درباره فضیلت و جایگاه این سوره احادیثی در اولین جلسهای که بحث از این سوره را آغاز کردیم گذشت (جلسه ۱۰۶۵) که مروری بر مضامین آنها قبل از تدبر در کلیت سوره، ان شاء الله ما در فهم کلیت این سوره کمک کند:
امام صادق ع مداومت بر خواندن سوره حجرات را به مثابه زیارت پیامبر اکرم معرفی کردند (حدیث۱ https://eitaa.com/yekaye/9128)؛ و
خود پیامبر اکرم ص –بنا به نقل شیعه و سنی- پاداشی به تعداد مطیعان و عصیانگران خداوند (یا ده برابر تعداد آنها) را بر خواندن این سوره مترتب دانستند (حدیث۲ https://eitaa.com/yekaye/9129)؛
و در روایات دیگری از پیامبر علاوه بر این، همراه داشتن این سوره موجب ایمن شدن انسان در جنگها و باز شدن باب همه خوبیها بر انسان معرفی شده (حدیث۳ https://eitaa.com/yekaye/9130) و این خاصیت ایمن شدن، در حدیثی از امام صادق ع، برای ایمن شدن از دست شیطانی که دنبال انسان است ویا به نحو خاص برای هرگونه ترس و بلایی که ممکن است بر یک زن وارد شود (بویژه حفظ زن از سقط شدن جنین ویا جاری شدن شیرش) نیز مطرح شده است. (حدیث۴ https://eitaa.com/yekaye/913۱)
درباره وجه این احادیث در همان مقدمه این احتمال مطرح شد که:
«ظاهرا هدف سوره تربیت جامعه اسلامی برای شکلگیری امت واحد ذیل شخصیت نبی اکرم ص است؛ پس کسی که بر این سوره (و در واقع بر رعایت مضامین آن) مداومت ورزد جزء زائران حضرت محمد ص محسوب میشود (حدیث۱)؛ و شاید چون نسبتش را با تمام انسانهای اهل طاعت و معصیت اصلاح میکند، از باب اینکه کسی که حسنهای بیاورد ده برابر پاداش میگیرد (مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها؛ انعام/۱۶۰) ده برابر تعداد همه افراد مطیع و عاصی ثواب میبرد (حدیث۲)؛ و چون تکلیف مؤمنان را در درگیریها و نزاعها و مطلق روابط اجتماعی معلوم کرده، درآویختن به این سوره و آویختن آن به خود، انسان را در نزاعها حفظ میکند و درب همه خوبیها را در جامعه باز میکند (حدیث۳)؛ و چون با اصلاح رابطه خود با پیامبر اکرم ص و با سایر مؤمنان، ذیل امت محمدی ص قرار میگیرد، از شیاطین جن هم حفظ میشود؛ و زایندگی (حفظ جنین) و توان پرورشدهندگیاش (جاری شدن شیر خشک شده) برقرار و تثبیت میگردد (حدیث۴).»
@yekaye
🔹الف) مروری اجمالی بر کل آیات این سوره
اکنون یک بار فرازهای این سوره را مرور میکنیم تا ببینیم اولا این پیشبینی از وضعیت سوره چقدر درست بوده و ثانیا چه ظرایف دیگری در این نگاه کلی دستگیر ما میشود:
مروری اجمالی بر کل آیات این سوره
شروع سوره حجرات توصیه به پیش نیفتادن بر خدا و رسول و رعایت تقواست، با تاکید بر اینکه خداوند شنوا و داناست؛ تاکیدی که در فرازهای پایانی سوره نیز دوباره جدی میشود، یعنی تاکید بر اینکه خداوند همه چیز در آسمانها و زمین و بلکه هر چیزی را میداند، غیب آسمانها و زمین را میداند و بینای نسبت به تمام اعمال ماست.
سپس میتوان یک دستهبندی سهگانه از حیث نوع برخورد کلامی افراد با پیامبر ص را مشاهده کرد: اول، کسانی که صدایشان را بر پیامبر ص بلند میکنند؛ که اینان گرفتار حبط عمل میشوند؛ دوم، کسانی که در محضر پیامبر صادیشان را پایین میآورند، که اینان از آزمون تقوای دل سربلند بیرون آمده و مشمول مغفرت و اجر عظیماند؛ و سوم، آنان که از پشت حجرهها پیامبر ص را صدا میکنند، که اغلب اینان افراد بیعقلاند؛ و اگر صبر کنند که پیامبر ص خارج شود برایشان بهتر است؛ و البته خداوند آنان را میبخشد.
در آیه بعد توصیه میکند که اگر فاسقی خبر مهمی آورد سریع ترتیب اثر ندهیم، بلکه بررسی کنیم که مبادا تصمیم عجولانه ما موجب زیان دیده عدهای بیگناه شود و برای ما فقط پشیمانی بماند.
در آیه بعد به حضور رسول الله میان ما اشاره شده و اینکه خداوند ایمان را محبوب و زینت دلهای ما قرار داده و کفر و فسوق و عصیان را مکروه ما؛ و این فضل و نعمتی از جانب خداوند است؛ که در آیات آخر تذکر میدهد که این هدایت شدن ما به ایمان منت خدا برماست نه منت ما بر خدا.
در دو آیه بعد سراغ آن دسته از افراد جامعه ایمانی میرود که به نزاع و جنگ با هم میپردازند و تذکر میدهد که شما با هم برادرید و نباید چنین باشید، بلکه باید با هم در صلح باشید و به قسط رفتار کنید؛ و اگر کسی که تعدی کرده از کار خویش برنگردد بقیه جامعه ایمانی هم باید دست به دست هم دهند و گروه متجاوز را سر جای خود بنشینانند.
در دو آیه بعد سراغ برخی رذایل اخلاقیای میرود که در جامعه دینی هم مشاهده میشود: ابتدا درباره تمسخر همدیگر، بویژه تمسخر در میان زنان، عیبجویی، و القاب زشت برای هم گذاشتن هشدار میدهد؛ سپس درباره بدگمانی، تجسس، و غیبت کردن.
در آیه بعد خطاب را از جامعه دینی متوجه کل مردم میکند و میفرماید: همهتان از یک زن و مرد آفریده شدهاید و خداست که شما را شعبه شعبه و قبیله قبیله کرده؛ اما اینها مایه تفاخر نباید باشد؛ آنچه مایه برتری است تقواست.
در آیات بعد سراغ عدهای میرود که ادعای ایمان کرده بودند اما حقیقتا ایمان در دلشان وارد نشده و فقط اسلام آوردهاند. البته همینها هم اگر اطاعت خدا و رسولش را بکنند ذرهای از عملشان هدر نمیرود. آنگاه و بعد از اشاره به اینکه مومن واقعی کسی است که در ایمانش ذرهای تزلزل وارد نمیشود و با جان و مال در راه خدا جهاد میکند، میفرماید که نخواهید به خدا خبر دهید که آیا واقعا مومنین یا خیر زیرا او همه چیز را میداند و همین اسلام آوردنتان که شما را در مسیر ایمان آوردن قرار میدهد نیز منت خدا بر شماست نه منت شما بر خدا؛ و سوره را با تذکری به علم غیب خداوند و بصیرت وی به اعمال ما به پایان میبرد.
@yekaye
👇ادامه مطلب👇
ادامه مرور اجمالی سوره
اما این موضوعات چه ارتباطی با هم دارند؟
در ابتدای سوره درباره اینکه غرض اصلی سوره چیست سه دیدگاه بیان شد، که دیدگاه سوم، که نظر نگارنده این بود این بود که:
«شاید بتوان گفت که مساله این سوره مدیریت پیوندها و ارتباطات اجتماعی است:
بحث را از جامعه دینی آغاز میکند که در جامعه دینی محور پیوندها باید ارتباط خاص با رسول الله که امام امت است باشد و انسانها نسبت به ایشان حرفشنوی داشته باشند؛ اما بلافاصله تذکر میدهد که این حرفشنوی نباید به صورت یک عادت در کل روابط جامعه دینی درآید تا حدی که اگر فاسقی هم خبر مهمی آورد بیتحقیق به وی اعتماد شود. سپس سراغ پیوندهایی که بین خود مؤمنین وجود دارد و در معرض آسیب است میرود و وضع مطلوب این پیوندها را برادری معرفی میکند (که یک نوع رابطه گرم بین انسانهاست؛ نه رابطه سردی در حد صرفا رعایت عدالت) که در چنین فضایی آیات تذکر میدهد که وقتی رابطه گرم شد از خطرات این گونه روابط غفلت نکنید، این طور نباشد که در چنین فضای عاطفی حرمتها شکسته شود، یا نقطه ضعفهای همدیگر را به رخ بکشید؛ این نقطه ضعفها را در همدیگر نبینید و اگر هم دیدید علنی نکنید. در گام بعد افق بحث را گستردهتر میکند و سراغ مطلب روابط انسانی (فراتر از جامعه دینی) میرود و تذکر میدهد که بالاخره انسانها تفاوت دارند (هم در خلقت و هم در اجتماع) و هدف این تفاوتها تعارف و به رسمیت شناختن همدیگر است نه برتریطلبی؛که معیار برتری فقط تقواست. در فراز بعدی میکوشد سیر حرکت از ارتباطات ساده اجتماعی (تعارف) به ارتباطات عمیق دینی را مطرح کند؛ لذا ابتدا حرکت از اسلام به ایمان، و سپس به توصیف مؤمن حقیقی میپردازد؛ و در این مسیر هشدار میدهد که مبادا این حرکت ایمانی موجب غرور شما شود و نسبت خود با خدا را فراموش کنید؛ و بدین ترتیب پایان سوره با این تذکر به مبدا سوره (که تذکر بر جلو نیفتادن از خدا و رسول بود) برمیگردد.»
با اینکه مطلب فوق غلط نیست؛ اما به نظر میرسد کامل نباشد؛ یعنی در توضیح فوق هم آیه اول از قلم افتاده، و هم درباره آیات پایانی تحلیل با متن آیات چندان سازگار نیست.
@yekaye
🔹ب) تحلیل تفصیلی از فرازهای سوره حجرات
اگر به آیه اول، و نیز تکرار معنای آن در آیات پایانی توجه کنیم شاید بتوان گفت این سوره دارد ایمان و تقوای اجتماعی را از حیث جلو افتادن شرح میدهد. ایمان یعنی جدی گرفتن خداوند و تعالیم او (= نبوت) در زندگی، و تقوا یعنی اینکه انسان خود را در این صراط مستقیم نگه دارد و لازمهاش این است که از خدا و رسولش نه جلو بیفتد و نه عقب بماند.
▪️شاید بتوان کل تعالیم دین را به این دو دسته تقسیم کرد:
▫️الف. تعالیمی برای کسانی که عقب ماندهاند (یا ممکن است عقب بمانند)؛ یعنی در افق حیوانیت (شهوت و غضب) مانده و وارد فضای انسانیت نشدهاند؛ و هنوز دین برایشان توضیح اولیات انسانیت است. با این لحاظ شاید بتوان گفت سورههای مکی که مخاطبش عموما مشرکان است عموما برای کسانی است که عقب ماندهاند؛ و به آنان گفته میشود حرکت کنید؛ از جای خود برخیزید و به پیامبر ص ملحق شوید؛ و در این افق است که عمده بیانات درباره اعمال دینی بیاناتی کلی است و در مجموع بر سهله و سمحه بودن شریعت اصرار میشود.
▫️ب. تعالیمی برای کسانی که جلو افتادهاند (یا ممکن است جلو بیفتند)؛ یعنی کسانی که زندگی در جامعه دینی را تجربه کردهاند و در زمره مسلمانان و مومنان محسوب میشوند، یعنی این گونه نیست که عقب مانده و به قافله دین نپیوسته باشند، اما کاملا تسلیم تعالیم خدا و رسول نیستند؛ بلکه اظهارنظرها و کارهایی میکنند که در محدوده دستورات خدا و رسول نیست و راه خود را میروند و از این جهت از خدا و رسول جلو میافتند.
در مقدمه بیان شد که نزول این سوره را در سال نهم هجرت و این سوره را ۱۰۸مین سوره نازل شده بر پیامبر ص دانستهاند؛ از این رو، طبیعی است که جهتگیری اصلی این سوره برای کسانی است که سالهاست عضو جامعه مومنان شدهاند؛ و آن خطری که اینان را تهدید میکند جلو افتادن بر خدا و رسول است؛ در این فضا جلو افتادن یعنی شخص بر اساس نظر و سلیقه شخصی عمل کند؛ در حالی مومن باید برنامهاش را با دستورات پیامبر ص تنظیم کند.
🔹اکنون فرازهای این سوره را از این زاویه بازخوانی کنیم:
1️⃣آیه نخست (۱) صورت مساله را بیان میکند: مساله ما در این سوره مومنان است از این حیث که از خدا و رسولش جلو میافتند و تقوایشان آسیب میبیند.
2️⃣آیات بعدی (۲-۶) ناظر به جلو افتادن در مقام اظهارنظر است؛ از این منظر کسانی که در جامعه دینیاند سه دستهاند:
۲.۱) کسانی که نظر خود را بر پیامبر ص مقدم میدارند و با صدای بلند میخواهند صدای پیامبر ص را تحت الشعاع قرار داده، سخن خود را به کرسی بنشانند، که طبیعی است که اینان دچار حبط عمل شوند؛ یعنی چون عالما عامدا از خدا و رسول جلو میافتند، در حقیقت در صراط مستقیم دین گام برنمیدارند، پس بیراهه میروند و همه کارهایشان پوچ و باطل خواهد بود.
۲.۲) آنان که صدایشان و نظراتشان تحت الشعاع پیامبر ص است؛ ریشه این رویه در آنان آن است که نه فقط زبان، بلکه دل آنها - که پشت زبانشان است - از آزمون تقوا موفق بیرون آمده است؛ و لذا هم گناهانی اگر از آنان سر بزند مورد غفرت قرار میگیرد و هم به خاطر این پیرویشان اجر عظیم دارند.
۲.۳) افرادی که بدون اینکه از نظر پیامبر مطلع باشند از جانب خود اظهارنظر میکنند. اینها اگر صبر کنند تا پیام دین به گوششان برسد برایشان بهتر است؛ البته چون این از روی نفهمیشان بوده اگر وقتی موضع دین را فهمیدند تسلیم شوند خدا هم آنان را میبخشد. آیه بعد در مقام کسب اخبار مهم (از جمله خبر دین) است: میفرماید هرکس هر خبر مهمی آورد سریع اعتماد نکنید چرا که آثار سوءي دارد که منجر به پشیمانی میشود.
پس تا اینجا هشداری بود درباره اظهارنظر در دین: نظر خود را فوق نظر پیامبر ص قرار ندهید و از خودتان هم نظر ندهید؛ بلکه همواره منتظر شنیدن نظر پیامبر ص و تسلیم آن باشید؛ و البته اگر هم کسی آمد و به شما خبر داد [که مثلا نظر پیامبر ص چنین است] سریع قبول نکنید؛بلکه ابتدا بررسی کنید و مطمئن شوید مطلب همان طور است.
3️⃣ در اینجا (۷-۸) اولین پرانتز باز شده، بر این تاکید میشود که حواستان باشد درست است که پیامبر در میان شماست؛ اما محور اوست و این لطف خدا بر شماست که اهل ایمان شدهاید و از کفر و فسق و عصیان بیزارید.
@yekaye
👇ادامه مطلب👇
ادامه تحلیلی از فرازهای سوره حجرات
4️⃣آیات بعدی (۹-۱۲) سراغ مقام عمل میرود و برخی مصادیق جلو افتادن از رسول ص را برمیشمرد؛ یعنی برخی مصادیق مهم گناه، که در جامعه دینی رخ میدهد. این آیات به طور ضمنی تذکری میدهد که سطح انتظارتان از جامعه دینی را هم اصلاح کنید. درست است که دین آمده تا انسانها، خوب بشوند؛ اما این طور نیست که با آمدن دین و اسلام آوردن، انسانها خود به خود خوب بشوند و همه بدیها نابود شود؛ چرا که همان طور که در مقام نظر عدهای میخواستند سخن خود را به جای سخن پیامبر ص مستقر کنند؛ در مقام عمل هم افراد زیادی پیدا میشوند که میخواهند کار خودشان را بکنند.
در اینجا به سه دسته انحراف (= جلو افتادن) که در جامعه دینی رخ میدهد اشاره میکند:
۴.۱) قتال و جنگ در میان خود مسلمانان! وقتی عدهای در جامعه دینی، در نظر یا عمل تسلیم پیامبر ص نباشند و بخواهند سخن خود را بگویند یا کار خود را بکنند، طبیعی است که نزاع و درگیری به وقوع میپیوندد، و در اینجا میگوید اگر چنین شد چه کنید.
۴.۲.) حتی اگر درگیری مسلحانه هم رخ ندهد، چون فضای نفسانیات و پیروی از دلخواهها (= جلو افتادن) درون جامعه دینی هم وجود دارد، برخی همدیگر را مسخره و از هم عیبجویی میکنند و برای هم لقب میگذارند تا بدین وسیله، علاوه بر پیامبر ص، سایر افراد جامعه دینی – که رقیب خود میپندارند - را هم از میدان بدر کنند.
۴.۳) به همین ترتیب چنین افرادی به دیگران سوءظن دارند، در کار دیگران تجسس، و از آنان غیبت میکنند.
و خداوند مومنان را از همه این اقدامات برحذر میدارد.
5️⃣در اینجا (۱۳) دومین پرانتز باز میشود: خطاب از اعضای جامعه دینی به کل جامعه بشریت منتقل میشود و به همه هشدار داده میشود که این تنوعی را که میبینید به خود ما برمیگردد؛ هم در افق خلق و هم در افق جعل؛ اما ضابطه شما برای برتری همان تقوا باشد؛ یعنی حفظ کردن خود در مسیری که واقعا صحیح است.
6️⃣ اکنون (۱۴-۱۸) که تکلیف افراد از حیث جلو افتادن، هم در مقام اظهار نظر و هم در مقام عمل معلوم شد، سراغ لایه عمیقتر انسانها، یعنی ایمان و جهتگیری درونی افراد میرود و همان جلو افتادن و تابع واقعی بودن را در این افق شرح میدهد: عدهای گمان میکنند با صرف ادعای مسلمانی، به ایمان دست یافته و واقعا همراه پیامبر ص گام برمیدارند؛ و حتی به خاطر آن بر پیامبر ص منت هم میگذارند! به اینها میگوید خیر، رسیدن ایمان به قلب مراحلی دارد که شما هنوز طی نکردهاید. البته اگر در مقام عمل نخواهید جلو یا عقب بیفتید و از خدا و رسولش اطاعت کنید خداوند هم هوای شما را خواهد داشت. سپس میفرماید مومنان واقعی (یعنی کسانی که در لایه عمیق وجودی خود نه جلو میافتند و نه عقب میمانند) آناناند که به خدا و رسول ایمان واقعی دارند (یعنی هم خدا را در زندگیشان کاملا جدی میگیرند، و هم تعالیم وی را به عنوان راهنمای عمل)، و ایمانشان هیچگاه به تزلزل نمیافتد و تمام تلاششان را (با جان و مال) در راه خدا به کار میگیرند. سپس هشدار میدهد که این لایه عمیق را ماییم که میدانیم و شما نخواهید به ما این را تعلیم بدهید و تحلیل ما از عمق وجودتان را نادیده بگیرید.
@yekaye
یک آیه در روز
۱۰۸۴) 📖 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَي
.
1️⃣ اولین آیه این سوره به عبارت «إِنَّ اللَّهَ سمِيعٌ عَلِيم» ختم شد.
چهبسا تذکر دادن به «سمیع» بودن خداوند، ناظر به کل بحث سوره باشد؛ یعنی اگر بپذیریم که محور این سوره، ارتباطات انسانی است؛ محور ارتباطات انسانی این است که انسان اهل گفتگو باشد؛ و برای اهل گفتگو بودن در قبال دیگران، مهمترین مساله این است که انسان گوش شنوایی داشته باشد؛ و در این سوره قرار است مهمترین ادب اهل گفتگو (یعنی شنوا بودن) را نسبت به رسول الله ص (عدم صدا بلند کردن در گفتگو) و نسبت به سایر مؤمنان (اعتنا به نقلهای مؤمنان و عدم اعتماد به نقل فاسق بدون تحقیق) و نسبت به عموم انسانها (تعارف) بیان دارد؛ از این رو، از باب ضرورت تخلق به اخلاق الله، در ابتدای سوره به صفت «شنوا» بودن خداوند اشاره کرد.
@yekaye
#حجرات
یک آیه در روز
۱۰۸۴) 📖 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَي
.
2️⃣ در ابتدای سوره (آیه ۲) از حبط اعمالِ (یعنی نیست و نابود شدن تمام اعمالِ) انسانهایی سخن گفت که در محضر پیامبر ص صدایشان را از صدای ایشان بلندتر میکنند و آنان را با عبارت «الذین آمنوا» مخاطب قرار داد.
در آیه ۱۴ درباره کسانی که هنوز ایمان به دلشان وارد نشده میفرماید که شما اگر از خدا و رسولش پیروی کنید ذرهای از اعمالتان را نمیکاهد. از اینکه میفرماید «اگر اطاعت کنید از اعمالتان نمیکاهد»، میتوان فهمید که اولا این فرض محتمل است که کسی یافت شود که از اعمالش کاسته شود (وگرنه این شرط لغو بود)؛ و ثانیا اگر کسی یافت شود که از اعمالش کاسته شود چنین نیست که صرفا به خاطر ایمان نداشتن به چنین حال و روزی رسیده باشد.
در واقع، این آیه نشان می دهد که خداوند از اعمال کسی میکاهد که در مقابل خدا و رسولش بایستد؛ و در آيه ۲ توضیح داد که آثار شوم صدا بلند کردن در برابر خدا و رسولش در وجود شخص چنان عمیق است که کل اعمال آنان را نیست و نابود میکند؛ و واضح است که نیست و نابود شدن عمل، بالاترین درجه کاسته شدن از عمل است.
این نشان میدهد که میشود برخی از انسانها در مقطعی از زندگی شان با لفظ «الذین آمنوا» مورد خطاب خداوند قرار گیرند، اما به خاطر اینکه صدا بر پیامبر ص بلند کردهاند عاقبتشان از کسانی بدتر باشد که خداوند آنان را از اینکه ادعای ایمان آوردن بکنند نهی کرده است و گفته شما فقط بگویید اسلام آوردهایم و نگویید ایمان آوردیم.
📝ثمره #معرفتشناسی_دینی
در اهل سنت نظریهای رایج است با عنوان «نظریه عدالت صحابه»، که بر این باورند که هرکس که صحابه پیامبر ص باشد (و شرط صحابه بودن این میدانند که بعد از اسلام آوردن دست کم یکبار محضر پیامبر ص را درک کرده باشد) عدالت دارد و شابسته پیروی است. این آیه دلیل واضحی است بر بطلان این نظریه؛ و اثبات میکند که نه فقط درک محضر پیامبر ص در حالت مسلمانی، بلکه حتی اینکه خداوند کسی را با تعبیر «مومن» خطاب قرار دهد، هیچ ضمانتی برای عدالت و عاقبتبهخیری شخص نیست. ذیل آیه ۲ [جلسه ۱۰۶۷، تدبر۴] بیان شد که اینکه شیعه خلافت ابوبکر و عمر را قبول ندارد و علیه آنها موضع دارد به خاطر این نیست که معتقد باشد آنها کارهایی که حسن فعلی داشته باشد انجام ندادهاند؛ بلکه تمام حرف شیعه بر اساس آیه صریح قرآن این است که اگر کسی صدایش را بر پیامبر ص بلند کند، تمامی اعمال خود را حبط و تباه ساخته است؛ و اگر این مسأله در خصوص هرکس ثابت شود (که بر اساس معتبرترین منابع اهل سنت یعنی صحیح بخاری و مسلم، این مطلب در خصوص ابوبکر و عمر چندین بار، و مهمتر از همه در ساعات آخر عمر پیامبر ص رخ داده)، وقتی اعمالش حبط و تباه شد آن اعمال نمیتواند ذرهای برای وی مفید باشد؛ هرچند بسیاری از مردم وی را به خاطر آن اعمال مدح کنند.
@yekaye