سخنرانی آیت الله سید مهدی میرباقری روز چهارم فاطمیه دوم 1444 - آیت الله سید مهدی میرباقری.mp3
21.01M
🎧 شنیدن این سخنرانی از استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری را به علاقمندان مباحث تمدنی پیشنهاد میکنم.
🔸️مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در حسینیه آیتالله حقشناس
۶دی۱۴۰۱
☑️ @mirbaqeri_ir
🆔️ @yaminpour
نئولیبرالیسم در یک کلمه یعنی "مکتب حرص". اگر در هر زمینهای -پول، شهرت، موفقیت، شهوت... حتی دانش- به دنبال حداکثری کردن سهم و منفعت خودتی، تبریک میگم تو دست پروردهی متعارف جهان نئولیبرال هستی. 👎
#یادگاری
🖋وحید یامینپور
🆔️ @yaminpour
تا پیش از ارسطو، بین نظر و عمل فاصلهای نیست. علم و معرفت به چیزی، صرفاً یک فعل و انفعال ذهنی و پژوهش در مورد یک مفهوم نیست، بلکه مقام و تحقق وجودی است. فیالمثل برای سقراط شناخت "شجاعت"، ممکن نیست مگر فنا شدن در شجاعت و رسیدن به مقام شجاع. در حکمت صدرایی هم شناختن حقایق عالم میسّر نیست جز سفر روحانی و صیر و سیر در قوس صعود و دیدار حقایق.
بنابراین فضیلت آموختنی نیست؛ نتیجه استکمال نفس و انقلاب در جان و روح است.
در دوران ما که زمانهی ابتذال و تهی شدن همه چیز از معنا و حقیقت است، پیدا کردن ابر انسانهایی که جانشان جلوهگاه فضیلت باشد و شعلهی هنر و خیر را در جان خود نگاهبانی کرده باشند، دشوارتر از همیشه است.
شهید سلیمانی و علامه مصباح یزدی از همین جمله نوادر روزگارند؛ چه در مرتبهی عالم قلب و علم اخلاق و چه در مرتبه عالم عقل و علم به اسماء و صفات؛ جلوههای اتحاد جان انسان با هنر، خیر و فضیلت. مشعلداران معنا در دوران سیطرهی تاریکی.
#شهید_سلیمانی
#علامه_مصباح_یزدی
🖋وحید یامینپور
🆔️ @yaminpour
تو قدیمیترین خاطرهی معاصر ما بودی. تو خاطرهی ازلی هر ایرانی بودی که انگار از جایی در تاریخ به ناگاه به ما برگشته بودی.
گویی هر ایرانی قرنها با تو زندگی کرده بود و هزاران خاطره از تو داشت.
وقتی خبر شهادتت آمد، انگار عکسی قدیمی از روزهای شیرین و پرخاطرهی گذشته به طور اتفاقی در صندوقچهای پیدا شده بود. همه به چشمهایت در این عکس قدیمی زل زدیم و هزاران خاطره را بیاد آوردیم و گریستیم. هر چه از کاوه و آرش و اسفندیار و پوریایِولی شنیده بودیم، در تو دیدیم و دلمان برای همه ابَرمردها تنگ شد.
حالا تو حامل همهی پهلوانیها و زیباییهای گذشته، به شاهنامهای جدید بدل شدهای. ابیات تو را همیشه زمزمه خواهیم کرد و قوت قلب خواهیم گرفت.
🖋وحید یامینپور
🆔️ @yaminpour
اینستاگرام و گوگل، پاناپتیکن جهان امروزند. جامعه شبکهای جهانی به ذهنِ من کاربر نور تابانده و دیدهبان ذهن من است. روابط قدرت جدید از دریچهی پلتفرمهای نوین ارتباطی، زمینهی خود ابرازی و بیان مرا بیشتر فراهم میکند تا امکان ثبت و تحلیل ذهنیت و سلایق من بیشتر فراهم شود.
#رسانه و #قدرت
#یادگاری
🆔️ @yaminpour
تو چی داری جناب درخشانی؟ زبان دراز؟
خاک بر دهان تو که نمیفهمی داری درباره یک سردار جانباز مدافع حرم حرف میزنی. کسی که جوانی و سلامتیاش رو برای همیشه فدا کرده و قطع نخاع شده دنبال نان خوردن از ریش بلنده؟ ما معنای حمایتهای مافیایی شما بازیگر و بازیکن ها از همدیگرو میفهمیم. ولی "بازی" دیگه کافیه.
🖋وحید یامینپور
@yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفت و شنود بیواسطهی اقشار مختلف #جوانان با مسئولین.
ما به عنوان یک ماموریت این برنامهها را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
#گزارش_کار
🆔️ @yaminpour
🔶 معاونت امور جوانان منتشر کرد
🔸ارزیابی عملکرد سالانه ادارات کل ورزش و جوانان استانها در حوزه جوانان
🔸معاونت امور جوانان ارزیابی عملکرد سالانه ادارات کل ورزش و جوانان استان ها در مجموع شاخص های این معاونت و چهار اداره کل زیرمجموعه خود در سال 1400 را منتشر کرد که بر این اساس آذربایجان شرقی، یزد و ایلام سه استان برتر شناخته شدند.
لینک کوتاه:
https://news.msy.gov.ir/news/2426032.htm
به این فکر کردید که چرا در جهان پیشا تجدد چیزی به نام اوقات فراغت و تفریح چندان شناخته شده نبوده؟ آیا مردم از کار کردن خسته نمیشدند؟
بُعدِ گاهشمار مدرنیته به انسان میآموزد زمان را اندازه بگیرد و زندگی اش را در ظرف زمان بسنجد؛ کار، زندگی، تفریحات و همه چیزش را. آنگاه یک قسمت از زندگی را برای لذتبردن کنار میگذارد و بقیه زندگی را معطوف به آن تنظیم میکند. کار، شر، رنج و شکنجهای است برای تمهید و فراهم کردن امکان لذت در بخش دیگری از زندگی مثلا در پایان هفته یا تعطیلات سال نو. ولی وقتی زندگی و کار از زمان لذت تفکیک شد، لذتِ محدود به زمان و مکان، خودش به فشار مضاعف روانی تبدیل میشود. سوژه مدرن، برای لذت بردن در بخشی از زندگی، تحت فشار زمانی است که به سرعت میگذرد و گویی از ابتدا نگران به پایان رسیدن آن است.
اما انسان پیشاتجدد غالبا کارش، هنرش بوده و آفرینندگی او در صناعت، طبیعت و خدمت، بخش اصلی و معنابخش زندگیاش بوده است. برای او کار، شر نیست و زندگی به رنج و لذت تقسیم نشده است.
مفهوم افسردهی بازنشستگی در سنین میانسالی را با نشاط سالخوردگانی که در جهان سنتی خود تا روزهای پایان عمر با جدّیت به کارشان مشغولند، مقایسه کنید.
#یادگاری
🖋وحید یامینپور
🆔️ @yaminpour
تصویری که میبینید دو تا از کارگاههای آموزشی پیش از ازدواج هستند در سمنان و قزوین.
در یکسال گذشته ما بیش از ۷ هزار کارگاه رایگان آموزشی مهارتهای زندگی مشترک در کشور برگزار کردیم که بیش از ۱۷۰ هزار نفر در این کارگاهها شرکت کردند.
برای اینکه مربیان کارگاهها بهروز باشند دورههای تربیت مربی خانواده و نشستهای دانشافزایی مربیان و مشاوران رو هم به طور مستمر در سراسر کشور برگزار میکنیم. معتقدیم طلاق خیلی از اوقات ناشی از ندانستن مهارتهای زندگی مشترکه؛ ازدواج و زندگی مشترک حتماً نیاز به آموزش و آمادگی داره.
🔸️معاونت امور جوانان
🆔️ @yaminpour
بنابر گزارش بانک مرکزی از ابتدای امسال تا امروز به بیش از ۷۴۳ هزار نفر وام قرضالحسنه ازدواج (جمعاً به مبلغ ۱۰۲ هزار میلیارد تومن) پرداخت شده است. این مبلغ حدود ۳۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
🆔️ @yaminpour
هدایت شده از کتاب جمکران 📚
کتابی که ما را به عمق تاریخ میبرد و با لحظهلحظه زندگی #شیخ_انصاری مأنوس میکند.
📣 #نخل_و_نارنج به نسخه هشتادوپنج هزارم و چاپ چهل و هشتم رسید.
🖋 #وحید_یامینپور
برای خرید کتاب اینجا رو کلیک کنید👇
http://ketabejamkaran.ir/72161
#تجدید_چاپ
@ketabeJamkaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فراخوان معاونت امور #جوانان برای پیوستن جوانان خلاق به رویداد اتم
اگه در هر زمینه ای مثل: سلامت، آموزش، گردشگری، محیط زیست و... تونستید یه مسئله ی حتی کوچیک رو، با مشارکت مردم حل کنید و البته برای این کار، نوآوری هم به خرج داده باشید، حتما شما هم یکی از اتم های ایران هستید.
پس برای شرکت در رویداد استانی اتم، جمله «من یک اتم هستم» رو به شماره ۱۰۰۰۲۳۳۹ بفرستید. یا می تونید به سایت اتم مراجعه کنید و با نصب اپلیکیشن، فرم ثبتنام رو تکمیل کنید.
Atomtv.ir
Atomiran.net
برای کسب اطلاعات بیشتر کانال مجموعه کمان را دنبال کنید.
@kaman_ts
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ در بستر آرمیده بود و چشم بسته ذکر می گفت. شیخ منصور مضطرب می رفت و می آمد. میرزای شیرازی و ملاحسینقلی همدانی و میرزا حبیب رشتی در حیاط نشسته بودند؛ در سکوت.
سید علی شوشتری یا الله گویان وارد شد و یک راست به حجره شیخ رفت. پیشانی اش را بوسید و کنارش نشست. شیخ چشم هایش را باز کرد.
_بعد از خاک سپاری، بی وقفه بر مدرس بنشین و درس را پی بگیر.
_چنین خواهم کرد شیخ!
سید علی با لبخند گریست و شانه هایش به تکان افتاد.
_به زودی به تو خواهم پیوست.
شیخ با لبخند گریست و اشک از گوشه چشمش چکید... و لب هایش از جنبیدن افتاد.
ملا حسینقلی کنج حیاط زیر سایه نخلی که حالا قد و قامت گرفته بود، نشست و حزن انگیز یاسین خواند. هزاران نفر در کوچه های منتهی به خانه شیخ تجمع کردند و پیکر شیخ را تا حرم روی شانه ها بردند. زیر طاق باب القبله حرم امیرالمؤمنین علیهالسلام، همان نقطه که سال ها شیخ را به خود خوانده بود، قبری کنده بودند که آرامستان ابدی اوشد.
از کتاب #نخل_و_نارنج
🔹️ امروز هجدهم جمادی الثانی سالگرد ارتحال شیخ اعظم اسوهی تقوا و علم و عرفان مرتضی انصاری است که رهبر انقلاب در وصف ایشان گفتند "هیچ کسی به رتبه شیخ نرسید.
🆔️ @yaminpour
- گفت: هیچ چیز نباید مانع آرمان بزرگ انسان یعنی "آزادی" بشود و این آرمان فرزند لیبرالیسم است و جمهوری اسلامی اینرا بر نمیتابد.
+ گفتم: #آزادی را از کجا بیاوریم؟ و چگونه میشود آنرا از جایی به جایی بُرد؟
- حداقلش این است که درها را به روی آمریکا نبندیم و به جای دشمنی، مذاکره کنیم.
+ چطور یک کشور مثل آمریکا یا یک تفکر مثل لیبرالیسم میتواند همزمان مظهر آزادی و مظهر جنگ و تجاوز و کشتار باشد؟ آیا این دو همیشه با هم است؟ یعنی در لیبرالیسم، آزادی و خشونت همزادند؟
- تو حق نداری به خاطر عملکرد یک کشور در حمله و تجاوز، در آرمان آزادی و لیبرالیسم خدشه کنی. حساب ایندو جداست.
+ ولی موضوع محدود به یک کشور نیست. اروپای پیش از جنگ جهانی اول هم تا قبل از اینکه از غم بیآلتی افسرده شود، هرجا دستش رسید خاطره استعمار و کشتار بهجا گذاشت.
تاریخ فلسفه غرب جدید به ما میگوید که سوژه مدرن از ابتدا به طور توأمان، آزادی و غلبه(ولو با قهر و خشونت) را دنبال کرده است.
آزادی برای آمریکا، به معنای امکان غلبه است. وسیله ای است برای صادر کردن و توسعه دادن خودش به هر نقطهای
- به هر جهت انسان به آزادی نیاز دارد تا به رشد و کمال برسد.
+ قبول؛ حالا بگو کدام رشد و کمال؟ زمانیکه حافظ و سعدی و مولوی و ابن سینا و ملاصدرا داشتیم مگر دوران پادشاهی و استبداد نبود؟ و حالا که جهان غرب دموکراسی دارد مگر تعداد گوته و شکسپیر و مایستر اکهارت و کییرکگورش بیشتر شده؟
- میخواهی بگویی به انسان برای کمال به "آزادی" نیازی ندارد؟
+ میخواهم بگویم شاید تو از آزادی معنای غلطی را به رسمیت شناختهای. معنایی که آنروی سکهی خشونت و تجاوز است و خانهاش جایی مثل آمریکاست که نه تنها مظهر رشد و کمال نیست که نمایشگاهی از دنائت و سقوط اخلاق انسانی است. آزادی هم به سرنوشت مفاهیم ديگری مبتلا شده که از معنای اصلی تهی و با مجموعه ای از مشهورات مبتذل انباشته شدهاند.
#یادگاری
#زن_زندگی_آزادی
🖋وحید یامینپور
🆔️ @yaminpour
هدایت شده از شعله ی طور
♦️ کدام علم نافع است ♦️
🔻 در روایات و کلام بزرگان تاكيدات درخور توجهي بر روی تعلیم و تعلم و خواص عجیب و غریبی برای علم و علم آموزی ذکر شده است
برای مثال امام باقر علیه السلام می فرمایند:
📌 عَالِمٌ يُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ أَلْفَ عَابِدٍ (اصول کافی ج 1)
عالمی که از علمش نفع ببرد از هفتاد هزار عابد افضل است .
در این زمانه خیلی ها دوست دارند تمام علوم را تحت این علم که در روایات از آن سخن گفته است وارد سازند .
از فیزیک و ریاضی و شیمی و فلسفه و فقه و اصول گرفته تا خطاطی و موسیقی و هر هنر و سخن و حرفه ای را علم می دانند و از این باب فعل و عمل خود را مقرِّب به سوی خدای تبارک و تعالی می شمارند .
از آنجا که این بحث بسیار دقیق و چالشی است و اگر درست تبیین شود کیان بسیاری به هم میریزد و باید تجدید نظر اساسی در راه های رفته ی زندگیشان کنند به چند مطلب کوتاه اکتفا می کنم .
🔻ملاکی که اهل بیت علیهم السلام درباره ی علم حقیقی ارائه می کنند ملاک عجیب و دقیقی است .
اهل بیت علیهم السلام علم حقیقی را علمی می دانند که با ورود به قلب برای انسان ایجاد بی میلی نسبت به دنیا می کند . علم حقیقی باید منجر به بی میلی و زهد در دنیا گردد وگرنه وبالی بیش نیست .
این روایت را با دقت بخوانيم :
📌 عنه صلى الله عليه و آله: مَنِ ازدادَ في العِلمِ رُشداً فلَم يَزدَدْ فِي الدّنيا زُهداً، لَم يَزدَدْ مِنَ اللَّهِ إلّا بُعداً
میزان الحکمه ج 8
کسی که در علم رشدی کند و علم او روبه ازدیاد رود و در زهد و بی میلی او نسبت به دنیا ازدیادی رخ ندهد ، برای او چیزی اضافه نشده است الا دوری و بعد از خدای تبارک و تعالی .
🔻نتیجتا اطلاق علم در روایات به دو شکل است .
علمی که به معنای فضل است و علمی که به معنای نوری است که وارد قلب می شود و ایجاد زهد و بی میلی نسبت به دنیا می کند و رزقی است که خدای متعال روزی بندگان خاص الخاص خود می نماید .
طبق دیگر روایات داشتن یا نداشتن فضل نه ضرری می زند نه دردی درمان می کند اما مادامیکه این فضل منجر به خود خواهی ، ریا ، برتری جویی ، فخر فروشی ، تکبر و غیره شود ، نه تنها به کار نمی آید بلکه وبال جان است و هیزم آتش جهنم .
📌 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّار اصول کافی ج 1
کسی که طلب علم کند برای آنکه به وسیله ی آن به علما مباهات کند و یا با سفهاء مراء( جرّ و بحث بی ثمر و برتری جویانه ) کند و یا به وسیله ی آن مردم به او روی بیاورند پس قطعا جایگاه او را از آتش پر خواهند ساخت .
🔻بهتر است خودمان قضاوت کنیم که جهت گیری های علمی مان چه در حوزه چه در دانشگاه و چه در هر تخصصی آیا برای فخر فروشی و بزرگ منشی و مدرک گرایی و امثال ذلک هست یا نه؟
اگر این مرحله را بحمدالله پشت سرگذاشته بودیم و نیتمان خالص بود و برای مثال درس خوانده بودیم که نظام اسلامی تقویت شود اما بعد دیدیم که این علم منجر به تکبر فخر فروشی و قائل شدن شأنی برای خویش شده است باز هم باید فکر اساسی به حال قلب نمود .
و اگر از این مرحله گذشتیم و نیتمان برای کسب علم صحیح بود و تکبر هم در ما ایجاد نشده بود اما دلخوش به این علم به شکل مستقل بودیم و این علم برای ما بی میلی نسبت به دنیا نیاورده بود باز هم هنوز راه برای تهذیب و سلوک در این وادی بسیار داریم .
به قول مرحوم امام خمینی
اعلی الله مقامه الشریف علم توحید می تواند حجاب اکبر باشد . فضلا از تمام علوم دیگر ، اما به قول مرحوم علامه ی طباطبایی بعضی از علوم می تواند مقدمه ی بر وصول الی الله شود ( به شرط اینکه در آن رعایت اخلاص و تهذیب و عدم تکبر و عدم اصالت گرایی نسبت به خود علم صورت گيرد ( نقل به مضمون ))
بايد از خدا طلب اخلاص كنيم.
#علم_زدگی
#علم_نافع
✍ المکتوبات فی النجف الاشرف
☑️ @m_h_esfahani
وحید یامین پور
خیلی تاثیر گذار بود 😄
در پاسخ به رفقایی که میپرسن علت تحریم چی بوده، جوابش معلوم نیست ولی این خانم که وزیر امور خارجه کاناداست گفته به علت سرکوب و نقض حقوق بشر! احتمالا هر پُست یا توییت رو یه باتون(باتوم) حساب کردن : ))
راستی دیروز صفحهام در اینستاگرام رو بستند.📵
ولی ما آروم نمیگیگیریم : )
وحید یامین پور
اینستاگرام و گوگل، پاناپتیکن جهان امروزند. جامعه شبکهای جهانی به ذهنِ من کاربر نور تابانده و دیده
🔺️این نیاز به توضیح داشت:
اعمال قدرت و خشونت بر جسم طی قرنهای اخیر به اِعمال قدرت و خشونت بر روان و ذهن تبدیل شده است. به تعبیر میشل فوکو قدرت و نظام انضباطی جدید امکان تبدیل شدن انسان به ابژهی مطالعات روانشناختی و جامعهشناختی را فراهم کرد. قدرت جدید زندان پاناپتیکن(سراسربین) را جایگزین سیاهچال کرد. زندانی در سیاهچال از چشم خود و از چشم زندانبان مخفی است اما در پاناپتیکن با اینکه از چشم خود مخفی است ولی سراسر در معرض چشم و نظارت زندانبانی است که در سلول او نور تابانده است و خود پشت منبع تابش نور پنهان شده است.
تکنولوژیهای ارتباطی نوین منبع تابش نور به سلول ذهن کاربراناند. برخلاف گذشته که قدرتمندان و حاکمان شناخته میشدند و رعیت پنهان میماندند، ساختار قدرت پیچیدهی امروز منابع قدرت را پنهان میکند و کاربران و مصرف کنندگان را آشکار میکند. این آشکارگیواژگون بازتولید کننده قدرت است. نظام انضباطی جدید در جهت همهکاره شدن تکنولوژی اطلاعات است و ما در این نظام جدید فعلا مصرف کننده و ابژهی مطالعه و سوژهی منقاد هستیم.
#سواد_رسانه و #قدرت
#یادگاری
🖋 وحید یامینپور
🆔️ @Yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 قیام مردم نجیب یزد در سردترین روزهای سال، شاهدی بر بیانات امروز رهبر انقلاب
رهبر انقلاب؛ امروز:
🔻در قضایای اخیر نقشه دشمن نقشه جامعی بود اما محاسبه، محاسبه غلطی بود.
🔻دشمن خیال میکرد مردم بخاطر مشکلات اقتصادی که وجود دارد با نقشه براندازی و تجزیهطلبی دشمن همراهی کنند اما محاسبه غلط از آب درآمد.
🔻خیال میکرد با هتاکیهای گوناگون نسبت به مسئولان آنها را از میدان به در کند و آنها را منفعل کند که اینطور نشد.
🔻آنها خیال کردند با هیاهو میتوانند مسئولان سطح بالا را دچار اختلافنظر کنند چیزی که امروز در آمریکا و رژیم صهیونسیتی شاهدش هستیم.
🔻دشمن فکر میکرد با تشویق چند عنصر خودفروخته که به این کشور و آن کشور پناهنده بشوند و علیه کشور خودشان لجنپراکنی کنند جوانان ناامید میشوند اما رفتند لجنپراکنی کردند کسی هم به آنها اعتنا نکرد.
🆔️ @yaminpour