✡ ارباب حلقهها (1)
1⃣ پروژه #روشنفکران_دینی در ایران که دولت آمریکا را به وجد میآورد، با انتشار سلسله مقالات «قبض و بسط تئوریک شریعت» در ماهنامه کیهان فرهنگی صورتبندی شد.
2⃣ #عبدالکریم_سروش ادعا داشت که میخواهد تا فهم نوینی را از اسلام عرضه کند و این امر را در گرو اصلاح دین و تعقیب پروژه #پروتستانتیسم_اسلامی میدانست!!
3⃣ به روایت سروش، جغرافیای معرفت در جهان معاصر حاوی معرفتشناسی نوینی است که غرب با تکیه بر #عقلانیت_مدرن آن را عرضه کرده است و دین را باید برپایه آموزههای معرفتشناختی #عصر_مدرنیته فهمید!!
4⃣ معرفت شناسیای که برآمده از آراء #فیلسوف_یهودی سرشناس #کارل_پوپر است و «فهم علمی غرب» را معیار اثبات و ابطال «مسائل» میداند!!
5⃣ سروش میگفت دین باید خود را با جغرافیای معرفتی جهان مدرن سازگار کند و اکنون که جهان ایدئولوژی مدرنیته را در همه شئون پذیرفته است، بنابراین سازگاری اسلام و #مدرنیته پروژهای است که باید دنبال شود!!
6⃣ فرجام سیاه این پروژه به دفاع بیپردهی روشنفکران دینی از #همجنسبازی رسید؛ چنانکه #آرش_نراقی عضو انستیتو هوور و شاگرد سروش مدعی شد #همجنسگرایی را ناسازگار با اسلام نمییابد و آن را پدیدهای طبیعی و اخلاقی معرفی کرد!!
✍ پیام فضلینژاد
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ ارباب حلقهها (2)
1⃣ پروژه #روشنفکری_دینی گام به گام نیمهی پنهان خود را آشکار میکرد. سال ١٣۶٩، وقتی که دیگر انتشار مقالات چهارگانهی قبض و بسط از #عبدالکریم_سروش در ماهنامه کیهان فرهنگی به پایان رسید، زیرساختهای پروژه #جامعه_مدنی نیز در مرکز مطالعات دموکراسی در دانشگاه وست مینستر لندن توسط پرفسور #جان_کین نظریهپرداز MI6 بازتولید گشت و با آغاز دهه ١٣٧٠ به پروژه اصلی #روشنفکران_سکولار ایران بدل شد.
2⃣ فصلنامه #ایراننامه ارگان مطبوعاتی بنیاد مطالعات ایران به ریاست عالیهی #اشرف_پهلوی در واشنگتن.دی.سی اجزاء بنیادین پروژه جامعه مدنی ایران را ابتدا از این مرکز انگلیسی اقتباس کرد و تحقق آن را شرط لازم #فروپاشی ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی دانست.
3⃣ پژوهشگران این بنیاد اعتقاد داشتند که ساختارهای جامعه مدنی به گسترش #سکولاریسم در ایران کمک میکند و فصلنامه کنکاش نیز به سرعت خط یک مبارزهی ایدئولوژیک در داخل کشور را ترسیم ساخت.
4⃣ آنان در جستجوی خلقِ «دو نیروی موازی روشنفکری» به عنوان اهرمهای پروژه #کودتای_ایدئولوژیک بودند، چنانکه کنکاش درباره کارکرد واحد این دو نیرو مینویسد:
5⃣ «اصلاح دین» با توجه به تلاش «دو نیروی موازی» هم صورتپذیر است: متفکرین #اصلاحطلب_دینی با تأثیرپذیری از ارزشها، و فرهنگ جدید، #تجدد در دین را در دستور کار خود قرار خواهند داد و #روشنفکران_غیردینی (سکولار) از فرصتهای مناسب بهره جسته و دست به #تقدسزدایی در حوزههای سیاسی و اجتماعی خواهند زد.
6⃣ ۶ماه پس از نشر این نظریه، ماهنامههای #نگاهنو و #کیان در یک فصل روی کیوسکهای مطبوعاتی قرار گرفتند و هردو به سرعت تبدیل به پایگاه گسترش #علوم_انسانی_سکولار شدند.
7⃣ هر دو مجله از «یک مشرب سیاسی» و آن هم مشرب #فیلسوفان_یهودی پیروی میکردند.
✍ پیام فضلینژاد
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ ارباب حلقهها (3)
1⃣ ماهنامه #نگاهنو بهمثابه تریبون #روشنفکران_سکولار، #آیزایا_برلین (فیلسوف #یهودی انگلیسی) را بهعنوان پدر فکری خود برگزید و به تبلیغ مداوم او پرداخت!!
3⃣ ماهنامه #کیان نیز بهعنوان ارگان #روشنفکران_دینی اندیشهی #کارل_پوپر #یهودی را سرلوحهی تکاپوهایش قرار داد!
4⃣ اما تنها اشتراک اين دو مجله «مشرب سیاسی» واحد نبود، بلکه پشتیبانی مالی هر دو نشریه را نیز «یک تیم اقتصادی» با استفاده از بودجه #دولت_سازندگی و محوریتِ #غلامحسین_کرباسچی (شهردار وقت تهران) و #محمدتقی_بانکی تقبل کرد!
5⃣ نگاهنو و کیان در جستجوی هدف واحدی بودند و هر یک، از نقطهی عزیمتی به سوی آن حرکت کردند.
6⃣ نیروی نگاهنو متکی به حلقهای بود که علی میرزایی (مدیر مسئول) و خشایار دیهیمی (دبیر شورای نویسندگان) آن را ساماندهی کردند. چهرههایی چون عزتالله فولادوند، بهاءالدین خرمشاهی، فریبرز رییسدانا، عبدالحسین آذرنگ، گلی امامی، فاطمه ولیانی و… بدنه شورای نویسندگان را تشکیل میدادند. بهتدریج روشنفکران سکولار مقیم اروپا و آمریکا نیز به جمع آنان پیوستند؛ کسانی مانند ژانت آفاری (فمینیستِ بهایی و عضو ارشد بنیاد اشرف پهلوی)، بزرگ نادرزاد (معاون وزیر فرهنگ رژیم پهلوی)، حوریا یاوری (پژوهشگر مقیم نیویورک)، رامین جهانبگلو (نویسنده مقیم فرانسه) و...
7⃣ بدنهی حلقه کیان را نیز ٢ سطح از فعالان سیاسی دربر میگرفتند؛ یکی بدنه تئوریک نشریه شامل چهرههایی مانند #عبدالکریم_سروش، محمدمجتهد شبستری، ناصر هادیان، آرش نراقی، سیدمرتضی مردیها، محمدتقی فاضل میبدی و...؛ و دیگری چهرههای سابق و لاحق #وزارت_اطلاعات یا مدیران ارشد دولتی مانند عطاءالله مهاجرانی، سعید حجاریان، محسن آرمین، عباس عبدی، حسین قاضیان، محسن امینزاده، مصطفی تاجزاده، محسن کدیور، اکبر گنجی، عمادالدین باقی و علیرضا علویتبار.
✍ پیام فضلینژاد
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/5397
✅ اندیشکده مطالعات یهود
کانال پژوهشی یهودشناسی
⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی قسمت بیست و هشتم 📝بررسی روایات سفیانی 📜در روایت معتبر از امام باقر (ع) دار
⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی
قسمت بیست و نهم
📝بررسی روایات سفیانی
📜امام باقر (ع) در روایت معتبری در کتاب ″الغیبة نعمانی، ص288″ می فرمایند: و سفیانی سپاهی را به مدینه گسیل می دارد، مهدی (عج) از آنجا به سمت مکه کوچ می کند و به فرمانده ی سپاه سفیانی گزارش می دهند که مهدی به سمت مکه رفته است. یعنی سفیانی وقتی لشکر به سمت مدینه می برد آقا متوجه می شوند و به سمت مکه می روند تا از شر سفیانی در امان بمانند.
📖در روایات هم راجع به مقاومت حاکمیت حجاز چیزی نوشته نیست، می توانیم بگوییم به این خاطر است که حکومت مقتدری در حجاز نیست یا اصلا خود حجازی ها اهل سعودی با خود سفیانی هم دست هستند.
🔸سفیانی خودش در کوفه است، ولی یک لشکر به سمت مدینه می فرستد. لشکر سفیانی مدینه می رود و می بیند اثری از امام زمان (عج) نیست، کشت و کشتار فجیعی در آنجا راه می اندازد و بعد لشکر به سمت مکه حرکت می کند تا امام زمان را که در مکه است از بین ببرند، در آنجا نشانه ی مهم حتمی ظهور خسف بیداء رخ می دهد. زمین دهان باز می کند و لشکر سفیانی به زمین فرو می روند.
🔸یک لشکر سفیانی در عراق مانده، امام زمان (عج) اعلان ظهور می کند: «الا یا اهل العالم انا المهدی» ندای جهانی اش را می دهد و به سمت عراق می رود که عراق را از شر سفیانی پاک بکند. در عراق جنگی بین سپاه امام زمان (عج) و سپاه سفیانی رخ خواهد داد.
📚بعضی روایت ها نوشته اند سفیانی از امام زمان اطاعت می کند و از عمل خودش پشیمان می شود، مثل روایتی که در کتاب ″معجم الاحادیث مهدوی، ج3، ص313″ آمده این روایت مرسلِ است و اصلا سند درستی ندارد و ما نمی توانیم این روایت را بپذیریم.
❌پس روایاتی که می گوید سفیانی از امام زمان (عج) اطاعت می کند و پشیمان می شود، روایت های معتبری نیستند.
⚠️سفیانی سرانجام توسط یاران حضرت کشته می شود، حدیثی از امام باقر (ع) داریم که می فرماید: سپس امام مهدی می فرماید این مرد سفیانی از اطاعت من سر بر تافته او را بکشید. که می گویند بر سنگ بیت المقدس گردنش زده می شود یا در بعضی روایت ها در همان کوفه نوشته شده است. یا می توانیم اینطور بگوییم چون امام زمان به سمت بیت المقدس می روند آنجا سفیانی را می کشد.
⏳مدت اقدامات سفیانی طبق روایت معتبری که داریم: سفیانی از حتمیات است در حدیث ″الغیبة نعمانی، ص310″ از ابتدای حرکت او تا آخرش 15 ماه طول می کشد، 6 ماه جنگ می کند و 4 کشور فلسطین، سوریه، اردن و لبنان را می گیرد و 9 ماه حکومت می کند.
📃روایتی هم که می گوید سفیانی مدت حکومتش به جای 9ماه، 8ماه است که روایتش خیلی ضعیف نیست.
🎤استاد عبادی
#حدیث_شناسی_مهدوی ۲۹
#بررسی_روایات_سفیانی
✡ روچیلدها و استقلال آمریکای لاتین (١)
1⃣ اطلس تاریخ جهان پنگوئن، #فراماسونری را بهعنوان «مادر معنوی» انقلابهای آمریکای جنوبی عنوان میکند و میافزاید فراماسونری آمریکای جنوبی به وسیله «فرانسیسکو دو میراندا» در ونزوئلا تأسیس شد و شبکههای آن به سرعت سراسر قاره را فرا گرفت.
2⃣ #فرانسیسکو_میراندا (١٧۵۶-١٨١۶)، که در تاریخنگاری غرب بهعنوان «طراح آزادی مستعمرات اسپانیا در آمریکای جنوبی» شناخته میشود، بهسان #سیمون_بولیوار (١٧٨٣-١٨٣٠)، در یک خانواده ثروتمند سفیدپوست در شهر کاراکاس (ونزوئلا) زاده شد و به #الیگارشی_مستعمراتی مستقر در آمریکای جنوبی تعلق داشت.
3⃣ میراندا در آغاز بهعنوان افسر ارتش اسپانیا در جنگهای آمریکای شمالی شرکت داشت. او، چنانکه خود اظهار داشته، در سال ١٧٨۴ در بندر نیویورک «طرحی برای آزادی تمامی قاره آمریکای تحت سلطه اسپانیا به کمک انگلستان» تهیه کرد و نظر عدهای از متنفذترین رجال ایالات متحده آمریکا را به آن جلب نمود. روشن است که میراندای ٢٨ ساله بهتنهایی قادر به جلب این حمایت نبود.
4⃣ او ١٨ ماه بعد به لندن رفت و از طریق درج مقالات در مطبوعات و تماس با دولتمردان انگلیسی به اشاعه نظریات خود درباره «آزادی آمریکای جنوبی» پرداخت و طرح خود را با ویلیام پیت، نخستوزیر، در میان گذاشت. مدتی به تحصیل اشتغال داشت، سپس به اروپای قاره رفت و در سال ١٧٩٢ در صفوف ارتش فرانسه انقلابی به تکاپو پرداخت. مدتی بعد به خیانت متهم شد و به لندن بازگشت.
5⃣ در این دوره از اقامت در لندن، او رابطه نزدیک و دوستانهای با ویلیام پیت داشت و با «عوامل» خود در آمریکای جنوبی در ارتباط بود. در این زمان «سیمون بولیوار» نیز در لندن نزد میراندا بود و از پیروان او بهشمار میرفت.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ روچیلدها و استقلال آمریکای لاتین (٢)
1⃣ سرانجام، با بروز شورشهایی که با سرمایه و دسیسه لندن در آمریکای جنوبی پدید شد، در دسامبر ١٨١٠ میراندا و بولیوار به آمریکای جنوبی بازگشتند و با سخنرانی این دو (۵ ژوئیه ١٨١١) نخستین جمهوری آمریکای جنوبی در #ونزوئلا اعلام موجودیت کرد.
2⃣ میراندا بهعنوان فرمانده ارتش جمهوری، #ژنرالیسمو و #دیکتاتور این منطقه شد. رفتار او بهشدت خشن بود تا بدانجا که نارضایتی سایر همکارانش، از جمله بولیوار، را برانگیخت.
3⃣ کمی بعد، مواضع میراندا مورد حمله نیروهای هوادار #فردیناند_هفتم، پادشاه اسپانیا، قرار گرفت. میراندا کوشید تا به انگلستان بگریزد ولی موفق نشد؛ و بولیوار اجازه داد تا او را دستگیر کنند. میراندا به زندانی در اسپانیا منتقل شد و در آنجا درگذشت.
4⃣ سرانجام، در پی #انقلاب_لیبرالها در اسپانیا و تبدیل فردیناند هفتم به شاهی مسلوبالاختیار، #سیمون_بولیوار با حمایت #الیگارشی_انگلیس و ایالات متحده آمریکا در سال ١٨٢١ سرزمین ونزوئلا را بار دیگر تصرف کرد.
5⃣ او سپس در رأس ارتش خود به سایر مستملکات اسپانیا هجوم برد و در سال ١٨٢۵ سرزمینی را تصرف کرد که امروزه به نام وی #بولیوی خوانده میشود.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ روچیلدها و استقلال آمریکای لاتین (٣)
1⃣ آشوبها و جنگهای خونین دهه ١٨٢٠ در #آمریکای_لاتین صحنهای پررونق و شکوفا برای تکاپوهای مرموز و پیچیده مالی #زرسالاران_اروپا، بهویژه #روچیلدها، فراهم میساخت.
2⃣ این عرصهای است بس آشفته که در آن عملیات ماجراجویان و دسیسهگران مالی و سیاسی و استقلالطلبان اروپاییتباری چون #فرانسیسکو_میراندا، #سیمون_بولیوار، #برناردو_اوهیگینز ایرلندی (بنیانگذار و دیکتاتور جمهوری شیلی) و ژنرال #خوزه_سن_مارتین اسپانیایی (پدر استقلال آرژانتین و پرو)، که در آغاز خود را پیرو سرسخت آرمانهای #دمکراسی_لیبرالی میخواندند، سخت در آمیخته است.
3⃣ این عجیب و نامتعارف نیست که از درون جنگها و آشوبهای استقلالطلبان #آمریکای_لاتین نسلی از خشنترین و قسیترین دیکتاتورهای تاریخ بشری پدید شدند.
4⃣ این فرایند نه بهدلیل «ویژگیهای آب و هوایی» آمریکای لاتین و «خُلق و خوی متلوّن» مردم آن، چنانکه برخی ادعا میکنند، بلکه دقیقاً بهدلیل ساختار و ترکیب نیروهایی است که استقلال این سرزمینها را به ارمغان آوردند؛
5⃣ نسلی از تبار ماجراجویان اروپایی و #یهودیانی که طی چند سده از طریق غارت و گاه امحاء همگانی سکنه بومی این سرزمینها به #الیگارشی_حاکم بدل شدند و اینک با حمایت کانونهای حامی خود در اروپا کشورهای مستقل خویش را به پا میداشتند.
✍ استاد عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3110
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ یهودیان مخفی و هدایت جنبشهای استقلالطلبانه آمریکای لاتین!
1⃣ رهبری شورشهای آمریکای لاتین با #الیگارشی_مستعمرات بود، که در ترکیب آن خاندانهای #یهودی_مخفی جایگاه فائقه داشتند، و مانند ایتالیا #فراماسونری بهعنوان «مادر معنوی» این شورشها شناخته میشد.
2⃣ #فرانسیسکو_میراندا و #سیمون_بولیوار، دو رهبر نامدار شورشهای آمریکای لاتین، #فراماسون بودند و فعالیت خود را با حمایت کانونهای دسیسهگر مالی و سیاسی بریتانیا و ایالات متحده آغاز کردند.
3⃣ بهنوشته گیلرمو دلاس رهیس، پژوهشگر دانشگاه پنسیلوانیا، میراندا، که از او بهعنوان «مغز متفکر شورشهای استقلالطلبانه آمریکای لاتین» یاد میشود، در سال ۱۷۹۶ #ماسون شد و قبل از عزیمت به ونزوئلا و تشکیل لژ خود، طرح براندازی حکومت اسپانیا در آمریکای جنوبی را در #لژهای_لندن مطرح کرد. این لژ، که میراندا و بولیوار ایجاد کردند، بهسرعت ابتکار عمل را بهدست گرفت و در کاراکاس سیطره خود را بر #جنبش_استقلال تأمین کرد.
4⃣ بولیوار در اسپانیا به سه درجهی #ماسونی و در سال ۱۸۰۷ در پاریس به درجات عالی #طریقت_اسکاتی دست یافت. درجات آئین اسکاتی او در «موزه گراند لژ نیویورک» موجود است.
5⃣ خوزه دو سنمارتین، یکی دیگر از رهبران شورشهای استقلال آمریکای جنوبی، نیز ماسون بود. او در لندن به #لژ_میراندا پیوست و سپس #لژ_ماسونی خود را در آمریکای جنوبی ایجاد کرد.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ استیون اسپیلبرگ کارگردانی در خدمت یهود
1⃣ در سال 1993 #استیون_اسپیلبرگ کارگردان #یهودی شاهکار تبلیغاتی خود را با عنوان #فهرست_شیندلر عرضه میکند که با تعریف و تمجید فراوان رسانههای تحت کنترل #یهودیان مواجه میشود و جایزهی #اسکار بهترین کارگردانی را از #هالیوود (رسانهی یهود) دریافت مینماید.
2⃣ در این فیلم عبارت بسیار جالبی وجود دارد که به طور کامل نقل نشده. در صحنهای از فیلم شیندلر از اینکه فقط توانسته افراد اندکی از یهودیان را از یکی از اردوگاههای کار اجباری نازیها نجات بدهد، تأسف میخورد و کمی بعد، پیرمردی یهودی خطاب به او میگوید: «در کتاب مقدسمان تلمود نقل شده که هرکس فقط جان "یک نفر" را نجات بدهد، گویی که کل جهان را نجات داده.»
3⃣ اما این عبارت اشتباه است! عبارت دقیق این مطلب در تلمود آن است که «اگر کسی تنها جان "یک یهودی" را نجات بدهد، گویی که کل جهان را نجات داده است.» هرگز این موضوع را از یاد نبرید که بر اساس #تلمود ، زندگی غیریهودیان در مجموع هیچ ارزشی ندارد.
📚 اندرو کارینگتن هیچکاک ، صهیونیسم در مسیر سلطه ، ترجمه محمدیاسر فرحزادی ، نشر ساقی ، ص١٩۶
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ دربارهی فیلم فهرست شیندلر
1⃣ #فهرست_شیندلر یکی از جنجال برانگیزترین فیلمهای سینمایی است که در طول تاریخ پر فراز و نشیب سینما توسط #یهودیان و با سرمایه آنان ساخته شده است.
2⃣ این اثر صهیونیستی توانست در میان غوغاسالاری #یهود و صهیونیسم بینالملل، هفت جایزه #اسکار را نصیب خود سازد.
3⃣ #استیون_اسپیلبرگ پس از ساخت چند فیلم حادثهای و ماجراجویانه با پیشنهاد یک دلال #یهودی سناریوی فیلم فهرست شیندلر را برای ساخت انتخاب کرد. به او گفته شد که اگر چنین فیلمی بسازد، تمام #یهودیان جهان متوجه او خواهند شد و فیلمش به بزرگترین و مهمترین سند رنجها و محنتهای #قوم_یهود تبدیل میشود!
4⃣ اسپیلبرگ هم برای کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی 12 سال وقت صرف کرد تا اینکه روز فیلمبرداری فرا رسید. روزنامههای رژیم صهیونیستی با تیتر درشت، خبر آغاز ساخت فیلم را منتشر کردند و #عزر_وایزمن رئیس جمهور وقت رژیم اشغالگر قدس، در فرودگاه بن گوریون شخصاً به استقبال اسپیلبرگ رفت تا حمایت کامل رژیمش را از این فیلم، به وی ابلاغ کند.
5⃣ وایزمن حتی برای تبرّک فیلم! یک #حاخام یهودی را با وی به لهستان فرستاد تا در تمام لحظات فیلمبرداری در کنارش باشد. این حاخام، شنبهها را تعطیل میکرد و با تیم سازنده فیلم نماز میخواند و همیشه به آنها میگفت: «این فیلم شما را به خداوند متعال نزدیک میسازد و شما از مقربان درگاه او هستید!»
📚 منبع: سعید طبیعتشناس، صهیونیسم و سینما.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/4973
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ دربارهی كارگردان فیلم فهرست شیندلر
1⃣ #استیون_اسپیلبرگ در سال 1947 میلادی در ایالت «اوهایو» آمریکا که عمده #یهودیان مهاجر اروپایی در آن ساکن بودند، به دنیا آمد.
2⃣ در سن 18 سالگی اولین فیلم خود را با نام «مبارزه» به معرض نمایش گذاشت.
3⃣ داستان فیلم درباره یک مرد #یهودی است که در تجارت شکست میخورد و تصمیم میگیرد به #سرزمین_موعود یعنی فلسطین مهاجرت کند.
4⃣ این فیلم در آمریکا کمترین توفیقی به دست نمیآورد. لذا یک توزیعکننده #یهودی آن را به انگلستان برده و در آنجا به نمایش میگذارد، ولی باز هم شکست میخورد و از استقبال عمومی بینصیب میماند.
5⃣ با این حال توزیعکننده #یهودی دست از حمایت از اسپیلبرگ برنمیدارد و از او میخواهد باز هم فیلم بسازد.
6⃣ اسپیلبرگ نیز با شور و شوقی عجیب، دومین فیلمش را با نام «رهایی» بر پرده میآورد و در آن، صحنههای جدال خونین میان حیوانات درنده و مردم یک شهر آرام را به تصویر میکشد.
7⃣ وی دربارهی این فیلم گفت:
«مردم شهر آرام، مظلومان و مستضعفان زمین، یعنی #یهودیان و حیوانات درنده، نازیها و عربهای تروریست هستند که میخواهند آرامش یهودیان را به هم بزنند!!»
8⃣ این سخنان به قدری توهینآمیز و وقیح بود که یکی از منتقدان آمریکایی در پاسخ به اظهارات اسپیلبرگ گفت:
«چرا شما در این فیلم دربارهی کشتار سرخپوستها به دست آمریکاییها چیزی نگفتید؟!»
9⃣ اسپیلبرگ پس از ساخت تعدادی فیلم حادثهای و ماجراجویانه مثل «آروارهها»، «ای تی» و «برخورد نزدیک از نوع سوم»، سرانجام با پیشنهاد دلال #یهودی که آثار قبلی او را مورد حمایت قرار داده بود، سناریوی فیلم #فهرست_شیندلر را برای ساخت انتخاب کرد.
📚 منبع: سعید طبیعتشناس، صهیونیسم و سینما.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/4973
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ پیام فیلم فهرست شیندلر
1⃣ اما این فیلم چه پیامی را در خود نهفته دارد؟ واقعیت آن است که #یهودیان هرگز از تکرار افسانه #کورههای_آدمسوزی آلمان نازی و آوارگیشان در طول تاریخ خسته نمیشوند و همواره در تلاشند تا به هر شکل ممکن، همدردی افکار عمومی جهان را با رژیم نامشروعشان که چون غدهای سرطانی در اراضی اعراب و مسلمانان ایجاد شده، برانگیزند.
2⃣ این همان هدفی است که فیلم به دنبال آن است. لیکن مهم، حجم امکانات مادی و نیروی انسانی صرف شده و نوع ساختار فیلم است که به بیننده اینگونه القا میکند که ببینید چه ظلمها و ستمها که در طول تاریخ بر #یهودیان بیچاره و مظلوم نرفته است!
3⃣ #فهرست_شیندلر در سکانسهای آغازین، یک خانواده #یهودی را به تصویری میکشد که در کمال آرامش و راحتی در آلمان زندگی میکنند. بزرگترها پس از چندین ساعت کار سخت و طاقت فرسا به خانه بر میگردند و همراه با بچهها دور میز شام مینشینند تا در محیط گرم خانواده غذا بخورند. اینها کارگران کارخانهای هستند که صاحب آن #شیندلر است. اما به ناگاه آرامش به هم میریزد و نازیها وارد خانه میشوند، اسباب و اثاثیه را میشکنند، میز غذا را واژگون میکنند و مردان را با خود میبرند. در ادامه این صحنه، نازیها به سایر اتاقها میروند تا همه جا را بگردند. در این هنگام زنان زیورآلات و جواهراتشان را در لابه لای نانها یا دستشویی مخفی میکنند تا به دست سربازان هیتلر نیفتد.
4⃣ خوب، طبعاً احتیاجی نیست از خود بپرسیم نازیها چرا چنین رفتاری با #یهودیان دارند؟!… فیلم اصلاً به این مسأله اشاره نمیکند که یهودیان چگونه از طریق #رباخواری بر اقتصاد و سیستم بانکی آلمان مسلط شدند و به طرزی باور نکردنی و در مقیاسی فوق تصور به اشاعه فساد و #فحشا در این کشور پرداختند، به گونهای که باید گفت، آلمان جزو قلمرو #یهود به شمار میرفت (صد البته اکنون نیز چنین است).
5⃣ فیلم مردان و زنانی را نشان میدهد که عریان در صفی طولانی ایستادهاند. مردان در اتاقی تنگ و تاریک قرار میگیرند و سرب داغ قطره قطره بر سرشان ریخته میشود. زنان نیز اگر زیبا باشند به فرماندهان پیشکش میشوند و اگر بر و رویی نداشته باشند، در شکنجهگاه، منتظر مرگی دردناک میمانند.
6⃣ منتقدان اعتقاد دارند که هدف این فیلم گرامیداشت یاد و خاطره شیندلر آلمانی است که کارگران و زیردستان #یهودی خود را با پرداخت رشوه از آتش کورههای آدمسوزی هیتلر میرهاند. سازندگان فیلم صرفنظر از هدف اصلیشان که همدردی با رژیم صهیونیستی است، میکوشند تا #انصار_یهود را منزلتی آسمانی بخشیده و به اصطلاح آنان را به عرش ببرند.
📚 منبع: سعید طبیعتشناس، صهیونیسم و سینما.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/4973
✅ اندیشکده مطالعات یهود