یک آیه در روز
✅ اطلاعیه دعوت به همکاری با عرض سلام خدمت همه همراهان کانال یک آیه در روز در آیاتی که در روزهای آی
.
✅ عطف به اطلاعیه قبلی،
https://eitaa.com/yekaye/1766
همچنان منتظر نکات تخصصی شما هستم.
یک آیه در روز
781) 🌺 وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْك
.
1⃣ «وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ»
در آیه قبل، به مساله معاد اشاره کرد
و در این آیه ظاهرا نشانهای بر معاد میآورد؛ و آن زنده شدن زمین مرده، و روییدن گیاهان جاندار از دل خاک بیجان است.
@yekaye
یک آیه در روز
781) 🌺 وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْك
.
2⃣ «وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ»
اینکه زمین مرده را زنده میکند و از آن دانهای بیرون میآورد را نشانه و آیهای «برای آنان» دانستهاست؛
اما آیه و نشانهای «بر چه چیزی»؟
🍃الف. بر قدرت بر معاد و زنده کردن تمام کسانی که هلاک شده بودند و کسی امید به بازگشتشان نداشت
📚(مجمعالبیان، ج8، ص661)
(با توجه به دو آیه قبل)
🍃ب. نشانهای برای وابستگی شدید آنان به خداوند، که آنان را به شکرگزاری و پیروی از تعالیم خداوند تشویق کند.
(از این جهت که بر «خوردن آنان» تاکید کرد و نیز با توجه به دو آیه بعد، و بویژه آیه35)
🍃ج. اینها نشانههایی از آفرینش و تدبیر است که بر ربوبیت خداوند دلالت میکند
📚(المیزان، ج17، ص85)
و در واقع، برهانی بر توحید و منزه دانستن خداوند از هرگونه شریک
(با توجه به باور مشرکانهای که در آیات قبل، به مخاطبان پیامبر نسبت داد؛ و نیز با توجه به آیه 36 که بر تنزیه خداوند و خالقیت مطلق او تاکید میورزد).
🍃د. ...
💠نکته تخصصی #آیهشناسی
این گونه نیست که یک چیز تنها برای یک امر بتواند نشانه قرار گیرد؛
بلکه یک #نشانه میتواند #نشانه_چندمنظوره باشد.
مثلا
❌علامت × هم میتواند نشانه عمل ضرب در حساب باشد، هم نشانه رد کردن و نپذیرفتن (در مقابل نشانه √) و ... .
در مورد آیات الهی هم لزوما این گونه نیست که هر آیهای فقط بر یک امر خاص دلالت داشته باشد؛
💢بلکه هر چیزی ممکن است از زوایای مختلف برای امور مختلفی آیه باشند؛ به طوری که اگر نگاه آیهبین انسان باز شود، هر پدیدهای از آفریدههای خدا و بلکه هر واقعهای که رخ میدهد، میتواند برای شخص او آیهای باشد که در حالی که حاوی نکاتی عام هست، راه سعادت شخص او را نیز به طور خاص نشان دهد.💢
@yekaye
یک آیه در روز
781) 🌺 وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْك
.
3⃣ «وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ ...»
بهترين دليل براى عموم مردم، آن است كه دائمى، عمومى، غير قابل انكار، ساده و همه جايى باشد.
📚(تفسير نور، ج9، ص539)
@yekaye
یک آیه در روز
781) 🌺 وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْك
.
4⃣ «وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ»
🔹آیا زمین واقعا آن گونه که ما تصور میکنیم موجودی بیجان است یا خداوند در او هم حیات جاری کرده است؟
🔹آیا اینکه دانه از دل زمین میروید تنها و تنها به عنصر حیات در دانه اشاره دارد؛ یا باید حیاتی هم در زمین باشد که بتواند به دانه در رویاندنش امداد رساند؟
🔹واقعا مرز موجود زنده و غیرزنده چیست؟
🔹ضمنا آیا پاسخ این سوال، پاسخی عقلی و فلسفی باید باشد یا پاسخی حسی و تجربی محض؟
🔺و اگر پاسخی عقلی و فلسفی است،
آیا چنین نیست که رشته زیستشناسی، علیرغم ظاهر تجربیاش، بشدت از پیشفرضهای فلسفی خاصی تغذیه میکند؟!
#علم_دینی
@yekaye
✅ با توجه به کثرت احادیث و نکات ناظر به این آیه، ان شاءالله فردا نیز به همین آیه اختصاص خواهد داشت.
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ چنانچه اشاره شد امروز نیز به ادامه بحث از آیه 33 سوره یس اختصاص خواهد داشت.
☀️2) از امام سجاد ع روایت شده است:
حضرت قائم - عجل الله تعالی فرجه الشریف – از مدینه راه میافتند تا به منطقه حفر* میرسند و به لحاظ آذوقه بشدت در تنگنا قرار میگیرند؛
[همانجا میخوابند] آنگاه صبح میکنند در حالی که برایشان محصولاتی روییده است؛
از آن می خورند و زاد و توشه برمیگیرند و این همان سخن خداوند متعال است که فرمود «و نشانهای برایشان همین زمین مرده است؛ آن را زنده گرداندیم و از آن دانهای بدر آوردیم که همانا از آن میخورند.»
سپس به مسیر خود ادامه میدهند تا به قادسیه میرسند در حالی که مردم در کوفه جمع شده و با سفیانی بیعت کردهاند!
📚سرور أهل الإيمان في علامات ظهور صاحب الزمان عج، ص100
[و ممّا ننقله من كتاب فضل بن شاذان المقدّم ذكره ما رواه الحسن بن محبوب] يرفعه إلى أبي خالد الكابلي، عن عليّ بن الحسين عليه السّلام، قال:
يَقْبلُ الْقَائِمُ ع مِنْ الْمَدِينَةِ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى الحفرِ وَ تُصِيبُهُمْ مَجَاعَةٌ شَدِيدَةٌ قَالَ فَيَصبحونَ وَ قَدْ نَبَتَتْ لَهُمْ ثَمَرَةٌ فيَأْكُلُونَهَا وَ يَتَزَوَّدُونَ مِنْهَا [وَ هُوَ] قَوْلُ الله تَعَالَى «وَ آيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ» ثُمَّ يَسِيرُ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى الْقَادِسِيَّةِ وَ قَدِ اجْتَمَعَ النَّاسُ بِالْكُوفَةِ وَ بَايَعُوا السُّفْيَانِيَّ.
✳️*پینوشت:
منطقه «الحفر» در شمال شرقی عربستان و در مسیر به سمت بصره و کوفه قرار دارد.
[در بحارالانوار، ج52، ص387 این کلمه به صورت «أجفر» ثبت شده که آن هم منطقهای نسبتا نزدیک به «الحفر» است و هر دوی اینها را در نقشه گوگل میتوانید مشاهده کنید]
@yekaye
☀️3) از امام کاظم ع درباره این سخن خداوند که میفرماید «زمین را بعد از مرگش زنده میگرداند (روم/50) روایت شده است:
[مطلب فقط] این نیست که با باران زندهاش کند؛ ولیکن خداوند مردانی را برمیانگیزاند که عدل را احیا میکنند و با احیای عدل زمین زنده میشود وقطعا اقامه حدود الهی برای زمین سودمندتر است از بارانی که چهل صبحگاه ببارد.
📚الكافي، ج7، ص174
أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُوسَى بْنِ سَعْدَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ أَبِي إِبْرَاهِيمَ ع فِيقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ «يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» قَالَ:
لَيْسَ يُحْيِيهَا بِالْقَطْرِ وَ لَكِنْ يَبْعَثُ اللَّهُ رِجَالًا فَيُحْيُونَ الْعَدْلَ فَتُحْيَا الْأَرْضُ لِإِحْيَاءِ الْعَدْلِ وَ لَإِقَامَةُ الْحَدِّ لِلَّهِ أَنْفَعُ فِي الْأَرْضِ مِنَ الْقَطْرِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً.
@yekaye