eitaa logo
یک آیه در روز. گزیده
303 دنبال‌کننده
111 عکس
10 ویدیو
21 فایل
مطالب این کانال گزیده‌ای است از کانال یک آیه در روز، برای کسانی که فرصت مرور همه مطالب آن را ندارند: https://eitaa.com/yekaye توضیحی درباره کانال یک آیه در روز: https://eitaa.com/yekaye/917
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️4) از امام صادق ع روایت شده است که هنگامی که ابوبکر هلاک شد و عمر را به جای خود منصوب کرد، عمر به مسجد رفت و در آنجا نشسته بود که مردی بر او وارد شد و گفت: ای امیرمومنان! من مردی از یهود و از دانشمندانِ آنان هستم؛ و می‌خواهم سوالاتی از تو بپرسم که اگر پاسخ دادی، مسلمان می‌شوم. گفت: آنها چیست؟ گفت سه تا و سه تا و یکی است؛ اگر می‌خواهی از خودت بپرسم واگر در میان قومت کسی داناتر از تو هست مرا به سوی او راهنمایی کن! گفت: برو از آن جوان بپرس! و به حضرت علی ع اشاره کرد. او نزد حضرت علی ع آمد و سوالش را تکرار کرد. حضرت فرمود: چرا گفتی سه تا و سه تا و یکی؛ و نگفتی هفت تا؟ گفت: به خاطر اینکه اگر سه تای اول را نگفتی دیگر سوالات بعدی را نخواهم پرسید. فرمود: اگر پاسخت را بدهم مسلمان می‌شوی؟ گفت: بله. فرمود: بپرس! گفت: از تو می‌پرسم درباره اولین سنگی که بر روی زمین [توسط شخصی معین] گذاشته شد؛ و اولین چشمه‌ای که در زمین جاری شد؛ و اولین درختی که رویید! فرمود: ای یهودی! شما می‌گویید اولین سنگی که روی زمین گذاشته شد آن است که در بیت‌المقدس است و دروغ می‌گویید؛ بلکه [اولین سنگ] آن سنگی است که آدم از بهشت فروآورد. گفت: به خدا سوگند که راست گفتی؛ که همانا این مطلب به خط هارون و به املای موسی [نزد ما] موجود است. فرمود: شما می‌گویید اولین چشمه‌ای که در زمین جاری شد؛ چشمه‌ای است که در بیت‌المقدس است؛ و دروغ می‌گویید؛ بلکه آن چشمه زندگانی‌ای است که یوشع بن نون [= که همراه حضرت موسی ع برای یافتن خضر رفته بود؛ کهف/61-64‌] ماهی‌اش را در آن شست [= که ماهی با تماس با آب زنده شد و به راه افتاد] و خضر از آن نوشید و هیچکس از آن نمی نوشد مگر اینکه زنده می‌ماند. گفت: به خدا سوگند که راست گفتی؛ که همانا این مطلب به خط هارون و به املای موسی [نزد ما] موجود است. فرمود: شما می‌گویید اولین درختی که رویید، زیتون است، اما دروغ می‌گویید؛ بلکه آن همان «عجوه»ای [= نوع خاصی از درخت خرما] است که حضرت آدم ع آن را همراه خویش از بهشت آورد. گفت: به خدا سوگند که راست گفتی؛ که همانا این مطلب به خط هارون و به املای موسی [نزد ما] موجود است. ... 📚الخصال، ج2، ص476-477 https://eitaa.com/yekaye/1821
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از یک آیه در روز
. 4⃣ «وَ جَعَلْنا فيها جَنَّاتٍ مِنْ ... أَعْنابٍ ... لِيَأْكُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ» از آیه‌هایی که خداوند قرار داده است باغ‌های انگور است، که ما از ثمرات آن استفاده می‌کنیم. 💠بحثی علمی درباره و ▪️درخت انگور که درخت مو نیز نامیده میشود درختچه‌ای است که به دور خودش می‌پیچد و بالا می‌رود. برگهای انگور دارای پنج لوب دندانه دار می‌باشد و گلهای آن کوچک ، مجتمع و بصورت خوشه ظاهر می‌شود. ▪️در طبّ سنّتی ایران، برای تعیین طبع هر دارو، برداری رسم می‌کنند که دو محور دارد: یکی مربوط به گرمی و سردی و دیگری مربوط به تری و خشکی است. هرکدام از این کیفیات چهارگانه دارای چهار درجه و هر درجه دارای 3 قسمت (اوّل، وسط و آخر) می‌باشد. انگور میوه ای است که طبیعت رسیده آن، در آخر درجه اوّل، گرم و تر است و گفته اند بسیار شیرین آن تا درجه دوم، گرم و تر است. بنابراین جزء بهترین مواد غذایی برای تغذیه انسان است.چون موافق طبع و مزاج و ارواح و قوای آدمی است. هر غذایی که این ویژگی را داشته باشد؛ یعنی در محدوده گرمی و تری معتدل باشد، می‌تواند در درازمدّت و بدون ایجاد عارضه مصرف شود. همین ویژگی است که انگور را تبدیل به غذایی خون ساز می‌کند.(مزاج خون هم گرم و تر است.) 🔺(البته در طب سنتی، متناسب با هر مزاجی ممکن است یک ماده مفید و یا مضر باشد و یا بسته به شرایط مختلف برای افراد مختلف این حالت متفاوت باشد که این بحث خاص خود را می‌طلبد) ▪️انگور علاوه بر خاصیت تغذیه‌ای، دارای خواص درمانی متعدد می‌باشد و نه تنها خود انگور (و غوره و پوت و هسته آن)، بلکه درخت انگور را هم از درخت‌هایی می‌دانند که اجزای مختلفش (بویژه برگ مو، دم انگور و پوست آن) دارای خواص درمانی می‌باشد 🔬با یک جستجوی ساده دهها مقاله علمی مستند درباره خواص درمانی انگور می‌توان یافت، که از باب نمونه می‌توانید به: 🔹 مقاله «بررسی ترکیبات و خواص دارویی انگور در درمان بیماریها» 🔖 (http://journals.nkums.ac.ir/index.php/ndnkh/article/view/1557) «گزارش تجربه و کارکرد بررسی اثرات فارماکولوژی انگور» 🔖 (http://journals.nkums.ac.ir/index.php/ICBPHC2/article/view/2485) مراجعه کنید. 🔬امروزه تحقیقات درباره خواص انگور از خود انگور هم فراتر رفته و حتی در خصوص 🔹اثرات آب انگور در درمان برخی بیماری‌های حاد قلبی 🔖(http://congress.tbzmed.ac.ir/nutcon/Abstract/5937) و نیز 🔹اثرات ضدباکتریاییِ عصاره هسته انگور 🔖 (http://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=272310 ) و نیز 🔹اثرات این عصاره در درمان برخی از بیماری‌های مربوط به روده 🔖 (http://goums.ac.ir/journal/article-1-660-fa.pdf ) و 🔹 چربی خون 🔖 (http://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=287076 ) و 🔹دیابت 🔖 (http://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=113730 ) انجام شده است. 🔹جالب اینکه خواص گیاه انگور در مراحل مختلف رسیدگی با هم فرق دارد و حتی گاه آثار درمانی متفاوتی دارند. این نیز از شگفتی‌هاست؛ چون تماماً بر روی یک پایه گیاه اتفاق می افتد. مثلاً غوره، چربی خون را کاهش می دهد، ولی انگور قند خون را افزایش می دهد و در صورتی که در خوردنش زیاده روی شود، می تواند به تجمع چربی منجر شود. سرکه نیز در تجزیه چربی دخالت دارد. 🔖(http://shiateb.com/Pages/docsSimpleView.aspx?langid=1&sel=1702) @yekaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
783) 🌺 ليَأْكُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتْهُ أَيْديهِمْ أَ فَلا يَشْكُرُونَ 🌺 💐 ترجمه تا بخورند از ثمره آن و آنچه به دستان خویش انجام داده‌اند [یا: در حالی که آن به دستان آنها انجام نشده است]؛ پس آیا باز هم سپاس نمی‌گزارند؟! سوره یس (36) آیه35 1397/4/8 15 شوال 1439 @yekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
📖توضیحی درباره اختلاف مصاحف 👆 قبلا بیان شد که ▪️در فرایند یکسان‌سازی مصاحف که عثمان انجام داد، پنج مصحف نهایی تهیه شد و در پنج منطقه اصلی جغرافیای اسلام در آن زمان (یعنی مدینه، مکه، کوفه، بصره و شام) قرار داده شد تا همگان از روی آن نسخه‌برداری کنند و بقیه مصاحف را نابود کردند؛ غیر از مصحف ابن‌مسعود، که در آن زمان با این اقدام مخالفت کرد و تا یکی دو قرن بعد هنوز این مصحف در دست بسیاری از مسلمانان یافت می‌شد. 🔖جلسه 660 http://yekaye.ir/al-kahf-18-79/ ▪️در همان مباحث اشاره شد که این مصاحف را بدون نقطه و اعراب نوشتند تا ظرفیت دربرداشتن برخی از قرائات دیگر را داشته باشد و تفاوت‌های مختصری هم در این مصاحف انجام شد، که یکی از نمونه‌هایش همین عبارت «وَ ما عَمِلَتْه» است که تصریح کرده‌اند که این عبارت در مصحف کوفه بدون «ه» و در مصاحف چهار شهر دیگر با «ه» نوشته شده است 📚(الکشاف، ج4، ص15) و جالب اینجاست که ظاهرا در مصحف ابن‌مسعود – که وی قرائت بر اساس مصحف خود را در کوفه تعلیم می‌داده است - نیز با ضمیر ثبت شده بوده 📚(معاني القرآن، ج2، ص377 ) و در واقع، روایت حفص از عاصم در اینجا بر اساس مصحفی نبوده که در خود کوفه افراد نسخه‌برداری می‌کرده‌اند. 🔹این از شواهد جالبی است که هم تنوع قرائت‌ها و مصاحف را نشان می‌دهد و هم نشان می‌دهد که قراء یک شهر – که چنانکه قبلا توضیح داده شد، متخصصان فن قرائت در آن زمان بودند – قرائات مختلف را سینه به سینه فراگرفته و به قرائات رایج در دیگر شهرها هم کاملا مسلط بودند و صرفا این نبوده که از روی مصحفی که در اختیار داشته اند قرائتی را انجام دهند. 🔖(توجه شود که قرائت عاصم که حفص از او روایت کرده، اساساً بر اساس مصحف عثمانی بوده، نه مصحف ابن‌مسعود؛ و البته در زمان وی، مصحف ابن‌مسعود در نزد وی و همشهریان او نیز کاملا شناخته شده و متداول بوده است.) @yekaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️1) نادر، خادم امام رضا ع گفته است: بچه‌ها میوه‌ای را خوردند اما آن را تا آخر نخوردند و دور انداختند. امام رضا ع فرمود:‌سبحان الله! اگر شما بی‌نیازید بسیاری از مردم نیازمندند؛ آنها را به کسانی که نیازمندند بدهید! 📚المحاسن، ج2، ص441 https://eitaa.com/yekaye/1837
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است: اشکالی ندارد که اگر کسی از کنار درخت میوه‌ای عبور کرد از میوه‌اش بخورد به شرطی که خرابی‌ای به بار نیاورد. [مثلا شاخه‌ای را نشکند و ...] 📚الكافي، ج3، ص569 https://eitaa.com/yekaye/1838
☀️3) از امام صادق ع از پدرانشان روایت شده که امیرالمومنین ع فرمودند: پیامبر اکرم ص این گونه بود که وقتی که میوه تازه‌ای می‌رسید آن را برمی داشت و می‌بوسید و روی چشم و دهانش می‌گذاشت و می‌فرمود: اللَّهُمَّ كَمَا أَرَيْتَنَا أَوَّلَهَا فِي عَافِيَةٍ فَأَرِنَا آخِرَهَا فِي عَافِيَةٍ. خدایا! همان گونه که ابتدای آن را به ما نشان دادی در عافیت و سلامتی؛ پایان آن را هم در عافیت به ما نشان بده! 📚الأمالي( للصدوق)، ص266 https://eitaa.com/yekaye/1839
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا