eitaa logo
وحید یامین پور
45.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
436 ویدیو
27 فایل
کانال رسمی وحید یامین پور 🔺️نویسنده 🔺️مدرس دانشگاه شبکه های اجتماعی: https://zil.ink/yaminpour
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | من این‌گونه نیستم! 🔶 خضوعی که آیت الله رئیسی در برابر مردم داشت نمایش نبود؛ ایشان حقیقتاً دربرابر مردم سِلم بود و خاضع بود اما چون پروتکل و تشریفات نداشت، تمسخر می‌شد... ما گاهی به ایشان پیشنهاداتی می‌دادیم که شما هم تند و تیز باشید؛ ایشان گوش می‌داد و تصدیق هم می‌کرد اما در آخر می‌گفت «من این‌گونه نیستم!» 👤 دکتر وحید یامین‌پور؛ ▫️دبیر شورای عالی جوانان در دولت سیزدهم 🌐 🆔 @geraa_ir https://eitaa.com/yaminpour/3085
گفت: بعد از آن مصیبتی که بنی‌اسرائیل را گرفتار کرد، حرف اول و آخر را موسی(ع) به خدا گفت: إن هِي إِلَّا فِتنَتكَ... جز این نیست که فتنه را خودت برپا کردی تُضلُّ بِهَا مَنْ تَشاءُ وتَهْدِي مَنْ تَشاءُ أَنْتَ وَلِيُّنا(اعراف/۱۵۵): تا آن‌کسی را که بخواهی گمراه کنی و آن‌که را بخواهی هدایت کنی؛ تو صاحب مایی... ➕️ @yaminpour
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️فقط در ۳۳ ماه طبعاً سال آخر دولت (و دولت دوم) دوران به ثمر رسیدن سیاست‌هاست، اما در همین زمان کوتاه هم درخشان و چشمگیر بود. ➕️ @yaminpour
اگر اندیشه مرگ نباشد و زندگی تا بی‌نهایت ممتد فرض شود، آنگاه هیچ درکی از مسئولیت، اولویت و فوریت در زندگی نخواهد بود. ابوسعید ابوالخیر را پرسیدند از تفسیر این خبر که: "تفکّر ساعة خيرٌ من عبادة سنة". شیخ ما گفت: "یک ساعت اندیشه از نیستی خویش بهتر از یک سال عبادت به اندیشه‌ی هستی خویش." ➕️ @yaminpour
وحید یامین پور
اگر اندیشه مرگ نباشد و زندگی تا بی‌نهایت ممتد فرض شود، آنگاه هیچ درکی از مسئولیت، اولویت و فوریت در
وجدان و خودِ اصیل انسانی تا زمانی‌که گم‌گشته در اهواء‌ و ورّاجی‌ها و بوالفضولی‌های همگانیِ خیابانی است، از ما پنهان است. فقط آن‌گاه که دلشوره‌ی مرگ رخ می‌دهد و انسان مرگ را نه مرگ دیگری بلکه مرگ خود می‌بیند یا با یک مرگ ناگهانی بزرگ غیرمنتظره مواجه می‌شود، در آستانه‌ی افشاشدگی خود قرار می‌گیرد. بیرون از افشاگری مرگ، همه‌ی فهم‌ها منفعلانه و دروغین است و آنچنانکه آوینی در "آخرین دوران رنج" می‌گوید، نظم و انضباط نهیلیستی در متن روزمرگی اختیار و آگاهی انسان را می‌رباید و خفه می‌کند. راز اینکه هنر و شعر در همسايگی رنج و دلشوره‌ی مرگ متولد می‌شود همین آگاهی حقیقی و بی‌پرده از خویش و هستی است. ➕️ @yaminpour
"غربت" چیست و غریب چه کسی است؟ غربت، سکوت کردن در زمان گفتن است؛ از این تعبیر دقیقتر، غربت "نتوان گفتن" است. قرار گرفتن در قرب چیزی که زبان را یارای سخن گفتن از آن نیست. مومن در دنیا غریب است چون آنچه را در می‌یابد به زبان روزمره به سخن درنمی‌آید. او گنگ خواب دیده است و عالم تمام کر. اینجاست که شهادت به میدان می‌آید تا زبان عالَم به راز گفتن باز شود. شهادت، گواهی دادن به رازی است که غریب در غربتش گفتن آن را رها کرده بود... در عالم رازی است که جز به بهای خون فاش نمی‌شود. ➕️ @yaminpour
وحید یامین پور
"غربت" چیست و غریب چه کسی است؟ غربت، سکوت کردن در زمان گفتن است؛ از این تعبیر دقیقتر، غربت "نتوان گف
🔺️رسول اکرم صلوات الله علیه و آله: طوبی للغرباء: خوشا به حال غریبان عن امیرالمومنین(ع) عن رسول‌الله(ص): ان الاسلام بدا غریبا و سیعود غریبا کما بدا فطوبی للغرباء: قیل و من هم یا رسول‌الله؟ قال: الذین یصلحون اذا فسدالناس انه لا وحشه و لا غربه علی مومن و ما من مومن یموت فی غربه بکت علیه الملائکه رحمه له حیث قلت بواکیه والا فسح‌له فی قبره بنور یتلالا من حیث دفن الی مسقط راسه(1) «امیرالمومین(ع) از قول پیامبر(ص) نقل می‌کنند که فرمود: اسلام با غربت به دنیا آمد و دوباره هم به غربت مبتلا خواهد شد؛ پس خوشا به حال غریبان! سوال شد یا رسول‌الله! غریبان چه کسانی هستند؟ فرمود: کسانی که وقتی توده مردم به سوی فساد می‌روند و فاسد می‌شوند، صالح باقی می‌مانند؛ که اینها نه وحشت می‌کنند و نه احساس غربت می‌کنند؛ و اگر چنین مومنی در حال غربت بمیرد، فرشتگان آسمان بر او می‌گریند اگرچه گریه کن کم داشته باشد، وگرنه در قبر، نور درخشانی پدید می‌آید که از جایی که به خاک سپرده شده تا محل ولادت و زندگی او می‌تابد.» ➕️تفسیر رهبر انقلاب از این حدیث: البته این همان‌طور که عرض کردیم، اشاره به آن دوران خاص است لکن حکم مربوط به آن دوران نیست، مال همیشه است. یعنی در همه دورانها یک چنین وضعی ممکن است پیش بیاید، که پیش هم آمد و قرنهای متمادی این جور بود که روال عمومی جامعه، روال غیراسلامی بود. ]اما[ یک عده هم مقید ماندند، متعهد باقی ماندند که اینها در آن جامعه غریب بودند و آن وقتی که مردم به سمت فساد می‌رفتند، اینها صالح می‌ماندند. امروز هم همین جور است. امروز هم چه در دنیا، چه در جامعه خود ما میل به فساد و میکروب فساد همیشه وجود دارد و کسانی به این آسیب دچار می‌شوند. غریبانی که پیغمبراکرم درباره آنها فرمود «طوبی للغرباء»، آن کسانی هستند که اگر می‌بینند که کسانی به سمت فساد می‌روند، خودشان را همرنگ جماعت نکنند، تن به این حرکت عمومی ندهند، صلاح خودشان را حفظ کنند. توجه کنید که اگر یک چنین کسانی در جامعه باشند و ایستادگی کنند، مثل ستونهایی که بر روی آنها می‌شود سقفی را که ویران شده دوباره بنا کرد، همین‌ها موجب می‌شوند که دوباره جامعه به سمت صلاح برگردد. - انه لا وحشه ولا غربه علی مومن؛ ]بعد[ به دنبالش فرمود: مومن از تنهایی، وحشت نمی‌کند - ]و در روایتی دیگر[ فرمود: لاتستوحشوا فی طریق الهدی لقله اهله(2)- احساس وحشت نمی‌کند که حالا ما در این راه تنها ماندیم، احساس غربت نمی‌کند. - و ما من مومن یموت فی غربه بکت علیه الملائکه رحمه له حیث قلت بواکیه و الا فسح له فی قبره بنو ر یتلا لا من حیث دفن الی مسقط راسه؛ این هم منقبتی از مناقب چنین انسانی است که اگر چنین مومنی در حال غربت، در حال تنهایی، در حالی که ولو در بین جماعت است اما دل او به گمراهی دل جماعت دچار نشده بمیرد، فرشتگان آسمان بر او می‌گریند. *شرح حدیث در ابتدای درس خارج، 1383/10/22 به نقل از کتاب نسیم سحر ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1) نوادر راوندی، ص 102 2- نهج‌البلاغه، خطبه
داشتم به امام خمینی(ره) فکر می‌کردم؛ امام بهاری بود که درختان اطراف ما را به ثمر رساند. این درختها خشک بودند و ما اصلاً التفات نداشتیم که اینها چه نوع درختی است و چه میوه‌ای می‌دهد. ناگاه شاخه‌های خشک جوانه زد و شکوفه داد و به بار نشست. یک درخت، آبستن روح جمعی ما بود و سیب جهاد را به‌بار آورد. از درخت دیگر خرمای ایثار پنهان شده در باطن روابط دینی ما ظاهر شد. از جوانه‌ی تاک توکل، انگور امید رویید. باغهای همسایه جنبش‌های رهایی بخش ضد استکباری را ثمر دادند... در جهانی که امام بر ما آشکارش کرده بود، گویی در بهشتی بودیم که شاخه‌ها سر تواضع خود را برای چیدن میوه‌های‌شان پایین کشیده بودند. برخی بعدها با عقل حسابگر خود به این بهار بدبین شدند و به محض خضوع در برابر آن عقل معاش، بهار امام برای‌شان نامرئی شد و از بهشت رانده شدند. اما بسیاری همچنان در سایه سار آن بهارند، راز می‌شنوند و شهید می‌دهند و از میوه‌های توکل و ایثار و جهاد ارتزاق می‌کنند. ➕️ @yaminpour
همه کارها برای رسیدن به عجز و شکستگی است...
هر قدر مردم پاکیزه و دردمندانه به سیاست رو می‌کنند، به گمان من برای بسیاری از سیاست‌ورزان حرفه‌ای و کنشگران حزبی، تعیین کننده‌ترین عامل در کنش سیاسی، عامل "حسادت" است. ربنا... لاتجعل في قلوبنا غلّاً للذين امنوا ➕️ @yaminpour
💠 ✔️گاهی داریم حق‌طلبانه نقد می‌کنیم؛ ولی در واقع حسادت می‌ورزیم. ✔️گاهی داریم متواضعانه تمجید می‌کنیم، ولی در واقع داریم چاپلوسی می‌کنیم. ✔️گاهی داریم بزرگوارانه از کنار یک موضوع عبور می‌کنیم؛ ولی در واقع ترس و ضعف خود را پشت ادای بزرگواری پنهان کرده‌ایم. ✔️گاهی غیرتی می‌شویم و در مقام دفاع از یک ارزش برمی‌آشوبیم؛ ولى در واقع برای حفظ منافع و جایگاه در خطر افتاده‌مان برآشفته‌ شده‌ایم. 🔸️خیلی وقتها خودمان هم نمی‌دانیم منشأ رفتار ظاهرا خوب ما چیست. چون ما اهل "صدق" نیستیم. باطن نیّات و انگیزه‌های ما با ظاهر اعمال ما تطابق ندارد. قلب ما مسقیم نیست. صدق، مرتبه‌ی والایی است. کاش دستمان به آن برسد. فرمود: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ‌ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ [توبه/ ۱۱۹] ➕️ @yaminpour