#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
کلام امیر مؤمنان علیه السلام در مقهوریت عباد و اشاره به مقهوریت عباد در تحت ربوبیت و ربّ العباد است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراتب یقین
و این مرتبه از علم که از طریقه برهان حاصل میشود و او را علم الیقین گویند، ادنی مرتبه از یقین است چه مراتب علم سه درجه است از علم الیقین و عین الیقین و حقّ الیقین.
امّا اوّل: چنان که مذکور شد از اقامه برهان است.
و ثانی: طریقه حصول او از ریاضات و مجاهدات و مکاشفات است، که در آخر از اثر تصفیه قلب مشاهده و عیان یقین پیدا شود، کما قال تعالی: « وَ الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا [۱] »، که هدایت و ارشاد طریقه خود را موقوف نموده بر مجاهده با نفس امّاره بالسوء در مراتب شریعتی و طریقتی.
امّا شریعتی آن: مجاهده با هواهای نفس است بر تحمّل اداء فرایض، و صبر بر ترک منهیّات.
و طریقتی آن: تخلیه از رذایل اخلاق و تحلیه به مقابلات آنها از اوصاف حمیده است ؛ و اثره این هدایت که از نتیجه مجاهده پیدا شده از باب: « المعرفة بذر المشاهدة » [۲]، موجب کشف و انتقاش صور علمیه در مرآت نفس میشود،
چنان که این مقام برای زید بن حارثه پیدا شد، حیث قال: « رأیت أهل الجنة فی الجنة متنعّمون، و رأیت اهل النار فی النار معذّبون » [۳] .
و این مرتبه از عین الیقین مخصوص اولیاء مقرّبین و عرفاء شامخین است، کما ورد فی حقّهم: « حملة القرآن عرفاء أهل الجنّة » [۴] .
و حقّ الیقین: آن فناء در معلول است، چه « آن را که خبر شد خبرش باز
نیاید » [۱] . قال علی علیه السلام: « محو الموهوم و صحو المعلوم » [۲] .
چنان که به این مراتب متوالیه از علم که هر یک فرع بر دیگری است در کلام مجید اشاره فرمود: « أَلْهاکُمُ التَّکَاثُرُ * حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ * کَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ * ثُمَّ کَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ * کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ * لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ * ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَیْنَ الْیَقِینِ * ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ [۳] » الی آخره.
علی الجمله، پس آن علمی که مطلوب و مناط یقین است آن است که: از طریقه برهان حاصل میشود، به خلاف علوم فرعیه اهل قیاس که تمام ظنیّات است، کما قال تعالی: « إنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لایُغنی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً [۴] »، و جای دیگر توبیخاً لهم: « لیس لهم بذلک من علم إن هم إلاّ یظنّون » [۵]، و لذا قال تعالی فی موضع آخر: « وَ مَن یَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لاَ بُرْهَانَ لَهُ بِهِ [۶] »، یعنی: آن کسی که با تصدیق و عقیده اجمالی خود به خدا بخواند، - اعنی تضرع و ابتهال و استغاثه به غیر خدا نماید -، معلوم است که نیست هنوز از برای او برهان و یقینی به خدا، یعنی اگر علم آنها به خدا از روی برهان که مناط یقین است بود هرگز با عقیده کامل به خدا غیر او را نخوانده، و غیر او را مؤثّر در امور خود ندانسته بودند.
----------
[۱]: ۳ - سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۶۹.
[۲]: ۴ - بسنجید: شرح اصول الکافی، ج ۳، ص ۱۷۵ ؛ شرح الأسماء الحسنی، ج ۲، ص ۱۰۹.
[۳]: ۱ - بسنجید: تحف العقول، ص ۲۸۱.
[۴]: ۲ - الکافی، ج ۲، ص ۶۰۶ ؛ دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۳۴۳.
[۱]: ۳ - دیباچه گلستان سعدی، و در آن آمده: کانرا که خبر شد خبری باز نیامد.
[۲]: ۴ - در جوامع روایی معتبر نیامده، ولی در کتب معتبر عرفانی آمده است، شرح الأسماء الحسنی، ج ۱، ص ۱۳۲.
[۳]: ۵ - سوره مبارکه تکاثر، آیات ۱ و ۸.
[۴]: ۶ - سوره مبارکه نجم، آیه ۲۸.
[۵]: ۷ - اقتباس از سوره مبارکه جاثیه، آیه ۳۴.
[۶]: ۸ - سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۱۷.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
معمای ریاضی دو دوست از فروشنده ای که در پی فروش متاع خود بود عبور کردند. یکی به دیگری گفت: اگر ثلث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پند امام علی علیه السلام
از آنها نباش که بدون آنکه عملی برای آخرت انجام داده باشند در انتظار روز قیامت باشند
و با آرزوی دراز در صدد توبه برآیند. در دنیا سخن از زاهدان گویند و خود همانند آنها که دلبستگی به دنیا دارند به کارهای دنیایی میپردازند. از دنیا سیر نشوند و دری از قناعت بر خود نمی گشایند. مردم را از کار ناپسند باز میدارند و خود انجام میدهند و دستوراتی برای دیگران صادر میکنند که خود آنها را بکار نمی برند. نیکوکاران را دوست دارند و خود مانند آنها نیستند. از گناهکاران نفرت دارند و خود از آنهایند. برای گناهان خود از مرگ در هراسند. اگر بیمار شوند از کردههای ناپسند خود پشیمان میشوند و چون از سلامتی برخوردار گردند باز به کار ناپسند میپردازند. در هنگامی که از عافیت دارند از خودبینی روگردان نمی باشند و آنگاه که گرفتاری دست به گریبان آنها شود اظهار ناامیدی میکنند.
اگر گرفتار شوند، همانند بیچارگان دست به دعا برمی دارند و چون احساس آسودگی نمایند از خدا روگردان میشوند و غرور و غفلت آنها را سرگرم خود میسازد. به خیالات توجه دارند و از حقایق غافلند. اگر کسی گناهی مرتکب شود بر او هراسان میشوند و خود را به کارهای زیادش آرزومند میبینند. اگر بی نیاز شوند نخوت میفروشند و فتنه انگیزی میکنند و اگر بینوا گردند ناامید گردیده و سستی در کار میکنند. در عمل کوتاهی دارند و در پرسش مبالغه مینمایند در هنگام شهوت از نافرمانی استقبال میکنند و توبه را به تأخیر میاندازند و اگر اندوهی آنها را فرا رسد، از آئین حق سرباز میزنند. امور عبرت آمیز را برای دیگران توصیف میکنند و خود چشم عبرت بین ندارند. در اندرز به دیگران میکوشند و خود اندرز نمی پذیرند. گفتارشان زیاد است و کردارشان اندک بدانچه نابود میشود، دل میبندند و در آنچه برقرار است، سستی از خود نشان میدهند. غنیمت را غرامت میدانند و غرامت را غنیمت میپندارند از مرگ هراسانند و از آنچه از دست داده باکی ندارند. نافرمانی دیگران را بزرگ میشمارند و کار ناپسند خود را کوچک مینگرند. فرمانبرداری خود را بزرگ و اطاعت دیگران را حقیر میشمارند. به دیگران طعنه میزنند و با خود حیله میکنند.
همبازی شدن با ثروتمندان را از گفتگو با بینوایان بیشتر دوست دارند. خود را فرماندار دیگران میدانند و خود زیر بار حکم دیگران قرار نمی گیرند. دیگران را ارشاد میکنند و خود به گمراهی بسر میبرند. بنابراین او مطاعست و معصیت کار، از دیگران وفاداری میخواهند و خود به پیمان خویش وفا نمی کنند. از مردم در کاری که مربوط به خدا نیست میهراسند و از خدا در کاری که مربوط به آنان است ترسی ندارند.
نهج البلاغه
نهج البلاغه موعظه ای ارزنده، حکمتی رسا و روشنایی بیننده و عبرت اندیشمند است.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
کارهای نه چندان بد بچه ها را نبینید. این قدر اصرار نکنید که اشتباه بچه ها را ببینید. اجازه بدید که ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۹۵ درصد از کارهای بچه ها در منطقه سبز و زرد است
منطقه سبز کارهای خوب
منطقه زرد کارهای نه خوب نه بد و بدون خطر
مثلا بازی با وسایل خونه، خرابکاری ، بازی با غذا و...
کارهای منطقه ی زرد را نبینید ولی کارهای قرمز را ببینید چون ارزش ها شوخی بردار نیستند و بدون خشونت واکنش نشان دهید.
کودک خودش را بررسی می کند 50 تا کار کردم در منطقه ی سبز، عجب مامان و بابا کیف کردند و ذوق کردند، من اون هارو خوشحال کردم، این جا است که عزت نفس می آید.
منطقه ی زرد را هم که کسی ندید پس ولش کن؛ 5 تا هم که آخ آخ خیلی ناجور بود اما بیشتر وقت ها من مامان و بابا رو خوشحال کردم پس من بچه ی خوبی هستم، و بچه خوب میره دنبال کارهایی که والدینش را خوشحال کند. کار بچه ها مثل شاخه ی گل است ما شاخه ی گل را تزئین نشده به کسی نمی دهیم.
کار بچه ها را بگیرید، تزئینش کنید و روبان ببندید و به خودشان برگردانید. بعد خودشان برای گرفتن این گل های قشنگ سعی می کنند که دائم به شما شاخه گل بدهند و گل تزئین شده بگیرند که به این ترتیب در یک چرخه ی مثبت می افتید. پس این چگونه دیدن بچه ها است که به آن ها یاد می دهد بعداً چگونه دیده شوند و چگونه جلب نظر کنند. (ادامه دارد)
#شخصیت {قسمت61}
[مباحث کودک متعادل ]
@zandahlm1357
🔹مروری بر گذشته
در جلسات قبل گفتیم که شخصیت از سه عامل تشکیل می شود:
1- فردیت یا خود
2- تصور از خود یا خودپنداره
3- انتظار از خود یا خود ایده آل.
که مجموعه ی این سه عامل "رفتار" را می سازند. اگر تصور از خود و انتظار از خود واقعی باشد، شخصیت واقعی خواهد بود. و اگر تصور و انتظار از خود واقعی نباشد، شخصیت غیرواقعی و نامتعادل خواهد بود.
گفتیم شخصیت واقعی یعنی شخصیت مطلوب؛ به معنی آن شخصیتی که ما طلب می کنیم و آن را می خواهیم؛ و شخصیت نامطلوب آن شخصیتی است که ما آن را نمی خواهیم. همچنین در مورد دیدن و دیده شدن صحبت کردیم. این که کودک در محیط خانه چگونه دیده می شود و کودک چه چیزهایی را می بیند.
پس دوتا مسئله است؛
یکی این که کودک توسط والدینش چگونه دیده می شود، که در مبحث پیش مفصل راجع به آن صحبت کردیم و بررسی کردیم که با نگاه و تفکر مثبت می بیند یا با نگاه و تفکر منفی و نگاه به منفی های کودک است یا به مثبت های کودک.
و دوم این که کودک چه چیزهایی می بیند، در محیط زندگی چشمان کودک ما چه چیزهایی می بیند؟ رفتار والدین با هم و رفتار والدین با کودک و نظام ارزش های خانواده .....
به یک نکته دوباره اشاره می کنم که تمام این مباحث را کلی نگاه کنید و تمرین کنید، ما چون مجبور هستیم که جلسه به جلسه راجع به این موضوع ها صحبت کنیم آن ها را جزء به جزء کرده ایم ولی شما این مطالب را به صورت کلی بررسی کنید. چون کودک یک مجموعه است یعنی وقتی می خواهید روی موضوع شخصیت کار کنید نمی توانید فقط صرف روی موضوع دیدن تمرکز کنید بلکه احترام به جسم، اقتدار، امنیت، خشونت و غیره را همه با هم ببینید و بررسی کنید و مدنظر داشته باشید و تمرین کنید. (ادامه دارد...)
#شخصیت {قسمت62}
[مباحث کودک متعادل ]
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچهدار نمیشده،
حضرت عباس بهش بچه داده
اینطوری تشکر میکنه😍
@zandahlm1357
4_815947682051784888.mp3
3.66M
فایل صوتی شماره 14
#گنجشکی_که_میگفت_چرا؟🐣🐤🐥
موضوع:یادگیری
@zandahlm1357
💉درد زانو و آب آوردگی آن
🔻اگر زانو به اصطلاح آورده باشد، میتواند به دلیل عملکرد نادرست کلیه باشد که نتوانسته آب اضافی بدن را خارج کند و در این صورت رطوبت اضافه و درد در این ناحیه ایجاد میشود
✴️حتما لازم است افراد آب جوشیدهی ولرم به جای آب معمولی استفاده نمایند و از مصرف آب و مایعات زیاد پرهیز کنند
✴️مصرف مدراتی مانند دُم اسب خوب است تا بتواند ادرار را به خوبی دفع کند
✴️پیادهروی و ماساژ کلیهها و بستن شال دور پهلو توصیه میشود
✴️همچنین پودر هستهی خرما مقوی استخوان است و سرشار از سودای طبیعی میباشد؛ پودر هسته خرما یا قهوه هسته خرما، ادرار آور، سنگ شکن، مقوی کلیه و جنسی و کم کاری کلیه را نیز جبران میکند
✴️همچنین تدبیر برای عضو آب آورده بستن ریحان به موضع میباشد؛ آنقدر ریحان بماند تا پلاسیده شود؛ به خوبی آب جمع شده در یک عضو را خارج میکند👌(چند مرتبه تکرار شود)
♦️لطفا انتشار دهید👌
🍃
🌸@zandahlm1357
📝قویترین پماد برای ترکهای ضخیم پاشنه و زانو و آرنج و قوزک پا👇👇
✨250 گرم روغن کوهان شتر
✨250 گرم روغن زیتون
✨2 قاشق غذاخوری آب لیموترش
✨1 قاشق چایخوری پودر زاج
✨2 الی 3 قطره اسانس معطر
♻️روش ساخت: ترکیبات بالا رو بجوشانید و بعد از ولرم شدن چند قطره اسانس معطر بریزید تا پمادتان خوشبو شود و بعد ظرف کنید و استفاده کنید.
🌕این پماد علاوه بر برطرف کردن ترکهای ضخیم باعث سفید شدن موضع هم میشود و یک پماد کاملا ضد حساسیت است.
@zandahlm1357
🔰 چند پیشنهاد برای خواب بهتر :
💤 اگر به مطالعه شبانه و دیر هنگام عادت دارید به تدریج مطالعه سحرگاهی را در دستور کار خود قرار دهید؛ تاثیر شگرف آن را در شادابی و توان جسمی و روحی و میزان یادگیری و تمرکز خود خواهید دید
💤 بین وعده شام و خواب حداقل ۲ تا ۳ ساعت زمان قرار دهید تا روند هضم مواد غذایی خواب عمیق شما را مختل نکند
💤 شام دیر هنگام موجب کاهش تمرکز ایجاد کسالت و خستگی صبحگاهی در روز بعد میشود
💤 ماساژ ملایم پاها از زانو به سمت انگشتان پا با روغن بادام شیرین یا بابونه را امتحان کنید
💤 از عطرهای ملایم و خنک یا اسپری گلاب در اتاق خوابتان استفاده کنید
💤 دوش گرفتن با آب ولرم به مدت ۱۰ دقیقه کمک میکند تا خواب آرام و عمیقی را تجربه کنید
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنظرم یکی از زیباترین خونه های قاجاری باقی مونده در ایران همین خونه هست😍
اتاق طنبی، خانه حریری تبریز
طنبی یعنب چادر، در معماری به اتاق بزرگی گفته میشود که در وسط ساختمان قرار دارد و اطراف آن را دیگر فضا ها میگیرند، این اتاق با گرمای تابستان و سرمای زمستان بسیار سازگار بود و در کنار آن بادگیر قرار میگرفته و سقف آن دولایه ساخته میشده.
آدرس: تبریز، خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی، پلاک ۱۳۲
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔✔ طبیعت حیرت انگیز
✔ ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز در کنار بزرگراه اهر_تبریز و اتوبان میانه_زنجان
@zandahlm1357
مسجد خاله اوغلی ، #تبریز
تبریز شهر مسجدهاست و مساجد زیبایی در طول تاریخ در این شهر بنا شده اند. در طرفین مسجد جامع تبریز، دو مسجد دیگر قرار دارند که در نگاه اول ممکن است به اشتباه هر سه را بخشی از مسجد جامع تبریز بدانیم. اما مسجدی که در ضلع شرقی مسجد جامع و چسبیده به بازار و کتابخانه مدرسه جعفریه است، مسجد اسماعیل خاله اوغلی (به ترکی یعنی پسرخاله) نام دارد. ده ستون و ۱۸ طاق ضربی زیبا دارد. اینجا به مسجد ملاحسن پیشنماز هم معروف بوده است.
@zandahlm1357
اینجا #پارک_ایران_کوچک در شهر #کرج
مکانی ست که میتوانید از آثار باستانی و ابنیه تاریخی ایران در قالب ماکت با اندازه های کوچک ، دیدن کنید و با اقوام مختلف کشور، فرهنگ و آدابرسوم آنها آشنا شوید.
پارک ملی #ایران_کوچک خاستگاه و زیستبوم ۱۲ منطقه مهم فرهنگی و گردشگری کشور از سیاهچادرهای بختیاری، ارگ بم کرمان، روستای ابیانه، روستای شاهسون اردبیل، کندوان تبریز، آبانبار یزد، ارگ بم، بازار سعد السلطنه قزوین، آسیاب بادی خراسان جنوبی، و ساباط مناطق مرکزی اجرا شده است.
@zandahlm1357