eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.3هزار عکس
35.2هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
غفلت بدن قوله علیه السلام: وَ بَدَنُهُ غَافِلٌ لِسُکُونِ [۱] عُرُوقِهِ. بکثرة النعم علیه. أوّلا بدان که: غفلت و انتباه و آگاهی بالذات مستند به ارواح است، و نسبت دادن او را در فقره دعا به بدن مجازی است نه حقیقی، چه بدن بما هو بدن قطع نظر از اضافه روح حیوانی به او چون سایر جسادات خالی از آثار است، و تمام آثار او از حسّ و حرکت در ایاب و ذهاب و مشاعر ظاهره و باطنه و ارادت و غفلت و ایقاظ او به واسطه روح اضافی است که عین این آثار و صفات است. چنان که سکون بدن بذاته است و محرّک او یمیناً و شمالاً روح است، و غفلت بدن به سبب سکونت عروق او به جهت زیادتی و وفور نعمت بر او، که مفاد فقره دعاء [۲] اشاره به راحت و تمتّع او است به غلبه نعم ظاهریه از عموم لوازم معاشیه به تنعّمات دنیویه از مأکول و مشروب و ملبوس، و اشتمال او بر نعم باطنیه، لاسیّما نعمت صحّت و عافیت که اعظم نعماء الهیه است. و چون سکون بدن و عروق او مطلقاً موجب راحت است از این حیث چون نوم باعث بر سکونت بدن است از حرکات عنیفه ظاهریه از قبیل کوشش و تلاش در تحصیل منافع دنیویه، و موجب سکون از حرکات فکریه در جلب شهوات و حرکات غضبیه برای دفع منافر، چون از تمام اینها بدن در نوم ساکن است، لهذا حق تعالی او را راحت انسان خوانده، و قال: « وَ جَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتًا [۱] »، أی سکوناً و انقطاعاً عن الأعمال الشاقة العنیفة، الموجب للتعب و تحلیل الرطوبات. پس سکونِ مطلقْ راحت است، چنان که حرکات مطلقاً زحمت، و آن حرکات بدنیه هم که مورث رنج است، یا اختیاری است که فهمیدی در کسب معاش و حرص، و یا حرکات بدن و عروق او اضطراری است، چون در امراض و اسقام که از این حرکات اضطراری تعبیر به ضربان شده، کما یقال: ضرب العرق ضرباً و ضرباناً إذا تحرّک بقوّة، و ضرب بعضها بعضاً من الاضطراب، و هو الحرکة و الضربان. شدة الألم الذی یحصل فی الباطن من قولهم: ضرب الجرح ضرباناً، إذا اشتدّ وَجَعه و هاج ألمه. این است که مراره که او را در وجود حیوان زهره خوانند که باعث و مصبّ صفرا است چون در وجود انسان به قرار غیر طبیعی به هیجان و حرکت آمده، غلبه نماید به حرارت و حدّت خود، سایر اخلاط را فاسد گرداند، به وجهی که تیز و سوخته شود به درجه[ای] که صحّت و افعال بدن تباه گردد و اعتدال مزاج زایل شود، و در انسان اضطراب و بدخوئی و غضب پدید آید. و چون مواد در تجاویف عروق متعفّن گردیده حُمیّات مطبقه و محرّقه حادث شود، و این به وجهی نمونه و عبارت باشد از سلاسل و اغلال و عذابِ دوزخِ دار طبیعت، از این باب حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: « إنّ الحمّی من فیح جهنم فاطفؤها بالماء البارد » [۲] . و سکونت عروق که آثار کثرت نعماء شمرده اند به واسطه نبودن این هیجان و این حرکات اضطراری عروق است به سبب وقوع اختلالات در آنها، از این است که حکیم حاذق از حرکات مختلفه غیر طبیعی نبض - که عرقی است متصل به کبد - استنباط مرض بدن و فساد اخلاط اربعه را می‌نماید. [قوله علیه السلام: وَ قَلْبُهُ مَفْتُونٌ بِکَثْرَةِ النِّعَمِ عَلَیْهِ] ---------- [۱]: ۶ - اصل: بسکون. [۲]: ۷ - اصل: + است. [۱]: ۱ - سوره مبارکه نبأ، آیه ۹. [۲]: ۲ - السنن الکبری، ج ۱، ص ۲۲۵ ؛ مسند أحمد، ج ۲، ص ۲۱ ؛ شرح أصول الکافی، ج ۱۲، ص ۴۶. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
رؤیت کسانی که رؤیت را انعکاس شیء در بیننده می‌بینند، انعکاس و انطباع حقیقی را نپذیرفته اند. فارابی در رساله جمع بین نظر افلاطون و ارسطو می‌گوید: غرض این دسته از فلاسفه این است که بر این ادراک توجهی نموده و تشبیه کرده باشند، نه اینکه واقعاً خروج شعاع و حقیقت انطباع وجود دارد و تعبیر به این الفاظ به خاطر ضعف عبارت بوده است. بصیرت یکی از صاحبدلان گفته است مردم می‌گویند چشمها را بگشایید تا آنچه لازم است ببینید. من می‌گویم چشمها را ببندید تا آنچه شایسته است ببینید. .......: شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام عَرَفْتُ‌ اللّهَ‌ سُبْحَانَهُ‌ بِفَسْخِ‌ العَزَائِمِ‌، وَ حَلِّ‌ الْعُقُودِ، وَ نَقْضِ‌ الْهِمَمِ‌. امام عليه السلام فرمود: خداوند را به‌وسيلۀ بَرهم خوردن تصميم‌ها، فسخ پيمان‌ها و نقض اراده‌ها شناختم
بِفَسْخِ‌ الْعَزْمِ‌ وَ نَقْضِ‌ الْهَمِ‌ّ لَمّا هَمَمْتُ‌ فَحيلَ‌ بَيْني وَ بَيْنَ‌ هَمّي وَ عَزَمْتُ‌ فَخالَفَ‌ الْقَضاءُ عَزْمي عَلِمتُ‌ أنَّ‌ الْمُدَبِّرَ غَيْري؛ خدا را به‌وسيلۀ فسخ اراده و نقض تصميم‌ها شناختم اى بسا تصميم بر كارى گ رفتم و او ميان من و خواسته‌ام جدايى افكند و عزم انجام برنامه‌اى را داشتم و قضاى او عزم من را بَرهم زد، از اين‌جا دانستم كه مدبّر، غير من است».
شرح و تفسير اراده‌اى برتر از ارادۀ ما! امام عليه السلام در اين كلام نورانى‌اش به يكى از دلايل توحيد اشاره كرده مى‌فرمايد: «خداوند را به‌وسيلۀ بَر هم خوردن تصميم‌ها، فسخ پيمان‌ها و نقض اراده‌ها شناختم»؛ (عَرَفْتُ‌ اللّهَ‌ سُبْحَانَهُ‌ بِفَسْخِ‌ العَزَائِمِ‌، وَ حَلِّ‌ الْعُقُودِ، وَ نَقْضِ‌ الْهِمَمِ‌) . اشاره به اين‌كه، بسيار مى‌شود انسان تصميم محكمى به انجام كارى مى‌گيرد، اما ناگهان ارادۀ او تغيير پيدا مى‌كند بى‌آن‌كه عاملى براى آن تغيير بشناسد! اين نشان مى‌دهد كه اراده‌اى از بيرون به آن تعلّق گرفته بود كه ارادۀ اين شخص فسخ شود وگرنه دليلى ندارد كه انسان با داشتن تصميم قوى بر كارى ناگهان منصرف شود. اين تفسير مطابق همان روايت صدوق است كه در شرح سند اين حكمت آمده است. تفسير ديگرى نيز براى اين كلام نورانى شده است كه بسيار مى‌شود انسان تصميم محكمى بر كارى مى‌گيرد؛ ولى تقديرات الهى مانع از آن مى‌گردد و انسان ناچار عقب‌نشينى مى‌كند و از آن چنين مى‌فهمد كه مافوق ارادۀ او ارادۀ ديگرى است كه اگر تعلق به چيزى گيرد هرچه برخلاف آن است دَرهم مى‌ريزد و از بين مى‌رود. كوتاه سخن اين‌كه اگر انسان، فعّالٌ‌ ما يَشاء بود و هرچه مى‌خواست مى‌توانست انجام دهد ممكن بود در وجود خدا شك كنيم؛ اما اين‌كه مى‌بيند مافوق ارادۀ او، اراده‌اى است كه در بسيارى از مواقع ارادۀ او را بَر هم مى‌زند يا مانع تحقق مراد او مى‌شود مى‌فهمد عالَم، مدبّر قادر و توانايى دارد كه آن را بر طبق ارادۀ حكيمانه‌اش تدبير و اداره مى‌كند. در اين‌كه آيا واژه‌هاى «عزائم» و «عقود» و «همم» مترادف است و همه به معناى ارادۀ انسان است يا با هم تفاوت دارد، در ميان شارحان نهج‌البلاغه اختلاف نظر است؛ بعضى هر سه را به يك معنا مى‌دانند و بعضى معتقدند «عزائم» اراده‌هاى بسيار قوى است و «عقود» مرحله‌اى پايين‌تر و «همم» مرتبۀ نازله است. در بعضى از منابع لغت،«عزم» را به معناى تصميم محكم گرفته‌اند در حالى كه «همم» جمع «همت» را به معناى تصميمى كه انسان گرفته و آن را عمل نكرده ذكر نموده‌اند و «عقود» معناى وسيعى دارد كه مى‌تواند تصميم و غير تصميم را شامل شود، بنابراين بعيد نيست كه تفاوت اين سه واژه با يكديگر بر حسب درجات قوت و ضعف باشد و امام عليه السلام مى‌خواهد بفرمايد گاهى مى‌شود اراده‌هاى عادى و يا اراده‌هاى قوى بر انجام كارها، بدون عامل شناخته شده‌اى فسخ مى‌شود و اين نشانۀ وجود ارادۀ قوى‌ترى بالاتر از ارادۀ ماست. بعضى چنين پنداشته‌اند كه اين كلام حكيمانه با آنچه در آيات قرآن دربارۀ عزم و اراده آمده سازگار نيست؛ قرآن خطاب به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‌گويد: «فَإِذا عَزَمْتَ‌ فَتَوَكَّلْ‌ عَلَى اللّهِ‌» ١ و در نكوهش ترك اولاى آدم مى‌فرمايد: «وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى‌ آدَمَ‌ مِنْ‌ قَبْلُ‌ فَنَسِيَ‌ وَ لَمْ‌ نَجِدْ لَهُ‌ عَزْماً». ٢ ولى روشن است كه هيچ‌كس نمى‌تواند نقش تصميم و ارادۀ انسان را در پيشرفت كارها انكار كند، سخن در اين‌جاست كه گاه موارد استثنايى پيش مى‌آيد كه انسان تصميمى مى‌گيرد و عزم خود را بر انجام كارى راسخ مى‌كند و ناگهان به علل ناشناخته‌اى بَر هم مى‌خورد، در اين موارد استثنايى انسان احساس مى‌كند كه اراده‌اى مافوق ارادۀ او وجود دارد. البته دلايل خداشناسى بسيار است. آنچه امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه بيان كرده اشاره به نكتۀ تازه‌اى است كه بسيارى از آن غافلند. علامۀ شوشترى رحمه الله در شرح نهج البلاغۀ خود مى‌گويد: كلام امام عليه السلام در اين‌جا شبيه حديث معروفى است كه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله (در كتب بسيارى) نقل شده است كه فرمود: «ما مِنْ‌ آدَمِىٍ‌ّ إلّا وَ قَلْبُهُ‌ بَيْنَ‌ إصْبَعَيْنِ‌ مِنْ‌ أصابِعِ‌ اللّهِ‌؛ هيچ انسانى نيست مگر اين‌كه قلب او در ميان دو انگشت از انگشت‌هاى قدرت پروردگار قرار دارد» ١ و سپس به اين آيۀ شريفه استشهاد مى‌كند: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ‌ اللّهَ‌ يَحُولُ‌ بَيْنَ‌ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ‌ وَ أَنَّهُ‌ إِلَيْهِ‌ تُحْشَرُونَ‌» ؛بدانيد كه خداوند ميان انسان و قلب او حائل مى‌شود و بدانيد كه به‌سوى او باز مى‌گرديد و محشور مى‌شويد». ٢ اين سخن در جاى خود صحيح است؛ ولى آنچه را علّامۀ شوشترى رحمه الله آورده ازقبيل پى بردن به معلول از ناحيۀ علت است در حالى كه آنچه امام عليه السلام فرموده ازقبيل پى بردن به علّت از ناحيۀ معلول است. اين سخن را با كلماتى از امام باقر عليه السلام پايان مى‌دهيم كه مى‌فرمايد:«كسى از جدم اميرمؤمنان عليه السلام سؤال كرد با چه وسيله‌اى پروردگارت را شناخته‌اى‌؟ امام عليه السلام فرمود:
💐قلب مریم بین گل های مناسب فصل بهار ، قلب مریم گیاهی با نام و ظاهری خاص است. قلب مریم بیشتر از اینکه شبیه به یک قلب باشد، شبیه به یک شلوار وارونه است! گل‌های این گیاه زیبا به رنگ‌های سفید و صورتی هستند که به‌صورت خوشه‌ای روی یک ساقه رشد می‌کنند. قلب مریم به محیطی نورگیر و سایه نیاز دارد. بهتر است خاک قلب مریم را بیش‌ازحد خیس نکنید و محیطی با زهکشی مناسب را برای آن فراهم کنید. این گیاه رشد خوبی دارد و نوع بالغ آن تا یک متر نیز رشد می‌کند.
❓❓❓❓❓❓❓❓ سلام وقت بخیر....چرا سانسوریام داره از پایین جمع میشه و میشکنه.... پاجوشا هم همه خشک شدن😭❓❓❓ 🧕پیچ خوردگی برگ در گیاه سانسوریا یکی از نشانه های این هست که شما شرایط درستی برای گیاهتون فراهم نکردید و هرچه سریعتر باید یک تغییر اساسی در نگهداری و نیازهایی که برای گیاه فراهم کردید داشته باشید. مشکل پیش اومده میتونه از آبیاری نادرست تا مشکلات ریشه هم باشه 🧕اگر بخوام به صورت خلاصه در خصوص لوله شدن سانسوریا بهتون بگم اینجوری هست که یا آبیاری زیاد یا کم بوده یا دما و نور دریافتی گیاه خیلی زیاد و شدید هست. ✅ آبیاری رو زمانی انجام بده که خاک به اندازه یک سوم خشک شده باشه ✅ دمای ۱۸ الی ۲۳ درجه سانتی گراد
«روزي» در كلام نبي اكرم (ص) خداوند، روزي بنده مؤمن خويش را از جائيكه انتظار ندارد مي‌رساند. بزرگترين افراد امت من آنها هستند كه نه چندان توانگرند كه خود را گم كنند و نه چندان فقير كه دست به سؤال گشايند. انتظار گشايش از جانب خداوند عبادت است و هر كه به روزي اندك راضي باشد، خداوند از او بعبادت اندك راضي مي‌شود. انسان به سبب گناه از روزي محتوم محروم مي‌شود. روزي بيشتر از اجل در جستجو بنده است. وقتي خداوند بنده اي را دوست دارد، روزي او را به قدر كفايت قرار مي‌دهد. هيچ كس نميرد تا روزي خود را به پايان برد. صبح خيزي مايه بركت و رستگاري است. بگذاريد خداوند بعضي مردم را بوسيله بعضي ديگر روزي دهد. نيكي روزي را بيفزايد. هر كه تنش سالم است و در جماعت خويش ايمن است و قوت روز خويش دارد، جهان سراسر از آن اوست. خلاصه المکاسب📚 نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍ https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ وقتی من خودم میدانم که عاری از خطا و اشتباه نیستم... ⭕️ قسمت سیزدهم 🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت های ارتباطی زوجین (قم، مسجد و حسینیه بقیة الله عج) 🔺محسن پوراحمد خمینی، روان‌شناس 🌼 ... @zandahlm1357
ج1خا3_00.4.23.mp3
9.06M
🎙صوت: ️🌸🌿موضوع:تفکر و تدبر 👤مدرس: 🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
جواب از حدیث باصحاب من اقتدا کنید داعی- حدیثی شاهد مقال آوردید که حقیر را در یک سنگلاخ بزرگی انداختید که گوهر را از میان آن بیرون آوردن افتخار بزرگی است ناچارم قدری در اطراف این حدیث مختصرا بحث کنم و بعد بجواب اصلی شما بپردازم. و البته بحث ما در سند حدیث و صحت و سقم آن نقدا نمی باشد زیرا ما را بکلی از مطلب دور می‌نماید فقط بحث در مدلول حدیث می‌باشد. بدیهی است کسانی که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را زیارت نموده و یا بضبط حدیث از آن حضرت موفق گردیده اند صحابه و اصحاب می‌گویند خواه از مهاجر و انصار و خواه غیر از اینها از موالی و غیره باشد. اشتباه بزرگی که آقایان نموده اید اینست که روی حسن نظر تصور فرموده اید صحابه و اصحاب رسول اللّه عموما پاک و منزه از جمیع عیوب بوده اند و حال آنکه این طور نبوده اصحاب آن حضرت مخلوط از نیک و بد بودند که خدا و رسول بزرگوار بحال خوب و بد آنها آگاهی داشتند و دلیل بر این معنی سوره منافقون و آیاتی که در سایر سور قرآن مجید مانند توبه و احزاب در مذمت منافقین و فاسقین از اصحاب وارد گردیده اکابر علماء خودتان در کتب معتبرۀ خود مثالب آنها را نقل نموده اند و بعض از آنها مانند هشام بن محمّد سایب کلبی که از اعیان علماء شما می‌باشد کتاب مخصوصی در مثالب صحابه تصنیف و تألیف نموده است. و منافقینی که خداوند در قرآن مجید و رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم آنها را مذمت و اهل آتش معرفی فرموده اند مردمان دو روئی بودند که ظاهر مسلمانی داشتند و باطن آنها فاسد و خراب بوده و تمامی آنها در سلک اصحاب آن حضرت بودند-در این صورت چگونه می‌توانیم بتمام اصحاب آن حضرت نظر نیک داشته باشیم که بهر یک از آنها اقتدا نمائیم نجات یابیم. آیا در داستان عقبه از همان منافقین اصحاب نبودند که ظاهری آراسته داشتند ولی در صدد قتل خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بر آمدند. حافظ- داستان عقبه را جمعی از علماء از ساخته‌های شیعه می‌دانند و صحت آن غیر معلوم است. داعی- بی لطفی فرمودید عقاید عدّه ای از اصحاب خوارج و نواصب را مدرک گفتار قرار دادید این قضیه بقدری مشهور و واضح و آشکار و مستفیض است که مورد تصدیق علمای خودتان می‌باشد. مراجعه نمائید بکتاب دلائل النبوة تألیف حافظ ابو بکر أحمد بن حسین بیهقی شافعی که از اکابر فقهاء و دانشمندان خودتان می‌باشد داستان بطن عقبه را مسندا با سلسلۀ روات و امام احمد حنبل در آخر جلد پنجم مسند از ابو طفیل و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه ضبط نموده اند و بطور استفاضه مشهور است که حضرت جماعتی از اصحاب را در آن شب لعن فرمودند. پیشاور.... https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@shervamosigiirani-2 - کانال شعر و موسیقی اصیل ایرانی.mp3
815.2K
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود هرگز از یاد من آن سرو خرامان نرود از دماغ من سرگشته خیال دهنت به جفای فلک و غصه دوران نرود در ازل بست دلم با سر زلفت پیوند تا ابد سر نکشد وز سر پیمان نرود هر چه جز بار غمت بر دل مسکین من است برود از دل من وز دل من آن نرود آن چنان مهر توام در دل و جان جای گرفت که اگر سر برود از دل و از جان نرود گر رود از پی خوبان دل من معذور است درد دارد چه کند کز پی درمان نرود هر که خواهد که چو حافظ نشود سرگردان دل به خوبان ندهد وز پی ایشان نرود 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🆔 @zandahlm1357
انسان شناسی ۲۵۳.mp3
9.71M
۲۵۳ حتماً حتماً حتماً خدا از گناهان ما عبور نخواهد کرد، و تبعاتِ آن دامنگیرمان خواهد شد! مگــــر در یک حالت .....
39.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شفای کودک هندی مریض با عنایت آقا امام زمان عج الله فرجه 🔺داستان توسل یک هندو به عج در مهدیه تهران و عنایت عجیب مولای مهربان عالم به او. 🌹ای که یک گوشه چشمت، غم عالم ببرد حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد اللهُمَّ لَیِّنْ قَلْبِی لِوَلِیِّ أَمْرِکَ وَ عَافِنِی مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَکَ وَ ثَبِّتْنِی عَلَى طَاعَةِ وَلِیِّ أَمْرِکَ 🤲 اللّهُمَّ عَجِّل‌ْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج ♦️♦️♦️♦️ @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا