بسم الله
غنچه رو دیدی گُل هم دیدی. کدومش تماشایی تره؟!
ما غنچه ایم، گرفته ایم، در همیم. به همین خاطر تماشا نداریم ولی میتونیم داشته باشیم. کِی؟! وقتی که گُل بشیم. کِی گُل میشیم؟! وقتی که شکفته بشیم. کِی شکفته میشیم؟! وقتی که این حقیقت رو فهم و هضم کنیم... کدام حقیقت؟!
حقیقتی که در هفدهمین آیه ی سوره ی مبارکه ی انعام به زیبایی هرچه تمام تر آمده:
وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱۷﴾ :
اگر قرار باشه از ناحیه ی خداوند زیانی به تو برسه هیچ کس نمیتونه جلودارش بشه... اگر هم بخواد خیری برسه همینطور...
یعنی اوّل بدون اونی که میتونه به تو زیان برسانه فقط خداست نه هیچ کس.
اونی هم که میتونه به تو خیر برسونه فقط خداست و هیچ کس.
مسلّم بگیر... شد؟!
حالا اگر او بخواد زیانی برسانه هیچ کسی نمیتونه جلوش رو بگیره. عالَم و آدم پشت به پشت هم بدن امکان نداره.
اگر هم بخواد خیری برسانه هیچ کس نمیتونه سد راهش بشه...
وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿ملک/۱﴾ و ﴿مائده/120﴾ : او بر هر چیزی تواناست...
تا نخواهد او نخواهد هیچکس...
چقدر آدم آرام میشه اگه همینو باور کنه ، اگه باور داشته باشه. دیگه طرف حنجرش رو پاره کنه: آبروت رو میبرم، سنگِ رو یخت میکنم، حیثیّتت رو پایمال میکنم، حالا خواهی دید...این با یه لبخند از کنارش عبور میکنه و شب هم که شد خیلی آرام سربه بالین میذاره.
سوره انعام
#منبرکوتاه
#نکته_های_قرآنی
#تفسیر
#قرآن
🌸🍃🌸🍃
#فقيركيست
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از اصحاب خود پرسید:
فقیر کیست؟
اصحاب پاسخ دادند:
فقیر کسی است که پول نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد.
حضرت فرمودند :
آنکه شما می گویید فقیر واقعی نیست، فقیر واقعی کسی است که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق مردم در گردن اوست، بدین گونه که یکی را فحش و ناسزا گفته، مال کسی را خورده، خون دیگری را ریخته، چهارمی را زده، اگر اعمال نیکو و کار خیری داشته در مقابل حقوق مردم از او می گیرند و به صاحبان حق می دهند، و چنانچه کارهای نیکویش کفایت نکند، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار می کنند، و روانه آتش دوزخ می نمایند، فقیر و بینوای واقعی چنین کس است.
#بحارالانوارج٧٢ص٦
#مدیحه_سرا
#امام_رضا_علیه_السلام
♦️ مقام زائرین حضرت رضا (علیهالسّلام) در #روز_قیامت
🔹در روایتی امام جواد علیهالسلام فرمودند:
📖مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی بِطُوسَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ
🔹هر کس قبر پدر بزرگوارم را در طوس زیارت کند، خدای متعال گناهان گذشته و آینده او را میآمرزد.
📖 فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نُصِبَ لَهُ مِنْبَرٌ بِحِذَاءِ مِنْبَرِ رَسُولِ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله حَتَّی یَفْرُغَ اللَّهُ تَعَالَی مِنْ حِسَابِ عِبَادِهِ.
🔹و چون روز قیامت شود، منبری از برای او در مقابل منبر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله گذاشته شود و در آنجا قرار گیرد تا آنکه خدای متعال از حساب بندگان فارغ شود.
📚#عیون اخبار الرضا (علیهالسلام) ج2/ص290
✍ گردآوری وتحقیق؛مداح اهلبیت(ع)#محسن_معصومی
#چهارشنبه های_امام_رضایی
🌸🍃🌸🍃
امام صادق علیه السلام :
سه چيز باعث طول عمر و دوام بهره مندى فرد از نعمتها میشود:
۱_ طول دادن ركوع و سجده در نماز؛
۲_ زيادنشستن میزبان بر سر سفره اى كه میهمان نشسته است (تا میهمان بدون خجالت غذایش را بخورد و سیر شود)؛
۳_ خوش رفتارى و محبت به خانواده.
#كافي_ج٤ص٤٩
🌸🍃🌸🍃
ای موسی (ع) گمان نکن مادرت برای تو مهری داشت، اگر من مهر تو را در دل او جای نمی دادم او هرگز برای شیردادن تو نیمه شب ،خواب شیرین را رها نمی کرد.ای موسی (ع) از میان بندگان من اگر بنده ای چنان گنهکار باشد که از گناهان او آسمان به رنگ سیاه در آمده باشد، فقط به خاطر یک کارش من تمام گناهان او را می بخشم و وارد بهشت می کنم و برای این کار از هیچ کس ابایی ندارم و اجازه نمی گیرم. موسی (ع) عرض کرد، خدایا آن عمل چیست؟ حضرت حق فرمودند: کسی که برای رضایت من قلب یک بنده مومن مرا شاد گرداند . او آن گاه مرا شاد کرده است و سزای کسی که مرا چنین خرسند کند، بخشش همه گناهان اوست.
6.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌عجب مداحی برای شهید رئیسی خونده....
🌹خادم ملت یعنی آخرش مثل حسین تنها/ تنت بمونه شب توی صحرا...
✅ مفهوم دحوالارض
دَحْوالارض، اصطلاحی قرآنی و حدیثی است. منظور از دحوالارض بیرون آمدن خشکیهای گسترده زمین از زیر آب است. بنابر برخی روایات و منابع کهن اسلامی، زمین در ابتدا زیر آب بوده است و سپس خشکیها از آب سر برآوردهاند.(۱)
روز بیرون آمدن خشکیها[یا روز آغاز آن] روز دحوالارض نامیده شده است. بنابر برخی احادیث و کتابهای تاریخی، نخستین جایی که از زمین سر برآورد، مکه یا کعبه بوده است.(۲)
دحو به معنای واگسترانیدن (۳) گسترش دادن (۴) و چیزی را از جای آن برکندن (۵) و «دحوالارض» به معنای گستراندن زمین است.
📚 منبع
(۱) کتاب الازمنة و الامکنه، مرزوقی اصفهانی، ص ۳۵
(۲) من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج۲، ص۲۴۱
(۳) تاج المصادر، بیهقی، ج۱، ص۹۰
(۴) کتاب العین، خلیل فراهیدی، ج۳، ص۲۸۰
(۵) المفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانی، ذیل «دحا»
#دحوالارض
#مداحی_عالمانه
🟢 روز دحوالارض
به تعبیر عارف بزرگ سید بن طاوس: اِنَّ لِاَوقاتِ الْقَبُولِ اَسْراراً لِلّهِ جَلَّ جَلالُهُ ما تُعْرِفُ اِلّا بِالْمَنْقُولِ؛ همانا وقتهای پذیرش را اسراری است که از آنِ خداست و جز به آیات و روایات شناخته نمیشوند. (۱)
روز دحوالارض، مورد توجّه فراوان اهل بیت ـ علیهمالسلام ـ بوده است و درباره فضیلتها و اعمال این روز احادیثی وارد شده است.
«دحوالارض را به گسترش زمین از زیر کعبه تفسیر کردهاند.» (۲)
امام رضا(ع) در این باره میفرماید: «روز بیست و پنجم ذیقعده (روز دحوالارض) روز ولادت ابراهیم خلیل(ع) و عیسی مسیح(ع) است و روزی است که زمین از زیر کعبه گسترده شده است.» (۳)
همچنین نقل شده است که در چنین روزی حضرت آدم(ع) به زمین هبوط کرده است. (۴)
به گفته مفسّرین، آیه شریفه «وَالْاَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحیها؛ و زمین را بعد از آن با غلتانیدن گسترش داد.» (نازعات/ ۳۰) اشاره به دحوالارض دارد و منظور از آن نیز این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آبهای حاصل از بارانهای سیلابی نخستین فراگرفته بود. این آبها به تدریج در گودالهای زمین جای گرفتند و خشکیها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گستردهتر شدند تا به وضع فعلی درآمدند.»(۵) و نخستین برآمدگی نیز که آشکار شد، کعبه بوده است.
در اینباره در آیه دیگری به بیانی دیگر میخوانیم: «وَ هُوَ الَّذی مَدَّ الْاَرْضَ؛ و اوست کسی که زمین را گسترش داد.»(رعد/۳) در تفسیر این آیه نیز آمدهاست: «خداوند زمین را به گونهای گسترد که برای زندگی انسان و پرورش گیاهان و جانداران آماده باشد؛ گودالها و سراشیبیهای تند و خطرناک را به وسیله فرسایش کوهها و تبدیل سنگها به خاک پر کرد و آنها را مسطح و قابل زندگی ساخت؛ در حالیکه چینخوردگیهای نخستین آن، به گونهای بودند که اجازه زندگی به انسان را نمیدادند.» (۶)
📚منبع
(۱) اقبال الاعمال، سید بن طاوس، آخر باب ۶، از اعمال ذیحجّه
(۲) معارف و معاریف، سیدمصطفی حسین دشتی، ج ۳، ص ۲۵۷
(۳) بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج ۹۷، ص۱۲۲
(۴) مراقبات، میرزا جواد ملکی تبریزی، ج ۲، ص۱۸۶
(۵) تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج ۲۶، ص ۱۰۰
(۶) همان، ج ۱۰، ص ۱۱۳
#دحوالارض
#مداحی_عالمانه