بشری
♦️ تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب قسمت دوم: 📍آفت دیگر جزئینگری، غفلت از تأثیر و تأثرات بخشهای
♦️تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب
قسمت سوم:
📍سیاستمدار کلاننگر، حتی وقتی پای میز مذاکره مینشیند، چون بر ابزارها و توانمندیهای گوناگون کشورش اشراف دارد، احساس عجز نمیکند، به تهدیدها و خط نشان کشیدنهای دشمن نیز اعتنا ندارد و به راحتی حاضر به امتیاز دادن و کوتاه آمدن از خطوط قرمز نمیشود. او ضعفها و نیازهای طرف مذاکرهاش را نیز میداند، کاملا واقف است که اگر بنا بر تحریم است، ایران است که می تواند اروپای محتاج به گاز ایران را تحریم کند و از این ابزار در مذاکره استفاده میکند. اینکه رهبر انقلاب به مذاکرهکنندگان هستهای و سایر مقامات کشور توصیه کردند به تور علمی و نظامی بروند و با توان کشور آشنا شوند، یا به افول قدرت آمریکا طی دهههای اخیر و نیازهای اروپا به ایران توجه کنند، دقیقا برای دست یافتن آنان به این نگاه کلان بود.
📍سیاستمدار کلاننگر، هرگز برای «توسعه بدون عدالت» برنامهریزی نمیکند و میداند که توزیع غیرعادلانه امکانات در سطح کشور، شاید در یک منطقه خاص جغرافیایی دستاورد محسوب شود، اما نتیجه کلی آن، خسارت بزرگتر در سطح ملی است. مدیر کلاننگر، برای سرریز توانمندیها از حوزههای پیشرفته به حوزههای نیازمند میاندیشد و برنامهریزی میکند. فناوریهای مورد نیاز خودرو را با استفاده از ظرفیتهای فنی حوزه دفاع تأمین میکند و از توانمندیها و امکانات صنعت نفت، برای استفاده در کشاورزی برنامهریزی میکند و...
🔅نگاه فرآیندی و پر کردن فاصله واقعیتها و بایدها
📍نگاه فرآیندی در مقابل نگاه اینجا و اکنونی، جزء دیگری از روح حاکم بر بیانیهی
«#گام_دوم» است که باید بر مدیریت اقتصاد و برنامهریزی اقتصادی حاکم باشد. بر مبنای این نگاه فرآیندی است که رهبر معظم انقلاب به جای مقایسه ایران امروز با فرانسه و انگلیس امروز، مخاطب بیانیه را به مقایسه روندهای طی شده در 40 سال نخست انقلابهای کشورهای غربی فرا میخواند. در نتیجه چنین مقایسهای است که معجزه انقلاب اسلامی را میتوان لمس کرد و تصویری واضح از آینده این روند، ترسیم کرد. این نگاه فرآیندی است که با مشاهده واقعیتهای امروز، خود را در بنبست «ناتوانی» نمیبیند و از حرکت به سوی قله ناامید نمیشود؛ هم فاصله میان واقعیتهای امروز و آرمانها را میبیند که باید طی شود، و هم بر اساس واقعیت 40 سال گذشته، این فاصلهها را طیشده و لذا طیشدنی میداند و با مقایسه توانمندیهای امروز و دیروز، از طی شدن پرقدرتترِ فاصله واقعیتها و بایدها در آینده سخن میگوید.
ادامه دارد ...
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب قسمت سوم: 📍سیاستمدار کلاننگر، حتی وقتی پای میز مذاکره مینشیند
♦️تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب
قسمت چهارم
📍نگاه اینجا و اکنونی اما از دیدن راههای طی شده برای رسیدن به وضعیت امروز، چه درباره خود و چه درباره دیگران، ناتوان است؛ داشتهها و توانمندیهای دیگران را نه حاصل یک فرآیند (Process) تدریجی که یک فرآورده (Product) دفعی میداند و چون خود در موقعیت حاضر، از آن داشتهها محروم است، خود و مردم خود را ناتوان میبیند. اظهاراتی نظیر «ما فقط در پخت آبگوشت بزباش و قورمهسبزی توان رقابت داریم» اولا حاصل نگاه بخشی و ثانیا ناشی از نگاه اینجا و اکنونی است که هم اظهار ناتوانی است و هم القای ناامیدی. صاحب این نگاه چون در لحظه به نقطهای مینگرد که رقیب در آن قرار دارد، از برداشتن گامهای کوچک به سوی آن نقطه ناامید است؛ غافل از اینکه رقیب، با همین گامهای کوچک و بلکه به مراتب کوچکتر، به آن نقطه رسیده است.
📍سیاستمداری که نگاه فرآیندی دارد در مدیریت تدوین برنامهها و راهبردهای اقتصادی نه عجول است و نه ناامید. عجول نیست چرا که میداند یک شبه نمیتوان ره صد ساله رفت و ناامید نیست چرا که میداند این راه طی شدنی است. این است که از برداشتن گام های کوچک به سوی هدف غفلت نمیکند و اساسا هیچ قدمی را کوچک نمیشمارد، بلکه ضروریاش میداند و آن را استوار برمیدارد.
📍گرایش به رویکرد «توسعه بسیط» (Extensive Development) در برنامهریزی اقتصادی، ناشی از همین نگاه عجولانه اینجا و اکنونی است. در توسعه بسیط، تیراژِ تولید اهمیت دارد نه توان تولید. این است که فیالمثل به جای برنامهریزی برای دستیابی به فناوری تولید قطعات خودرو و مدیریت سرریز فناوری به صنعت خودرو، برای افزایش تیراژ خودرو برنامهریزی میشود و چه مسیری راحتتر و کوتاهتر از مونتاژ قطعات وارداتی؟ صاحب نگاه فرآیندی اما در برنامهریزی پیشرفت، سیاست صنعتی تدوین میکند و برای دستیابی به فناوری و توان تولید برنامهریزی کرده و منابع مادی و معنوی کشور را برای تحقق این برنامه بسیج میکند. چراکه واقف است که وقتی توانِ تولید ایجاد شد، به میزان نیاز بازار عرضه انجام خواهد شد و نیازی به تعیین میزان تولید در برنامه 5 ساله نیست.
📍درباره حاکمیت نگاه فرابخشی و فرآیندی بر مدیریت اقتصاد، باید عینک نزدیکبینِ «بخشینگری» و «اینجا و اکنون بینی» را از چشم برداشت. این باید، هم در چهل سال گذشته تجربه شده و دستاوردهای امروز حاصل آن است، و هم فاصلههایی میان آرمانِ حاکمیت آن بر اذهان همه مدیران وجود دارد که با قرار گرفتن نسل «جوانِ مومن دانا و پرانگیزه» در ساختار مدیریتی کشور طی خواهد شد.
✍یاسر جبراییلی
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم
با حضور:
🔅 خانم دکتر فریبا علاسوند: عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده و عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران
🔅خانم دکتر مریم اردبیلی: پژوهشگر حوزه زنان و آیندهپژوه
🔅خانم دکتر زهرا داورپناه: عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده
قسمت اول
🌸خانم دکتر علاسوند: موضوع بحث ما، نگاه آیندهپژوهانه و آیندهنگرانه به حوزه #زنان و با توجه به بیانیه مهم رهبر معظم انقلاب با عنوان #گام_دوم انقلاب، تطبیق با مباحث #زنان است. طبیعتا آیندهپژوهی و آیندهنگری مبتنی بر فهم وضعیت موجود است. من یک بررسی کردم و دیدم نیاز به تفسیر ندارد و با دو سه کلیک میتوانید به تحقیقات متعددی مربوط به وضعیتسنجی #زنان دست یابید که در مرحله تحلیل هم نیستند، در مرحله فراتحلیل هستند. یعنی آنقدر تحقیقات متعدد چه محلی، چه منطقهای و چه ملی در حوزه #زنان صورت گرفته که امروز محققان بیشتر ترجیح میدهند همان تحقیقات را بررسی کنند و زحمت تحقیق مجدد به خودشان نمیدهند. بنابراین حرفهای که من میزنم خیلی استثنایی نیستند و برآمده از همین تحقیقات هستند.
📍در حوزه وضعیتسنجی #زنان چند مسأله وجود دارد که لازم است به آن توجه کنیم. مسائل مادر، زن، خانواده، عشق و روابط جنسی مسائلی هستند که برای فهم وضعیت زن و خانواده در امروز باید اینها را فهم کرد و بررسی کرد که الان در چه شرایطی هستند. اینکه بگوییم امروز ایران در چه شرایطی است را خیلیها بررسی میکنند؛ در جامعهشناسی، زن در این موقعیت است، خانواده در این موقعیت است. حتی از آن عبور میکنند و ممکن طرح و برنامه ارائه دهند. به نظرم به این سهولت نیست. یعنی فهم وضعیت #زنان در جامعه ایرانی، انقدر صریح نیست. ممکن است مقالهای در زمینه زن یا خانواده یا هر چیز دیگری، بنظر درست برسد اما در یک اتفاقی، حرکتی و در یک مقیاس بزرگی دقیقا برعکس آن رخ میدهد.
خود مقوله زن دچار دگردیسی شده و تعداد قابل توجهی که نمیشود آن را نادیده گرفت دقیقا دنبال زن در چارچوب انقلاب اسلامی، الگوی زن تراز اول انقلاب اسلامی هم هستند. بنابراین یکی از پیچیده ترین جامعههای قابل بررسی، جامعه ایرانی است که بهدلیل عنصر سنت، مذهب یا زیست بوم ایرانی هنوز خیلی قدرتمند در مقابل تحولات مدرن قرار دارد. بنابراین ممکن است دهها نشانه برای مخالفت با چیزی که میگوییم بیاورید؛ بخصوص طلاب میگویند ما هرچه خودمان و اطرافیانمان را نگاه میکنیم اصلا در این مجموعهای که شما زن میگویید نمیگنجد.
ادامه دارد ...
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
همه ما تلف شدنی ها
🔸بیبیسی که برای چاقو خوردن یک سفیدپوست در لندن، قبل از اینکه اصلا ماجرا روشن شود از تیتر «حمله تروریستی» استفاده میکند خبر از «تلفات» چهل ونه مسلمان در نیوزلند داده. بیبیسی درست میگوید. سفیدپوستان بریتانیایی، این «از مابهتران چشم آبی» مظلومانه ترور میشوند و ما خاورمیانهای ها و ما مسلمانان «تلف» میشویم. مثل گاو و گوسفندی که به مسلخ برده میشوند.
🔸بیبیسی درست میگوید. یک میلیون نفرمان در عراق و چند صدهزار نفرمان در افغانستان «تلف» شدند. با دخالت نظامی کارفرمای بیبی سی، دولت فخیمه بریتانیا. بیبیسی درست میگوید. ما «تلف» میشویم. چند ده هزار نفرمان در یمن «تلف» شدند و هر روز دارند بیشتر تلف میشوند. با بمبهایی که کارفرمای بیبیسی به سعودی فروخت و بیبیسی هم وظیفه سازمانیش را انجام داد و تیتر زد «جنگ نیابتی ایران در یمن». بیبیسی درست میگوید. یک ملت کامل از جمع ما، یعنی ملت فلسطین، هفتاد سال است به صورت جمعی دارد «تلف» میشود، با دخالت مستقیم سیاسی دولت بریتانیا. دویست هزار نفرمان در لیبی در قفسهای خرید و فروش برده نگه داری میشوند و منتظرند تا «تلف» شوند، قفسهایی حاصل از دخالت نظامی دولت صاحب بیبیسی.
🔸اما بر بیبیسی حرجی نیست. وظیفه بیبیسی گیج کردن و آشفته کردن ذهن ما و از بین بردن شاخصهای تشخیص درست و غلط و ظالم و مظلوم و قاتل و مقتول است. وظیفه بیبیسی است که کاری کند که ما با دولتهایی که ما را تحریم اقتصادی کرده و گرسنه کردهاند بیشتر همدلی کنیم تا با خودمان. وظیفه بیبیسی است که حتی بحث حمله نظامی و تجاوز نظامی به خاک ایران را طبیعی و قابل قبول جلوه دهد. اصلا دولت بریتانیا برای همین منظور سالی چند ده میلیون پوند از دهن مردم هرروز فقیرتر شده کشورش میزند و خرج این ماشین جنگ نرم میکند. (و دروغ میگویند که بیبیسی فارسی سازمانی عمومی است. بیبیسی فارسی ربطی به سازمان کلی بیبیسی ندارد و بودجهاش مستقیم از وزارت خارجه میآيد).
🔸بر بیبیسی حرجی نیست. بر ما چرا. بر ما که چون بردگانی سربراه شب به شب منتظریم تا قصابی که چاقو بر گلوی ما گذاشته و قرنها غارتمان کرده، با صورتهای اجاره شده از کسانی که زمانی ایرانی بودهاند دستهای پرخونش را بزک کند و جهان را برای ما تفسیر کند و به بگوید چگونه ببینیم و چگونه بیندیشیم. بر ما که ذهن خود را شب به شب برای استعمار شدن در اختیار ارباب میگذاریم. ما. ما همه مسلمانها وهمه خاورمیانهای ها و همه جهان سومیهای تلف شدنی که آبی که پیش از ذبح شدن جلویمان گذاشتهاند را با ولع مینوشیم.
علی علیزاده
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم:
قسمت دوم
📍به هرترتیب ما در فهم مسئله زن و اینکه مشابه این مقوله دقیقا چه کسی است، قطعا دچار تحول شدهایم. ما دو تا قطب داریم، زنانگی و مردانگی. عدهای در قطب زنانگی قرار دارند و زن بودن، المانها و احساسات و ویژگیهای زن بودن را پذیرفتهاند و عدهای نیز قطب مردانگی یعنی منتها الیه مرد بودن را پذیرفتهاند. کسانی که تکیهگاه بودن، غیرتی بودن، حامی بودن را تمجید میکنند. کسانی که در ذهنها از نظر سنتی، مردانگی نامیده شدهاند و در این قطب هستند. یک بخشی هم این وسط وجود دارد و بیشتر آدمها هم در این حد وسط هستند؛ هم زنانگی دارند و هم مردانگی. نه از منظر روانشناختی؛ از منظر هویت زن بودن و مرد بودن. یعنی ما در منتهاالیه زن بودن بایستیم و بگوییم زن بودن یعنی این! و یک زن یا مرد کامل و تام باشیم. از نظر هویتی این دو مقوله مخدوش شده است و خیلیها ترجیح میدهند وسط قرار گیرند. کما اینکه در میان پسران هم کسانی هستند که به سمت زنانگی حرکت کردهاند. همیشه طوری بوده که وقتی به پسری میگفتیم رفتارت دخترانه است، ناراحت میشد. اما الان بدلیل کمرنگ شدن مرزهای زنانگی و مردانگی، نه به لحاظ اخلاقی بلکه به لحاظ هویتی، این دستهبندی را نمیپذیرند. به مدارس یا خانوادهها نگاه کنید؛ دقیقا نشان میدهد که متوسط مردم علاقه مندند مرزهای زن و مرد را نادیده بگیرند. مفهوم جندر یعنی احساس من به عنوان زن بودن و مرد بودن. یعنی آنچه که در بساط فرهنگی و اجتماعی باعث شده من احساس زنانگی یا مردانگی کنم. فرد میگوید جنسیت یعنی آن امر فرهنگی اجتماعی که به من القا میکند تو دختر یا پسر هستی، میتواند سیال و تغییرپذیر باشد. این بحث را من از مجالس خانگی شاهد بودم تا محافل دانشگاهی و این عجیب است. اگر حواسمان نباشد و از حلقه همفکر و همزیستان خودمان جدا نشویم، متوجه این ناپدید شدن مرزهای جنسیت و ایده نفوذپذیری جنسیت نخواهیم شد.
📍مسأله دوم، مقوله #مادر است. مفهوم #مادر به عنوان الهه مقدس ایثار، فداکاری و گذشت به شدت دچار تحول شده است. اینکه #مادر به عنوان نماد اصولاً شخصیتاش فناست، عشقاش، هویتاش در این است که خودش را فنا کند، دچار تحول شده است. خیلی این حرف انعکاس داده شده که "یک وقتی هم برای خودت بگذار!" یک زن همه هویتش مادری نیست!" من زیاد از #مادران جوان میشنوم که همه آنچه که ما مسئول همه آنچه در تربیت بچههایمان اتفاق میافتد نیستیم. وقتی در مقابل قصور کودکشان احساس گناه میکنند، دختران جوان و #مادران آینده میگویند این هیچ ارتباطی به شما ندارد. نمیخواهم بگویم #مادر قابل تبرئه نیست. من از تغییر صحبت میکنم. این تغییر مهم است. این تغییر باعث شده مدلی از #مادران فانتزی پدید بیاید که قبلا نبوده است. مثلا #مادری که برای بچه خود عرصههایی را باز کند و بگوید تو میتوانی آزاد باشی، انتخاب راحتتری داشته باشی، بیشتر با هم برویم و لذت ببریم؛ بهجای اینکه نگران آینده فرزندش باشیم. این نوع #مادری که امروز میبینیم هم متأثر از تغییر بسیاری از ارزش های اصلی و ذاتی و مهم خانواده است.
ادامه دارد ...
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم: قسمت دوم
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم:
قسمت سوم:
📍سومین مسأله، مقوله عشق است. در این موضوع به خصوص در اروپا و در محافل آکادمیک درباره عشق رمانتیک صحبت شده است. اما در ایران مسأله جدیدی است. عناصر مختلفی هم به آن دامن زدهاند. آن خرد جمعی جنسی جامعه طوری تغییر کرده که مفهوم عشق در خانواده به شدت تغییر کرده است. فیلمهایی که در قالب صحبتهای کوتاه با دختر و پسرهای جوان است را ببینید؛ بنظر میرسد رابطه عشقی بینشان برقرار است اما خود آنها تعریفشان از رابطهشان عشق نیست. فقط یک نیاز است که شاید بدنی است. در خود خانوادهها هم به همین کیفیت است. تغییر سوگیری خانواده چند کارکردی به خانواده عشق رمانتیک بسیار بسیار اثر دارد. یعنی اگر خانوادهای برای 5 تا کارکرد شکل میگیرد و یکی از این کارکردها به طور طبیعی مختل شود، مثلا عشق زن و شوهر ضعیف بشود، یا مشکل اقتصادی داشته باشند، بهخاطر 4 کارکرد دیگر خانواده پابرجا میماند. اما اگر خانواده تککارکردی شود، آن هم فقط و فقط عشق رمانتیک باشد، خیلی طبیعی است که خانواده دچار شکست میشود.
📍این مباحث، مباحثی نیست که فکر کنید ناگهانی از بطن جامعه و فرهنگ ما درآمده است. طبیعتاً خاستگاه این تحولات در اروپا است و جامعه مدرن به دنبال خود آن را ایجاد کرده است. فضل الرحمن؛ روشنفکر مسلمان هندی میگوید ما متدینین در مواجهه با مدرنیته میتوانیم این چند مواجهه را داشته باشیم: یک گروه پدیده مدرن را به عنوان پدیدهای نجس و منفور بگیریم و از کنار آن بگذریم. کسانی که این برخورد را با مدرنیته داشتند، مدرنیته آنها را زیر پایش له کرد. گروه دوم کسانی هستند که میپذیرند اتفاق بزرگی دارد میافتد و البته الزاماتی هم دارد ولی ما باید مواظب باشیم و دامن ما با این پدیده تر نشود. در حالی که عناصر مدرنیته به گونهای وارد زندگیشان شده که فکر نمیکنند بدون مدرنیته بتوانند زندگی کنند. گمان میکنند میتوانند آن را کنترل کنند. در حالی که این اتفاق نیافتاده است. گروه سوم هم کسانی هستند که مدرنیته را با تمام ابعاد هولانگیزش فهم میکنند و سعی میکنند با آن مواجهه شوند. این گروه وجود دارد؟! یا کاری انجام دادهاند؟! میدانیم نگرانی به این سبک در گروهی وجود دارد. اما اینکه در مقابلش چه کردهاند، شخصا نمیتوانم بگویم چه حدی موفقیت داشتهاند. نمیخواهم بگویم کاری نشده ولی کار مشت پُرکنی نبوده است. زمانیکه دستهای از دانشمندان مسلمان این هشدار را در کشورهای هند و پاکستان و افغانستان دادند ما هنوز در گیر و دار این قصهها نبودیم. جامعه ما در زمان طاغوت دو بخش بود. جامعه بسته حوزه، هنوز بنظرش میرسید با پرهیز میتواند از این تغییرات دوری کند. اما بعد از انقلاب شرایط فرق کرد کمااینکه مدرنیته هم بساطش گستردهتر شده بود. بنظر من اگر بخواهیم با توجه به #بیانیه_دوم رهبر انقلاب کاری بکنیم و حرفی بزنیم و از خطابه دست برداریم، بخصوص آنجا که میفرمایند: "ما باید #تمدنسازی کنیم که مقدمه طلیعه ظهور باشد"، قطعا یکی از ارکان آن یک تمدن خانوادهگراست که برای تمام اعضایش توانمندی در مقابل فشار مدرنیته ایجاد کند. همه ما نیاز داریم اول به یک سطحی از خودآگاهی درباره این جریان برسیم و مردم را نیز به این آگاهی برسانیم. این حرکت باید از خودعاملی در خانوادهها شروع شود.
ادامه دارد ...
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پرواز تاریخی اولین #زن_خلبان لگرد در ایران
📌پرواز سولویی اولین #زن_خلبان بالگرد در ایران در شرکت هلکوپاری ایران در کرج انجام شد.
▪️ #سمیرا_شبانی نام خود را به عنوان اولین خلبان زن بالگرد #ایران ثبت کرد و اولین پرواز مستقل خود را انجام داد.
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم: قسمت سوم
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم:
قسمت چهارم:
🌸خانم اردبیلی: یک بخشی از فرایندهای آیندپژوهی اینست که پیشبینیهایی را در عرصه اقتصادی، فرهنگی اجتماعی میدهند؛ مثل شبیهسازی. گویا در پس زمینه ذهنیمان این است که جبری بر فضای اجتماعی ما حاکم است و آن جبر میخواهد آن روندی که تا به حال برساخت کرده را ادامه دهد و ما فقط برویم ببینیم این روند به کجا میرسد و آیا میتوانیم کمی از این نمودار را بالا و پایین کنیم یا نه!؛ این یک برداشت سادهانگارانه است. یک عرصه عمیقتر اینست که نه پیشبینی آینده، بلکه بصیرت نسبت به آینده داشته باشیم. یعنی لایهها عمیقتر آنچه که موضوع مورد نظر است را نگاه کنیم؛ آن سطوح عمیق گفتمانی و بعد روایت و اسطورهای که آن واقعیت را برساخت کرده است. آن نوک کوه یخزده برونزده و مشکلات را به ما نشان داده؛ آن را به دقت در بیاوریم و تحلیل کنیم. خیلی از فرآیندهای ما تا به حال در #گام_اول_انقلاب، به خصوص در حوزه #زنان عموما در سطح بوده است. سطح کار را هدف قرار دادیم و نوک کوه را خواستیم بتراشیم. شما اگر نوک یخی که عمدهاش زیر آب است را بتراشید، بقیهاش بالا میآید و مشکل همچنان پا برجاست. بماند که چه مقاومتهایی ایجاد میشود. مثلا در بحث عفاف و #حجاب در کشور، یکی از ریشههای اصلی در تبرج، افراطی است که از سطح عرف فاصله دارد؛ در بحث #حجاب -عفاف را با کمی فاصله میگویم- در تحقیقات قطعا مشخص شده آن بخش از زنان و دختران آن کرامتی که میخواستند در بخشهای دیگر داشته باشند را احساس نکردند و با این تبرج به نوعی میخواهند هویت و اهمیتی در جامعه پیدا کنند. بلاشک یکی از ریشههای اصلی اختلالات پوشش و #حجاب در جامعه، احساس کمبود شان و کرامت در #زنان است. اما عمده طرحهایی که داریم و حتی در شبکههای اجتماعی توسط متدینین انجام میشود، برخورد تند با بدحجابان است. من کاری ندارم که باید برخورد قانونی بشود یا خیر، کاری به درستی یا غلطی کار ندارم. میگویم ببینید مشکل کجاست. نوک کوه را داریم میتراشیم؛ اگر نگوییم داریم تیشه به ریشه میزنیم. اگرچه به هیچوجه نمیتوانیم منکر این باشیم که در همه سطوح حتی در سطح ظاهری کار باید انجام بشود اما بسنده کرده به آن سطح ما را زمین میزند. یک مجموعه از کارهای آیندهپژوهانه این است که ببینید واحد مسئلهساز چیست؟ ساختار قدرتی که آن را شکل داده چیست؟ مسئله در چارچوبی که ایجاد شده حل نمیشود بلکه باید این فریم شکسته شود و دوباره چارچوببندی صورت گیرد تا امکان حل مسئله را داشته باشیم. و این در اینکه ساختار توانمندسازی جنسیتی ما و نگاه به زن از چه جنس است، به شدت موضوعیت پیدا میکند. مثلا یکی از کارکردهای هر دو جنس در عرصه روابط جنسی و زناشویی است. وقتی که زن فقط به عنوان ابژه جنسی نگاه بشود، دو روی سکه دارد. یک رویش تمدن مادی غرب است که میگوید زن ابژه جنسی است و آن را غلبه داده و به عموم جامعه میآورد و در معرض نمایش قرار میدهد؛ تبرجهای افراطی، برهنگی و.... . سوی دیگر، که خومان خیلی اوقات نمیبینیم، این است که ما به عنوان یک جامعه دینی و متدین گاهی به زن به عنوان ابژه جنسی نگاه میکنیم. ابژه جنسی که بهتر است پوشیده باشد و در خانه بماند. این یکی ابژه جنسی پوشیده و آن دیگری ابژه برهنه است. به هر حال همه ابژه جنسی هستند. آنوقت شما میبینید در گفتمان زن در انقلاب اسلامی، این نسبتها تناسب ندارند، مثلا 20% عقلانی، 20% خانواده، 20% کارکرد اجتماعی، 20% پوشش و #حجاب. یکدفعه میبینید #حجاب همهاش را میپوشاند صددرصد میشود. در هر تریبونی فقط راجع به #حجاب حرف میزنند. چرا؟ این بازی کردن در زمین دشمن است. این یعنی ابژهای میخواهیم که فقط در محیط خانواده باشد و به ابعاد و کارکردهای دیگرش کاری نداریم. این دو طرف چنان زخمهایی به روح زن میزنند که یک عده از #زنان از این روزنه فرار میکنند. در تمدن غربی راهش را تفکرات فمینیستی میدانند؛ کنار گذاشتن زنانگی و محدود کردن آن به یک رابطه جنسی. بعدها این وضعیت تغییر یافت اما انگاره اصلی همین بود. این طرف ما چه داریم؟! این طرف علم مقام زن را باید کسی بلند کند و از افراطها و تفریطها و انحرافات جلوگیری کند. اما این علم را نهاد دینی بلند نمیکند. البته رهبران انقلاب بلند کردهاند.
ادامه دارد ...
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم: قسمت چهارم:
♦️نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل #زنان با نگاه به بیانیه #گام_دوم
قسمت پنجم:
🌸خانم علاسوند: ارزش نمود #زن در انقلاب امام و دکترین رهبران انقلاب اعم از امام و مقام معظم رهبری بسیار مهم است. اینکه یک دفعه امام حکم حضور یک خانم را در مجلس موسسان آن زمان صادر کنند، فرماندهی سپاه بخشی از کشور را به یک #زن محول کنند، در مقام یک مرجع و زعیم تصریح کنند که حتما و الزاما باید این جریان مشارکت در سرنوشت کشور تداوم پیدا کند و بعدا هم این موارد در بحث #زنان در فرمایشات مقام معظم رهبری که خودش دکترینی است، ادامه پیدا کرد. لازم است عمق تحولی که انقلاب میخواسته در زندگی #زنان ایجاد کند را متوجه شویم.
من پیرو عرایض قبلی، میخواهم این نکته را عرض کنم که برای رسیدن به آرمانها، یک کاری را باید حاکمیت انجام بدهد، یک ضلع دیگر از کار برعهده خود جامعه #زنان است و مباحثی که خانم دکتر اردبیلی اشاره کردند. جامعه #زنان باید با حیثیت فردی خودشان فعالتر بشوند و کار بکنند. غیر از اینکه خودشان به تمامی این الگو واقفند و در زندگیشان تصمیم میگیرند و خود را از این دوگانه خلاص میکنند. این دوگانه را فقط خانمها هم دامن نمیزنند. بخش زیادی از روحانیون هم هستند که بخش بزرگی از فارغالتحصیلان انقلابی دانشگاه را خانهنشین کردهاند. یعنی نتوانستند جوری اولویتهای آنها را سامان بدهند که ازدواج سر جایش باشد، مادری سر جایش باشد، بچهدار شدن سر جایش باشد، فعالیت اجتماعی سر جایش باشد و...
🏵خانم داورپناه: درباره انقلاب اسلامی و #زن در انقلاب اسلامی ما چقدر برای نسل بعدی کم روایت کردیم، بد روایت کردیم و بد روایت کردند و نگذاشتند روایت شود. فعالان انقلابی حوزه #زنان از منظر بحث روایت به چند دسته قابل تقسیماند. یک بخش، مشارکت کنندگان در فرایند انقلاب بودند. ما یک سری زنی داریم که مصداق #گفتمان_انقلابی بودند و در آن مشارکت داشتند، در آن فضا بالیدند و آن فضا را ساختند. اینها #زنانی هستند که پیشکوتان انقلاب محسوب میشوند. مثلا خانم دباغ، خانمهایی که بعضا آنها را از دست دادیم و خانمهایی که هنوز هستند و ما آنها را روایت نکردیم و نسبت به آنها یک اضطراب روایتی وجود دارد. این آدمها خودشان خودشان را بازنمایی نمیکنند؛ در جهانی که در سیطره بازنماییها است. دنیای ما دنیای اینستاگرام است؛ مهم نیست آدمها چه هستند، مهم این است که آدمها چه به نظر میآیند. وقتی که ما از یک دختر بپرسیم دلت میخواهد شبیه چه کسی باشی، چقدر امکان دارد که بگوید که من بین مدل خانم سلیحی و خانم دباغ تردید دارم. اصلاً میداند این مدلهای زندگی چیست؟ این زنان از دست ما خواهند رفت. خودشان مخلص و با حیا هستند و خودشان دنبال این نیستند که روایت بشوند و ما هم روایتشان نمیکنیم و کسان دیگری یک روزهایی روایتهای عجیب و غریبی از آنها خواهند گفت که باید دفاع کنیم.
ادامه دارد ...
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby
♦️استاد زن دانشگاه شیراز جایزه علمی بریتانیا را دریافت کرد
🌸دکتر مرضیه موسوینسب استاد تمام علوم صنایع غذایی و مؤسس و رئیس گروه پژوهشی فرآوری آبزیان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، جایزه علوم سافریج ٢٠١٩ از بریتانیا را دریافت کرد.
🎁این جایزه با عنوان 'Suffrage in Science and Technology' با هدف معرفی موفقیتهای علمی زنان و انگیزه بخشی به جامعه بانوان در زمینه ورود به فعالیتهای علمی و تحقیقاتی اهدا میشود.
این جایزه همزمان با روز جهانی زن در آیینی به خانم موسوینسب تعلق گرفت.
🏵این استاد دانشگاه شیراز فارغ التحصیل این دانشگاه و نیز دانشگاه مکگیل کانادا است و تحقیقات فراوان و با ارزشی در حوزه میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی غذایی، میکروبیولوژی صنعتی و تکنولوژی شیلات داشته است.
وی در این راستا بیش از ٢٥٠ مقاله علمی داشته و بیش از ٦٠ دانشجوی تحصیلات تکمیلی راهنمایی کرده است.
پیش از این دکتر زهره عظیمیفر دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز، جایزه علوم سافریج سال ٢٠١٧ را دریافت کرده بود.
براساس این گزارش، جایزه علوم سافریج مورد حمایت دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برتر انگلستان از جمله امپراله کالج و آی بی ام و مرکز تحقیقات پزشکی لندن است و در دستهبندیهای علوم پایه، مهندسی و علوم پزشکی به زنان دانشمند دنیا اختصاص مییابد. این نشان، هر دو سال یکبار از یک بانوی دانشمند به دیگر بانوی علمی منتقل میشود.
🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿
🌺 @zanan_enghelaby