یک آیه در روز
801 ) 🌺 قالُوا یا وَیلَنا مَنْ بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدِنا هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَ
.
3⃣ «قالُوا یا وَیلَنا»
قيامت، روز حسرت كفّار است.
📚(تفسير نور، ج9، ص548)
@Yekaye
یک آیه در روز
801 ) 🌺 قالُوا یا وَیلَنا مَنْ بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدِنا هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَ
.
4⃣ «هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ»
این جملات که «این آن چیزی است که خداوند رحمان وعده داد» سخن کیست؟
🍃الف. خود همین کفار، که اعتراف می کنند به غفلتشان.
📚 (مجمع البيان، ج8، ص670)
🍃ب. سخن خداوند یا فرشتگان است در مقام مواخذه آنان.
📚(مجمع البيان، ج8، ص670)
🍃ج. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
801 ) 🌺 قالُوا یا وَیلَنا مَنْ بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدِنا هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَ
.
5⃣ «قالُوا ... هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ»
چرا آنان در این مقام از کلمه «رحمان» استفاده کردند و نگفتند که آنچه الله وعده داد ...؟
🍃الف. با بیان تملقآمیز میخواهند رحمت و عطوفت خدا را به خود جلب کنند.
📚(المیزان، ج17، ص100)
🍃ب. برپايى قيامت و حسابرسى، لازمه رحمان بودن خداست.
📚(تفسير نور، ج9، ص548)
یعنی اساساً تحقق قیامت ناشی از صفت رحمانیت خدا (رحمت عام و جهانشمولی که همه افراد، حتی کافران را دربرمیگیرد) است؛ چنانکه حتی عذاب جهنم هم ناشی از رحمانیت اوست. (أَخافُ أَنْ يَمَسَّكَ عَذابٌ مِنَ الرَّحْمن؛ مریم/45)
🍃ج. ...
@Yekaye
.
6⃣ «هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ»
كفّار آن چه را در دنيا انكار مىكردند در آن روز اقرار مىنمايند. در دنيا همين كه نام رحمن برده مىشد، مىگفتند: «وَ مَا الرَّحْمنُ» (فرقان/60) ولى در آن روز مىگويند: «هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ»
📚(تفسير نور، ج9، ص548)
@Yekaye
.
7⃣ «قالُوا یا وَیلَنا مَنْ بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدِنا هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ»
قيامت، صحنه ى بيدارى و اقرار و اعتراف است.
📚 (تفسير نور، ج9، ص548)
و در قیامت حتی کافران هم به واقعی بودن وعده معاد و راستگویی پیامبران الهی اعتراف میکنند؛
اما این اعتراف برایشان دیگر سودی ندارد.
💠 ثمره #اخلاقی
تا وقتی که در دنیا هستیم باید آخرت و پیام پیامبران الهی را جدی بگیریم.
@Yekaye
.
8⃣ «مَنْ بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدِنا هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ»
عبارت «صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ: فرستادگان راست گفتند» جایگاههای نحوی متعددی میتواند داشته باشد و از این رو معانی متعددی را میتواند افاده کند📚 (المیزان، ج17، ص100)؛
از جمله:
🍃الف. «صدق» عطف به «وعد» باشد؛ که صدق نیز در همان سیاق معنا خواهد شد؛ آنگاه
🌸الف.1. «هذا» را مبتدا و حرف «ما» را مای مصدریه یا موصوله و خبر آن بدانیم، آنگاه یعنی: این است آنچه که خداوند رحمان وعده داد و آنچه که فرستادگانش براستی از آن خبر دادند.
🌸الف.2. «هذا» را وصف برای «مرقدنا» و حرف «ما» را مبتدایی بدانیم که خبرش محذوف است؛ آنگاه یعنی: چه کسی ما را از این آرامگاهمان برانگیخت؛ آنچه خداوند رحمان وعده داد حق بود و نیز آنچه فرستادگان براستی بیان کردند حق بود.
🍃ب. «صدق» شروع جمله جدید و عطف به کل جمله قبل باشد؛ آنگاه
🌸ب.1. جمله قبل با «هذا ...» شروع میشود؛ آنگاه یعنی: این است آنچه خداوند رحمان وعده داد؛ و فرستادگان نیز راست گفتند.
🌸ب.2. جمله قبل با «ما وعد ...» شروع میشود؛ آنگاه یعنی: آنچه خداوند رحمان وعده داد حق بود و فرستادگان نیز راست گفتند.
🍃ج. ...
@Yekaye
802) 🌺 إِنْ كانَتْ إِلاَّ صَیحَةً واحِدَةً فَإِذا هُمْ جَمیعٌ لَدَینا مُحْضَرُونَ 🌺
💐ترجمه
نبود جز فریادی واحد، پس بناگاه آنان همگی نزد ما احضارشدگاناند.
سوره یس (36) آیه 53
1397/4/30
7 ذیالقعده 1439
@Yekaye
🔹عبارت «إِلاَّ صَیحَةً واحِدَةً» در آیه 49
🔖http://yekaye.ir/ya-seen-36-49/
و
🔹 عبارت «جَمیعٌ لَدَینا مُحْضَرُونَ» در آیه 32
🔖http://yekaye.ir/ya-seen-36-32/
در همین سوره گذشت.
از این رو نکات مربوطه و احادیث و تدبرهایی را که در آنجا گذشت و به این آیه نیز مربوط میشود تکرار نمیکنیم.
@Yekaye