#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۴۵- سلام پرتوی از اسرار نماز » سلام پس از تشّهد، در پایان نماز، سه سلام است. سلام نخست، به رسول خ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴۶- تعقیبات و نوافل
پرتوی از اسرار نماز » تعقیبات و نوافل
نماز، حضور در پیشگاه خداوند و شرکت در ضیافتی معنوی است که وی، بندگان را به آن فرا خوانده است.
همچنان که حضور در یک میهمانی، مقدّمات و آدابی دارد و نسبت به مهمان، استقبال و بدرقه به عمل میآید و مهمان هر چه عزیزتر باشد، مراسم پیشواز و بدرقه، با شکوهتر صورت میپذیرد، ادای فریضه الهی نیز چنین است.
پیشوایان معصوم ما علیهم السلام پیش از فرا رسیدن وقت نماز، خود را مهیّای آن میساختند و پس از نماز نیز، مدّتها به تعقیب نماز میپرداختند و دل از یاد خدا نمی کندند و لب از ثنای او نمی بستند و چهره از قبله برنمی تافتند.
مگر نه آنکه نماز را «نور چشم» خود میدانستند؟ مگر انسان به آسانی دل از نور چشم میکند و از آن چشم میپوشد؟
اذان و اقامه، نوعی استقبال از نماز است و تعقیبات، بدرقه آن.
بی اعتنایی به تعقیبات و دعاهای پس از نماز، نشان بی علاقگی به خود نماز است.
آنگونه که در روایات، نسبت به زودتر رفتن به مسجد و انتظار شروع نماز را کشیدن، تشویق و سفارش شده و منتظر نماز را، «مهمان خدا» گفته اند. [۱] به انجام مستحبات و دعاهایی پس از اتمام نماز نیز سفارش شده است.
----------
[۱]: ۴۴۱) مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۳۳۶.
قرآن میفرماید:
«فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ وَاِلی ربِّکَ فَارْغَبْ» [۲]
----------
[۲]: ۴۴۲) انشراح، آیه ۷.
۴۷- تعقیب نماز
پرتوی از اسرار نماز » تعقیب نماز
امام صادق علیه السلام میفرماید:
همین که از نماز واجب فارغ شدی، به دعا و تعقیب نماز مشغول باش. (۴۴۳) و میفرماید:
دعا پس از نماز صبح و ظهر و مغرب، مستجاب میشود. (۴۴۴) همین که فارغ شدی، به کار دیگری بپرداز و به سوی پروردگارت رغبت نما.
اینک به ذکر برخی از مسائل مربوط به تعقیبات میپردازیم:
و نیز: تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام از هزار رکعت نماز مستحب، نزد خداوند بهتر است. (۴۴۵)
و در حدیث میخوانیم: هر کس این تسبیحات را بگوید، به آیه «وَاذْکُرُواللّهَ ذِکرَاً کَثیراً» (۴۴۶) که به معنای زیاد یاد کردن خداوند است، عمل کرده است. (۴۴۷)
البته دعا و تعقیبات به جای خود، و ادامه کار و تلاش هم به جای خود. و هیچکدام مانع یکدیگر نیست. بعضی میپندارند اگر به جای دعا، سراغ کار بروند، کامیاب تر و موفق ترند.
رسولخدا صلی الله علیه وآله میفرماید:
«التعقیبُ بَعْدَ صَلاةِ الفجرِ اَبْلَغُ فیِ طَلَب الرِزّقِ» (۴۴۸) دعای پس از نماز صبح، برای زندگی و جلب رزقِ، مؤثّرتر است.
درود و نفرین
از جمله کارهای تعقیباتی، درود و صلوات فرستادن بر نیکان و زبدههای کمال بشَری، و لعن و نفرین بر مظاهر شرک و پلیدی و سردمدارانِ کفر و ستم است.
در آنچه به عنوان دعاهای تعقیب آمده، هم به موارد متعدّدی از «صلوات» برمی خوریم، همه به مواردی از لعن و این، گوشه ای از تولی و تبری در یک مکتب زنده و جهت دار است.
صلوات ها، که نقل شده به جای خود، حتی در نمونههای فراوانی، خود «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد»، به عنوان یکی از تعقیبات نمازها بیان شده است.
امّا در مورد لعن:
امام باقر علیه السلام میفرماید: «اِذِا انْحَرَفْتَ عَنْ صَلاةٍ مَکتوبةٍ فلا تَنْحَرِفْ اِلا بِانْصرافِ لَعْنِ بَنی امیّةَ» (۴۴۹) هر گاه نماز واجب را تمام کردی، جز با لعن بنی امیّه، از جای خود حرکت نکن.
چرا که آن دودمان ننگین و تبهکار، نمونه طاغوتها و از بارزترین چهرههای مخالفت با خطّ رهبران معصوم و آل پیامبر بودند و مستحقّ هر گونه نفرت و نفرین!
امام صادق علیه السلام در پی هر نماز، به چهار مرد و چهار زن (که از دشمنان سرسخت مقام امامت بودند) لعن و نفرین میکرد. (۴۵۰)
چه زیباست اسلامی که در کنار برنامههای عبادی و الهی خویش، بیزاری از ستمگران و مفسدان و طاغوتها را هم جزء برنامههای خود، ساخته و نماز و عبادات و حجّ آن، همراه با برائت و اعلام تنفّر از کفّار و مشرکان و منافقان است. (۴۵۱)
پس تعقیبات نماز، برخوردار از نوعی فریاد لعنت بر دشمنان خدا و مخالفان خط رهبری الهی است.
تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام
یکی دیگر از تعقیبات نماز، تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام است. (۳۴ مرتبه الله اکبر، ۳۳ مرتبه الحمدللّه و ۳۳ مرتبه سبحان اللّه پس از هر نماز) این تسبیحات را رسول خدا صلی الله علیه وآله به دخترش فاطمه علیها السلام تعلیم داد و بر گفتن آن، بسیار سفارش شده است و پاداش بسیار دارد.
امام باقر علیه السلام میفرماید:
در میان ستایش ها، بهتر از تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام نیست، و اگر بود، رسول خدا صلی الله علیه وآله به فاطمه علیها السلام تعلیم میداد. (۴۵۲)
در روایات متعددی، تأکید شده به همراه داشتن تسبیِح ۳۴ دانه ای از خاک مقدّس امام حسین علیه السلام و اینکه ذکر گفتن با آن، ثواب زیاد دارد و حتی گرداندن آن، بدون ذکر هم ارزشمند و خوب است. (۴۵۳)
و در حدیثی است که: خود آن دانهها ذکر میگویند. (۴۵۴)
تربت حسین علیه السلام، یادآور حماسههای کربلا و احیاگر «فرهنگ شهادت» است و انس انسان را با رهبری الهی، جهاد، شهادت، ایثار، سیدالشهداء، مبارزه با ستم و انتقام از ظالمان را بیشتر میکند.
تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام به ترتیبی که گفته شد، حتی در کتب حدیثی اهل سنت نیز آمده، (۴۵۵) ولی هیچکدام نگفته اند که نام این تسبیحات، تسبیح حضرت زهرا علیها السلام است!!!...
سجده شکر
سپاس نعمتهای حقتعالی، نشان معرفت و ادب و بندگی است. در آیات و روایات، به مسئله شکرگزاری از نعمت ها، بسیار سفارش شده و اینکه یاد نعمت ها، محبت انسان را به خدا زیاد میکند و نعمتهای الهی را مستدام و افزون میگرداند. (۴۵۶)
گرچه شکر نعمت ها، از توان و طاقت بشر بیرون است، ولی انسان باید به هر قدر که میتواند، سپاسگزار احسان و نعمت و نیکی پروردگار باشد. یکی از شکلهای شکر، سجده بر خاک کردن و پیشانی بر خاک نهادن در برابر خداوند و شکر گفتن اوست.
و «سجده شکر» یکی از تعقیبات نماز به حساب آمده است. [۱]
مرحوم علامه مجلسی، تمام جلد ۸۳ بحارالانوار را (جز چند صفحه آخر) به روایات تعقیبات نماز اختصاص داده و ۶۳ حدیث، پیرامون سجده شکر، از ائمه اطهار علیهم السلام نقل کرده است.
----------
[۱]: ۴۵۷) بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۱۹۴. (در این کتاب، حدود ۸۷ روایت و ۳۸ آیه درباره مسئله شکر نقل کرده است).
سجده بعد از نماز، شکرانه توفیق انجام نماز است. [۲]
در سجده شکر، سه مرتبه «شکراً لِلّهِ» کافی است، ولی در حدیث است: اگر انسان به طولِ یک نفس «یا ربّ، یا ربّ» بگوید، خداوند به او خطاب میفرماید:
«لبّیک! ماحاجتک؟ » حاجت تو چیست تا انجام دهم؟ [۳]
امام صادق علیه السلام فرمود: سجده شکر بعد از نماز، دلیل کامل شدن نماز و رضای خدا و اعجاب و خوش آمدن فرشتگان است. خداوند بارها از آنان میپرسد، پاداش این بنده شاکر چیست؟ میگویند: رحمت تو، بهشت تو، حلّ مشکل او، و هر خیری را که فرشتگان میگویند، جوابی نمی شنوند، به خدا عرضه میدارند: ما نمی دانیم پاداش این سجده چیست؟ خداوند میفرماید: همچنانکه او از من تشکر کرد، من هم از او تشکر
می کنم، و با این جمله به فرشتگان میفهماند که رضا و سپاس الهی از او، بالاتر از بهشت و رحمت و حلّ مشکلات است. [۴]
در حدیث است: خداوند به حضرت موسی فرمود: دلیل آنکه تو را به پیامبری مبعوث کردم، سجدههایی بود که بعد از نماز داشتی. [۵]
----------
[۲]: ۴۵۸) بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۲۰۰.
[۳]: ۴۵۹) وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۰۷۱.
[۴]: ۴۶۰) وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۰۷۱، وافی، ج ۲، ص ۱۲۳.
[۵]: ۴۶۱) بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۲۰۰.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😍 ماجراهای سید کاظم و امیر حسین😁😁
این داستان : نماز با سس کچاپ 🍟
859.7K
🌼 امیرالمومنین در حال رکوع انگشتر خود را به فقیر داد ، آیا حضور قلب ایشان به هم نخورد؟
🌼 کیفیت نماز ایشان کم نشد؟
🌼 توجه ایشان به فقیر در حال نماز کار درستی بود؟
@zandahlm1357
595.1K
🔴 انسان باید در سفر، با وجود هشت شرط، نماز های چهار رکعتی را دو رکعت (یعنی شکسته) بجا آورد.
📖 محتوای ویس👇
🔹 بیان عناوین شروط هشتگانه نماز و روزه مسافر
🗣استاد ذکائی
@zandahlm1357
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
🔟 چرا من که سید هستم و جدم به امامان بر میگردد، گناهم دو سه برابر حساب میشود؟
📝 1ـ جواب:
🔶 اول: اگر یک انسان بزرگی که یک مسئولیت بزرگ داشته باشد مثلا رهبر یک جامعه وقتی دستور میدهد که مردم کار زشت نکنید. اما یک عده کار زشت انجام دهند مسلما وظیفهی اوست که آنهایی که کار زشت انجام دادهاند را تنبیه کند. حال اگر در بین این کسایی که کار زشت انجام دادهاند فرزندان و نوههای خود آن رهبر هم باشند، آنها را هم مثل دیگران تنبیه میکند اما وقتی میخواهد آنها را تنبیه کند رو به آنها میکند و میگوید: فرزندانم شما دیگر چرا؟! فرزندان وقتی این جریان را میبینند خودشان شرمنده میشوند. و این شرمندگی خودش یک تنبیه بیشتر برای آنهاست. در حالی که تنبیه و مجازات آنها مثل دیگران است. سادات هم در آخرت چنین حالتی دارند و هیچ تفاوتی در عذاب و مجازات آنها با غیرسادات نیست. تنها همان شرمندگی خودشان هست که از جدشان میکشند و شاید همان شرمندگی از مجازات برای آنها سختتر باشد. چون آبروی جدشان را بردهاند. البته اگر از سادات و فرزندانی باشند که شرم و حیا داشته باشند.
🔷 دوم: بنابراین برای خدا فرقی ندارد که فرزند امام باشی یا فرزند دشمن امام باشی(جعفر کذاب باشی یا محمد بن ابیبکر باشی) طبق اعمالت با شما رفتار میکند.
📝 ۲_ لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/193368
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #گناه_سادات
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
1️⃣1️⃣ چرا با این جمعیت زیادی که در جهان است، ولی مسلمان کم است؟
📝 1ـ جواب اجمالی:
🔶 اول: زیادی یک چیز دلیل بر برتری و با ارزش بودن آن نیست. معمولا چیزهای با ارزش کم و اندک هستند. شما به این جهان نگاه کنید، طلا و جواهرات زیادتر است یا سنگ و خاک؟! مسلما سنگ و خاک بیشتر است و طلا و جواهرات خیلی کمتر از خاک و سنگ است. ولی ارزش آنها خیلی بیشتر است. بنابراین زیادی دلیل به برتری نیست.
🔻 اگر تمام سنگها، طلا و جواهر بود و فرقی بین طلا و خاک نبود، طلا دیگر ارزشی نداشت. دیگر برای کسی طلا و خاک مهم نبود. باید یک چیزی کمیاب باشد تا ارزش پیدا کند. چیزی که زیاد است خاک و سنگ است. ولی آن چیزی ارزش دارد که طلا باشد.
🔷 دوم: اگر قرار بود تمام انسانها مثل هم باشند، دیگر خوب و بد معنا نداشت. همه باید فرشته میشدند. در حالی که خداوند فرشته داشت و میخواست بالاتر از فرشته را خلق کند.
🔻 خداوند به فرشته عقل بدون اختیار داده است و فرشته چون فقط عقل دارد،عقلش میگوید باید کار خوب را انجام دهد. و چون اختیار و شهوت ندارد. میلی هم به کار بد ندارد.ولی انسان هم عقل و شهوت دارد و هم اختیار دارد. عقل او به او دستور میدهد کار خوب انجام دهد ولی شهوت او دستور میدهد که کار بد انجام دهد.
📝 ۲_ پاسخ تکمیلی در لینک زیر:
https://btid.org/fa/news/192607
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #مسلمانان_کم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_مجدد
🔆 متن شایعه :
فلسطینیهای غم زده
رقص دختر فلسطینی...
🔆 پاسخ شایعه:
1⃣ به رسم هرساله در ایام منتهی به #روز_قدس پیامهای جعلی در تقابل با مردم #فلسطین بیشتر میشود. کلیپی با عنوان دروغین "فلسطینیهای غمزده" منتشر شده است.
2⃣ نه این زن فلسطینیاست و نه اینجا فلسطین؛ اصل این فیلم در یوتیوب و مربوط به ۴ سال پیش است با عنوان: رقص زیبای دختر در دبی
3⃣ البته قطعا برخی از فلسطینیها هم میرقصند و رقصیدن و شادی کردن عدهای منافاتی با ناراحتی از اشغـال کشور و مظلومیت مردشان ندارد!
4⃣ حجاب در فلـسـطین قانون نیست و بخشی از جمعیت فلسطین اصلا مسیحی است و بسیاری از مسلمانان عرب، مثل تـرکیهایها اسلامِ بدون حجاب دارند.
👈 منبع: فرنگشهر
📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر #صلوات، بدون ذکر منبع هم مجاز است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕎#رژیم_صهیونیستی_بدون_روتوش
🔆 شوک بزرگ به اردوگاه نتانیاهو و راستگرایان اسرائیل، سقوط #لیکود به رتبه سوم
🔯 نتایج نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون برای نخستین بار از سقوط چشمگیر حزب #لیکود و نتانیاهو پرده بر می دارد. لیکود در این نظرسنجی پس از دو حزب #اردوگاه_مملکتی به رهبری #بنی_گانتز (۲۹کرسی) و #یش_عتید به رهبری #یائیر_لاپید (۲۱ کرسی) تنها با کسب ۲۰ کرسی به رتبه سوم احزاب اسرائیل سقوط کرده است.
✡ نتانیاهو و احزاب راستگرا در صورت برگزاری انتخابات کنست در اسرائیل در نتیجه کاهش اقبال عمومی از کابینه بی بی در حال حاضر تنها قادر به کسب ۴۶ کرسی پارلمانی خواهند بود و در مقابل ائتلاف احزاب چپ-میانه رو قادر خواهند بود تا تنها با اتکا به یک حزب عربی - یعنی حزب عربی رعم به رهبری #منصور_عباس- با ۶۴ کرسی سکان کابینه آتی اسرائیل را در دست گیرند.
📊 در این نظرسنجی دو حزب عربی #حدش_تعال و #بلد نیز قادر خواهند بود تا ۱۰ کرسی کنست را از آن خود سازند.
#لبیک_یا_خامنه_ای
📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر #صلوات ، بدون ذکر منبع هم مجاز است.
#دوستدختر_و_دوستپسر_درقرآن‼️
⁉️ آیا در قرآن و روایات چیزی در مورد
دوست دختر و دوست پسر آمده است؟
🕋{ و لا متخذی أخدان }
👈ترجمه: مردان نباید زنان نامحرم را به عنوان دوست و معشوقه پنهانی بگیرند"
📚(سوره مائده آیه 5)
🕋{ و لا متخذات اخدان }
👈ترجمه: "زنان نباید مردان نامحرم را
به عنوان دوست پنهانی خود بگیرند"
📚(سوره نساء آیه 25)
🕋{ولاتقربوا الفواحش ماظهر منها وما بطن}
👈ترجمه: "به زشتیها و گناهان نزدیک
نشوید، چه آشکار باشد و چه پنهان"
📚(سوره انعام آیه 151)
💠 امام صادق(ع)در تفسیر این آیه فرمودند:
💢{ما ظهر هو الزنا و ما بطن هو المحالة}
👈"منظور از گناه آشکار، زنا، و مراد از
گناه پنهان، گرفتن معشوقه نامشروع و
روابط پنهانی با اوست"
📚 #تفسیرنورالثقلین جلد1
🌹اللهم العجل لوليک الفرج🌹
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ارتباط #حجاب و زنان در دوران باستان
🎙 استاد رحیم پور ازغدی
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینجا کنسرت بهنام بانی در شهر اراک با یک فضای کاملاً متفاوت😎
خداروشکر🤲🏻 متولیان فرهنگی به فکر افتادند و در این شرایط با همکاری تهیه کننده کنسرت و نیرو های مردمی، بار دیگه اثر «تذکر درست و منطقی و دلسوزانه»🌷 رو نشون دادند.
🔸فضاسازی محیط سالن کنسرت
🔹تقدیر از افراد محجبه
🔸اهدای روسری به افراد بی حجاب
🔹افطاری ساده به افراد روزه دار☺️
#حجاب
@zandahlm1357
32.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 زن اگه زن باشه مرد به گرد پاش هم نمیرسه...🎙سخنرانی حاج آقا عالی🖇 موضوع: تشرف دختر ایت الله اراکی محضر #امام_زمان عج 🙏 #مادران و خانم ها با دقت گوش کنند
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
پرسشى كه همه جز حضرت فاطمه (عليها السلام)، از پاسخ آن درماندند اميرمؤمنان على (عليه السلام) مى فرما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجاب در سيره امام صادق (عليه السلام)
اشاره
از امام صادق (عليه السلام) نيز درباره حجاب و داشتن رفتار صحيح با نامحرم، سخنان زيبايى نقل شده است. در روايتى آمده است:
عَنِ الحَلَبى عَنْ أبي عَبدِالله (عليه السلام) قالَ: لا يَصْلُحُ لِلْمَرْأَةِ المُسْلِمَةِ اَنْ تَلْبِسَ مِنَ الخُمُرِ وَالدُّرُوعِ ما لا يُوارى شيئاً. [۲]
حلبى از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده است كه ايشان فرمود: براى زن مسلمان جايز نيست روسرى و ديگر لباس هايش به گونه اى باشد كه جايى از بدنش را نپوشاند.
بنابراين روايت، نمى توان گفت كسانى كه مقنعه و چادر مى پوشند حجاب را رعايت كرده اند؛ زيرا ممكن است لباس آنها نازك باشد و
بدنشان از زير آن مشخص باشد. بانوان عمره گزار و حج گزار ما بايد بيشتر به اين نكته مهم توجه كنند؛ زيرا گاه برخى از بانوان براى فرار از گرما، از مانتوها و لباس هاى نازك و سفيد استفاده مى كنند، غافل از اينكه اين لباسها نه تنها در حفظ حجاب آنها بى تأثير است، بلكه احرام آنها را نيز دچار اشكال مى كند؛ زيرا فقها و مراجع گرانقدر اين لباس را براى احرام كافى نمى دانند.
----------
[۲]: مستدرك الوسائل، ج١۴، ص٢۵۵.
نكته ديگر تأثير پوشيدن اين لباس بر افكار ديگر ملت هاست. وقتى
زن شيعه ايرانى بر اثر بى توجهى، از اين گونه لباسها استفاده مى كند، آثارى سوء بر ديگر ملتها مى گذارد؛ ملت هايى كه بيشتر آنها اهل سنت هستند. اين سبب مى شود كه آنها شيعيان و زنانشان را به بى مبالاتى و نادانى نسبت به شرع اسلام محكوم كنند كه اين تحقير و تمسخر، مكتب تشيع و اهل بيت پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) را نيز در بر خواهد گرفت.
#راهکار تقویت فرهنگ حجاب
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
سفارش علاّمه امينى مرحوم حجة الاسلام دكتر امينى چنين مى نويسد: پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم پد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دنيا خانه اجاره اى است
حاج آقا مصطفى خمينى زندگى بسيار ساده اى داشت. در تمام مدّت اقامت در
نجف اشرف از خانه استيجارى استفاده مى نمود. در هواى گرم نجف فاقد برخى امكانات رفاهى نظير يخچال بود.
نسبت به زيردستان پرعطوفت بود.
تا خدمتكار خانه، ننه صغرى بر سر سفره نمى نشست دست به غذا نمى برد.
روزى خدمتكار از او پرسيد: چرا خانه اى براى خود نمى خريد؟
آقا مصطفى جواب داد: دنيا خود خانه اى اجاره اى است آنگاه تو مى خواهى من در اين دنيا خانه بخرم؟! (۱۷)
راه ترقّى و تعالى
حضرت آية اللّه علاّمه حسن زاده آملى مى فرمايد:
روزى در محضر مرحوم علاّمه طباطبايى عرض كردم: آقا! راه ترقّى و تعالى چيست؟ حضرت علاّمه طباطبايى (ره) فرمود:
تخم سعادت، مراقبت است. مراقبت يعنى كشيك نفس كشيدن. يعنى حريم دل را پاسبانى كردن. يعنى سر را از تصرّفات شيطانى حفظ داشتن.
ين تخم سعادت را بايد در مزرعه دل كاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنى، تخم سعادت اين نهال سعادت را بپروراند. مراقبت، حضور داشتن و حريم دل را مواظب بودن است. انسان است كه بايد دو قوّه نظرى و عمليش را كه به منزله دو بال هستند از قوّه به فعليّت برساند تا بتواند به معارج عاليّه انسانى پرواز نمايد. (۱۸)
صفحه #حکایت...
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بیعت علی و بنی هاشم با تهدید و بعد از شش ماه بود داعی- اینکه فرمودید بیعت علی علیه السّلام و بنی ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوازده دلیل بر اینکه علی را با زور شمشیر بمسجد بردند
داعی-۱ ابو جعفر بلاذری احمد بن یحیی بن جابر البغدادی متوفی سال ۲۷۹ قمری که از موثقین محدثین و مورخین معروف شما میباشد در تاریخ خود روایت نموده که چون
ابو بکر علی علیه السّلام را برای بیعت طلبید و قبول نکرد عمر را فرستاد آتشی آورد که خانه را بسوزاند حضرت فاطمه (سلام اللّه علیها) بر در خانه او را ملاقات کرد فرمود ای پسر خطاب آمده ای خانه را بر من بسوزانی گفت آری این عمل قوی تر است در آنچه پدرت آورده.
۲- عزّ الدین ابن أبی الحدید معتزلی و محمّد بن جریر طبری که معتمدترین مورخین شما هستند روایت کرده اند که عمر با اسید بن خضیر و سلمة بن اسلم و جماعتی بدر خانه علی رفتند عمر گفت بیرون آئید و إلاّ خانه را بر شما میسوزانم.
۳- ابن خزابه در کتاب غرر از زید بن اسلم روایت کرده که گفت من از آنها بودم که بامر هیزم برداشتم و بدر خانه فاطمه بردیم در وقتی که علی و اصحابش از بیعت ابا نمودند عمر بفاطمه گفت بیرون کن هر که در این خانه است و إلاّ خانه و هر که در خانه است میسوزانم در آن وقت علی و حسنین و فاطمه علیهم السّلام و جماعتی از صحابه و بنی هاشم در آن خانه بودند فاطمه فرمود آیا خانه را بر من و فرزندانم میسوزانی گفت بلی و اللّه تا بیرون آیند و بیعت کنند با خلیفه پیغمبر.
۴- ابن عبد ربه که از مشاهیر علمای شما است در ص ۶۳ جزء سیم عقد الفرید نوشته که علی علیه السّلام و عباس در خانه فاطمه نشسته بودند.
ابی بکر بعمر گفت برو اینها را بیاور اگر ابا کنند از آمدن با ایشان قتال کن پس عمر آتشی برداشت و آمد که خانه را بسوزاند فاطمه بر در خانه آمده فرمود ای پسر خطّاب آمده ای که خانه ما را بسوزانی گفت بلی الخ.
۵- ابن ابی الحدید معتزلی در ص ۱۳۴ جلد اول شرح نهج البلاغه (چاپ مصر) از کتاب سقیفه جوهری قضیۀ سقیفۀ بنی ساعده را مبسوطا نقل نموده تا آنجا که گوید بنی هاشم در خانه علی علیه السّلام جمع شدند و زبیر با ایشان بود زیرا خود را از بنی هاشم میشمرد (حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام میفرمود زبیر همیشه با ما بود تا آنکه پسرهایش بزرگ شدند و او را از ما برگرداندند) پس عمر با گروهی رفتند بسوی خانه حضرت فاطمه با اسید و سلمة و گفت بیرون بیائید و بیعت کنید ایشان امتناع نمودند زبیر شمشیر
کشید بیرون آمد عمر گفت این سگ را بگیرید سلمة بن اسلم شمشیرش را گرفت و بر دیوار زد آنگاه علی را بجبر و عنف کشیدند بسوی ابی بکر بنی هاشم هم با او میآمدند و ناظر بودند بر او که چه میکنند علی میگفت من بندۀ خدا و برادر رسول او هستم و کسی اعتنا بگفتار او نمی کرد تا او را بنزد ابی بکر بردند گفت بیعت کن حضرت فرمود من احقم باین مقام و با شما بیعت نمی کنم شما اولی هستید که با من بیعت کنید شما این امر را از انصار گرفتید بسبب قرابت با رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و من نیز با همان حجّة بر شما احتجاج میکنم پس شما انصاف دهید اگر از خدا میترسید بحق ما اعتراف کنید چنانچه انصار در حق شما انصاف کردند و الاّ معترف شوید که دانسته بر من ستم میکنید
عمر گفت هرگز از تو دست بر نمی داریم تا بیعت کنی حضرت فرمودند خوب با یکدیگر ساخته اید امروز تو برای او کار میکنی که فردا او بتو برگرداند (این مقام را) بخدا سوگند قبول نمی کنم سخن تو را و با او بیعت نمی کنم چون او باید با من بیعت نماید.
آنگاه روی بمردم نمود فرمود ای گروه مهاجران از خدا بترسید سلطه و سلطنت محمّدی را از خانوادۀ او که خدا قرار داده بیرون نبرید و دفع مکنید اهل او را از مقام و حق او بخدا قسم ما اهل بیت احقیم باین امر از شما تا در میان ما کسی باشد که عالم بکتاب خدا و سنّت رسول و فقیه در دین باشد. بخدا قسم اینها تمام در ما هست پس متابعت و پیروی از نفس خود مکنید که از حق دور میشوید.
آنگاه علی علیه السّلام بیعت نکرده بخانه بر گشت و ملازم خانه شد تا حضرت فاطمه از دنیا رفت ناچار بیعت کرد.
۶- ابو محمّد عبد اللّه بن مسلم بن قتیبة بن عمرو الباهلی الدینوری که از اکابر علماء خودتان است و مدتها در شهر دینور قاضی رسمی بوده و در سال ۲۷۶ قمری وفات نموده در ص ۱۳ جلد اول کتاب معروف خود تاریخ الخلفاء الراشدین و دولت بنی امیه معروف به الامامة و السیاسة (چاپ مصر) قضیۀ سقیفه را مفصلا شرح میدهد و ابتداء میکند مطلب را باین عبارت انّ ابا بکر رضی اللّه عنه تفقّد قوما تخلّفوا
عن بیعته عند علیّ کرّم اللّه وجهه فبعث الیهم عمر فجاء فناداهم و هم فی دار علی فأبوا ان یخرجوا فدعا بالحطب و قال و الّذی نفس عمر بیده لتخرجنّ او لاحرقنّها علی من فیها فقیل له یا ابا حفص انّ فیها فاطمة فقال و انّ فخرجوا فبایعوا الاّ علیّا الخ.
خلاصه کلام آنکه چون ابی بکر باخبر شد که جمعی از امت تخلف نموده اند از بیعت او در خانۀ علی علیه السّلام جمع شده اند پس عمر را بسوی آنها فرستاد عمر آمد بر در خانه علی علیه السّلام آنها را طلب نمود برای بیعت ابا کردند از بیرون آمدن عمر هیزم طلبید و گفت بآن خدائی که جان عمر در قبضۀ قدرت اوست یا بیرون بیائید یا خانه را با هر کس در آن خانه است میسوزانم مردم گفتند یا ابا حفص (کنیۀ عمر بود) فاطمه در این خانه است گفت هرچند که او باشد میسوزانم پس همه بیرون آمدند و بیعت کردند مگر علی علیه السّلام که گفت سوگند یاد کردهام تا قرآن را جمع آوری نکنم بیرون نیایم و لباس در بر ننمایم عمر قبول نکرد ولی نالۀ فاطمه سلام اللّه علیها و توبیخ نمودن آنها سبب شد که عمر برگشت نزد ابی بکر و تحریک کرد او را برای بیعت گرفتن از آن حضرت ابی بکر چند مرتبه قنفذ را فرستاد بطلب آن حضرت و جواب یأس شنید عاقبت عمر با جماعتی رفت بدر خانه فاطمه و دق الباب نمود فاطمه که صدای آنها را شنید بصدای بلند ندا در داد یا ابت یا رسول اللّه ما ذا لقینا بعدک من ابن الخطّاب و ابن ابی قحافة.
خلاصه معنی آنکه بابا یا رسول اللّه بعد از تو چه بما میرسد از عمر بن الخطاب و ابی بکر بن ابی قحافه و چگونه با ما ملاقات نمودند.
همین که مردم صدای گریه و نالۀ فاطمه را شنیدند برگشتند در حالتی که اشکها جاری و جگرها سوخته ولی عمر با عده ای ماندند تا علی را جبرا از خانه بیرون آورده نزد ابی بکر بردند و بآن حضرت عرض کردند بیعت بنما با ابی بکر حضرت فرمود اگر بیعت نکنم چه خواهید کرد قالوا اذا و اللّه الذی لا اله الاّ هو نضرب عنقک گفتند بخدا قسم گردنت را میزنیم علی علیه السّلام فرمود پس بندۀ خدا و برادر رسول او را
خواهید کشت عمر گفت تو برادر رسول خدا نیستی ابو بکر در مقابل تمام این حوادث و گفتار ساکت بود و هیچ نمی گفت عمر به ابی بکر گفت آیا بامر تو این کارها را نمی کنیم ابی بکر گفت مادامی که فاطمه هست او را اکراه نمی نمائیم.
امیر المؤمنین علیه السّلام خود را بقبر رسول اللّه رسانید با گریه و ناله عرض کرد به پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم آنچه را که هارون ببرادرش موسی گفت و خداوند در قرآن خبر داده اِبْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَ کٰادُوا یَقْتُلُونَنِی [۱] .
شرح قضیّه را مفصل نقل نموده تا آنجا که گوید علی علیه السّلام بیعت نکرده بمنزل برگشت و بعدها ابو بکر و عمر رفتند بمنزل فاطمه سلام اللّه علیها که استرضای خاطر او را فراهم نمایند فرمود خدا را شاهد میگیرم شما دو نفر مرا اذیت نمودید در هر نمازی شما را نفرین میکنم تا پدرم را ببینم و از شما شکایت نمایم انتهی.
----------
[۱]: ۱) پسر مادرم مردم مرا ضعیف نمودند و خواستند مرا بکشند.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357