eitaa logo
یک آیه در روز
1.9هزار دنبال‌کننده
115 عکس
8 ویدیو
24 فایل
به عنوان یک مسلمان، لازم نیست که روزی حداقل در یک آیه قرآن تدبر کنیم؟! http://eitaa.com/joinchat/603193344C313f67a507 سایت www.yekaye.ir نویسنده (حسین سوزنچی) @souzanchi @HSouzanchi گزیده مطالب: @yekAaye توضیح درباره کانال https://eitaa.com/yekaye/917
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣ در سوره فاطر گویی مرتب تناظری بین آدم و عالَم برقرار می‌شود تا نشان داده شود که چگونه انسان‌ها به معنای عام خلیفه در زمین شدند و دو گانه خوب و بد چگونه رقم خورد. ♦️بدین ترتیب مرتب شاهدیم که خداوند: 🔺از طرفی از آفرینش نظام آسمانها و زمین و نزول باران و زنده کردن آنها و تنوع موجود در عالَم و اینکه علی‌رغم این تنوع، ثمرات واحدی هم در کار است سخن می‌گوید؛ و 🔺از طرف دیگر درباره خلقت انسان و نزول وحی به او و زنده کردن او و تنوع انسانهای خوب و بد، و موضعگیریهای آنان در برابر وحی و مهلتی که به آنها داده شده داد سخن می‌دهد. 🔷یکبار این فرازها را دقت کنیم که می‌توان در هر فراز این نکته را مشاهده کرد: 🔹آیات 1-8: از آفرینش آسمانها و زمین و ارسال فرشتگان شروع می‌کند بلافاصله سراغ نعمت خدا بر انسان و وحی و تکذیب پیامبران می‌رود و با هشداری به حقانیت وعده خدا و خطر شیطان، مردم را به دو گروه مومن و کافر تقسیم می‌کند که کافر عمل زشتش را زیبا می‌بیند. 🔹آیات 9-11: از فرستادن باد و ابر و زنده شدن زمین که آیتی بر معاد است شذوع می‌کند و باز با تاکیدی بر اینکه عزت یکسره از آن خداست به بالا رفتن کلمه طیب و عمل صالح و هلاک بودن نیرنگ نیرنگ‌بازان اشاره می‌کند و به اینکه آفرینش شما از ابتدا تا انتها به دست خدایی است که از ابتدا تا انتهای زندگی شما علم دارد ختم می‌کند. 🔹در آیات12-18 باز از دو دریای شیرین و شور که هر دو کارکردهای مشابهی هم دارند شروع می‌کند و به تدبیر روز و شب و خورشید و ماه اشاره می‌کند و تذکر می‌دهد که همه عالم به دست خداست و شریکانی که مشرکان برای خدا قرار می‌دهند هیچ‌کاره‌اند؛ و شما نیز سراسر محتاج خدا هستید که اگر نازی کند در هم فرو ریزند قالبها؛ و هیچکس هم بار دیگری را نمی‌تواند بردارد؛ و در پایان می‌فرماید فقط آنان که اهل خشیت و نمازند از این سخنان پند می‌گیرند. 🔹آیات 19-26: ابتدا به برخی از تقابلها درون عالم آدمها (کور و بینا – زنده و مرده) و درون عالم طبیعت (نور و ظلمت، سایه و حرارت) اشاره می‌کند و دوباره هشدار می‌دهد که تو تنها انذاردهنده‌ای و انتظار نداشته باش که بتوانی همه را شنوا سازی؛ و تکذیب وحی هم امری پرسابقه بوده و خداوند کافران را با شدت می‌گیرد. 🔹در آیات 27-37 این بار پس از اشاره به اینکه در طبیعت خداوند یک آب فرستاد و یک منشا قرار داد اما مخلوقات متنوعی پدید آورد، سراغ انسانها می‌رود و اینکه ما وحی واحدی فروفرستادیم اما انسانها متنوع برخورد کردند سخن می‌گوید: ابتدا از کسانی یاد می‌کند که اهل تلاوت قرآن و نماز و انفاق‌اند و امید آخرت دارند که به فضل خدا خواهند رسید؛ و پس از تذکری به حقانیت وحی، اشاره می‌کند که وارثان این کتاب چند دسته خواهند بود؛ و نهایتا از بهشتی که برای خوبان ذخیره شده و حال و روز خوبان در آنجا؛ و آتشی که برای کافران مهیا شده و وضعیت دشوار آنان که آرزوی برگشت به دنیا دارند، سخن می‌گوید. 🔹در آیه 38 این تناظر عالَم و آدم با تاکیدات بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرد: خدا هم عالم غیب آسمانها و زمین است و هم عالم به نهایت دل انسانها؛ 🔹و نهایتا در آیات 39-44 ابتدا نسبت انسان و این دنیا (خلیفه شدن در زمین) اشاره می‌شود بلافاصله هشدار می‌دهد که این موقعیت می‌تواند با شرک و کفرورزی همراه شود، یعنی با باوری پوچ به معبودهایی که هیچ نقشی در عالم ندارند، نه در ایجادش و نه در بقایش؛ و همینان کسانی‌اند که تا وقتی انذاردهنده الهی نزدشان نیامده داد این سر می‌دهند که اگر نوبت به ما برسد ما از همه بهتر خواهیم بود، اما همین که نوبت بدانها رسید خوی استکباری و نیرنگ‌بازی‌شان بروز می‌کند و به همان عاقبت سوء گذشتگانشان مبتلا می‌شوند. 🔹 و در پایان تذکر می‌دهد که اگر اینان بدان عاقبت گرفتار شدند با حلیم و غفور بودن خداوند – که در آیات قبل مکرر مورد تاکید قرار گرفت – منافاتی ندارد؛ زیرا اینان کسانی‌اند که به نهیات بدی رسیده بودند وگرنه اگر در حد بدی‌های متداول در مردم بخواهند مواخذه کنند؛ باید که هر آنکه هست گیرند! ولی بنای خدا در این دنیا بر مهلت دادن است. @yekaye
3⃣ شاید از نتایج مهمی که از این تناظری که در سوره فاطر بین عالم و آدم برقرار شده (تدبر2 https://eitaa.com/yekaye/901)، می‌توان گرفت این باشد که ما انسانهایی به خود وانهاده نیستیم؛ در نتیجه: 🍃الف. خداوند ما را در این زمین خلیفه خود قرار داد؛ اما این خلافت یک ظرفیت بود، نه یک وضعیت نهایی؛ ظرفیتی که عده‌ای از آن سوء استفاده کردند و از هر موجودی پست‌تر شدند و بدترین جای عالم، یعنی جهنم را برای خود رقم زدند. 🍃ب. همان طور که خداوند آگاهی خود از غیب آسمانها را در کنار آگاهی خود از درون دل انسانها قرار داد (آیه38)؛ کسی هم که قرار است هدایت انسانها را عهده‌دار شود باید از این دو وادی در عرض هم آگاه باشد تا بتواند انسان را در این عالم به جایگاه درست رهنمون شود. 🔖 حدیث3 https://eitaa.com/yekaye/898 🍃ج. ... @yekaye
4⃣ اینکه خدا عالم را از وحدتی شروع کند معنایش این نیست که از دل همان وحدت کثراتی در عرض هم و حتی مقابل هم پدید نیاورد❗️ 🔺وقتی آب واحدی می‌فرستد و گیاهان رنگارنگ می‌روید و عرصه زمین عرصه تنوع‌ها می‌گردد؛ 🔺وحی واحدی هم می‌فرستد، اما از دل آن تنوعی از موضعگیری‌ها پدید می‌آید که برخی را به اوج بهشت و برخی را به حضیض جهنم می‌کشاند. @yekaye
5⃣ در سوره فاطر، مکرر در میان سه مساله اصلی اصول دین (یگانگی خداوند، رسالت پیامبران؛ و آخرت و عرصه نهایی سرنوشت انسانها) رفت و برگشت می‌شود تا حدی که برخی از بزرگان غرض اصلی این سوره را بیان اصول سه‌گانه دین، و استدلال بر آنها قلمداد کرده‌اند 📚(الميزان، ج17، ص5) در عین اینکه رفت و برگشت مکرر بین این سه بوضوح مشاهده می‌شود اما شاید بتوان در اینکه هدف استدلال بر این سه بوده، تردید کرد❗️ 🔹به نظر می‌رسد بیش از اینکه این آیات در مقام استدلال مستقیم بر این سه باشند، در مقام این‌اند که جایگاه انسان در عالم و نسبت او را با جهانی که در آن زندگی می‌کند نشان دهند؛ که البته اگر آن نسبت درست درک شود، در دل شخص باور به توحید و نبوت و معاد تقویت می‌شود: 🔺اگر انسان در عالم پیرامون خود؛ و بلکه در خود نیک بیندیشد بوضوح می یابد که وجود شریکانی که برای خدا ادعا می‌شوند توهمی بیش نیست؛ می‌فهمد که انسان موجود به خود وانهاده نیست؛ و همان خدایی که با نزول آب از آسمان زمین را زنده می‌کند با نزول وحی از آسمان دلها را زنده می‌کند؛ و می‌فهمد که اگرچه قرار بوده با نزول وحی، دلها زنده شود؛ اما اختیار انسان از او سلب نشده، و عده‌ای چه‌بسا از همین باران برای گل‌آلود کردن و پژمردن استفاده می‌کنند و هلاکت ابدی را برای خویش می‌خرند. @yekaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ✳️ با عنایات خداوند متعال، بحث و تامل درباره آیات سوره فاطر به اتمام رسید و ان‌شاءالله از فردا (چهارشنبه 29 شعبان 1439) وارد سوره یس خواهیم شد. 📝 روال این کانال ان شاء الله چنین خواهد بود که در پایان هر سوره، فایل word و PDF آن سوره در اختیار اعضای محترم قرار گیرد که در ادامه تقدیم می‌شود👇. 🌀 تمامی پاورقی‌های این فایلها مطالبی است که به دلایل مختلف (مهمترین دلیل: تخصصی بودن آن مطلب) در کانال گذاشته نمی‌شد. ✅ چنانکه قبلا هم بیان شد کانال دیگری با نام «یک آیه در روز-گزیده» راه‌اندازی کرده‌ام که روزانه گزیده‌ای از مطالب اینجا، برای کسانی که فرصت مطالعه تمام مطالب را ندارند، قرار داده می‌شود؛ به آدرس 🆔 https://eitaa.com/yekAaye ✅ همچنین در پایان هر روز تمامی مطالب در فضای وب نیز بارگذاری می‌شود که کسانی که مایلند در مطالب گذشته جستجو کنند یا مطلبی درباره آیه خاصی را مد نظر دارند می‌توانند براحتی در سایت آن را بیابند؛ به آدرس http://yekaye.ir/ 🗂 ضمنا فایل کل جلسات و سوره‌های گذشته را هم در آدرس زیر می‌توانید بیابید. www.souzanchi.ir/site-yekaaye/ 💠استفاده از مطالب این کانال در راستای ترویج معارف دین، حتی بدون ذکر منبع هم بلامانع است.💠 💐 کار این کانال بدون وابستگی به هیچ نهاد و ارگانی و تنها با عنایات خداوند متعال پیش می‌رود؛ از این رو، 📢در صورتی که مطالب این کانال را مفید یافتید، آن را به دوستان خود ویا در گروه‌ها و کانال‌های خود معرفی کنید. 📣 🔖آدرس کانال https://eitaa.com/yekaye 💐🌹🌺از خداوند متعال توفیق برخورداری از قول سدید و حرکت در صراط مستقیم و ادامه دادن مسیر تدبر در کلام خویش را خواستارم و از همگان، بویژه درماه مبارک رمضان التماس دعا دارم💐🌺🌹 @yekaye @souzanchi
35. سوره فاطر.docx
933.7K
📝 فایل word مباحث سوره فاطر https://eitaa.com/yekaye
35. سوره فاطر.pdf
6.37M
📝 فایل PDF مباحث سوره فاطر https://eitaa.com/yekaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 معرفی کانال «یک آیه در روز» 📖 @yekaye 🌹 🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹 🌹 🚫مهجوریت قرآن و اهل بیت در میان مسلمانان مطلبی نیست که نیاز به توضیح داشته باشد. حداکثر این است که به آنها ابراز دوستی‌ می‌کنیم؛ اما ...‼️ 💻 یکبار حساب کردم اگر هر روز فقط در یک آیه قرآن تدبر کنیم، بعد از حدود 17 سال در کل آیات قرآن تدبر کرده‌ایم. ⌚️ ☀️از ابتدای سال 1395 این کار را شروع کردم و با توکل بر خداوند، تاکنون حدود 750 روز بحث انجام شده است.☀️ ♻️ سیر کار این است که 🔹در ابتدای روز ابتدا با مراجعه به کتب لغت و بررسی ترجمه‌های معتبر قرآن، ترجمه مناسبی ارائه، نکات ادبی متن، که در فهم دقیق متن کمک می‌کند استخراج می‌شود؛ 🔹و اگر اختلاف قرائت مهمی وجود دارد بدان اشاره می‌شود؛ 🔹سپس با جستجویی در احادیث، چند حدیث مرتبط با آیه که در فهم جوانب آیه کمک کند، تقدیم می‌شود؛ 🔹نهایتا پس از مراجعه به برخی تفاسیر (دست کم، تفاسیر روایی [قمی، عیاشی، صافی، برهان، نورالثقلین] و نیز دو تفسیر المیزان و مجمع‌البیان) و نیز تاملاتی در خود آیه و سایر آیات قرآنی مرتبط، در پایان روز نکاتی به عنوان تدبر ارائه می‌گردد؛ 🔹و حتی‌الامکان اگر محتوای آیه با برخی از حوزه‌های تخصصی علم (در حدی که اطلاعات نویسنده اجازه می‌دهد) ارتباطی دارد، آن ارتباط نیز معرفی می‌شود. و نهایتا کل مباحث آن روز در سایتی نیز قرار داده می‌شود تا در فضای مجازی بسهولت قابل دست‌یابی باشد. 🔷توضیح بیشتر درباره سیر کارهای انجام شده و فراز و فرودهای آن: 🔖http://yekaye.ir/about-us/ 📖 در کارهای قرآنی، 🔻گاه به بهانه جذابیت، استناد و اتقان بحث نادیده گرفته می‌شود؛ و 🔺گاه به خاطر اصرار بر بحث تخصصی، سطح فهم مخاطب نادیده گرفته می‌شود. از این رو، 🔸از سویی کوشیده‌ام مطلبی نگذارم مگر اینکه استدلال معتبری داشته باشد؛ 🔸و از سوی دیگر، با اصلاح چندباره عبارات و بهره‌گیری از اشعار و حکایات، تا حد امکان در مسیر ساده شدن مطلب گام بردارم. به علاوه، 🔸بحث‌ها در بندهای کوچک قرار گرفته تا هرکس بتواند بر اساس سلیقه و توان علمی خود، هم برای مطالعه شخصی، و هم برای ارسال مطلب به دیگران، دست به انتخاب بزند؛ مثلا ▫️«نکات ادبی» مخاطب نسبتا تخصصی دارد، ▫️«احادیث» برای عموم قابل استفاده است اما سند و متن عربی آن مخاطبین خاص دارد، و ▫️«تدبر»ها اغلب برای عموم است مگر اینکه با گذاشتن تیتر «بحث تخصصی» نشان داده شود که مخاطب خاص مد نظر است. 🌱در عین حال کانال دیگری با عنوان «یک آیه در روز - گزیده» راه انداخته‌ام که فقط گزیده‌ای از مطالب ساده‌تر و کاربردی‌تر در آنجا قرار می‌گیرد تا مراجعه روزانه برای کسانی که حوصله ویا فرصت کمتری دارند، نیز امکان‌پذیر شود. 🆔 https://eitaa.com/yekAaye 🔲 مسئولیت این نوشته‌ها صرفا برعهده این‌جانب (حسین سوزنچی، طلبه درس خارج در قم، دکترای فلسفه، و استادتمام گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم ع) است؛ 🔳اما استفاده از محتویات آن، با ذکر منبع ویا بدون آن، برای علاقمندان به قرآن بلامانع است؛ 📢و اگر احساس می‌کنید، در راستای کاستن از مهجوریت قرآن و اهل‌بیت می‌تواند مفید باشد، با ارسال این پیام در گروهها و کانالهایی که دارید، آن را به دیگران معرفی کنید.📣 🔖لینک عضویت مستقیم در کانال یک آیه در روز 🆔 http://eitaa.com/joinchat/603193344C313f67a507 📖 ان‌شاءالله امروز مقدماتی درباره سوره «یس» بیان می‌شود و از فردا، اول رمضان ۱۴۳۹ (۱۳۹۷/۲/۲۶)، بحث این سوره آغاز خواهد شد. 🌹 🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹 🌹 https://eitaa.com/yekaye @souzanchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ یکی از اقدامات مفید که وقت زیادی از انسان نمی‌گیرد این است که همزمان با تدبر روزانه، همان آیه را حفظ کنیم و هر روز دقایقی آن آیات را با آیات قبل و بعدش تکرار کنیم تا کم‌کم کل سوره را حفظ شویم. شاید اغلب ما گمان کنیم که حفظ قرآن کار دشواری است؛ اما روزی یک آیه حفظ کردن واقعا زحمتی ندارد؛ و بعد از حدود 17 سال همه قرآن را حفظ خواهیم بود. 📈راستی شما که این مطلب را می‌خوانید الان چند سال دارید؟! 📉آیا اگر 9 سال قبل این کار را شروع کرده بودید الان نیمی از قرآن را حفظ نبودید؟! در چهار ماه گذشته بنده بدون صرف هیگونه وقت اضافی، سوره‌های کهف و فاطر را حفظ شدم. ✳️ بدین منظور، ان شاءالله از این پس، پیش از شروع سوره و در پایان آن فایل صوتی کل سوره هم تقدیم می‌شود تا هم مروری بر آن بشود و کسانی که می‌خواهند به حفظ قرآن هم اقدام کنند مسیرشان راحت‌تر شود. @yekaye
036_yasin.mp3
1.78M
سوره یس با صدای استاد پرهیزگار @yekaye
747) 🌺 سوره یس 🌺 1397/2/26 29 شعبان 1439 📖 مقدمه سوره یس از سوره‌هایی است که در مکه نازل شده است ، و فقط از ابن‌عباس نقل شده که آیه 47 (وَ إِذا قيلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ ...) در مدینه نازل شده است. 🔹تعداد آیاتش بر اساس روایت کوفی 83 آیه است؛ اما بر اساس سایر روایت‌ها (روایات بصری و مدنی و شامی) 82 آیه است ؛ و اختلاف در این است که در روایت کوفی «یس» یک آیه مستقل است، اما در بقیه خیر. 📚(مجمع البيان، ج8، ص647) و اغلب تفاسیر شیعه و سنی، همین روایت کوفی را معیار قرار داده‌اند. 🔸از مجاهد و قتاده و حسن بصری نقل شده است که این سوره‌ای است که در آن هیچ ناسخ و منسوخی وجود ندارد. 📚(التبيان فى تفسير القرآن، ج8، ص440) @yekaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ 1) از امام صادق ع روایت شده است: هر چیزی قلبی دارد؛ و قلب قرآن «یس» است؛ پس هرکه «یس» را در روز بخواند پیش از آنکه راه بیفتد، در آن روزش تا شب در زمره کسانی که حفظ می‌شوند و روزی داده می‌شوند، خواهد بود؛ و کسی که آن را پیش از آنکه بخوابد بخواند، خداوند هزار فرشته را مامور می‌کند که او را از شر هر شیطان رانده‌شده‌ای و از هر آسیبی حفظ کنند... 📚جامع الأخبار(للشعيري)، ص47؛ مجمع البيان، ج8، ص646-647؛ ثواب الأعمال، ص111 حَدَّثَنَا شَيْخُنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ الْقَاضِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ حَسَّانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ قَلْباً وَ قَلْبُ الْقُرْآنِ يس فَمَنْ قَرَأَ يس فِي نَهَارِهِ قَبْلَ أَنْ يُمْسِيَ كَانَ فِي نَهَارِهِ فِي الْمَحْفُوظِينَ وَ الْمَرْزُوقِينَ حَتَّى يُمْسِيَ وَ مَنْ قَرَأَهَا فِي لَيْلَتِهِ قَبْلَ أَنْ يَنَامَ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ أَلْفَ مَلَكٍ يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ وَ مِنْ كُلِّ آفَةٍ ... ✳️این مطلب که سوره یس قلب قرآن است، در روایات متعدد شیعه و سنی از خود پیامبر اکرم ص هم روایت شده است. مثلا: 📚مجمع البيان، ج8، ص646 ؛ و الدر المنثور، ج5، ص256 @yekaye
☀️ 2) از امام صادق ع روایت شده است که فرمودند: به فرزندانتان سوره یس بیاموزید که آن ریحانه [= گل خوشبوی] قرآن است. 📚الأمالي (للطوسي)، ص677 أخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ عُبْدُونٍ، عَنِ ابْنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ، عَنِ الْعَبَّاسِ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْخَثْعَمِيِّ، قَرِيبِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): عَلِّمُوا أَوْلَادَكُمْ «یس» فَإِنَّهَا رَيْحَانَةُ الْقُرْآنِ. @yekaye
☀️ 3) از رسول الله ص روایت شده است: سوره یس در تورات به عنوان «معمّه» [= چیزی که عام و شامل و دربرگیرنده باشد] خوانده می‌شود. گفته شد: «معمه» چیست؟ فرمودند: با خیر دنیا و آخرت صاحب خود را دربرمی‌گیرد و او را از بلایای دنیا و آخرت حفظ می‌کند؛ و هراس‌های دنیا و آخرت را از او دفع می‌کند؛ و دفاعی همچون دفاع جنگاوران از او انجام می‌دهد، از صاحب خود هر بدی را دفع می‌کند و هر حاجتی را برای او برآورده می‌سازد و کسی که آن را «بخواند» معادل بیست حج است؛ و کسی که بدان گوش دهد معادل آن است که هزار دینار در راه خدا داده باشد؛ و کسی که آن را بنویسد و سپس بنوشد در دل خود هزار دوا و هزار نور و هزار یقین و هزار برکت و هزار رحمت وارد کرده و هر درد و مرضی از او برکنده می‌شود. ✅تذکر: درباره معنای «بخواند» در این گونه روایات، که از طرق شیعه و سنی نقل شده، نکته‌ای هست که توضیحش در پایان حدیث 4 خواهد آمد. https://eitaa.com/yekaye/928 📚مجمع البيان، ج8، ص646؛ الدر المنثور، ج5، ص256 أبو بكر عن النبي ص أنه قال سورة يس تدعى في التوراة المعمة قيل و ما المعمة قال تعم صاحبها خير الدنيا و الآخرة و تكابد عنه بلوى الدنيا و تدفع عنه أهاويل الآخرة و تدعى المدافعة القاضية تدفع عن صاحبها كل شر و تقضي له كل حاجة و من قرأها عدلت له عشرين حجة و من سمعها عدلت له ألف دينار في سبيل الله و من كتبها ثم شربها أدخلت جوفه ألف دواء و ألف نور و ألف يقين و ألف بركة و ألف رحمة و نزعت عنه كل داء و علة @yekaye
☀️ 4) از امام باقر ع روایت شده است: کسی که سوره یس را یک بار در عمر خود «بخواند» خداوند برای او به ازای هر آفرینشی [یا: آفریده‌ای] در دنیا و هر آفرینشی در آخرت، دوهزار هزار حسنه بنویسد و مانند آن را از او [سیئه] محو کند و به او فقر و بدهکاری و ویرانی و رنج و دیوانگی و پیسی و وسواس و مرضی که به او ضرر رساند نرسد و خداوند دشوارهای‌های مرگ و هول و هراس آن را بر او تخفیف دهد؛ و قبض روح او را عهده‌دار شود و از کسانی باشد که خداوند برایشان گشایش در زندگ و فرج هنگام لقای او و رضایت به پاداش اخرویش را ضمانت فرموده است؛ و خداوند متعال به تمامی فرشتگانش، آنان که در آسمانهایند و آنان که در زمین‌اند، بفرماید که من از فلانی راضی شدم پی برایش اسغفار کنید. 📚ثواب الأعمال، ص111-112 حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْعَبْدِيِّ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ يس فِي عُمُرِهِ مَرَّةً وَاحِدَةً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خَلْقٍ فِي الدُّنْيَا وَ بِكُلِّ خَلْقٍ فِي الْآخِرَةِ وَ فِي السَّمَاءِ وَ بِكُلِّ وَاحِدٍ أَلْفَيْ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ مِثْلَ ذَلِكَ وَ لَمْ يُصِبْهُ فَقْرٌ وَ لَا غُرْمٌ وَ لَا هَدْمٌ وَ لَا نَصَبٌ وَ لَا جُنُونٌ وَ لَا جُذَامٌ وَ لَا وَسْوَاسٌ وَ لَا دَاءٌ يَضُرُّهُ وَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْهُ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَ أَهْوَالَهُ وَ وَلِيَ قَبْضَ رُوحِهِ وَ كَانَ مِمَّنْ يَضْمَنُ اللَّهُ لَهُ السَّعَةَ فِي مَعِيشَتِهِ وَ الْفَرَجَ عِنْدَ لِقَائِهِ وَ الرِّضَا بِالثَّوَابِ فِي آخِرَتِهِ وَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ أَجْمَعِينَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ قَدْ رَضِيتُ عَنْ فُلَانٍ فَاسْتَغْفِرُوا لَهُ. ✳️ تذکر ✳️ ظاهرا در تعبیر «قرأ: بخواند» در این روایات، معنایی بسیار عمیق‌تر از خواندن سطحی مد نظر است؛ بلکه چه‌بسا خواندنی است که کاملا با فهم حقیقت آن و ارتباط روحی با آن مد نظر باشد؛ چنانکه وقتی در روایتی می‌خواهند به مقام جابر اشاره کنند، می‌گویند او در ایمانش به مقامی رسید که فلان آیه را می‌خواند (بَلَغَ مِنْ إِيمَانِ جَابِرٍ أَنَّهُ كَانَ يَقْرَءُ هَذِهِ الْآيَةَ ... ؛📚 رجال الكشي، ص43) @yekaye
🌐 غرض سوره 🌐 علامه طباطبایی بر این باور است که: ▪️غرض اين سوره بيان اصول سه‌گانه دين است، 🔹از مساله نبوت شروع كرده و حال مردم را در قبول و رد دعوت انبيا بيان مىكند، و اینكه غایت دعوت برحق انبياء، احياى مردم است به اينكه در راه سعادت واقع شوند و حجت بر مخالفين تمام شود، و به عبارت ديگر تكميل هر دو دسته مردم است، در دو راه سعادت و شقاوت. 🔹سپس به سراغ مساله توحيد می‌رود، و برخی از نشانه هاى وحدانيت خدا را برمىشمارد، 🔹سپس به مساله معاد منتقل شده، زنده شدن مردم را در قيامت براى گرفتن جزا، و جداسازى مجرمين از متقين را بيان نموده سپس سرانجام حال هر يك از اين دو طايفه را توصيف مىكند. 🔹سپس به تذکر معاد می‌پردازد و برانگیخته شدن مردم برای جزا و جداسازى مجرمان از متقيان در آن روز را یادآوری می‌کند را و این را که حال هر يك از اين دو گروه به کجا منتهی می گردد توصيف مىكند. ▪️ در آخر دوباره به همان مطلبى كه آغاز كرده بود برگشته، خلاصهاى از اصول سه گانه را بيان، و بر آنها استدلال مىكند و سوره را ختم مىنمايد. ☀️اين سوره شانى عظيم دارد، چون هم متعرض اصول سه گانه است و هم شاخه هايى كه از آن اصول منشعب مىشود. 📚الميزان، ج17، ص62 @yekaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
748) 🌺 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ؛ يس 🌺 💐ترجمه به نام خداوند رحمت‌گستر و همواره رحیم؛ یاسین؛ سوره یس (36) آیه1 1397/2/27 1 رمضان 1439 🌹 حلول ماه مبارک رمضان و بهار قرآن بر عاشقان کلام الهی و دلداگان حریم معبود مبارک باد 🌹 @yekaye
📖 اختلاف قرائت 🔹در تلفظ «یاسین» ▪️عبارت «یا» هم به اماله قرائت شده است و هم به تفخیم؛ ▫️همچنین در مورد «نون» در قرائات مشهور همگی آن را به سکون ختم کرده‌اند؛ البته در همان قرائات مشهور، برخی آن را در «و» آیه بعد ادغام کرده‌اند؛ برخی آن را به صورت اخفاء؛ و برخی به صورت اظهار ادا کرده‌اند. ▫️اما در قرائات غیرمشهور، حرف نون به صورت مفتوح (یاسینَ) و مکسور (یاسینِ) و مرفوع (یاسینُ) نیز قرائت شده است. 📚مجمع البيان، ج8، ص648 ؛ البحر المحيط، ج9، ص48 @yekaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا