هدایت شده از یک آیه در روز
.
5⃣ «وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ»
در این آیه و آیات بعد، برخی از امور عالم را برمیشمرد و نام آیه بر آنها مینهد.
💠نکته تخصصی #معرفتشناسی : نگاه آیهبین
#آیه ، یعنی علامت و نشانه،
و علامت و نشانه بودن یک چیز، وصفی است که از نسبت او با امری دیگر درمیآید.
⬅️ نمونه ساده آن علائم رانندگی است:
اگر کسی با تخصصهای مختلف فیزیک و شیمی به شناساییِ یک تابلوئی راهنمایی و رانندگی بپردازد، نکات متعددی درباره جنس آهن آن، طول موجهای رنگهای آن، مقاومت آن در سرما و گرما، و ... میتواند بفهمد، اما اینها هیچیک نکتهای درباره علامت و نشانه بودن آن نمیگوید.
اگرچه سازنده یک تابلوی رانندگی، در ساخت آن به بسیاری از این امور توجه دارد، اما این تابلو بدین جهت ساخته و نصب نشده است که افراد خود آن را بررسی کنند؛ بلکه ساخته شده تا علامت و نشانهای باشد برای فهماندن مطالبی به رانندگان درباره وضعیت مسیری که میخواهند بپیمایند.
⬆️ خداوند همه جهان را آیه آفریده است
و در آیات پیش رو، از زمین و دانهای که میروید و باغها و رودهایی که در آن جاری است تا زوجیت اشیاء و شب و روز و ماه و خورشید و کشتیای که در دریا روان است و اینها را به عنوان آیه به رخ ما میکشد؛
اینها هم آیات قرآناند هم آیات خلقت،
اما ما چه اندازه اینها را به عنوان «آیه» میبینیم و از نشانهها به آنچه نشانهها میخواهند ما را بدان رهنمون سازند، رهنمون میشویم؟
📝 #علم_دینی و #نگاه_آیهای
قبلا اشاره شد که یکی از نقطهضعفهای مدرن علم جدید این است که به بهانه روش تجربی، میکوشد نگاه آیهای به عالَم و آدم را به محاق بَرَد، بلکه علمی بودن چنان نگاهی را انکار کند.
🔖(بویژه در جلسه 229، تدبرهای 3 و 4: http://yekaye.ir/al-baqarah-002-039/ )
اسفبارتر این است که این ادبیات غلط در جامعه متدینان هم شیوع پیدا کرده و کلمه #علم را معادل #علم_تجربی ، آن هم علمی که روش صرفا حسی دارد و هیچ توجهی به مبدا و معاد ندارد و نگاه آیهای به عالَم را خرافات میشمرد، قلمداد میکنند❗️
بهانهشان هم این است که "ما کلمه «علم» را معادل «science» به کار میگیریم؛ و کلمه «science» در ادبیات غربی به معنای «علم صرفاً تجربی» است"❗️
غافل از اینکه کاربرد همین کلمه «science» در فرهنگ غربی در این معنای مبتذل، تنها در یک قرن اخیر و به خاطر غلیه رویکردهای پوزیتیوستی و مادیگرایانه در ساحت علم، به چنین انحرافی مبتلا شده و تا پیش از آن، «science» (و بویژه ریشه اصلی لاتینی آن: scientia) برای رشتههای الهیات هم تعبیر به کار میرفت (سید حسین نصر، معرفت و معنویت)؛
اما چه کنیم که غربزدگی و اصرار به همراهی با غربیان، مجال دیدن حقیقت را از بسیاری از مدعیان تفکر دینی هم سلب کرده است‼️
اهمیت تزریق نگاه آیهای به امور بقدری است که برخی از بزرگان – مانند آیت الله جوادی آملی – یکی از مهمترین گامها در تحقق علم دینی را همین نکته میدانند؛ یعنی هر چیزی را در پیوند با مبدا و معاد دیدن
📚(منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، جوادی آملی، ص135-137)
✳️ تبصره
نقد فروکاستن #علم به #علم_تجربی به معنای انکار ارزشمندی #روش_تجربی نیست؛ بلکه به معنای مخالفت با انحصار روش علم به روش تجربی است.
@yekaye
۵ تیر ۱۳۹۷
هدایت شده از یک آیه در روز
.
7⃣ «وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ»
احیا شدن زمین، به این است که زندگی در آن شکل بگیرد.
مرگ و زندگی هم در منطق قرآنی دو گونه است:
🔹یکی همین مرگ و زندگی عادی بیولوژیکی؛ و
🔹 دیگری مرگ دل انسان و زندگی حقیقی یا همان حیات طیبه.
همان طور که زنده شدن زمین میتواند ناظر به برقراری زندگی بیولوژیکی در آن باشد،
میتواند ناظر به برقراری حیات طبیه در آن باشد (حدیث3 https://eitaa.com/yekaye/1795)؛
آنگاه دانهای که از آن سر میزند، همان دانه و جوانه اسلام حقیقی خواهد بود (فتح/29) و بر همین سیاق ادامه آیات را میتوان در افقی دیگر فهمید.
✳️ تذکر
🔹اولا برخلاف آنچه برخی ظاهرگرایان میپندارند استفاده از آرایههای ادبی و بویژه صناعات استعاره و تمثیل و ... برای رساندن مقصود، نهتنها ممنوع و حرام نیست! بلکه یکی از وجوه اعجاز ادبی قرآن کریم است؛
🔹و ثانیا استفاده از یک لفظ در چند معنا، نه تنها محال نیست، بلکه – بویژه برای متکلمی که توان چنین استفاده ای را دارد – حکایت از یک کمال (توانایی او در استفاده از زبان) دارد.
🔖(به مثال ارائه شده در جلسه 772، تدبر2 توجه شود http://yekaye.ir/ya-seen-36-25/ )
بر این اساس، این گونه استفادهها از آیات قرآن، نه صرفاً یک استفاده استحسانی و ذوقی (در معنای منفیِ این کلمه)، بلکه یک استفاده معقول و منطبق بر قواعد معنیشناختی است؛ بویژه که این استفادهها توسط اهل بیت ع که شارحان و معلمان حقیقیِ قرآناند، انجام شده باشد.
@yekaye
۵ تیر ۱۳۹۷
هدایت شده از یک آیه در روز
.
8⃣ «وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ»
🌐در بسیاری از احادیث، دل انسان به «زمین» تشبیه شده است؛
و بارها از مرگ دل ویا چگونگی زنده شدن آن سخن به میان آمده است.
🌱همچنین از اینکه این دل (بویژه دل جوان) همچون زمین بایری است که هر چیزی در آن میتوان کاشت ؛
طبیعتا هر دانهای که کاشته شود، زمانی هم به ثمر مینشیند و میوه میدهد.🌳
اگر اضافه کنیم که خوردن و طعام و ... فقط به یک سلسله اعمال جسمانی اطلاق نمیشود،
بلکه علمی هم که میآموزیم مهمترین مصداق غذایی که میخوریم معرفی شده است (کافی، ج1، ص50)
آنگاه چهبسا مراد از آیه بودن زمین که در این آیه و آیات بعد مورد توجه قرار گرفته است، صرفا در همین معنای اولیهاش خلاصه نشود، بلکه خود همین آیه نیز آیه و علامت و نشانهای باشد برای بسیاری از حقایق دیگر، که انسان باید جدی بگیرد.
✅تفصیل این نکته بر عهده خود شما.
@yekaye
۵ تیر ۱۳۹۷
۶ تیر ۱۳۹۷
782) 🌺 و جَعَلْنا فيها جَنَّاتٍ مِنْ نَخيلٍ وَ أَعْنابٍ وَ فَجَّرْنا فيها مِنَ الْعُيُونِ 🌺
💐 ترجمه
و در آن باغهایی از درختان خرما و انگور قرار دادیم و در آن چه بسیار چشمهها را که جوشاندیم؛
سوره یس (36) آیه34
1397/4/6
13 شوال 1439
@yekAaye
۶ تیر ۱۳۹۷
۶ تیر ۱۳۹۷
۶ تیر ۱۳۹۷
☀️1) از امام صادق ع روایت شده است که فرمودند:
همانا خداوند متعال چون آدم را از گِل آفرید، از آن گِل مقداری اضافه آمد و از آن درخت خرما را آفرید و بدین جهت است که هنگامی که سر درخت خرما قطع شود، دیگر نمی روید و همچنین نیازمند لقاح است.
📚علل الشرائع، ج2، ص575
https://eitaa.com/yekaye/1807
۶ تیر ۱۳۹۷
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است:
اگر طعامی گواراتر از رُطب [خرمای تازه] بود خداوند با آن به حضرت مریم س غذا میداد.
📚المحاسن، ج2، ص: 535
https://eitaa.com/yekaye/1808
۶ تیر ۱۳۹۷
۶ تیر ۱۳۹۷
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «وَ جَعَلْنا فيها جَنَّاتٍ مِنْ نَخيلٍ وَ أَعْنابٍ وَ فَجَّرْنا فيها مِنَ الْعُيُونِ»
خداوند بعد از اینکه احیای زمین مرده و روییدن دانهای که از آن میخوریم را آیهای برای آنها معرفی کرد،
در این آیه سراغ آیاتی دیگر میرود:
🌴باغهای خرما
و
🍇انگور
و
💦چشمهسارهایی که در زمین میجوشند.
در آیه قبل،
🌍 🌿زمین مطرح شد (به عنوان یک واقعیتی که ما آن را زنده نمیدانیم و از زنده کردن آن سخن گفت) و یک گیاه؛
در این آیه نیز،
🌴🍇💦ابتدا از دو گیاه سخن به میان آمد و سپس از چشمه (که ما آن را نیز امری زنده نمیشمریم؛ در حالی که جوشش و خروش و حرکتی از خود دارد؛ یعنی همان چیزهایی که ما در نگاه عرفی مهمترین علائم حیات میشمریم.)
@yekaye
۶ تیر ۱۳۹۷
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ «وَ جَعَلْنا فيها جَنَّاتٍ مِنْ نَخيلٍ ... لِيَأْكُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ»
از آیههایی که خداوند قرار داده است باغهای درختان خرما در زمین است که ما از ثمرات آن استفاده میکنیم.
🔹هم خود درختان خرما میتواند آیه باشد؛
🔹هم اینکه این درختان در زمین قرار داده شدهاند و هم ثمرات آن.
📙بحثی علمی درباره درخت خرما🌴
🔷درخت نخل از آن دسته نعمتهای الهی است که همه چیزش برای انسان مفید و قابل استفاده است:
🔹در تابستان از میوه تازه آن ، رطب و در زمستان از خرمای آن استفاده میکنند.
🔹 از فرآوردهای آن قند خرما ، شیره خرما و سرکه به دست میآورند.
🔹هسته خرما مصرف غذایی برای دامها دارد.
🔹 و ...
🔘نخل از درختهایی است که باروری آن نیازمند لقاح است؛
و در برخی از روایات، به همین مناسبت تعبیر شده که آفرینش آن از مازادِ گِلِ آدم انجام شده است؛
🔖(حدیث1 https://eitaa.com/yekaye/1807)
و جالب اینجاست که
🔬علاوه بر یافتن شواهد علمی متعدد بر خواص درمانی و اثرات مثبت خرما بویژه در دوره بارداری و زایمان و پس از زایمان برای مادر و فرزند - که در روایات مورد تاکید بوده - :
🔖 https://eprints.arums.ac.ir/2945/
🔖 http://ijogi.mums.ac.ir/mobile/article_6631_0.html
🔖 http://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=315661
🔬تحقیقات متعددی در خصوص کارایی گرده نخل
🔖http://eprints.hums.ac.ir/1799/
و عصاره پنیر نخل
🔖http://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=141769
و سایر اجزای نخل،
برای حل مشکلات ناباروری و کنترل هورمونهای جنسی، تعیین جنسیت، و ... به عمل آمده است.
(همچنین نگاه کنید به:
🔖 http://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=227534
🔖 http://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=237116
🔷خواص نخل به خواص خوردنی آن محدود نمیشود.
🔹از برگ آن برای بافتن زیرانداز و سبد و دیگر محصولات حصیری مانند بادبزن ، جارو ، طناب حصیری استفاده میشود.
🔹از خوشه خرما سبد درست میکنند،
🔹از الیاف وسط شاخه ها جهت شستن ظرف و بافتن طناب محکمی که برای بالا رفتن از درخت ساخته میشود، استفاده میشود.
🔹در سایه اش میخوابند
🔹و از الیاف و برگهای و ساقه های آن خانه و منزل میسازند.
🔹از تنه آن در ساختمانسازی استفاده میشود:
🔺 تنه نخلی که در ساخت سقف ساختمان یا ستونها استفاده میشود، در حدود 300 تا 500 سال عمر میکند.
🔬امروزه حتی سخن از
🔸امکان ساخته عایق های آکوستیکی دو لایه از نخل خرما
🔖http://jwfst.gau.ac.ir/article_3855.html
🔸اثر الياف نخل خرما و آهک به عنوان تثبيت کننده طبيعي، بر خصوصيات مکانيکي خشت (به عنوان سازه ساختمانی مناسبی برای مناطق کویری)
🔖http://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=167101
🔸امکان استفاده از ذرات لیگنوسلولزی حاصل از هرس درختان نخل در ساخت پانلهای چندسازه چوبسیمان
🔖http://jrnr.srbiau.ac.ir/article_8311_6.html
🔸 و تقویت چندسازههای پلیاتیلنی با آرد چوب نخل
🔖http://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=167932
مطرح است.
🔬امروزه کاربردهای اجزای نخل به قدری توسعه یافته که حتی
🔸بحث استفاده از برگ و الیاف و میوه این درخت برای تصفیه آب و فاضلاب
🔖http://eprints.bpums.ac.ir/1243/
🔖 http://www.wwjournal.ir/m/article_5612.html
🔖 http://eprints.hums.ac.ir/5429/
🔖 http://jreh.mums.ac.ir/article_4213_0.html
🔖 http://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=54977
🔸 و تثبیت خاک نامرغوب
🔖http://jtie.journals.semnan.ac.ir/article_2275_68.html
مطرح میباشد.
🔷نکته جالب توجه دیگر درباره این گیاه عجیب آن است که مرگ نخل تدریجی است:
اول از ثمر میافتد، ضعیف میشود،
در تنه و ساقه آن چین و چروکهای دیده میشود
و سرانجام لاغر و نحیف شده و گودالهایی در تنه آن ظاهر میگردد که منجربه مرگ نخل میگردد.
🗞تاملی با خویش
اینها اندک اطلاعاتی است که با جستجویی مختصر درباره این درختی که اغلب ما بارها و بارها آن را دیدهایم، میتوان به دست آورد.
آیا وقتی دانهای از خرما را در دهان میگذاریم، سزاوار نیست که ولو برای لحظهای به شگفتیهایی که خداوند در این میوه کوچک و درخت آن قرار داده، اعتنا کنیم و این میوه را دریچهای برای توجه به خدا قرار دهیم؟
@yekaye
۶ تیر ۱۳۹۷
هدایت شده از یک آیه در روز
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
امروز هم به ادامه نکات مربوط به آیه 34 سوره یس خواهیم پرداخت
۷ تیر ۱۳۹۷
۷ تیر ۱۳۹۷
☀️3) از امام صادق ع روایت شده است:
حضرت نوح از غم و اندوه به خداوند شکوه کرد؛ خداوند به او وحی کرد که انگور بخور که غم را می بَرد.
📚المحاسن، ج2، ص548
https://eitaa.com/yekaye/1820
۷ تیر ۱۳۹۷
☀️4) از امام صادق ع روایت شده است که
هنگامی که ابوبکر هلاک شد و عمر را به جای خود منصوب کرد، عمر به مسجد رفت و در آنجا نشسته بود که
مردی بر او وارد شد و گفت: ای امیرمومنان! من مردی از یهود و از دانشمندانِ آنان هستم؛ و میخواهم سوالاتی از تو بپرسم که اگر پاسخ دادی، مسلمان میشوم.
گفت: آنها چیست؟
گفت سه تا و سه تا و یکی است؛ اگر میخواهی از خودت بپرسم واگر در میان قومت کسی داناتر از تو هست مرا به سوی او راهنمایی کن!
گفت: برو از آن جوان بپرس! و به حضرت علی ع اشاره کرد.
او نزد حضرت علی ع آمد و سوالش را تکرار کرد.
حضرت فرمود: چرا گفتی سه تا و سه تا و یکی؛ و نگفتی هفت تا؟
گفت: به خاطر اینکه اگر سه تای اول را نگفتی دیگر سوالات بعدی را نخواهم پرسید.
فرمود: اگر پاسخت را بدهم مسلمان میشوی؟
گفت: بله.
فرمود: بپرس!
گفت: از تو میپرسم درباره اولین سنگی که بر روی زمین [توسط شخصی معین] گذاشته شد؛ و اولین چشمهای که در زمین جاری شد؛ و اولین درختی که رویید!
فرمود: ای یهودی! شما میگویید اولین سنگی که روی زمین گذاشته شد آن است که در بیتالمقدس است و دروغ میگویید؛ بلکه [اولین سنگ] آن سنگی است که آدم از بهشت فروآورد.
گفت: به خدا سوگند که راست گفتی؛ که همانا این مطلب به خط هارون و به املای موسی [نزد ما] موجود است.
فرمود: شما میگویید اولین چشمهای که در زمین جاری شد؛ چشمهای است که در بیتالمقدس است؛ و دروغ میگویید؛ بلکه آن چشمه زندگانیای است که یوشع بن نون [= که همراه حضرت موسی ع برای یافتن خضر رفته بود؛ کهف/61-64] ماهیاش را در آن شست [= که ماهی با تماس با آب زنده شد و به راه افتاد] و خضر از آن نوشید و هیچکس از آن نمی نوشد مگر اینکه زنده میماند.
گفت: به خدا سوگند که راست گفتی؛ که همانا این مطلب به خط هارون و به املای موسی [نزد ما] موجود است.
فرمود: شما میگویید اولین درختی که رویید، زیتون است، اما دروغ میگویید؛ بلکه آن همان «عجوه»ای [= نوع خاصی از درخت خرما] است که حضرت آدم ع آن را همراه خویش از بهشت آورد.
گفت: به خدا سوگند که راست گفتی؛ که همانا این مطلب به خط هارون و به املای موسی [نزد ما] موجود است. ...
📚الخصال، ج2، ص476-477
https://eitaa.com/yekaye/1821
۷ تیر ۱۳۹۷
۷ تیر ۱۳۹۷
هدایت شده از یک آیه در روز
.
4⃣ «وَ جَعَلْنا فيها جَنَّاتٍ مِنْ ... أَعْنابٍ ... لِيَأْكُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ»
از آیههایی که خداوند قرار داده است باغهای انگور است، که ما از ثمرات آن استفاده میکنیم.
💠بحثی علمی درباره #انگور و #درخت_انگور
▪️درخت انگور که درخت مو نیز نامیده میشود درختچهای است که به دور خودش میپیچد و بالا میرود. برگهای انگور دارای پنج لوب دندانه دار میباشد و گلهای آن کوچک ، مجتمع و بصورت خوشه ظاهر میشود.
▪️در طبّ سنّتی ایران، برای تعیین طبع هر دارو، برداری رسم میکنند که دو محور دارد:
یکی مربوط به گرمی و سردی و دیگری مربوط به تری و خشکی است.
هرکدام از این کیفیات چهارگانه دارای چهار درجه و هر درجه دارای 3 قسمت (اوّل، وسط و آخر) میباشد. انگور میوه ای است که طبیعت رسیده آن، در آخر درجه اوّل، گرم و تر است و گفته اند بسیار شیرین آن تا درجه دوم، گرم و تر است.
بنابراین جزء بهترین مواد غذایی برای تغذیه انسان است.چون موافق طبع و مزاج و ارواح و قوای آدمی است. هر غذایی که این ویژگی را داشته باشد؛ یعنی در محدوده گرمی و تری معتدل باشد، میتواند در درازمدّت و بدون ایجاد عارضه مصرف شود. همین ویژگی است که انگور را تبدیل به غذایی خون ساز میکند.(مزاج خون هم گرم و تر است.)
🔺(البته در طب سنتی، متناسب با هر مزاجی ممکن است یک ماده مفید و یا مضر باشد و یا بسته به شرایط مختلف برای افراد مختلف این حالت متفاوت باشد که این بحث خاص خود را میطلبد)
▪️انگور علاوه بر خاصیت تغذیهای، دارای خواص درمانی متعدد میباشد
و نه تنها خود انگور (و غوره و پوت و هسته آن)، بلکه درخت انگور را هم از درختهایی میدانند که اجزای مختلفش (بویژه برگ مو، دم انگور و پوست آن) دارای خواص درمانی میباشد
🔬با یک جستجوی ساده دهها مقاله علمی مستند درباره خواص درمانی انگور میتوان یافت،
که از باب نمونه میتوانید به:
🔹 مقاله «بررسی ترکیبات و خواص دارویی انگور در درمان بیماریها»
🔖 (http://journals.nkums.ac.ir/index.php/ndnkh/article/view/1557)
«گزارش تجربه و کارکرد بررسی اثرات فارماکولوژی انگور»
🔖 (http://journals.nkums.ac.ir/index.php/ICBPHC2/article/view/2485)
مراجعه کنید.
🔬امروزه تحقیقات درباره خواص انگور از خود انگور هم فراتر رفته و حتی در خصوص
🔹اثرات آب انگور در درمان برخی بیماریهای حاد قلبی
🔖(http://congress.tbzmed.ac.ir/nutcon/Abstract/5937)
و نیز
🔹اثرات ضدباکتریاییِ عصاره هسته انگور
🔖 (http://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=272310 )
و نیز
🔹اثرات این عصاره در درمان برخی از بیماریهای مربوط به روده
🔖 (http://goums.ac.ir/journal/article-1-660-fa.pdf )
و
🔹 چربی خون
🔖 (http://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=287076 )
و
🔹دیابت
🔖 (http://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=113730 )
انجام شده است.
🔹جالب اینکه خواص گیاه انگور در مراحل مختلف رسیدگی با هم فرق دارد و حتی گاه آثار درمانی متفاوتی دارند. این نیز از شگفتیهاست؛ چون تماماً بر روی یک پایه گیاه اتفاق می افتد.
مثلاً غوره، چربی خون را کاهش می دهد، ولی انگور قند خون را افزایش می دهد و در صورتی که در خوردنش زیاده روی شود، می تواند به تجمع چربی منجر شود. سرکه نیز در تجزیه چربی دخالت دارد.
🔖(http://shiateb.com/Pages/docsSimpleView.aspx?langid=1&sel=1702)
@yekaye
۷ تیر ۱۳۹۷
۸ تیر ۱۳۹۷
783) 🌺 ليَأْكُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتْهُ أَيْديهِمْ أَ فَلا يَشْكُرُونَ 🌺
💐 ترجمه
تا بخورند از ثمره آن و آنچه به دستان خویش انجام دادهاند [یا: در حالی که آن به دستان آنها انجام نشده است]؛ پس آیا باز هم سپاس نمیگزارند؟!
سوره یس (36) آیه35
1397/4/8
15 شوال 1439
@yekAaye
۸ تیر ۱۳۹۷
۸ تیر ۱۳۹۷
هدایت شده از یک آیه در روز
📖توضیحی درباره اختلاف مصاحف 👆
قبلا بیان شد که
▪️در فرایند یکسانسازی مصاحف که عثمان انجام داد، پنج مصحف نهایی تهیه شد و در پنج منطقه اصلی جغرافیای اسلام در آن زمان (یعنی مدینه، مکه، کوفه، بصره و شام) قرار داده شد تا همگان از روی آن نسخهبرداری کنند و بقیه مصاحف را نابود کردند؛ غیر از مصحف ابنمسعود، که در آن زمان با این اقدام مخالفت کرد و تا یکی دو قرن بعد هنوز این مصحف در دست بسیاری از مسلمانان یافت میشد.
🔖جلسه 660 http://yekaye.ir/al-kahf-18-79/
▪️در همان مباحث اشاره شد که این مصاحف را بدون نقطه و اعراب نوشتند تا ظرفیت دربرداشتن برخی از قرائات دیگر را داشته باشد و تفاوتهای مختصری هم در این مصاحف انجام شد،
که یکی از نمونههایش همین عبارت «وَ ما عَمِلَتْه» است که تصریح کردهاند که این عبارت در مصحف کوفه بدون «ه» و در مصاحف چهار شهر دیگر با «ه» نوشته شده است
📚(الکشاف، ج4، ص15)
و جالب اینجاست که ظاهرا در مصحف ابنمسعود – که وی قرائت بر اساس مصحف خود را در کوفه تعلیم میداده است - نیز با ضمیر ثبت شده بوده
📚(معاني القرآن، ج2، ص377 )
و در واقع، روایت حفص از عاصم در اینجا بر اساس مصحفی نبوده که در خود کوفه افراد نسخهبرداری میکردهاند.
🔹این از شواهد جالبی است که هم تنوع قرائتها و مصاحف را نشان میدهد و هم نشان میدهد که قراء یک شهر – که چنانکه قبلا توضیح داده شد، متخصصان فن قرائت در آن زمان بودند – قرائات مختلف را سینه به سینه فراگرفته و به قرائات رایج در دیگر شهرها هم کاملا مسلط بودند و صرفا این نبوده که از روی مصحفی که در اختیار داشته اند قرائتی را انجام دهند.
🔖(توجه شود که قرائت عاصم که حفص از او روایت کرده، اساساً بر اساس مصحف عثمانی بوده، نه مصحف ابنمسعود؛ و البته در زمان وی، مصحف ابنمسعود در نزد وی و همشهریان او نیز کاملا شناخته شده و متداول بوده است.)
@yekaye
۸ تیر ۱۳۹۷
۸ تیر ۱۳۹۷
☀️1) نادر، خادم امام رضا ع گفته است:
بچهها میوهای را خوردند اما آن را تا آخر نخوردند و دور انداختند.
امام رضا ع فرمود:سبحان الله! اگر شما بینیازید بسیاری از مردم نیازمندند؛ آنها را به کسانی که نیازمندند بدهید!
📚المحاسن، ج2، ص441
https://eitaa.com/yekaye/1837
۸ تیر ۱۳۹۷
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است:
اشکالی ندارد که اگر کسی از کنار درخت میوهای عبور کرد از میوهاش بخورد به شرطی که خرابیای به بار نیاورد. [مثلا شاخهای را نشکند و ...]
📚الكافي، ج3، ص569
https://eitaa.com/yekaye/1838
۸ تیر ۱۳۹۷