☀️ ۳) در منابع شیعه و سنی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده که فرمودند:
بپرهیزید از ظن، که دروغترین دروغ است.
📚قرب الإسناد، ص29؛
📚مجمع البيان، ج9، ص205؛
📚الدر المنثور، ج6، ص92
هَارُونُ بْنُ مُسْلِمٍ، عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ قَالَ: وَ حَدَّثَنِي جَعْفَرٌ، عَنْ أَبِيهِ: أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ:
إِيَّاكُمْ وَ الظَّنَّ، فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْكَذِبِ.
🤔در واقع، با اینکه ظن نسبت به دروغ این برتری را دارد که گاه درست از آب درمیآید (حدیث۲)، اما بسیار میشود که به اشتباه برود ولی همین که گاه درست از آب درمیآید، موجب میشود خود شخص بدان اعتماد میکند، و شاید همین موجب شده از دروغ و کذب (که خود گویندهاش از اساس میداند نادرست است و خودش بدان اعتماد نمیکند) بدتر باشد.
@yekaye
☀️۴) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
الف. «ظن» اساسا مایه تزلزل و تردید است.
ب. تزلزل و تردید موجب ظن و بدگمانی است.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص263؛
📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص60 و 39
☀️الف. الظَّنُّ ارْتِيَابٌ.
☀️ب. الرِّيبَةُ تُوجِبُ الظِّنَّةَ.
🤔این دو روایت در کنار هم نشان میدهد که ظن و گمان تزلزل میآورد و تزلزل هم بنوبه خود موجب سوءظن میشود.
@yekaye
☀️۵) الف. از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است که فرمودند:
سه چیز است که هیچ کس از آنها خلاصی ندارد: بدگمانی، فال بد زدن، و حسد ورزیدن، و من راه بیرون آمدن از آنها را به شما میگویم:
▪️هرگاه گمانی بردی، بدان ترتیب اثر نده؛
▪️و هرگاه فال بد زدی، راهت را بگیر و برو [= بدان بیاعتنا باش]؛
▪️و هرگاه به کسی [در دل] حسد ورزیدی، مواظب باش که ستم نکنی.
و در روایت دیگری چنین تعبیر شده: اندکند کسانی که از اینها نجات یابند.
📚مجموعة ورام، ج1، ص127
وَ قَالَ ص:
ثَلَاثٌ لَا يَنْجُو مِنْهُنَّ أَحَدٌ الظَّنُّ وَ الطِّيَرَةُ وَ الْحَسَدُ؛ وَ سَأُحَدِّثُكُمْ بِالْمَخْرَجِ مِنْ ذَلِكَ:
▪️إِذَا ظَنَنْتَ فَلَا تُحَقِّقْ؛
▪️وَ إِذَا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ؛
▪️وَ إِذَا حَسَدْتَ فَلَا تَبْغِ.
وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى: وَ قَلَّ مَنْ يَنْجُو مِنْهُن.
☀️ب. در نقل دیگری فراز مربوط به گمان در حدیث فوق چنین آمده:
▪️وقتی گمانی بردی، بر اساس آن حکم نکن.
تحف العقول، ص50
وَ قَالَ ص
▪️إِذَا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ
▪️وَ إِذَا ظَنَنْتَ فَلَا تَقْضِ
▪️وَ إِذَا حَسَدْتَ فَلَا تَبْغِ
☀️ج. و در نقل دیگری این مطلب به صورت سوال و جوابی بین پیامبر ص و یکی از مسلمانان مطرح شده که ابتدا پیامبر به فراگیر بودن این سه امر اشاره میکند.
آن شخص میپرسد: چه چیزی میتواند آنها را از کسی که بدانها مبتلا شده ببرد؟
و حضرت شبیه نقل «الف» را میفرمایند فقط در خصوص حسد میفرمایند:
▪️هرگاه به کسی [در دل] حسد ورزیدی، به پیشگاه خداوند استغفار کن.
📚الدر المنثور، ج6، ص92؛
📚نهج الفصاحة، ص416
أخرج الطبراني عن حارثة بن النعمان قال: قال رسول الله صلی الله عليه [و آله] و سلم:
ثلاث لازمات لامتی الطيرة و الحسد و سوء الظن.
فقال رجل: ما يذهبهن يا رسول الله ممن هن فيه؟
قال:
▪️إذا حسدت فاستغفر الله
▪️و إذا ظننت فلا تحقق
▪️و إذا تطيرت فامض.
@yekaye
یک آیه در روز
🔹الف.۱.۱) ماهیت ظن و راه نجات از ضررهای آن ☀️۲) از رسول الله ص روایت شده است که فرمودند: همانا ظن و
🔹الف.۱.۲) تعارض سوءظن با دین و ایمان
☀️۶) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
سوء ظن را از خود دور کنید که همانا خداوند عز و جل از آن نهی فرموده است:
📚الخصال، ج2، ص624؛
📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص90
اطْرَحُوا سُوءَ الظَّنِّ مِنْكُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَهَى عَنْ ذَلِكَ.
@yekaye
☀️۷) از امیرالمومنین ع روایت شده است:
الف. کسی که اهل سوء ظن است دین ندارد.
ب. همراه با سوء ظن، ایمانی وجود ندارد.
ج. آفت دین، سوء ظن است.
د. به خدا سوگند خداوند مومنی را بعد از اینکه ایمان آورد عذاب نمیکند مگر به خاطر سوءظن وی و بداخلاقیاش.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص264
الف. لَا دِينَ لِمُسِيءِ الظَّنِّ.
ب. لَا إِيمَانَ مَعَ سُوءِ ظَنٍّ.
ج. آفَةُ الدِّينِ سُوءُ الظَّنِّ.
د. وَ اللَّهِ لَا يُعَذِّبُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُؤْمِناً بَعْدَ الْإِيمَانِ إِلَّا بِسُوءِ ظَنِّهِ وَ سُوءِ خُلُقِهِ.
@yekaye
☀️۸) امام سجاد در فرازی از دعای ۳۲ صحیفه سجادیه (دعایی که بعد از نماز شب میخواندند) فرمودهاند:
همانا شیطان در سوءظن و ضعف یقین زمام مرا به دست گرفته است؛ و من به پیشگاه تو شکایت میکنم از این مجاورت بد او با من و اینکه نفسم از او اطاعت میکند؛ و از تو میخواهم که مرا از این سلطهای که بر من پیدا کرده حفظ کنی و به درگاهت تضرع میکنم که کید وی را از من برگردانی ...
📚الصحيفة السجادية، ص152، دعای ۳۲
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ بَعْدَ الْفَرَاغِ مِنْ صَلَاةِ اللَّيْلِ لِنَفْسِهِ فِي الِاعْتِرَافِ بِالذَّنْبِ:
... قَدْ مَلَكَ الشَّيْطَانُ عِنَانِي فِي سُوءِ الظَّنِّ وَ ضَعْفِ الْيَقِينِ، فَأَنَا أَشْكُو سُوءَ مُجَاوَرَتِهِ لِي، وَ طَاعَةَ نَفْسِي لَهُ، وَ أَسْتَعْصِمُكَ مِنْ مَلَكَتِهِ، وَ أَتَضَرَّعُ إِلَيْكَ فِي صَرْفِ كَيْدِهِ عَنِّي...
@yekaye
۹)برخی آثار دنیوی سوءظن در کلام امیرالمومنین ع:
☀️الف. کسی گمانش بد شد وهمش بد میشود [ ظاهرا یعنی مبتلا به توهمات بدی میگردد]
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص263؛
📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص430
مَنْ سَاءَ ظَنُّهُ سَاءَ وَهْمُهُ.
☀️ب. کسی که گمانش بد باشد بدجوری درهم میپیچد.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص66؛
📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص452
مَنْ سَاءَ ظَنُّهُ سَاءَتْ طَوِيَّتُهُ.
☀️ج. گمان بد همنشنین را به هلاکت میکشاند و کسی را که شخص دوری گزیده نجات میدهد
[یعنی آدم بدگمان طوری است که هرکس به او نزدیکتر باشد بیشتر ضرر میکند].
📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص286
سُوءُ الظَّنِّ يُرْدِي مُصَاحِبَهُ وَ يُنْجِي مُجَانِبَهُ.
@yekaye
۱۰) برخی آثار اخروی سوءظن در کلام امیرالمومنین ع:
☀️الف. برحذر باشید از سوءظن؛ که همانا سوء ظن موجب حبط عمل میشود.
📚دعائم الإسلام، ج2، ص352
وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَنَّهُمَا ذَكَرَا وَصِيَّةَ عَلِيٍّ ص فَقَالا أَوْصَى إِلَى ابْنِهِ الْحَسَنِ وَ أَشْهَدَ عَلَى وَصِيَّتِهِ الْحُسَيْنَ وَ مُحَمَّداً وَ جَمِيعَ وُلْدِهِ وَ رُؤَسَاءَ شِيعَتِهِ وَ أَهْلَ بَيْتِه، فقال: ...
وَ إِيَّاكُمْ وَ سُوءَ الظَّنِّ فَإِنَّهُ يُحْبِطُ الْعَمَل.
☀️ب. برحذر باشید از سوءظن؛ که همانا سوء ظن عبادت را فاسد و بار گناه را سنگین میکند.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص263؛
📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص99
إِيَّاكَ أَنْ تُسِيءَ الظَّنَّ فَإِنَّ سُوءَ الظَّنِّ يُفْسِدُ الْعِبَادَةَ وَ يُعَظِّمُ الْوِزْرَ.
☀️ج. سوءظن امور را فاسد میکند و [انسان را] بر اقدامات شرورانه برمیانگیزاند.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص263؛
📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص283
سُوءُ الظَّنِّ يُفْسِدُ الْأُمُورَ وَ يَبْعَثُ عَلَى الشُّرُورِ.
@yekaye
یک آیه در روز
🔹الف.۱.۳) آثار سوء ظن
🔹الف.۱.۴) ظن خوب!
اینکه فرمود «از بسیاری از «ظن»ها اجتناب کنید؛ نشان میدهد که «ظن» خوب هم داریم که نیاز نیست از آن اجتناب شود. از این رو، در اینجا که بحث از مطلق «ظن» است مناسب است به احادیثی که برخی «ظن»ها را خوب میشمرند نیز اشارهای شود؛ و ظاهرا اینها ظنونی هستند که به یک معنا ریشه در یقین دارند؛ یعنی چون انسان به حقیقتی ایمان و یقین دارد متناسب با آن ظن و گمان خوبی به خداوند یا به امور دیگری پیدا میکند:
☀️۱۱) الف. از امیرالمومنین ع روایت شده است:
حسن ظن ناشی از قوت یقین است.
📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص229
حُسْنُ الظَّنِّ مِنْ قُوَّةِ الْيَقِين.
☀️ب. روایت شده که امام صادق (ع) فرمودند:
حسن ظن ريشهاش، حسن ايمان محكم شخص، و سالم بودن سينه اوست. و علامت آن اين است كه به هر چيزى با چشم طهارت و نظر فضيلت مینگرد بدین جهت كه در او حياء و امانت و صيانت و صدق تركيب شده، و در قلبش قرار داده شده است.
و پیامبر ص فرمود:
گمانتان را درباره برادرانتان گمان نيكو قرار دهید تا بدین وسیله به صفا و طهارت قلب دست یابید...
خداوند متعال به حضرت داود عليه السلام وحی کرد:
بندگان مرا به یاد نعمتهاى و بخششهای من بینداز كه آنان غير از امر نیکوی زیبا چیزی از من نديده اند، تا براى بقیه [عمرشان] نيز گمان به چیزی جز شبیه آنچه در گذشته بدانها ارزانی داشتهام نداشته باشند ...
و رسول الله ص از خداوند نقل کرده است که خداوند فرمود:
من همراه حسن ظنی هستم كه بندهام درباره من دارد، ای محمد! ...
📚مصباح الشريعة، ص173-174
قَالَ الصَّادِقُ ع:
حُسْنُ الظَّنِّ أَصْلُهُ مِنْ حُسْنِ إِيمَانِ الْمَرْءِ وَ سَلَامَةِ صَدْرِهِ وَ عَلَامَتُهُ أَنْ يَرَى كُلَّ مَا نَظَرَ إِلَيْهِ بِعَيْنِ الطَّهَارَةِ وَ الْفَضْلِ مِنْ حَيْثُ رُكِّبَ فِيهِ وَ قُذِفَ فِي قَلْبِهِ مِنَ الْحَيَاءِ وَ الْأَمَانَةِ وَ الصِّيَانَةِ وَ الصِّدْقِ.
قَالَ النَّبِيُّ ص:
أَحْسِنُوا ظُنُونَكُمْ بِإِخْوَانِكُمْ تَغْتَنِمُوا بِهَا صَفَاءَ الْقَلْبِ وَ إثاء [نَقَاءَ] الطَّبْعِ...
أَوْحَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ ع:
ذَكِّرْ عِبَادِي مِنْ آلَائِي وَ نَعْمَائِي فَإِنَّهُمْ لَمْ يَرَوْا مِنِّي إِلَّا الْحَسَنَ الْجَمِيلَ لِئَلَّا يَظُنُّوا فِي الْبَاقِي إِلَّا مِثْلَ الَّذِي سَلَفَ مِنِّي إِلَيْهِمْ...
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَحْكِي عَنْ رَبِّهِ:
أَنَا عِنْدَ حُسْنِ ظَنِّ عَبْدِي بِي يَا مُحَمَّدُ ص! ...
@yekaye