ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
#امام_سجاد_علیه_السلام_و_عاشوراء #امام_شناسی #تولی_و_تبری 🌼نقش امام سجاد ع در مدیریت عاشورا از زم
روایتی که در قسمت برائت امام سجاد تدریس شد
#تولی_و_تبری
👈🏼 ابوعلی خراسانے از غلام امام سجاد علیهالسلام نقل مےڪند ڪه او گفت:
«كُنْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَاالسَّلاَمُ فِي بَعْضِ خَلَوَاتِهِ، فَقُلْتُ:
إِنَّ لِي عَلَيْكَ حَقّاً، أَ لاَ تُخْبِرُنِي عَنْ هَذَيْنِ اَلرَّجُلَيْنِ، عَنْ أَبِيبَكْرٍ وَعُمَرَ؟!
فَقَالَ: كَافِرَانِ، كَافِرٌ مَنْ أَحَبَّهُمَا».
📝 در خدمت امام سجاد علیه السلام خلوتے داشتیم به او عرض نمودم:
از من بر شما حقّے است اگر مرا از احوال آن دو شخص (ابیبڪر و عمر) با خبر نسازید؟
فرمودند:
آن دو (ابیبڪر و عمر) ڪافرند و هر ڪس محبت آنها را داشته باشد ڪافر است.
📚 تقریب المعارف ج۱، ص۲۴۴؛ بحارالأنوار؛ ج۷۲، ص۱۲۸
هدایت شده از نوای مقتل
16160583360046734439326.mp3
6.58M
1.28M
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات
#آیات_در_تاویل_امام_حسین_ع
سلام علیکم و رحمة الله
وقت بخیر
استاد با دوستان مشغول مباحثه بودیم، آیه یا ایتها النفس المطمئنه ذهنمون رو واقعا مشوش کرد
طبق تعاریف و تفاسیر گفته میشه منظور حضرت اباعبدالله هست ولی آیه به صورت مونث داره اشاره میکنه.
رمز این آیه چیه؟؟؟!!!
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی استاد برای طرح سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
"باب الحسین ع"
https://t.me/Babolhusein
"ضامن اشک"
https://telegram.me/zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
ضامن اشک در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FZyB8wtSEIs1huKFB7rOqG
234.9K
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات
سلام میشه صوت روضه ارسال کنیم؟
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی استاد برای طرح سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
"باب الحسین ع"
https://t.me/Babolhusein
"ضامن اشک"
https://telegram.me/zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
ضامن اشک در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FZyB8wtSEIs1huKFB7rOqG
بسم الله الرحمن الرحیم
#ولادت_ائمة
#ولادت_امام_سجاد_ع
ولادت امام سجاد عليه السّلام ( 1 )
على بن الحسين عليه السّلام، مشهور به زين العابدين و سجّاد، چهارمين امام شيعه است كه بنا به قول مشهوردر سال 38 هجرى متولد شده است.
در نقلهاى چندى هم سال 35 و 36، سال تولد دانسته شده است.
تواريخ النبى و الآل، ص 29 از: الارشاد، ص 284؛ مسار الشيعة، ص 31؛ التهذيب، ج 6، ص 77؛ روضة الواعظين، ص 242؛ كشف الغمة، ج 2، ص 105؛ الفصول المهمة، ص 183؛ الدروس، ص 153؛ المناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 175؛ اعلام الورى، ص 256
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#ولادت_ائمة
#ولادت_امام_سجاد_ع
#سیره_و_مکارم_اخلاقی_امام_سجاد_ع
#نماز_در_سیره_ائمه_ع
عبادت ونماز امام سجاد ع ( 2 )
آوردهاند كه وقتى آن حضرت وضو مىگرفت، رنگ چهرهاش دگرگون مىشد.
وقتى علت را مىپرسيدند، فرمود: «أ تدرون بين يدى من أريد أن أقوم»، آيا مىدانيد كه در برابر چه كسى مىخواهم بايستم؟
و گفته شده است كه در وقت نماز چهره امام دگرگون شده و رعشه بر اندامش بود. وقتى علت را پرسيدند فرمود: إنى أريد الوقوف بين يدى ملك عظيم.
در وقت نماز به هيچ چيز توجه نداشت. يك بار در وقت نماز، دست فرزند امام شكست، او از درد فرياد مىزد، شكستهبند آوردند و استخوان دست را جا انداخت و فرزند امام از درد فرياد مىكشيد. بعد از آن امام دست بچه را ديد كه به گردنش آويزان است، در آن وقت بود كه تازه متوجه شد كه دست بچه شكسته است.
زمخشرى مىگويد: زمانى على بن الحسين عليه السّلام به قصد وضو گرفتن دستش را در آب برد، در آن حال: ثم رفع رأسه إلى السماء و القمر و الكواكب، ثم جعل يفكّر فى خلقها حتى أصبح و أذن المؤذّن و يده فى الماء، امام سرش را به آسمان و ماه ستارگان بلند كرده و در آنها به تفكر پرداخت، تا آن كه صبح شده و در حالى كه مؤذن اذان مىگفت، هنوز دست امام در آب بود.
حلية الاولياء، ج 3، ص 141؛ كشف الغمه، ج 2، ص 80؛ مختصر تاريخ دمشق، ج 17، ص 236؛ تهذيب التهذيب، ج 7، ص 305؛ سير أعلام النبلاء، ج 4، ص 391 ؛شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 15، ص 273 ، تهذيب التهذيب، ج 7، ص 305 ،الثقات، ج 5، ص 160 ، صفة الصفوة، ج 2، ص 55؛ نور الابصار، ص 127؛ طبقات الكبرى، ج 5، ص 216؛ الاتحاف، ص 136؛ الفصول المهمة، ص 201؛ العقد الفريد، ج 3، ص 114
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#ولادت_ائمة
#ولادت_امام_سجاد_ع
#سیره_و_مکارم_اخلاقی_امام_سجاد_ع
وصف امام سجاد از خدمتکارش (3 )
زمانى كه از خدمتكار او خواستند تا او را توصيف كند، گفت:
«من هيچگاه در روز براى او طعامى نياوردم و در شب بسترى براى او نگستردم».
(1). ربيع الابرار، ج 3، ص 160، 663
حالات امام سجاد ع در نماز (4 )
و آوردهاند كه روزى به هنگام نماز، مارى به سمت آن حضرت حركت كرد، اما او تحرّكى به خود نداد. مار از ميان دو پاى امام عبور كرد و او از جايش تكان نخورد و رنگش عوض نشد.
المناقب، ابن شهر آشوب، ج 2، ص 255
انفاق امام سجاد ع ( 5 )
در دادن صدقه و رسيدگى به محرومين نيز زبانزد بوده و پس از شهادت او معلوم گرديد كه صد خانواده از انفاق و صدقات او زندگى مىكردهاند.
شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 10، ص 159
سخنان امام سجاد ع درباره صدقه ( 6 )
«4» به نقل امام باقر عليه السّلام، امام سجاد عليه السّلام شبانه، نان بر پشت مباركش گذاشته و در تاريكى شب براى فقرا مىبرد، و مىفرمود: صدقه در تاريكى شب، آتش غضب خداوند را خاموش مىكند.
(4). حلية الاولياء، ج 3، ص 136؛ كشف الغمّة، ج 2، صص 77، 87؛ مختصر تاريخ دمشق، ج 17، ص 238
علاقه مردم به امام سجاد ع ( 7 )
مردم نيز علاقه بدو داشتند و لذا در روايات آمده كه قرّاء به سوى مكه راه نمىافتادند تا آن كه امام سجاد عليه السّلام خارج شود و آنگاه به دنبال او هزار سواره به راه مىافتاد.
(5). مختصر تاريخ دمشق، ج 17، ص 238
1-کانال ضامن اشک : ویژه مقتل امام حسین (علیه السلام )
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#ولادت_ائمة
#ولادت_امام_سجاد_ع
#سیره_و_مکارم_اخلاقی_امام_سجاد_ع
زهد امام سجاد ع ( 8 )
زمانى امام، با لباس نيكويى از خانه خارج شد. پس از آن فورا به خانه برگشت و صدا زد:
همان لباس قبلى مرا بياوريد، گويى على بن حسين نيستم.
(6). رجال الكشى، ص 117
ظاهر امام سجاد ع در حفظ شعائر الهی ( 9 )
البته نقل شده است كه حضرت، لباس نيكو در مواقعى مىپوشيد تا مبادا كسى گمان كند كه او بر خلاف خداوند كه فرمود: «قل من حرّم زينة اللّه التى أخرج لعباده»، عمل مىكند.
نك: تفسير العياشى، ج 2، ص 15، حديث 32؛ مستدرك الوسائل، ج 3، ص 203 ؛ مختصر تاريخ دمشق، ج 17، ص 246
درس بزرگ برای مداحان در معامله کردن با خدا در سیره امام سجاد ع ( 10 )
در مسافرت نسبش را از همراهان پنهان مىكرد. از ايشان سؤال شد كه: ما بالك اذا سافرت كتمت نسبك اهل الرفقة؟ آن حضرت فرمود:
أكره أن آخذ برسول الله ما لا أعطى مثله،
دوست ندارم به نام رسول خدا چيزى را بگيرم كه نمىتوانم مانند آن را به ديگرى بدهم.
چنانكه جويرية بن اسماء مىگويد: ما أكل علىّ بن الحسين من قرابته من رسول الله درهما، او از بابت خويشى خود با رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله درهمى استفاده نكرد.
(1). نثر الدر، ج 1، ص 341؛ ربيع الابرار، ج 3، ص 69
تقسیم اموال در راه خدا ( 11 )
از فرزندش امام باقر عليه السّلام نقل شده است كه پدرم دو بار اموال خويش را در راه خدا تقسيم كرد.
(2). سير اعلام النبلاء، ج 4، ص 391
آمدن امام سجاد بر بالین محب هنگام مرگ ( 12 )
آن حضرت در وقت مرگ محمد بن اسامة بن زيد، بر بالين او بود. در آن لحظه محمد سخت مىگريست. امام علت گريه او را پرسيد. محمد گفت: پانزده هزار درهم بدهى دارم. امام فرمود: بر عهده من نگران مباش.
(3). همان، ج 17، ص 238
نقش نگین انگشتر امام سجاد ع ( 13 )
و نقش انگشترى ايشان كه معمولا شعار ائمه در برخورد با مشكلات زمان خود بود العزّة للّه جميعا (تمام عزّت از آن خداست) بوده است.
(7). اثبات الهداة، ج 5 ص 263؛ اثبات الوصيه، ص 142؛ بحار الانوار، ج 46 ص 229 به بعد؛ الكافى، ج 1 ص 305؛ اعلام الورى، ص 260؛ البصائر، ج 4 باب 48؛ الامامة و التبصرة، ص 62 و 63، مؤسسة الامام المهدى.
@zameneashk1
#احادیث_در_ارتباط_با_امام_حسین_ع
📜 و حدثني أبي رحمه الله و جماعة مشايخي عن سعد بن عبد الله عن علي بن إسماعيل بن عيسى و محمد بن الحسين بن أبي الخطاب عن محمد بن عمرو بن سعيد الزيات عن عبد الله بن بكير عن زرارة
عن أبي جعفر ع قال كتب الحسين بن علي من مكة إلى محمد بن علي بسم الله الرحمن الرحيم من الحسين بن علي إلى محمد بن علي و من قبله من بني هاشم أما بعد فإن من لحق بي استشهد و من لم يلحق بي لم يدرك الفتح و السلام
📚كاملالزيارات، الباب الثالث و العشرون، ص : 75 /حديث 15
📝 پدرم عليه الرحمه و جماعتى از اساتيدم، از سعد بن عبد اللّه، از على بن اسماعيل بن عيسى و محمّد بن حسين بن ابى الخطاب از محمّد بن عمرو بن سعيد زيّات از عبد اللّه بن بكير، از زراره از حضرت ابى جعفر عليه السّلام نقل نموده كه آن حضرت فرمودند:
حضرت حسين بن على سلام اللّه عليهما نامهاى از مكّه به محمّد بن على عليه السّلام به اين شرح مرقوم فرمودند:
« بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » از طرف حسين بن على عليهما السّلام به محمّد بن على عليه السّلام (يعنى محمّد بن حنفيّة) و بنى هاشمى كه او را قبول داشته و با وى مىباشند:
امّا بعد: هر كس با من همراه شود شهيد خواهد شد و آنان كه همراهى نكرده و با من نباشند فتح و گشايش به خود نخواهند ديد و السّلام.
1. محیای محیا – اسوه بودن امام حسین ع
2. اکرم مقامک
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
2.12M
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات
#لعن_و_برائت
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء
⁉️آیا در ایام ولادت می توانیم دشمنان اهل بیت ع را لعن کنیم
✅بنابر آیات قرآن و زیارت عاشورا في کل موطن و موقف در هرجایی می توان لعن کرد
✅بنابر روايت امام باقر ع که هر روز زیارت عاشورا را بخوانید
✅ما باید مفهوم لعن را بدانیم که فحاشی نیست بلکه دوری از عقاید شوم است که مانند میکروب مضر است
✅روش لعن در قرآن و زیارت عاشورا و مقتل
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی استاد برای طرح سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
"باب الحسین ع"
https://t.me/Babolhusein
"ضامن اشک"
https://telegram.me/zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
ضامن اشک در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FZyB8wtSEIs1huKFB7rOqG
4_5906870704032205204.mp3
5.91M
#شرح_و_تفسیر_دعای_عهد 32
#رب_الکرسی_الرفیع 4
#امام_مهدی_عج
🌸خلاصه رب الکرسی الرفیع در جلسه گذشته
💫ارتباط کرسی رفیع با قدرت عظیم ۱۴ معصوم
🌸امیرالمومنین ع مظهر قدرت پروردگار
💫شرح ذکر جبرئیله در جنگ احد که جبرئیل ندا داد لا فتی الا علی لا سيف الا ذوالفقار
🌸سماوات مظهر قدرت خداوند و حکومت مهدی عج بر سماوات مظهر قدرت خداوند است
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی استاد برای طرح سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
گروه و کلاس مقتل شناسی متضمن البکاء
https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0
ضامن اشک در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FZyB8wtSEIs1huKFB7rOqG
کانال ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
4_5909122503845881991.mp3
7.75M
#شرح_و_تفسیر_دعای_عهد 33
#رب_الکرسی_الرفیع 5
#امام_مهدی_عج
🌹شرح رفیع در کرسی رفیع
✨ رفیع بیانگر قدرت خداوند و قدرت زیادی است که در قرآن ذکر شده و قابل توصیف نیست
🌹قدرت خداوند در هر شئ بر اساس ظرفیت آن شئ است مانند قدرت خداوند در یک نهال و یک درخت تنومند که هر کدام به اندازه خودشان از قدرتشان فیض گرفته اند
✨وجود مقدس حضرت مهدی عج بالاترین قدرت در کل هستی است که تمام اشیا به اندازه ظرفیت وجودیشان قدرت کسب کرده اند
🌹یک عاشق حضرت مهدی عج باید بداند قدرت ۱۴ معصوم از خداست و بواسطه خداوند این قدرت به هستی منتقل می شود
✨علل گرایش به تثلیث یا گمراهی در پرستش امیرالمومنین ع يا ائمه، اشکال در نشناختن خداست
🌹در اني اتقرب ، ۵تن معصومین و .. وسیله رسیدن ما به خدا هستند و گرنه گمراهی خواهد بود
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی استاد برای طرح سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
"باب الحسین ع"
https://t.me/Babolhusein
"ضامن اشک"
https://telegram.me/zameneashk
گروه و کلاس مقتل شناسی متضمن البکاء
https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0
ضامن اشک در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FZyB8wtSEIs1huKFB7rOqG
کانال ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شمربن ذی الجوشن ملعون میگفت بگیر سر امام حسین رو که نماز عصرم داره قضا میشه؟!
⭕️ با یک کلیک، جزو مجاهدین اسمتون رو ثبت کنید!
🔰 #استاد_پناهیان
https://eitaa.com/zameneashk1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قبرستان بقیع، ۵۷ سال پیش
🔹ویدیوی بالا برای سال ۱۳۴۴ و روضهخوانی روی تصویر برای حج سال ۱۳۵۵ است.
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! [در برابر مشكلات و هوسها]، استقامت كنيد؛ و در برابر دشمنان، پايدار باشيد و از مرزهاى خود، مراقبت كنيد و از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد، شايد رستگار شويد!
(آل عمران/200)
🌤✨🌤✨🌤
📜الباقر (علیه السلام)- إِصْبِرُوا عَلَی أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صَابِرُوا عَدُوَّکُمْ وَ رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر (علیه السلام).
💎امام باقر (علیه السلام)- بر انجام واجبات صبر کنید و در مقابل دشمنانتان پایدار باشید و از امام منتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دفاع کنید.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۸۹۴ الغیبهًْ للنعمانی، ص۱۹۹
📜الصّادق (علیه السلام)- اصْبِرُوا عَلَی الْأَذَی فِینَا قُلْتُ: وَ صابِرُوا؟ قَالَ: عَدُوَّکُمْ مَعَ وَلِیِّکُمْ. قُلْتُ؟ وَ رابِطُوا؟ قَالَ: الْمُقَامَ مَعَ إِمَامِکُمْ.
📝امام صادق (علیه السلام)- یعقوب سراج گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: اصْبِرُوا بر اذّیت در راه ما صبر و مقاومت کنید. از او در مورد فصابِرُوا سؤال کردم. در جواب فرمود: «با ولیّ امرتان در برابر دشمنانتان پایدار باشید». و در مورد رابِطُوا پرسیدم. فرمود: «از امامتان دفاع کنید».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۸۹۴ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۱۷/
📜ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- اصْبِرُوا وَ صابِرُوا عَلَی مَحَبَّهًِْ عَلِیِبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام).
❣ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- اصْبِرُوا وَ صابِرُوا بر محبّت علیّبنابیطالب (علیه السلام) شکیبایی کنید.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۸۹۴ شواهدالتنزیل، ج۱، ص۱۷۹
📜الصّادق (علیه السلام)- اصْبِرُوا عَلَی الْمَصَائِبِ وَ صَابِرُوهُمْ عَلَی التَّقِیَّهًِْ وَ رَابِطُوا عَلَی مَنْ تَقْتَدُونَ بِهِ وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.
📝امام صادق (علیه السلام)- بر مصیبت ها صبور باشید و با تقیّه در برابر آنها صبر کنید و از حدود کسانی که به آنها اقتدا میکنید دفاع کنید. و اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۸۹۴ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۱۵
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
#راس_الحسین_علیه_السلام
مسجد رأس الحسين
حرم و بقعهاي که مدفن سر مطهر سيد الشهداست، يا مکاني که سر آن حضرت به آنجا هم برده شده است.به اين نام، دو محل يکي در شام و ديگري در مصر وجود دارد.در شام در عسقلان مسجدي بزرگ و ضريحي عظيم است که مردم آنجا را زيارت کرده و تبرک ميجستند.[1] به نوشته سيد محسن امين: محلي در کنار مسجد جامع اموي در دمشق، که گويا محل نگهداري سر مطهر سيد الشهدا در ايام يزيد بوده و در خزانه آن ملعون نگهداري ميشده است.[2] همچنين وي مينويسد: (در سفرنامه خويش) در مصر، زيارتگاه با شکوه و مقدسي است که مردم مصر، معتقدند سر ابا عبدالله الحسين در آنجا مدفون است و خلفاي مصر، آن را از شهر عسقلان (در فلسطين) آورده و طي مراسمي در مصر دفن کردهاند.در همين زمينه در «اعيان الشيعه» مينويسد: بنا به قول برخي، يکي از خلفاي فاطمي در مصر، ماموراني به عسقلان (بين مصر و شام) فرستاد و سري را برايش آوردند و گفت که سر حسين «ع» است.آن را به مصر آوردند و در محلي که الآن به نام مشهد يا مسجد راس الحسين معروف است دفن کردند.مردم مصر به اين محل علاقه نشان ميدهند و زن و مرد دسته دسته به زيارت آن ميروند و مراسم دعا و تضرع در آنجا ميگيرند.البته در اين که آن سر، سر امام حسين «ع» بوده، ترديد وجود دارد.[3] اين مسجد، اکنون نيز در قاهره وجود دارد، محل تجمع و مرکز محافل ديني و قرآني، بويژه در شبهاي ماه رمضان است و در ميلاد امام حسين «ع» هزاران نفر آنجا گرد ميآيند و حتي دست توسل به سوي خداي حسين «ع» دراز کرده و به برکت آن مکان، بيماران و گرفتاران شفا و نجات مييابند.
فرهنگ عاشورا / جواد محدثي
[1] آثار البلاد و اخبار العباد، قزويني، ص 278 (چاپ امير کبير).
[2] اعيان الشيعه، ج 1، ص 627.
[3] همان.
https://eitaa.com/zameneashk1
مشهد الحسين
مشهد به معناي محل شهادت، محل دفن، حرم و مقبره است.اين تعبير به جاي مرقد سيد الشهدا به کار ميرود.
فرهنگ عاشورا / جواد محدثي
#راس_الحسین_علیه_السلام
منزل
جاي فرود آمدن و استراحت کردن در طول مسافرت، خان، کاروانسرا، توقفگاه.درسفرهاي قديم، هر مرحله و بخشي را که يک فرد يا کاروان در يک روز بصورت پيادهم يپيمود، «منزل» ميگفتند.اگر سفر سواره بود، مقداري که به يک مرحله ميرسيدند و اسب را عوض ميکردند، منزل به حساب ميآمد، اين فاصله، گاهي سه فرسخ و گاهي پنج فرسخ بود.البته درباره فاصله دو منزل، نميتوان مسافت دقيقي تعيين کرد، ولي بطور متوسط، فاصله دو منزل چهار فرسخ بوده است.[1] .
بين مکه و کربلا هم منزلگاههايي بوده است که امام حسين «ع» در آنها فرود آمده يا ازآنها گذشته و در برخي از آنها شب را به صبح آورده است.منزلها برخي مشهورتر است. امام حسين «ع» و کاروان وي در همه منزلهاي بين راه، بار نميانداخت، بلکه اغلب دو منزل يکي بار ميافکند.منزلهاي بين مکه و کوفه به ترتيبي که در «مناقب» آمده، چنين است: ذات عرق، حاجز، خزيميه، ثعلبيه، شقوق، شراف، نينوا، عذيب الهجانات، کربلا.[2] ترتيب ديگري در «معجم البلدان» آمده که به اين صورت است: صفاح، ذات عرق، حاجز، خزيميه، زرود، ثعلبيه، شقوق، زباله، شراف، ذوحسم، بيضه، رهيمه، قادسيه، عذيب الهجانات، قصر بني مقاتل، نينوا، کربلا. [3] البته منزلگاههاي ديگري هم در متون تاريخي يادشده از قبيل اجاء، قطقطانه، بطن الرمه و جز اينها، که براي توضيح بيشتر درباره هر يک از منازل ياد شده، به عنوان آن در اين فرهنگ مراجعه کنيد.
اجمالي از سير حوادث طول راه در اين منزلها از اين قرار است: سيد الشهدا «ع»، پس از خروج از مکه به سوي عراق، در منزلگاه ذات عرق در برخورد با بشر بن غالب، از اوضاع کوفه با خبر شد، در منزل حاجز و بطن الرمه، قيس بن مسهر صيداوي را همراه با نامهاي بهسوي کوفيان فرستاد، در منزل زرود، با زهير بن قين ملاقات کرد و او را به پيوستن به خويش فرا خواند، در منزل ثعلبيه، از شهادت مسلم و هاني در کوفه آگاه شد.در منزل زباله، با فرستاده عمر سعد ديدار کرد، در منزل شراف، با سپاه حر برخورد نمود و خطبه خواند، در منزلگاه بيضه، با خطبهاي امويان را معرفي کرد و در منزل ذي حسم، در سخنراني خويش، بي وفايي و ناپايداري دنيا را ترسيم نمود.روز اول ماه محرم، در منزلگاه قصر بني مقاتل فرود آمد و پس از آن در سخني از شهادت خويش خبر داد و روز دوم محرم وارد سرزمين کربلا شد.
پس از شهادت امام «ع» و انتقال اسراي اهل بيت به کوفه، آنان را از کوفه به شام حرکت دادند، پيمودن اين مسير طولاني روي شترهاي بي محمل و با بدرفتاري ماموران و نيز غل و زنجير بر گردن امام سجاد «ع» از مصائب اسراي خاندان پيامبر بود.اين مسافت نيز منزلگاههايي داشت که اهل بيت «ع» از آنها عبور داده شدند تا به دمشق رسيدند، نام منازل کوفه تا دمشق از اين قرار است: تکريت، موصل، حران، دعوات، قنسرين، سيبور، حمص، بعلبک، حماة، حلب، نصيبين، عسقلان، دير قسيس و دير راهب.در يکي از منابع، خطسير اسرا از کوفه به شام اينچنين آمده است: کنار شط فرات، تکريت، وادي نخله، مرشاد، حران، نصيبين، موصل، حلب، دير نصراني، عسقلان، بعلبک، شام.[4] نام منازل ميان کوفه تاشام به اين صورت نيز نقل شده است: قادسيه، تکريت، موصل، تلعفر، دير عمروه، صليا، وادي نخله، ارمينا، لينا، کحيل، جهينه، نصيبين، دعوات، کفر طاب، سيپور، معرة النعمان، شيزر، حماة، بعلبک، عسقلان.[5] با پخش خبر شهادت امام حسين در کربلا در ميان اقوام و طوايف، عکس العملهاي گوناگون و اعتراض آميزي در مناطق مختلف نقل شده است. بويژه در منزلگاههاي کوفه تا شام، حتي ساکنان دهکدههاي مسيحي نشين گاهي با ورود نيزه داراني که سرهاي شهدا را حمل ميکردند به آبادي يا قلعه خويش مخالفت ميکردند و راه نميدادند.[6] .
فرهنگ عاشورا / جواد محدثي
[1] فرهنگ تاريخي ارزشها و سنجشها، ابو الحسن ديانت، ج 1، ص 456.
[2] مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 97.
[3] مقتل الحسين، مقرم، به نقل از معجم البلدان.
[4] زندگاني ابا عبدالله الحسين، عماد زاده.
[5] وسيلة الدارين في انصار الحسين، ص 368 (با توضيحاتي پيرامون هر منزل).
[6] همان، ص 374.
https://eitaa.com/zameneashk1