پنج جلسه منبر .docx
117.4K
پنج شب سخنرانی
تفسیر آیات سوره انبیاء
«وَمَا خَلَقنَا ٱلسَّمَاءَ وَٱلأَرضَ وَمَا بَينَهُمَا لَعِبِينَ
لَو أَرَدنَا أَن نَّتَّخِذَ لَهوا لَّٱتَّخَذنَهُ مِن لَّدُنَّا إِن كُنَّا فَعِلِينَ
بَل نَقذِفُ بٱلحَقِّ عَلَى ٱلبَطِلِ فَيَدمَغُهُۥ فَإِذَا هُوَ زَاهِق وَلَكُمُ ٱلوَيلُ مِمَّا تَصِفُونَ»
18-16: الانبیاء
و تطبیق با
قیام کربلا
در این دهه محرم توفیق شد پیرامون ویژگی های دو «جامعه حق و باطل» صحبت کنم؛ اهمیت و اولویت این موضوع از آن جهت است که می تواند یک نگرش جامع به مخاطب دهد که مبنای بسیاری از تحلیل ها، ارزش گذاری ها و انتخاب های او در بستر زندگی قرار گیرد و قضاوت انسان را نسبت به بسیاری از موضوعات خرد و کلان تصحیح کرده و آن ها را از منظر حق و باطل ارزیابی نماید. جامعیت این موضوع نسبت به برخی موضوعات تک بعدی و تک ساحتی به نحوی است که به جای پرداختن به سرشاخه ها، به ریشه ها می پردازد که البته با تطبیق آن، تکلیف سرشاخه ها نیز مشخص می شود. چرا که اگر نگاه مخاطب به جامعه الحادی که مصداق امروزین آن تمدن مادی غرب است، اصلاح شد و زیربنا و جهت گیری این تمدن را باطل دانست، ساختارهای این جامعه و سبک زندگی برآمده از آن را نیز منفی تلقی کرده و از اخلاق و نگرش و رفتارهای زندگی غربی نیز تبری می جوید.
در مقابل می بایست جامعه ایمانی به تصویر کشیده شود و تمایز آن در جهت گیری، مبانی، ساختارها تا سبک زندگی از جامعه باطل تبیین گردد. جامعه ایمانی در قدم اول می بایست صف بندی خود را با جامعه کفار حفظ کرده و بتواند این تقابل و تفاوت را در همه عرصه ها نشان دهد. عدم تحلیل برخی عرصه های زندگی فردی و اجتماعی بر مبنای «حق و باطل»، منجر به حاکمیت تحلیل های سکولار و در نتیجه حاکمیت الگوها و ساختارهای تمدن غربی خواهد شد. اساس قیام سیدالشهدا علیه السلام نیز بر تقابل و صف بندی «حق و باطل» در طول تاریخ استوار است و امتداد قیام عاشورا در عصر حاضر می بایست به طراحی و جامعه پردازی مومنین در مقابل جامعه کفار ختم شود.
حَنان | یحیی
🔸🔸🔸 مقالاتی در پرتو اندیشه های استاد سید احمد مددی برخی مقالاتی که در پرتو اندیشه های استاد سید احم
🔸🔸🔸چند تقریر قدیمی!
تقریرهایی از سال ها پیش، از درس خارج فقه استاد مددی (مبحث مکاسب محرمه) تقدیم می شود:
گفتوي فلسفه اصول.mp3
22.71M
گفتگو با استاد میرباقری پیرامون شأن شارع و حکم شناسی در تاریخ 6-2-99
حَنان | یحیی
گفتگو با استاد میرباقری پیرامون شأن شارع و حکم شناسی در تاریخ 6-2-99
🔶در این جلسه پیرامون موضوعات زیر بحث شده است:
🔸چیستی احکام توصیفی و چگونگی تأثیر آن بر احکام تکلیفی
🔸نسبت «هست» و «باید» یا «تجویز» و «توصیف»
🔸شأن ولایت شارع و تأثیر آن بر دامنه حکم
🔸نظریه اعتباریات علامه طباطبایی (ره)
🔸مقایسه سه الگو در شأن شارع: ولایت، قانونگذاری و ولایت موالی عرفی (عبدومولا)
🔶قیام زید تأیید یا مخالفت امام؟
🔻دوم صفر؛ شهادت زید پسر امام سجاد(ع)
🔸یحیی عبدالهی
در خصوص قیام زید و اینکه مورد تأیید ائمه (ع) بوده است یا خیر مواضع علما اختلافی است. به عنوان مثال آیت الله بهجت، این قیام را مورد تأیید ائمه دانسته است:
🔹https://v0.bahjat.ir/index.php/2012-12-16-04-56-21/1586-معرفی-حضرت-زیدبن%e2%80%8cعلی%e2%80%8cعلیهماالسلام.html
مستند تأیید عمدتاً روایتی از امام رضا علیه السلام در کتاب عیون اخبارالرضا (ع) است که می فرماید:
« وَ لَقَدْ حَدَّثَنِی أَبِی مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ (ع) أَنَّهُ سَمِعَ أَبَاهُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ یَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَمِّی زَیْداً إِنَّهُ دَعَا إِلَى الرِّضَا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَوْ ظَفِرَ لَوَفَى بِمَا دَعَا إِلَیْهِ وَ قَدِ اسْتَشَارَنِی فِی خُرُوجِهِ فَقُلْتُ لَهُ یَا عَمِّ إِنْ رَضِیتَ أَنْ تَکُونَ الْمَقْتُولَ الْمَصْلُوبَ بِالْکُنَاسَةِ فَشَأْنَکَ فَلَمَّا وَلَّى قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَیْلٌ لِمَنْ سَمِعَ وَاعِیَتُهُ فَلَمْ یُجِبْهُ »
اما در مقابل ، دو روایت از کتاب الحجه کافی وجود دارد که مخالفت امام از آن برداشت می شود:
🔹اولین روایت، گزارش احتجاج مومن الطاق با اوست که مورد تأیید امام واقع می شود (كافي (ط - دار الحديث)، ج1، ص: 423. همچنین: رجال الكشي، ص: 186) در این روایت زید بن علی می گوید امام من را نهی نکرده است، مومن الطاق می گوید: خوف این را داشته است که قبول نکنی و مستحق آتش شوی؛ «خَافَ عَلَيْكَ أَنْ لَاتَقْبَلَهُ، فَتَدْخُلَ النَّارَ، وَ أَخْبَرَنِي أَنَا، فَإِنْ قَبِلْتُ نَجَوْتُ، وَ إِنْ لَمْ أَقْبَلْ لَمْ يُبَالِ أَنْ أَدْخُلَ النَّارَ.»
🔹روایت دوم، گفتگوی امام باقر (ع) با زید بن علی است. (كافي (ط - دار الحديث)، ج2، ص: 206)
فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «إِنَّ الطَّاعَةَ مَفْرُوضَةٌ مِنَ اللَّهِ- عَزَّ و جَلَّ- و سُنَّةٌ أَمْضَاهَا فِي الْأَوَّلِينَ، و كَذلِكَ يُجْرِيهَا فِي الْآخِرِينَ، و الطَّاعَةُ لِوَاحِدٍ مِنَّا، و الْمَوَدَّةُ لِلْجَمِيعِ، و أَمْرُ اللَّهِ يَجْرِي لِأَوْلِيَائِهِ بِحُكْمٍ مَوْصُولٍ، و قَضَاءٍ مَفْصُولٍ، و حَتْمٍ مَقْضِيٍّ، و قَدَرٍ مَقْدُورٍ، وَ أَجَلٍ مُسَمًّى لِوَقْتٍ مَعْلُومٍ، فَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَايُوقِنُونَ، إِنَّهُمْ لَنْ يُغْنُوا عَنْكَ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً، فَلَا تَعْجَلْ؛ فَإِنَّ اللَّهَ لَايَعْجَلُ لِعَجَلَةِ الْعِبَادِ، و لَاتَسْبِقَنَّ اللَّهَ؛ فَتُعْجِزَكَ الْبَلِيَّةُ فَتَصْرَعَكَ».
قَالَ: فَغَضِبَ زَيْدٌ عِنْدَ ذلِكَ، ثُمَّ قَالَ: لَيْسَ الْإِمَامُ مِنَّا مَنْ جَلَسَ فِي بَيْتِهِ، و أَرْخى سِتْرَهُ، و ثَبَّطَ عَنِ الْجِهَادِ، و لكِنَّ الْإِمَامَ مِنَّا مَنْ مَنَعَ حَوْزَتَهُ، و جَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ، و دَفَعَ عَنْ رَعِيَّتِهِ، و ذَبَّ عَنْ حَرِيمِهِ.
حضرت در پایان سخن می فرمایند:
«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ إِمَامٍ ضَلَّ عَنْ و قْتِهِ، فَكَانَ التَّابِعُ فِيهِ أَعْلَمَ مِنَ الْمَتْبُوعِ، أَ تُرِيدُ
يَا أَخِي أَنْ تُحْيِيَ مِلَّةَ قَوْمٍ قَدْ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ، و عَصَوْا رَسُولَهُ، و اتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ، و ادَّعَوُا الْخِلَافَةَ بِلَا بُرْهَانٍ مِنَ اللَّهِ و لَاعَهْدٍ مِنْ رَسُولِهِ؟ أُعِيذُكَ بِاللَّهِ يَا أَخِي أَنْ تَكُونَ غَداً الْمَصْلُوبَ بِالْكُنَاسَةِ».
ثُمَّ ارْفَضَّتْ عَيْنَاهُ، و سَالَتْ دُمُوعُهُ، ثُمَّ قَالَ: «اللَّهُ بَيْنَنَا و بَيْنَ مَنْ هَتَكَ سِتْرَنَا، وَ جَحَدَنَا حَقَّنَا، و أَفْشى سِرَّنَا، و نَسَبَنَا إِلى غَيْرِ جَدِّنَا، و قَالَ فِينَا مَا لَمْ نَقُلْهُ فِي أَنْفُسِنَا».
در پایان شاید بتوان اینگونه جمع بندی کرد که شخصیت زید مورد مدح و تمجید ائمه (ع) واقع شده است و زید بن علی فردی صادق بوده و قیام او با نیت اقامه حق بوده است و اگر به قدرت می رسید حکومت را به امام تحویل می داد اما قیام او مورد تأیید نبوده است.
مرحوم علامه مجلسی نیز در بحار جلالت شخصیت زید را نتیجه گرفته است:
« ثم اعلم أن الأخبار اختلفت و تعارضت فی أحوال زید و أضرابه کما عرفت لکن الأخبار الدالة على جلالة زید و مدحه و عدم کونه مدعیا لغیر الحق أکثر و قد حکم أکثر الأصحاب بعلو شأنه فالمناسب حسن الظن به و عدم القدح فیه بل عدم التعرض لأمثاله من أولاد المعصومین (ع) إلا من ثبت من قبل الأئمة (ع) الحکم بکفرهم و لزوم التبری عنهم.» (بحار الأنوار، ج46، ص:155)
مطالعه بیشتر:
🔹https://enghelabfarhangi.blog.ir/1394/04/09/مواضع-امامان-ع-در-قبال-فرقه-های-شیعه-از-منظر-روایات
🏠https://eitaa.com/yahyayahya
تصویری قدیمی از مرحوم احمد زرگر در جمع طلاب مدرسه حقانی 🔻متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت روحانی مجاهد جناب حجتالاسلام سیداحمد زرگر رحمةاللهعلیه را به خانواده و بازماندگان محترم و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. شجاعت و صراحت در مقام قضا و تلاش مجاهدانه در مقام امر به معروف و نهی از منکر، بخشی از خصوصیات ممتاز آن مرحوم بود. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و حشر با اجداد طاهرینش را برای ایشان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ شهریور ۱۴۰۰
osul. 01.mp3
17.79M
جلسه اول بحث اصول فقه (با رویکرد مکتب قم و استخراج مبانی) - تقریر دیدگاه شهید صدر ره در حجیت قطع
osul.02.mp3
26.41M
جلسه دوم بحث اصول فقه- دیدگاه آیت الله بروجردی و آیت الله سیستانی پیرامون موضوع علم اصول و تحلیل از حجیت
۱۴۰۰-۶-۲۰ رویت هلال-۲.mp3
8.06M
قطعه ای از درس استاد مفیدی پیرامون جایگاه عمل اصحاب در فقه/ فریضه و سنت و... ( مقصود از «حاج آقا» در کلام ایشان مرحوم آیت الله بهجت است)
مطالعه بیشتر درباره حکم غسل جمعه (نگارش مستشکل در صوت)، بنگرید:
https://eitaa.com/mollaei/285
جلسه سوم.mp3
43.85M
سیر اندیشه اصولیون پیرامون حجیت قطع از شیخ انصاری تا حضرت امام خمینی ره
الگوهای مختلف در طرح مبادی فقه.pdf
223.9K
در این جدول می توانید الگوهای مختلف کتب فقهی در مبادی فقه را ملاحظه نمایید. مقصود از «مبادی» ، الگوی ورود به علم فقه است که عمدتاً شامل سه محور «ضرورت، غایت و موضوع» فقه می باشد.
جلسه 5.mp3
31.39M
جلسه پنجم از مباحث حجیت قطع/ تقریر دیدگاه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی (ره)