eitaa logo
آموزش مداحی یاس کبود
18.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
583 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجمع حضرت یاس کبود که مستقیما زیر نظر استاد معظم #دکتر_محمد_فراهانی اداره می شود تماس با دکتر فراهانی 09123064825 صندوق سرمایه گذاری رضوان eitaa.com/egtesade_heiat مدیر: @ramin_mohammadi تهیه کتاب ستایشگران نور @Seyedabas135
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5954062803953254511.mp3
5.92M
فایل صوتی تحلیل مداحی مراسم تحویل سال در حرم امام حسین علیه السلام @yase133
(در حرم امام حسین علیه السلام) تحلیل توسط🔰 🔴موضوع🔰 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 در این فایل بر مقتضای حال خواندن در جزء جزء جلسه دیده می شود و می توان آن را به عنوان یک نمونه بسیار مناسب برای درک صحیح این موضوع بسیار مهم، مد نظر قرار داد. 🔶۱-نغمه منتخب با توجه به اقتضای حال نغمه ای که انتخاب شده بود از لطافت لازم برای خواندن در حرم معصومین(ع) برخوردار بود. در حرم معصومین(ع) بایستی سبک و نغمه منتخب از ملایمت خاصی برخوردار باشد. 🔷۲-جملات عربی شروع جلسه با توجه به اقتضای حال برای رعایت تناسب و اقتضای حال، برای شروع جلسه از دعای تحویل سال(یا مقلب القلوب...) استفاده شد. 🔶۳-شعر منتخب با توجه به اقتضای حال شعر منتخب از جهت محتوای بسیار عاشقانه و در برداشتن عبارت حرم، برای مجلس مورد بحث ما بسیار مناسب بود. بیت مطلع آن عبارت بود از: «کاشکی خاک حریم حرمت می بودم / می خرامیدی و خاک قدمت می بودم» 🔷۴-تشویق و ترغیب با توجه به اقتضای حال وقتی مستمع بیت اول شعر را خوب تحویل گرفت، آقای خلج با توجه به اقتضای زمانی، یعنی سال تحویل گفتند: «معلوم می شه دعای (حول حالنا) تون، همین الان اجابت شده» این جمله تشویق و ترغیب مستمع است با توجه به اقتضای زمانی جلسه. 🔶۵-اشاره به آداب و رسوم در مداحی با توجه به اقتضای حال گاهی اشاره به آداب و رسوم در مداحی اثرگذاری کلام را بالا می برد؛ در این جلسه آقای خلج با توجه به دواقتضای حال، یعنی 1. زمان جلسه(سال تحویل) 2. مکان جلسه(حرم امام حسین(ع)) به این رسم اشاره می کنند که«ما ایرانیا رسممونه لحظات سال تحویل رو باید کنار پدر مادرمون سپری کنیم» بعد در ادامه از این موضوع استفاده می کنند و به این نکته اشاره می کنند که«بابام تویی حسین، کس و کارم تویی حسین» 🔷۶-اشاره به اعتقادات عرفی در مقدمه چینی روضه با توجه به اقتضای حال آقای خلج به یک اعتقاد عرفی اشاره می کنند و نکته مهم این است که قبل از ذکر آن، به مبنایی نبودن آن تاکید می کنند؛ اما برای اشاره به روضه مقدمه خوبی بود. ایشان گفتند«لحظه های سال تحویل در هر حالی باشی، تا آخر سال تو همون حال می مونی؛ می خوام بلکه ان شاءالله یه حالی بشه، تا آخر سال هر کی اسم امام حسین(ع) و آورد دلت زیر و رو بشه» 🔶۷-اشاره به روضه با توجه به اقتضای حال در اشاره به روضه در این جلسه با توجه به اینکه ایام عید بود به روضه سنگین اشاره نشد و روضه مختصر خوانده شد. اوج رعایت اقتضای حال در این قسمت جلسه دیده شد. آقای خلج برای اشاره به روضه به آداب و رسوم سال نو اشاره کردند و گفتند:«اگر سال نو بشه، کسی بره خونه کسی مهمانی، پذیراییش که نکنه هیچ، آبم به روش ببنده؟ به نظر شما درسته؟» بعد به روضه اشاره کردند: «اول سال عربیه ماه محرم، ابی عبدالله رو دعوت کرده بودند، اما در صحرای کربلا، بین دو نهر آب... پسر حضرت زهرا(س) هی صدا می زد: جیگرم داره می سوزه» 🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊 @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع) غزل، یکی از قالبهای شعری پرکاربرد در مداحی است. در قالب غزل اشعار زیادی از شعرای بزرگی چون و... در اختیار ذاکرین قرار دارد که در اینگونه غزلها، معمولا، مخاطبِ شعر به صورت صریح ذکر نشده است؛ به همین جهت این اشعار در جلسات مختلف قابل استفاده هستند. گاهی بدون هماهنگی قبلی، در جلساتی از مداحان عزیز، درخواست می شود که بخوانند، در حالیکه مطلب در مورد مناسبت جلسه به همراه ندارند؛ اینجاست که اینگونه غزلها بسیار به کار می آید؛ چراکه یک غزل مناسبِ روضه، در تمامی مناسبتهای شهادت، برای مداح کاربرد پیدا می کند و یک غزل مناسب اعیاد، در تمامی محافل شادی قابل استفاده است. ✅در فایل پیوستی، نمونه ای از غزلهای حافظ را ببینید، که توسط حاج حسن آقای خلج در شب وفات حضرت خدیجه(س) به کار رفته است. 📌دست در حلقه آن زلف دوتا نتوان کرد تکیه بر عهد تو و باد صبا نتوان کرد دامن دوست به صد خون دل افتاد به دست به فسوسی که کند خصم رها نتوان کرد عارضش را به مثل ماه فلک نتوان گفت مثل دوست به هر بی سر و پا نتوان کرد من چه گویم که تو را نازکی طبع لطیف تا به حدیست که آهسته دعا نتوان کرد📌 در بیت چهارم، با توجه به تناسب عبارات(نازکی طبع لطیف) به این روایت اشاره شد که، به چه علت حضرت زهرا(س) را حورا نامیدند؟ به این علت که صورت مبارک آن حضرت به قدری لطیف بود که نسیم حرکت برگ گل روی آن اثر می گذاشت. با توجه به همین تناسب، به روضه کوچه و سیلی، اشاره کردند که، مناسب محتوای غزل و بیتِ مناسب ورود به روضه آن بود. از این نکته نتیجه می گیریم که، در ورود به روضه در اینگونه غزلها باید دنبال کلید واژه هایی باشیم که نوعی حلقه ارتباط باروضه مورد نظر ماست. 💡💡💡💡💡💡💡💡💡 @yase133 روضه خوانی شهادت حضرت خدیجه سلام الله علیها
4_5884053771876565146.mp3
7.12M
تحلیل روضه خوانی شهادت حضرت خدیجه سلا الله علیها موضوع: ✍ نحوه استفاده از غزلهای حافظ ،سعدی و صائب در روضه @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ آیا میتوان هم مداح و هم قاری بود در سطح عالی در مصاحبه ای، در قسمتی از زندگینامه‌ خود پیرامون تسلط بر دستگاه‌های موسیقایی چنین نوشته‌اند: «هر صدایی در یك دستگاه موسیقی ادا می‌شود مثلاًً صدای گریه بچه و حتی كوچك‌ترین صداهایی كه شما می‌شنوید. علت آشنایی من نیز با دستگاه‌های موسیقی به این بر‌می‌گردد كه چون بنده قاری قرآن بوده‌ام و در تلاوت قرآن رعایت دستگاه‌های موسیقی، ردیف‌ها و... بسیار حائز اهمیت می‌باشد، به مدد كلام وحی در این زمینه مهارت‌هایی به دست آورده‌ام. جا دارد در اینجا از اساتید خود نیز یعنی حاج حمید آقای مدِقّ و حاج علی آقای اربابی نیز یاد نمایم كه امیدوارم در هر كجا می‌باشند در سایه اهل بیت (علیهم السلام) سربلند و پیروز باشند.» @yase133
آیا میتوان هم مداح و هم قاری بود (در سطح عالی)❓ آقای شکوری در شبکه تخصصی تبیان می گویند: گاهی در برخی از مجامع و محافل قرآنی، این سوال توسط هنرجویان و قرآن‌آموزان پرسیده می‌شود که آیا می‌توان هم قاری قرآن بود و هم مداح اهل بیت؟ و هر دو در اوج❓ 💠پاسخی که می‌توان داد این است که فراگیری فنون موسیقایی عرب و عجم هر دو امکان‌پذیر است اما در مقام اجرا، مهارت بسیار بالایی را می‌طلبد. چه آنکه، ردیف‌های آوازی موسیقی عرب با دستگاه‌های موجود نزد عجمان، تفاوت ساختاری و ماهوی دارد. هر چند در پاره‌ای ردیف‌ها یا گوشه‌ها، به دلیل قرابت و تجانس لحنی، این احتمال متصور است که هر دو از یک آبشخور واحد، سرچشمه گرفته‌اند. چنانکه از نام‌های پاره‌ای از مقام‌های موسیقیایی تلاوت قرآن همچون نغمه‌ی نهاوند، سه‌گاه(سیکا)، چهارگاه، و عجم نیز چنین استنباط می‌شود، اما حقیقت آن است که زبان، لهجه، گویش، فرهنگ و حتی موقعیت جغرافیایی، شرایط زیستی، اقلیمی و آب و وهوایی عرب‌زبان‌ها خاصه سرزمین حجاز و مهد تلاوت قرآن یعنی کشور مصر، جملگی بر هنر تلحین و تنغیم، اثرگذاشته و می‌گذارد؛ همچنان که موسیقی، نزد ایرانیان، از چنین عواملی تاثیر پذیرفته است. بنابراین دور از انتظار است کسی در هر دو حیطه، بتواند در سطوح عالی به موفقیت دست یابد. صدالبته، فراگیری موسیقی عرب و عجم، امریست ممکن اما سخن در اجرای تلاوت قرآن بدون دخالت الحان فارسی یا بالعکس است. راقم این سطور، بر این باور است که فراگیری و اجرای دستگاه‌های موسیقایی فارسی، برای آشنا به علم موسیقی عرب، به مراتب آسان‌تر است از فراگیری و اجرای موسیقی عرب برای خواننده فارسی‌زبانانی که می‌کوشند علم تنغیم را فرا گیرند. @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶نکات فنی 🔷کاربردی کردن دستگاه آواز 🔶 اشعاری انتخاب کنید که سریع الاثر باشد‼️ ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️ 🔜 @yase133 🔚 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توسط🔰 💡تناسب سبک و محتوا حاج منصور آقای ارضی برای محتوای عباراتی که در آن مناجات کننده، خودش و معرفی و گناهانش و ذکر می کنه از آواز دشتی استفاده کردند که مناسب این محتواست. 💡تناسب پرده صدا و محتوا می دونیم که در مناجات باید ملایم خواند و از پرده های بالا به ضرورت استفاده کرد، اما در این فراز حاج آقای ارضی از پرده بالا استفاده کردند چراکه مناجات کننده داره خودش و معرفی می کنه و به نوعی سنخیت داره که با صرخه و فریاد گناهان کبیره خودش رو بیان کنه تا حال و روز گنهکار کاملا احساس بشه. 💡مناجات اخلاقی در مناجات باید در شرایط منسب تذکرات اخلاقی داده بشه، چراکه ما در مداحیمان رسالت و تکلیف به دوش داریم لذا حاج آقای ارضی در فراز «أَنَا يَا رَبِّ الَّذِي لَمْ أَسْتَحْيِكَ فِي الْخَلاءِ وَ لَمْ أُرَاقِبْكَ فِي الْمَلَإِ» اشاره کردند به این نکته که «من همونیم که در ملا عام مراقبت نکردم، گفتن این همون مناجات خونه است» 💡تفسیر غیر کلیشه ای دعا اگر بتوانیم جملاتی را انشاء کنیم که در آن نوآوری باشد مستمع بیشتر بهره می برد. حاج آقای ارضی در فراز « أَنَا الَّذِي عَصَيْتُ جَبَّارَ السَّمَاءِ » با این جمله تفسیر می کنن که« اگه می خوای من و بزنی بزن اما اول راهم بده بعد تنبیهم کن» اینجا می بینیم چقدر زیبا و غیر کلیشه ای تفسیر صورت می گیرد. 💡ترغیب غیر کلیشه ای به بکاء باید مستمع را ترغیب کرد به بکاء، اما کلیشه ای شدن این ترغیبها از اثرگذاری می کاهد. در فراز « وَ أَسْقَطْتَنِي مِنْ عَيْنِكَ » حاج آقای ارضی گفتند: « من عاقبت از چشمت افتادم. علامتش چیه؟ وقتی اومدم تو روضه ای که امام زمان خون گریه می کنه همینطور نشستم نگاه کردم نتونستم گریه کنم» 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 @yase133
«« آمد چو به نیمه ماه پرفیض صیام »» «« شد طلعت مجتبی عیان چون مه تام »» «« با روی حسن خوی حسن جلوه نمود »» «« فرزند ابوالحسن امام بن امام »» ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک 🌺 @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لینک کتاب های 📚مناسبت های شامل🔰 📙شعر 📘 روضه 📗 مناجات 📕زمزمه 📔نکات ناب 📒سینه زنی (زمینه واحد شور) 🔻 در سایت 🌐 قرار گرفت برای دسترسی به متن کتاب ها روی لینک بزنید 👇👇 کتاب شبهای بیقراری ویژه مناسبت های رمضان کتاب بهار بندگی ویژه مناسبت های رمضان @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️رعایت تناسب در روضه خوانی ماه مبارک رمضان یکی از مهم ترین عوامل تأثیر در روضه خوانی این است که تناسب زمان، مکان، مخاطب و غیره در نظر گرفته شود در این فایل آقای خلج که می خواهند در ماه مبارک رمضان روضه بخوانند جوانب مختلف تناسب را رعایت می کنند 1⃣تناسب زمانی : به روزه داری ماه مبارک رمضان اشاره می کنند 2⃣تناسب محتوایی: در روضه ها، روضه عطش را می خوانند 3⃣تناسب شعری: در اشعارِ مختلف، از شعرِ « از آب هم مضایقه کردند کوفیان» استفاده کردند جمع این تناسب ها می شود حال خوب مداح و مستمع 🔹🔸🔶🔸🌞🔹🔷🔹🔸 @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_533595857702879654.MP3
887.7K
‍ ✅فلسفه گریه❗️ 🔷حتما بشنوید⁉️ 📣📣📣📣📣📣📣📣 🔶کانال ما را به علاقمندان معرفی کنید❗️ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 @yase133
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ *┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* توسط🔰 📌تحلیل مناجات خوانی حاج سعید حدادیان در حرم امام رضا علیه السلام 🔅1) حساسیت بخشی - برای اینکه مستمع اهمیت موضوعی را بداند ، باید مداح ، او را نسبت به آن موضوع حساس کند . در این جلسه حاج آقا حدادیان در ابتدای دعای کمیل گفتند (( اگر این قسمت اول کمیل و توجه کنی تا آخرش بهره می بری )) با این جمله اهمیت حضور قلب از ابتدای دعا را به مستمع گوشزد کردند )) . 🔅2) تناسب سبک و لحن با محتوا - برای دعا خوانی باید متناسب با محتوای فرازها از سبک و لحن استفاده کرد ، لذا حاج آقا حدادیان در فرازهای (( اللهم انی اسئلک . . . )) از یک لحن و سبک ساده تر استفاده کردند و در فرازهای (( اللَّهُمَّ اغفِر . . . )) سوز و گداز سبک و لحنشان را افزایش دادند . 🔅3) لحن مناجاتی - دعا را باید غالباً با لحن ملایم خواند البته با توجه به فرازها این ملایمت شدّت و ضعف پیدا می کند ، این امر در این فایل کاملا مشهود است . 🔅4) میزان تحریر و کشش صدا : در دعاهایی که طولانی است مثلا دعای کمیل و ندبه بایستی تحریر و کشش صدا ، مختصر باشد ، چنانچه در این فایل این طور است . اما تحریر و کشش طولانی صدا ، در ادعیه کوتاه که قرار است در زمان یا در حد 30 تا 60 دقیقه خوانده شود معمول است . 🔅5) تفسیر عبارت دعا : - خوب است عبارات دعا با کلماتی که ریشه آن ها در فرازهای دعا آمده تفسیر شود در این فایل حاج آقا حدادیان فراز (( اللَّهُمَّ اغفِر لِی الذُّنُوب الَّتی تُنزِلُ النِّقَم )) را اینگونه تفسیر کردند . (( خدایا ، آخه من سراپام چیه بخوای ازم انتقام بگیری )) و یا در فراز (( اللَّهُمَّ اغفِر لِی الذُّنُوب الَّتی تُغَیِرِ النِّعَم )) اینگونه تفسیر کردند (( نکنه اشکم و ازم بگیری )) 🔅6) توجه به اقتضای مکان در تفسیر دعا - در تفسیر عبارات به اقتضای مکانی هم خوب است توجه شود . حاج آقا حدادیان چون در حرم مطهر امام رضا علیه السلام فیض قرائت دعا داشتند گفتند (( می خوای بزنی ، نگی دیگه نمی ذارم بیاد حرم امام رضا )) . 🔅7) اشاره به حاجت مستمع در تفسیر دعا - معمولا مخاطب ما با حاجت به جلسه می آید ، خوب است به آن اشاره شود . حاج آقا حدادیان در عبارت (( اللَّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنُوب الَّتی تَحبِسُ الدَّعا )) گفتند (( یه ذره به خاطر دلخوشی هم شده جوابم بده یه چند تا دعام و پشت سر هم مستجاب کن ، بذار منم فکر کنم آدم خوبی شدم )) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 @yase133
4_5868554600704901452.mp3
27.65M
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ 🎧فایل صوتی تحلیل مناجات خوانی در حرم امام رضا علیه السلام 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @yase133