☀️3) روایت شده است که پس از اینکه ابوبکر کارگزاران حضرت زهرا س را از فدک بیرون کرد و آن را تصاحب نمود، حضرت زهرا س همراه جمعی از زنان به مسجد رفت و خطبهای خواندند. در اواخر خطبه خود روکردند با انصار و فرمودند:
پس چرا بعد از اینکه مطلب بیان شد گریختید و بعد از اینکه آشکار شد مخفی کردید و بعد از اینکه وارد معرکه شدید عهدشکنی نمودید و بعد از ایمان آوردن مشرک شدید؟ چه بد هستند «گروهى كه سوگندهاى خود را شكستند» بعد از اینکع عهد بسته بودند «و بر آن شدند كه پیامبر ص را بيرون كنند، و آنان بودند كه نخستينبار [جنگ را] با شما آغاز كردند، آيا از آنان مىترسيد؟ پس خدا سزاوارتر است كه از او بترسيد، اگر که مؤمن بودهايد.» (توبه/13).
بدانید که دیدم که تا ابد به امر دون [= دنیا] چسبیدهاید و کسی که که به قبض و بسط امور [= به دست گرفتن امور در شرایط گوناگون] سزاوارتر بود را دور کردید؛ و راحتی و سکون را برگزیدید و از فراخناک به تنگنا دلخوش نمودید؛ آنچه در ظرفِ [وجود] تان جمع شده بود را بیرون انداختید وآنچه را گوارا نوشیده بودید قی کردید؛ پس «اگر شما و همه كسانى كه در روى زميناند به خدا کفر ورزید، همانا خداوند بىنياز و ستوده است» (ابراهیم/8)...
بعد از سخنان حضرت زهرا ص، ابوبکر شروع کرد به توجیه کردن اقدامات خود، اما دوباره حضرت زهرا رو به مردم کردند و فرمودند:
ای جماعت مسلمان که به سرعت به سوی گفتههای باطل میشتابید و از کار قبیح زیانبار چشمپوشی میکنید؛ «آیا در قرآن تدبر نمیکنند یا بر دلهایشان قفل است؟!» (محمد/24) «نه چنين است، بلكه آن کارهای زشتی که مرتكب مىشدهاید زنگار بر دلهايتان نهاده است» (اقتباس از مطففین/14) پس [خداوندَ شنوایی و دیدگانتان را گرفته؛ و چه بد جایی برگشتید و بد چیزی نوشیدید و بدتر از آن رااز شما غصب کردند؛ به خدا سوگند که بار آن را سنگین و کمرشکن و پایانش را وبال گردن خواهید یافت هنگامی که پردهها کنار رود و سختیها پرده از نقاب برگیرد «و آنچه حسابش را نمىكردید، از جانب خدا برايتان آشكار گردد.» (اقتباس از زمر/47) «و باطلپیشگان در آنجا زیانکار شوند» (غافر/78) ...
📚الإحتجاج (للطبرسي)، ج1، ص103-106؛ مناقب آل أبي طالب، ج2، ص206 ؛
رَوَى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّهُ لَمَّا أَجْمَعَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ عَلَى مَنْعِ فَاطِمَةَ ع فَدَكاً وَ بَلَغَهَا ذَلِكَ لَاثَتْ خِمَارَهَا عَلَى رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ أَقْبَلَتْ فِي لُمَةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا تَطَأُ ذُيُولَهَا مَا تَخْرِمُ مِشْيَتُهَا مِشْيَةَ رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّى دَخَلَتْ عَلَى أَبِي بَكْر ...
فَأَنَّى حُزْتُمْ بَعْدَ الْبَيَانِ وَ أَسْرَرْتُمْ بَعْدَ الْإِعْلَانِ وَ نَكَصْتُمْ بَعْدَ الْإِقْدَامِ وَ أَشْرَكْتُمْ بَعْدَ الْإِيمَانِ بُؤْساً لِقَوْمٍ «نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَ تَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» أَلَا وَ قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ إِلَى الْخَفْضِ وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ وَ نَجَوْتُمْ بِالضِّيقِ مِنَ السَّعَةِ فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ وَ دَسَعْتُمُ الَّذِي تَسَوَّغْتُمْ فَ «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيد»
... فَالْتَفَتَتْ فَاطِمَةُ ع إِلَى النَّاسِ وَ قَالَتْ مَعَاشِرَ الْمُسْلِمِينَ الْمُسْرِعَةَ إِلَى قِيلِ الْبَاطِلِ الْمُغْضِيَةَ عَلَى الْفِعْلِ الْقَبِيحِ الْخَاسِرِ «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها؟» «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِكُمْ» مَا أَسَأْتُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ فَأَخَذَ بِسَمْعِكُمْ وَ أَبْصَارِكُمْ وَ لَبِئْسَ مَا تَأَوَّلْتُمْ وَ سَاءَ مَا بِهِ أَشَرْتُمْ وَ شَرُّ مَا مِنْهُ اغْتَصَبْتُمْ لَتَجِدُنَّ وَ اللَّهِ مَحْمِلَهُ ثَقِيلًا وَ غِبَّهُ وَبِيلًا إِذَا كُشِفَ لَكُمُ الْغِطَاءُ وَ بَانَ بإورائه [بِإِدْرَائِهِ] الضَّرَّاءُ «وَ بَدَا لَكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَحْتَسِبُونَ» «وَ خَسِرَ هُنالِكَ الْمُبْطِلُون» ...
📚این فرازها با اندک تفاوتی در عبارات، در بسیاری از منابع شیعه و سنی آمده است از جمله:
بلاغات النساء، ص29-30؛ السقيفة و فدك، ص100؛ دلائل الإمامة، ص120-122؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج16، ص213؛ و ...
@Yekaye
یک آیه در روز
847) 📖 وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً
.
1⃣ «وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً يُريدُ اللَّهُ أَلاَّ يَجْعَلَ لَهُمْ حَظًّا فِي الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ»
اگر در جهان عدهای خلاف دستورات خدا و بلکه در مخالفت با خود خداوند گام برمیدارند و بلکه در این زمینه شتاب میگیرند و با دیگران مسابقه میدهند، جای نگرانی نیست❗️
نظام عالم از دست خدا بیرون نرفته است و این هم درون مقدرات الهی است؛
وقتی خداوند به انسان اختیار داده، قرار نیست که همه بهشتی شوند‼️
🤔عدهای هم خواهند بود که راه جهنم را چنان برگزینند که در آخرت هیچ بهرهای از خوبی نداشته باشند و بشدت عذاب شوند.
@Yekaye
یک آیه در روز
847) 📖 وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً
.
2⃣ «الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ»
برخی انسانها زیر بار حق نمیروند❗️
اما برخی هم هستند که در زیر بار حق نرفتن شتاب میگیرند و بلکه با دیگران در این زمینه مسابقه میدهند‼️
(در نکات ادبی اشاره شد که فرق «یُسارع» با «یسرع» این است که «یسارع»، سرعت گرفتنی است که با ملاحظه سرعت دیگران بر سرعت خود میافزاید).
https://eitaa.com/yekaye/3443
📝ثمره #اخلاقی_اجتماعی
گاهی انسان بقدری فطرتش محجوب میگردد که در بدیها سبقت میگیرد و بدیها برایش به صورت ارزش درمیآید‼️
🚫یکی از بدیهای تمدن غرب این است که فرو رفتن در شهوترانی را به یک ارزش تبدیل کرده است:
🔻ابتدا حجاب و پوشش زنان را به بهانه آزادی مرتبا کم کردند و برداشتند؛
🔻سپس زناکاری را به اسم آزادی آزاد و بلکه به اسمهای گوناگون مانند ازدواج سفید، دوستی دختر و پسر، و ... تشویق کردند؛
🔻امروزه از لواط به عنوان حقوق اقلیتهای جنسی دفاع میکنند
🔻و انواع سایتهای و شبکههای مجازی و حقیقی راهاندازی شده که هرکس بخواهد هر نوع فحشایی که به مخیلهاش خطور میکند انجام دهد، برایش براحتی میسر باشد‼️
🔻وضعیت به گونهای درآمده که به خاطر کثرت ولدالزناها * نوشتن نام پدر در شناسنامه برداشته شده و امروزه منکری به نام «لواط» معروف گردیده تا حدی که ایران هر ساله به خاطر عدم اجازه این خطای فاحش انسانی، متهم به نقض حقوق بشر میشود‼️
🤔آیا اینها مصادیقی از سرعت گرفتن به سوی کفر نیست⁉️
و عجیبتر اینکه آیا این تمدن قبله آمال بسیاری از افرادی که خود را مسلمان میدانند، قرار نگرفته است؟!
✳️* در اغلب کشورهای اروپایی آمار فرزندانی که بدون پدر به دنیا میآیند در سال 2016 بین 40-60 درصد است:
🌐https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tps00018&plugin=1
در آمریکا این آمار از حدود 5 درصد در سال 1960 به 18 درصد در سال 1980 و به 41 درصد در سال 2009 رسیده است:
🌐https://www.childtrends.org/indicators/births-to-unmarried-women
🌐https://www.statista.com/statistics/276025/us-percentage-of-births-to-unmarried-women/
@Yekaye
یک آیه در روز
847) 📖 وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً
.
3⃣ «وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ ...»
سختیهای مسیر تبلیغ دین چنان است که حتی پیامبر ص هم نیاز به تسلی دادن دارد❗️
@Yekaye
یک آیه در روز
847) 📖 وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً
.
4⃣ «وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً»
واضح است که این تعبیر که «مبادا تو را غمگین کنند کسانی که در کفر میشتابند، که آنان هرگز هیچ زیانی به خداوند نخواهند رساند» تسلی دادنی است از جانب خداوند به پیامبر اکرم ص.
چرا خداوند وی را چنین تسلی میدهد؟
🍃الف. چه بسا پیامبر با دیدن اینان در برخی از افراد با خود گمان میکرده که مبادا من کمکاری کرده ویا کارم را درست انجام ندادهام که اینان چنین به سوی کفر و نفاق و ارتداد میشتابند؛ و خداوند وی را دلداری میدهد که این تقصیر تو نیست؛ چیزی است که خود در پیش گرفتهاند و در تقدیر الهی، این نتیجهای است که بر عمل خود آنان مترتب شده است.
📚(مجمع البیان، ج2، ص891)
🍃ب. این تسلی اگرچه خطاب به پیامبر ص است اما در واقع منظورش به هر مومنی است و از این جهت که گاه مومنان با دیدن غلبههای ظاهری کافران چهبسا دچار این توهم شدند که مبادا آنها دارند بر خداوند غلبه میکنند و خداوند هشدار میدهد که چنین نیست، آنها هیچ ضرری به خدا نمیتوانند برسانند؛ بلکه هر کاری که از آنان سر میزند درون تدبیرهای الهی است.
📚(المیزان، ج4، ص63)
🍃ج. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
847) 📖 وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً
.
5⃣ «وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ ...»
مقصود از کسانی که در کفر میشتابند، چه کسانیاند؟
🍃الف. منافقان
📚(مجاهد و ابن اسحاق، به نقل مجمع البیان، ج2، ص891)
🍃ب. کسانی که از دین مرتد شدند.
📚 (جبائی، به نقل مجمع البیان، ج2، ص891)
🍃ج. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
847) 📖 وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً
.
6⃣ «وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً»
آرامش خود را حفظ كنيد، كه تلاشهاى کسانی که در مسیر کفر میشتابند در محو اسلام بىاثر است.
📚(تفسير نور، ج2، ص204)
@Yekaye
یک آیه در روز
847) 📖 وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً
.
7⃣ «وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ ... يُريدُ اللَّهُ أَلاَّ يَجْعَلَ لَهُمْ حَظًّا فِي الْآخِرَةِ»
⛔️شبهه
اینکه فرموده «خداوند میخواهد برای آنها بهرهای در آخرت قرار ندهد» آیا نشان نمی دهد که آنان مجبورند و آیا این خلاف عدل الهی نیست؟
💢پاسخ
خداوند خیر همگان را میخواهد؛ اما در عین حال به انسانها اختیار داده است؛ و در عین حال نظام عالم را به طوری قرار داده که نتیجه هر کاری به صاحبش برگردد.
پس اگر کسی بر اساس اختیار خود مسیر کفر و جهنم را در پیش گرفت، یعنی در نظامی که خداوند قرار داده نمیخواهد هیچ بهرهای در آخرت داشته باشد» و اینکه خدا چنان خواسته، نه به این معناست که «علیرغم میل آنان، چنین خواسته»! تا اینکه این را جبر ویا خلاف عدل الهی بدانیم؛
بلکه این تعبیر حقیقت و باطن «شتافتن آنان به سوی کفر» را شرح میدهد؛ یعنی از باب «وَ قَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَ عِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُم: و آنان نهایت مکر خود را به کار بستند در حالی که مکرشان نزد خداوند بود» (ابراهیم/46)
@Yekaye
یک آیه در روز
847) 📖 وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً
.
8⃣ « يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ ... يُرِيدُ اللَّهُ أَلَّا يَجْعَلَ لَهُمْ حَظًّا فِي الْآخِرَةِ»
مهلت دادن به كفّار، سنّت الهى است، نه آنكه نشانه ناآگاهى و يا ناتوانى خداوند باشد.
📚 (تفسير نور، ج2، ص204)
@Yekaye
یک آیه در روز
847) 📖 وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً
.
9⃣ «الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ ... يُريدُ اللَّهُ أَلاَّ يَجْعَلَ لَهُمْ حَظًّا فِي الْآخِرَةِ»
محروميّت انسان در آخرت، ناشى از عملكرد او در دنياست.
📚(تفسير نور، ج2، ص204)
@Yekaye
یک آیه در روز
847) 📖 وَ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً
.
🔟 «الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ ... يُريدُ اللَّهُ أَلاَّ يَجْعَلَ لَهُمْ حَظًّا فِي الْآخِرَةِ»
حضور در ميدان كفر، انسان را از دريافت رحمت الهى محروم مىكند.
📚(تفسير نور، ج2، ص204)
@Yekaye