eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.2هزار عکس
35.8هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
ایمان و اقسام آن قوله علیه السلام: آمَنْتُ بِکَ، وَ صَدَّقْتُ رُسُلَکَ، وَ قَبِلْتُ کِتَابَکَ. اوّلاً بدان که: ایمان، اقرارِ به لسان و تصدیقِ به جنان و عمل به ارکان است. [۱] و حقیقت ایمان به معنی ایقان، و آن نیست [۲] به مجرّد لقلقه لسان، بلکه یقین امری است که در قلب حاصل می‌شود از طریقه برهان، که مصدر آن علم و برهان منتهی به انبیاء است، از این است که مرادف فرموده است داعی علیه السلام، ایمان و یقین به خدا را به یقین به قاطبه انبیاء علیهم السلام و رسل، چنان که باز ایمان به آنها موقوف است به قبول نمودن جمیع کتب سماویه که به توسّط انبیاء بر خلق نازل شده، کما قال تعالی: « الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلاَآئِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ [۳] » و الیوم الآخر. و ایمان به خدا کما هو حقّه حاصل نمی شود مگر وقتی که از طریقه برهان علمی که سلسله او منتهی به وحی و الهام است یقین حاصل نمائی بر مبدأی واجب الوجود، غنیّ بالذات، و بعد به اسماء حسنی و صفات علیای او که او ذاتی است مستجمع این صفات، و این اسماء مشتقّ از اوصاف قدیمه است در او، نه اسم علم، یعنی ذات حقیقت این صفات است، أی أ نّه نفس العلم و القدرة والإرادة والحیاة. و هم چنین ایمان به او وقتی است که به مراتب توحید ذاتی و صفاتی و افعالی او - چنان که ذکر شد - موقن باشد، چنان که ایمان به رسل او بعد از آن است که ایقان حاصل شود به یکصد و بیست و چهار هزار نفر انبیا که قلیلی از آنها رسولند، یعنی صاحب کتاب و مأمور به تبلیغ احکام، و پنج نفر از آن جمله اولواالعزم اند، یعنی صاحبان رأی و عزم و احکام، که احکامِ هر یک ناسخ حکم رسول قبل از او است، و یک نفر از آن خمسه از باب جامعیت او اوصاف و کمالات تمام را خاتم، چه به او ختم باب نبوّت شده، چون وجود محمّد بن عبداللّه، منادی بقول: « لا نبی بعدی » [۱] . ---------- [۱]: ۴ - بنگرید به: الأمالی، صدوق، ص ۲۶۸ ؛ الخصال، ص ۱۷۹. «الایمان اقرار باللسان و معرفة القلب... » [۲]: ۵ - اصل: آن این است. [۳]: ۶ - سوره مبارکه بقره، آیه ۲۸. [۱]: ۱ - الکافی، ج ۸، ص ۲۵ ؛ الأمالی، صدوق، ص ۴۶ ؛ کشف الغمة، ج ۱، ص ۳۳۷. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
پند ابوحازم بر عمربن عبدالعزیز داخل شد. عمر به او گفت: مرا موعظه کن. ابوحازم گفت: بخواب و مرگ را نزد سر خود بگذار، سپس بنگر که دوست داری آن لحظه چه چیزی در تو باشد، پس اکنون همان گونه باش، و نیز دقت کن که آن لحظه دوست داری چه چیزی در تو نباشد، پس اکنون از آن فاصله گیر، چرا که چه بسا قیامت نزدیک باشد. صالح بن بشر زاهد بر مهدی عباسی وارد شد. مهدی به وی گفت: مرا موعظه کن. صالح گفت: آیا پیش از تو در این مجلس پدرت و عمویت ننشستند؟ مهدی گفت: آری. صالح گفت: آیا داشتند اعمالی که امید داری که به وسیله آنها نجات یابند و اعمالی که می‌ترسی به خاطر آنها هلاک شوند؟ مهدی گفت: آری، صالح گفت: کاری که به خاطر آن امید نجات آنها می‌رود بیاور و آنچه به خاطر آن ترس از هلاکتشان داری، ترک کن. @zandahlm1357