فرار و ترس و استغاثه به خداوند
[قوله علیه السلام: وَ أَنْ تُثْنِیَنِی بِالْکَثِیرِ مِنْ کَرَامَتِکَ بِرَحْمَتِکَ].
[... ]
قوله علیه السلام: فَإِلَیْکَ أَفِرُّ، و مِنْکَ أَخَافُ، وَ بِکَ أَسْتَغِیثُ.
الفرار: الهرب، قوله تعالی: « فَفِرُّوا إِلَی اللَّهِ [۵] »، أی من معصیة اللّه الی طاعته، و من عقابه الی رحمته.
من کلام الحکماء: « الفرار الی اللّه الإقبال علیه و توجیه السیر إلیه، و هو علی مراتب:
أولها: الفرار من بعض آثاره إلی البعض، کالفرار من أثر غضبه إلی أثر رحمته.
و الثانی: أن یفرّ العبد عن مشاهدة الأفعال و یترقّی فی درجات القرب إلی مصادر الأفعال، فیفرّ من بعضها إلی بعض، کما یستعاذ من سخطه بعفوه.
الثالث: أن یترقّی عن مقام الصفات إلی ملاحظة الذات، فیفرّ منها إلیه ».
چنان که جمع فرموده پیغمبر صلوات اللّه و سلامه علیه این مراتب مذکوره فقال فی سجوده: « أعوذ بعفوک من عقابک » [۱]، ثمّ قرب و غنا عن مشاهدة الأفعال، و یترقّی إلی مصادرها و هی الصفات، و قال: « و أعوذ برضاک من سخطک » [۲]، ثم یترقّی عن مشاهدة الصفات و اقترب إلی ملاحظة الذات و قال: « و أعوذ بک منک » [۳] .
و هذا فرار منه إلیه، و هو مقام الوصول و لمّا وصل إلی انتهاء مقام القرب و انقطع عن الوجود النفسی و عن کلّ ما سواه و لم یر فی الوجود غیر اللّه قال: « لا احصی ثناء علیک أنت کما أثنیت علی نفسک » [۴]، کما قیل:
قرب نه آن پایین به بالا رفتن است [۵] قرب حق از قید هستی رستن است
و « بک أستغیث » در عنوان دعا. استغاثة: ای طلب منه الاغاثة، و منه: یا غیاث المستغیثین، أنت الغیاث المستغاث. و طلب غوث و یاری اوّلاً از عدو باطنی است که نفس امّاره بالسوء باشد که أعدا عدوّ [۶] انسان است ؛ زیرا که متابعت او در هوی و جلب شهوات موجب دخول نار است کما ورد: « حفّت النار بالشهوات » [۷]، لذا
----------
[۵]: ۱ - سوره مبارکه ذاریات، آیه ۵۰.
[۱]: ۲ - الکافی، ج ۳، ص ۴۶۹ ؛ بحارالأنوار، ج ۹۵، ص ۴۱۷.
[۲]: ۳ - مصدر پیشین.
[۳]: ۴ - شرح نهج البلاغه، ج ۱۱، ص ۷۳ ؛ عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۱۱۳.
[۴]: ۵ - شرح نهج البلاغه، ج ۱۱، ص ۷۳ ؛ عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۱۱۳.
[۵]: ۶ - در کشکول شیخ بهایی آمده است: قرب نی بالا، نه پستی رفتن است.
[۶]: ۷ - اقتباس از حدیث: «أعدا عدوّک نفسک بین جنبیک»، عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۱۱۸.
[۷]: ۸ - مصادر آن گذشت.
قال صلوات اللّه علیه: « الغوث الغوث - أی الامان الامان - خلّصنا من النار » [۸] .
----------
[۸]: ۱ - مصباح الکفعمی، ص ۲۴۷ و ۲۵۹.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
آیه وضو در کشاف ذیل آیه وضو آمده است: اگر بگویی آنان که أَرْجُلَکُمْ را به جر قرائت کرده اند و در ح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معاشرت با مردم
از جمله سفارشهای امام علی علیه السلام به فرزندانش این بود که: فرزندانم! چنان با مردم
معاشرت کنید که اگر از آنها دور شوید، آرزوی دیدارتان کنند و اگر از دنیا بروید برای شما گریه کنند. فرزندانم! دلها چون سربازانی هستند که در پادگان جمع شده اند، آنان در دوستی و دشمنی به هم مینگرند. هرگاه خواسته ی کسی بدون اینکه خیری برای شما داشته باشد اجابت کردید، منتظر باشید اگر بدون جهت به دشمنی او برخاستید، بر شما پیشی بگیرد، پس از او دوری کنید.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب 💠 دوره #مبانی_تمدن_نوین_ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
29.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب
💠 دوره #مبانی_تمدن_نوین_اسلامی 6
🔰 تحقق تمدن نوین اسلامی، خواست رهبری از جوانان انقلابی
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی
🎬 جلسه 6️⃣ ( صوت این جلسه موجود نمی باشد)
✴️ انتشار فایلها بلا مانع است
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
اميرالمؤمنين (عليه السّلام) و خلافت عثمان عثمان به سبب ميدان دادن به بنى اميه و اعتماد كامل به آن ه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوران خلافت حضرت امير (عليه السّلام) در مدينه
بيعت با اميرالمؤمنين (عليه السّلام)
پس از قتل عثمان، انقلابيون و ساير مردم مدينه گرد آمدند تا در بارۀ تعيين خليفۀ چهارم تصميم بگيرند. بزرگان مهاجر و انصار در مسجد حضور داشتند. طلحه و زبير و سعد وقاص كه عمر بن خطاب آنها را در شوراى خود داراى قابليت خلافت تشخيص داده بود، داعيۀ خلافت داشتند. اما عمّار ياسر كه در جريان محاصرۀ عثمان و هدايت انقلاب به عنوان سخنگوى مهاجران شناخته مى شد، پيش از همه، و پس از او بزرگان انصار مانند ابوالهيثم بن التيهان، ابوايوب انصارى، رفاعة بن رافع و مالك بن عجلان با ايراد سخنان آتشين و محكم، اميرالمؤمنين (عليه السّلام) را به عنوان شايسته ترين فرد براى خلافت معرفى كردند. عمّار در سخنان خود گفت: «مردم! شما روش عثمان را در خلافتش ديديد. اگر مصلحت خود را در نظر نگيريد، باز هم فردى بر شما مسلّط مى شود كه حقوق شما را پايمال كند. اى مردم! على (عليه السّلام) شايسته ترين فرد براى اين كار است.
همگان فضايل و سوابق او را مى دانيد». همه، سخنان عمّار را تأييد كردند و دسته جمعى به سوى خانۀ اميرالمؤمنين (عليه السّلام) روان شدند.
على (عليه السّلام) در خطبۀ شقشقيه پيرامون هجوم مردم براى ترغيب آن حضرت به خلافت مى فرمايد: «مردم بسان ازدحام شتران تشنه اى كه ساربان عقال ريسمانشان را باز كرده و رها ساخته، به طرف من هجوم آوردند. به گونه اى كه تصوّر كردم مى خواهند مرا به قتل برسانند، يا برخى از آنها مى خواهند برخى ديگر را در حضور من بكشند». در جايى ديگر مى فرمايد: «مردم گروه گروه مانند يال كفتار به سوى من آمدند و از هر طرف به من هجوم آوردند، تا آن جا كه نزديك بود حسن و حسين به زحمت افتند، و لباس و رداى من پاره شد و همچون گلۀ گوسفند پيرامون مرا گرفتند».
اميرالمؤمنين (عليه السّلام) از پذيرش خلافت امتناع كرد و فرمود: «برويد مثل گذشته ديگرى را براى اين كار انتخاب كنيد. من براى شما وزير باشم بهتر از آن است كه امير باشم». اما مردم بسيار اصرار كردند و گفتند اصحاب پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) تقاضا دارند كه دعوت آنها را اجابت كنى و تا با تو بيعت نكنيم رهايت نمى سازيم. حضرت امير (عليه السّلام) باز هم از پذيرش خلافت ابا مى كرد. مالك اشتر پيش آمد و گفت: مردم جز شما كس ديگرى را نمى خواهند، اگر از پذيرش خلافت امتناع كنيد، براى بار چهارم از حق مشروع خود باز خواهيد ماند. آن گاه امام فرمود: حالا كه اصرار داريد، مراسم بيعت بايد در مسجد انجام گيرد، چرا كه بيعت با من نبايد پنهانى و بدون رضايت مسلمانان باشد.
سپس امام همراه با مردم به سوى مسجد آمدند و مهاجران و انصار و انقلابيون كوفى و بصرى و مصرى با آن حضرت بيعت كردند. طلحه و زبير كه در فكر رسيدن به خلافت بودند، وقتى آرزوهاى خود را بر باد رفته ديدند، براى كسب مقام و قدرت در خلافت اميرالمؤمنين (عليه السّلام) پيش از ديگر مردم با وى بيعت كردند. اميرالمؤمنين (عليه السّلام) پس از بيعت عمومى مردم براى اوّلين بار (پس از ۲۵ سال محروميت) بر منبر پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) نشست و سخنان بسيار مهم و تعيين كننده اى ايراد فرمود.
بيعت عمومى با مولاى متقيان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) روز جمعه هجدهم ذى حجۀ سال ۳۵ هجرى يعنى درست در روز عيد غدير خم انجام گرفت. به نقل ديگرى بيعت در روز جمعه بيست و پنجم ماه ذى حجۀ آن سال بود. [۱]
----------
[۱]: . نگاه كنيد به: الامامة و السياسة، ج ۱، ص ۴۶ و تاريخ يعقوبى، ج ۲، ص ۱۷۸ و تاريخ طبرى، ج ۴، ص ۴۲۷ به بعد و كتاب الفتوح، ج ۲، ص ۴۳۴ و شرح نهج البلاغة، ج ۱، ص ۲۰۰ و ج ۴، ص ۷.
#تاریخ تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔻داریوش دروغگو، قاتل بردیا پسر کوروش (3) 👈ماریا برسیوس استاد برجسته تاریخ می نویسد که داریوش برای ر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻داریوش دروغگو، قاتل بردیا پسر کوروش (4)
👈اومستد ایران شناس معروف می نویسد که در واقع داریوش قاتل بردیا پسر کوروش است و داستان گئومات از جعلیات داریوش می باشد
@zandahlm1357
25.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅داریوش دروغگو، قاتل بردیا پسر کوروش (5)
🔻استاد تاریخ ایران باستان، لوید #جونز :
🔹کوروش هخامنشی نیست
🔹داریوش با زور حکومت را غصب می کند
🔹هیچ نشانه ایی وجود ندارد که نشان دهد اجداد #داریوش شاه بوده اند
و...
@zandahlm1357
4_6001517124512647951.mp3
4.8M
✅داریوش دروغگو، قاتل بردیا و کمبوجیه پسران کوروش (۶)
▪️استاد کامیار عبدی باستان شناس معروف ایرانی▪️
@zandahlm1357