004 حاج مهدی سماواتی.mp3
7.41M
چیزی که باعث میشود که ابزار مادی به کار بیاید اخلاص است ‼️
برای خدا بخواند❗️
#استاد_حاج_مهدی_سماواتی
#مناجات_خوانی
#ادعیه_خوانی
#دعا
#مناجات
🔴بخش چهارم و آخر
اجتماع عمومی #مجمع_حضرت_یاس_کبود
نکات بسیار عالی و کاربردی از استاد مناجات و ادعیه خوانی #استاد_حاج_مهدی_سماواتی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
08.mp3
2.57M
#نکات_معرفتی
#مناجات
#دعا
برگرفته از #مناجات مسجد شهدا #استاد_حاج_ماشاالله_عابدی
#استاد_حاج_مهدی_سماواتی
شبهای ماه مبارک رمضان
اهمیت توبه
#دکتر_محمد_فراهانی
#آموزش_مداحی_رایگان
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توانایی ذهنی فوق العاده شرکت کننده برنامه محفل😳
داورا حیرت زده شدن🧐
مداحا باید اینطوری شعر حفظ کنن😁
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
09.mp3
3.17M
#نکات_معرفتی
#مناجات
#دعا
برگرفته از #مناجات مسجد شهدا #استاد_حاج_ماشاالله_عابدی
شبهای ماه مبارک رمضان
و پاسخ به شبهاتی در مورد #ام_المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها
#دکتر_محمد_فراهانی
#آموزش_مداحی_رایگان
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه عمره از تو می گیرم رخصت😭
که نوکری کنم توی روضه ات
روزه من وامیشه با ذکر حسین و با یه کم تربت
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطمئنا اگر #جمهوری_اسلامی نبود......⁉️
یکی از ابزارهایی که ما در اختیار داریم و دیگران ندارند برای تبیین #مداحی است❗️
#جهاد_تبیین
#حضرت_امام_خامنه_ای_حفظه_الله
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
10.mp3
3.34M
#نکات_معرفتی
#مناجات
#دعا
برگرفته از #مناجات مسجد شهدا #استاد_حاج_ماشاالله_عابدی
شبهای ماه مبارک رمضان
انسان با هرچیز انس داشته باشد در لحظه مرگ هم با همان مانوس می شود 💯
داستان فضیل 💠
#دکتر_محمد_فراهانی
#آموزش_مداحی_رایگان
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
#مخاطب_شناسی
#نکات_آموزشی
#مراحل_يادگيری_مداحی
#مجلس_داری
💠بخش دوم
یکی از مبانی مجالس ذکر، شعر است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با شعر پر محتوا می توان فرهنگ مخاطب را بالا برد؛ برای اینکه بتوانیم در مجلسداری با توجه به مخاطب شناسی شعر انتخاب کنیم و بخوانیم، توجه به نکات زیر می تواند مفید باشد.
گزينه هايي كه در انتخاب شعر مي توان در نظر گرفت عبارتند از:
1⃣ چه قالب شعری انتخاب کنیم: قصيده، غزل، قطعه، مثنوي، رباعي، دوبيتي، ترجيع بند، تركيب بند، مسمط و ...
2⃣ سطح شعر ما چگونه باشد:متكلف و مصنوع ، ساده و روان ، عاميانه و ...
3⃣ محتوای شعر ما حاوی چه موضوعاتی باشد :پنديات ، عاشقانه ، عارفانه ، حماسي ، مرثيه ، اجتماعي ، سياسي و ...
4⃣ تعداد ابيات به چه میزان باشد:با توجه به مؤلفه هاي مذكور ، مشخص مي شود يك مجلس كشش دريافت چه تعداد ابياتي را دارد.
5⃣ زبان شعر چگونه باشد:سبك شناسي شعر، در زبان و ادبيات فارسي مباحث گسترده اي دارد. سبكهاي شعر فارسي عبارت است از : خراساني ، عراقي ، هندي ، بازگشت ادبي ، شعر نو. هر يك از اين سبكها زبان خاص خود را دارد كه در ادبيات آييني هم ـ با توجه به شاعران مختلف ـ ديده مي شود ، اينكه ما با توجه به شرايط از زبان شعر كدام سبك ، شعر انتخاب كنيم حائذ اهميت است.
نمود.
💠💠💠💠💠💠💠💠
#آموزش_مداحی_رایگان
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
4_533595857702879697.MP3
159.8K
#استفاده_از_تمثیل_در_روضه
✅نکته بسیار کاربردی که بسیاری از اساتید جهت آماده کردن ذهن مستمع انجام میدهند،استفاده از تمثیل است
در اصطلاح باعث بهتر جا افتادن روضه میشود❗️و با مثالی ملموس تاثیر پذیری مستمع نسبت به روضه را بیشتر میکند❗️
در تمثیل میتوان از موضوعات روزمره و یا سرگذشت شهدای دفاع مقدس و..... استفاده کرد
در فایل صوتی پیوست شده قسمتی از صحبتهای استاد قرائتی را می شنوید🌹
#استاد_قرائتی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
12.mp3
3.43M
نکاتی بسیار مهم و فنی✅
#نکات_معرفتی
#مناجات
#دعا
برگرفته از #مناجات مسجد شهدا #استاد_حاج_ماشاالله_عابدی
شبهای ماه مبارک رمضان
زیارت ششم امیرالمومنین علیه السلام
زیارت صفوان جمال💠
مفاهیم دعای علقمه💠
#اخلاص
#دکتر_محمد_فراهانی
#آموزش_مداحی_رایگان
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
💠💠قابل توجه اعضای محترم کانال💠💠
جهت استفاده ذاکرین محترم
لینک دانلود متن کتابهای مناسبتی ماه رمضانالکریم منتشر شده توسط #مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://yase135.ir/4933/
https://yase135.ir/4924/
https://yase135.ir/4917/
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
#نکات_آموزشی
آیا می توان هم قاری قرآن بود هم مداح❓
در فایلی که برایتان ارسال کردم #حاج_محمود_کریمی آیاتی از کلام الله در #سوره_حشر را تلاوت می کنند.
تقریباً همه تلاوت در مقام بیات که معادل دستگاه شور ایرانی است اجرا شده است و از روش اکتاوی برای اوج گیری استفاده شد.💠
و در مجموع مهمترین عامل تنوع در الحان و تسلط جناب کریمی در مداحی، آشنایی ایشان به تلاوت قرآن است❗️
#حاج_محمود_کریمی در مصاحبه ای، در قسمتی از زندگینامه خود پیرامون تسلط بر دستگاههای موسیقایی چنین نوشتهاند:
«هر صدایی در یك دستگاه موسیقی ادا میشود مثلاًً صدای گریه بچه و حتی كوچكترین صداهایی كه شما میشنوید. علت آشنایی من نیز با دستگاههای موسیقی به این برمیگردد كه چون بنده قاری قرآن بودهام و در تلاوت قرآن رعایت دستگاههای موسیقی، ردیفها و... بسیار حائز اهمیت میباشد، به مدد كلام وحی در این زمینه مهارتهایی به دست آوردهام. جا دارد در اینجا از اساتید خود نیز یعنی حاج حمید آقای مدِقّ و حاج علی آقای اربابی نیز یاد نمایم كه امیدوارم در هر كجا میباشند در سایه اهل بیت (علیهم السلام) سربلند و پیروز باشند.»
آقای شکوری در شبکه تخصصی تبیان می گویند:
گاهی در برخی از مجامع و محافل قرآنی، این سوال توسط هنرجویان و قرآنآموزان پرسیده میشود که آیا میتوان هم قاری قرآن بود و هم مداح اهل بیت⁉️و هر دو در اوج❓
پاسخی که میتوان داد این است که فراگیری فنون موسیقایی عرب و عجم هر دو امکانپذیر است اما در مقام اجرا، مهارت بسیار بالایی را میطلبد. چه آنکه، ردیفهای آوازی موسیقی عرب با دستگاههای موجود نزد عجمان، تفاوت ساختاری و ماهوی دارد. هر چند در پارهای ردیفها یا گوشهها، به دلیل قرابت و تجانس لحنی، این احتمال متصور است که هر دو از یک آبشخور واحد، سرچشمه گرفتهاند. چنانکه از نامهای پارهای از مقامهای موسیقیایی تلاوت قرآن همچون نغمهی نهاوند، سهگاه(سیکا)، چهارگاه، و عجم نیز چنین استنباط میشود، اما حقیقت آن است که زبان، لهجه، گویش، فرهنگ و حتی موقعیت جغرافیایی، شرایط زیستی، اقلیمی و آب و وهوایی عربزبانها خاصه سرزمین حجاز و مهد تلاوت قرآن یعنی کشور مصر، جملگی بر هنر تلحین و تنغیم، اثرگذاشته و میگذارد؛ همچنان که موسیقی، نزد ایرانیان، از چنین عواملی تاثیر پذیرفته است.
بنابراین دور از انتظار است کسی در هر دو حیطه، بتواند در سطوح عالی به موفقیت دست یابد❗️
صدالبته، فراگیری موسیقی عرب و عجم، امریست ممکن اما سخن در اجرای تلاوت قرآن بدون دخالت الحان فارسی یا بالعکس است.
راقم این سطور، بر این باور است که فراگیری و اجرای دستگاههای موسیقایی فارسی، برای آشنا به علم موسیقی عرب، به مراتب آسانتر است از فراگیری و اجرای موسیقی عرب برای خواننده فارسیزبانانی که میکوشند علم تنغیم را فرا گیرند.
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حاج_محمود_کریمی
#قرائت_قرآن
#سوال
آیا میتوان هم قاری و هم مداح بود ، در سطح عالی ⁉️
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
#نکات_آموزشی
قرائت قرآن در مجالس ختم💯
در فایلی که برایتان ارسال کردم #حاج_محمود_کریمی مختصری از کلام الله تلاوت می کنند.
به مناسبت این مطلب نکاتی را پیرامون قرائت قرآن در مجالس ختم بیان می کنم
یکی از برنامه هایی که در مجالس ختم جزء محورهای اساسی است قرائت قرآن است✅
در مجالس ختم قبل از شروع قرآن معمول است که مناسبت برگزاري مجلس ذکر شده و براي شخص از دنيا رفته فاتحه و صلواتي قرائت مي گردد.
بهتر است بخش قرائت قرآن توسط قاريان محترم ـ که به قواعد صحيح قرائت آشنايي دارند ـ صورت بگيرد، ولي در صورت لزوم و نبودن قاري، معمول است که ذاکرين اهلبيت(علیهم السلام) به قرائت قرآن مي پردازند .
در بعضی از مناطق، رسم بر این است که مدعوّین پس از ورود به مسجد، بدون حفظ حرمت مجلس، تقاضای فاتحه می کنند و یا با صدای بلند بازماندگان را تسلیت و سرسلامتی می دهند. این کار تا حدودی نظم مجلس را به هم می زند و باعث حواس پرتی گوینده و شنوندگان می شود. جهت رفع این معضل، به صاحبان عزا که معمولاً مقابل درب مسجد ایستاده و به مدعوّین خیرمقدم می گویند، گفته شود که هنگام ورود حضار، آنها را توجیه نمایند که در بین قرائت قرآن تقاضای فاتحه نکنند و یا بسیار آرام این کار را انجام دهند که حواس دیگران پرت نشود؛ هر چند در صورت امکان، ترک این کار بهتر است.
#نکته
نکات مورد توجه در قرائت قرآن
• معمولا در مجالس ختم از سوره ها و آيات مرتبط با معاد، مرگ، قبر و قيامت استفاده می شود. مثل؛
آيات 185 ـ 200 سوره آل عمران .
آيات 97 ـ 118 سوره مؤمنون.
آيات 56 ـ 69 سوره عنکبوت.
آيات 42 ـ 75 سوره زمر.
سوره ق.
سوره واقعه.
• روخواني، روانخواني و تجويد صحيح بایستی رعايت شود.
• آيات، با نغمات و دستگاههاي قرآني قرائت گردد نه با الحان مداحي. چراكه در روايات نقل شده است كه قرآن را با الحان و آواي عرب تلاوت نماييد.
• قرائت قرآن، براي گرفتن فاتحه، اعلام خير مقدم، تعارف به تناول ميوه ها و ... قطع نگردد.
• خوب است از وقت قرائت قرآن، زماني براي خواندن ترجمه تفسيري آن اختصاص داده شود تا مستمعين از محتواي آيات قرائت شده بهره کافي را ببرند.
• قبل از شروع قرائت، براي پيشگيري از صحبت و بي توجهي احتمالي مستمعين هنگام قرائت قرآن، آيات و روايات مرتبط در اهميت سکوت و توجه، هنگام خوانده شدن قرآن، بيان گردد.
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حضرت_امام_خامنه_ای_حفظه_الله : اگر منکری دیدید تذکر زبانی بدهید اما نه با زبان گزنده
لازم هم نیست سخنرانی کنید؛ یک کلمه بگویید این کار منکر است.
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
11.mp3
4.21M
#نکات_معرفتی
#مناجات
#دعا
برگرفته از #مناجات مسجد شهدا #استاد_حاج_ماشاالله_عابدی
شبهای ماه مبارک رمضان
اگر خشیت الهی قلب انسان را فرا بگیرد 💠
#دکتر_محمد_فراهانی
#آموزش_مداحی_رایگان
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
آموزش مداحی رایگان
⚠️#توجه : (به ساعت شروع جلسه توجه نمایید)
💢از ساعت 17 الی اذان مغرب همراه با ضیافت افطار💢
#ضربت_و_شهادت_امام_علی_ع
سخنرانی:
شیخ حسین اکبری
تدریس:
دکتر حاج محمد فراهانی
🗺 آدرس در گوگل :
https://maps.app.goo.gl/PUKCwsCMgioWkG3y6
📳 پخش زنده :
https://yase135.ir/پخش-زنده
آموزش مداحی یاس کبود
آموزش مداحی رایگان ⚠️#توجه : (به ساعت شروع جلسه توجه نمایید) 💢از ساعت 17 الی اذان مغرب همراه با ضیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#نکات_آموزشی
#سبک_سازی ـ نغمه خوانی
چگونه می توان قالبهای شعری چون مسمط را در شور خواند؟
در این فایل حاج محمود آقای کریمی یک شعر در قالب مسمط را در ضرب شور کف زدن مستمع می خواند، در حالیکه این قالب شعر معمولا در شعر خوانی محافل کاربرد دارد.
این حاصل دو امر اساسی است:
1. تسلط بر نغمات
2. تسلط بر وزن شعر
و امور دیگری چون، تجربه و...
در ضمن جوابی که برای مستمع انتخاب کرده بودند(علی امام من است و منم غلام علی...) در اثر گذاری بسیار اهمیت داشت.
این سبکی که ارائه شد به عقیده بنده جزء سبکهای شاه بیت محور بود.
به تناسب این بحث نکاتی مختصر رو پیرامون سبک سازی عرض می کنم.
#سبک_سازی
ساختن سبک در نوحه و سرود، کاری هنری است و نیاز به مقدماتی چون: شناخت دستگاهها و نغمات، شناخت ریتمها و ضربها، شناخت گامها و پرده ها، شناخت وزن و شعر و... دارد.
اما اگر کسی بخواهد وارد این عرصه شود مراحل زیر او را کمک خواهد کرد.
مراحل ورود به عرصه سبک سازی 👇
1⃣ اشباع حافظه از شاهکارهای سبکی اساتید در نوحه و سرود
در این مرحله ذاکرین اهلبیت علیهم السلام بایستی شاهکارهایی را که در نوحه و سرود توسط اساتید ارائه شده، دقیق و کامل به خاطر بسپارند تا جایی که حافظه شان لبریز از این شاهکارها شود. لازم به ذکر است برای تشخیص این شاهکارها باید از تشخیص و نظرات اساتید فن استفاده نمود.
2⃣ تغییر شعر شاهکارهای سبکی اساتید
در این مرحله ذاکرین اهلبیت علیهم السلام بایستی روی سبکهای اساتید شعر دیگری بگذارند و در مجالس به اجرای آن بپردازند، تا به مرور به چند و چون شعرگذاری روی سبک آشنا شوند. این مرحله تا زمانی ادامه پیدا می کند که فرد دیگر براحتی قادر به انجام آن باشد.
3⃣ ساختن سبکهای تلفیقی
در این مرحله بایستی بندهایی از چند سبک شاهکار، که در یک نغمه و نوا هستند، با هم ترکیب و تلفیق شوند تا یک سبک جدید ایجاد شود؛ سپس بر روی آن شعرگذاری می شود و در مجالس ارائه می گردد. گاهی دیده می شود که مداحان سرشناس نیز در این مرحله به سبک سازی می پردازند.
4⃣ ساختن سبکهای مستقل
پس از اینکه فرد در ساختن سبکهای تلفیقی متبحر شد، دیگر به صورت خودجوش آمادگی ساختن سبکهای مستقل را پیدا می کند، و می تواند با توجه به مناسبت، بر مبنای نغمات و نواها و دستگاههایی که در ذهن دارد، به سبک سازی مستقل بپردازد.
سبک سازی مستقل به دو گونه است :
الف) #شاه_بیت_محور: که در آن یک بیت، مصراع یا ترکیب اضافی، به عنوان محور سبک قرار می گیرد، و حول و حوش آن سبک پردازش می یابد؛ مثل همین سبکی که در فایل گذشته ارائه شد.
ب) #سبک_محور : که در آن ابتدا سبک ساخته و پرداخته و ضبط می شود سپس برای سبک ، شعر گذاری شده، و در نهایت اصطلاحا سبک و شعر ساخته شده چکش کاری می شود.
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b