eitaa logo
یادداشت‌ های یک طلبه
244 دنبال‌کننده
98 عکس
90 ویدیو
5 فایل
سحرم مرغ جرس ناله برآورد بخوان! که همه فلسفه ی ماندنِ‌تو خواندنِ توست! ✔صمیمانه مشتاق نظرات گهربارتان هستم @Abdolmajidd
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹«باز رؤسای متکبّر با پیروان ضعیف خویش گویند: آیا با آنکه (از جانب خدا) راه هدایت را به شما نمودند باز ما (به اجبار) شما را از هدایت منع کردیم؟ (هرگز چنین نیست) بلکه شما خود مردم بدکاری بودید.» 🔹«مستضعفان به مستکبران می گویند: بلکه نیرنگ های [پی گیر شما در] شب و روز که به ما فرمان می دادید به خدا کافر شویم و همتایانی برای او قرار دهیم [ما را گمراه کرد]. و هنگامی که عذاب را ببینند، اظهار پشیمانی کنند [شاید نجات یابند]. و ما در گردن کافران غل و زنجیر می نهیم؛ آیا جز آنچه را انجام می دادند جزا داده می شوند.» ✍نکات جالب با فهمی کوچک و حداقلی! ۱. سرانِ کفر و ظلم هم می‌دانند که خدا مسیر را نشان داده و انسان به راه خطا می‌رود! ۲. پشیمانی بعد از خطا ، رفتار تکراری بشر است که بعد از مرگ، سودی ندارد! ۳.قرآن بی‌تعارف و صریح وعده‌ی عذاب می‌دهد و ما بی‌خیال! ۴. جزا، همان عمل است. یعنی اعمال ما ( همه‌ی رفتارها و گفتارهای‌ ما) باطنی دارد که آن باطن، یا عذاب است وشرّ یا نور است و خیر! یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
﷽طلبه و روانشناسی اسلامی ✍مجیدابطحی ➖➖➖➖➖ "پس اسلامی کجاست؟" این سوال را بارها شنیده‌ایم؛ سوالی که بسیاری از طلاب پس از وارد شدن به برخی از رشته‌ها می‌پرسند. رشته‌هایی مانند «روانشناسی و قرآن»، «مشاوره‌ی اسلامی» و... در سال‌های اخیر این رشته‌ها با استقبال خوب طلاب مواجه شده، رشته‌هایی با عناوین اسلامی اما با داده‌های غربی، خالی از مباحث دینی و یا حتی متضاد با آن‌ها! 🔹در پاسخ به این سوال باید گفت: برای اسلامی کردن روانشناسی و مشاوره دو مولفه، ضروری است: ۱. آگاهی با منظومه‌ی معارف دین ۲. ایمان به این منظومه! سوگمندانه باید اعتراف کنیم بسیاری از طلابی که مشغول رشته‌های روانشناسی و مشاوره می‌شوند اولی را ندارند و دومی را هم از دست می‌دهند! می‌پرسید چرا ؟ 🔹لازمه‌ی آگاهی از معارف دینی، اُنس دائم با آیات و روایات و غور و تامل درآنهاست که غالب ما طلبه‌ها به دلیل اشتغالات فراوان (و دلایل دیگر!) این توفیق را از خود سلب کرده‌ایم. غور در منابع دینی هم وقتی مفید خواهد بود که به همراه تخصص در فقه و اصول و کلام و... باشد. حال آنکه برخی از طلاب مشغول در روانشناسی و مشاوره، اساساً حوزه را بوسیده و کنار گذاشته‌اند و با این وجود انتظار شدن این علم را هم دارند! 🔹اما مولفه‌ی ایمان؛ یقینا همه‌ی طلاب، ایمان به آموزه‌های دینی دارند اما ایمانی که با آن بتوان به جنگ روانشناسی غربی رفت، ایمانی متفاوت است! فرض کنیم روایتی می‌فرماید: "ایستاده شلوار پوشیدن باعث غم و حزن می‌شود" یا "کفش زرد سبب شادی است " و در مقابل، درمان شناختی_رفتاری(CBT) در روانشناسی غربی می‌خواهد با تکنیک Rumination و Distraction و... افسردگی را درمان کند؛ در این میان مشاور چه می‌کند؟ مشاوری که به آموزه‌های دینی دارد بدون ذره‌ای ، روش اهل بیت علیهم السلام را ترجیح داده و تجویز می‌کند! و مشاوری که فقط ایمان حداقلی را دارد می‌گوید: "قرآن و اهل بیت بسیار مقدس و خوب‌اند، اما در روانشناسی نمی‌شود از آنها استفاده کرد! " مطرح کردن مثال شلوار و کفش زرد از این حیث است که ، به همه‌ی توصیه‌های دینی ایمان دارد، حتی اگر آن توصیه به ظاهر ساده‌ و سطحی‌ باشد! وگرنه در آموزه‌های دینی، دستورات بسیار عمیق و دقیق‌تری برای درمان بیماریهای روانی داریم که مشکل را از ریشه حل می‌کنند. 🔹ناگفته پیداست استفاده از روایات (از جمله دو روایت فوق) و تجویز آن در درمان و مشاوره، وقتی صحیح است که تمامی مراحل تخصصی حدیث‌شناسی انجام شده و روایت از حیث سند و دلالت و جهت صدور بررسی حدیثی_فقهی شده باشد. سخن در این است که مشاور (روانشناس) تا وقتی ایمانی قوی به معارف دین نداشته باشد، دستورات دینی را به تجربیات غربی ترجیح نخواهد داد؛ بمانَد که برخی از نظریات غربی حتی هم نیست!!! و صرفا ادعاست! پ.ن: بحمدلله در بین حوزویانِ روانشناس، هستند کسانی که بدون وادادگی به غرب توان وجرأت استنباط مسائل روانشناختی از معارف دین را دارند. یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
﷽ هدف انقلاب اسلامی را اگر بخواهیم به طور خلاصه عرض بکنیم، عبارت است از👇 «محقّق کردن «توحید» در زندگی مردم در کشور». 🔹 «توحید» در جنبه‌ی معرفتی و مفهومی، یک امری است که به حسب مراتب فهم و معرفت افراد، قابل است؛ این مفهوم باید در زندگی جامعه محقّق بشود؛ [یعنی] توحید تحقّق پیدا کند در جامعه؛ چون توحید است. اصل دین و همه‌ی دین عبارت است از توحید. این هدف انقلاب اسلامی است که حالا جای بحث و حرف و توضیح و تبیین دارد که مجالش اینجا نیست. امام خامنه ای۱۴۰۳/۸/۱۷ یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️تذکر مهم استاد فیاض‌بخش درباره آثار موبایل! 🔹عادت به سرعت و سطحی نگری! 🔹حوصله‌ی دقت نداشتن! 🔹افزایش خواطر: خطورات زیاد‌(پراکندگی ذهنی) یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
27.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا انسان نباید با سگ مأنوس شود؟ ✅ تحلیل عمیق استاد عشایری‌منفرد را ببینید. یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
📝 : تعبیری آقای طباطبایی در تفسیر المیزان دارند، می‌فرمایند: اگر تمام تعلیمات اسلامی اعمّ از اصول عقاید، تعلیمات اخلاقی، مقررات اسلامی و حتی واجبات و مستحبات و محرمات و مکروهات را تجزیه و تحلیل کنیم می‌بینیم به برمی‌گردند و توحید را اگر ترکیب کنیم به اینها منتهی می‌شود! در واقع ایشان می‌خواهند بگویند نبوت همان توحید است ولی در یک مرحله و شکل خاص، امامت همان توحید است در یک شکل خاص، معاد همان توحید است در یک شکل خاص، و حتی «نماز بخوانید» هم همان توحید است در شکل خاص. بنا بر این بیان شیرین و لطیف، و در درجه اول تعلیمات اعتقادی اسلامی، ترکیبی از است؛ یعنی همه تعلیمات اسلامی با تحلیل به توحید برمی‌گردند و توحید را اگر ترکیب کنیم، همه تعلیمات دیگر نتیجه می‌شود. 📚 انسان شناسی قرآن، ص12 @yaddashtthayeyektalabeh
53.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️دير آمدم در داشت مي‌سوخت! هيئت ميان «واي مادر» داشت مي‌سوخت! دیوار دم می‌داد، در بر سینه می‌زد محراب می‌نالید، منبر داشت می‌سوخت! جانکاه‌ قرآنی که زیر دست و پا بود جانکاه‌تر آیات کوثر داشت می‌سوخت! 🎥شعرخوانی شاعر دل‌سوخته اهل‌بیت آقای حسن بیاتانی در محضر رهبر انقلاب (سلام الله علیها) 🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴 @yaddashtthayeyektalabeh
معجزه‌ای به نام دعای کمیل! ✍مجیدابطحی ➖➖➖➖➖ وقتی نام معجزه می‌شنویم شاید ذهنمان به سمت شفا دادن یک نابینا یا اژدها شدن عصا و... می‌رود، اما گاهی کلام معجزه می‌کند؛ مانند اعجاز مولا علی علیه السلام در دعای کمیل! 🔹یک جا توحید موج می‌زند: وَبِأَسْمَائِكَ الَّتِى مَلَأَتْ أَرْكَانَ كُلِّ شَىْءٍ 🔹یک جا عظمت معبود را به یاد می‌آورد و ذلیلانه می‌گوید: اللّٰهُمَّ عَظُمَ سُلْطَانُكَ ... وَلَا يُمْكِنُ الْفِرارُ مِنْ حُكُومَتِكَ 🔹جایی سرشار از امید و رجاست، که من گمان نمی‌کنم مرا بسوزانی: أَتُسَلِّطُ النَّارَ عَلَىٰ وُجُوهٍ خَرَّتْ لِعَظَمَتِكَ سَاجِدَةً؟ نه، امکان ندارد! مَا هَكَذَا الظَّنُّ بِكَ! 🔹و جایی عاشقانه می‌گوید: من تحمل فراق تو را ندارم: فَهَبْنِى يَا إِلٰهِى وَسَيِّدِى وَمَوْلاىَ وَرَبِّى، صَبَرْتُ عَلَىٰ عَذابِكَ، فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَىٰ فِراقِكَ! ✅اوج دعا جایی است که مولا، معبودش را قسم می‌دهد؛ نخست سه بار صدایش می‌زند: «يَا رَبِّ، يَا رَبِّ يَا رَبِّ»! سپس عَرضه می‌دارد: تو را قسم می‌دهم به حق خودت و قداستت! أَسْأَلُكَ بِحَقِّكَ! وَقُدْسِكَ! و قسم می‌دهم به بزرگترین صفات و اسمائت! وَأَعْظَمِ صِفاتِكَ وَأَسْمائِكَ! _حالا بعد از این همه ندا و قسم‌های جلاله، حاجت چیست؟ اولین حاجت این است: خدای من! کاری کن تمام شبانه‌روز باشم! و پیوسته بندگی تو را بکنم! أَنْ تَجْعَلَ أَوْقاتِى مِنَ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ مَعْمُورَةً، وَبِخِدْمَتِكَ مَوْصُولَةً؛ یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ره : آنچه را انسان با عقل درک کرده باید با به قلب برساند! ( تا تبدیل به ایمان شود) یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
﷽روانشناسی و حکمرانی کلمات! ✍مجیدابطحی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅لفظ و کلام اصلی‌ترین ابزار ارتباطی انسان‌ها بوده و از نعمت‌های ویژه‌ی الهی است. روانشناسان غربی در استفاده از این نعمت الهی، موفق عمل کرده و از این طریق بخشی از آموزه‌های درست یا غلط خود را به تبدیل کرده است. استفاده از واژه‌های خاص و گاه «‌واژه_سازی»، آنقدر موثر بوده که می‌توان ادعا کرد: روانشناسی با استفاده از کلمات، حکمرانی می‌کند! استفاده‌ از اصطلاحاتی مانند خودپنداره، خودآگاهی، خودمهارگری و واژگانی از این قبیل را می‌توان کاربردهای مفید این حکمرانی نامید. 🔹در مقابل؛ برخی اصطلاحات به گونه‌ای استعمال شده که شدیدترین آسیب‌ها را بر روح و جان انسان‌ها وارد کند؛ از جمله اصطلاح «احساس گناه»! واژه‌ی کلیدی و مهم «گناه» در ادبیات دینی به معنای تخطی از قوانین الهی است. دانشمندان اسلامی این واژه را بی‌حساب استعمال نکرده و تنها زمانی به یک فعل (:رفتار) گناه اطلاق می‌کنند که مطمئن باشند آن رفتار خلاف فرامین الهی است. اهمیت این مسئله وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم قوانین الهی همان قوانین خلقت است و تخطی از دستورات دین یعنی حرکت بر خلاف ساختار خلقت! در نتیجه گناه یعنی «آنچه ساختار جسم و روح و روان انسان را به هم می‌ریزد» و هر رفتاری که گناه باشد قطعا نیاز به جبران و اصلاح دارد. 🔹حال ببینیم روانشناسی با این واژه چه کرده! روانشناسی غربی که اساسا حقیقتی به عنوان «خدا» را نمی‌شناسد و گناه به معنای «حرکت بر خلاف ساختار وجودی انسان» را نمی‌فهمد، احساس گناه را هم بی‌معنا دانسته و در برخی سطوح، این احساس را «اختلال» یا «منشأ اختلالاتی چون وسواس و اضطراب» می‌داند! بدیهی است با این برداشت، هرگونه احساس گناه را نادرست پنداشته و آن را در تراز «ناامیدی و افسردگی» می‌داند! هرچند مقصود روانشناسی از این واژه، همان مفهوم مدنظر اسلام نیست لکن تحریف و تخریب یک واژه (با هر مقصودی)، اثر زیادی در اندیشه و رفتار انسان‌ها دارد. 🔹ناگفته نماند در ادبیات دینی نیز افراط در «احساس گناه» که به «خودخوری» می‌انجامد، ناپسند بوده و مذموم است؛ لکن اصلِ «احساس گناه» لازم بوده و توجه به اینکه هر گناهی حرکت بر خلاف ساختار وجودی است، اهمیت زیادی دارد. 📌در این میان از روانشناسان مسلمان انتظار می‌رود در این نیفتاده و بدون تقلید از روانشناسی غربی، از تک تک کلمات روانشناسی با احتیاط استفاده کنند! یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
روزگـار غریـبی است دخترم! دنیـا از آن غریبتر! این چه دنیـایی است که دختر رسول خـدا را درخویش تـاب نمی آورد؟ این چه روزگـاری است که «راز آفرینش زن» را درخـود تحمـل نمی کنـد؟ ... روزگـار غریبی است دخترم. دنیـا از آن غریبتر. آنجـاجـاي تو نیست، دنیا هرگزجاي تو نبوده است. بیا دخترم، بیا، تو از آغاز هم دنیـایی نبـودی. تو از بهشت آمـده بودی! ...همیشه گفته ام، در همه جاگفته ام که من از فاطمه بوي بهشت را می شـنوم. یکبار عایشه گفت:چرا اینقدر فاطمه را می بویی؟چرا اینقدر فـاطمه را می بوسـی؟چرا به هر دیـدار فـاطمه، توجـان دوبـاره میگیري؟ گفتم: «خموش! عایشه! فاطمه بهشت من است، فاطمه کوثر من است، من از فـاطمه بوي بهشت می شـنوم، فـاطمه عین بهشت است، فـاطمه جواز بهشت است، رضاي من درگروي رضاي فاطمه است، رضاي خـدا درگروي رضاي فاطمه است،خشم فاطمه جهنم خـداست و رضاي فاطمه بهشت خـدا.» ✍ سیدمهدی شجاعی 📚 کتاب کشتی پهلو گرفته سلام الله علیها @yaddashtthayeyektalabeh
روانشناسی و اختلال بی‌حجابی ✍ مجید ابطحی ➖➖➖➖➖ ✅خبر تاسیس کلینیک ترک بی‌حجابی واکنش‌های منفی و مثبتی در پی داشته و صدای انجمن روانشناسی ایران را هم درآورده است. این انجمن در بیانیه‌ای اعلام کرده بی‌حجابی یک اختلال یا بیماری نیست که برایش کلینیک تأسیس شود! فارغ از اینکه این کلینیک چه فوایدی دارد و چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد، در پاسخ به انجمن روانشناسی باید گفت : اولا بسیاری از زنان و دختران بی‌حجاب دچار هستند که در طبقه‌بندی DSM_5 از اختلالات شخصیت گروهB محسوب می‌شود. ثانیاً فرض کنیم با معیارهای DSM بی‌حجابی اختلال نیست؛ خودتان به عنوان یک روانشناس _که مثلا نگران جامعه هست_ آثار بی‌حجابی را بر روان جامعه بررسی کنید! 🔹پسران نوجوانی که هر روز بعد از مدرسه صدها دختر آرایش کرده می‌بینند _چقدر توان تمرکز بر درس دارند؟ از دبستان و متوسطه گرفته تا دانشگاه! _چقدر از انرژی جوانانی که باید صرف ساخت آینده‌ی کشور در جنبه‌های مختلف علمی و صنعتی شود، صرف غلیان احساسات و درخواست‌های بی‌پاسخ جنسی می‌شود؟ دین و اعتقاد را بگذاریم کنار؛ گزاره‌های روانشناختی محسوب می‌شوند یانه ؟ _مردان متاهلی که با صدها زن و دختر در چهره‌ها و پوشش‌های متنوع مواجه‌اند، چقدر علاقمند و پایبند به همسر خودشان می‌مانند؟ مذهب و حکمرانی دینی را بگذاریم کنار؛ یک گزاره‌ی روانشناختی است یانه؟ میلیون‌ها کارمندی که به جای تمرکز بر وظیفه‌ی اداری و سازمانی‌اش ذهنش درگیر پوشش و آرایش همکار و ارباب رجوع است، روان‌شان از این مسئله تاثیر نگرفته؟ آسیبی به نظام اداری نزده‌اند؟ کارگران کارخانه‌ها و چندین مثال دیگر را هم خودتان اضافه کنید! 🔹موضوعی که با میلیون‌ها نفر از جامعه ارتباط دارد برای شما نیست؟ چطور باور کنیم به فکر جامعه هستید؟ لابد می‌گویید اگر حکومت بی‌خیال بی‌حجابی شود، این مسائل حل خواهند شد! نگاهی به آمار تجاوزات و تعرضات ژاپن و انگلیس و آفریقا و... بزنید تا پاسخ این سوال تکراری را دریافت کنید! 🔹آقایان روانشناس شما باید بیش و پیش از قوه قضاییه و مقننه نگران بی‌حجابی و بی‌بندوباری جامعه باشید! افسوس که درس‌ها را هم جزیره‌ای خوانده‌اید و نمی‌توانید رابطه‌ی بین پدیده‌های اجتماعی و روانی را دریابید! افسوس که در تعریف‌ اختلال و آسیب روانی هم منتظر اربابان DSM در آمریکا هستید! یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh