یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
8⃣ «لا يَحْسَبَنَّ ... هو خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ»
حبّ دنيا، شرور را نزد انسان خير جلوه مىدهد.
(تفسير نور، ج2، ص210)
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
9⃣ «هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا»
قيامت، صحنه ظهور خير و شرّ واقعى است.
(تفسير نور، ج2، ص210)
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
🔟 «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ»
با توجه به اینکه عذابهای اخروی تجسم باطن اعمال در همین دنیاست،
شاید تعبیر «به گردنشان پیچانده میشود» تجسم این باشد که چگونه بخل میخواهد شخص را خفه کند‼️
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
11) «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا به»
انسان، در تصرّف اموال خود آزاد مطلق نيست.
(تفسير نور، ج2، ص210)
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
12) «سَيُطَوَّقُونَ»
حرف «س» برای آینده نزدیک است و حرف «سوف» برای آینده دور:
زمان برپايى قيامت، دور نيست.
📚(تفسير نور، ج2، ص210)
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
13) «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا به»
اسير مال شدن در دنيا، موجب اسارت در آخرت است.
(تفسير نور، ج2، ص210)
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
14) «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا به»
بدترين نوع شكنجه، شلاق خوردن از دست محبوبهاست. آنچه را در دنيا بخل ورزيدهايم، همان مايه عذاب ما مىشود.
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
15) «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ»
مقصود از «آنچه بدان بخل ورزیدند» که قرار است روز قیامت طوق گردنشان شود، چیست؟
🍃الف. زکاتی که بر آنان واجب شد و ادا نکردند.
🔖حدیث1 و 2 https://eitaa.com/yekaye/4754
🍃ب. حاجات نیازمندان، بویژه خویشاوندان، که توان برآورده کردنش را دارند، اما نمیکنند.
🔖حدیث 3 https://eitaa.com/yekaye/4756
🍃ج. پرداخت نکردن هرگونه هزینهای که ادای آن بر وی واجب باشد، از خمس و زکات گرفته، تا نفقه همسر و فرزند ویا والدینِ از کار افتاده، تا نیازمند واقعیای که توان کمک به او را داریم.
🔖حدیث4 https://eitaa.com/yekaye/4757
🍃د. کنایه از کتمان حقایق دینی و دریغ کردنِ آن از کسانی است که ناآگاهند.
🔖شأن نزول https://eitaa.com/yekaye/4752
🍃ه. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ
.
16) «مَا كاَنَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلىَ مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتىَ يَمِيزَ الخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ... وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ ... هُوَ خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ»
خداوند بنایش بر این است که در میان کسانی که خود را مومن به دین او میپندارند، خبیث را از طیب جدا کند؛
یک راه مهمش امتحان با اموال و ثروت است که آیا شخص بخل میورزد یا خیر.
🤔جالب اینجاست که در جای دیگر، بخل ورزیدن را مقدمه نفاق معرفی کرده است:
«وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحينَ؛ فَلَمَّا آتاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَ تَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ؛ فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً في قُلُوبِهِم» (توبه/75-77)
@Yekaye
904) 📖 لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَريقِ 📖
💢ترجمه
بهدرستی که خداوند شنید سخن کسانی را که گفتند «همانا خداوند فقیر است و ما اغنیاییم.» بزودی خواهیم نوشت آنچه را گفتند و این را که آنان پیامبران را بناحق کشتند، و خواهیم گفت عذابِ حریق [= آتشی که میسوزاند و اثر از خود برجای میگذارد] را بچشید.
سوره آل عمران، (3) آیه 181
1397/12/6
19 جمادی الثانی1440
@Yekaye