نماز عید قربان
روز دهم ذیحجّه، روز عید قربان (عید اضحی) و از بزرگترین اعیاد اسلامی است که اعمال و دعاهای خاصّی دارد. یکی از نمازها، «نماز عید قربان» است که مثل نماز عید فطر، دو رکعت است و به همان صورت و در همان وقت و با همان شرایط خوانده میشود.
چه در روز عید فطر وچه قربان، پیش از نماز وپس از آن (در نماز عید قربان، تا ده نماز پس از نمازعید) تکبیرهایی گفته شود، که همه، بزرگ شمردن خدا وتوحید وستایش او وشکر بر نعمت هدایت است. (۵۴۷) در قنوت نماز عید آنگونه که گذشت دعای «اللهم اهل الکبریاء و العظمة... » بهتر است. (۵۴۸) در این دعا، خدا را به عظمت، جبروت عفو و رحمت و بخشش میشناسیم و یاد میکنیم و از او، به حق و منزلت این روز بزرگ، که عید مسلمانان
و مایه شرافت و افتخار پیامبر و خاندان اوست، درخواست میکنیم که بر «محمد و آل او» درود فرستد و ما را از خیرها و برکات خویش بهره مند سازد.
جمله ای که در این دعا آمده، جامع ترین درخواستی است که میتوان از خدا طلبید. از پروردگار میخواهیم که:
خدایا، در هر خیری که محمد و آل محمد را در این روز، وارد ساختی، مرا نیز داخل گردان.
و از هر بدی که محمد و آل محمد را در این روز، بیرون ساختی، مرا نیز خارج گردان.
خدایا... من از تو بهترین چیزها را میطلبم که بندگان صالح تو، از تو خواسته اند.
و به تو پناه میبرم از هر بدی که بندگانِ مخلصت، از آن به تو پناهنده شده اند!
نماز عید، حقّ رهبری
در اسلام، آئینهای جمعه و عید، از منصبهای وابسته به حکومت حق و رهبری اسلامی است و اگر قدرتهای ستمگر، آنها را در استخدام اهداف خویش میگرفتند، غاصبانه بوده است.
حتّی نصب افراد برای اقامه نماز جمعه و عید و مراسم حج و... از اختیارات و شئون حکومت و ولایت امر است. از این رو، بودن اینگونه امور در اختیار و سیطره نالایقان، برای (آل محمد) حزن آور است. امام باقر علیه السلام در حدیثی به این حقیقت اشاره فرموده است: «ما مِنْ عیدٍ لِلْمُسلمینَ، اَضحی وَلافِطرٍ، اِلاّ وَ هُوَ یُجَدّدُ فیه لالِ مُحمَدٍ حُزْنٌ، قیلَ: وَ لِمَ ذلک؟ قال علیه السلام: لاَنَّهمْ
علیه السلام یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فی یَدِ غَیْرِهِم» (۵۴۹)
برای مسلمانان، هیچ عید قربان و عید فطری نیست، مگر آنکه اندوه آل محمد صلی الله علیه وآله در آن افزون و تجدید میشود. پرسیدند: چرا؟ فرمود: برای آن که اهلبیت علیه السلام، حقّ خویش را در دست دیگران میبینند!...
و چه مظلومیتی برای خاندان عصمت، بالاتر از این که حتی اعیاد اسلامی هم برای آنان اندوهبار باشد و خاطره غصب حق و انحراف مسیر رهبری جامعه را بیاد آورد!
نماز آیات
برخی پدید ههایی آه در طبیعت رخ میدهد و حالتِ غیر عادی دارد، گاهی موجب وحشت
انسانها میشود و گاهی نیز ممکن است افکار خرافی و شرک آلودی را در اذهان جاهلان و غافلان
پدید آورد.
اینجاست آه توجّه دادن اندیشهها به عوامل اصلی آنها و جلوگیری از انحراف اذهان، به عنوان یک
وظیفه برای ادیان حق، جلوه م یآند.
در اسلام، برای اینگونه پدید هها، نماز خاصّی واجب شده تا مردم، توجّه به خدای هستی آفرین
است، « نماز آیات »، پیدا آنند و منشأ این تغییرات و حوادث را، قدرت الهی بشناسند. نام این نماز
چرا آه برای بروز حوادثی برگزار م یشود آه از آیات و نشان ههای الهی در جهان است.
در رسالهها میخوانیم: آه نماز آیات، به واسطه چهار چیز واجب م یشود:
١- گرفتن خورشید (آسوف)
٢- گرفتن ماه (خسوف)
٣- زلزله.
٤- رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ وحشت آور، آه بیشتر مردم بترسند. (به برخی مسائل آن
اشاره خواهد شد).
نماز آیات، درسی از توحید
بروز اینگونه حوادث، در اذهان ساده لواحان، نشان نوعی قهر طبیعت و خشم خدایان به شمار
می آمد و چون از آیفیّت و علل آن خبر نداشتند، از خدا غافل م یشدند و به طبیعت بی جان متوجّه
می شدند. به خصوص، خورشید پرستان و ماه پرستان، افکار خاصّی پیدا میآردند.
خواندن نماز آیات، برای توجّه دادن به منشأ اصلی آفرینش و دگرگونیهای طبیعت، یعنی خدای
تواناست و درسی از توحید به مردم م یآموزد.
روایت است آه هنگام درگذشت ابراهیم، فرزند آوچک پیامبر، خورشید گرفت. مردم با خود
می گفتند آه این آسوف و خورشید گرفتگی، به خاطر فقدان پسر رسول خدا صلی الله علیه وآله
است. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله برای تصحیح افکار و برداشتها منبر رفت و پس از حمد و ثنای پروردگار، فرمود:
«ایُّهاالنّاسُ! اِنَّ الشَمْسَ والْقَمَرَ آیَتانِ مِنْ آیاتِ اللّهِ، یَجْریانِ بأمْرهِ مُطیعانِ لَهُ لا یَنْکَسِفانِ لِمَوْتِ اَحَدٍ وَ لا لِحَیاتِهِ، فَاذَا انْکَسَفتا اَوْ واحِدةٌ مِنْهُما فَصَلُّوا»
ای مردم! خورشید و ماه، دو نشانه از نشانههای الهی اند، به فرمان او جریان دارند و مطیع اویند، و بخاطر مرگ یا زندگی کسی، گرفته نمی شوند. پس اگر هر دو یا یکی از آن دو گرفت، نماز بگذارید.
پس از این سخن، از منبر فرود آمد و با مردم «نماز کسوف»، خواند. (۵۵۰)
دو درس از این برخورد پیامبر میآموزیم:
یکی، آن که آن حضرت، ابتدا به روشنگری افکار، پیرامون پدیده طبیعی پرداخت، سپس به نماز ایستاد، و این میفهماند که فهم و اندیشه، مقدم بر عبادت و نماز است.
دیگر، اینکه چون مرد الهی و رسول به حق بود، حق را گفت و مردم را به خدا توجّه داد. بر خلاف آنانکه حیله گر و عوام فریب اند، که از چنین حادثه ای، شاید به نفع خود و کسب وجهه، سوء استفاده کنند. و حتّی حوادث طبیعی را در مسیر خواستههای نفسانی، تجزیه و تحلیل و تأویل نمایند.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#راهکارهای_دعوت_به_نمازبرای_فرزندان 6 تا 12سال #جلسه_سوم : ایجاد علاقه به نماز #استاد_کاظمی #ترب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4 4تاثیر بازی در یادگیری نماز.mp3
7.07M
#راهکارهای_دعوت_به_نمازبرای_فرزندان
6 تا 12سال
#جلسه_چهارم:
تأثیر بازی در یادگیری نماز
#استاد_کاظمی
#تربیت_نمازی_فرزندان
@zandahlm1357
مداحی_آنلاین_یه_قلب_مبتلا_تو_این.mp3
6.26M
🔳 #زمینه #تاسوعا #محرم
🌴یه قلب مبتلا تو این سینه است
🌴مریضم و دوام ابوالفضله
🎙 #محمود_کریمی
@zandahlm1357
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀
خیلی گران تمام شد این آب خواستنها
یک مشک از قبیله ما یک عمو گرفت
#شب_نهم
#حضرت_عباس(ع)
#تولیدی
#پروفايل ویژه محرم
┄┅─┅═༅𖣔❀ @zandahlm1357
کتاب صوتی " حماسه حسینی " اثر استاد مرتضی مطهری
بصورت #تلخیص_شده با صدای #بهروز_رضوی
تولید رادیو سراسری
#حماسه_حسینی
#استاد_مطهری
@zandahlm1357