eitaa logo
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
5.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
2.3هزار ویدیو
816 فایل
السلام علیک یاابا عبدالله کانال ویژه مقتل امام حسین ع با متن عربی و ترجمه از منابع معتبر و پاسخ به شبهات مقتل است ایتا @zameneashk1 تلگرام @zameneashk باب الحسین ع ، کلاس های غیر حضوری https://t.me/Babolhusein آی دی پاسخ به سوالات @m_h_tabemanesh
مشاهده در ایتا
دانلود
9 ▪️عقیده ی فاسد و شوم دشمن در توجیه اعمال خود و پاسخ شجاعانه مسلم ع فقال ابن زياد: أخبرني يا مسلم بماذا أتيت هذا البلد.و أمرهم ملتئم، فشتت أمرهم بينهم، و فرقت کلمتهم. فقال مسلم: ما لهذا أتيت، و لکنکم أظهرتم المنکر، و دفنتم المعروف، و تأمرتم علي الناس بغير رضي منهم، و حملتموهم علي غير ما أمرکم الله به، و عملتم فيهم بأعمال کسري و قيصر، فأتيناهم لنأمر فيهم بالمعروف، و ننهي عن المنکر، و ندعوهم الي حکم الکتاب و السنة، و کنا أهل ذلک. ابن زياد گفت: «بگو بدانم چرا به اين شهر آمدي و محيط آرام شهر را بهم زدي و تفرقه ميان اجتماع ايجاد کردي؟» مسلم گفت: «منظور من از آمدن اين نبود؛ و لکن اين شما بوديد که کارهاي زشت را آشکار و کار نيک را از ميان اجتماع برديد و بدون رضاي مردم بر آن حکومت کرديد، و خلاف دستورات الهي را بر آنان تحميل نمودند، و به رسم کسري و قيصر در ميان آنان رفتار نموديد. ما آمديم تا برنامه ي امر به معروف و نهي از منکر و دعوت به حکم قرآن و سنت پيغمبر را اجرا کنيم و صلاحيت اين کار را نيز داشتم.» ▪️دفاع مسلم بن عقیل در مقابل ابن زیاد لع از اهل بیت ع در مقابل ناسزا گویی او فجعل ابن زياد يشتمه و يشتم عليه و الحسن الحسين عليهمالسلام، فقال له مسلم: أنت و أبوک أحق بالشتيمة، فاقض ما أنت قاض يا عدو الله. فأمر ابن زياد بکر بن حمران أن يصعد به الي أعلي القصر، فيقتله.. ابن طاووس، اللهوف، / 58 - 55 مساوي عنه: المازندراني، معالي السبطين، 240 / 1؛ مثله الأمين، أعيان الشيعة، 592 / 1، لواعج الأشجان، / 65- 63 ابن زياد شروع کرد به ناسزا گفتن به علي و حسن و حسين عليهمالسلام. مسلم گفت: «تو و پدرت به دشنام سزاوارتري. هرچه خواهي بکن، اي دشمن خدا!» ابن زياد به بکر بن حمران مأموريت داد که مسلم را بالاي کاخ برده و بکشد. محل تدریس :مجمع الذاکرین زینبیه س ،واقع در باقرآباد ورامین تیر ماه سال 1397 ای دی برای ارسال سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
10 ▪️سلام مسلم بن عقیل ع از بالای دارالامارة بر امام حسین ع و جواب سلام امام حسین ع به مسلم در گودال قتلگاه فأصعده الي أعلا القصر، و هو يسبح الله و يهلله و يکبره و يقول: اللهم احکم بيننا و بين قوم غرونا و خذلونا و کذبونا. و توجه نحو المدينة و سلم علي الحسين... المقرم، مقتل الحسين عليهالسلام، / 190 – 189 پس مرد شامی او را به بالای قصر برد درحالیکه حضرت مسلم ع در بین راه تسبیح و تهلیل و تکبیر میفرمود و می فرمود خدایا حکم کن بین ما و بین قومی که ما را فریفتند و خوار و ذلیل کردند. پس مسلم ع متوجه امام حسین ع شد و از راه دور بر امام حسین ع سلام کرد. ▪️پاسخ سلام امام حسین ع به مسلم بن عقیل ع در روز عاشوراء و جعل ينظر يمينا و شمالا، فلم ير أحدا من أنصاره الا من صافح التراب جبينه، و.. پس امام حسین ع به سمت چپ و راست می نگریست، پس بغیر از خاک که با پیشانی مبارکش مصافحه می کرد ، احدی را ندید .. فنادي: يا مسلم بن عقيل! و يا هانيء بن عروة! و يا حبيب بن مظاهر! و يا زهير بن القين! و يا يزيد بن مظاهر! و يا يحيي بن کثير! و يا هلال بن نافع! و يا ابراهيم بن الحصين! و يا عمير بن المطاع! و يا أسد الکلبي! و يا عبدالله بن عقيل! و يا مسلم بن عوسجة! و يا داوود بن الطرماح! و يا حر الرياحي! و يا علي بن الحسين! پس صدا زد: يا مسلم بن عقيل! و يا هانيء بن عروة! و يا حبيب بن مظاهر! و يا زهير بن القين! و يا يزيد بن مظاهر! و يا يحيي بن کثير! و يا هلال بن نافع! و يا ابراهيم بن الحصين! و يا عمير بن المطاع! و يا أسد الکلبي! و يا عبدالله بن عقيل! و يا مسلم بن عوسجة! و يا داوود بن الطرماح! و يا حر الرياحي! و يا علي بن الحسين!(گریز روضه ، نفر آخر علی اکبر ع را صدا زد) و يا أبطال الصفا! و يا فرسان الهيجآء! «اي شجعان روز دارو برد! و تک سواران تنگناي نبرد! مالي أناديکم فلا تجيبوني؟ و أدعوکم فلا تسمعوني؟ أنتم نيام أرجوکم تنتبهون؟ چه افتاد مرا که ميخوانم شما را و پاسخ نميگوييد؟ و دعوت ميکنم وسخن مرا نمی شنوید.آیا شما در خواب هستید؟اميدوارم که از اين خواب بیدار شويد. أم حالت مودتکم عن امامکم فلا تنصرونه؟ فهذه نساء الرسول صلي الله عليه و آله لفقدکم قد علاهن النحول، فقوموا من نومتکم، أيها الکرام! و ادفعوا عن حرم الرسول الطغاة اللئام، آيا مودت شما از امام شما برگشته است که او را یاری نمی کنید ؟ اينک زنان رسول خدايند که بي نصرت شما اسير رنج و عذابند. هم اکنون از خوابتان برخيزيد و اين مردمان پست فطرت را از حرم او دفع کنید. ولکن صرعکم و الله ريب المنون و غدر بکم الدهر الخئون و الا لما کنتم عن دعوتي تقصرون و لا عن نصرتي تحتجبون. همانا مرگ بر شما دست يافت و بخت از شما روي برتافت؛ و شما در اجابت دعوت من کوتاهی نکرديد و دست از یاری من نکشیدید. فها نحن عليکم مفتجعون و بکم لاحقون، فانا لله و انا اليه راجعون. هم اکنون ما از براي شما آزرده و اندوهگین هستیم و به شما ملحق خواهیم شد. سپهر ناسخ التواريخ، سيدالشهدا عليهالسلام، 378 - 337 / 2 ▪️شهادت مسلم بن عقيل ع فصعد به، و هو يکبر و يستغفر الله و يصلي علي رسوله و يقول: اللهم احکم بيننا و بين قوم غرونا و کذبونا و خذلونا. و أشرفوا علي موضع الحذائين اليوم، فضربت عنقه و أتبع جسده رأسه . و قتله رحمه الله يوم الأربعاء لتسع خلون منه يوم عرفة . المفيد، الارشاد، 67، 64 / 2 مساوي عنه: المجلسي، البحار، 363، 357 / 44؛ البحراني، العوالم، 213، 206 / 17؛ الدربندي، أسرار الشهادة، / 243، 228؛ بحرالعلوم، مقتل الحسين عليهالسلام، / 244؛ مثله الفتال، روضة الواعظين، / 152؛ الأمين، أعيان الشيعة، 593، 592 / 1، لواعج الأشجان، / 68، 65؛ الجواهري، مثير الأحزان، / 28 – 27 پس آن مرد دست مسلم را گرفته به بام برد و آن جناب تکبير (الله اکبر) ميگفت و استغفار ميکرد و درود بر رسول خدا ميفرستاد و ميفرمود: «بار خدايا! داوري کن ميان ما و ميان آن مردمي که ما را فريب دادند، و دروغ زدند، و دست از ياري ما برداشتند.» و او را بر بالاي قصر سرازير کردند، گردنش را زدند و سر را به پايين انداختند و دنبال آن بدنش را نيز به زير انداختند .شهادتش در روز چهارشنبه نهم همان ماه در روز عرفه بود. كامل الزيارات، الباب السبعون، ص : 170 محل تدریس :مجمع الذاکرین زینبیه س ،واقع در باقرآباد ورامین تیر ماه سال 1397 ای دی برای ارسال سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
11 ▪️متن نامه ها ی اهل کوفه برای امام حسین ع فکتبوا اليه: بسم الله الرحمن الرحيم للحسين بن علي عليهماالسلام من سليمان بن صرد، و المسيب بن نجبة، و رفاعة بن شداد البجلي، و حبيب بن مظاهر، و شيعته من المؤمنين و المسلمين من أهل الکوفة، سلام عليک، فانا نحمد اليک الله الذي لا اله الا هو ، أما بعد، فالحمد لله الذي قصم عدوک الجبار العنيد ، الذي انتزي علي هذه الأمة، فابتزها أمرها، و غصبها فيئها، و تأمر عليها بغير رضي منها، ثم قتل خيارها و استبقي شرارها، و جعل مال الله دولة بين جبابرتها و أغنيائها. فبعدا له کما بعدت ثمود. و نامهاي بدين مضمون به آن حضرت نوشتند: «بسم الله الرحمن الرحيم، نامه اي است به حسين بن علي عليهماالسلام از سليمان بن صرد، و مسيب بن نجبة و رفاعة بن شداد بجلي، و حبيب بن مظاهر، و شيعيان باايمان او و مسلمانان از مردم کوفه: درود بر تو! همانا ما به وجود تو سپاس کنيم خدايي را که شايسته ي پرستشي جز او نيست و حمد خداوندي را که دشمن ستمکار سرکش شما را درهم شکست و نابود کرد. آن دشمني که بر اين امت يورش برد و به ستمکار خلافت و زمامداري آنان را براي خود بربود و اموال آنان را به زور بگرفت و بدون رضايت آنان خود را فرمانرواي ايشان کرد. نيکان و برگزيدگان آنان را بکشت و بدکاران و اشرار را بجاي نهاد و مال خدا را دست بدست در ميان گردنکشان و ثروتمندان قرار داد. دوري و نابودي بر او باد چنانچه قوم ثمود دور و نابود شدند. انه ليس علينا امام ، فأقبل لعل الله أن يجمعنا بک علي الحق، و النعمان بن بشير في قصر الامارة لسنا نجتمع معه في جمعة ، و لا نخرج معه الي عيد، و لو قد بلغنا أنک قد أقبلت الينا أخرجناه حتي نلحقه بالشام ان شاء الله تعالي . همانا براي ما امام و پيشوايي نيست. پس به سوي ما روي آور. اميد است خداوند به وسيله ي تو ما را به حق گرد آورد و نعمان بن بشير (فرماندار يزيد و نماينده ي بني اميه) در قصر فرمانداري است و ما در روزهاي جمعه براي نماز با او نميرويم و در عيدها با او (براي نماز) به صحرا بيرون نرويم و اگر ما بدانيم که شما به سوي ما حرکت کرده اي، ما او را از شهر کوفه بيرون کنيم و ان شاء الله تعالي او را به شام خواهيم فرستاد.» ثم سرحوا بالکتاب مع عبدالله بن مسمع الهمداني و عبدالله بن وال و أمروهما بالنجاء، فخرجا مسرعين حتي قدما علي الحسين عليهالسلام بمکة لعشر مضين من شهر رمضان، و لبث أهل الکوفة يومين بعد تسريحهم بالکتاب و أنفذوا قيس بن مسهر الصيداوي و عبدالرحمان بن عبدالله الأرحبي ، و عمارة بن عبدالله السلولي الي الحسين عليهالسلام، و معهم نحو من مأة و خمسين صحيفة من الرجل و الاثنين و الأربعة، ثم لبثوا يومين آخرين و سرحوا اليه هانئ بن هانئ السبيعي و سعد بن عبدالله الحنفي ، و کتبوا اليه: بسم الله الرحمن الرحيم، للحسين بن علي عليهماالسلام من شيعته من المؤمنين و المسلمين ، أما بعد، فحي هلا، فان الناس ينتظرونک لا رأي لهم غيرک، فالعجل، العجل، ثم العجل، العجل، و السلام. اين نامه را به وسيله ي عبدالله بن مسمع همداني و عبدالله بن وال فرستاده وبه آن دستور دادند، به شتاب نامه را به آن حضرت برسانند. پس آن دو با شتاب برفتند تا در دهم ماه رمضان در مکه به آن حضرت عليهالسلام وارد شدند (و نامهي اهل کوفه را رساندند) و مردم کوفه دو روز پس از فرستادن آن نامه (نامه هاي ديگري) به وسيله ي قيس بن مسهر صيداوي، و عبدالله و عبدالرحمان پسران شداد أرحبي، و عمارة بن عبدالله سلولي، (که روي هم) حدود صد و پنجاه نامه (ميشد) براي آن حضرت فرستادند که آنها از يک نفر يا دو نفر يا چهار نفر بود. سپس دو روز ديگر گذشت و هاني بن هاني سبيعي و سعيد بن عبدالله حنفي را به جانب او روان داشته و براي او نوشتند: «بسم الله الرحمن الرحيم نامهاي است به حسين بن علي عليهماالسلام از شيعيان آن حضرت از مؤمنين و مسلمانان که پس از حمد و ثناي پروردگار، بشتاب بزودي به نزد ما؛ زيرا که مردم چشم به راه تو هستند و انديشه اي جز تو ندارند. پس بشتاب! بشتاب! سپس، بشتاب! بشتاب! و السلام». ثم کتب شبث بن ربعي، و حجار بن أبجر، و يزيد بن الحارث بن رويم، و عروة بن قيس، و عمرو بن الحجاج الزبيدي، و محمد بن عمرو التيمي ، أما بعد: فقد اخضر الجنات، و أينعت الثمار، فاذا شئت، فأقبل علي جند لک مجند، و السلام. و تلاقت الرسل کلها عنده ، فقرأ الکتاب، و سأل الرسل عن الناس. آن گاه شبث بن ربعي؛ و حجار بن ابجر، و يزيد بن رويم، و عروة بن قيس، و عمرو بن حجاج زبيدي، و محمد بن عمرو تيمي به آن حضرت عليه السلام نامه اي نوشتند بدين مضمون: «پس از حمد و ثناي پروردگار! همانا باغها سرسبز و ميوه ها رسيده
پس هرگاه خواهي بيا به سوي لشگر بسيار و مجهزي (که براي ياريت آماده است)؛ و السلام.» و نامه رسانها و فرستادگان يکي پس از ديگري در نزد آن حضرت به هم رسيدند، امام عليه السلام از فرستادگان حال مردم را پرسيد. رسولي محلاتي، ترجمه ارشاد، 36 - 34 / 2. المفيد، الارشاد، 36 - 34 / 2 مساوي عنه: المجلسي، البحار، 334 - 333 / 44؛ البحراني، العوالم، 183 - 182 / 17؛ الدربندي، أسرار الشهادة، / 218 - 217؛ القمي، نفس المهموم، / 81 - 80؛ المازندراني، معالي السبطين، 227 - 226 / 1؛ الجواهري، مثيرالأحزان، / 11 - 10؛ مثله الفتال، روضة الواعظين، / 148 - 147؛ الأمين، أعيان الشيعة، 589 / 1، لواعج الأشجان، / 35 – 33؛ موسوعه الامام الحسین ع/ج1 [ صفحه 386] ▪️پاسخ امام حسین ع در برابر نامه های کوفیان و ارسال مسلم بن عقیل ع با نامه به سمت کوفه و ذکر اخلاق و سیره ی مسلم در نامه الامام الحسين يجيب أهل الکوفة و يبعث اليهم مسلم بن عقيل فکتب الحسين اليهم جميعا کتابا واحدا، و دفعه الي هانئ بن هانئ و سعيد بن عبدالله، نسخته: بسم الله الرحمن الرحيم، من الحسين بن علي الي من بلغه کتابي هذا من أوليائه و شيعته بالکوفة، سلام عليکم، أما بعد، فقد أتتني کتبکم، و فهمت ما ذکرتم من محبتکم لقدومي عليکم، و أنا باعث اليکم بأخي و ابنعمي و ثقتي من أهلي مسلم بن عقيل، ليعلم لي کنه أمرکم، و يکتب الي بما يتبين له من اجتماعکم، فان کان أمرکم علي ما أتتني به کتبکم، و أخبرتني به رسلکم، أسرعت القدوم عليکم، ان شاء الله، و السلام. و قد کان مسلم بن عقيل خرج معه من المدينة الي مکة، فقال له الحسين عليهالسلام: يا ابنعم، قد رأيت أن تسير الي الکوفة، فتنظر ما اجتمع عليه رأي أهلها، فان کانوا علي ما أتتني به کتبهم، فعجل علي بکتابک، لأسرع القدوم عليک، و ان تکن الأخري، فعجل الانصراف. الدينوري، الأخبار الطوال، 232 - 231 مساوي عنه: المحمودي، العبرات، 289 / 1 امام حسين عليه السلام براي همگان يک پاسخ مرقوم داشت و آن را به هاني بن هاني و سعيد بن عبدالله داد و مضمون آن نامه چنين بود: «بسم الله الرحمن الرحيم از حسين بن علي به هر کس از دوستان و شيعيان او که در کوفه اند و اين نامه به او برسد. سلام بر شما باد! و بعد نامه هاي شما به من رسيد و دانستم که دوست داريد پيش شما بيايم. اکنون برادر و پسرعمويم و شخص مورد اعتماد خود از خاندانم مسلم بن عقيل را سوي شما فرستادم تا حقيقت کار شما را بداند و آنچه را از اجتماع شما بر او روشن ميشود، براي من بنويسد. اگر همان گونه باشد که نامه هاي شما و گفتار فرستادگان شما حاکي از آن است، به خواست خداوند متعال زود پيش شما خواهم آمد. و السلام». مسلم بن عقيل همراه امام حسين از مدينه به مکه آمده بود. امام به او فرمود: «اي پسرعمو! چنين به صلاح دانستم که به کوفه روي و بنگري رأي مردم آن بر چه قرار گرفته است. اگر همان گونه بودند که نامه هايشان حاکي از آن است، باشتاب براي من بنويس که زود پيش تو آيم و اگر به گونه ديگري بود، شتابان برگرد.» دامغاني، ترجمه اخبار الطوال، / 279 - 278. ثم کتب مع هانئ بن هانئ و سعيد بن عبدالله، و کانا آخر الرسل: بسم الله الرحمن الرحيم من الحسين بن علي الي الملأ من المؤمنين و المسلمين، أما بعد، فان هانئا و سعيدا قدما علي بکتبکم، و کانا آخر من قدم علي من رسلکم، و قد فهمت کل الذي اقتصصتم و ذکرتم، و مقالة جلکم: انه ليس علينا امام، فأقبل لعل الله أن يجمعنا بک علي الحق و الهدي، و اني باعث اليکم أخي و ابنعمي و ثقتي من أهل بيتي مسلم بن عقيل، فان کتب الي أنه قد اجتمع رأي ملئکم و ذوي الحجي و الفضل منکم علي مثل ما قدمت به رسلکم، و قرأت في کتبکم، فاني أقدم اليکم وشيکا ان شاء الله، فلعمري ما الامام الا الحاکم بالکتاب، القائم بالقسط، الدائن بدين الحق، الحابس نفسه علي ذات الله، و السلام. به جان خودم سوگند امام و پيشوا نيست جز آن کس که به کتاب خدا در ميان مردم حکم کند، و به دادگستري و عدالت بپاخيزد، و بدين حق دينداري کند، و خود را در آنچه مربوط به خداست نگهداري کند. و السلام.» ‍ المفيد، الارشاد، 36 / 2 مساوي عنه: المجلسي، البحار، 335 - 334 / 44؛ البحراني، العوالم 184 - 183 / 17؛ الدربندي، أسرار الشهادة، / 218؛ القمي، نفس المهموم، / 82 - 81؛ الجواهري، مثيرالأحزان، / 12 - 11؛ مثله الفتال، روضة الواعظين، / 148؛ الأمين، أعيان الشيعة، 589 / 1، لواعج الأشجان، / 36؛ المازندراني، معالي السبطين، 229 - 228 / 1؛ السماوي، ابصار العين، / 5؛ الزنجاني، وسيلة [43] الدارين، / 49. محل تدریس :مجمع الذاکرین زینبیه س ،واقع در باقرآباد ورامین تیر ماه سال 1397 ای دی برای ارسال سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
12 محمد بن اشعث به قصر وارد شد (و مسلم بن عقيل در قصر بود). چون وارد شد، جريان مسلم را به ابن زياد خبر داد. همچنين شمشيري که بکر به آن جناب زد و اماني که خود او به مسلم داده بود. همه را به ابن زياد گفت. عبيدالله گفت: «تو چه کار با امان دادن؟ گويا ما تو را فرستاده بوديم که او را امان دهي! جز اين نبود که ما تو را فرستاده بوديم او را براي ما بياوري؟» پس محمد بن اشعث خاموش شد. مسلم چون به قصر درآمد، به عنوان امير بودن به ابن زياد سلام نکرد. يکي از پاسبانان گفت: «چرا بر امير سلام نکردي؟» فرمود:«اگر بخواهد مرا بکشد، چه سلامي به او بکنم، و اگر نخواهد مرا بکشد، پس از اين سلام من بر او بسيار خواهد بود.» ▪️▪️وصیت مسلم ع ▪️▪️ ابن زياد به او گفت: «به جان خودم سوگند، کشته خواهي شد.» مسلم فرمود: «مرا خواهي کشت؟» گفت: «آري!» فرمود: «پس بگذار من به برخي از مردم خود وصيت کنم.» گفت: «چنان کن.» پس مسلم نگاهي به همنشينان عبيدالله کرد و ديد که در ميان ايشان عمر بن سعد ابي وقاص نشسته است. فرمود:«اي عمر! همانا ميان من و تو پيوند خويشي هست و من اکنون حاجتي به سوي تو دارم و بر تو لازم است حاجت مرا روا سازي (و وصيت مرا بپذيري) و آن وصيت پنهاني است.» عمر از شنيدن وصيت مسلم سرباز زد. عبيدالله به او گفت: «چرا از پذيرفتن وصيت پسرعمويت امتناع مي ورزي؟» پس عمر برخاست و با مسلم به کناري از مجلس آمد و در گوشه اي نشست که ابن زياد هر دو را ميديد. پس مسلم به او فرمود: «همانا در شهر کوفه من قرضي دارم که از هنگامي که وارد اين شهر شده ام، آن را به قرض گرفته ام و آن هفتصد درهم است. پس زره و شمشير مرا بفروش و بدهي مزبور را بپرداز. و چون کشته شدم. بدن مرا از ابن زياد بگير و دفن کن و کسي به نزد حسين عليه السلام بفرست که او را (از اين سفر) بازگرداند؛ زيرا من به او نوشته و آگاهش ساخته ام که مردم با او هستند. و چنين پندارم که او در راه است.» عمر پيش ابن زياد آمده (و براي اين که ابن زياد به او بدگمان نشود) و گفت: «اي امير! ميداني چه سفارش و چه وصيتي به من کرد؟ چنين و چنان گفت.» و....... رسولي محلاتي، ترجمه ي ارشاد، / 64 - 60، 59. محل تدریس :مجمع الذاکرین زینبیه س ،واقع در باقرآباد ورامین تیر ماه سال 1397 ای دی برای ارسال سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
13 ▪️▪️بدن مسلم بن عقیل و ع و هانی بن عروة ع بر دار ▪️▪️ ثم أمر عبيدالله بن زياد بمسلم بن عقيل و هانئ بن عروة رحمهما الله، فصلبا جميعا منکسين. ابنأعثم، الفتوح، 105 / 5 سپس ابن زیاد لع دستور داد بدن بی سر مسلم بن عقیل ع و هانی بن عروة رحمهما الله را بر عکس از دو پا به دار آویختند (زیرا سر های مقدس را از بدن جدا کرده بودند) ثم أمر ابن زياد بجثة مسلم، فصلبت، و هذا أول قتيل صلبت جثته من بني هاشم. المسعودي، مروج الذهب، 70 / 3 مساوي عنه: القمي، نفس المهموم، / 120؛ المازندراني، معالي السبطين، 242 / 1 سپس ابن زیاد لع دستور داد بدن بی سر مسلم بن عقیل ع را به دار آویختند و این اولین شهید از بنی هاشم بود که او را به دار آویختند. ▪️▪️سرانجام سر مقدس مسلم و هانی ع▪️ فلما بلغه الکتاب مع الرأسين فرح فرحا شديدا، و أمر أن يصلبا علي باب دمشق. الجواهري، مثير الأحزان، / 28 هنگامیکه نامه ابن زیاد لع به همراه سر مطهر مسلم ع و هانی رحمة الله به یزید لع رسید بسیار خوشحال و مسرور گشت و دستور داد آن دو سر مطهر را بر دروازه دمشق آویزان کنند. ▪️روز عرفه ، روز شهادت مسلم بن عقیل ع ▪️ و قتله رحمه الله يوم الأربعاء لتسع خلون منه يوم عرفة. و کان ذلک بعد مخرج الحسين من مکة قاصدا أرض العراق بيوم واحد. المفيد، الارشاد، 67، 64 / 2 مساوي عنه: المجلسي، البحار، 363، 357 / 44؛ البحراني، العوالم، 213، 206 / 17؛ الدربندي، أسرار الشهادة، / 243، 228؛ بحرالعلوم، مقتل الحسين عليهالسلام، / 244؛ مثله الفتال، روضة الواعظين، / 152؛ الأمين، أعيان الشيعة، 593، 592 / 1، لواعج الأشجان، / 68، 65؛ الجواهري، مثير الأحزان، / 28 – 27 شهادت مسلم بن عقیل ع روز چهارشنبه نهم ذی الحجه مصادف با روز عرفه است و آن به فاصله یک روز بعد از خروج امام حسین ع در روز هشتم ذی الحجه از مکه ی مکرمه می باشد. ▪️حدیث شب عرفه شب شهادت مسلم بن عقیل ع قال أبو عبد الله ع إن الله تبارك و تعالى يتجلى لزوار قبر الحسين ع قبل أهل عرفات و يقضي حوائجهم و يغفر ذنوبهم و يشفعهم في مسائلهم ثم يأتي أهل عرفة فيفعل ذلك بهم كامل الزيارات، الباب السبعون، ص : 170 محل تدریس :مجمع الذاکرین زینبیه س ،واقع در باقرآباد ورامین تیر ماه سال 1397 ای دی برای ارسال سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
14 ▪️▪️دفن بدن مسلم بن عقیل توسط همسر میثم تمار و به روایتی توسط قوم مذحج ▪️▪️ زوجة ميثم التمار تقوم بتجهيز تلک الأجساد الطاهرة فقال الشعبي: فبقيت تلک الجثة الطاهرة علي وجه الأرض من غير غسل و لا کفن، و لما دجي الليل و نامت کل عين، شدت زوجة ميثم التمار علي نفسها، و خرجت الي الکناس، و حملت مسلم بن عقيل و هانئ بن عروة و حنظلة بن مرة الي دارها، و لما انتصف الليل و نامت کل عين، حملتهم الي جنب المسجد الأعظم، و دفنتهم بدمائهم، و لم يعلم بها أحد الا زوجة هانئ بن عروة، لأنها کانت في جوارها رحمة الله عليهم و رضوانه. المازندراني، معالي السبطين، 245 / 1 جر جسدي مسلم و هانئ في الأسواق و انقاذ الجسدين و کفنهما و دفنهما و جر برجله [مسلم] في السوق. اليعقوبي، التاريخ، 216 / 2 ثم انهم أخذوا مسلما و هانئا يسحبونهما في الأسواق، فبلغ خبرهما الي مذحج ، فرکبوا خيولهم، و قاتلوا القوم، و أخذوهما، و دفنوهما، رحمة الله عليهما و عذب قاتليهما بالعذاب الشديد يوم الوعيد . الطريحي، المنتخب، 428 / 2 مساوي عنه: الدربندي، أسرار الشهادة، / 228؛ القمي، نفس المهموم، / 121 – 120 فبلغ ذلک مذحج، فرکبوا جميعا، و قاتلوا ابنزياد (لعنه الله) قتالا شديدا و کانوا يسحبون مسلما و هانئا في الشوارع، فحملت عليهم مذحج، ففرقوهم و أخذوا مسلما و هانئا و غسلوهما و کفنوهما و صلوا عليهما و دفنوهما. مقتل أبيمخنف (المشهور)، / 38 – 37 فبلغ ذلک مذحج شعره و ذکره لهم، فرکبوا عن آخرهم، و اقتتلوا قتالا شديدا ثلاثة أيام بلياليها، و ما کان يسحبون هانئا و مسلما في الأسواق، فغلبت عليهم مذحج، فأخذوهما، و غسلوهما، و کفنوهما، و صلوا عليهما، و دفنوهما في الجامع. الدربندي، أسرار الشهادة، / 228 فبلغ خبرهما الي بني مذحج، فرکبوا خيولهم، و قاتلوا القوم، و أخذوا مسلما و هانئا، فغسلوهما، و دفنوهما. المازندراني، معالي السبطين، 244 / 1. و أمر ابنزياد بسحب مسلم و هانئ بالحبال من أرجلهما في الأسواق. المقرم، مقتل الحسين عليهالسلام، / 190 سحبوهما بالحبال من أرجلهما في الأسواق طوال ذلک النهار. بحرالعلوم، مقتل الحسين عليهالسلام، / 246 ثم أمر ابن زياد بسحبه [هانئ] في الأسواق أمام أعين عشيرته و أحلافه، تحديا للکرامة العربية و سحقا للقيم. أسد حيدر، مع الحسين في نهضته، / 125 محل تدریس :مجمع الذاکرین زینبیه س ،واقع در باقرآباد ورامین تیر ماه سال 1397 ای دی برای ارسال سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
15 یتیم نوازی امام حسین ع از دختر مسلم بن عقیل ع 🌸🍃السلام علیک یا ربیع الایتام🍃🌸 الامام يسلي بنت مسلم قال: و کان لمسلم بنت عمرها احدي عشرة سنة مع الحسين عليهالسلام، فلما قام الحسين من مجلسه، جاء الي الخيمة، فعزز البنت، و قربها من منزله، فحست البنت بالشر، لأنه عليهالسلام کان قد مسح علي رأسها و ناصيتها، کما يفعل بالأيتام، فقالت: يا عم! ما رأيتک قبل هذا اليوم تفعل بي مثل ذلک، أظن أنه قد استشهد والدي. فلم يتمالک الحسين عليهالسلام من البکاء و قال: يا ابنتي! أنا أبوک، و بناتي أخواتک. فصاحت و نادت بالويل، فسمع أولاد مسلم ذلک الکلام. و تنفسوا الصعدا ، و بکوا بکاء شديدا، و رموا بعمائمهم الي الأرض. قال : لما تأمل الحسين عليهالسلام هذا الحال، و قتل مسلم، و أن أهل الکوفة هم الذين أعانوا علي قتل أميرالمؤمنين عليهالسلام، و نهب الحسن، و ضربه بالخنجر علي فخذه، فبکي بکاء شديدا، حتي أخضلت لحيته بالدموع. الطريحي، المنتخب، 372 / 2 مساوي عنه: البهبهاني، الدمعة الساکبة، 247 / 4؛ الدربندي، أسرار الشهادة، / 250؛ القزويني، الامام الحسين عليهالسلام و أصحابه، 175 - 174 / 1؛ مثله المازندراني، معالي السبطين، 266 / 1 ، موسوعةالامام الحسین ع / ج 2،دوم ص-[ صفحه 312] اعثم کوفي در کتاب خود مينويسد که: مسلم بن عقيل را دختري سيزده ساله بود که با دختران حسين عليه السلام ميزيست و شبانه روز با ايشان مصاحبت داشت. چون امام حسين عليه السلام خبر مسلم بشنيد، به سراپرده ي خويش درآمد و دختر مسلم را پيش خواست و نوازشي به زيادت و مراعات بيرون عادت با وي فرمود. دختر مسلم را از آن حال، صورتي در خيال مصور گشت. عرض کرد: «يا ابن رسول الله! با من ملاطفت بي پدران و عطوفت يتيمان مرعي ميداري، مگر مسلم را شهيد کرده باشند؟» حسين عليه السلام را نيروي شکيب برفت، پس بگريست و گفت: «اي دختر! اندوهگين مباش! اگر مسلم نباشد، من پدر تو باشم و خواهرم مادر تو باشد و دخترانم خواهران تو باشند و پسرانم برادران تو باشند.» دختر مسلم فرياد برآورد و زار زار بگريست و پسرهاي مسلم سرها از عمامه عريان ساختند و به هاي هاي، بانگ گريه درانداختند و اهل بيت در اين مصيبت با ايشان موافقت کردند و به سوگواري پرداختند و حسين عليهالسلام از شهادت مسلم، عظيم کوفته خاطر گشت. سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهداء عليهالسلام، 146 - 145 / 2. محل تدریس :مجمع الذاکرین زینبیه س ،واقع در باقرآباد ورامین تیر ماه سال 1397 ای دی برای ارسال سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
#مسلم_بن_عقیل_ع 16 #دروس_مقتل #بررسی_متون_مقتل #سیره_و_اخلاق_امام_حسین_علیه_السلام #شهادت_مسلم_بن
16 ▪️▪️رسیدن خبر شهادت سفیران امام حسین ع در منزل زباله▪️▪️ ⬛️مهم ▪️▪️▪️ ▪️▪️دعای امام حسین ع در حق شیعیان▪️▪️ حتي انتهوا الي عذيب الهجانات - و کان بها هجائن للنعمان ترعي هنالک - فاذا هم بأربعة نفر قد أقبلوا من الکوفة علي رواحلهم، يجنبون فرسا لنافع بن هلال يقال له: الکامل، و معهم دليلهم الطرماح بن عدي علي فرسه، و هو يقول: يا ناقتي لا تذعري من زجري و شمري قبل طلوع الفجر بخير رکبان و خير سفر حتي تحلي بکريم النجر الماجد الحر رحيب الصدر أتي به الله لخير أمر ثمت أبقاه بقاء الدهر قال: فلما انتهوا الي الحسين أنشدوه هذه الأبيات، فقال: أما والله اني لأرجو أن يکون خيرا ما أراد الله بنا، قتلنا أم ظفرنا. قال: و أقبل اليهم الحر بن يزيد، فقال : ان هؤلاء النفر الذين من أهل الکوفة، ليسوا ممن أقبل معک ، و أنا حابسهم أو رادهم. فقال له الحسين: لأمنعنهم مما أمنع منه نفسي، انما هؤلاء أنصاري و أعواني، قد کنت أعطيتني ألا تعرض لي بشيء حتي يأتيک کتاب من ابنزياد. فقال: أجل، لکن لم يأتوا معک. قال: هم أصحابي ، و هم بمنزلة من جاء معي، فان تممت علي ما کان بيني و بينک، و الا ناجزتک. قال: فکف عنهم الحر. [قال: ثم قال لهم الحسين: أخبروني خبر الناس وراءکم؟ فقال له مجمع بن عبدالله العائذي، و هو أحد النفر الأربعة الذين جاءوه : أما أشراف الناس، فقد أعظمت رشوتهم، و ملئت غرائرهم، يستمال ودهم، و يستخلص به نصيحتهم ، فهم ألب واحد عليک، و أما سائر الناس بعد، فان أفئدتهم تهوي اليک، و سيوفهم غدا مشهورة عليک. قال: أخبروني، فهل لکم برسولي اليکم ؟ قالوا: من هو؟ قال: قيس بن مسهر الصيداوي فقالوا: نعم، أخذه الحصين بن تميم ، فبعث به الي ابنزياد، فأمره ابنزياد أن يلعنک و يلعن أباک، فصلي عليک و علي أبيک، و لعن ابنزياد و أباه، ودعا الي نصرتک، و أخبرهم بقدومک، فأمر به ابنزياد، فألقي من طمار القصر.. فترقرقت عينا حسين عليهالسلام، و لم يملک دمعه، ثم قال: (منهم من قضي نحبة و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا).$ اللهم اجعل لنا و لهم الجنة نزلا، و اجمع بيننا و بينهم في مستقر من رحمتک، و رغائب مذخور ثوابک الطبري، التاريخ، 405 - 404 / 5 مساوي عنه: المازندراني، معالي السبطين، 276 / 1؛ الهاشمي، الحسين عليهالسلام في طريقه الي الشهادة، / 110؛ المحمودي، العبرات، 400 - 399 / 1؛ مثله النويري، نهاية الارب، 421 - 420 / 20، موسوعه الامام الحسین ع[ صفحه 482- 484] تا به عذيب هجانات رسيدند و چنان بود که کره هاي دور که نعمان را در آنجا ميچرانيده بودند. ناگهان چهارکس ديدند که از کوفه ميآمدند، بر مرکبهاي خويش بودند و اسبي از آن نافع بن هلال به نام کامل يدک کرده بودند. بلدشان طرماح بن عدي، بر اسب خويش همراهشان بود و شعري به اين مضمون ميخواند: «اي شتر من! از اينکه ميرانمت، بيم مکن و شتاب کن که پيش از سحرگاه با بهترين سواران و بهترين مسافران به مرد والانسب برسي بزرگوار آزاده ي گشاده دل که خدايش براي بهترين کار آنجا آورد و خدايش همانند روزگار باقي بدارد.» گويد: و چون به حسين رسيد، اشعار را براي وي بخواندند که گفت: «به خدا من اميدوارم که آنچه خدا براي ما خواسته، کشته شويم يا ظفر يابيم، نيک باشد.» گويد: حر بن يزيد بيامد و گفت: «اين کسان که از مردم کوفه اند، جزو همراهان تو نبوده اند و من آنها را پس ميفرستم يا ميدارم.» حسين گفت: «از آنها، همانند خويش دفاع ميکنم. آنها ياران و پشتيبانان منند. تعهد کرده بودي متعرض من نشوي تا نامه اي از ابن زياد سوي تو آيد.» گفت: «بله، اما با تو نيامده بودند.» گفت: «آنها ياران منند و همانند کساني هستند که همراه من بوده اند. اگر به قراري که ميان من و تو بوده [است] عمل نکني، با تو پيکار ميکنم.» گويد: حر دست از آنها بداشت. گويد: آنگاه حسين به آنها گفت: «با من از مردم پشت سرتان خبر گوييد.» مجمع بن عبدالله عايذي که يکي از آن چهار آمده، بود، گفت: «بزرگان قوم را رشوه هاي کلان داده اند و جوالهايشان را پر کرده اند که دوستيشان را جلب کنند و به صف خويش برند و بر ضد تو متفقند. مردم ديگر دلهايشان به تو مايل است؛ اما فردا شمشيرهايشان بر ضد تو کشيده ميشود.» گفت: «به من بگوييد آيا از پيکي که سوي شما فرستادم، خبر داريد؟» گفتند: «کي بود؟» گفت: «قيس بن مسهر صيداوي.» گفتند: «بله! حصين بن نمير او را گرفت و پيش ابن زياد فرستاد که بدو دستور داد تو را لعنت کند و پدرت را لعنت کند. اما درود تو گفت و درود پدرت گفت و ابن زياد و پدرش را لعنت کرد و آنها را به ياري تو خواند و از آمدنت خبرشان داد و ابن زياد بگفت تا وي را از بالاي قصر به زير انداختند. » ‍ گويد: اشک در چشم حسين آمد و
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
#مسلم_بن_عقیل_ع 16 #دروس_مقتل #بررسی_متون_مقتل #سیره_و_اخلاق_امام_حسین_علیه_السلام #شهادت_مسلم_بن
نتوانست نگه دارد. آنگاه گفت: «بعضي از ايشان تعهد خويش را به سر برده (و شهادت يافتند) و بعضي از ايشان منتظرند و به هيچ وجه تغييري نيافته اند. خدايا! بهشت را جايگاه ما و آنها کن و ما و آنها را در قرار رحمت خويش و ذخيره هاي خواستني ثوابت، فراهم آر.» پاينده، ترجمه ي تاريخ طبري، 2997 - 2995 / 7. حتي انتهي الي عذيب الهجانات، کان به هجائن النعمان ترعي هناک فنسب اليها، فاذا هو بأربعة نفر قد أقبلوا من الکوفة علي رواحلهم، يجنبون فرسا لنافع بن هلال - يقال له: الکامل - و معهم دليلهم طرماح بن عدي. فانتهوا الي الحسين، فأقبل اليهم الحر و قال: ان هؤلاء النفر من أهل الکوفة، و أنا حابسهم، أو رادهم. فقال الحسين: لأمنعنهم مما أمنع منه نفسي، انما هؤلاء أنصاري، و هم بمنزلة من جاء معي، فان تممت علي ما کان بيني و بينک، و الا ناجزتک. فکف الحر عنهم. فقال لهم الحسين: أخبروني خبر الناس خلفکم. فقال له مجمع بن عبيدالله العامري و هو أحدهم: أما أشراف الناس، فقد أعظمت رشوتهم، و ملئت غرائرهم، فهم ألب واحد عليک، و أما سائر الناس بعدهم، فان قلوبهم تهوي اليک، و سيوفهم غدا مشهورة عليک. $ و سألهم عن رسوله قيس بن مسهر، فأخبره بقتله، و ما کان منه، فترقرقت عيناه بالدموع، و لم يملک دمعته، ثم قرأ: (فمنهم من قضي نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا). اللهم اجعل لنا و لهم الجنة، و اجمع بيننا و بينهم في مستقر من رحمتک، و رغائب مذخور ثوابک. ابنالأثير، الکامل، 281 / 3 مساوي عنه: القمي، نفس المهموم، / 193 – 192، موسوعه الامام الحسین ع ج 2 / [ صفحه 489] تا به عذيب هجانات رسيدند. آن محل چراگاه اشتران برگزيده نعمان (پادشاه عرب و هجانات جمع هجان شتر نجيب و برگزيده است) بود که در آنجا ميچريدند. و آن محل به نام همان شترها معروف شده بود. ناگاه چهار تن شترسوار از کوفه رسيدند که اسب جنيبت نافع بن هلال را با خود ميکشيدند و شهرت نافع کامل بوده. يک رهنما همراه داشتند که طرماح بن عدي بود (در تاريخ طبري اشعار او هم نقل شده که ورد زبان ذاکرين و ساير شيعيان است.) آنها به حسين رسيدند. حر آمد و گفت: «اين چهار تن از کوفه آمده اند و من ناگزير آنها را بازداشت ميکنم، يا به محل خود برميگردانم.» حسين گفت: «من با تمام قوه ي خود از آنها دفاع خواهم کرد؛ چنان که از جان خود دفاع ميکنم؛ زيرا آنها براي ياري من آمده اند و به منزله ي همراهان و ياوران من محسوب ميشوند. اگر به همان قراري که من و تو مقرر کرده ايم، باقي بماني چه بهتر؛ وگرنه من با تو نبرد خواهم کرد.» حر از آزار آنها خودداري کرد. حسين به آنها گفت: «به من اوضاع و اخبار مردم را که پشت سر شما هستند، بدهيد.» مجمع بن عبدالله عامري که يکي از آنها (چهار تن) بود گفت: «اما اشراف و اعيان مردم که رشوه ي آنها فزون گشته و انبانها و جوالهاي آنها پر شده (از مال و سيم و زر)، آنها همه ضد تو تجهيز شده اند؛ اما ساير مردم که دل آنها با تو است، ولي شمشيرهاي آنها فردا بر تو به کار خواهد رفت.» حسين حال نماينده ي خود را که قيس بن مسهر بود، پرسيد. آنها خبر دادند که او کشته شده [است] و شرح قتل او را دادند. اشک از چشم او (حسين) جاري شد و نتوانست از گريه خودداري کند. آنگاه اين آيه را خواند: «(فمنهم من قضي نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا) برخي جان سپردند و بعضي منتظر مرگ هستند؛ در حالي که چيزي را از وضع خود برنگردانيده اند. خداوندا! براي ما و آنها بهشت را نصيب فرما و ما و آنها را در قرارگاه رحمت خود جمع کن و مشمول اجر و ثواب کن! همان ثوابي که براي ما ذخيره ميکني.» خليلي، ترجمه ي کامل، 153 - 152 / 5. ▪️▪️دعای امام حسین ع در حق شیعیان در شنیدن خبر شهادت مسلم بن عقیل ع▪️▪️ ▪️▪️در شنیدن خبر شهادت عبدالله یقطر و هانی و مسلم و تواتر در خبر قیس بن مسهر در منزل زباله▪️▪️ و قال السيد: فاستعبر باکيا، ثم قال: اللهم اجعل لنا و لشيعتنا منزلا کريما، و اجمع بيننا و بينهم في مستقر من رحمتک، انک علي کل شيء قدير. المجلسي، البحار، 374 / 44 مساوي مثله البحراني، العوالم، 225 / 17؛ البهبهاني، الدمعة الساکبة، 246 / 4؛ القمي، نفس المهموم، / 123؛ المازندراني، معالي السبطين، 243 / 1؛ الجواهري، مثير الأحزان، / 40 موسوعوه اامام الحسین ع / ج 2 [ صفحه 369] ، ابن أعثم، الفتوح، 147 / 5 محل تدریس :مجمع الذاکرین زینبیه س ،واقع در باقر آباد ورامین تیر ماه سال 1397 ای دی برای ارسال سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
▪️▪️در باب تعظیم شعائر الله و مسرور شدن دل حضرت غریب کوفه ...کسی که نسلی برای او بعد از کربلا باقی نماند مقتل دو طفلان حضرت مسلم در کربلا رو تقدیم میکنم ▪️▪️ عبداللَّه بن مسلم بن عقيل عليه السلام ووقف بإزاء الحسين عليه السلام وقال: يا مولاي! أتأذن لي بالبراز؟ فقال له الحسين عليه السلام: يا بنيّ! كفاك وأهلك القتل، فقال: يا عمّ! بماذا «۲» ألقى جدّك محمّداً صلى الله عليه و آله وقد تركتك يا سيّدي واللَّه لا كان ذلك أبداً بل اقتل دونك حتّى ألقى اللَّه بذلك. اوّل كس، عبداللَّه بن مسلم بن عقيل بن ابى طالب بود . بالجمله، عبداللَّه به حضرت امام عليه السلام آمد تا رخصت مبارزت حاصل كند. در بحر الآلى مسطور است كه آن حضرت فرمود: «هنوز از شهادت مسلم زمانى دراز برنگذشته و مصيبت مسلم از خاطرها سپرى نگشته ، تورا رخصت مى دهم كه دست مادر پير خود را بگيرى و از اين واقعه ها، يله ، به يك سوى شوى.» عرض كرد: «پدر و مادرم فداى تو باد! من آن كس نيستم كه زندگانى دنياى دنیا را بر حيات جاودانى برگزينم.ملتمس چنان است كه اين جان نا قابل را به قربانى حضرت خويش تشريف قبول فرمايى.» ▪️▪️شهادت حضرت▪️▪️ ثمّ إنّ عمرو بن صُبيح الصّدائيّ رمى عبداللَّه بن مسلم بن عقيل بسهم، فوضع كفّه على جبهته، فأخذ لا يستطيع أن يحرِّك كفّيه، ثمّ انتحى له بسهم آخر، ففلق قلبه، فاعتوره النّاس من كلّ جانب.«۳» الطّبريّ، التّاريخ، ۵/ ۴۴۷ قتله عمرو بن صبيح الصّدائيّ، وقيل: قتله أسيد بن مالك الحضرميّ.«۴» الطّبريّ، التّاريخ، ۵/ ۴۶۹ ________________ پس از آن، عمرو بن صبيح صدايى تيرى سوى عبداللَّه بن مسلم بن عقيل انداخت و او دست خويش را بر پيشانى برد و برداشتن نتوانست.پس از آن، تير ديگرى بزد كه قلبش را بشكافت. گويد: پس از آن، از هر سوى آن‌ها را در ميان گرفتند. پاينده، ترجمه تاريخ طبرى، ۷/ ۳۰۵۳ قاتل عبداللَّه، چنان كه مدائنى و حميدبن مسلم گفته اند، عمروبن صبيح بود. برخى گويند: هنگامى كه عبداللَّه دستش را روى پيشانى خود گذارده بود، تيرى آمد و به پشت دست او اصابت كرد؛ چنان كه دست اورا به پيشانيش دوخت و همان سبب شهادتش شد. پس از او عبداللَّه بن مسلم بن عقيل بن ابى طالب به ميدان رفت و مى سرود: «قسم خوردم نميرم من جز آزاد اگرچه مرگ بس تلخ است در ياد بدم باشد كه ترسو خوانده گردد كه ترسو هم گريزد، هم كند بد» سه تن از آن‌ها را كشت و كشته شد سپس مردى از لشگر عمر بن سعد، به نام عمرو بن صبيح تيرى به سوى عبداللَّه، فرزند مسلم بن عقيل انداخت.عبداللَّه دست خود را سپر كرد و به پيشانى نهاد.آن تير به دست او خورده، دست را سوراخ كرده و به پيشانى فرو رفت و آن را به پيشانى بدوخت.ديگر نتوانست آن را از جاى جنبش دهد، پس بى شرم ديگرى نزديك آمده، نيزه بر قلبش بزد و اورا شهيد ساخت. رسولى محلّاتى، ترجمه ارشاد، / ۱۱۱ يأتي الحسين الرّجل بعد الرّجل، فيقول: السّلام عليك يا ابن رسول اللَّه. فيجيبه الحسين: وعليك السّلام، ونحن خلفك.ويقرأ: «فمنهم مَنْ قضى نحبهُ ومنهم من ينتظِر» «۲»، «۳» ثمّ يحمل فيقتل «۳» حتّى قتلوا عن آخرهم رضوان اللَّه عليهم، ولم يبق مع الحسين إلّاأهل بيته. (أقول) وهكذا يكون المؤمن يؤثر دينه على دنياه، وموته على حياته في سبيل اللَّه ينصر الحقّ وإن قُتل.قال اللَّه تعالى: «ولا تحسبنّ الّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أمواتاً بل أحياءٌ عندَ رَبِّهم يُرزَقُون» «۴»، «۵» وقال النّبيّ صلى الله عليه و آله و سلم: «كلّ قتيل في جنب اللَّه شهيد» «۵».ولمّا وقف رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم على شهداء احد وفيهم حمزة بن عبدالمطّلب، قال: أنا شهيد على هؤلاء القوم، زمّلوهم بدمائهم، فإنّهم يحشرون يوم القيامة «۳» وكلومهم رواء «۳» وأوداجهم ▪️▪️امام حسین به بالینش می آید ▪️▪️ رمقی از حیات داشت فرمود: السلام علیک یابن رسول الله... آقا جواب داد : و علیک السلام آیه ای از قران خواند و فرمود : در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند که پیامبر بر بالین حمزه ایستاد گفت من شهید این قوم و اصحاب هستم جوانمردی و ایستادگی در راه من کردند که روز قیامت با این هییبت محشور میشوند که از جراحاتشان خون میچکد این به این معنی است که روز قیامت شهدای کربلا هم با این هیبت وارد محشر میشوند ثمّ حمل على القوم، ولم يزل يقاتل حتّى قتل تسعين فارساً، «۴» ورماه ملعون بسهم، فوقع في لبّته، فخرّ صريعاً ينادي: وا أبتاه، وا انقطاع ظهراه.فلمّا نظر الحسين عليه السلام إليه وقد صرع، قال: اللَّهمّ اقتل قاتل آل عقيل عليهم السلام، ثمّ قال: إنّا للَّه وإنّا إليه راجعون. عبدالله حمله
کرد و ۹۰ نفر را به درک واصل کرد که تیری به صورتش اصابت کرد و افتاد ای وای پدرم ای وای کمرم امام حسین ع فرمود: خدا قاتل آل عقیل را بکشد. دوباره فرمود: انا لله و انا الیه راجعون السّلام عليك يا عبداللَّه بن مسلم بن عقيل، فما أكرم مقامك في نُصرة ابن عمّك، وما أحسن فوزك عند ربِّك، فلقد كرُم فعلُك، واجلَّ أمرُك، واعظم في الإسلام سهمُك. رأيت الانتقال إلى ربِّ العالمين خيراً من مجاورة الكافرين، ولم تر شيئاً للانتقال أكرم من الجهاد والقتال، فكافحت الفاسقين بنفس لاتخيمُ «۱» عند النّاس، ويدٍ لا تلينُ عند المراس، حتّى قتلك الأعداء من بعد أن رويت سيفك وسنانك من أولاد الأحزاب والطُّلقاء، وقد عضّك السّلاحُ، وأثبتتك الجراحُ، فغلبت على ذات نفسك غير مسالمٍ ولا مستأسرٍ، فأدركت ما كنت تتمنّاه، وجاوزت ما كنت تطلبه وتهواهُ، فهنّاك اللَّه بما صرت إليه، وزادك ما ابتغيت الزّيادة عليه. ابن طاوس، مصباح الزّائر، / ۲۲۱، ۲۳۸/ عنه: المجلسي، البحار، ۹۸/ ۲۴۴- ۲۴۵ ثمّ برز أخوه «۱» [عبداللَّه بن مسلم بن عقيل] محمّد بن مسلم بن عقيل رحمه الله.«۲» كما روى عن أبي جعفر بن محمّد بن عليّ عليهما السلام [...] «۲».فقتل جماعة، ثمّ قتله أبو جرهم الأسديّ «۳» ولقيط ابن أياس الجهنيّ.«۴» (قال) أبو جعفر: حمل بنو أبي طالب بعد قتل عبداللَّه حملة واحدة، فصاح بهم الحسين عليه السلام: صبراً على الموت يا بني عمومتي، فوقع فيهم محمّد بن مسلم.قتله أبو جرهم «۵» الأزديّ ولقيط بن أياس الجهنيّ «۶».«۷» السّماوي، إبصار العين، / ۵۰/ عنه: الميانجي، العيون العبرى، / ۱۵۶؛ مثله الحائري، از پس او محمد بن مسلم بن عقيل، چون برادر را در خاك و خون غلطان ديد، مانند پلنگ زخم خورده بردميد و از حضرت امام به ضراعت تمام، خط جواز يافت و به ميدان گرم و گداز شتافت.چند تن از ابطال رجال را به دستيارى سيف و سنان پايمال ساخت.آن گاه به دست ابو جرهم الازدى و لقيط بن اياس ابن الجهنى در مصطبه ۱ جهاد دوست ،كانى ۲ مراد يافت؛ رضوان اللَّه عليه. @zameneashk1
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
10 سلام حاج اقا شبت بخیر امروز سه شنبه بنده توی مجلسی بودم صحبت از ائمه ی اطهار ع شد گفتیم اسم ائمه پراکنده تو قرآن اومده چند نفر اعتراض کردن که امام ما مگه کین اسمشو تو قرآن باشه . بنده خیلی نا راحت شدم آیا اسمشون اومده یانه؟ لطفا جواب بدید ممنونم. ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 @m_h_tabemanesh2 لینک مقتل ضامن اشک ، پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در تلگرام https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2
11 سد الابواب چه روزی است؟ پاسخ: نهم ذی الحجه در این روز به امر پیامبر(ص) همۀ درهای منازل اصحاب به طرف مسجد پیامبر (ص) بسته شد ، جز در خانۀ امیرالمؤمنین (ع) که به دستور خاص الهی آن را نبستند. سد الابواب در نهم ذی الحجه و روزی است که در آن به امرپیامبر (ص) همه درهاى منازل اصحاب به طرف مسجد پیامبر (ص) بسته شد، جز در خانه امیرالمؤ منین (ع) که به دستور خاص الهى آن را نبستند. عده اى از اصحاب عرض کردند: یا رسول الله ، چرا همه دربها را جز در خانه على (ع) بستید؟ حضرت فرمودند: «من تابع وحى پروردگار هستم » ، و در روایتى دیگر است که پیامبر (ص) خطبه اى ایراد فرمود و در ضمن آن فرمود: «اى مردم ،خداوند متعال به موسى وهارون امر فرمود خانه هایى بنا کنند، و امر فرمود که جنب در آن خانه ها بیتوته نکنند و زنها داخل آنها نشوند مگر هارون و ذریه هارون . على بن ابى طالب (ع) براى من به منزله هارون است براى موسى . پس براى احدى از زنها و جنب حلال نیست که به مسجد من داخل شود». البته اختلاف در تاریخ هست ولی تواتر نهم ذی الحجه یعنی روز است. سرش در این است که برای ورود به عرفان و تقرب الی الله خصوصا روز عرفه باید از باب معصوم و درب خانه علی ع و فاطمه س وارد شد. در خطبه ی غدیر پیامبر ص می فرماید کسی توبه اش پذیرفنه می شود که ولایت امیر المومنین ع را داشته باشد. التماس دعا @zameneashk1
دعاي عرفه.docx
38.9K
متن دعای عرفه امام حسین ع کتابخانه ضامن اشک ، زیر مجموعه کانال مقتل ضامن اشک @zamenashkbook1
‍ بسم الله الرحمن الرحیم ▪️▪️خروج امام حسین ع ازمکه مکرمه همزمان با خروج و قیام مسلم بن عقیل ع در کوفه▪️▪️ ▪️نکته عاشقانه: امام حسین به هر کدام از همزاهانش خرج سفر داد.دعا می کنیم در شب عرفه برای ورود به محرم امام حسین ع به تمام عاشقان هدیه بدهد. 42- [فخرج] يوم التروية مبادرا بأهله و ولده و من انضم اليه من شيعته، و هم اثنان و ثمانون رجلا، [59] کما في مطالب السؤول و غيره، و لم يکن خبر مسلم قد بلغه لخروجه في يوم خروجه علي ماذکرناه. و في کتاب المخزون في تسلية المحزون: جمع الحسين عليه‏السلام أصحابه الذين قد عزموا علي الخروج معه الي العراق [60] و أعطي کل واحد منهم عشرة دنانير، و جملا، يحمل عليه رحله، و زاده، [61] و رحل عن مکة يوم الثلاثاء يوم التروية لثمان مضت من ذي الحجة و معه اثنان و ثمانون رجلا من شيعته، و محبيه، و مواليه، و أهل بيته. انتهي. [62] . القمي، نفس المهموم، / 170 مساوي عنه: المازندراني، معالي السبطين، 256 / 1؛ مثله الزنجاني، وسيلة الدارين، / 52 [59] [لم يرد في المعالي و وسيلة الدارين]. [60] [لم يرد في المعالي و وسيلة الدارين]. [61] [الي هنا حکاه عنه في المعالي، و مثله في وسيلة الدارين]. [62] روز ترويه پيش از آن که خبر شهادت مسلم که همزمان با حرکتش، در کوفه خروج کرده بود، برسد، از مکه بيرون رفت و خاندان و فرزندان و شيعيانش که با او همراه بودند، چنانچه مطالب السؤول و ديگران گفته‏اند، هشتاد و دو مرد بودند. در کتاب مخزون في تسلية المخزون آمده است: «حسين همراهان خود را که با او به عراق عزيمت داشتند، جمع کرد و به هر کدام ده دينار طلا و يک شتر بارکش داد. و روز سه شنبه ترويه هشتم ذي الحجه با هشتاد و دو مرد از شيعيان و دوستان و موالي و خاندانش حرکت کرد.» انتهي. کمره‏اي، ترجمه‏ ي نفس المهموم، / 75. لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk1
‍ بسم الله الرحمن الرحیم بدرقه ی کاروان امام حسین ع من کان باذلا فينا مهجته، و موطنا علي لقاء الله نفسه، فليرحل معنا ، فانني راحل مصبحا ان شاء الله تعالي هر که خواهد تا خون دل خود را در راه ما نثار کند و آماده ي حرکت هست، همراه ما کوچ کند که من صبحگاه امشب کوچ خواهم نمود. فهرست دوم روضه های سنتی محرم ، صفر برای آمادگی ذاکرین سید الشهداء ع روضه های خروج امام حسین ع از مکه مکرمه، روضه های شب عرفه 1. بیعت با امام حسین ع در مکه ، بیعت با خدا ، هلموا الی بیعت الله 2. نماز امام حسین ع هنگام خروج از مکه 3. زیارات و احادیث شب عرفه 4. روایت نگاه خدا در شب عرفه به زوار امام حسین ع قبل از زوار عرفه 5. روضه ی علت خروج امام حسین ع از مکه مکرمه 6. روضه ی وداع امام حسین ع با مکه مکرمه 7. وداع امام حسین ع با محمد حنفیه 8. روضه کسانیکه در خروج از مکه همراه امام حسین ع بودند. 9. روضه ی غلامان همراه امام حسین ع از مکه تا کربلا، گریز به روضه ی یکی از 10. روضه ی یوم الترویة ، روز خروج امام حسین ع از مکه 11. وداع امام حسین ع با مکه مکرمه 12. روضه ی برگشت کاروان امام حسین از مکه بر خلاف تمام کاروانها 13. روضه ی دادن خرج راه کربلاء توسط امام حسین ع برای همراهانش 14. روضه ی یراهن سبایا ، یراک قتیلا 15. روضه ی مصادف شدن خروج امام حسین ع از مکه وشهادت مسلم بن عقیل ع 16. روضه ی خطبه امام حسین ع هنگام خروج از مکه روضه ها مناسب با ایام مسلمیة و شب عرفه است. یا علی التماس دعا لینک کانال مقتل ضامن اشک @zameneashk1
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
‍ بسم الله الرحمن الرحیم #فهرست_مقاتل_روضه_ها_مطالب_در_رابطه_ی_با_عاشوراء #مسلم_بن_عقیل_ع #شهادت_مس
عرض سلام و تسلیتِ ایام مسلمیه خدمت ذاکران آل الله علیهم السلام🏴 ابتدای مقتل و مطالب مربوط به اول سفیر سیدالشهداء ، آقا مسلم بن عقیل علیهماالسلام خدمت دوستان گرانقدر 👆👆👆برای استفاده از مطالب و روضه های مستند در مجالس اهلبیت علیهم السلام @zameneashk1
💠اعمال شب و روز عرفه 🌌 1️⃣ مناجات و عبادت 2️⃣خواندن دعای "اللهم یا شاهد کل نجوی‌..." 3️⃣خواندن هزار مرتبه این ذکر: "سُبحانَ الذَی فی السماءِ عرشُهُ، سُبحانَ الذَی فی الارضِ حُکمُهُ، سُبحانَ الذی فی القُبُور قَضاؤُهُ، سبحان الذی فی البَحرِسَبیلُهُ، سبحان الذی فی النارسُلطانُهُ، سبحان الذی فی الجَنَّةِ رَحمَتُهُ، سبحان الذی فی القِیامَةِ عَدلُهُ، سبحان الذی رَفَعَ السَّماءَ، سبحان الذی بَسَطَ الاَرضَ، سبحان الذی لا مَلجَاَ وَ لا مَنجا مِنهُ اِلاّ الیه"‌ 4️⃣خواندن دعای: "اللهم من تَعَّبَا وَ تَهَیا وَ اَعَدَّو استعدَّ لِوِفادةٍ..."🔗متن کامل دعا در پست بعدی✨ 5️⃣زیارت امام حسین علیه السلام 🌅 1️⃣غسل کردن 2️⃣روزه به شرط آنکه روزه باعث ضعف او در انجام اعمال این روز نشود. 3️⃣زیارت امام حسین علیه‌السلام 4️⃣خواندن دو رکعت نماز زیر آسمان، بعد از نماز عصر و پیش از دعای عرفه. در رکعت اول بعد از حمد سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره کافرون را بخواند. 5️⃣خواندن این صلوات از امام صادق(ع): اللَّهُمَّ یا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَی وَ یا خَیرَ مَنْ سُئِلَ وَ یا أَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِی الْأَوَّلِینَ وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِی الْآخِرِینَ وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِی الْمَلَإِ الْأَعْلَی وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِی الْمُرْسَلِینَ اللَّهُمَّ أَعْطِ مُحَمَّدا وَ آلَهُ الْوَسِیلَةَ وَ الْفَضِیلَةَ وَ الشَّرَفَ وَ الرِّفْعَةَ وَ الدَّرَجَةَ الْکبِیرَةَ اللَّهُمَّ إِنِّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ أَرَهُ فَلا تَحْرِمْنِی فِی [یوْمِ] الْقِیامَةِ رُؤْیتَهُ وَ ارْزُقْنِی صُحْبَتَهُ وَ تَوَفَّنِی عَلَی مِلَّتِهِ وَ اسْقِنِی مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَبا رَوِیا سَائِغا هَنِیئا لا أَظْمَأُ بَعْدَهُ أَبَدا إِنَّک عَلَی کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ إِنِّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ أَرَهُ فَعَرِّفْنِی فِی الْجِنَانِ وَجْهَهُ اللَّهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ مِنِّی تَحِیةً کثِیرَةً وَ سَلاماً‌ 6️⃣خواندن دعای ام داود که در اعمال نیمه رجب ذکر گردیده است. 7️⃣خواندن این تسبیح که گفته شده ثواب آن قابل شمارش نیست: " سبحان الله قبل کل احد و سبحان الله بعد کل احد ...." 🔗متن کامل تسبیح در پست بعدی✨ 8️⃣چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد،پنجاه مرتبه سوره توحيد خوانده مى شود. 9️⃣خواندن زیارت جامعه کبیره. 🔟خواندن دعای عرفه امام حسین(ع) 🔟خواندن دعای عرفه امام سجاد(ع)