26.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سوره زلزال با صدای امیرالنغم استاد #شحات محمد انور
@zandahlm1357
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
وجه لقب قسيم النار و الجنه روزي مأمون از حضرت امام رضا عليه السلام پرسيد: « چرا علي عليه السلام را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وجود و شناخت خدا با حواس پنجگانه
خدمتگذار امام رضا عليه السّلام ميگويد يكي از زنادقه [۱] در حالي كه جماعتي نزد آن حضرت بودند، خدمت امام رسيد، امام رو به او نمود و فرمود: اگر فرضاً نظرية شما، در رابطة با مبدأ و معاد صحيح باشد و حال آنكه چنين نيست آيا قبول داري كه در نهايت، ما و شما يكسان هستيم و نمازها و روزهها و زكاتهاي ما و اعتراف ما به مبدأ و معاد براي ما زياني ندارد؟
زنديق كه پاسخي نداشت، سكوت اختيار كرد.
امام ادامه داد و فرمود: اگر نظرية ما در رابطه با مبدأ و معاد صحيح باشد در حاليكه چنين هم هست آيا قبول داري كه شما هلاك شده ايد و ما نجات يافته ايم؟
زنديق كه باز پاسخي نداشت، سخن را بجاي ديگر كشيد و گفت: خدا رحمت كند تو را به من بگو كه او (خدا) چگونه است و كجا است؟
امام:
واي بر تو، راه را اشتباه رفتي، او « كجا » را بوجود آورد، او بود و « مكاني » نبود، ونيز او « چگونگي » را ايجاد كرد، او بود و « چگونگي » وجود نداشت، خداوند با كيفيت و مكان شناخته نمي شود و با حواس، قابل درك نيست و او را با هيچ چيز نمي توان مقايسه نمود.
زنديق: بنابراين او چيزي نيست، چون با هيچيك از حواس: قابل درك نمي باشد
امام: واي برتو، چون حواس نمي تواند او را ادراك كند منكر او ميشوي، و ما درست بر عكس، بدليل اينكه حواس ما از ادراك او ناتوان است يقين ميكنيم كه او پروردگارما است، و شباهتي با ساير موجودات ندارد.
زنديق: پس به من بگو او كي بوجود آمده؟
امام: تو بمن بگو كه كي نبوده تا به تو بگويم كه كي وجود يافته؟
زنديق: بچه دليل ميگويي كه هست؟
امام: به دليل اينكه وقتي به خويش مينگرم ميبينم كه نمي توانم در طول و عرض، چيزي به خود اضافه كنم و يا كم نمايم و نمي توان ناخوشيها را از خويش دفع، و منفعت را به سوي خود جلب كنم، روي اين حساب فهميدم كه بنياد هستي من بنائي دارد و لذا به او اعتراف كردم.
علاوه بر اين با رؤيت... پديدة ابرها و گردش بادها و جريان خورشيد و ماه و ستارگان و غيره كه آيات شگفت انگيز و متقن آفرينش هستند،
دانستم كه اين امور تدبير كننده و پديد آورنده اي دارند.
زنديق: اگر خدا وجود دارد پس چرا چشم او را نمي بيند؟
امام: تا ميان او « كه پديده نيست » و آفريد هها تفاوت باشد او بالاتر از آنست كه ديده او را درك كند، يا خيال به او احاطه يابد، يا عقل به كنه او برسد.
زنديق: پس حد و مرز او را براي من بيان كن.
امام: او بي نهايت است، حد و مرزي ندارد.
زنديق: چرا؟
امام: چون هر چه محدود باشد، نهايت دارد، و احتمال محدوديت مساوي است با احتمال زياده و نقصان. بنابراين او محدود نيست و زياده و نقصان نمي پذيرد و قابل تجزيه نمي باشد، و به وهم نمي آيد.
زنديق: توضيح بدهيد، اينكه ميگوييد خداوند لطيف، شنوا، بينا، دانا و حكيم است، آيا شنيدن جز با گوش و ديدن جز با چشم، و ظريف كاري جز با دست، وحكمت جز با سازندگي امكان پذيراست؟
امام: مقصود از اينكه ميگوييم خداوند لطيف و ظريفكار است اين است كه او در پديد آوردن مصنوعات، ظرافت و دقت دارد نمي بيني وقتي شخصي در اخذ چيزي ظرافت و دقت به خرج ميدهد، ميگويند فلاني چقدر با لطافت كار ميكند، بنابراين چرا اين معني به آفرينندة با شكوه جهان گفته نشود؟...
و اينكه ما ميگوييم خداوند شنوا است براي اين است كه هيچ صدائي از او پنهان نيست..
. و در تشخيص هيچ لغتي اشتباه نمي كند بنابراين او شنوا است ولي نه بوسيلة گوش.
و گفتيم او بينا است زيرا او جاي پاي مورچة ريز سياه در شب تاريك، بر سنگ سياه را ميبيند، او حركت مور را در شب قيرگون مشاهده مينمايد... بنابراين او بينا است ولي نه به وسيله چشم همانند آفريدههاي خود.
اين مناظره آنقدر طول كشيد، تا اينكه در همان جلسه، زنديق اسلام اختياركرد[۲].
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم | شما خادم شدید!
🔹 یک بار دیگه به وعدهمون وفا کردیم و به نیابت از شما در حرم امام رضا(ع) خدمتی رو انجام دادیم. خدمتتون قبول باشه
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ تدریس کتاب #خدمات_متقابل_اسلام_و_ایران 17 ❇️ جلسه 17( جلسه 17 کتاب خدمات متقابل) 🎤 با توضیحات ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح مطالعاتی شهید مطهری 18.mp3
6.52M
❇️ تدریس کتاب #خدمات_متقابل_اسلام_و_ایران 18
❇️ جلسه 18( جلسه 18 کتاب خدمات متقابل)
🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_علی ع
#غدیر
🔻 وقتی امیرالمؤمنین به حکومت رسیدند به ایشان گفتند چرا همه مشکلات را یکجا اصلاح نمیکنید؟
⬅️ پاسخ حضرت رو بشنوید ...
استاد رحیمپور ازغدی
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #شاهرخ_حر_انقلاب قسمت 3⃣1⃣ #پایان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پس ای نفس بر خدا توکل کن.
@zandahlm1357
4_6026197286495716607.mp3
5.14M
🌺 #میلاد_امام_کاظم(ع)
💐سفره موسی ابن جعفر(ع)
💐عمری زدیم از دل صدا باب الحوائج را
🎙 #محمدحسین_پویانفر
🎙 #صابر_خراسانی
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ملک الموت و شناخت او و دیگر از مقدّمات لازمه مربوطه به فهمیدن حدیث شریف آن که باید دانست که مراد به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اشتیاق به مرگ
و مؤیّد این تأویل است کلام علی علیه السلام در ذکر علامات متّقین: « لو لا أجل [۲] اللّه الذی کتب اللّه لهم لم تستقرّ أرواحهم فی أبدانهم [۳] طرفة عین، شوقاً الی الثواب و
خوفاً من العقاب » [۴]، چنان که وقتی که بر وجود مبارک پیغمبر صلوات اللّه و سلامه علیه نازل شد سوره مبارکه: « إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ [۵] » که اشاره و ایماء به انفتاح و گشادگی و انحلال روح مقدسشان از تعلّق به تن باشد نه خبر فتح مکه و غیره، فرمودند که: حقّ سبحانه و تعالی مژده موت و وصال و ترک علاقه تن و سجن دنیا را به من داده، و عن قریبٍ - یعنی دو ماه دیگر - از میان شما میروم چه نزول سوره در آخر ذیحجه در مراجعت از سفر حجة الوداع بود، و دو ماه از او گذشته، تقریباً خبر در شهر ربیع الأوّل را داد، کما قیل:
احمد آخر زمان را انتقال در ربیع اول آمد بی جدال [۱]
این است که بعد از مژده از باب اشتیاق به لقاء اللّه فرمودند: « من بشّرنی بخروج الصفر [۲] فقد بشّرته بالجنة » [۳]، قال المولوی قدس سره:
بس رجال از نقل عالم شادمان از بقایش شادمان این کودکان [۴]
کما قال مولانا علی علیه السلام: « واللّه إنّ ابن ابیطالب آنس بالموت [من الطفل] بثدی أمّه » [۵] . از این است که حقّ تعالی معیار ولایت و دوستی خود را تمنّای موت قرار داده در صورت صدق این داعیه و قال: « قُلْ یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوآا إِن زَعَمْتُمْ أَ نَّکُمْ أَوْلِیَآءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ [۶] ».
----------
[۲]: ۶ - مصدر: الاجل.
[۳]: ۷ - مصدر: أجسادهم.
[۴]: ۱ - نهج البلاغه، ص ۳۰۳ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱۰، ص ۱۳۲ ؛ الأمالی، صدوق، ص ۳۰۳.
[۵]: ۲ - سوره مبارکه نصر، آیه ۱.
[۱]: ۳ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۴، ص ۹۸۲، « قوله صلی الله علیه و آله: من بشرنی بخروج صفر ».
[۲]: ۴ - در مصدر: صفر.
[۳]: ۵ - بسنجید: تذکرة الموضوعات، ص ۱۱۶ ؛ کشف الخفاء، ج ۲، ص ۲۳۶.
[۴]: ۶ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۴، ص ۹۸۲.
[۵]: ۷ - نهج البلاغه، ص ۵۲ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱، ص ۲۱۳ ؛ بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۵۷.
[۶]: ۸ - سوره مبارکه جمعه، آیه ۶.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
چاپلوسی اگر چاپلوسی کردید، از سرانجام آن بترسید و صدقه دهید. حسن ظن هرکه به تو خوشبین باشد، او را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علی علیه السلام میفرماید: سوگند به کسی که همه چیز را میشنود، هیچ کسی نیست که دیگری را خوشحال کند، مگر اینکه خداوند به همان خوشحالی، برای وی لطفی خلق کند که هر وقت حادثه ای ناراحت کننده بر او بیاید، چون جریان سیل از کوه، آن اتفاق از وی دور شود.
آزمایش مردم
هرکه میبینی فریب ظاهرش نخور تا او را امتحان کنی، چون پس از آزمایش، کینه او را در دل خواهی گرفت و از او دور میشوی.
*
مأمون میگفت: اگر علی علیه السلام این جمله را نمی گفت، من میگفتم، مردم را دشمن بدار تا آنان را بیازمایی.
مناجات
یحیی بن معاذ در مناجات با خدا میگفت: خدایا نزدیک است امید من به تو با وجود گناهانم بر امید من به اعمالم، غلبه کند. چرا که من در اعمالم به اخلاص تکیه میکنم.
اکنون چگونه نترسم در حالی که من به آفت مشهورم. در گناهان به عفو تو تکیه کردهام و
چگونه تو آنها را عفو نکنی در حالی که به جود و کرم مشهوری.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_254
و قال عليهالسلام
يَا بْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ فِي مَالِكَ، وَ اعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ
انْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ.
امام عليه السلام فرمود:
اى فرزند آدم! تو خود وصى خويشتن در اموال خود باش و (امروز) بهگونهاى در آن عمل كن كه مىخواهى پس از تو (مطابق وصيتت) عمل كنند.
شرح و تفسير
وصى خويشتن باش
امام عليه السلام در اين كلام نورانى به نكتۀ مهمى اشاره كرده مىفرمايد:«اى فرزند آدم! تو خود وصى خويشتن در اموال خود باش و (امروز) بهگونهاى در آن عمل كن كه مىخواهى پس از تو (مطابق وصيتت) عمل كنند»؛ (يَا بْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ فِي مَالِكَ، وَ اعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ انْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ) .
بسيارى از مردم با ايمان علاقهمند هستند كه بخشى از اموالشان پس از آنها در راه خيرات مصرف شود و اسلام نيز به وصيت براى كارهاى خير تشويق كرده و آن را به يكسوم مال محدود نموده تا ورثه نيز بهرهمند شوند. قرآن مجيد مىگويد: «كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ» ؛بر شما نوشته شده: هنگامى كه يكى از شما را مرگ فرا رسد، اگر چيز خوبى (مالى) از خود به جاى گذاشته، براى پدر و مادر و نزديكان، بهطور شايسته وصيت كند! اين حقّى است بر پرهيزكاران!». ١
مؤمنان براى اين كار سعى مىكنند وصى يا اوصياى مطمئنى انتخاب كنند تا حتماً كارهاى خير انجام گيرد.
ولى بسيار ديده شده است كه يا وصى عمل به وصيت نمىكند يا ورثه مانع مىشوند و سعى دارند ثلث را به نفع خود مصادره كنند. حتى در بعضى از افراد متدين ديده مىشود كه مىخواهند براى مصرف ثلث به نفع خودشان وجهى شرعى بيابند.
اگر انسان خودش وصى خويشتن باشد و آنچه را پس از خود مايل است در راه خير صرف شود شخصاً اقدام كند بهتر است، همانگونه كه بعضى از افراد باايمان را در عصر خود مىبينيم كه ثلث مال خويش را در زمان حيات خود جدا كرده و در كارهاى خير به خصوص كارهايى كه باقى و برقرار مىماند؛ مانند احداث بيمارستان، مسجد، مدرسه، بانكهاى قرض الحسنه، نشر آثار دينى و امثال آن صرف مىكنند. اينها از همه موفقترند، زيرا هيچكس بهاندازۀ خود انسان براى خويش دلسوزى نمىكند.
افزون بر اين، آنچه را انسان با دست خود در راه خدا مىدهد بسيار باارزشتر است از آنچه ديگران پس از او مىدهند، چون در حال حيات علاقهمند به اموال خويش است و دل كندن و صرف آن در كارهاى خير نياز به ايمانى قوى دارد.
حديث معروفى است كه مىگويد: شخصى وصيت كرده بود كه انبار خرمايى را پس از او در راه خدا انفاق كنند. پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله اين كار را انجام داد. در آخر، يك عدد خرما ته انبار افتاده بود. آن را به دست گرفت و فرمود: اگر خود با دست خويش اين دانۀ خرما را در راه خدا داده بود از تمام آنچه من بعد از او انفاق كردم بهتر بود.
چنانكه اشاره كرديم امام صادق عليه السلام همين معنا را با اضافات ديگرى به كسى كه از او تقاضاى وصيت و اندرزى كرد بيان نمود و فرمود:
«أَعِدَّ جَهَازَكَ وَ قَدِّمْ زَادَكَ وَ كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ وَ لا تَقُلْ لِغَيْرِكَ يَبْعَثُ إِلَيْكَ بِمَا يُصْلِحُكَ؛ وسيلۀ سفر (آخرت) خود را آماده ساز و زاد و توشۀ اين سفر طولانى را فراهم كن و وصى خويشتن باش و به ديگرى نده كه آنچه را مفيد براى توست به سوى تو بفرستد (چه بسا اين كار را نخواهد كرد و تو محروم خواهى شد)». ١
شاعر عرب نيز مىگويد:
تَمَتَّعْ إنَّما الدُّنْيا مَتاعٌ وَ إِنَّ دَوامَها لا يُسْتَطاعُ
وَ قَدِّمْ ما مَلَكْتَ وَ أنْتَ حَىٌّ أميرٌ فيهِ مُتَّبَعٌ مُطاعٌ
وَ لا يَغْرُرْكَ مَنْ تُوصي إِلَيْهِ مَصيرُ وَصيَّةِ الْمَرْءِ ضِياعٌ
از دنيا بهره گير كه دنيا متاعى بيش نيست و دوامش امكانپذير نمىباشد.
آنچه را در اختيار دارى از پيش بفرست در حالى كه زندهاى و در آن امير و مطاعى.
به كسى كه وصيت مىكنى دلبسته مباش، زيرا سرنوشت بسيارى از وصيتها نابودى است. ٢
شاعر فارسى نيز مىگويد:
برگ عيشى به گور خويش فرست كس نيارد ز پس تو پيش فرست
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357