کتاب ایمان و کفر کامل.pdf
6.4M
📙درسنامه کتاب ایمان و کفر اصول کافی
برای علاقه مندان به مطالعات حدیثی تقدیم می شود.
خصوصیات درسنامه:
1. بررسی اجمالی سند روایت با مراجعه به نرم افزار درایه
2. ترجمه لغات و عبارات دشوار با مراجعه به پاورقی های نسخه دارالحدیث، شرح مرحوم مجلسی ره
3. اضافه کردن «نکات معارفی برگزیده» با مراجعه به شرح مرحوم مجلسی ره
سابقاً درسنامه کتاب الحجه تقدیم شده بود.
📎فایل ورد
43.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 مطالبۀ رهبر معظم انقلاب از حوزویان برای مدیریت اختلافات فکری (ازجمله اختلاف فکری در فلسفه و عرفان)
⚡️ در حوزه ممکن است در مسائل گوناگون اختلاف نظر وجود داشته باشد؛ در مسائل علمی که اختلاف نظر هست، در جهتگیریهای فکری که اختلاف نظر هست، در زمینههای سیاسی هم اختلاف نظر ممکن است باشد؛ این اشکال ندارد؛ «اختلافات را باید مدیریّت کرد». مواظب باشید اختلاف نظرها به درگیری و تشنّج و ناخن زدن به چهرهی یکدیگر نینجامد!
اختلاف فکری، در عین حال اتّحاد به معنای واقعی کلمه؛ لله، فیالله، فیسبیلالله» (منبع: بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه، 18 اردیبهشت 1398: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42475 )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
@SalehGaza
«مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»
💠 ۱۴ هزار صلوات نذر پیروزی مقاومت غزه و نجات کودکان غزه
🔻ما برای حوایج کوچک شخصی صلوات نذر می کنیم ولی برای جنایت های یهود علیه مسلمانان بی دفاع غزه نذری نمی کنیم!
🔻بزرگی می گفت اگر انسان هم و غم خود را امور مسلمین قرار دهد، خداوند حاجت های شخصی اش را برآورده می سازد.
🔻برای نجات جان کودکان غزه ۱۴ هزار صلوات نذر کنید، به نیت برآورده شدن حاجات شخصی خود
🌷 اگر نذر کردی این پیام را برای دیگران هم بفرستید...!
💢جامعه و حکومت ولایی از منظر آیتالله خامنهای
✍️حجتالاسلام یحیی عبدالهی
از ویژگیهای مبانی فکری حضرت آیتالله سیدعلی خامنهای و نظام اندیشه او، میتوان به محوریت قرآن و معارف وحی اشاره کرد؛ کاربست دقیق و عالمانه آیات قرآن و تفسیر حکیمانه آنها در خلال مباحث گستردهای که در طول حیات علمی ایشان ظهور و بروز پیدا کرده، حکایت از انس و اشراف ایشان بر معارف قرآنی دارد.
شاید بتوان گفت: بنیان نظام فکری آیتالله خامنهای، بیش از همه بر معارف قرآن استوار گردیده است؛ از این رو افکار و اندیشههای ایشان در تحلیل و تصمیم گیری نسبت به عرصههای مختلف اجتماعی و سیاسی کاملاً صبغه قرآنی دارد و مشحون از استنادات قرآنی است. تبیین و تفسیرهای ایشان از آیات قرآن و انطباق آنها با حوادث واقعه، نمایانگر عمق فقاهت و ظرافت نظر ایشان است.
ویژگی ممتاز اندیشههای آیتالله خامنه ای، حضور در مقیاس اجتماعی، تمدنی و فلسفه تاریخی است. در ادامه سعی داریم مفهوم جامعه و حکومت ولایی را در اندیشه ایشان مرور کنیم.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75979
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📌ارکان اصلی نهضت انقلاب اسلامی
▪️حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد (استاد فلسفه و عرفان) :
امام خمینی (ره) سه رکن اصلی برای نهضت داشتند :
۱- همراهی دین و سیاست.
۲- علوم عقلی پایه اساسی برای فهم دین است.
۳- وحدت گروه های مختلف با یکدیگر در جریان مبارزه و انقلاب و استمرار آن.
📗هویت طلبگی، جلسه دوم، رمضان ۱۴۴۵، نجف اشرف
#امام_خمینی
#امینی_نژاد
#انقلاب_اسلامی
@narrative_1443
حَنان | یحیی
📌ارکان اصلی نهضت انقلاب اسلامی ▪️حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد (استاد فلسفه و عرفان) : اما
مورد اول و سوم صحیح است اما مورد دوم به چه دلیل؟ مقام معظم رهبری سالها در مناسبت های مختلف از جمله سالگرد رحلت حضرت امام ره به تبیین ارکان نهضت امام و انقلاب اسلامی پرداخته اند ولی به این مورد اشاره نکرده اند.
به عنوان مثال مقام معظم رهبری در بیست و ششمین سالگرد رحلت حضرت امام به ویژگی های منظومه فکری حضرت امام می پردازند و اصل و اساس آن را توحید معرفی می کنند:
«منظومهی فکری امام دارای خصوصیّات کامل یک مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی است. اوّلاً متّکی و مبتنی بر یک جهانبینی است که این جهانبینی عبارت است از توحید. همهی فعّالیّت او، همهی منطق او مبتنی بود بر توحید که زیربنای اصلی همهی تفکّرات اسلامی است.»
دیگر خصوصیات این منظومه فکری را زنده و پویا و پر تحرّک و عملیّاتی می دانند.
در این سخنرانی مقام معظم رهبری خطر انحراف شخصیت امام را تذکر می دهند و اینکه نمی بایست هرکسی برمبنای سلیقه خودش امام را توصیف کنند:
« ما اگر بخواهیم شخصیّت امام را به معنای واقعی کلمه پیدا کنیم، این راه دارد؛ اگر ما این راه را - که عرض خواهم کرد - رفتیم، مطلب حل خواهد شد والّا امروز کسانی میآیند طبق میل خود و سلیقهی خود یکجور امام را معرّفی میکنند، ممکن است در فرداها کسان دیگری بیایند و بر طبق سلایق دیگری، بر طبق حوادث دیگری که در دنیا پیش میآید، مصلحت بدانند که امام را جور دیگری معرّفی کنند؛ این نمیشود. »
راه مصون ماندن از خطر تحریف مراجعه به بیانات حضرت امام در طول ده سال دوران حاکمیت اسلامی و پیش از آن پانزده سال دوران نهضت اسلامی است:
« آن راهی که میتواند مانع از این تحریف بشود، بازخوانی اصول امام است. امام یک اصولی دارد، یک مبانیای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات میشود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکلهای از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیّت امام این است. نمیگویم به هر مطلب فرعی توجّه کنید؛ زندگی امام مثل زندگی همهی انسانهای دیگر فرازونشیبهایی دارد؛ حوادثی در آن اتّفاق افتاده است و هر حادثهای اقتضائی داشته است؛ مطالب اصولی را عرض میکنیم، آن چیزهایی که قابل انکار نیست، جزو بیّنات امام است، در طول سالهای متمادی، چه قبل از تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران جنگ تحمیلی هشتساله، چه قبل از آن و چه بعد از آن، این اصول را امام در بیانات خود تکرار کرده است؛ این اصول را گزینشی هم نبایستی انتخاب کرد.»
سپس مقام معظم رهبری اصول منظومه فکری امام را در این موارد برمی شمارند:
1. اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی 2. اتکاء به نصرت الهی و اعتماد به صدق وعده الهی و بی اعتنایی به قدرت مستکبر جهانی 3. اعتماد به اراده و نیروی مردم و مخالفت تمرکزهای دولتی 4. حمایت از محرومان 5. قرار داشتن در جبهه مقابل مستکبران بین المللی 6. استقلال کشور و رد سلطه پذیری 7. وحدت ملی و توجه به توطئه های تفرقه افکن
مقام معظم رهبری تأکید می کنند که اصول مکتب امام دراین موارد منحصر نمی شود و خود ایشان در سالهای بعد مواردی را می افزایند اما هیچگاه نه خود حضرت امام و نه مقام معظم رهبری ابتنای بر علوم عقلی را جزو ارکان نهضت معرفی نکرده اند، بلکه ایشان، حضرت امام را فقیهی می دانند که فقه شیعه را از دوران تبعید به سمت فقه اجتماعی و فقه حکومتی سوق دادند:
امام بزرگوار، فقه شیعه را از دورانی که خود در تبعید بود، به سمتِ فقه اجتماعی و فقه حکومتی و فقهی که میخواهد نظام زندگی ملتها را اداره کند و باید پاسخگوی مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد، کشاند. این، یعنی نطقهی مقابل آن آفتی که گفتیم تحجّر است. حتّی در اواخر سالهای عمرِ بابرکت امام بزرگوار، مسائلی که به ظاهر جزئی مینمود - اما با توجّه به اینکه یک خط و یک سَمتگیری را به فقهای شیعه نشان میداد، بسیار مهم بود - پیش آمد و ایشان باز هم نشان داد که آن کسی که میخواهد نظام را اداره کند؛ آن فقهی که میخواهد یک ملت یا مجموعهی عظیمی از انسانها و ملتها را اداره کند، بایستی بتواند شرایط زمان را بشناسد و پاسخ هر نیازی را در هنگام آن نیاز، به آن بدهد و نمیتواند در زمینههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همهی مسائلِ زندگی مردم، نقطهای را بیپاسخ بگذارد.» (۱۳۷۶/۰۳/۱۴)
در موضعی دیگر، مقام معظم رهبری اصل و اساس نظام اسلامی را نظام سازی حضرت امام بر مبنای فقه معرفی می کنند:
«بنابراین سابقهی فقه سیاسی در شیعه، سابقهی عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، نظامسازی بر اساس این فقه است؛ که این را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. اولْ کسی که در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردمسالاری دینی را مطرح کرد، مسئلهی ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد.» (۱۳۹۰/۰۶/۱۷)
noormags-تواتر_نظام_مند-2161397.pdf
779.6K
💢 مقاله تواتر نظام مند
چکیده
«تواتر نظام مند» را می توان روشی در مسیر توسعه و ارتقاء روش های استنباط از شریعت به منظور دستیابی به معارف کامل تر دانست که بر پایه روش های متقن و یقینی پیشین استوار می گردد. این مقاله سعی دارد با شناسایی مناط «تواتر» به عنوان یک روش معتبر و مرسوم در اعتبارسنجی دلیل، آن را از محدوده اقسام سه گانه تواتر توسعه داده و قسم نوینی از تواتر را ارائه دهد که «تواتر نظام مند» نام دارد. این قسم جدید از تواتر از «کثرت عناصر هماهنگ» که در مجموع، یک «کل مرکب منظم» را تشکیل می دهند به دست می آید. این تواتر از آنجا که مبتنی بر دو عامل کمّی «کثرت عددی» و عامل کیفی «هماهنگی و انسجام» میان ادله است، می تواند احتمال تبانی بر کذب و دیگر احتمالات مشابه را منتفی ساخته و اصالت و اعتبار مفادی که برآیند این نظام ادله است را اثبات کند.