظ کردن مباحث پایه ای هر علمی هم تقویت کننده ذهن و حافظه است و هم در فهم آسانتر و دقیقتر آن علم کمک زیادی می کند.
💠۳- سیر از ابهام به تفصیل اوقع در نفس است. طلبه در ابتدا که افعال ثلاثی را به سبک امثله و شرح امثله حفظ میکند (خصوصا در سنین نوجوانی) جملات مبهمی را حفظ میکند ولی کم کم به او آموخته میشود و همین سیر از ابهام به تفصیل در ماندگاری مطالب و آرامش علمی موثرتر است.
#ادبیات
کانال یادداشتهای علمی
https://eitaa.com/yaddashtha_elmi
۰۳- درایه.mp3
17.91M
#جلسه سوم درس #درایه_الحدیث از کتاب #اصول_الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
مقدمه: اولین مولف شیعی در علم درایه
مکتب اصولی شهید صدر
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است
⚠️انتشار مطالب کانال بدون آدرس مربوطه جایز نیست
https://eitaa.com/halgeyoola
به پیشنهاد یکی از دوستان و استفاده بیشتر از درس وافیه از این به بعد اصوات وافیه در کانال زیر بارگزاری می شوند.
https://eitaa.com/halgeyoola
درایه الحدیث ۴.mp3
26.75M
#درایه_الحدیث جلسه چهارم
بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
مقدمه کتاب: تعریف علم درایه
درایه الحدیث ۵.mp3
13.8M
#درایه_الحدیث جلسه پنجم
بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
مقدمه کتاب: تعریف علم درایه و فرق آن با علم رجال
درایه الحدیث ۶.mp3
17.56M
#درایه_الحدیث جلسه ششم
بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیتالله سبحانی مدظلهالعالی
استاد #عصمتی
مقدمه کتاب: موضوع، مسائل و غایت علم درایه