ظهور فساد و ناخوشیها به واسطه شیوع اعمال زشت
من تغیّر الأخلاق الحسنة و الطاعات بأخلاق السیّئة و ارتکاب المنهیات والمعاصی.
زیرا که مباشرت هر یک از معاصی موجب ذلّت و سخطی از حقّ است، به جهت آن که ذنوب اوّلاً تتنوّع الی مالیة و بدنیة، والبدنیة: الی قولیة و فعلیة، و الفعلیة یختلف باختلاف الآلات التی تفعل بها، فمنها ما یغیّر النعم، و منها ینزل النقمة، و منها ما یقطع الرجاء، و منها ما یدیل الاعداء، و منها ما یرد الدعاء، و منها ما یستحقّ بها نزول البلاء، و منها ما یحبس غیث السماء و ما یکشف الغطاء، و منها
ما یعجل القضاء، و منها ما یلزم الهواء، و منها ما یورث الندم، و منها ما یهتک العصم الی غیر ذلک.
و لذا قال تعالی: « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ [۳] »، یعنی: آنچه ظاهر و هویدا شده از فساد در برّ و بحر از قبیل قتل و غارت و محق برکات و کسر سفینه و غرق أهلها، تمام به سبب اعمال قبیحه مکتبه ایدی ناس است.
زیرا که اسراف و تجاوزات نفس در هر امری از امور واجبه فرضیه، و ارتکاب اعمال منهیه مستلزمه یک نوع فساد مخصوصی است در ارض ؛ چنان که حقّ تعالی در قرآن احوال امم ماضیه من جمله احوالات بنی اسرائیل را خبر میدهد
که آنها را به اوامر و نواهی مأمور و مخاطب نموده.
و برای آنها در اطاعت هر یک جزائی معیّن نموده از عزّت و ثروت و استیلای بر دشمن، و صحّت و عافیت، و بر مخالفت هر یک از اعمال مَنهیه فساد و عقوبتی را تهدید فرموده، کما قال تعالی: « وَ قَضَیْنَآ إِلَی بَنِیآ إِسْرَآئِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الاْءَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا * فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ أُولاَهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَآ أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلاَلَ الدِّیَارِ وَ کَانَ وَعْدًا مَّفْعُولاً [۱] »، و بعد از غلبه دشمن و نزول عقوبات بر آنها چون اضطرار از اعمال قبیحه و معاصی منهیه خود نادم شده، توبه و انابه به حقّ نمودند، خدا نیز بر آنها ترحّم نموده تبدیل عقوبت و قهر را به رحمت و نعمت داد، کما أخبر: « ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَ أَمْدَدْنَاکُم بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ وَ جَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا * إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لاِءَنفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا [۲] »، و باز بعد از وفور دولت و غلبه و سلطنت به مقتضای: « إِنَّ الاْءِنسَانَ لَیَطْغَی * أَن رَّآهُ اسْتَغْنَی [۳] » طغیان و تجاوز از حدود الهیه نموده، به تجدید فساد در ارض.
لهذا حق تعالی مجدّداً به مکافات اعمال آنها را به عقوبات و استیلای عدو
مبتلا نموده، کما أخبر فی القرآن: « فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ الاْآخِرَةِ لِیَسُوآؤُا وُجُوهَکُمْ وَ لِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ [۴] »، یعنی: بیت المقدس، « کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِیُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیرًا [۵] »، باز بعد از ابتلا نادم شده استغاثه نموده، و خدا فساد را از آنها دفع نمود، کما قال: « عَسَی رَبُّکُمْ أَن یَرْحَمَکُمْ [۶] » ولی بدانید « إِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا [۷] » یعنی: اگر شما عود نمودید به فساد و معاصی و ارتکاب شهوات نفسانیه، « عُدْنَا » یعنی:
باز ما هم عود خواهیم نمود به فساد و عذاب شما کما قیل:
گفت ان عدتم کذا عدنا کذا نحن زوجنا الفعال بالجزاء [۱]
« وَ جَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْکَافِرِینَ حَصِیرًا [۲] »، یعنی: ما قرار داده ایم همیشه اوقات جهنمِ دارِ طبیعت را که مورد آلام و صدمات است بر کافرین و جاحدین و متمرّدین از اوامر و نواهی خود حصیراً، أی محبساً محصوراً ؛ زیرا که جهنم خدا محدود به محلّی دون محلی نیست بلکه،
هر کجا خواهد خدا دوزخ کند اوج را بر مرغ، دام و فخ کند [۳]
کما قال تعالی: « یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذَابِ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکَافِرِینَ [۴] »، کما قیل:
هم ز دندانت برآرد دردها تا بگوئی دوزخ است و اژدها [۵]
بالجمله، مؤیّد مطلب مذکور است فقره دعا:
----------
[۳]: ۱ - سوره مبارکه روم، آیه ۴۱.
[۱]: ۲ - سوره مبارکه اسراء، آیات ۴ و ۵.
[۲]: ۳ - همان، آیات ۶ و ۷.
[۳]: ۴ - سوره مبارکه علق، آیات ۶ و ۷.
[۴]: ۱ - سوره مبارکه اسراء، آیه ۷.
[۵]: ۲ - همان.
[۶]: ۳ - همان، آیه ۸.
[۷]: ۴ - همان.
[۱]: ۵ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۳، ص ۶۸۴، « وخامت کار آن مرغ ».
[۲]: ۶ - سوره مبارکه اسراء، آیه ۸.
[۳]: ۷ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۴، ص ۹۹۶، « در بیان آن که شناسای قدرت حق نپرسد ».
[۴]: ۸ - سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۵۴.
[۵]: ۹ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۴، ص ۹۹۷، « در بیان آن که شناسای قدرت حق نپرسد ».
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
شهرستانی ابوالفتح محمد شهرستانی، صاحب کتاب ملل و نحل است. وی به شهرستان منسوب است و شهرستان اسم سه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفه
امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده است که شیطان در روزی چون عرفه، دورتر و کوچکتر و ضعیف تر و خشمگین تر دیده نشده است. برخی از گناهان جز وقوف در عرفه آنها را نمی بخشد.
*
در حدیثی مسند از اهل بیت پیامبر آمده است که: گناه کارترین مردم کسی است که در عرفه وقوف کند و تصور کند خدا او را نمی بخشد.
دعا
از عطا در باره ی فرمایش پیامبر پرسش شد که فرمود: برترین دعاها دعای من و دعای انبیاء پیش از من است، و آن دعا این است
لا اله الا اللّٰه وحده لا شریک له له الملک و له
الحمد یحیی و یمیت و یمیت و یحیی و هوحی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شی ء قدیر. و این دعا چیزی جز تمحید و تقدیس خدا نیست. عطا به شعری از ابن جذعان استناد کرد و گفت: آیا ابن جذعان میداند مراد از ثنا چیست و خدا نمی داند؟
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ويژگيهاي خانواده سهل گير و آسان گير پدر و مادر به دنبال نيازهاي ارضاء نشده خودشان هستند، دنبال جوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ويژگيهاي خانواده گسسته يا پريشان
در اين خانوادهها به علت اختلاف بين والدين معمولا قهر و آشتي زياد رخ ميدهد كه تاثير منفي
روي فرزندان دارد!
گاهي فرزندان به عنوان قاضي تلّقي ميشوند و گاهي قرباني يكي از طرفين ميگردند!
فرزندان علاوه بر اين كه نيازهاي رواني و جسماني شان ارضاء نمي گردد، به تدريج الگوهاي پرخاشگري را ميآموزند! (كودكاني كه بدون مقدمه بچههاي ديگر را ميزنند! )
سطح خودپنداره و عزت نفس (ارزش و احترامي كه هر يك از افراد خانواده براي خود قائلند) پايين است!
چهره افراد خانواده غالبا عبوس است!
افراد خانواده معمولا غمگين، گرفته، افسرده و بي احساس به نظر ميآيند!
گوش افراد خانواده براي شنيدن خواستههاي هم سنگين است!
صداي آنان يا بلند، خشن و گوش خراش است و يا به اندازه اي آرام و نجوا مانند است كه به سختي قابل شنيدن است!
نشانه دوستي و صميمت در بين افراد خانواده كم است و در مواردي حتي از وجود يكديگر نيز بي اطلاع هستند!
شوخيهاي افراد خانواده با هم در بيشتر اوقات گزنده، بي رحمانه و مبتني بر قساوت قلب است!
بزرگ ترهاي خانواده به قدري سرگرم امر و نهي و دستور دادن به كوچك ترها هستند كه هرگز نمي فهمند فرزندان شان داراي چه ويژگيهاي شخصيتي هستند!
فرزندان خانواده كم تر از وجود پدر و مادر خود به عنوان دو انسان بالغ، فهميده، باشعور، اصيل و دوست داشتني، بهره مند ميشوند!
پدر و مادر براي احتراز و دوري
از يكديگر، آن چنان خود را مشغول كارهاي خارج از محيط خانواده ميكنند كه گويي تنها وظيفه آنان كار كردن و تامين مايحتاج زندگي است!
افراد خانواده، احساس تنهايي و بي ياور بودن ميكنند و به اين باور ميرسند كه بيچاره و نگون بخت هستند و در واقع نوعي درماندگي را تجربه ميكنند!
افراد خانواده غالبا عصبي هستند، احساس گناه و تقصير ميكنند يا بر عكس، احساس ميكنند مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند و براي جبران اين احساس گاه با يكديگر رفتاري بسيار خشونت آميز و غير انساني نشان ميدهند!
افراد خانواده براي كنترل امور غير ممكن تلاش فراوان ميكنند و هرگز متوجه نمي شوند كه انجام بعضي از خواستههاي آنان به وسيله طرف مقابل غير ممكن است!
افراد خانواده گاه گرفتار مشكل كمال طلبي مطلق ميشوند و در اين راه، هم خود متحمل فشارهاي رواني زياد ميشوند و هم بر افراد ديگر خانواده فشارهاي فزاينده اي را ميآورند!
افراد خانواده حالت اصطلاحا نهايت نگري دارند و در نظر آنان همه پديدههاي عالم در دو حد يك طيف هستند و هر چيزي:
يا سفيد است يا سياه!
يا خوب است يا بد!
يا زيان آور است يا سودمند!
يا دوست داشتني است يا غير دوست داشتني ؛ و به طور كلي هيچ حد وسطي را در نظر نمي گيرند!
وابستگي افراد خانواده با يكديگر نا سالم است و در اين موارد يا نسبت به احساسات
، خواستهها و نيازهاي خود بي توجه هستند، يا خود را مركز و محور عالم به حساب ميآورند و خود خواهي آنان در همه رفتارهايشان تجلي پيدا ميكند!
افراد خانواده نسبت به هر موضوع يا پديده اي تعصب بي مورد و شديد نشان ميدهند و اين ويژگي باعث ميشود از استدلال، منطق، و عقل سليم فاصله بسيار داشته باشند!
افراد خانواده و خاصه فرزندان اين خانوادهها با يكديگر به رقابت ناسالم ميپردازند و موفقيت يكي از آنان در زمينه خاصي (مثل موفقيت شغلي، خريد يك ماشين، خريد يك لباس و... ) موجب رنجش، نگراني، اضطراب و حسادت شديد فرد يا افراد ديگر خانواده ميشود!
افراد خانواده مسائل و مشكلات خود را انكار ميكنند و به همين دليل نيز مشكلات آنان هرگز حل نمي شود و اين مشكلات در همه ابعاد رفتاري آنان تجلي پيدا ميكند!
افراد خانواده در مورد خود و ديگران به داوريها و قضاوتهاي نادرست ميپردازند و يكي از اعتيادهاي مضر و در عين حال لذت بخش آنان، غيبت و بدگوئي از ديگران است!
دروغ گويي در بين اعضاي خانواده شايع است و هر يك از افراد خانواده ياد گرفته اند كه براي اجتناب از درگيري و مشاجرههاي پايان ناپذير بعدي، به افراد ديگر دروغ بگويند!
افراد خانواده به يكديگر فحش ميدهند!
خشونتهاي جسمي رايج است!
نگرش هر يك از افراد خانواده بر اين استوار است كه
طرف مقابل آنان فردي خود راي، نفهم، خود خواه و... است و بهترين راه براي به زانو درآوردن او كتك زدن و تحقير اوست!
نگرشهاي افراد خانواده در زمينههاي مختلف، تحريف شده است و باورداشتهايي نظير:
به زن نمي توان اعتماد كرد!
همه آدمها بد هستند!
هر فرد بايد فقط به فكر خودش باشد، و... به سادگي تبليغ ميشود!
فرزندان خانواده ميل شديدي را براي مورد تاييد قرار گرفتن به وسيله اولياي خود نشان ميدهند و با از دست دادن هويت خود و نيز بر خلاف ميل و خواسته خويش، به خواستههاي هر چند نادرست پدر و مادر يا بزرگ ترها تن در ميدهند!
احساس عدم رضايت از خود يا حالت از خود راضي بودن افراطي در بين افراد خانواده شايع است و آثار اين نوع احساس در همه ابعاد رفتاري آنان مشاهده ميشود!
احساس تنهايي و بي يار و ياور بودن در بين اعضاي خانواده شايع است و در اين راه به بن بست رواني يا غم و اندوه و مزمن و افسردگي ميرسند!
افراد خانواده از اضطراب دائمي و احساس سردرگمي در رنج هستند و به همين دليل، اختلالات شناختي، هيجاني و نيز اختلالات رفتاري در بين اين خانوادهها شايع است!
#دانستنیهای خانواده سبز
✍مهدی واعظ موسوی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 #حجت_الاسلام_تراشیون 📚 موضوع: #هنر_بهتر_زیستن ( تلاش در جهت بهبود روا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1401-03-11(tarashion).mp3
15.79M
👤 #حجت_الاسلام_تراشیون
📚 موضوع: #هنر_بهتر_زیستن
( تلاش در جهت بهبود روابط خانواده )
🔹 قسمت پنجاه و هشت
#خانواده
#مهارتهای_زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 "«ت»های ممنوعه (۱)"
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#خانواده_آسمانی ۷۶ #استاد_شجاعی #استاد_عالی 📌 بزرگترین ترس آدمیزاد؛ نشان میدهد او چقدر میارزد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده اسمانی77.mp3
13.12M
#خانواده_آسمانی ۷۷
#استاد_شجاعی
🔥. جهنمّ،
یک سرزمین پر از آتش نیست❗️
گاهی یک مراسم معنوی، یا یک محیط معنوی مثل حرم، برای شما جهنّم است و برای شخص دیگر، تمام بهشت ...
✘ گاهی شما در همان خانهای، تا تهِ جهنم سقوط میکنید که؛ همسرتان بهشتی شده است!
✦ راه بهشت و جهنم هر کس، با بقیه فرق میکند؛
مختصات خودتان را بشناسید و مسیر بهشتتان را پیدا کنید !
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✡️ جنگ صلیبی یهودی علیه اسلام با شیوههای نوین (2) 1️⃣ طرح #سازمان_بهداشت_جهانی برای کنترل و کاهش ج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✡️ جنگ صلیبی یهودی علیه اسلام با شیوههای نوین (3)
1️⃣ #کاهش_جمعیت دیگر کشورها برای تضعیف آنها، و در مقابل، #افزایش_جمعیتِ خود برای تقویت نیروی انسانی، برنامهی درازمدتی است که از سالهای دور آغاز شده و ذره ذره در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اسلامی اجرا شده است.
2️⃣ #نظام_سلطه تنها به طرح #کنترل_جمعیت با سیاست کاهش، از راه سازمان بهداشت جهانی بسنده نکرده و راههای دیگری را هم طی کرده است. ایجاد بیماریهای تازه با ویروسهای کشنده و لاعلاج، ایجاد جنگهای طولانی میان کشورها برای کشتار و لشکرکشیهای ارتش ایالات متحده به دیگر کشورها و جاگذاری آشوب و بیثباتی در آنها در راستای همان سیاست کشتار جمعیتی است که نظام سلطه دنبال میکند.
3️⃣ #هنری_کیسینجر سال 1974 برنامهای را در سر داشت که طی آن از #غذا بهعنوان #سلاح استفاده میشد. این برنامه را در یادداشت شماره 200 در سند تحقیقات امنیت ملی سال 1974 میتوان دید. عنوان این یادداشت «پیامدهای جهانی رشد جمعیت برای امنیت و منافع خارجی آمریکا» بود. این سند، یک سال بعد در ماه نوامبر سال 1975، بهعنوان سیاست رسمی «جرالد فورد» رئیسجمهوری وقت آمریکا به تصویب رسید.
4️⃣ این یادداشت، یک طرح مخفیانه برای کاهش رشد جمعیت در کشورهای کمتر توسعهیافته با استفاده از کنترل جمعیت و به طور ضمنی، جنگ و قحطی بود. #برنت_اسکوکرافت که تا آن زمان، جایگزین کیسینجر به عنوان مشاور امنیت ملی شده بود، مسئول اجرای این طرح شد. همچنین به رئیس وقت سازمان سیا و وزرای امور خارجه، خزانهداری، دفاع و کشاورزی دستور داده شد با اسکوکرافت همکاری کنند.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/FHa6vC
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
موسیقی طبیعت بار دیگر که صدای پرنده آوازخوانی را میشنوید، با دقت به آن گوش فرا دهید، چرا که اگر تو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصوات یا موسیقی
این پرسش بچگانه به نظر میرسد که آیا طبیعت به لحاظ زیبایی شناختی قادر به تولید اصوات خوش و دلنشین است؟ به عنوان مثال موزارت بخشی از یک کنسرت پیانوی خود را از آوای سارش الهام گرفت و به عقیده متخصصان موسیقی، «آوای آن پرنده پیش از تصنیف شدن توسط موزارت نیز یک موسیقی بوده است».
رون هوی، پروفسور زیست شناسی اعصاب و رفتار در دانشگاه کورنل، بر این عقیده است که در ابتدا باید تعریف دقیقی از موسیقی ارائه شود و پس از آن این واژه برای توصیف اصوات خاص مورد استفاده قرارگیرد. به اعتقاد وی، تمام تعاریف موجود از موسیقی به نگرش انسان به این موضوع بازمی گردد و عنوان
موزیکال یا غیر موزیکال با یک بینش انسان مدار اصوات را مورد توصیف قرار میدهد. پروفسور هوی تصریح میکند: «موزیک یک مفهوم به شدت انسانی است و انسانها زیبایی را تنها در اصوات خاصی مییابند و به آن لقب موسیقی میدهند». به اعتقاد هوی، علاقه انسانها از سبک مورد توجه هیپیهای دهه ۱۹۶۰ به گوش سپردن آوای نهنگها تغییر یافته است، چرا که این اصوات باشکوه هستند.
اما آیا جانوران اصوات خوش و دلنشین خود را هدفمندانه میآفرینند؟ پروفسور آتما میگوید درست همان طور که اجداد ما برای ساخت آلات موسیقی خود زحمت کشیده اند، جانوران نیز با جدیت روی ابداعات موزیکال خود کار میکنند. وی متذکر میشود: « (نهنگهای گوژپشت) بخش عظیمی از انرژی و
وقت خود را صرف ساخت موسیقی میکنند». بنا به اظهار هوی، برخی دانشمندان هنوز هم اصوات معروف به موزیکال را در جانوران تنها در خدمت یک عملکرد زیست شناختی به شمار میآورند. هوی خود معتقد است:
«به دلیل آن که تواناییهایی شناختی جانوران هنوز به طور کامل مورد شناسایی قرار نگرفته، تنها میتوانیم ابداعات آنها را از میان فیلتری به نام گوش و احساس انسانی درک کنیم».
........:
📚موسیقی از دیدگاه قرآن و حدیث
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
کارتون📺 زیبا #دختری_به_نام_نل👧 قسمت ۲۶ #نل @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا