eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.5هزار عکس
35.2هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
به شهادت گرفتن ملائکه و موجودات دیگر قوله علیه السلام: وَ مَنْ أَسْکَنْتَهُمَا مِنْ مَلائِکَتِکَ وَ سَائِرِ خَلْقِکَ. یعنی نیز شاهد می‌گیریم کسی را که ساکن سماوات و ارض است از ملائکه مقرّبین و سایر اصناف و انواع از مخلوق تو را. و « الملائکة »: اجسام لطیفة نورانیة کاملة فی العلم، و القادرة [۵] علی الأفعال الشاقّة، شأنها الطاعات، و مسکنها السماوات، و أشرف و اعظم آنها چهار ملک معروفند که حاملین عرش باشند، یعنی: جبرائیل و اسرافیل و میکائیل و عزرائیل. چنان که روز قیامت حاملین عرش هشت ملک می‌شود، کما قال تعالی: « وَ یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمَانِیَةٌ [۶] » چه، از همان نفوس کلّیه و جزئیه متعلّقه به اجرام سماوات که باعث بر تحریک آن اجرام عظیمه می‌شوند به اعتباری در لسان قرآن و اخبار تعبیر به ملائکه شده، کما قیل: از ملک نه فلک چه گردان است ملک اندر تنِ فلک، جان است خنفساء و مگس حمار قبان همه با جان و مهر و مه بی جان ---------- [۵]: ۵ - اصل: القدرة. [۶]: ۶ - سوره مبارکه حاقه، آیه ۱۷. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
بحث ادبی گاهی غیر عاقل به صفت عاقل، متصف می‌شود، و لذا با حروف معرب می‌گردد، مانند... إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَیْتُهُمْ لِی سٰاجِدِینَ [۱]، چرا که وقتی نورهایی به سجود توصیف شده اند، با توجه به اینکه سجده وصف ذوی العقول است، اعراب ذوی العقول می‌گیرند. ---------- [۱]: ۱) - یوسف، ۴. هرقل و معاویه هرقل قیصر روم نامه ای به معاویه نوشت و سؤالاتی به شرح زیر مطرح کرد. شی چیست؟ لاشی کدام است؟ دینی که خدا غیر آن را نمی پذیرد کدام است؟ کلید نماز چیست؟ کشته بهشت چیست؟ نماز هر چیزی چگونه است؟ چهار موجود روح دار که در پشت پدران و رحم مادران نبوده اند کدامند؟ مرد بی پدر کیست؟ مرد بدون خویشاوند چه مردیست؟ گوری که صاحبش را همراه خود می‌برد کدامست، قوس و قزح چیست؟ کدام زمین یک بار آفتاب به آن تابید و پیش از آن و پس از آن آفتاب بر آن نتابیده بود؟ رونده ای که برای یک بار به حرکت آمد و پیش از آن و پس از آن حرکتی از آن مشاهده نشد، چیست؟ کدام درخت بدون آب سبز شد؟ چیزی که بدون روح است و نفس می‌کشد، چیست؟ امروز و دیروز و فردا و پس فردا کدامست؟ برق و رعد و صدای آن چیست؟ محاق ماه چیست؟ نامه قیصر برای معاویه خوانده شد به او گفتند پاسخ این پرسشها در خور اطلاع تو نیست ممکن است پاسخ نابجایی بدهی در نتیجه از چشم قیصر بیفتی، نامه ای به عباس بنویس و از او تقاضا کن تا پاسخ قیصر را بدهد. معاویه چنین کرد و ابن عباس پاسخ سؤالات بدین شرح نگاشت: شیء همانست که خدا فرموده مِنَ الْمٰاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ. [۱] لا شیء دنیاست که آشکار می‌گردد و فانی می‌شود. دینی که خدا جز آن را نمی پذیرد لا اله الا اللّٰه محمد رسول اللّٰه است. کلید نماز اللّٰه اکبر است. کشته بهشت لا حول و لا قوة الا باللّٰه العلی العظیم است. نماز هر چیز سبحان الله و بحمده است. چهار موجود روح دار که در پشت پدران و رحم مادران نبوده اند آدم، حوا، عصای موسی، قوچ فدایی اسماعیل است. مرد بی پدر مسیح است. مرد بی خویشاوند آدم است. قبری که با صاحبش حرکت کرد ماهی یونس بود. قوس و قزح وسیله ی امان خدا از غرق شدن بندگان است، زمینی که خورشید بر آن تابید، رود نیل بود که برای بنی اسرائیل شکافته شد. رونده ای که حرکت کرد، کوه طور سیناست. فاصله این کوه تا ارض مقدسه چهار شب راه بود. از آن پس که بنی اسرائیل سر به عصیان برآوردند خدای متعال کوه طور را مانند پرنده ای بالای سر آنها به پرواز درآورد و منادی ندا کرد اگر تورات را پذیرفتید این بلا را از شما برطرف می‌سازم و در غیر این صورت بر روی سر شما خواهم انداخت، یهودیان ترسیدند و تورات را پذیرفتند و خدا کوه را بجای خود برگردانید. درختی که بدون آب روئید، درخت کدو بود که خدا آن را برای یونس خلق نمود. بی روحی که نفس می‌کشد صبح است وَ الصُّبْحِ إِذٰا تَنَفَّسَ. [۲] امروز عمل است، دیروز مثل است، فردا اجل است، پس فردا آرزو و امل است. برق تازیانه‌هایی است که فرشتگان در اختیار دارند و به ابرهامی زنند و صدای آن همان زجریست که در آنها بوجود می‌آید. محاق در ماه را خدا چنین فرموده وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهٰارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنٰا آیَةَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنٰا آیَةَ النَّهٰارِ مُبْصِرَةً [۳]، و هرگاه محاق وجود نداشت شب از روز و روز از شب امتیاز داده نمی شد. ---------- [۱]: ۱) - انبیاء، ۳۰. [۲]: ۲) - تکویر، ۱۸. [۳]: ۳) - اسراء، ۱۲. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
سجده بر خاک کربلا گاهی برخی چیزهای طبیعی و مادّی، یادآور مفاهیم بلند معنوی و ارزشی است. خاک شهید نیز اینگونه است. مستحبّ است انسان بر خاک قبر سیدالشهداء سجده کند. چرا که سجده بر تربت پاک حسین علیه السلام، یادآور حماسه‌ها و معنویّت‌های کربلاست و انسان را با فرهنگ جهاد و شهادت، آشنا و مأنوس می‌کند و از تربت امام، می‌توان بوی ایثار و فداکاری را استشمام کرد و اینگونه از مکتب شهیدان، درسی هر روزه گرفت. امام صادق علیه السلام جز بر خاک قبر امام حسین علیه السلام سجده نمی کرد، [۲] و می‌فرمود: سجده بر خاک حسین علیه السلام نورانیّتی دارد که پرده‌های مانع را پاره می‌کند. [۳] ---------- [۲]: ۳۸۸) کان الصادق علیه السلام لایسجدُ الاّ علی تربةِ الحسین تذللا له» وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۶۰۸. [۳]: ۳۸۹) بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۱۳۵. روایات مربوط به تربت امام حسین علیه السلام، از ص ۱۰۶ تا ص ۱۴۰ است. از نماز ✍محسن قرائتی https://eitaa.com/zandahlm1357
!حواستو جمع کن.mp3
3.31M
  💥 حواستو جمع کن! ✔️ یک روش ساده و عالی : ☜ که کمک میکند کم کم در نماز "حضور قلب" پیدا کنیم منبع: مجموعه نماز سکوی پرواز
؛ عادت یا عبادت🤔 ما باید بخوانیم؛ اما نباید نماز خواندن ما شكل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام میدهیم؟ اگر این طور است معلوم میشود که کار ما به خاطر امر خدا است. اما اگر ربا را می خوریم، نماز را هم با هایش میخوانیم اگر خیانت به مردم میکنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترك نمی شود می‌فهمیم که اینها عبادت نیست، از روی عادت است. 📚مجموعه آثار شهید مطهری، ج ۲۱، ص ۲۳۱. https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بی‌نمازی و رفتارهای بی‌دینی جوانان به چه علتی است؟ 🧐 آیا بی‌خبرند و دانش دینی لازم را ندارند؟ 🔘 دکتر رفیعی از نظرات ۱۰۰۰ جوان بی‌نماز ۵۰ علت بی‌نمازی را استخراج نموده‌، جالب اینجاست که هیچ یک از ۱۰۰۰ تن نگفته‌اند که به خدا بی‌اعتقادند‌... 🟡 بداخلاقی متدین ها 🔴 تطابق نداشتن گفتار و کردار مبلغان دین و ... ☑️ عجب دقیق است این شعر که دو صد گفته چون نیم کردار نیست... در آماری که از اغتشاشگران گرفته شد اکثریت قریب به اتفاق اغتشاشگران نسبت به نماز بی اهمیت بودند واصلا نماز نمی خواندند!! حتما ببینید... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
⁉️پاسخ به شبهات دانش آموزی❓ 1⃣ «چرا تبعیض جنسیتی وجود دارد؟» 📝1_ جواب اجمالی: 🔷 تصور کنید یک پادشاهی بخواهد برایش شمشیری از طلا بسازند و بگوید من می‌خواهم در مبارزه با دشمن از این شمشیر طلا استفاده کنم. همین شمشیر طلا وقتی در مبارزه با شمشیر فولادی قرار بگیرد، شکسته می‌شود. آیا می‌توان گفت چون شمشیر طلا شکست خورد، پس طلا بد است؟! مسلما کسی این را نمی‌گوید. چون خاصیت طلا این است. به این خاطر کسی نمی‌گوید شمشیر طلا از شمشیر فولاد بی ارزش‌تر است. بلکه ارزش او بالاتر هم هست. ولی جایگاهش میدان جنگ نیست. بلکه جایگاهش در بالای سر پادشاه و فخر اوست. زن و مرد هم طبق ویژگی‌هایی که خدا به آن‌ها داده است، از آن‌ها انتظار دارد. مثلا از زن انتظار ندارد که کار سنگین انجام دهد، یا وارد میدان جنگ شود و مبارزه کند. چون ویژگی و روحیه‌ی او لطیف و احساسی است و باید مثل باران که کلوخ را نرم می‌کند تا زمین آماده پرورش دانه شود، مرد سخت و خشن را برای ساختن زندگی نرم می‌کند. یا مثل نسیم که به درختان و سبزه‌ها شادابی می‌دهد با نسیم احساساتش به خانه شادابی دهد. یا مثل خورشید که به گل‌ها گرمی می‌دهد به زندگی گرمی دهد. اما مرد ویژگی‌اش این است که سخت و مقاوم است و در برابر خطرها و درگیری‌ها و جنگ‌ها از زن و خانواده دفاع کند و کار سنگین بر عهده‌ی مرد است. چون ویژگی اوست. 📝۲_ پاسخ تکمیلی در لینک زیر https://btid.org/fa/news/194501 📎 📎 📎 📎 صفحه پرسش و پاسخ @zandahlm1357
⁉️پاسخ به شبهات دانش آموزی❓ 2⃣ چرا اگر مسلمانی بخواهد دینش را تغییر دهد او را می‌کشند؟ 📝1_ جواب اجمالی: 🔻 اول: عقیده یک چیز شخصی است و به زور نمی‌شود به کسی عقیده‌ای را تحمیل کرد. اگر کسی عقیده‌ای داشته باشد و آن را ابراز نکند، کسی با او کاری ندارد. ولی اگر عقیده‌اش را اظهار کند، با او برخورد می‌شود چون علیه دین تبلیغ کرده است. حال اگر کسی هم که مسلمان باشد و بخواهد از مسلمانی خارج شود، تا زمانی که آن را ابراز و اظهار نکرده، کسی با او کاری ندارد چون عقیده‌ی شخصی اوست و مشکلی ندارد. اما اگر اعلام کرد که از دین خارج شده، آن موقع دیگر عقیده شخصی نیست بلکه تبلغ عقیده‌اش را کرده است و علیه دین اسلام کار کرده است پس باید مجازات شود. 🔺 دوم: جرم و گناه در اسلام دو جنبه دارد. یک موقع گناهی است که فقط مربوط به خود شخص است، مثلا فردی که در منزل خودش در ماه رمضان روزه‌خواری می‌کند و کسی هم او را نمی‌بیند در اینجا کسی با او کاری ندارد. گناه و جرم او شخصی است و خودش می‌داند و خدای خودش، ولی اگر همین شخص در ماه رمضان بیاید در خیابان و شروع به روزه‌خواری کند، به او تذکر می‌دهند. اگر گوش نکند، او را مجازات می‌کنند. چون گناه او علاوه بر شخصی، اجتماعی هم می‌شود. 📝۲_ پاسخ تکمیلی در لینک زیر https://btid.org/fa/news/194376 📎 📎 📎 📎 صفحه پرسش و پاسخ @zandahlm1357
⁉️پاسخ به شبهات دانش آموزی❓ 3⃣ چگونه گذشته پیامبران و امامان را باور کنیم؟ 📝1_ جواب اجمالی: اول: ما چگونه فهمیدیم که گذشتگانی بوده‌اند؟! چگونه فهمیدیم جنگ‌ها و اتفاقاتی در تاریخ افتاده‌ است؟! با اینکه ما آن‌ها را ندیده‌ایم؟! ما از چند راه به وجود گذشتگان و حوادث و اتفاقات گذشته پی برده‌ایم. اول اینکه نسل به نسل از گذشتگان شنیده شده، تا به ما رسیده است. این یکی از راه‌هایی است که همه‌ی انسان‌ها آن را درک کرده‌اند. خیلی از حوادث و اتفاقات اینگونه برای مردم ثابت شده است که از نسل‌های گذشتشان آن را شنیدند. راه دوم از آثار و بقایایی که از گذشتگان باقی مانده است ما به حوادث و اتفاقات گذشتگان پی‌ می‌بریم. و این آثار و بقایا انواع مختلفی دارد: یک موقع بناها و وسایلی است که از آن‌ها مانده است و ما به وجود آن‌ها پی می‌بریم و یک موقع نوشته‌ها و کتاب‌هایی است که از آن‌ها بر جا مانده است که اعتبار این خیلی بالاتر است. اگر ثابت شود که کتاب از خود آن‌ها بوده است. ولی اگر نوشته‌ها را بعدا کسایی که به آن زمان نزدیک بوده‌اند نوشته‌اند باز اعتبار دارد. دوم: حال گذشته‌ی پیامبران و امامان هم علاوه بر این راه‌ها که ثابت می‌شود دو چیز با ارزش دیگر هم وجود دارد که وجود و کلام آن‌ها را ثابت می‌کند. یکی قرآن کتاب الهی و دیگری وجود امام زمان عج. 📝۲_ پاسخ تکمیلی در لینک زیر https://btid.org/fa/news/193977 📎 📎 📎 📎 صفحه پرسش و پاسخ @zandahlm1357
شبهه ۱ چرا ما باید سراغ معرفت برویم؟اصلا معرفت مگر چقدر ارزش داره که ما سراغش برویم؟ارزش معرفتها به چه چیزی هست❓ جواب قسمت اول ☘اصل نیاز به معرفت که یک امر بدیهی است چون بدون معرفت که انسان نمیتواند حتی نیاز زندگی روزمرگی خودش را هم برطرف بکند 👈 اما چرا نیاز به معرفت دینی داریم؟ ✅چون لازمه حرکت انسان به سمت خدا احساس نیاز داشتن به اوست و لازمه احساس و ضرورت نیاز ، معرفتِ به این نیاز است یعنی تا ما متوجه نشویم خدا کیست و چقدر به او نیازمندیم حرکتی هم به سمت خدا نمیکنیم، شاید علت اینکه خیلی از نماز خونها زیاد به خدا نزدیک نمیشوند چون نمیدانند چی دارند میخونند و با کی دارند صحبت میکنند لذا حرکت قابل توجهی هم نمیکنند(یعنی زیاد تفاوتی با بی نمازخونها نمیکنند) قسمت دوم ✅👌ارزش هر علمی به متعلق آن است مثلا کسی که "علم پزشکی" بیاموزد جان چند نفر را میتواند نجات بدهد علمش هم به همان اندازه ارزش دارد، اگر کسی" معلم "باشد چند نفر را با سواد میکند علمش هم به همان اندازه ارزش دارد، حالا اگر کسی بخواهد" خودشناسی "را یاد بگیرد و بعدش خدا شناسی،سوال خدا چقدر ارزش دارد آیا قابل ارزش گذاریست؟یا فوق ارزش است؟ یاد گیری علمش هم به همان اندازه ارزش دارد. صفحه پرسش و پاسخ @zandahlm1357
📸 دختر ۹ ساله ای که معلم‌ اخلاق شد 🔺ملیکای ۹ ساله که در بیمارستان بستری بود در برگه جلوی در ورودی نوشته است : آقایان محترم لطفا قبل از ورود بگویید چون باید روسری‌ سر کنم. من امانت دار حضرت‌ فاطمه‌ زهرا" سلام‌الله‌علیها" هستم. صفحه حجاب... .... @zandahlm1357
حضرت فاطمه (عليها السلام) وسخنرانى در مسجد پيامبر (صلى الله عليه و آله) «عبدالله بن حسن» از پدران معصوم خود (عليهم السلام) نقل مى كند، وقتى عده اى از مهاجرين و انصار تصميم گرفتند برخلاف سفارش هاى رسول خدا (صلى الله عليه و آله)، خلافت را از اميرالمؤمنين على (عليه السلام) سلب كنند، به دنبال آن، تصميم ديگرى اجرا شد و آن گرفتن فدك از فاطمه (عليها السلام) بود. اين در حالى بود كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) به امر خداوند اين سرزمين حاصل خيز را به ايشان بخشيده بود. وقتى اين خبر به حضرت فاطمه (عليها السلام) رسيد، نخست كوشيد غاصبان فدك را از كار اشتباهشان آگاه سازد، ولى پس از اينكه آنان حاضر نشدند فدك را به آن بزرگوار بازگردانند، حضرت تصميم گرفت، به مسجد برود و در حضور مردم سخنرانى و از غاصبان فدك انتقاد كند. آن بزرگوار پيش از حركت، مقنعه بر سر كرد و بندهاى آن را محكم بست. سپس چادرى بلند روى آن پوشيد، چنان كه تمام بدن مطهرش را فرا گرفت. آن گاه از منزل بيرون آمد، درحالى كه اطراف ايشان را جماعتى از زنان بنى هاشم و دوستداران آن حضرت گرفته بودند. آن حضرت درحالى كه هنگام راه رفتن، چادر و لباس هايش بر اثر بلند بودن، زير پايش مى رفت، به سوى مسجد پيامبر (صلى الله عليه و آله) روانه شد. [۱] ---------- [۱]: احتجاج، ج١، ص٢۵٣. صفحه حجاب... .... @zandahlm1357
دو ركعت عشق روحانى شهيد على اصغر نادرى جهرمى (رض) هميشه خود را مديون امام (ره) و انقلاب اسلامى مى دانست. در آخرين روزهاى قبل از شهادتش در وصيّت نامه اش چنين مى نويسد: از مقدار مبلغى كه در بانك، قرض الحسنه و نزد ديگران دارم ده هزار تومان به مدرسه علميّه شهيد آية اللّه دستغيب و ده هزار تومان به مدرسه فيضيّه قم بدهيد. علّت پرداخت اين مبالغ اين است كه من اين مقدار شهريّه را از امام زمان (عج) گرفته‌ام و هنوز نتوانستم قدمى در راه اسلام بردارم. (۱۲) مقصود از طلب علم ملاصدرا علم را براى مال و جاه نمى خواست و معتقد بود كه طالب علم نبايد در فكر جاه و مال باشد و مى فرمود: كسى كه علم را براى مال و جاه بخواهد موجودى است خطرناك كه بايد از او برحذر بود. او در جلسات درس اين اشعار را از مثنوى معنوى مى خواند: بى گهر را علم و فن آموختن دادن تيغ است دست راهزن تيغ دادن در كف زنگى مست به كه افتد عِلم را ناكس بدست علم و مال و منصب و جاه و قِران فتنه آرَد در كف بدگوهران چون قلم در دست غدّارى فتاد لا جرم منصور بر دارى فتاد شرايطى را كه ملاّصدرا براى پذيرش شاگرد مطرح مى كرد عبارت بود از اينكه: ۱ محصّل درصدد تحصيل مال نباشد مگر به اندازه تحصيل معاش. ۲ محصّل در صدد تحصيل مقام نباشد. ۳ محصّل معصيت نكند. ۴ محصّل تقليد از ديگران نكند. او مى گفت: محال است كسى كه در صدد تحصيل مال است بتواند تحصيل علم كند و تحصيل مال دنيا و تحصيل علم مخالف يكديگر است كه با هم قرين نمى شود. ميرداماد استاد ملاّصدرا در اوائل تحصيل به ملاّصدرا مى گويد: كسى كه مى خواهد حكمت را تحصيل كند بايد حكمت عملى را تعقيب كند به دو دليل: ۱ به انجام رسانيدن تمام واجبات دين اسلام ۲ پرهيز از هر چيزى كه نفس بوالهوس براى خوشى خود مى طلبد. و امّا به انجام رسانيدن واجبات دين از آن جهت ضرورت دارد كه طلبه وقتى آن واجبات را انجام مى دهد از هر يك نتيجه اى مى گيرد كه به سود اوست و از طرف ديگر بايد از تاءمين درخواستهاى نفس خوددارى ورزد. كسى كه مطيع نفس امّاره شد و مشغول تحصيل حكمت هم گرديد به احتمال قوى بى دين خواهد شد و از صراط مستقيم ايمان منحرف مى گردد. درا مى گويد: هنگامى كه در كَهَك به سر مى بردم براى تزكيه نفس مى كوشيدم و در حال تنهايى به فكر فرو مى رفتم و معلوماتى را كه فراگرفته بودم از نظر مى گذراندم. مى كوشيدم كه با نيروى علم و ايمان به اسرار هستى پى ببرم و بر اثر اخلاص و تزكيه نفس، قلبم روشن شد و درهاى ملكوت و آنگاه درهاى جبروت به رويم گشوده شد. و به اسرار عالَم الهى پى بردم. چيزهايى فهميدم كه در آغاز تصوّر نمى كردم رموز آن برمن آشكار گردد! (۱۳) صفحه ... https://eitaa.com/zandahlm1357
اتحاد نفسانی پیغمبر و علی بیشتر از این وقت آقایان را در مقدمه نگیرم اینک اخذ نتیجه می‌کنم باینکه اگر عرض کردم امیر المؤمنین علیه السّلام اتحاد نفسانی با رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم دارد توجه شما باتحاد حقیقی نرود چه آنکه احدی دعوی اتحاد حقیقی ننموده و اگر کسی قائل بچنین اتحاد شود قطعا عاطل و باطل و از درجۀ اعتبار ساقط است. پس این اتحاد از حیث مجاز است نه حقیقت و مراد از آن تساوی روح و کمالات است نه جسم و مسلّما علی امیر المؤمنین علیه السّلام در جمیع فضائل و کمالات و صفات با رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مساوی بوده است الاّ ما خرج بالنّص و الدّلیل. حافظ- پس روی این قاعده بایستی محمّد و علی هر دو پیغمبر باشند و این گفتار شما می‌رساند که علی هم شریک در پیغمبری بوده و لا بد نزول وحی هم از جهت تساوی بر هر دو بوده است. داعی- الحق مغلطه فرمودید این قسم که شما بیان نمودید نیست نه ما و نه احدی از شیعیان بچنین چیزی عقیده نداریم و از شما انتظار نداشتم که وقت مجلس را بمجادله بگیرید که مطالب گفته تکرار گردد. الحال عرض کردم که در جمیع کمالات متّحدند الاّ ما خرج بالنص و الدلیل مگر آن چیزی که بنص و دلیل خارج گردیده و آن همان مقام نبوت خاصّه و شرائط آن است. که از جمله نزول وحی و احکام است. مگر بیانات لیالی ماضیه فراموش شده و اگر فراموش فرمودید بجرائد و مجلات منتشره مراجعه فرمائید خواهید دید که ما در شبهای گذشته باثبات رساندیم ضمن حدیث منزله که امیر المؤمنین علیه السّلام واجد مقام نبوت بوده و لکن در تحت تبعیت دین و شریعت خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فلذا نزول وحی بر آن بزرگوار نبوده و مقام نبوتش بیش از آنچه هارون در زمان موسی داشته نبوده است. حافظ- وقتی شما قائل بتساوی جمیع فضایل و کمالات شدید لازمه اش عقیده بتساوی در نبوت و شرایط نبوت است. داعی- در ظاهر ممکن است این طور بنظر بیاید ولی قدری که دقیق شدید تصدیق خواهید فرمود مطلب غیر از اینست که بیان نمودید چنانچه در لیالی ماضیه ثابت نمودیم که بحکم آیات شریفه قرآن مجید از برای نبوت مراتبی است صاحبان بعض از آن مراتب بر بعض دیگر مقام برتری دارند چنانچه صریحا در قرآن مجید فرماید: تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنٰا بَعْضَهُمْ عَلیٰ بَعْضٍ [۱] . و اکمل از جمیع مراتب انبیاء مرتبۀ نبوت خاصّۀ محمّدیه است بهمین جهت در آیه ۴۰ سوره ۳۳ (احزاب) می‌فرماید: مٰا کٰانَ مُحَمَّدٌ أَبٰا أَحَدٍ مِنْ رِجٰالِکُمْ وَ لٰکِنْ رَسُولَ اللّٰهِ وَ خٰاتَمَ النَّبِیِّینَ [۲] همان کمال نبوت اختصاصی است که موجب خاتمیّت گردیده پس در این کمال اختصاصی احدی راه ندارد ولی سایر کمالات در حکم مساوات وارد است و برای ثبوت این معنی دلائل و براهین بسی بسیار و بیشمار است. سید- آیا از قرآن مجید دلیلی بر اثبات مدعا دارید. ---------- [۱]: ۱) فرستادگان و انبیاء را زیادتی و فضیلت دادیم بعض آنها را بر بعض دیگر. [۲]: ۲) محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست لکن او رسول خدا و خاتم پیغمبران است. پیشاور.... https://eitaa.com/zandahlm1357