یک آیه در روز
914) 📖 الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَل
.
3⃣ «يَتَفَكَّرُونَ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ»
آنان که در آفرینش آسمانها و زمین تفکر مینمایند، سخن و منطقشان این است که پروردگارا این را باطل نیافریدی؛ منزهی تو!
🤔پس:
🔹کسی که نظام جهان را باطل و بیهدف میانگارد، در آفرینش آسمانها و زمین خوب تفکر نکرده است.
🔹کسی که نظام جهان را باطل و بیهدف میانگارد، بر خداوند خرده میگیرد و خدا را از نقص [از اینکه آفرینش بیعیب و نقصی انجام داده باشد] منزه نمیداند.
💠تاملی در جامعه ما
متاسفانه سالهاست که بد و بیراه گفتن به زمین و زمان و در پیش گرفتن رویکرد نهیلیستی (پوچگرایی)، علامت روشنفکری قلمداد شده است❗️
آیا این نشان نمیدهد که این گونه آراء نهتنها علامت روشنفکری نیست، بلکه علامت بیفکری است⁉️
آیا بر حال جامعهای که معیارهای روشنفکریاش هم تقلیدی شده نباید گریست⁉️
@Yekaye
یک آیه در روز
914) 📖 الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَل
.
4⃣ «يَتَفَكَّرُونَ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ»
آنان که در آفرینش آسمانها و زمین تفکر مینمایند، و به باطل نبودن آن پی میبرند، از خدا نجات از آتش را میخواهند؛
در مقابل،
آنان که آفرینش آسمانها و زمین را باطل میدانند؛ باید در انتظار آتش جهنم باشند:
«وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلاً ذلِكَ ظَنُّ الَّذينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذينَ كَفَرُوا مِنَ النَّار» (ص/27)
🤔این نشان میدهد که عذاب جهنم صرفا به عمل انسان مربوط نیست؛ بلکه اندیشههای باطل نیز انسان را میتواند جهنمی کند؛
اما واقعا چه ارتباطی بین باطل دانستن آفرینش آسمان و زمین، و جهنمی شدن هست؟
🍃الف. شاید بدین جهت که حقیقت هرکس را باورهای درونی وی تشکیل میدهد و تلقیهای انسانهاست که نحوه هستی و زندگی آنها را رقم میزند و آتش آن حقیقتی است که نیست و نابود میکند و پوچی وجودشان را برملا میسازد.
🔖(توضیح بیشتر در جلسه ۱۷۴، تدبر۱ http://yekaye.ir/saad-38-27/)
🍃ب. هستى هدفدار است، پس هر چه از هدف الهى دور شويم به دوزخ نزديك مىشويم.
(تفسير نور، ج2، ص224)
🍃ج. کسی که آفرینش را هدفمند نمیداند زندگی حقیقیي بینهایت خویش را جدی نمیگیرد، به دنیا بسنده میکند و برای آخرت کار نمیکند
🍃د. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
914) 📖 الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَل
.
5⃣ «أُولِي الْأَلْبابِ؛ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ»
نشانه خردمندى، ياد خدا در هر حال است. (تفسير نور، ج2، ص224)
@Yekaye
یک آیه در روز
914) 📖 الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَل
.
6⃣ «الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ«
اهل فكر، اهل ذكرند.
در واقع،
ذكر و فكر، همراه يكديگر ارزش است. متأسفانه كسانى ذكر مىگويند، ولى اهل فكر نيستند؛ و كسانى اهل فكر هستند، ولى اهل ذكر نيستند. (تفسير نور، ج2، ص223)
بدین ترتیب، شاید بتوان گفت:
🤔ذکری که با فکر همراه نباشد صرفا لقلقه زبان است؛
و
🤔فکری که به ذکر نیانجامد، خیالبافی و توهم فکر است.
@Yekaye
یک آیه در روز
914) 📖 الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَل
.
7⃣ «الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ ...»
«يَذْكُرُونَ» و «يَتَفَكَّرُونَ» فعل مضارع اند كه نشان استمرار است.
این نشان میدهد ايمان بر اساس فكر و انديشه ارزشمند است؛ و آنچه سبب رشد و قرب است، ذكر و فكر دائمى است نه موسمى.
(تفسير نور، ج2، ص224)
@Yekaye
یک آیه در روز
914) 📖 الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَل
.
8⃣ «يَتَفَكَّرُونَ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، رَبَّنا»
كسى كه در آفرينش آسمانها و زمين فكر كند، پى مىبرد كه خالق هستى، پروردگار ما نيز هست.
(تفسير نور، ج2، ص224)
@Yekaye
یک آیه در روز
914) 📖 الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَل
.
9⃣ «يَتَفَكَّرُونَ ... رَبَّنا ... سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ»
اوّل تعقّل و انديشه، سپس ايمان و عرفان، آن گاه دعا و مناجات.
(تفسير نور، ج2، ص224)
@Yekaye
یک آیه در روز
914) 📖 الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَل
.
🔟 «رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً ... فَقِنا عَذابَ النَّارِ»
اگر هستى بيهوده و باطل نيست، ما هم نبايد بيهوده و باطل باشيم.
(تفسير نور، ج2، ص224)
@Yekaye
یک آیه در روز
914) 📖 الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَل
.
1⃣1⃣ «الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ»
📜حکایت📜
ابو الاحوص گفت چنين خواندم در كتابى كه:
عابدى در بنى اسرائيل سى سال عبادت كرد. در بنى اسرائيل چنان عادت بود كه چون عابدى سى سال عبادت كردى خالص، و در آن ميانه گناهى نكردى، ابرى بيامدى و او را سايه كردى. اين عابد پس از سى سال عبادت از آن هيچ اثر نديد، مادر را گفت: يا مادر! اين چه حال است من عبادت كردم سى سال و اثر آن پيدا نشد؟
گفت: همانا گناهى كردى در آن ميانه؟
گفت: نكردم، و نه نيز همّت كردم.
گفت: هيچ بار اتّفاق افتاد كه بر آسمان نگريدى و انديشه ناكرده چشم از او بگرفتى؟
گفت: بسيار.
گفت: تو را از اين جا آفت آمد.
📚روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن (ابوالفتوح رازی)، ج5، ص210
@Yekaye
915) 📖 رَبَّنا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمينَ مِنْ أَنْصارٍ 📖
💢ترجمه
پروردگارا ! قطعاً تو کسی را که داخل آتش کنی، حتماً رسوایش کردهای؛ و ظالمان را یاورانی نباشد.
سوره آل عمران، (3) آیه 192
1398/1/4
17 رجب1440
@Yekaye