من از علم اقتصاد زیاد سر در نمیآورم. و راستش هنوز هم وقتی که میخواهم پولی را کارت به کارت کنم انگشتم را میگذارم روی صفر آخر تا ریال را راحتتر به تومان تبدیل کنم!
به هر حال لزوم «رجوع جاهل به عالم» در همین جور جاهاست. به این فکر میکنم حداقل کاری که در طلیعهی سال «مهار تورم و رشد تولید» از دستم برمیآید این است که کسانی را معرفی کنم که توامان به «تعهد و تخصص»شان اطمینان دارم. فکر میکنم قدم اول در اصلاح ساختار اقتصادی یا هر اصلاح اساسیای که در نظر داریم، ایجاد «فهم مشترک» و «اجتماعی کردن» مفاهیم مربوطهست. #نه_به_نئولیبرالیسم باید به خواست همگانی در فهم و فعل مردم بدل شود. ظرفیتهای اقتصادی کشور خیلی بیشتر از آنیست که ما فکر میکنیم؛ لکن علیالظاهر عدهای که چنبره زدهاند روی اقتصاد خوش ندارند که مردم به آگاهی برسند چرا که از سود این جماعت کاسته میشود. ورق باید به نفع مردم برگردد.
از من بپرسید میگویم این کانالها را دنبال کنید:
🔹پرفسور مسعود درخشان:
@profderakhshan
🔹حجتالاسلام احمدعلی یوسفی:
@ah_yusefi
🔹حجت الاسلام محسن قنبریان:
@m_ghanbarian
🔹دکتر حمیدرضا مقصودی:
@hamidrezamaghsoodi
🔹دکتر سید یاسر جبرائیلی:
@syjebraily
🔹افرا/سید امیرحسین حسینی:
@afra_eco
🔹اقتصادِفرهنگی/حسین عباسی فر:
@h_abasifar
🔹دکتر محمدجواد توکلی:
@eqmoq2
🔹دکتر علی سعیدی:
@DrSaeedi
🔹حسین زمانی میقان:
@hzamanim
🔹اقتصاد راهبردی/ارسلان ظاهری:
@Arsalan_Zaheri
🔹هنر حکمرانی و توسعه/محمدجواد حق شناس:
@hokmraniirani
🔹اقتصاد کاربردی/دکتر رضا غلامی:
@DrRezaGholami
🔹اقتصاد انرژی/دکتر همت قلی زاده
@hemmatgholizadeh
🔹آنسوتر/حجت الاسلام سید محمدرضا رضی:
@seyedrazy
🔹ساخت ایران/حجت الاسلام حسین مهدیزاده:
@social_theory
🔹سین.صاد.قاف/دکتر ساجد صمدی قربانی:
@sinsadqaf
🔹محمدحسن دهقانی:
@dehghani_org
🔹کتابخانه قصد
@SSL_Qasd
🔹 زیست شهر مولّد
@zistshahr
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🔴@yahyaei_m
رهبر انقلاب (۱۴۰۲/۰۱/۰۱):
«چرا از کارگر ایرانی حمایت نمی کنید؟!»
خدایی ملیگرایانهتر از این میشد حرف زد؟! «اعزهی پاک آریایی» احیاناً سخنی ندارند؟!
مردمی کردن اقتصاد یعنی همین!
«حمایت از کارگر ایرانی» یعنی رشد تولید؛ یعنی کاهش تورم؛ یعنی افزایش ارزش ریال؛ یعنی #نه_به_نئولیبرالیسم!
تازه این فقط یک وجه از راهکارهای رشد اقتصادیست.
آینده از آن «ایرانِ اسلامی»ست!
(پست موقت)
🔴@yahyaei_m
در لیست اعضا دیدم که استاد بدیعالزمان فروزانفر(۱۲۷۶–۱۳۴۹) هم عضو کانال شدهاند!
دو احتمال وجود دارد. یا ایشان به این دنیا رجعت کردهاند یا حق تعالی ما را مرجوع کرده به آن دنیا! به هر حال مایه مسرت است.
ایمان بیاورید به کفر حقیر!
به قول یکی از احباب شما هم «کمی کافر» شوید:
🔴@yahyaei_m
مثل فنجانِ پر از شهد و شکر، شیرینی
تـــو همــان تـــازگــی اول فــروردیــنــی...
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🟢@yahyaei_m
میشـود ثـانیـهای صبـر کنـی؟ دلتـــنگم!
میشود لطف کنی پیش دلم بنشینی؟!
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🟢@yahyaei_m
بـا اهـل وفـا و هنـر افـزون شـود و کـم
مِهر تو و بیمِهری گردون؟ نه و هرگز!
#هاتف_اصفهانی
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🟢@yahyaei_m
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هزار بار گنه کردهای، بیا یک بار
بگو «اله من العفو، من پشیمانم...»
#مناجات
🔹@yahyaei_m
یک صبح به دریـا بـزن ای مـرد دلت را
بگذار در این همهمهها گم شده باشی...
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🟢@yahyaei_m
تــو از عهــد الســت میآیــی، بــا خــودت حســی از ازل داری
دیدمــت لابـــلای گنــدمزار، دیدمــت سیــب در بغــل داری
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🔵@yahyaei_m
من میدویدم و تو هر آن دور میشدی
جایــی حوالــی نــرسیــــــدن دلــم گــرفــت
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🔵@yahyaei_m
مصعب یحیایی:
هرچند در مقام نظر و تئوری مفاهیمی مانند سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... جداگانه مورد بحث واقع میشوند؛ لکن یک وجه از وجوه جمالی «دین اسلام» پیوستگی و ارتباط متقابل این مفاهیم با یکدیگر در موضع عمل است. بدین معنی که در سطوح کلان نه سیاست بیارتباط با اخلاق است؛ نه فرهنگ بیاعتنا به سیاست است؛ نه اقتصاد نادیدهانگاری فرهنگ را برمیتابد و قسعلیهذا. و در نهایت همهی اینها در خدمت جامعهای قرار میگیرد که به تعبیر علامه جعفری در پی ایجاد «حیات معقول تکاملی»ست.
با این مقدمه باید در نظر داشت که وقتی سخن از اقتصاد پیش میکشیم لاجرم گوشه چشمی به فرهنگ هم داریم و بالعکس. چه آنکه فرهنگ برای اشاعه، نیازمند به اقتصاد است و اقتصاد، منهای فرهنگ راه به مکاتبی خواهد برد که در آن تنها «شخص» اصالت خواهد داشت و «سود» منتها هدف اشخاص. و البته در ساخت چنین جامعهای مفهوم والا و بالایی مثل «برکت» جایگاهی نخواهد داشت. طبیعتاً در اقتصادِ بیفرهنگ و سودجو، «صدقه» و «خمس» و «زکات» و امثالهم باعث کاهش سود شخص میشود. چنین اجتماعی نهایتاً انبوه متراکمی از «آدمهای فربه» در «جامعهای بسیار نحیف» خواهد بود. دومینوی خودخواهیها و لذتجوییهایی بشر روز به روز بر تفرعن طبع اشخاص و تورم طبیعت افراد میافزاید تا جایی که «جامعه انسانی» به پرندگان پراکندهای* بدل میشوند که گویی بر نابودی خود همقسم شده و بر یکدیگر سبقت میگیرند!
نقطه مقابل چنین جامعهای «امت واحده»ی اسلامیست که به بنیبشر جز با نگاه کرامت نظری نمیاندازد، که «لَقَدْ کَرَّمْنا بَني آدَمَ...» و عدم اهتمام به گرهگشایی از دیگران را هموزن خروج از دایرهی اسلام میداند که «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِم...».
انسان در ساخت جامعهی دینی تنها نیست بلکه مومن برادر مومن است و همچنان که حریم افراد محفوظ و محترم است، لکن جامعهای که «حیات معقول» در آن جاریست نه بر اساس همزیستی، که برآیندی از «اخوّت» تک تک همین افراد است.
آنچه مایهی نگرانی در ساخت فعلی جامعهی ماست «اقتصاد» نیست بلکه سایهایست که سودجوییهای منبعث از «اومانیسم» و «لیبرالیسم» و ایسمهای دهانپرکن غربی بر اقتصاد ایران انداختهاست. به گواه علم و عمل ظرفیتهای اقتصادی #ایران_اسلامی بسیار بیشتر از آنیست که نمود یافته است لکن به زعم من ضعف و کمتوانی ما بیش از آنکه از اقتصاد محض باشد، ریشه در فرهنگ اقتصادی دارد. پیوستهای فرهنگی ما در حوزه اقتصادی ضعیف تدوین میشوند و این کمتوانی در فرهنگ اقتصادی قادر به همراه کردن امت و برخوردار کردن اقتصاد از حمایت مردمی نیست. ناگفته پیداست که بخش عظیمی از بار این ناتوانی بر دوش سکوهای فرهنگیست. دین همانقدر که زیر دِین اخلاق حسنهی «رسولالله» و سلحشوری «امیرالمومنین» و رشادت امت و ... است به «خدیجهکبری» به عنوان یک ستون اقتصادی و فرهنگی نیز مدیون است. طبیعیست که مدل عملکردی حضرت خدیجهکبری با اقتصاد محض قابل پردازش و پذیرش نیست و این نقطه همان مدل «فرهنگ اقتصادی»ست که با مولفههای سودجویانه و لیبرالیستی در تضاد است. کاشکی مناصب فرهنگی ما لااقل به نام مبارک «خدیجهکبری» به یاری اقتصاد میآمدند.
مقصود من روضهخوانی و ذکر مصیبت نیست. معرفی مدل «اقتصاد دینی» با تاکید بر نقش «امت» در ایجاد «حیات معقول تکاملی» یک فریضه فرهنگیست که اقتصاد را شکوفا میکند.
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
* بیا که تفرقه تعطیل کرده عاطفه را/ پرندگان پراکندهاند انسانها... محمدحسین انصارینژاد
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🔵@yahyaei_m
هستهای میخواهیم چکار؟!
وقتی که میتوانیم
در «سانتریپُفیوزهای رسانهمان»
از یک کیلو «ماست»
صد من کره بگیریم!
🔷@yahyaei_m
«ماست»
تهدید جامعه جهانیست.
«بخشش
لازم نیست
اعدامش کنید»
به بایدن بگویید
«میهن» را تحریم کند!
اگر آخوندها
کشور را به چین
و عربستان نمیفروختند
این جور نمیشد.
«گاو شیرده»
«ماست»
رابطهاش را فهمیدید؟!
زندگی «میترا» را
«نجفی» استاد نکرد.
اصلاً تفنگش
از این آبپاشها بود
زبانبسته
بخاطر همین
رفته بود توی حمام!
«شنیدهها حاکیست
میترا را
حزباللهیها
ماستخور کرده بودند!»
(فعلاً تیتر این باشد)
حالا که اوضاع
شیر تو شیر شده
فریاد بزنید:
«زن
زندگی
آزادی...»
سلّمنا!
حق با شماست
میترا هم
زن بود
ولی قبول کنید
خدایی مثل مهسا
خونش را
پیراهن عثمان نمیشد کرد!
پس به خلق الله میگوییم:
میترا پرستو بود...
خلاص!
نگران نجفی نباشید
هرچه باشد او
هم حزبی خاتمیست.
آنقدری داریم
که گلریزان کنیم
ما «کابوی اصلاحات» را
از زندان
میکشیم بیرون
و تیتر میزنیم
«تراژدی استاد...»
گور پدر هستهای...
اصلاً
غنیسازی میخواهیم چکار؟!
وقتی که میتوانیم
در «سانتریپُفیوزهای رسانهمان»
از یک کیلو «ماست»
صد من کره بگیریم!
ما استاد ماهیگیری
از آبهای گلآلودیم
و اثبات میکنیم
یک سطل ماست
از پنج گلوله
بیشتر برد دارد!
ما
خدای تناقضیم.
محارب
حق حیات دارد
(شجریان را پِلی کنید:
اگر جان را خدا دادهست
چرا باید تو بستانی...؟!)
تَکرار میکنیم
محارب
حق حیات دارد...
ولی ماستپاش
حتماً اسیدپاش میشود!
یک نگاه بیاندازید
به «محسن برهانی»
این بشر
یک نمونه از «خَــر وارهای» ماست!
«سطل ماست
۷۴ ضربه شلاق دارد.
ولی محاربه
خیلی هم بد نیست...
بخشش؛ لازم نیست اعدامش کنید!»
این بشر
اگر دستش میرسید
به محاربین
جایزه میداد!
«آرمان»
باید پای منافع جنبش
ذبح شود
و قاتلش
محارب نیست.
«شریح»
فقط قاضی نبود
شنیدهایم
توی کوفه
دفتر وکالت هم داشته!
شریح قاضی
یکی بود مثل محسن برهانی.
تا بهانه جور است
بخوانید:
«برای اخم...
برااایِ
مگسهای روی زخم...»
اصلاً
از قدیم گفتهاند:
از «ماست»
که برپاست!
به بوقچیها بگویید
«ماست؛
اسم رمز است».
حضار محترم
حالا
بفرمایید دوغتان را بنوشید...
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🔴@yahyaei_m
در خاطرهی کوچهی بنبست کسی نیست
بیهوده به این پنجره دل بستهای، ای دوست
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🔴@yahyaei_m
در خوردن و آشامیدن اسراف نکنید و در امر «تولید» کوشا باشید. از مسئولین محترم شهرمان میخواهم برای رضای خدا هرچه زودتر کارهای مردم را انجام دهند.
«شهید خداکرم فرامرزی»
پ.ن: با این ستارهها میشود راه را پیدا کرد...
#مهار_تورم
#رشد_تولید
🟢@yahyaei_m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
_ مگه میشه با یک شب تمنا ظهور رو جلو انداخت؟!
_ مگه نمیشه؟! از کی تا حالا خدای شما اینقدر نامهربان شده...
🔴@yahyaei_m
و حالا تو بگو
عملیات بعدی ما
کربلای «بیست و پنج» باشد.
اما نه...
«اسرائیل
بیست و پنج سال آینده را
نخواهد دید...»
🔴@yahyaei_m
«ارض موعود» را
کدام خدا
به شما وعده داده است؟!
آیا فکر نمیکنید
خدایی که در کُشتی
مغلوب رسولش باشد
خدای بزرگی نیست؟!*
این خدا
به اندازهی نیل تا فرات هم
شما را یاری نکرده است.
این خدا
نه خدای تورات است
نه خدای موسی؛
اله الهیات صهیونیستی
شیطان است و بس
و همین شما را بس
که «إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ
كَانَ ضَعِيفًا...».
گوسالههای سامری
رو کنید
هر آنچه را که در چنته دارید.
ما
رجز نمیخوانیم؛
ششپر این پرچم
ستارهی داوود نیست،
تو در توی مثلثهاییست*
که عباد صالح خدا
و وراث ارض الهی
پیشتر از اینها
در «کربلای پنج»
از آنها عبور کردهاند!
و حالا تو بگو
عملیات بعدی ما
کربلای «بیست و پنج» باشد.
اما نه...
«اسرائیل
بیست و پنج سال آینده را
نخواهد دید».
ما سالهاست
که آماده نبرد بزرگ هستیم.
اسم این عملیات
نه «طریق القدس»
و «الی بیتالمقدس»
که «القدس لنا»ست...
رمز عملیات را شاید
«یا فاتح خیبر» بگذاریم
و رَب و رُب «صهــیوننیــست» را
شبیه قابلمههای «مقلوبه»
با موشکهای خیبرشکن
زیر و رو میکنیم.
راستی
شنیدهام که
ارض موعود
زمینهای مرغوبی دارد.
فلسطینیها
سفارش کردهاند
که سرزمینهای اشغالی را
شخم زده میخواهند...
زیتون که به جای خود،
اهالی فلسطین
به جای شماها
«تنباکو محموداحمدی» هم بکارند
ضرر نکردهاند.
خسران زده
قوم لجوجی هستند
که انگار تا ابد
باید سرگشتهی بیابان باشند.
فلسطین
قلب اسلام است؛
برگردید
به همان جهنمدرهای که بودید...
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
* اسرائیل: نام دیگر حضرت یعقوب و طبق افسانههای یهود به معنی غلبه کننده بر خدا در کشتی
* اشاره به سنگرهای مثلثی در جنگ تحمیلی علیه ایران که بنا بر اسنادی طراحی اسرائیل بوده است.
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🔴@yahyaei_m
شک در دلم افتاده؛ ما را چه به سجاده؟!
من پیشتر از اینها کافرتر از این بودم...
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🟣@yahyaei_m
محــو در خویشـــتنم بودم و سیلاب رســید
در خودم غرق شدم؛ نوح صدایم زد و رفت...
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🟡@yahyaei_m
دلتنــگم و بایــد بگــذارم ســـر خــود را
صبحی به سر شانه یک کوه و دگر هیچ
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🟢@yahyaei_m
من میگویم وجه تمایز آدمی با مابقی مخلوقات همین «جنون» است و لاغیر...
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🔴@yahyaei_m
افتادهام توی خرج. از شرّ این آقای پزشک به آن یکی خانم دکتر پناه میبرم. این دوا درمانها هم غیر خالی کردن جیبمان از پول و پر کردن خورجینمان از دارو هیچ عایدی ندارد.
چه میشود کرد؟ آدمیم دیگر. از یک سو مجبوریم به تایید و تاکید بر زندگی پیش روی فرشتههای حیات، و از آن طرف محکوم به اسلام و تسلیم پیش حضرت ملکالموت. اشرف مخلوقات هم هستیم خیر سرمان!
من اصلاً میگویم یحتمل آن بالا مالاها اسم این مخلوق دو پا «آدم» نبوده؛ بلکه «عدم» بوده. حالا این وسط یک ملیکهای، حوّایی، کسی، وقتی ابوالبشر را صدا میزده، مخرج حروف را درست ادا نکرده و از همان روز الی یومنا هذا «عدم» به «آدم» بدل شده است!
البته این قصه درست نباشد هم فرقی به حالمان نمیکند. فیالمثل میپرسم بنیبشر بین این همه جک و جانور، چرا اینهمه باید دلباختهی پرستو باشد؟ جز همزادپنداریست و اینکه میفهمد خانهبهدوشی و کوچ و «عدم» قطعیت سرنوشت قطعی اوست و دلبستهی خانه و کاشانه نباید نباشد؟ حالا این وسط نسخهپیچی پزشکها چه میکند برای رفع تشویش و دلهرهی همیشگی بشر؟! جان خودم هیییچ!
مشکل اینجاست که دکترها هر قدر هم حاذق باشند، «جاودانگی» بشر را ضمانت نمیکنند. بماند که داروهای امروزی یک جایی را شاید درست کنند، اُمّا صد جای اولاد آدم را کج و کولهتر میکنند. و این یعنی خروار خروار نسخهی اطبا کشک است؛ و تجویزشان شاید «مُسکِّن» باشد، لکن «سکینه» نیست!
من که فکر میکنم بنیآدم تا توی شهریست که سینهای سفرهی عیدش «سکه» و «سرب» و «سیمان» و «سر و صدا»ست روی سرخوشی را نمیبیند.
مخلص کلام اینکه ما آدمها نه «اهل» شهریم و نه اینجا «اهلی» میشویم. از قضا به نظر من این فرمِ شهرهای امروزیست که آدمی را وحشی کرده و الا ما توی روستا که بودیم پنجرهی UPVC نمیخواستیم. مفید که نبود هیچ؛ مضر هم بود. حیاط خانهها آنقدر وسعت داشت که جز با پنجرههای بازی که نسیم صبح را میچرخاند توی خانه، نمیشد صدای در زدن مهمانها را شنفت. مدرنیته بشر را دروغگو کرده است. به لطف آیفونهای تصویری از دست همسایه و آشنا و مهمانهایی که روزی حبیب خدا بودند میشود فرار کرد! لکن توی دهات آدمها اینقدر تنها نیستند. حتی اگر خودت باشی و هیچکس هم باز کوهی آن اطراف هست تا سلام و سرسلامتیات را هی به خودت پس بدهد و لبریزت کند از عاطفه. گفتم کوه...
آخ که اگر یک آدم پایه پیدا میکردم... نه؛ پایهای هم نباشد خودم همین روزها سر میگذارم به کوه و آنقدر بالا میروم تا جایی که خودم باشم و هیچکس؛ و صدایی جز نجوای «سُبُّوحٌ قُدُّوس» طبیعت را نشنوم. شاید اصلا همین فردا کولهام را بستم و تنهای تنهای تنها زدم به کوه. و قولتان میدهم آخرین استمدادم از مدرنیته دانلود فایز «پولاد اسماعیلی» باشد که مدام در گوشم بخواند: «بتی کز ناز پا بر دل گذارد/ ستم باشد که پا بر گِل گذارد...»
هممممم... لاکردار پولاد با آن صدای خشدارش «جنون» را مثل سِرُم تزریق میکند توی لار آدم!
اصلاً من میگویم وجه تمایز آدمی با مابقی مخلوقات همین «جنون» است و لاغیر. شرمندهام از روی اهل فلسفه؛ لکن «حیوان ناطق» کدام خریست دیگر؟! اگر قرار است تعقل و تفکر مایهی تمایز باشد که خری توی دهاتمان بود که هر روز تنهایی میزد بیرون و هیچگاه راه خانهی صاحبش را گم نکرد و اینجا هم آدمهایی را میشناسم که توی شهر راه خانه خودشان را هم گم میکنند! تقصیر بشر نیستها. این ذات آهنی مدرنیته است که ربات تولید میکند.
بگذریم... کسی خبر از کبوتر و کبک و تیهوهای کوه قلعه ندارد؟!
#مصعب_یحیایی
#کمی_کافر
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🔴@yahyaei_m
مقصد نباید گم شود در گیر و دارِ راه
باید دل از این جادهی پرشیب بردارم...
عضو شوید:
(کمی کافر.../ شعر و گاهنوشتهای مصعب یحیایی)
🟡@yahyaei_m