eitaa logo
مقتل "یارالی آقام "
220 دنبال‌کننده
243 عکس
37 ویدیو
13 فایل
الله 🔸یارالی یعنی آقای من حسین، که جسمش پر از زخم بود. 🔸یارالی کلمه ای آذری است که به معنی کسی که بر جسمش زخم فراوان دارد ، این کلمه معنایی عمیق دارد که تداعی غم و مصیبت بزرگی می نماید. کانال های دیگر: @qalalsadegh135 @azizamhosen
مشاهده در ایتا
دانلود
10-Ketabe_Ah-[www.MahdiMouood.ir].mp3
16.86M
کتاب صوتی آه ترجمه کتاب نَفَسُ المَهموم مرحوم شیخ عباس قمی ره قسمت دَهم از شب عاشورا تا آغاز نبرد @yaraliagham
11-Ketabe_Ah-[www.MahdiMouood.ir].mp3
12.94M
کتاب صوتی آه ترجمه کتاب نَفَسُ المَهموم مرحوم شیخ عباس قمی ره قسمت یازدهم آغاز نبرد روز عاشورا و توبه حر @yaraliagham
12-Ketabe_Ah-www.MahdiMouood.ir.mp3
17.7M
کتاب صوتی آه ترجمه کتاب نَفَسُ المَهموم مرحوم شیخ عباس قمی ره قسمت دوازدهم نبرد روز عاشورا و شهادت اصحاب @yaraliagham
13-Ketabe_Ah-www.MahdiMouood.ir.mp3
12.14M
کتاب صوتی آه ترجمه کتاب نَفَسُ المَهموم مرحوم شیخ عباس قمی ره قسمت سیزدهم شهادت حضرت علی اکبر و حضرت عباس(علیهما السلام ) @yaraliagham
14-Ketabe_Ah-www.MahdiMouood.ir.mp3
19.55M
کتاب صوتی آه ترجمه کتاب نَفَسُ المَهموم مرحوم شیخ عباس قمی ره قسمت چهاردهم شهادت امام حسین علیه السلام @yaraliagham
15-Ketabe_Ah-www.MahdiMouood.ir.mp3
12.48M
کتاب صوتی آه ترجمه کتاب نَفَسُ المَهموم مرحوم شیخ عباس قمی ره (مَقتل حضرت سیدالشهدا علیه السلام) قسمت پانزدهم حرکت کاروان اسرا به سمت کوفه @yaraliagham
18-Ketabe_Ah-www.MahdiMouood.ir.mp3
11.49M
کتاب صوتی آه ترجمه کتاب نَفَسُ المَهموم مرحوم شیخ عباس قمی ره قسمت هجدهم خطبه حضرت زینب علیها السلام در مجلس یزید @yaraliagham
19-Ketabe_Ah-www.MahdiMouood.ir.mp3
17.77M
کتاب صوتی آه ترجمه کتاب نَفَسُ المَهموم مرحوم شیخ عباس قمی ره قسمت نوزدهم شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها ، ورود اسرا به کربلا و بازگشت به مدینه @yaraliagham
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَولادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ 🔸سلام بر تو ای اباعبدالله و بر جان‌هایی که به درگاهت فرود آمدند، از جانب من سلام خدا بر تو باد همیشه تا هستم و تا شب و روز باقی است و خدا زیارت شما آخرین زیارت از سوی من قرار ندهد، سلام بر حسین و بر علی بن الحسین و فرزندان حسین و یاران حسین @yaraliagham
✅منابع دست اول درباره قیام کربلا و شهادت امام حسین(علیه السلام) به دو دسته کلی تقسیم می‌ شود :👇 1⃣دسته اول : احادیث و بیانات گردآوری شده از اهل بیت(علیهم السلام) در کتب حدیثی و روایی 2⃣دسته دوم : گزارش‌ های تاریخی برگرفته از روایات حاضران در حادثه کربلا ┈┉┅━❀🔹️♦️🔹️❀━┅┉┈ 📔منابع دست اول : 👤 پنج مقتل را که در قرن دوم تا اوایل قرن چهارم هجری نوشته شده‌ اند را از منابع اولیه قابل توجه می‌ داند. 📚این مقاتل عبارت است از؛ ۱)«مقتل الحسین(ع)» اثر «ابی مخنف لوط بن یحیی ازدی‌»(۱۵۷ق) ۲)«ترجمة الحسین(ع) و مقتله» از کتاب «الطبقات الکبری» اثر «محمد بن‌ سعد بغدادی»(۲۳۰ق) ۳)«مقتل امام حسین(ع)» از کتاب «انساب الاشراف» اثر «احمد بن یحیی بلاذُری‌»(۲۷۹ق) ۴)«گزارش قیام کربلا» از کتاب «الاخبار الطوال» اثر «احمد بن داود دینَوَری»(۲۸۳ق) ۵)«الفُتوح» اثر «احمد بن اعثم کوفی»(۳۱۴ق) و قابل تذکر اینکه؛ کهن‌ ترین منبع تاریخی دست اول در دسترس، نوشته ی «ابومخنف» می‌ باشد که به‌ طور تقریباً کامل از دو طریق کتاب «تاریخ طبری» اثر «محمد بن جریر طبری» و کتاب «الارشاد» اثر «شیخ مفید» در دسترس می‌ باشد. اما برخی قائلند که کتاب «مقتل الحسین(ع) ابی مخنف» تا حدود قرن چهارم موجود بوده و بعدها مانند دیگر آثار ابومخنف، از میان رفته است. کتابی که امروزه با نام «مقتل ابومخنف» شهرت دارد، کتابی است مجعول و احتمالا در قرن ششم ساخته شده است. دلیلش را هم این ذکر کرده اند که؛ محتوای این مقتل با «تاریخ طبری» بسیار متفاوت است؛ درحالی‌که طبری بدون واسطه یا با یک واسطه از این کتاب نقل کرده است. ┈┉┅━❀🔹️♦️🔹️❀━┅┉┈ 📔منابع دست دوم : منابع دست دوم مبتنی بر گزارش‌ های منابع دست اول است. این منابع در زمانی تهیه شده‌است که به علت فاصله تاریخی امکان دسترسی به روایات شاهدان واقعه میسر نبوده‌ است. 📋فهرستی از مهمترین منابع دست دوم به شرح ذیل است : ۱)«الطبقات الکبری» محمد بن سعد(۲۳۰ق) ۲)«انساب الاشراف» احمد بن یحیی بلاذری(۲۷۹ق) ۳)«اخبار الطوال» احمد بن داوود دینوری(۲۸۳ق) ۴)«تاریخ طبری» محمد بن جریر طبری(۳۱۰ق) ۵)«الفتوح» احمد بن اعثم کوفی(۳۱۴ق) ۶)«مقاتل الطالبیین» ابوالفرج اصفهانی(۳۵۶ق) ۷)«معجم الکبیر» سلیمان بن طبرانی(۳۶۰ق) ۸)«شرح الأخبار» قاضی نعمان مغربی(۳۶۳ق) ۹)«کامل الزیارات» ابن قولویه قمی»(۳۶۸ق) ۱۰)«الامالی» شیخ صدوق(۳۸۱ق) ۱۱)«الارشاد» شیخ مفید(۴۱۳ق) ۱۲)«روضة الواعظین» ابن فتال نیشابوری(۵۰۸ق) ۱۳)«اعلام الوری» فضل بن حسن طبرسی(متوفی ۵۴۸) ۱۴)«مقتل الحسین(ع)» موفق بن خوارزمی(۵۶۸ق) ۱۵)«تاریخ مدینة دمشق» ابن عساکر دمشقی(۵۷۱ق) ۱۶)«مناقب آل ابی طالب(ع)» ابن شهر آشوب(۵۸۸ق) ۱۷)«الکامل فی التاریخ» ابن اثیر(۶۳۰ق) ۱۸)«مثیر الأحزان» ابن نما حلی(۶۴۵ق) ۱۹)«تذکرة الخواص» سبط بن جوزی(۶۵۳ق) ۲۰)«اللهوف» سید بن طاووس(۶۶۴ق) ۲۱)«کشف الغمّة» علی بن عیسی اربلی(۶۹۲ق) ۲۲)«سیر اعلام النبلاء» شمس الدین ذهبی(۷۴۸ق)(۱) اما در دوره قاجار توجه عالمان و واعظان دینی به مباحث مقتل نویسی و رواج روضه، بیش از پیش شد و آنان در این باره کتاب هایی تدوین کردند. اما برخی از این کتب، آسیب جعل و تحریف و دروغ را به همراه داشت که گویا نویسندگان آن ها خود را ملزم به اثبات ادعایشان از هر طریقی می دانسته اند. متأسفانه این آسیب ها در دوره های بعد نیز نقد نشد، و در منابع بعدی رسوخ کرد و پذیرفته شد و در بسیاری از مجالس و محافل بین روضه خوانان مرسوم شد و مقاتل به مرور زمان از واقعیات عاشورا فاصله گرفت. این مقاتل نه ارزش تاریخی داشت و نه ارزش ادبی! فقط برای تحریک عواطف عوام نوشته شده‌ بود. 👤«رسول جعفریان» می‌نویسد : «متأسفانه در این دوره(قاجار) دقت تاریخی وجود ندارد و از مصادر دقیق استفاده نشده است. آن چه از لحاظ بینشی در مقتل‌ نویسی‌ های این دوره وجود دارد آن که عمدتا از زاویه اندوه و غم و مصیبت و ابتلاء به قضیه نگاه شده و کوشیده شده تا پیش از آن که متنی تاریخی ‌در اختیار بگذارد، متنی حزن‌ زا آن هم به قصد روضه‌ خوانی تهیه کند. غالب این آثار برای مجالس سوگواری تألیف شده و هدف عمده‌اش فراهم کردن زمینه برای گریه بوده است.(۲) 📚منابع : ۱)تاملی در نهضت عاشورا جعفریان، ص۱۵ ۲)حیات فکری و سیاسی ائمه اطهار(ع) رسول جعفریان، ص۳۷ منبع : کانال اسناد المصائب •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
✅در کتاب «نفیس الذریعه» اثر مرحوم «محمد محسن آغابزرگ تهرانی»(۱۳۴۸ق) حدود شصت مقتل معرفی شده است که بیش از نیمی‌ از آن‌ها مربوط به امام حسین(علیه السلام) است.(۱) بیشتر مقاتلی که درباره امام حسین(علیه السلام) نوشته شده‌اند، امروزه در دسترس نمی‌ باشند و این کتاب‌ ها مفقود شده‌اند. نظیر؛ 1⃣«مقتل ابی‌ عبدالله(ع)» اثر «اصبغ بن نباته»(قرن اول) 2⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «جابر بن یزید جعفی»(۱۲۸ق) 3⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «هشام بن محمد بن سائب کلبی»(۲۰۴ق) 4⃣«مقتل ابی عبدالله(ع)» اثر «محمد بن عمر واقدی»(۲۰۹ق) 5️⃣«مقتل ابی عبدالله(ع)» اثر «نصر بن‌ مزاحم»(۲۱۲ق) 6️⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «محمد بن حسن طوسی»(۴۶۰ق) 📚منبع : ۱)الذریعة مرحوم آغابزرگ تهرانی، ج۲۲، ص۲۱ منبع : کانال اسناد المصائب •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham