یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
🔟 «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ»
با توجه به اینکه عذابهای اخروی تجسم باطن اعمال در همین دنیاست،
شاید تعبیر «به گردنشان پیچانده میشود» تجسم این باشد که چگونه بخل میخواهد شخص را خفه کند‼️
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
11) «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا به»
انسان، در تصرّف اموال خود آزاد مطلق نيست.
(تفسير نور، ج2، ص210)
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
12) «سَيُطَوَّقُونَ»
حرف «س» برای آینده نزدیک است و حرف «سوف» برای آینده دور:
زمان برپايى قيامت، دور نيست.
📚(تفسير نور، ج2، ص210)
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
13) «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا به»
اسير مال شدن در دنيا، موجب اسارت در آخرت است.
(تفسير نور، ج2، ص210)
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
14) «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا به»
بدترين نوع شكنجه، شلاق خوردن از دست محبوبهاست. آنچه را در دنيا بخل ورزيدهايم، همان مايه عذاب ما مىشود.
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
15) «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ»
مقصود از «آنچه بدان بخل ورزیدند» که قرار است روز قیامت طوق گردنشان شود، چیست؟
🍃الف. زکاتی که بر آنان واجب شد و ادا نکردند.
🔖حدیث1 و 2 https://eitaa.com/yekaye/4754
🍃ب. حاجات نیازمندان، بویژه خویشاوندان، که توان برآورده کردنش را دارند، اما نمیکنند.
🔖حدیث 3 https://eitaa.com/yekaye/4756
🍃ج. پرداخت نکردن هرگونه هزینهای که ادای آن بر وی واجب باشد، از خمس و زکات گرفته، تا نفقه همسر و فرزند ویا والدینِ از کار افتاده، تا نیازمند واقعیای که توان کمک به او را داریم.
🔖حدیث4 https://eitaa.com/yekaye/4757
🍃د. کنایه از کتمان حقایق دینی و دریغ کردنِ آن از کسانی است که ناآگاهند.
🔖شأن نزول https://eitaa.com/yekaye/4752
🍃ه. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
16) «مَا كاَنَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلىَ مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتىَ يَمِيزَ الخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ... وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ ... هُوَ خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ»
خداوند بنایش بر این است که در میان کسانی که خود را مومن به دین او میپندارند، خبیث را از طیب جدا کند؛
یک راه مهمش امتحان با اموال و ثروت است که آیا شخص بخل میورزد یا خیر.
🤔جالب اینجاست که در جای دیگر، بخل ورزیدن را مقدمه نفاق معرفی کرده است:
«وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحينَ؛ فَلَمَّا آتاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَ تَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ؛ فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً في قُلُوبِهِم» (توبه/75-77)
@Yekaye
904) 📖 لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَريقِ 📖
💢ترجمه
بهدرستی که خداوند شنید سخن کسانی را که گفتند «همانا خداوند فقیر است و ما اغنیاییم.» بزودی خواهیم نوشت آنچه را گفتند و این را که آنان پیامبران را بناحق کشتند، و خواهیم گفت عذابِ حریق [= آتشی که میسوزاند و اثر از خود برجای میگذارد] را بچشید.
سوره آل عمران، (3) آیه 181
1397/12/6
19 جمادی الثانی1440
@Yekaye
🔹الْحَريقِ
▪️ماده «حرق» در معنای آتشی که با التهاب و حرارت شدید باشد بقدری شیوع دارد که برخی همین را معنای اصلی این ماده دانستهاند
(التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج2، ص201)
▪️ اما برخی اصل این ماده را در معنای اینکه چیزی را با حرارت و التهاب بوسیله چیزی حکاکی کنند و اثری از این در آن بگذارند دانستهاند، چنانکه عبارت «هو يَحْرُقُ عليك الأُرَّم غَيظاً» در عرب، به معنای دندانها را با غیظ و عصبانیت روی هم کشیدن است (أرّم به معنای «دندانها»ست)
(معجم المقاييس اللغة، ج2، ص43)
▫️در واقع، باید گفت اگرچه «حَرَق» و «حَریق» به معنای آتش به کار می رود، اما «حَرْقُ» به عنوان مصدر، و به معنای «با سوهان سائیدن» است (مجمع البيان، ج2، ص898) و حتی برخی از اهل لغت تذکر دادهاند که «حَرْقُ الشیء» در جایی است که حرارت بدون شعله تولید شود [که محصولِ به هم ساییدن است] و «حرق الناب» به معنای دندان به هم سائیدن است
(مفردات ألفاظ القرآن، ص229)
▫️ و همه اینها موید آن است که آتش از لوازم معنایی «حرق» بوده، نه اصل آن؛ هرچند که کسانی که اصل را «آتش» دانستهاند توجیهشان این است که چون آتش گرفتن اثری شدید در شیء آتش گرفته باقی میگذارد بدین مناسبت برای این گونه اثرگذاشتنها هم ماده «حرق» به کار رفته است. (التحقيق، ج2، ص201)
▪️اما هرچه باشد، در کاربردهای قرآنیِ این واژه، به نظر میرسد عموما معنای آتش مد نظر بوده است؛ غیر از یک مورد که آیه 97 سوره طه، در قرائتی [قرائت ابوجعفر، از قراء عشره؛ مجمع البيان، ج7، ص45] به صورت «لَنَحْرُقَنّه» قرائت شده، که آن را به معنای «آن را با سوهان میساییم و کاملا خُرد و ریز ریز میکنیم» دانستهاند
(معجم المقاييس اللغة، ج2، ص44 ؛ مفردات ألفاظ القرآن، ص229)
▪️ماده «حرق» وقتی به باب افعال یا تفعیل برود متعدی میشود چنانکه «حَرَّقَ» به معنای آتش زدن به کار رفته است: «إِلهِكَ الَّذي ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ» (طه/97) «حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ» (انبیاء/68) «قالُوا اقْتُلُوهُ أَوْ حَرِّقُوهُ فَأَنْجاهُ اللَّهُ مِنَ النَّار» (عنکبوت/24)
▪️و وقتی به باب افتعال برود، به معنای قبول آتش، یا همان «آتش گرفتن» است: «فَأَصابَها إِعْصارٌ فيهِ نارٌ فَاحْتَرَقَتْ» (بقره/266)
▪️در تفاوت بین «نار» و «سعیر» و «حجیم» و «جهنم» با «حریق» گفتهاند:
🔸نار که همان آتش است، اما سعیر (از ماده «سعر») آتش ملتهب است؛
🔸 زمانی از تعبیر «احراق» استفاده میشود که در حال سوزاندن چیزی باشد، از این رو «حریق» آتشی است که بسوزاند و نابود کند؛
🔸 «حجیم» از ماده «جحم» در جایی است که آتشی روی آتشی و گدازهای روی گدازهای دیگر قرار گیرد، چنانکه جاحمه، شدن التهاب آتش است و «جاحم الحرب» قسمتی از میدان جنگ است که شدیدترین درگیری در آنجا رخ میدهد؛
🔸 «جهنم» دلالت بر گودی بسیار عمیق میکند چنانکه «جهنام» به چاه خیلی گود گویند.
(الفروق في اللغة، ص307)
📿 ماده «حرق» جمعاً 9 بار در قرآن کریم به کار رفته است؛ که 5 بار به صورت «حریق» و همگی در ترکیب اضافیِ «عذاب الحریق» آمده است.
@Yekaye