eitaa logo
کانون مداحان یاس کبود استان گیلان
519 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
203 فایل
📚آموزش مداحی بصورت علمی و تخصصی از مبتدی تاحرفه ای شامل: ✔اصول و فنون مداحی ✔ادعیه و زیارات ✔نغمات آئینی ✔️ روضه خوانی سخنوری مجلس داری 📞 ثبت نام کلاسها: 09391346223
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅اگر قبل از خواندن در مقابل مستمع حاضر می شوید، بايد توجه کنيد كه چگونه در مقابل آنها قرار خواهيد گرفت. سعي كنيد آرام بنشينيد و جسم خود را كاملا تحت كنترل قرار دهيد. اين كار باعث مي¬شود كه مخاطبان شما فكر كنند كه شما افكار خود را هم تحت كنترل داريد و از توازن و تعادل برخورداريد. سعي كنيد از انجام هر كاري كه تمركز مستمع را از بين مي برد❌، پرهيز كنيد، مثلا وقتي مي خواهيد هنگام خواندن فاصله دهانتان را با ميكروفون تنظيم كنيد، حتي الامكان سعي كنيد سر خود را با آن تنظيم كنيد، نه اينكه پايه ميكرفون را مدام حركت دهيد، زيرا اين عمل تمركز مستمع را از بين مي برد. حرکات چهره، دست و بدن مداح هنگام خواندن را ژست می نامیم ، در مورد اینکه حرکات چهره ، دست و بدن مداح، هنگام خواندن چگونه باید باشد، دیدگاههایی مطرح است که درادامه بحث به آن میپردازیم. الف) بعضي معتقدند مداح بايد از قبل ژست هايي را تمرين کند و هنگام خواندن آنها را مورد استفاده قرار دهد. که معمولا اينگونه ژستها به دل نمي نشيند و حالتي مصنوعي دارد. ب) بعضي مي گويند بهتر است بعضي از ژست هاي مناسب تمرين و ملکه شود اما در مجلس به صورت خودجوش از مداح صادر شود؛ که صحيح به نظر مي رسد. دستهاي خود را از ياد ببريد؛ زيرا اگر كسي مطلب با ارزشي داشته باشد كه اظهار بدارد و آن را با ايماني سرايت بخش بگويد، به طور يقين هيچ اهميتي نخواهد داشت كه با دست و پايش چه مي¬كند. محلي كه ژست بايد از آن صادر شود؛ قلب شما، تبراي شما و تولاي شما نسبت به موضوع و محتواست. يگانه ژستي كه ارزش دارد همانهايي است كه خلق الساعه است و خود به خود بروز مي¬كند. حالتهاي يك مداح بايد مانند لوازم شخصي او از متعلقات شخصي او باشد و چون انسانها با هم فرق دارند، ژستهاي آنها هم با هم فرق خواهد داشت، البته به شرطي كه طبيعي باشد. يك حالت را آنقدر تكرار نكنيد كه يكنواخت و ملال آور گردد. هنگام تمرين، خود را مجبور كنيد كه به ژست¬هاي معيني توسل جوييد تا حالتهاي مزبور در موقع مجلس، خود به خود بدون اينكه شما بخواهيد ظاهر شوند. : به ظاهر و حالات ظاهري خود در هنگام خواندن توجه داشته باشيد و از حركات اضافي، مثل حركت بيش از حد سر و يا حركات ناموزون دست و بدن بپرهيزيد. تغييراتي كه روي شمايل و صورتتان ايجاد مي¬شود يك جزء و آن هم يك جزء حقيقي از مطالبي است كه بيان مي¬كنيد. گاهي اين تغييرات پر معناتر از الفاظي است كه به زبان مي¬آوريد. براي اصلاح حالات نامناسب چهره و جلوگيري از جلب توجه منفي آن ، گاهي جلوي آيينه بخوانيد و حالت صورت خود را مورد بررسي قرار دهيد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ کانون مداحان یاس کبود 1⃣ایتا https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b https://eitaa.com/yaskabodgilan 2⃣سروش http://splus.ir/yas_kabod_gilan 3⃣واتساپ https://chat.whatsapp.com/DkIXskZaYx7AhPtvJmbk3r
از عوامل مؤثر در مجلس که گاهی کمتر به چشم می آید موارد جنبی موجود در مجلس، از جمله هوا، اشیاء اطراف منبر، محل استقرار مداح، سیستم صوتی و... می باشد؛ که در این قسمت از بحث بدان می پردازیم. 🔻 درموقع خواندن، برای مداح به اندازه حنجره ومطلب اكسيژن لازم است. تمام فصاحت و بلاغت و زيبايي خواندن نمی تواند جمعيتي را تحت تأثير قرار دهد كه در اتاق از هواي نامناسب، دچار ناراحتي شده است. گرما و یا سرمای بیش از حد می تواند عامل حواس پرتی و کلافگی مستمع شود؛ فلذا سیستم گرمایشی و سرمایشی و تهویه مناسب، از ملزوات مکان برگزاری هیأت است. 🔻 از گذاشتن اشيائي که جلب توجه منفي مي کند در اطراف محل نشستن خود بپرهيزيد. از قرار دادن پارچ و ليوان و ... روي ميز جلو و اطراف خود بپرهيزيد. وضع ايده آل براي يك مداح آن است كه اسباب واشياء و هر چيزي كه توجه شنونده را به خود جلب می كند در اطرافش نباشد. 🔻🔻 در محل استقرار مداح بهتر است كسي غير از او ديده نشود. شنوندگان نمی توانند و يا نمی خواهند از نگاه كردن به اشياء متحرك خودداري كنند. مداح بايد از حركاتي مثل؛ بازي كردن با انگشتان دست، ور رفتن با دكمه لباس، جواب دادن پیام کوتاه و در كل انجام دادن حركات عصبي و اضطراب آميز خودداري كند. بايد در صورت امكان طوري ترتيب نشستن شنوندگان را داده شود كه توجه آنها به كساني كه دير آمده اند و در حال وارد شدن هستند، جلب نشود. بهتر است دوستان مداح در كنار او قرار نگيرند؛ زيرا ممكن است وضع و حالت نشستن خود را تغيير دهند و یا با او یا با یکدیگر صحبت کنند و حواس مستمعين به سوي آنها منعطف شود. 🔈 از نظر صوت، بهتر است صداي مداح بر جمع غالب باشد و خود او صدايش را كاملا بشنود. لذا براي اينكه مستمع از صداي زياد آزرده نشود، بهتر است باند اكو در جايي قرار داده شود كه صدا بيشتر از ديگران به خود مداح برسد. ونيز با افزایش تعداد باندها این امکان به وجود بیاید كه صدابه صورت مساوي درتمام مجلس تقسيم شود، و با حجم ولوم کم تمام مجلس تحت پوشش صوت قرار بگیرد. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 1⃣ایتا https://eitaa.com/yaskabodgilan https://eitaa.com/yase133 2⃣سروش http://splus.ir/yas_kabod_gilan 3⃣واتساپ https://chat.whatsapp.com/DkIXskZaYx7AhPtvJmbk3r
می فرمایند:⬇️ انتقال علم به مراتب راحت تر از انتقال است. انتقال حس در شب،‌ مانند نور در شب سرعت بيشتري دارد. لذا مرحوم شيخ رضا سراج می فرمودند كه مجالس در هنگام سحر برگزار شود. يكي از مهمترين مباحثي كه در انتقال و حال مؤثر است، تأثير نفس است. سوز و گداز مصيبت اهل بيت را بايد از خود اهل بيت گرفت. البته عوامل زيادي باعث مي¬شود كه تأثير نفس مداح زياد شود كه به برخي از آنها اشاره می كنيم. : انسان با مناجات به معارفي دست پيدا مي كند كه بيان آن از عهده كلام خارج است. : در روايات آمده است: «من كان للَّه كان اللَّه له» "کسي که براي خدا باشد، خدا براي اوست" ؛ پس آن کسيکه اعمال و کردار و خواندنش فقط براي رضاي خداوند است، خداوند که مسبب الاسباب است، و غير از او در عالم وجود هيچ مؤثري نيست، به نفس او تأثيري مي دهد که مرده معنوي را مي تواند زنده کند. : همان طور كه وقتي مي¬خواهند دارويي تزريق كنند بايد تمام وسايل پاك و عاري از آلودگي باشد وگرنه كار يا ناقص انجام می شود و يا نتيجه عكس خواهد داد. يك مداح كه می خواهد مجراي انتقال حس و حال باشد، بايد از پاكيزگي معنوي خاصي برخوردار باشد، شاعر می گويد: غسل در اشك زدم كاهل طريقت گويند پاك شو اول و پس ديده بر آن پاك انداز ✅ خواندن نماز اول وقت ✅ خوادن زيارت عاشورا، جامعه كبيره و ... ✅ احترام به والدين ✅ انس با امام زمان (عج) 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 1⃣ایتا https://eitaa.com/yaskabodgilan https://eitaa.com/yase133 2⃣سروش http://splus.ir/yas_kabod_gilan 3⃣واتساپ https://chat.whatsapp.com/DkIXskZaYx7AhPtvJmbk3r
مبحثی از آموزش های دکتر محمد فراهانی در 🔹 🔹 می باشد ✅تنوع، عامل اثرگذاری بر مستمع يكي ديگر از عوامل مؤثر بر تأثير سخن ، ايجاد تنوع در كلام است كه هم در محتوا و هم در صوت و لحن بايد رعايت شود. كه عبارتند روی مطلب مورد نظر کلیک بفرمایید شماره1⃣ تنوع محتوایی 🖐 شماره 2⃣ تنوع در_قافیه 🖐 شماره 3⃣ (عاطفي ، حماسي ، مرثيه ، خبري): توجه به الحان متناسب با محتوا خواندن شما را متنوع مي سازد شماره 4⃣ تنوع بیان 🖐 شماره 5⃣ تنوع پرده های صدایی🖐 استفاده از پرده هاي مختلف صدا در مداحي ، تنوع قابل توجهي به خواندن مي بخشد شماره 6⃣ كم و زياد كردن حجم صدا متناسب با محتوا و شرايط مجلس ، هم تأثير كلام را بالا مي برد و هم خواندن را از يكنواختي حجمي صدا دور مي كند شماره 7⃣ استفاده از انواع تحرير(لرز ، ريز ، پله اي ، و موج) به خواندن زيبايي و تنوع خاصي مي بخشد شماره 8⃣ تنوع در سبک🖐 (گريز سبكي): ورود از سبكي به سبك ديگر را گريز سبكي مي گوييم كه از عوامل ايجاد تنوع در خواندن است . شماره 9⃣ سرعت بيان نبايد يكنواخت باشد بلكه گاهي به تناسب محتوا بايد شمرده تر باشد و گاهي با سرعت بيشتر ؛ شمرده خواني و يا سرعت دادن بيان به تناسب محتوا ، در خواندن ايجاد تنوع مي نمايد 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 1⃣ایتا https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b https://eitaa.com/yaskabodgilan 2⃣سروش http://splus.ir/yas_kabod_gilan 3⃣واتساپ https://chat.whatsapp.com/DkIXskZaYx7AhPtvJmbk3r
دکلمه خوانی در سلام الله علیها مثل شکوفه رایحه ای دلفریب داشت .. گلبرگ های روشن او عطر سیب داشت .. اما نسیم جرأت بوییدنش نداشت .. حتی فرشته رخصت بوسیدنش نداشت .. آرام زیر بارش مهتاب خنده کرد .. آری به روی حضرت ارباب خنده کرد .. زینب بیا و اوج عنایات را ببین .. در این قُماط مادر سادات را ببین .. روح تمام عشق به محراب کوچک است .. انگار عکس فاطمه در قاب کوچک است .. آیینه ی تمام تمنای من رسید .. دختر مگو که ام ابیهای من رسید .. 1. مکث، عامل تأکید✅ در خواندن مصراع اول«مثل شکوفه رایحه ای دلفریب داشت..» بعد از عبارات«مثلِ» و «شکوفه»، مکثی صورت گرفت تا روی موضوع«مثل شکوفه بودن» تا کید شود. 2. حالت دست ✋ در اشاره به صورت: در مصراع« گلبرگ های روشن او عطر سیب داشت ..» منظور از «گلبرگهای روشن» صورت مبارک حضرت است؛ در خواندن این عبارات، با سه انگشت، حلقه(انگشتری)، میانی(بلندترین انگشت) و انگشت اشاره؛ به ترتیب روی گونه، اشاره صورت گرفت. این یکی از حرکات هنر بدن در اشاره به صورت در اینگونه مفاهیم است. در مفهوم بارش: حالت دست در مصراع«آرام زیر بارش مهتاب خنده کرد..» به صورت پایین آمدن دست از بالا به پایین، در حالتی که کف دست به سمت بالاست، مناسب مفهوم باریدن است. در حالت تأیید کردن: در مصراع«آری به روی حضرت ارباب خنده کرد..» در تلفظ عبارت «آری» حالت پایین آمدن دست از بالا به پایین، در حالتی که کف دست به سمت پایین است، مناسب مفهوم تأیید است. در مفهوم صدا زدن: در مصراع«زینب بیا و اوج عنایات را ببین..» در خطاب«زینب بیا» حالت دست در صدا زدن کاملا مشهود است. 3. استحسان در لغت به معنای نیکو شمردن و پسندیدن است، چون اعمال ذوق و سلیقه در ادبیات نیکو است، لذا صنعتی در علم بدیع که یکی از علوم ادبیات است وجود دارد که در حقیقت همین اعمال ذوق و سلیقه و استحسان است؛ اما نام آن را «حسن تعلیل» گذارده اند. همین اتفاق گاهی در مداحی ها می افتد. در مصراع «مثل شکوفه رایحه ای دلفریب داشت..» از عبارت «شکوفه» یک استحسان صورت گرفت، و آن اینکه «تموم آمال شکوفه، میوه شدنه...» و با این اشاره، به شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها در سنین خردسالی اشاره شد. در مصراع « زینب بیا و اوج عنایات را ببین ..» یک استحسان دیگر اتفاق می افتد و آن اینکه: «ابی عبدالله هر وقت ذوق می کنه زینب(س) رو صدا می زنه» 4. _محتوا در ادا کردن کلمه «اوج» در مصراع « زینب بیا و اوج عنایات را ببین ..» پرده صدا اوج می گیرد و این معنای اوج را بخوبی القا می کند. البته حالت بالا رفتن دست و اشاره به سمت بالا در افاده این معنا بسیار مؤثر است. مصراع« آیینه ی تمام تمنای من رسید ..» در پرده سقف صدا، خوانده شد تا به نوعی معنای مصراع را برساند؛ در حقیقت مصراعی که می گوید: حضرت رقیه(س) سقف تمنای سیدالشهداء(ع) است، در سقف صدا پیاده می شود تا این معنا بهتر القا شود. 5. غیر کلیشه ای بعد از مصراع«در این قُماط مادر سادات را ببین ..» مستمع می خواهد زمزمه کند، اما گویا مردد است، حاج آقای خلج، با یک عبارت تشویقی غیر کلیشه ای، هم مستمع را از تردید خارج می کند، هم او را به اهمیت و ارزش زمزمه، متذکر می شود و می گوید«زمزمه کن، هزار خوننده مثل من باید صبر کنن تا تو زمزمه تُ بکنی» —--------------------- https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b https://eitaa.com/yaskabodgilan http://splus.ir/yas_kabod_gilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈گزارش تصویری سخنرانی حجت الاسلام عزیزی ریاست محترم اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رودسر در یادواره شهدای ذاکر و مداحان متوفی شرق گیلان در حسینیه هیات یاس کبود روستای لاکلایه و کل محله شهرستان رودسر 1⃣ایتا https://eitaa.com/yaskabodgilan 2⃣سروش http://splus.ir/yas_kabod_gilan