.
2⃣ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ»
چنانکه در نکات ادبی اشاره شد احتمالات متعددی برای نقش نحوی «شهوة» در این آیه مطرح است، که از هر احتمال معنای خاصی را استنتاج کرد:
🍃الف. اگر «شهوة» حال باشد؛ آنگاه یعنی: سراغ مردان میروید در حال شهوت، یعنی چنان حال شهوت بر شما غلبه کرده که متوجه قبح کارتان نیستید.
📚(حوفی و ابنعطیه، به نقل از البحر المحیط، ج5، ص100)
🍃ب. اگر مفعول له باشد، آنگاه یعنی به خاطر شهوت دنبال مردان میروید، یعنی چیزی جز شهوت محرک رفتن شما به سوی مردان نیست؛ و چه مذمتی بالاتر از این، که همچون حیوانات شدهاید که به جای اینکه با عقل و بررسی به کاری اقدام کنید، صرفا به خاطر شهوت اقدام میکنید.
📚(ابوالبقاء و زمخشری، به نقل از البحر المحیط، ج5، ص100)
🍃ج. ...
@Yekaye
.
3⃣ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ؛ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»
حرف «بل» اصطلاحا برای «اضراب» (کنار زدن مطلب قبلی، و مطرح کردن مطلبی بیش از مطلب قبلی) میباشد.
درباره اینکه چرا در اینجا این تعبیر آمده و مثلا با حرف «و» مطلب به مطلب قبلی عطف نشد، می توان گفت که
💢اینجا در مقام توبیخ و مواخذه آنان است و بیان این است که:
مساله صرفا یک دلخواه و شهوت نیست؛
بلکه آنچه ریشه این دلخواههای شماست اسرافکاری شماست؛
به تعبیر دیگر،
مساله فقط این نیست که افرادی شهوترانی هستید [چرا که زناکاران هم افرادی شهوترانند]
بلکه علت اینکه شهوترانیتان را تا مردان هم گسترش دادهاید این است اساساً بنایتان برگذشتن از همه حدود است؛
شبیه همان که در جای دیگر فرمود: «وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُون» (شعراء/166)
📚(البحر المحیط، ج5، ص101).
💢به تعبیر دیگر،
می خواهد بفرماید همجنسگرایی فقط شهوترانی نیست؛
بلکه اساسش روالهای طبیعی و متعارفی که خداوند قرار داده را به هم زدن است.
@Yekaye
.
4⃣ «إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»
می دانیم که آوردن اسم فاعل، به جای فعل، در زبان عربی، دلالت بر ثبوت و استقرار شدید مطلب دارد؛
پس،
اینکه کار آنان – که یک نوع اسراف و خروج از حد است - را با تعبیر «مسرفون» آورد؛ و نفرمود «بل انتم تسرفون» بدین جهت است که بر ثبوت اسراف در وجود آنان تاکید کند
📚 (البحر المحیط، ج5، ص101)
یعنی نشان دهد که کسانی که به عمل همجنسگرایانه روی میآورند، انحرافشان صرفاً یک انحراف ساده و موقت نیست؛
بلکه انحراف و از حد و اندازه خود گذشتن، در وجودشان تثبیت شده است.
@Yekaye
.
5⃣ «إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»
ارضاى شهوت از غير راه طبيعى، اسراف است و كسى كه راه طبيعى و فطرى را كنار بگذارد، مسرف است.
(تفسير نور، ج4، ص110)
@Yekaye
.
6⃣ «دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»
لواط، تجاوز به حقوق زنان در جامعه است.
📚(تفسير نور، ج4، ص110)
@Yekaye
853) 📖 وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ 📖
💢ترجمه
و جواب قومش چیزی نبود جز اینکه گفتند آنان را از سرزمینتان بیرون کنید؛ قطعاً آنان مردمانیاند که میخواهند پاک باشند!
سوره اعراف (7) آیه82
1397/9/12
25 ربیعالاول 1440
@Yekaye
🔹يَتَطَهَّرُونَ
▪️ماده «طهر» به معنای پاکی و پاکیزگی و زوال پلیدی میباشد
📚(معجم مقاييس اللغه، ج3، ص428)
▫️ و نقطه مقابل «نجس» و «قذر» (= پلیدی) میباشد؛ و شامل پاکی از هرگونه آلودگی مادی و معنوی میباشد، چنانکه برای پاکی از نجاست، پلیدیها، حیض، جنابت، نیتها و عقاید فاسد و اخلاق رذیله به کار میرود
📚(التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج7، ص153)
▫️و بدین ترتیب، تفاوت «طهارت» با «نظافت» (که در فارسی هر دو را پاکیزگی ترجمه میکنیم) در این است که طهارت هم در امور جسمانی و هم در امور معنوی به کار میرود اما نظافت عمدتا ناظر به امور ظاهری (بدن و لباس و …) میباشد
(الفروق فی اللغة، ص۲۵۹).
▪️وقتی این ماده در حالت ثلاثی مجرد به کار میرود (طَهَارَة و طُهْر) خود پاکی و منزه بودن از پلیدی مد نظر است؛
▪️ و وقتی در باب تفعّل و افتعال میرود (تطهّر و اطّهار) طهارت را اختیار کردن و پاک شدن مد نظر است
▪️و وقتی به باب تفعیل (تَطْهِير) میرود، چیزی را طاهر و پاک کردن
📚 (التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج7، ص153)
با این ملاحظه، اکنون میافزاییم که
▪️حالت ثلاثی مجرد این ماده، بویژه با مصدر «طُهْر» (پاکی، پاکیزگی) وقتی در مورد زنان به کار میرود نقطه مقابل «حيض» است و تعبیر «طَهُرَتِ [یا طَهَرَتِ] المرأة» به معنای برای وقتی که حیض او قطع میشود و از حیض پاک میشود، گفته میشود.
▪️وقتی به باب افتعال (اطّهار) میرود (وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا؛ مائده/6) به معنای غسل کردن میباشد
📚(كتاب العين، ج4، ص19)؛
🔸 و در آیه «فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یطهرن فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ ...» (بقره/222)، عبارت «حَتَّى یطهرن» هم به صورت «يَطْهُرْنَ» قرائت شده که به معنای «از حیض پاک شدند» است و هم به صورت «يَطَّهَّرْنَ» قرائت شده که به معنای «غسل کردند» میباشد
📚(مفردات ألفاظ القرآن، ص525)
▪️وقتی به باب تفعیل میرود به معنای پاک کردن است، که هم کاربردش در تطهیر مادی رایج است: «طَهِّرا بَيْتِي» (بقره/125) «وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ» (مدثر/4) و هم در تطهیر معنوی و روحانی: «لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً» (احزاب/33) ؛ «يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ» (آل عمران/42) «يا عيسى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا» (آل عمران/55) ؛ «لَهُمْ فِيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ» (نساء/57، بقرة/25» ویا در وصف قرآن کریم: «مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ» (عبس/14) ؛ «يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً» (بینه/2) ؛ «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» (واقعة/79)
▪️وقتی این ماده به باب تفعّل میرود (رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرينَ؛ توبه/108) غالبا در معنای منزه بودن و خویشتنداری از گناه و هر امر ناپسندی میباشد
📚(معجم مقاييس اللغه، ج3، ص428)
هرچند میتواند برای طهارت کردن با آب هم به کار رود
📚(كتاب العين، ج4، ص19)
چنانکه در آیه «فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرينَ» (بقره/222) کلمه «الْمُتَطَهِّرين» بر هر دو معنا میتواند دلالت داشته باشد. (کلمه «مُطَّهِّرين» هم در اصل «مُتَطَهِّرين» بوده است که «ت» در «ط» ادغام شده است)
💢البته در آیه «إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ» (أعراف/82) که سخن قوم لوط به لوط است، اگرچه میتواند در همین معنای «پاک بودن از بدیها و گناهان» باشد
📚(مفردات ألفاظ القرآن، ص525)؛
و نیز برخی از مشاهیر لغت این را به معنای خاص «پاک بودن از رابطه لواط» معرفی کردهاند
📚(تهذيب اللغة (ازهری)، ج6، ص100)،
اما چنانکه عموم اهل لغت تذکر دادهاند این گونه تعبیر در اینجا از باب تهکّم (مسخره کردن) است، بویژه که حضرت لوط قبلا به آنها پیشنهاد داده بود که به جای این کار، با دخترانش ازدواج کنند و تعبیر کرده بود که «هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ» (هود/78)
📚(مفردات ألفاظ القرآن، ص525؛ لسان العرب، ج4، ص506؛ مجمع البحرين، ج3، ص379؛ الطراز الأول، جلد8، ص322؛ تاج العروس، ج7، ص150)؛
شبیه تعبیر «جانماز آب کشیدن» در فارسی، که ظاهرش مدح است اما حقیقتش مسخره کردن است.
📿ماده «طهر» و مشتقات آن جمعا 31 بار در قرآن کریم به کار رفته است.
@Yekaye
☀️1) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
خیری نیست در قومی که نه خودشان اهل نصیحتاند و نه نصیحتکنندگان را دوست دارند.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص225
لَا خَيْرَ فِي قَوْمٍ لَيْسُوا بِنَاصِحِينَ وَ لَا يُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ.
@Yekaye
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است که پیامبر اکرم ص فرمودند:
منشینید نزد دعوتکنندهای که شما را از یقین به شک، و از اخلاص به ریا، و از تواضع به کبر، و از نصیحت و خیرخواهی به دشمنی، و از زهدورزی به رو آوردن به دلخواهها دعوت میکند.
📚مصباح الشريعة، ص21
قَالَ الصَّادِقُ ع قَالَ النَّبِيُّ ص
لَا تَجْلِسُوا عِنْدَ كُلِّ دَاعٍ مُدَّعٍ يَدْعُوكُمْ مِنَ الْيَقِينِ إِلَى الشَّكِّ وَ مِنَ الْإِخْلَاصِ إِلَى الرِّيَاءِ وَ مِنَ التَّوَاضُعِ إِلَى الْكِبْرِ وَ مِنَ النَّصِيحَةِ إِلَى الْعَدَاوَةِ وَ مِنَ الزُّهْدِ إِلَى الرَّغْبَةِ.
@Yekaye
☀️3) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
بیشترین [بزرگترین] بدی عبارت است از
🔻خوار و کوچک شمردنِ رنجش حاصل از موعظه فرد مهربان و خیرخواه؛
🔻و مغرور شدن به شیرینی حاصل از مدح فرد چاپلوس کینهتوز.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص226
أَكْبَرُ [أَكْثَرُ] الشَّرِّ فِي الِاسْتِخْفَافِ بِمُولِمِ عِظَةِ الْمُشْفِقِ النَّاصِحِ وَ الِاغْتِرَارِ بِحَلَاوَةِ ثَنَاءِ الْمَادِحِ الْكَاشِحِ.
@Yekaye
☀️4) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
کسی که امر زشت و قبیح را نیکو شمرد و از سخن نصیحتگر اعراض کند، توفیق نیابد.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص226
لَمْ يُوَفَّقْ مَنِ اسْتَحْسَنَ الْقَبِيحَ وَ أَعْرَضَ عَنْ قَوْلِ النَّصِيحِ.
@Yekaye
☀️5) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
چگونه از نصیحت و خیرخواهی بهرهمند شود کسی که از امور شرمآور لذت میبرد؟!
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص226
كَيْفَ يَنْتَفِعُ بِالنَّصِيحَةِ مَنْ يَلْتَذُّ بِالْفَضِيحَةِ؟!
@Yekaye
.
1⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ»
قوم لوط، نصیحت و خیرخواهی وی را با سفاهت پاسخ دادند
📚(مجمع البیان، ج4، ص685)
در واقع، جواب شایسته به لوط این بود که:
🔺یا به حقانیت سخن وی اعتراف کنند؛
🔺ویا چرایی نادرست بودن سخن او را نشان دهند؛
🔻همین که به جای پاسخ، به تهدید روی میآورند دلالت بر سفاهت و بیخِرَدیِ آنان دارد.
📚(المیزان، ج8، ص184)
در واقع،
آن همجنسگرایان وقتی که نه پاسخی به اعتراض لوط بر رفتارشان داشتند، و نه بهانهای برای بیرون کردن لوط، پاک و منزه بودن لوط را بهانه اخراج آنان قرار دادند❗️
🤔 ظاهرا خداوند با اشاره به این پاسخ آنها می خواهد نشان دهد که:
💢اعمال ناشایست و خلاف عفت، چنان عقل را تعطیل میکند که طهارت و پاکی افراد را دلیلی برای مجازات آنها میشمرد‼️
@Yekaye
.
2⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ»
اینکه به جای اینکه بگویند «از شهر بیرون برو!» گفتند «او را از شهرتان بیرون کنید» نشان میدهد که این سخن را خطاب به هم گفتند، نه به خود لوط؛
اما چرا؟
🍃الف. چنان به قدرت وبرتری خویش مغرور بودند که لوط را عددی حساب نمی کردند که مخاطب کلام خود قرار دهند.
🍃ب. خودشان از بیمنطقی خود در برابر حضرت لوط کاملا آگاه بودند؛ از این رو، پاسخی برای وی نداشتند؛ پس به هم رو کردند که به جای پاسخ دادن به وی، این مزاحم را از شهر خارج کنید!
🍃ج. چهبسا میخواهد نشان دهد که چگونه فضاسازی رسانهای کردند! همانند شبکه های شیطانی ماهواره ای، به صورت غیرمستقیم، اخراج آل لوط را به مردم القاء نمودند. (تدبر دریافتی از یکی از اعضای محترم کانال)
📚د. ...
@Yekaye
.
3⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ»
چرا برای اخراج او از شهری که خود لوط در آن میزیست، گفتند او را «از شهرتان» بیرون کنید؛
و نگفتند «از شهر خودش» یا «از این شهر» ویا ... ؟
🍃الف. از باب بیاعتنایی و کوچک شمردن حضرت لوط؛ که در مقابل آنان کاری نمی تواند بکند؛
در واقع،
با این تعبیر میخواستند بگویند اینجا شهر شماست؛
و اینها آمده اند اینجا ساکن شدهاند؛
و لوط هم که در اینجا عشیره و حامیانی ندارد؛
پس،
با خیال راحت کار خود را ادامه دهید، که آنان در مقابل شما نمیتوانند کاری از پیش ببرند❗️
📚(المیزان، ج8، ص184)
ظاهراً قرآن کریم با این تعبیر میخواهد نشان دهد که:
💢همجنسگرایان وقتی در مقابل سخن حق پاسخی ندارند، به تهدید رو میآورند.💢
🍃ب. شاید میخواهند نوعی استدلال ناسیونالیستی- لیبرالیستی ارائه کنند:
اینجا شهر شماست؛
و هر کاری که دلتان بخواهد در شهر خودتان میتوانید انجام دهید❗️
اگر آنها از رفتار شما خوششان نمیآید، مشکل خودشان است و آنان باید از این شهر بروند؛ نه اینکه شما را به دست برداشتن از کارتان وادار کنند❗️
🍃ج. مجرمان ، برای پاكان حقّی در اجتماع قائل نيستند.
📚(تفسير نور، ج4، ص111)
🍃د. ...
@Yekaye
.
4⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ»
💢در نهی از منكر، بايد آماده تبعيد و پذيرش مشكلات بود. 💢
📚(تفسير نور، ج4، ص111)
@Yekaye
.
4⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ»
🤔هر گاه در جامعهای فساد زياد شد، پاكان را منزوی میكنند و نهی از منكر و پاك بودن، جرم محسوب میشود.
📚 (تفسير نور، ج4، ص111)
@Yekaye
.
5⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ»
📜داستان قوم لوط به ما نشان میدهد:
همجنسگرایان، ابتدا با شعار آزادی (اینکه هرکس حق دارد هر کاری دلش میخواهد انجام دهد) وارد میدان میشوند؛
اما
🤔 اگر آزادی عمل پیدا کنند، آزادی و حقوق اولیه دیگران را هم سلب کرده، دیگران را مجبور به پیروی از کار خود خواهند کرد،
و
💢کارشان به جایی خواهد رسید که به کسانی که بخواهند پاک بمانند اجازه حضور در جامعه نخواهند داد❗️
@Yekaye
.
6⃣ «وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا ... إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ»
قوم لوط، بر لوط و پیروانش خرده میگرفتند که چرا با پرهیز از عمل شنیعِ همجنسبازی، خود را پاک نگه میدارند؟!
در واقع،
به خاطر طهارتپیشگی، که شایسته مدح است، بر آنان عیب می گرفتند.
📚(ابن عباس و مجاهد و قتاده، به نقل مجمع البیان، ج4، ص685)
💢یعنی، کسانی که به روالهای خلاف فطرت رو میآورند بقدری فطرتشان منحرف میشود که افراد را به خاطر پاکی و طهارتپیشگیشان مقصر میشمرند‼️
@Yekaye
.
7⃣ «قالُوا ... إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ»
قوم لوط، با آنكه به گناه عادت كرده بودند، امّا حضرت لوط و ياران او را پاك میدانستند.
📚(تفسير نور، ج4، ص111)
🤔یعنی حتی همجنسگرایان هم در عمق وجود خویش میفهمند که این عمل زشت و ناپاک است و کسانی که از این عمل خودداری می کنند اهل پاکی و طهارتاند.
@Yekaye