eitaa logo
یک آیه در روز. گزیده
303 دنبال‌کننده
111 عکس
10 ویدیو
21 فایل
مطالب این کانال گزیده‌ای است از کانال یک آیه در روز، برای کسانی که فرصت مرور همه مطالب آن را ندارند: https://eitaa.com/yekaye توضیحی درباره کانال یک آیه در روز: https://eitaa.com/yekaye/917
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️8) از امام باقر ع از پدرانشان روایت شده که رسول الله ص فرمودند: به دامن این «انزع» [=کسی که موی جلوی سرش ریخته] ، یعنی حضرت علی ع، درآویزید؛ که همانا اوست صدّیق اکبر، و اوست فاروق، که بین حق و باطل فرق و تفاوت می‌گذارد؛ کسی که او را دوست بدارد خداوند هدایتش کند؛ و کسی که از او بدش بیاید خداوند از او بدش می‌آید [یا: گمراهش می‌کند] ؛ و کسی که از او سرپیچی کند خداوند او را نیست و نابود سازد؛ و از اوست دو سبط امت من، حسن ع و حسین ع، و آن دو پسران من‌اند, و از حسین ع است امامان هدایت، که خداوند فهم و علم مرا بدانان عطا فرموده؛ پس آنان را [دوست بدارید و] ولایتشان را بپذیرید و دوست صمیمی‌ای جز آنان نگیرید، که عذاب پروردگارم بر شما روا خواهد شد؛ و «هرکه عذاب پروردگارم بر او روا شود قطعا سقوط کرده» (طه/81)؛ و «زندگی دنیا جز کالای فریب نیست.» 📚الأمالي( للصدوق)، ص216-217 و ص673-674؛ 📚بصائر الدرجات، ج1، ص53؛ 📚الإمامة و التبصرة من الحيرة، ص111-112 🔖این مضمون که تمسک به امیرالمومنین، موجب می‌شود که شخص از آتش رهایی یافته و به بهشت وارد می‌کند، در حدیثی قدسی با طول و تفصیلی بیتشر در الأمالي( للصدوق)، ص222-223 آمده است. @YekAaye
☀️9) از امام صادق ع روایت شده است: هنگامی که روز قیامت شود حضرت محمد ص را بخوانند و خلعتی گلگون بر او بپوشانند و برسمت راست عرش بایستد؛ سپس حضرت ابراهیم ع را بخوانند و خلعتی سفید بر او بپوشانند و برسمت چپ عرش بایستد؛ سپس حضرت علی امیرالمومنین ع را را بخوانند و خلعتی گلگون بر او بپوشانند و برسمت راست پیامبر ص بایستد؛ سپس حضرت اسماعیل ع را بخوانند و خلعتی سفید بر او بپوشانند و برسمت راست حضرت ابراهیم ع بایستد؛ سپس امام حسن ع را بخوانند و خلعتی گلگون بر او بپوشانند و برسمت راست امیرالمومنین بایستد؛ سپس امام حسین ع را بخوانند و خلعتی گلگون بر او بپوشانند و برسمت راست امام حسن ع بایستد؛ سپس ائمه ع را بخوانند و خلعتی گلگون بر آنان بپوشانند و هریک سمت راست قبلی بایستد؛ سپس شیعه را بخوانند و پیش روی آنان بایستند؛ سپس حضرت فاطمه س و زنان مربوطه، اعم از فرزندان و زنان شیعه‌اش را بخوانند؛ پس همگی را بدون حساب به بهشت درآورند؛ آنگاه منادی ای از بطن عرش، از جانب پروردگار عرش و از افق اعلی ندا دهد: چه پدر خوبی است پدرت، ای محمد! که همان حضرت ابرایهم ع است؛ و چه برادر خوبی است برادرت، که همان علی ع است؛ و چه نوادگان خوبی است، دو سبط تو، که همان حسن ع و حسین ع اند؛ و چه جنین خوبی است، جنین تو، که همان محسن است؛ و و چه امامان رشدیافته‌ای‌اند اینان که از فرزندان تویند، و همان فلانی و فلانی و ... است؛ و چه شیعه و پیرو خوبی است شیعیانت. بدانید! همانا حضرت محمد ص و وصی او و دو سبط او و امامان از ذریه او، آنان‌اند که رستگارانند؛ آنگاه بدانان امر شود که وارد بهشت شوند؛ و این همان است که فرمود: «پس هر که را از آتش برکنار دارند و داخل در بهشت کنند بی‌شک نجات یافته است.» 📚تفسير القمي، ج1، ص128 @YekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
10) ابن‌عباس در روایتی طولانی وقایع قبل از رحلت پیامبر ص را چنین بازگو کرده است: هنگامی که رسول الله ص بیمار شد و اصحابش نزد او بودند، عمار یاسر بلند شد و گفت: پدر و مادرم به فدایت یا رسول الله! اگر آنچه رخ دهد رخ دهد، چه کسی از ما غسل دادن شما را عهده‌دار شود؟ فرمود: فقط علی بن ابی‌طالب ع؛ چرا که او به غسل هیچ عضوی از اعضای من اهتمام نورزد مگر اینکه فرشتگان در این کار یاریش کنند؛ [وی توضیحاتی طولانی می‌دهد، تا بدینجا می‌رسد که] سپس فرمود: حبیب دلم و مایه روشنی چشمم فاطمه را نزد من بخوانید! حضرت فاطمه س آمد در حالی که می‌فرمود: جانم فدای جانت؛ ای کاش بلاگردانت شوم! پدرجانم! آیا با من کلمه‌ای سخن نمی‌گویی؛ من اینجایم؛ دارم تو را می‌نگرم در حالی که در حال مفارقت از دنیایی؛ و لشکریان مرگ را می‌بینم که تو را کاملا احاطه کرده‌اند. فرمود: دخترکم! لحظه جدایی فرا رسیده، سلامی از من به تو! گفت: پدرجانم! روز قیامت کجا وعده دیار باشد؟ فرمود: هنگام حساب! گفت: اگر هنگام حساب دیدار میسر نشد، چطور؟ فرمود: هنگام شفاعت کردنم برای امتم! گفت: اگر هنگام شفاعتت دیدار میسر نشد، چطور؟ فرمود: نزد صراط؛ که آنجا جبرئیل در سمت راستم؛ و میکائیل در سمت چپم، و فرشتگان پشت سرم و پیش رویم ایستاده‌اند: ندا می دهند پروردگارا! امت محمد ص را از آتش سالم بدار و حساب را بر آنان آسان گردان. حضرت فاطمه س گفت: مادرم خدیجه کجاست؟ فرمود: در قصری با چهار [یا: چهار هزار] درب، در بهشت. سپس خود را در آغوش رسول الله ص انداخت. اندکی بعد بلال وارد شد و گفت: وقت نماز است، خداوند رحمتت کند! پس رسول الله ص بیرون آمد و به امامت جماعت ایستاد و نمازش را به اختصار برگزار کرد. سپس فرمود: علی بن ابی‌طالب و اسامة بن زید را نزد من بخوانید! پس آن دو آمدند و یک دست بر دوش علی ع و دست دیگر بر دوش اسامه گذاشت و فرمود: مرا نزد فاطمه س ببرید! پس او را بردند تا سرش را در دامن حضرت زهرا س گذاشت؛ و دیدند که حسن و حسین ع گریه می‌کنند و ناله‌شان بلند شده؛ و می‌گفتند: جانمان فدای جان شما و ای کاش ما بلاگردانتان می‌شدیم. رسول الله ص فرمود: این صدای کیست یا علی! فرمود: اینان دو پسرت حسن و حسین ع هستند. پس آن دو را در آغوش کشید و بوسید و حسن ع شدیدتر گریه می کرد؛ فرمود: حسن جان! بس کن! [دل] رسول الله ص را پاره پاره کردی! آانگاه ملک الموت بر او وارد شد و گفت: السلام علیک یا رسول الله. فرمود: و علیک السلام ای ملک الموت! من درخواستی از تو دارم! گفت: ای پیامبر خدا! چه می‌خواهی؟ فرمود: می‌خواهم که مرا قبض روح نکنی تا اینکه جبرئیل نزدم بیاید و بر من سلام کند و من هم بر او سلامی کنم. پس ملک الموت در حالی که می‌گفت: یا محمدا! بیرون رفت و جبرئیل به استقبالش آمد و گفت: آیا حضرت محمد ص را قبض روح کردی؟ گفت: نه! از من درخواست کرد که او را قبض روح نکنم تا اینکه تو را دیدار کند و تو بر او سلام کنی و او هم تو را سلام گوید. جبرئیل گفت: آیا نمی‌بینی که درهای آسمان برای حضرت محمد ص گشوده شده و حور العین خود را به استقبال او آماده کرده‌اند؟ سپس جبرئیل فرود آمد و گفت: ‌السلام علیک یا اباالقاسم! فرمود: و علیک السلام ای جبرئیل! دوست من! نزدیکتر بیا! پس او نزدیکتر شد و ملک الموت فرود آمد و جبرئیل به او گفت: ملک الموت! سفارش خداوند در مورد روح حضرت محمد ص را به خاطر داشته باش! پس جبرئیل در سمت راست او و میکائیل در سمت چپ او بود و ملک الموت روح او را گرفت. چون پرده از صورت رسول الله کنار زده شد، نگاهی به جبرئیل انداخت و فرمود: وقت سختی‌ها مرا تنها می‌گذاری؟! گفت: ای محمد! «همانا تو می‌میری و آنها هم می‌میرند» و «هر جانی چشنده مرگ است» @Yekaye 👇ادامه روایت👇
هدایت شده از یک آیه در روز
👇ادامه روایت فوق 👇 ☀️و از ابن‌عباس روایت شده که رسول الله ص در آن بیماری مرتب می‌فرمود: دوستم را نزد من بیاورید. اما آنها مردی را و سپس مرد دیگری را آوردند؛ اما او روی برگرداند. پس به فاطمه گفته شد: سراغ علی ع برو که به نظر نمی‌آید که پیامبر ص کسی غیر از علی ع را خواسته باشد. پس حضرت فاطمه س کسی را نزد حضرت علی ع فرستاد و چون او وارد شد رسول الله ص چشم گشود و صورتش خندان شد و فرمود: نزد من علی‌جان! نزد من علی‌جان! و همین طور او را به خود نزدیک می کرد تا اینکه دست او را گرفت و او را کنار سر خود نشاند و از حال رفت. پس حسن ع و حسین ع آمدند در حالی که گریه و شیون می کردند و خود را روی رسول الله ص انداختند. حضرت علی ع خواست آنان را جدا کند رسول الله ص به هوش آمد و گفت: علی جان! بگذار که آنها را ببویم و آنها هم مرا ببویند و از آن دو توشه برگیرم و آنان هم از من توشه برگیرند؛ اما بدان آنان بعد از من مورد ظلم واقع خواهند شد و به ظلم به شهادت خواهند رسید، پس لعنت خداوند بر کسی که به آن دو ظلم کند؛ و این را سه بار تکرار فرمود. سپس دستش را به سوی حضرت علی ع دراز کرد و او را به سمت خود کشید تا اینکه او را زیر ملحفه خودش برد و دهان بر دهانش گذاشت و مدتی طولانی با او نجوا کرد تا اینکه روح پاکش از بدن مفارقت فرمود؛ پس علی ع از زیر ملحفه بیرون آمد و فرمود: اعظم الله اجورکم در مورد پیامبرتان؛ همانا خداوند روح او را به نزد خود قبض فرمود. پس صداها به گریه و شیون بلند ششد و به امیرالمومنین ع گفته شد: رسول الله ص چه چیزی را با تو نجوا کرد؟ فرمود: هزار باب بر من تعلیم داد که از هر بابی هزار باب گشوده می‌شود. 📚الأمالي( للصدوق)، ص633-638؛ 📚روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج1، ص72-75 @Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از یک آیه در روز
. 🏴سالروز شهادت حضرت امام هادی علیه‌السلام تسلیت باد 🏴 1⃣ «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ» استفاده از تعبیر اسم فاعل (ذائق) برای کاری که مرگ انجام می‌دهد، همراه با تعبیر «توفی» - که در موارد دیگر، غالبا برای مرگ به کار رفته- در خصوص پاداش‌های اخروی، نکته لطیفی دربردارد: می‌دانیم که اسم فاعل دلالت بر ثبات و استمرار می‌کند. (مثلا «زیدٌ قائمٌ» یعنی «زید ایستاده» و فرق دارد با «زید قامَ« که یعنی «زید ایستاد». «کل نفس ذائقه الموت» هم فرق دارد با «کل نفس تذوق الموت»)؛ نمی‌فرماید هر جانی مرگ را می‌چشد؛ بلکه می‌فرماید: هر جانی چشنده مرگ است. گویی می‌خواهد تاکید کند بر اینکه مرگ را یک حادثه دفعی که در زمانی در آینده رخ می دهد، نبینید؛ مرگ لحظه به لحظه دارد جان شما را می‌گیرد، تا اینکه شما را به قیامت برساند که ما به ازای زندگی‌تان را بتمامه دریافت کنید. 🤔شاید در کنار هم نهادن این دو تعبیر می‌خواهد بفهماند که چگونه قیامت احاطه کامل بر دنیا دارد. @Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 2⃣ «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ ... وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ» اینکه در ادبیات دنیامدار غربی، و به تبع آن، در دوره جدید، از به تعبیر می‌شود، ناشی از آن است که افراد فریب دنیا را خورده‌اند؛ وگرنه، اگر کسی توجه کند که کالای دنیا جز فریب نیست، آیا از مقربی که او را از سرای فریب به سرای حقیقت می‌برد، با کمال احترام یاد خواهد کرد و او را دوست خواهد داشت یا این چنین با تعابیر زشت از او یاد می‌کند و از او نفرت پیدا می‌کند؟ 💠ثمره اخلاقی ملک الموت، حضرت عزرائیل، یکی از مقرب‌ترین فرشتگان درگاه الهی است؛ و کاری که او با ما می‌کند نشان دادن حقیقت خودمان و حقیقتِ دنیا به ماست.🌹 📛 تنها زمانی حقیقت تلخ خواهد بود که به دروغ و فریب انس گرفته باشیم. @Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 3⃣ «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ... + فَـ + مَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ» وقتی عاقبت همه مرگ است، پس تنها معیار پیروزی و نجات، دور ماندن از جهنم و رفتن به بهشت است. 💢هرکس که در دنیا هر قدرت و ثروت و شهرت و ... به دست آورد؛ اما از آتش نجات نیافت ویا به بهشت ره نبرد، واقعا بازنده است، نه برنده.💢 💠ثمره کسی که مرگ را جدی بگیرد، امکان ندارد که از اصول اخلاقی ذره‌ای تخطی کند. 📝دستورالعملی قرآنی برای از موثرترین اقدامات برای سیر و سلوک، که در روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته، رفتن و تداوم حضور نزد قبور است. یکی از اساتید ما می‌فرمود: اثر این حضور بقدری زیاد است که اگر بی‌خداترین و شکاک‌ترین انسان، مدتی (حداکثر 2 سال، و گاه با شش ماه هم حاصل می‌شود) هر روز مداومت به رفتن و حضور در قبرستان داشته باشد (مثلا به مدت نیم ساعت)، حتی اگر تمام مدتی که در قبرستان است، دائما به خود تلقین کند که نه خدایی هست و نه آخرتی؛ بعد از مدتی دروغ بودنِ این سخنانی را که به خود تلقین کرده بالعیان می‌یابد. @Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 7⃣ «إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ» تنها در قیامت است که پاداش کارها به طور کمال و تمام داده می‌شود. 📝نکته تخصصی یکی از شبهات رایج در مساله شرور و تبعیض‌ها این است که چرا بسیاری از افراد را می‌بینیم که قدر کارشان در دنیا دانسته نمی‌شود و بدانان ظلم می‌شود؟ ریشه این شبهه در آن است که انتظار دارند انسانها جزای همه اعمالشان را در دنیا ببینند، در حالی که یکی از مسلمات باورهای دینی مومنان وجود قیامت است که پاداش اعمال بتمامه داده می‌شود و اتفاقا از مهمترین استدلال‌ها بر قیامت، همین است که دنیا ظرفیت پاداش و جزای کامل را ندارد. @Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 9⃣ «زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ» گناهان و عوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هايى است كه بايد انسان با نيروى ايمان و عمل صالح خود را برهاند. (تفسير نور، ج2، ص216) @Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 🔟 «مَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ» 💐پیروز و رستگار واقعی، کسی است که هم از جهنم رهایی یابد و هم به بهشت وارد شود؛ پس ⛔️کسی که اندکی در برزخ و مواقف قیامت سختی‌های جهنم را ببیند تا پاک شود و بعد وارد بهشت شود، واقعا پیروز نیست؛ ⛔️همان گونه که افرادی همچون اصحاب دامنه اعراف که به بهشت راه نمی‌یابند نیز واقعا به فوز و پیروزی نرسیده‌اندک (البحر المحيط، ج3، ص461) 🤔پس نه‌تنها در تقویت ایمان خود جدی باشیم، بلکه بکوشیم از دنیا بدون بار گناه خارج شویم؛ و بکوشیم تعالیم مورد نیازمان را درست بیاموزیم که در هیچ عرصه‌ای جاهل قاصر از دنیا نرویم. @Yekaye