🔹الف. حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ
☀️1) مفضل نامهای خدمت امام صادق ع مینویسد و در بخشی از آن، گلایههایی را درباره برخی از اعتقاداتی که در میان برخی از افراد تاویلگرا (باطنیه) رواج دارد مطرح میکند. در فرازی از پاسخی که از امام ع روایت شده، آمده است:
و اما اینکه گفتی آنان نکاح با خویشاوندان که خداوند در کتابش حرام فرموده را حلال میشمرند، گمان [استدلال] آنها این است که مقصود خداوند از حرمت مذکور [حرمت ازدواج با خویشاوندان]، حرمت ازدواج با زنان پیامبر ص است، که این کار در راستای بزرگداشت حق خدا و تکریم و تعظیم پیامبرش بوده است، و این همان حرمتی است که خداوند بر پیروان پیامبر مقدر فرمود و ازدواج با زنان پیامبر ص را حرام کرد و فرمود «و شما را نرسد که رسول الله ص را برنجانید و نه اینکه بعد از او هرگز با همسرانش ازدواج کنید؛ که مسلماً این کارتان نزد خداوند [گناهی] بزرگ است.» (احزاب/53) و خداوند تبارک و تعالی فرمود «پیامبر نسبت به مومنان از خودشان سزاوارتر است؛ و همسرانش [بهمنزله] مادران آنهایند»؛ و خود او به منزله پدر ایشان است و نیز فرمود «و ازدواج مکنید با آن زنانی که پدرانتان نکاح کردند جز آنچه قبلا گذشته است؛ همانا این کاری شنیع و هلاکتبار بوده است و بد راه و رسمی بود.» [ظاهرا یعنی آنان به این بهانه که مقصود از مادران و ... همین زنان پیامبر و ... است که به منزله مادر و ... شمرده شدهاند، ازدواج با خویشانودان نزدیک را جایز میشمرند]
در حالی که اگر کسی به خاطر این [آیات] [ازدواج با] زنان پیامبر را حرام بشمرد، باید بداند که خداوند در کتابش «مادران و دختران و خواهران و عمهها و خالهها و برادرزادهها و خواهرزادهها و کسانی که به خاطر شیر خوردن حرام میشوند را نیز حرام اعلام کرد؛ و حرام دانستن اینها هم همانند حرام دانستن زنان پیامبر ص است؛ پس کسی که آنچه خداوند درباره زنان پیامبر ص را حرام کرده حرامن میداند ولی سایر آنچه خداوند حرام کرده را حلال میشمرد، شرک ورزیده است چرا که این را به عنوان یک دین قرار داده است!
📚بصائر الدرجات، ج1، ص532-533؛ مختصر البصائر، ص248-249
@yekAaye
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است:
اگر شخصی مالک پدر و مادر یا خواهر یا برادر یا عمه یا خاله یا دختر برادر یا دختر خواهرش شود - و کسانی که در این آیه ذکر شدهاند را نام برد – همه اینها آزاد میشوند ... و نیز شخص نمیتواند مالک مادر رضاعی یا خواهر و عمع و خاله رضاعی خودش شود، که اگر مالک آنها شد خود به خود آزاد میشوند. سپس فرمود: هر زنی که به واسطه رابطه نَسَبی حرام است به خاطر رابطه شیرخوارگی هم حرام میشود...
📚من لا يحضره الفقيه، ج3، ص113-114
@yekaAye
☀️3) ابوبکر حضرمی میگوید:
از امام باقر ع درباره این آیه که خداوند میفرماید «ای پیامبر ص! همسرانت را بر تو حلال کردیم ...» سوال کردم که ازدواج با چند زن بر پیامبر ص حلال بود؟
فرمود: آن اندازه که خودش صلاح می دید.
گفتم: اینکه میفرماید «و زن مومنی، اگر که خود را بر پیامبر ص ببخشد»؟
فرمود: هبه و بخشش این چنینی فقط برای رسول الله ص مجاز بود، اما در مورد غیر ایشان، ازدواج جز با مهریه مجاز نیست.
گفتم:نظرتان درباره این سخن خداوند عز و جل چیست که: «از این پس زنان بر تو حلال نیستند»
فرمود: همانا مقصود آن زنانی است که خداوند در این آیه سوره نساء حرام کرد که فرمود: « بر شما حرام شد مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمههایتان و خالههایتان ...» تا آخر آیه؛ و اگر مطلب آن گونه بود که شما میگویید باید بر شما چیزی حلال شده باشد که بر او حلال نشده است؛ زیرا هریک از شما هرگاه بواهد میتواند همسری را طلاق دهد و با همسر دیگری ازدواج کند؛ [اما طبق تلقی شما پیامبر ص نمیتواند] ولیکن مطلب این گونه نیست که میگویند؛ همانا خداوند عز و جل برای پیامبرش حلال شمرد آن زنانی را که ازدواج با آنان را به مصلحت میبیند، مگر زنانی را که در این آیه سوره نساء حرام شمرد.
📚الكافي، ج5، ص388؛ تهذيب الأحكام، ج7، ص451
@yekAaye
☀️4) از امام صادق ع از پدرانشان روایت شده که امیرالمومنین ع در بیان آیات محکم قرآن کریم فرمودند:
و از جمله آنهاست این سخن خداوند که: »بر شما حرام شد، مردار و خون و گوشت خوک و هرآنچه نام غیر خدا بر آن برده شود» پس تاویل آن همان تنزیلش است؛ و نیز این سخن او که «بر شما حرام شد مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمههایتان و خالههایتان ...» تا آخر آیه، که این کاملا آِه محکم است و چیزی از آن نسخ نشده و با تنزیلش نیازی به تاویل ندارد و هرآنچه که این جنین است.
📚وسائل الشيعة، ج20، ص411
@yekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
📖ب. وَ أُمَّهاتُكُمُ اللاَّتي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ
☀️5) از امام صادق ع روایت شده است: رسول الله ص فرمودند:
بر اثر رضاع [شیر دادن] همان حرمت و محرمیتی حاصل میشود که بر اثر نَسَب (نسبتهای خویشاوندی) حاصل میشد.
📚الكافي، ج5، ص446
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ... ثُمَّ قَالَ:
أَ لَيْسَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ: يَحْرُمُ مِنَ الرَّضَاعِ مَا يَحْرُمُ مِنَ النَّسَبِ.
📚این حدیث نبوی تقریبا به طور متواتر و با سندهای متعدد در کتب شیعه و سنی آمده است.
@yekaye
☀️۶) الف. حماد بن عثمان میگوید: شنیدم که امام صادق ع فرمود: بعد از فطام (بچه را از شیر گرفتن)، دیگر شیر دادن (رضاع) (که موجب محرمیت و حرمت ازدواج میشود) در کار نیست.
گفتم: «فطام» چیست؟
فرمود: همان دو سالی که خداوند عز و جل در قرآن فرمود. [اشاره به آیه: وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ؛ بقره/233]
☀️ب. از امام صادق ع روایت شده است که:
رسول الله ص فرمودند: «بعد از فطام (بچه را از شیر گرفتن)، دیگر شیر دادن (رضاع) در کار نیست.» و مقصود ایشان از این جمله آن است که اگر فرزندی بعد از اینکه او را از شیر گرفتند، از شیر زنی بخورد، این شیرخوردن موجب حرمت ازدواج نمیشود.
📚الكافي، ج5، ص443-444
@yekAaye
☀️7) الف. زراره میگوید: از امام صادق ع درباره شیر دادن سوال کردم که حداقل مقداری که موجب حرمت و محرمیت میشود چه اندازه است؟
فرمودند: آن مقدار که موجب شود گوشت و خونی بروید. سپس فرمود: آیا گمان میکنی که با یکبار شیر دادن گوشت و خونی بروید؟!
گفتم: خداوند شما را خیر دهد، یا دوبار چطور؟
فرمود: خیر. و من این سوالم را مرتب تکرار کردم تا به ده بار شیر دادن رسیدم.
☀️ب. باز هم از امام صادق ع روایت شده است که فرمودند:
آن شیر دادنی که از آن گوشت و خون میروید، شیر دادنی است که [شکم بچه] پر میشود و قوت میگیرد [یا: پهلویش برآمده میشود] و خودش شیر خوردن را تمام میکند.
📚الكافي، ج5، ص438 و 445
@yekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
📖ج. وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ وَ رَبائِبُكُمُ اللاَّتي في حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللاَّتي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ
☀️8) الف. در کتب اهل سنت با سندهای متعدد از پیامبر ص روایت کردهاند که فرمود:
هرگاه مردی با زنی ازدواج کند، جایز نیست که با مادرش ازدواج کند، خواه با آن زن نزدیکی کرده باشد یا نکرده باشد؛ و اگر با مادری ازدواج کند و با او نزدیکی نکرده باشد و وی را طلاق دهد، اگر بخواهد میتواند با دختر وی ازدواج کند.
📚الدر المنثور، ج2، ص135
☀️ب. ابوحمزه میگوید: از امام باقر ع درباره مردی سوال کردم که با زنی ازدواج کرد و پیش از آنکه به وی نزدیکی کند او را طلاق داد، آیا جایز است با دختر وی ازدواج کند؟
فرمود: همانا امیرالمومنین ع در چنین موردی حکم کرد که اشکالی ندارد، چرا که خداوند میفرماید: «و دختران همسرانتان که در دامان شمایند از آن زنانتان که با آنان نزدیکی کردهاید، که اگر به آنان نزدیکی کردهاید، گناهی بر شما نیست» (نساء/23) ولیکن اگر با دختری ازدواج کرد و سپس پیش از آنکه با وی نزدیکی کند طلاقش داد، مادر وی بر او حلال نیست.
گفتم: آیا این دو یکسان نیستند؟
فرمود: خیر، این مثل آن نیست؛ همانا خداوند [در مورد این دومی] میفرماید «و مادران زنانتان» و در اینجا آن شرطی را که در مورد قبل گذاست [اینکه: «با آنان نزدیکی کرده باشید] را نگذاشت و به ابهامش رها کرد؛ در اینجا شرطی نگذاشت در حالی که آن قبلی را مشروط کرده بود.
📚تفسير العياشي، ج1، ص230
☀️ج. از امام صادق ع از پدرشان از امیرالمومنین ع روایت شده که ایشان میفرمودند:
[ازدواج با] ربیبهها (دخترانِ همسران) بر شما حرام است در مورد آن مادرانی که با آنها نزدیکی کردهاید؛ خواه این دختران در دامان شما رشد یافته باشند یا خیر، که از این جهت یکسانند؛ ولی مادران [که با دخترشان ازدواج کردهاید] را خداوند مبهم گذشاته، چه با دخترشان نزدیکی کرده باشید چه نکرده باشید؛ پس در هر صورت [ازدواج با] آن مادران را حرام بشارید و آنچه خداوند مبهم گذاشته را مبهم نامتعین بدانید.
📚تهذيب الأحكام، ج7، ص273؛ تفسير العياشي، ج1، ص231؛ مجمع البيان، ج3، ص48
☀️د. از امام صادق ع از پدرانشان روایت شده که امیرالمومنین ع درباره این سخن خداوند عز وجل «و دختران همسرانتان که در دامان شمایند از آن زنانتان که با آنان نزدیکی کردهاید» فرمودند:
این دخترِ مادری است که بر مرد حرام است اگر که با مادرش نزدیکی رخ داده باشد؛ اما اگر با مادرش نزدیکی رخ نداده باشد، ازدواج با وی حلال است؛ و در مورد این سخن خداوند «در «حجور» [= دامان] شما» فرمود: «حِجر» حرمتی است که در حرمت شماست؛ و این همانند آن سخن خداوند متعال است که فرمود «چارپایان و زراعتی که «حِجر» [= ممنوع] است» (انعام/138)؛ یعنی بر شما حرام است.
✅توضیح:
کلمه «حجور» هم میتواند جمع «حِجر» به معنای «آغوش» باشد که در فارسی به «در دامان کسی بودن» تعبیر میشود و هم میتواند جمع «حِجر» به معنای منع کردن باشد؛ و حضرت در اینجا دو معنای «حجر» را با لطافت خاصی به هم برمیگرداند.
📚دعائم الإسلام، ج2، ص232
@yekaye
👇ادامه دارد👇
هدایت شده از یک آیه در روز
ادامه احادیث بند ج. شماره 8
✅چنانکه دیدیم هم احادیث شیعه و هم در احادیث اهل سنت، درباره اینکه اگر نزدیکی رخ نداده باشد، حکم مادر با دختر متفاوت است؛ یعنی مادر زن به صرفا خواندن عقد حرام میشود اما دخترش تنها در صورتی حرام میشود که نزدیکی رخ داده باشد.با این حال در فضای اهل سنت، برخی فتوایشان این بوده که این دو مساویاند و در مورد مادر زن هم تنها در صورتی که نزدیکی رخ داده باشد، وی حرام میشود. فضای اختناق در زمان امام صادق ع چنان بوده که ایشان گاه مجبور میشدند از باب تقیه همین را به عنوان حکم شرعی اعلام کنند روایت زیر فضای تقیهای حاکم بر دوره امام صادق ع در این مورد را بخوبی نشان میدهد، که یکی از اصحاب متوجه فضای تقیه نیست و سخن خلاف تقیه میگوید:
☀️ه. منصور بن حازم میگوید: من خدمت امام صادق ع بودم که شخصی آمد و از ایشان در مورد مردی سوال کرد که با زنی ازدواج کرده و قبل از اینکه نزدیکیای رخ دهد آن زن وفات یافته است؛ آیا با مادر آن زن ازدواج بکند؟
امام صادق ع فرمود: مردی از آشنایان ما چنین کاری کرد و ما بر او خرده نگرفتیم.
من گفتم: فدایت شوم! میدانید که شیعه افتخار میکند به قضاوت حضرت علی ع در جریان «شمخیه»* که ابن مسعود فتوا داد که اشکالی ندارد، سپس نزد حضرت علی ع آمد و این را از ایشان سوال کرد و حضرت علی ع فرمود: چنین فتوایی را از کجا به دست آوردی؟ او گفت: از این سخن خداوند عز و جل «و دختران همسرانتان که در دامان شمایند از آن زنانتان که با آنان نزدیکی کردهاید، که اگر با آنان نزدیکی نکردهاید، گناهی بر شما نیست [= ازدواج با آنان بر شما حرام نیست].»
حضرت علی ع فرمود: این قید دارد اما آنجا که فرمود «و مادران زنانتان» قیدی ندارد.
امام صادق به آن مرد فرمود: آیا این چیزی را که این مرد از حضرت علی ع روایت کرد، نشنیدی؟!
منصور میگوید: وقتی از جایم بلند شدم و رفتم با خودم گفتم این چه کاری بود که من کردم؛ امام می فرماید ما بر او خردهای نگرفتیم، آن وقت من جلوی امام ع میگویم که حضرت علی ع چنان قضاوتی کرد؟! بار دیگر که امام ع را دیدم عرض کردم:
فدایت شوم! مساله آن مرد، آن چیزی که من گفتم، لغزشی بود که از من سر زد؛ شما در مورد آن چه میفرمایید؟
فرمود: پیرمرد! به من خبر میدهی که حضرت علی ع چنان حکم کرد و بعد سوال میکنی، من در این مورد چه میگویم؟!
📚الكافي، ج5، ص422؛ تهذيب الأحكام، ج7، ص274؛ النوادر (للأشعري)، ص99؛ تفسير العياشي، ج1، ص231
✳️* «شمخیه»: این کلمه در نقلهای مختلف به الفاظ متعددی نقل شده، ممکن است مقصود اسم شخصی باشد ویا اینکه از ریشه «شمخ» به معنای تکبر و اشاره باشد به مسالهای که موجب شکستن غرور ابن مسعود شد، ویا اشاره به نام جد اعلای ابن مسعود که «حبیب بن شمخ» نام داشت.
@yekaye
👇متن احادیث فوق👇
☀️9) الف. از امام صادق ع روایت شده است که امیرالمومنین ع فرمودند:
هنگامی که مردی با زنی ازدواج کند دختر آن زن بر وی حرام میشود در صورای که با مادر نزدیکی رخ داده باشد؛ اما اگر نزدیکی رخ نداده باشد اشکالی ندارد که [بعد از جدا شدن مرد و زن] با این دختر ازدواج کند؛ و اگر با دختر ازدواج کند چه نزدیکی رخ داده باشد و چه نداده باشد مادرش بر او حرام میشود؛
و فرمودند: ربیبهها [دخترانِ همسر] بر شما حرامند خواه در دامان شما و تحت کفالت باشند یا نباشند.
📚تهذيب الأحكام، ج7، ص273
☀️ب. علی بن ابراهیم قمی میگوید: درباره آیه «و ربیبههای شما [=دختران همسرانتان] که در دامان شمایند از آن زنانتان که به آنان وارد شدهاید» خوارج گمان کردند که اگر مردی همسرش دختری داشت و این دختر در دامان و تحت تکفل او نبود، [ازدواج با او] برای حلال است چون خداوند فرموده «که در دامان شمایند» در حالی که امام صادق ع فرمود: اینها حلال نیستند. [یعنی این قید، صرفا قید توضیحی است، نه اینکه تخصیص بزند دختران را]
📚تفسير القمي، ج1، ص135
@yekAaye
☀️10) الف. احمد بن محمد بن ابی نصر میگوید:
از امام رضا ع سوال کردم درباره مردی که با زنی ازدواج موقت کرده است؛ آیا جایز است که [بعدا] با دختر وی ازدواج کند؟
فرمودند: خیر.
📚الكافي، ج5، ص422؛ قرب الإسناد، ص366
☀️ب. محمد بن مسلم میگوید:
از امام صادق ع درباره مردی پرسیدم که کنیزی را از مردی خریده بود [که آن مرد با وی نکاح کرده بود]، سپس وی را آزاد کرد و با او ازدواج نمود و برایش فرزندی آورد؛ آیا صاحب اول آن میتواند با دختر وی ازدواج کند؟
فرمود: خیر، آن دختر بر وی حرام است چرا که ربیبه [= دختر همسر] اوست؛ و در این مورد: زن آزاد و کنیز یکسانند؛ سپس این آیه را تلاوت فرمود: و «ربیبههایی [دختران همسری] که در دامان شمایند.»
📚النوادر(للأشعري)، ص121؛ الكافي، ج5، ص433؛ تفسير العياشي، ج1، ص230
@yekAaye
☀️11) از امام باقر ع سوال میشود درباره مردی که با زنی ازدواج کرد و به سر [= بدون روسری] ویا برخی از قسمتهای بدن وی [که پوشش آن بر زن واجب است] نگاه کرد [یعنی نزدیکی نکردند اما مرد به موها و بدن زن که فقط دیدنش بر محارم جایز است، نگاه کرده] آیا [در صورتی که از هم جدا شوند] جایز است که با دختر وی ازدواج کند؟
فرمود: خیر؛ اگر جایی از وی را دید که دیدنش بر نامحرمان حرام است، سزاوار نیست که با دختر وی ازدواج کند.
📚الكافي، ج5، ص422؛ دعائم الإسلام، ج2، ص233
@yekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️12) عمر بن اذینه با سند خویش از حسن بصری نقل میکند که:
رسول الله با زنی از قبیله بنی عامر بن صعصعه ازدواج کرد که نامش «سنی» بود و از زیباترین زنان زمانه خویش بود؛ چون چشم عایشه و حفصه بر او افتاد گفتند: این با زیباییاش دیگر ارج و قربی برای ما نزد پیامبر باقی نخواهد گذاشت؛ پس [برای اینکه بین او و پیامبر را به هم بزنند] به او گفتند: مبادا طوری رفتاری کنی که پیامبر حرصی از تو نسبت به روابط با خویش احساس کند! چون بر پیامبر داخل شد و پیامبر خواست دست نوازش بر سر و روی او بکشد، گفت به خدا پناه میبرم! و دست پیامبر را عقب زد! [با برخوردهایی که کرد] پیامبر [نهایتا بدون اینکه با او نزدیکی کند] او را طلاق گفت و وی را به نزد خانوادهاش برگرداند.
همچنین رسول الله ص با زنی از قبیله کنده به نام دختر ابی جون ازدواج کرد؛ وقتی که ابراهیم دختر ماریه قبطیه از دنیا رفت، این زن گفت: اگر وی واقعا پیامبر بود پسرش نمیمرد! پیامبر وی را نیز پیش از اینکه با او نزدیکی کند نزد خانوادهاش فرستاد. [= او را هم طلاق داد].
چون رسول الله ص از دنیا رفت و ابوبکر حکومت را به دست گرفت: این دو زن عامری و کندی نزد ابوبکر آمدند در حالی که مورد خواستگاری قرار گرفته بودند [و طبق آیه 6 سوره احزاب، زنان پیامبر به منزله مادران مسلماناناند و کسی حق ازدواج با آنان را ندارد]. ابوبکر و عمر با هم مشورت کردند و به آنها گفتند: اگر دلتان میخواهد در پرده بودن [عمل به آیه 53 سوره احزاب، که زنان پیامبر را از رابطه با نامحرمان برحذر میدارد] انتخاب کنید و اگر دلتان میخواهد لذت جنسی را برگزینید؛ و آن دو لذت جنسی را برگزیدند و ازدواج کردند؛ یکی از دو مردی که با آنها ازدواج کرد مبتلا به جذام شد و دیگری هم دیوانه شد.
☀️عمر بن اذینه میگوید:
این حدیث را نزد زراره و فضیل بازگو کردم؛ هردو از امام باقر ع روایت کردند که خداوند عز و جل هیچ چیزی را نهی نکرد مگر اینکه در آن عدهای عصیان کردند تا جایی که حتی با زنان پیامبر ص هم بعد از وی ازدواج کردند و همین حکایت زنان عامری و کندی را بازگو کرد؛ و سپس فرمود: اگر از آنها سوال میکردید درباره مردی که با زنی ازدواج کرده و سپس پیش از آنکه با وی نزدیکی کند وی را طلاق داده است، آیا جایز است با دختر وی ازدواج کند، خودشان میگفتند جایز نیست؛ در حالی که [طبق آیه 6 سوره احزاب] حرمت رسول الله بالاتر از حرمت پدرانشان بود.
☀️همچنین با سند دیگری از زراره نقل شده که از امام باقر ع روایت کرد که ایشان شبیه همین واقعه را تعریف کردند و فرمودند: و آنان، اگر که مومن بودند، جایز نمیدانستند که با مادران خویش ازدواج کنند؛ در حالی که حرمت زنان پیامبر [مطابق با آیه 6 سوره احزاب] همانند حرمت مادرانشان بود.
📚الكافي، ج5، ص421
@yekaye
👇متن حدیث👇
📖د. وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ
☀️13) از ابوجارود روایت شده است که:
امام باقر ع به من فرمود: ابا جارود! در مورد امام حسن و امام حسین علیهما السلام به شما چه میگویند؟
گفتم: بر ما انکار میکنند که آنان را پسران رسول الله ص [مورد خطاب با تعبیر: یا ابن رسول الله ص] میخوانیم.
فرمود: شما در جوابشان چگونه احتجاج میکنید؟
گفتم: به سخن خداوند عز و جل در مورد حضرت عیسی ع احتجاج میکنیم که فرمود: «و از نسل او داوود و سليمان و ايوب و يوسف و موسى و هارون را؛ و اين گونه، نيكوكاران را پاداش مىدهيم؛ و نیز زکریا و یحیی و عیسی ع را» (انعام/84-85) و اینکه عیسی بن مریم را از ذریه حضرت ابراهیم ع قرار داد.
فرمود: آنان در جواب شما چه میگویند؟
گفتم: میگویند گاهی فرزندِ دختر را جزء فرزند به حساب میآورند، اما هر چه باشد از صُلب او نیست.
فرمود: شما در جوابشان چگونه احتجاج میکنید؟
گفتم: به این سخن خداوند عز و جل به رسولش [در جریان مباهله] احتجاج میکنیم که فرمود: «پس بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و خویشتنمان و خویشتنتان را بیاورید» (آل عمران/61)
فرمود: آنان چه میگویند؟
گفتم: میگویند گاهی در کلام عرب چنین است که پسران فلان مرد است اما دیگری میگوید پسرانمان.
فرمود: اباجارود! از کتاب الله جل جلاله مطلبی به تو میدهم که نشان میدهد که آنان از صلب رسول اللهاند و جز کافر آن را رد نمیکند.
گفتم: فدایت شوم؛ آن چیست؟
فرمود: آنجا که خداوند متعال میفرماید: «حرام شد بر شما مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان» تا آنجایی که فرمود «و زنان پسرانتان که از صُلب شمایند»؛ از آنان بپرس که آیا برای رسول الله حلال بود که با همسران این دو امام ع ازدواج کند؟ اگر گفتند:بله، دروغ گفته و فاسق شدهاند؛ و اگر گفتند خیر، به خاطر این است که آن دو پسرانِ از صُلبِ اویند؛ و این ازدواج بر پیامبر ص حرام نشده جز بدین سبب که اینان از صُلبِ اویند.
📚الكافي، ج8، ص317؛
📚تفسير القمي، ج1، ص209 ؛
📚الإحتجاج (للطبرسي)، ج2، ص324-325
@yekAaye
☀️14) روایت شده است که
یکبار در مجلس مامون در مرو، حضرت امام رضا ع بود و جماعتی از علمای عراق و خراسان نیز بودند.
مامون گفت: از معنای این آیه به من خبر دهید که: «سپس این کتاب را به میراث دادیم به آنان که گلچین کردیم از بندگانمان» (فاطر/۳۲).
آن علما گفتند منظور خداوند عز و جل از این آیه همه امت است.
مامون به امام رضا ع رو کرد و گفت: یا اباالحسن! شما چه میفرمایید؟
امام فرمود: من مانند آنان نمی گویم، بلکه میگویم که منظور خداوند عترت پاک است.
مامون گفت: چگونه این را فقط مخصوص عترت، و نه بقیه امت، میدانی؟
🔹حضرت استدلالهایی آورد که پارهای از آنها قبلا گذشت.
در فرازی از این گفتگو علمای مذکور به امام رضا ع عرض میکنند که آیا خداوند این گلچین کردن را در جایی از کتابش تفسیر کرد؟
امام ع فرمودند: غیر از مواردی که مربوط به بطون قرآن است، در دوازده موقعیت و جایگاه در ظاهر کتاب آن را تفسیر کرد؛ و
سپس شروع به توضیح این موارد کردند؛
تا اینکه رسیدند به دهمین مطلب:
و امّا دهم: اين فرمايش خداى عزّ و جلّ در آيه تحريم است: «بر شما حرام شده است [ازدواج با] مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان» تا آخر آيه )نساء/23)، به من بگوئيد چنانچه پيامبر زنده بود آيا جايز بود كه با دختر من یا دختر پسرم يا با هر دخترى از نسل من ازدواج كند؟
گفتند: خير.
فرمود: حال بگوئيد: آيا چنانکه پیامبر ص زنده بود، روا بود كه با دختران یکی از شما ازدواج كند؟
گفتند: آرى!
فرمود: اين خود دليل آن است كه ما از آل اوئيم، و شما آل او نيستيد، چه اگر از آل او بوديد ازدواج دخترانتان بر او حرام بود چنان كه دختران من بر آن حضرت حرام است، زيرا ما از آل اوئيم و شما از امّت او؛ و اين تفاوت ديگرى است ميان آل و امّت، چرا كه آل از اوست، و امّت وقتی از آل او نیست، از او نيست،
اين هم مطلب دهم.
📚الأمالي( للصدوق)، ص532-533؛
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص239؛
📚تحف العقول، ص435
@yekAaye
📖ه. وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ
☀️15) از امام باقر ع یا امام صادق ع در خصوص مردی که در یک مجلس دو خواهر را به عقد خود درمیآورد روایت شده است:
او اختیار دارد که هریک را خواست به همسری برگزیند و دیگری را رها سازد؛ و نیز در مورد کسی که کنیزی داشته که با او نکاح کرده و سپس مادر یا دختر او را میخواهد خریداری کند، فرمودند: هرگز برایش حلال نیست.
📚الكافي، ج5، ص431
@yekAaye
☀️16) الف. از حضرت علی ع روایت شده درباره این سخن خداوند عز و جل که میفرماید «و [حرام شد بر شما] اینکه بین دو خواهر جمع کنید جز آنچه قبلا گذشته است»
فرمودند: یعنی اینکه با دو خواهر نکاح کنید؛ و اگر مردی با زنی نکاح کرد و سپس به سرزمین دیگری رفت و با خواهر وی نکاج کرد در حالی که نمی دانست این خواهر اوست، وقتی که خبردار شد باید بلافاصله از وی [= این دومی] جدا شود.
📚دعائم الإسلام، ج2، ص234
☀️ب. زراره میگوید:
از امام باقر ع در مورد مردی سوال کردم که در عراق با زنی ازدواج کرد؛ سپس به شام رفت و آنجا با زن دیگری ازدواج نمود که دست بر قضا این خواهر همان زن عراقی بود.
فرمود: باید بین او و زن شامی جدایی بیفکنند و با زن عراقیاش هم مادامی که عده زن شامی تمام نشده، نزدیکی نکند.
گفتم: اگر با زنی ازدواج کرد و سپس با مادر آن زن- در حالی که نمیدانست این مادر اوست- ازدواج کرد، چطور؟
فرمودند: چون نمی دانسته خداوند او را مواخذه نخواهد کرد؛ سپس فرمودند: هرگاه که فهمید این مادر اوست؛ دیگر به او نزدیک نشود و نیز با دختر هم نزدیکی نکند تا ایام عده مادر بسر آید؛ و چون ایام عده سپری شد جایز است که با دختر نکاح کند.
گفتم: اگر [خبردار نشد و] مادر مذکور هم برای وی فرزندی آورد چه میشود؟
فرمودند: این فرزندش است: هم پسرش محسوب میشود و هم برادر زنش!
📚الكافي، ج5، ص431
@yekAaye
☀️17) الف. از امام باقر ع سوال میشود درباره مردی که زنش را در حالی که باردار بوده طلاق میدهد؛ آیا تا پیش از اینکه وی وضع حمل کند، جایز است با خواهر وی ازدواج کند؟
فرمودند: خیر؛ ازدواج نکند تا اینکه زمان وی بسر آید.
📚الكافي، ج5، ص432
☀️ب. همچنین یکی از قضاوتهای حضرت امیر ع که از امام باقر ع روایت شده این است که:
دو خواهر بودند که مردی با یکی از آنها ازدواج کرد سپس در حالی که وی باردار بود او را طلاق داد و به خواستگاری دومی رفت، و پیش از آنکه خوارش وضع حمل کند با این دومی ازدواج کرد؛ حضرت امیر ع دستور داد که از این دومی جدا شوند تا زمانی که آن خواهر اولی فرزندش را بزاید؛ سپس دوباره خواستگاری کند و به او دوباره مهریه پرداخت نماید.
📚الكافي، ج5، ص431؛ النوادر(للأشعري)، ص122؛ تهذيب الأحكام، ج7، ص285
☀️ج. یونس بن عبدالرحمن میگوید: نامه مردی که به امام رضا ع نامه نوشته بود را خواندم که نوشته بود: فدایت شوم: مردی با زنی ازدواج موقت انجام میدهد و زمانشان بسر میآید، آیا پیش از آنکه عده زن تمام شود جایز است که این مرد با خواهر آن زن ازدواج کند؟
و حضرت در پاسخ نوشته بودند که: خیر؛ تا عده وی تمام نشده حق ندارد با خواهرش ازدواج کند.
📚الكافي، ج5، ص431؛ النوادر(للأشعري)، ص125؛ تهذيب الأحكام، ج7، ص285
@yekAaye
☀️18) الف. از امام باقر ع روایت شده است:
اگر زنی توسط شوهرش خلع* شد برای مرد دیگر اشکالی ندارد که با خواهر وی ازدواج کند هرچند که عده زنش بسر نیامده باشد.
📚النوادر(للأشعري)، ص122
☀️ب. از امام صادق ع سوال شد درباره مردی که زنش از او خلع شده است؛ آیا جایز است که پیش از آنکه عده آن زن بسر آید وی از خواهرش خواستگاری کند؟
فرمودند: اگر زن کاملا از مرد بیزاری جسته و مرد امکان رجوع ندارد، برایش جایز است که از خواهر وی خواستگاری کند.
📚الكافي، ج5، ص432 ؛ تهذيب الأحكام، ج7، ص285
✳️ * خلع
نوع خاصی از طلاق است و در جایی است که مرد مایل به ادامه زندگی با زن است اما زن به ادامه زندگی با این مرد رضایت ندارد و با بخشیدن مالی (غالبا مقداری از یا کل مهریه) تقاضای طلاق میکند.
@yekAaye
☀️19) الف. علی بن ابی حمزه میگوید:
از امام کاظم ع درباره مردی سوال کردم که زنش را طلاق داده است، آیا جایز است با خواهر وی ازدواج کند؟
فرمودند: مادامی که عده آن زن تمام نشده، خیر.
و سوال کردم درباره مردی که دو خواهر کنیز را خریداری کرده است؛ آیا میتواند با هر دو نکاح کند؟
فرمودند:با یکی میتواند نکاح و نزدیکی کند، اما اگر با دومی هم نزدیکی کرد، اولی بر او حرام میشود مگر اینکه این دومی بمیرد یا از وی به طور کامل جدا شود؛ و نه به این صورت که دومی را بفروشد که بتواند به سراغ اولی برود، مگر اینکه این فروختن به خاطر این باشد که نیازمند فروش اوست ویا اینکه میخواهد با پول او صدقه دهد [یا: او را از باب صدقه آزاد کند] یا اینکه او بمیرد.
و از ایشان سوال کردم درباره شخصی که زنش مرده است، آیا میتواند با خواهرزنش ازدواج کند؟
فرمودند: بله، هر لحظهای که بخواهد. [یعنی برخلاف جایی که طلاق داده، اینجا نیاز نیست به اندازه عده وفات صبر کند]
☀️ب. همچنین حلبی روایت کرده که از امام صادق ع سوال کردم درباره مردی که دو خواهر کنیز را خریداری میکند و ابتدا با یکی و سپس بر اثر جهالت [درباره حکم شرعی یا ندانستن اینکه این دو خواهرند]با دیگری نکاح و نزدیکی میکند.
فرمودند: اگر با دیگری از روی جهالت نزدیکی کرده، اولی بر او حرام نمیشود؛ و اگر در حالی که میدانسته دومی بر او حرام است به سراغ وی رفته، هردو بر وی حرام میشوند.
📚الكافي، ج5، ص432-433
@yekAaye
☀️20) الف. از امام صادق ع روایت شده است که از امام باقر ع سوال شد درباره دو خواهر که هر دو کنیز یک مرد هستند؟
ایشان فرمودند:حضرت علی ع فرمود: آیهای این دو را حلال کرده و آیه دیگری این دو را حرام کرده و من خودم و فرزندانم را از چنین کاری برحذر میدارم.
📚تهذيب الأحكام، ج7، ص289
✅شبیه این چنین موضعگیریای از حضرت امیر ع در تفسير العياشي، ج1، ص232 و نیز از طرق اهل سنت (مثلا در الدر المنثور، ج2، ص137 ) هم روایت شده است؛
🔹شیخ طوسی در همین منبع فوق مقصود حضرت را اینچنین بیان کرده است که: «آیهای که این دو را حلال کرده، آیهای است که اجازه میدهد یک نفر مالک هردو شود؛ و آیهای که حرام کرده، آیهای است که درباره نکاح و نزدیکی با این دوخواهر است، نه صرف ملکیت این دو»
🔹ولی برخی مانند فیض کاشانی (در تفسير الصافي، ج1، ص437) بر این باورند که مقصود از دو آیهای که حلال و حرام کرده، به ترتیب دو آیهی «وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ إِلَّا عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ: و كسانى كه دامن خود را حفظ مىكنند، مگر بر همسران خود يا كنيزانشان كه [در اين صورت] مورد نكوهش نيستند.» (مومنون/5-6 و معارج/29-30) و «وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ: و [حرام است که] بین دو خواهر جمع کنید» (نساء/23) بوده و این سخن حضرت در مقام تقیه بوده است؛
و به عنوان شاهد نظر خود به این حدیث اشاره کردهاند:
☀️ب. معمر بن یحیی میگوید: از امام باقر ع سوال کردم درباره آنچه مردم از حضرت علی ع روایت میکنند که درباره برخی از روابط جنسی ایشان فرمودند که نه بدان امر و نه از آن نهی میکنم و فقط خودم و فرزندانم را از این کار برحذر میدارم . گفتم چگونه چنین چیزی ممکن است؟
فرمود: آیهای آن را حلال کرده و آیه دیگری آن را حرام کرده است.
گفتم: آیا در این صورت این گونه نیست که یکی از آنها توسط دیگری نسخ شده است؛ یا اینکه هردو جزء آیات محکم هستند و سزاوار است به هر دو عمل شود؟
فرمود: وقتی فرموده که خودم و فرزندانم را از این کار برحذر میدارم مقصود را برای شما روشن کرده است.
گفتم: چه چیزی مانع میشد که این مطلب را برای مردم تبیین کند؟
فرمود: ترس این داشت که از او اطاعت نکنند [= این را بهانهای قرار دهند که سر به مخالفت با او بردارند] و اگر علی ع جایگاهش استوار میشد کتاب الله و حق را بتمامه اقامه میفرمود.
📚الكافي، ج5، ص556
@yekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
📖و. أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ
☀️21) در منابع اهل سنت روایت شده است که فیروز دیلمی مسلمان شد در حالی که قبلا با دو خواهر ازدواج کرده بود؛ پیامبر اکرم ص به او فرمود: هر یک از آن دو را که میخواهی طلاق بده.
📚الدر المنثور، ج2، ص136
أخرج أحمد و أبو داود و الترمذي و حسنه و ابن ماجة عن فيروز الديلمي انه أدركه الإسلام و تحته اختان؛
فقال له النبي صلى الله عليه و [آله و] سلم: طلق أيتهما شئت!
@yekaye
☀️22) الف. از امام صادق ع روایت شده است که:
مقصود از «غیر از آنچه قبلا گذشته است» زمان حضرت یعقوب ع میباشد.
📚نهج البيان (للشیبانی)، ج1، ص86 (به نقل از البرهان، ج2، ص54)
☀️ب. از امام رضا ع از پدرانشان از امام حسین ع روایت کردهاند که یکبار امیرالمومنین ع در مسجد کوفه بودند که مردی از اهل شام بلند شد و گفت: من سوالاتی دارم.
حضرت فرمود: برای فهمیدن بپرس نه برای ایراد گرفتن. فرازهای این این پرسشها قبلا گذشت. در فرازی از این گفتگو آمده است:
از ایشان سوال کرد درباره کسی که بین دو خواهر جمع کرد.
فرمود: حضرت یعقوب بین حبار و راحیل [دختران لابان، که دومی، مادر حضرت یوسف ع و بنیامین بود] جمع کرد. اما این بعدا [در اسلام] حرام شد و خداوند فرمود «و [حرام است بر شما که] جمع کنید بین دو خواهر»
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص242
☀️ج. مروان بن دینار میگوید: از امام کاظم ع سوال کردم چرا برای مرد جایز نیست که بین دو خواهر جمع کند؟
فرمودند: برای در امان ماندن اسلام؛ و در سایر ادیان این را میبینی!
📚علل الشرائع، ج2، ص: 498
@yekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
🏴 فرارسیدن ایام تاسوعای حسینی تسلیت باد 🏴