eitaa logo
آموزش مداحی یاس کبود
18.2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
576 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجمع حضرت یاس کبود که مستقیما زیر نظر استاد معظم #دکتر_محمد_فراهانی اداره می شود تماس با دکتر فراهانی 09123064825 صندوق سرمایه گذاری رضوان eitaa.com/egtesade_heiat مدیر: @ramin_mohammadi تهیه کتاب ستایشگران نور @Seyedabas135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع) غزل، یکی از قالبهای شعری پرکاربرد در مداحی است. در قالب غزل اشعار زیادی از شعرای بزرگی چون و... در اختیار ذاکرین قرار دارد که در اینگونه غزلها، معمولا، مخاطبِ شعر به صورت صریح ذکر نشده است؛ به همین جهت این اشعار در جلسات مختلف قابل استفاده هستند. گاهی بدون هماهنگی قبلی، در جلساتی از مداحان عزیز، درخواست می شود که بخوانند، در حالیکه مطلب در مورد مناسبت جلسه به همراه ندارند؛ اینجاست که اینگونه غزلها بسیار به کار می آید؛ چراکه یک غزل مناسبِ روضه، در تمامی مناسبتهای شهادت، برای مداح کاربرد پیدا می کند و یک غزل مناسب اعیاد، در تمامی محافل شادی قابل استفاده است. ✅در فایل پیوستی، نمونه ای از غزلهای حافظ را ببینید، که توسط حاج حسن آقای خلج در شب وفات حضرت خدیجه(س) به کار رفته است. 📌دست در حلقه آن زلف دوتا نتوان کرد تکیه بر عهد تو و باد صبا نتوان کرد دامن دوست به صد خون دل افتاد به دست به فسوسی که کند خصم رها نتوان کرد عارضش را به مثل ماه فلک نتوان گفت مثل دوست به هر بی سر و پا نتوان کرد من چه گویم که تو را نازکی طبع لطیف تا به حدیست که آهسته دعا نتوان کرد📌 در بیت چهارم، با توجه به تناسب عبارات(نازکی طبع لطیف) به این روایت اشاره شد که، به چه علت حضرت زهرا(س) را حورا نامیدند؟ به این علت که صورت مبارک آن حضرت به قدری لطیف بود که نسیم حرکت برگ گل روی آن اثر می گذاشت. با توجه به همین تناسب، به روضه کوچه و سیلی، اشاره کردند که، مناسب محتوای غزل و بیتِ مناسب ورود به روضه آن بود. از این نکته نتیجه می گیریم که، در ورود به روضه در اینگونه غزلها باید دنبال کلید واژه هایی باشیم که نوعی حلقه ارتباط باروضه مورد نظر ماست. 💡💡💡💡💡💡💡💡💡 @yase133 روضه خوانی شهادت حضرت خدیجه سلام الله علیها
4_5884053771876565146.mp3
7.12M
تحلیل روضه خوانی شهادت حضرت خدیجه سلا الله علیها موضوع: ✍ نحوه استفاده از غزلهای حافظ ،سعدی و صائب در روضه @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ آیا میتوان هم مداح و هم قاری بود در سطح عالی در مصاحبه ای، در قسمتی از زندگینامه‌ خود پیرامون تسلط بر دستگاه‌های موسیقایی چنین نوشته‌اند: «هر صدایی در یك دستگاه موسیقی ادا می‌شود مثلاًً صدای گریه بچه و حتی كوچك‌ترین صداهایی كه شما می‌شنوید. علت آشنایی من نیز با دستگاه‌های موسیقی به این بر‌می‌گردد كه چون بنده قاری قرآن بوده‌ام و در تلاوت قرآن رعایت دستگاه‌های موسیقی، ردیف‌ها و... بسیار حائز اهمیت می‌باشد، به مدد كلام وحی در این زمینه مهارت‌هایی به دست آورده‌ام. جا دارد در اینجا از اساتید خود نیز یعنی حاج حمید آقای مدِقّ و حاج علی آقای اربابی نیز یاد نمایم كه امیدوارم در هر كجا می‌باشند در سایه اهل بیت (علیهم السلام) سربلند و پیروز باشند.» @yase133
آیا میتوان هم مداح و هم قاری بود (در سطح عالی)❓ آقای شکوری در شبکه تخصصی تبیان می گویند: گاهی در برخی از مجامع و محافل قرآنی، این سوال توسط هنرجویان و قرآن‌آموزان پرسیده می‌شود که آیا می‌توان هم قاری قرآن بود و هم مداح اهل بیت؟ و هر دو در اوج❓ 💠پاسخی که می‌توان داد این است که فراگیری فنون موسیقایی عرب و عجم هر دو امکان‌پذیر است اما در مقام اجرا، مهارت بسیار بالایی را می‌طلبد. چه آنکه، ردیف‌های آوازی موسیقی عرب با دستگاه‌های موجود نزد عجمان، تفاوت ساختاری و ماهوی دارد. هر چند در پاره‌ای ردیف‌ها یا گوشه‌ها، به دلیل قرابت و تجانس لحنی، این احتمال متصور است که هر دو از یک آبشخور واحد، سرچشمه گرفته‌اند. چنانکه از نام‌های پاره‌ای از مقام‌های موسیقیایی تلاوت قرآن همچون نغمه‌ی نهاوند، سه‌گاه(سیکا)، چهارگاه، و عجم نیز چنین استنباط می‌شود، اما حقیقت آن است که زبان، لهجه، گویش، فرهنگ و حتی موقعیت جغرافیایی، شرایط زیستی، اقلیمی و آب و وهوایی عرب‌زبان‌ها خاصه سرزمین حجاز و مهد تلاوت قرآن یعنی کشور مصر، جملگی بر هنر تلحین و تنغیم، اثرگذاشته و می‌گذارد؛ همچنان که موسیقی، نزد ایرانیان، از چنین عواملی تاثیر پذیرفته است. بنابراین دور از انتظار است کسی در هر دو حیطه، بتواند در سطوح عالی به موفقیت دست یابد. صدالبته، فراگیری موسیقی عرب و عجم، امریست ممکن اما سخن در اجرای تلاوت قرآن بدون دخالت الحان فارسی یا بالعکس است. راقم این سطور، بر این باور است که فراگیری و اجرای دستگاه‌های موسیقایی فارسی، برای آشنا به علم موسیقی عرب، به مراتب آسان‌تر است از فراگیری و اجرای موسیقی عرب برای خواننده فارسی‌زبانانی که می‌کوشند علم تنغیم را فرا گیرند. @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶نکات فنی 🔷کاربردی کردن دستگاه آواز 🔶 اشعاری انتخاب کنید که سریع الاثر باشد‼️ ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️ 🔜 @yase133 🔚 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توسط🔰 💡تناسب سبک و محتوا حاج منصور آقای ارضی برای محتوای عباراتی که در آن مناجات کننده، خودش و معرفی و گناهانش و ذکر می کنه از آواز دشتی استفاده کردند که مناسب این محتواست. 💡تناسب پرده صدا و محتوا می دونیم که در مناجات باید ملایم خواند و از پرده های بالا به ضرورت استفاده کرد، اما در این فراز حاج آقای ارضی از پرده بالا استفاده کردند چراکه مناجات کننده داره خودش و معرفی می کنه و به نوعی سنخیت داره که با صرخه و فریاد گناهان کبیره خودش رو بیان کنه تا حال و روز گنهکار کاملا احساس بشه. 💡مناجات اخلاقی در مناجات باید در شرایط منسب تذکرات اخلاقی داده بشه، چراکه ما در مداحیمان رسالت و تکلیف به دوش داریم لذا حاج آقای ارضی در فراز «أَنَا يَا رَبِّ الَّذِي لَمْ أَسْتَحْيِكَ فِي الْخَلاءِ وَ لَمْ أُرَاقِبْكَ فِي الْمَلَإِ» اشاره کردند به این نکته که «من همونیم که در ملا عام مراقبت نکردم، گفتن این همون مناجات خونه است» 💡تفسیر غیر کلیشه ای دعا اگر بتوانیم جملاتی را انشاء کنیم که در آن نوآوری باشد مستمع بیشتر بهره می برد. حاج آقای ارضی در فراز « أَنَا الَّذِي عَصَيْتُ جَبَّارَ السَّمَاءِ » با این جمله تفسیر می کنن که« اگه می خوای من و بزنی بزن اما اول راهم بده بعد تنبیهم کن» اینجا می بینیم چقدر زیبا و غیر کلیشه ای تفسیر صورت می گیرد. 💡ترغیب غیر کلیشه ای به بکاء باید مستمع را ترغیب کرد به بکاء، اما کلیشه ای شدن این ترغیبها از اثرگذاری می کاهد. در فراز « وَ أَسْقَطْتَنِي مِنْ عَيْنِكَ » حاج آقای ارضی گفتند: « من عاقبت از چشمت افتادم. علامتش چیه؟ وقتی اومدم تو روضه ای که امام زمان خون گریه می کنه همینطور نشستم نگاه کردم نتونستم گریه کنم» 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 @yase133
«« آمد چو به نیمه ماه پرفیض صیام »» «« شد طلعت مجتبی عیان چون مه تام »» «« با روی حسن خوی حسن جلوه نمود »» «« فرزند ابوالحسن امام بن امام »» ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک 🌺 @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لینک کتاب های 📚مناسبت های شامل🔰 📙شعر 📘 روضه 📗 مناجات 📕زمزمه 📔نکات ناب 📒سینه زنی (زمینه واحد شور) 🔻 در سایت 🌐 قرار گرفت برای دسترسی به متن کتاب ها روی لینک بزنید 👇👇 کتاب شبهای بیقراری ویژه مناسبت های رمضان کتاب بهار بندگی ویژه مناسبت های رمضان @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️رعایت تناسب در روضه خوانی ماه مبارک رمضان یکی از مهم ترین عوامل تأثیر در روضه خوانی این است که تناسب زمان، مکان، مخاطب و غیره در نظر گرفته شود در این فایل آقای خلج که می خواهند در ماه مبارک رمضان روضه بخوانند جوانب مختلف تناسب را رعایت می کنند 1⃣تناسب زمانی : به روزه داری ماه مبارک رمضان اشاره می کنند 2⃣تناسب محتوایی: در روضه ها، روضه عطش را می خوانند 3⃣تناسب شعری: در اشعارِ مختلف، از شعرِ « از آب هم مضایقه کردند کوفیان» استفاده کردند جمع این تناسب ها می شود حال خوب مداح و مستمع 🔹🔸🔶🔸🌞🔹🔷🔹🔸 @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_533595857702879654.MP3
887.7K
‍ ✅فلسفه گریه❗️ 🔷حتما بشنوید⁉️ 📣📣📣📣📣📣📣📣 🔶کانال ما را به علاقمندان معرفی کنید❗️ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا