اسرافیل و دو نفخه وی
قوله علیه السلام: وَ إِسْرَافِیلُ صَاحِبُ الصُّورِ، الشَّاخِصُ الَّذِی یَنْتَظِرُ مِنْکَ الاْءِذْنَ، وَ حُلُولَ الاْءَمْرِ، فَیُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ صَرْعَی رَهَائِنِ الْقُبُورِ.
« صور » بنا به تفسیر اغلب از مفسرین جمع « الصورة ».
و شخص المسافر شخصاً، أی خرج عن موضعه.
و الحلول: النزول.
صرع: بمعنی هلک، الصرعی: جمعه.
الرهن: الحبس، رهائن القبور: أی محبوسو [۲] القبور.
پس مفاد فقره دعاء آن که: از جمله ملائکه مقرّبین تو اسرافیل است، که آن ملک یکی از آن اربعه ای است که حاملین عرش اند، و ارکان اربعه از برای نظام و انتظام کلیه عالم وجود به معنای ماسوی اللّه، چه:
یکی بر حیات عالم و ما فیها موکّل اند که « اسرافیل » باشد.
و دیگری واسطه اعطای رزق و بر تقسیم معایش خلق موکّل است، که « میکائیل » باشد.
و یکی بر تکمیل مقام روحانیت و افاضه ارزاق معنویه - اعنی علم و معرفت - بر بنی آدم که اصل الاصول عالم و ثمره شجره ایجاد است موکّل است، که
« جبرائیل » باشد.
----------
[۲]: ۱ - اصل: محبوسین.
و دیگری بر قبض ارواح و ایصال مغیات به غایات و خلیص از عالم ظلمات مأمور است، که « عزرائیل » باشد.
این است که معصوم متذکّر است که اسرافیل منتظر اذن و حلول امر است که متنبّه یعنی ایقاظ از رقود نموده، و به نفخه خود محبوسین قبور و ارواح نائمه را از مراقد ابدان قائم نماید که بعد از قیام از نوم دنیا از ملائکه سؤال نمایند: «مَنْ بَعَثَنَا مِنْ مَرْقَدِنَا [۱] ». چه صُور بنا به تفسیر برخی جمع صورت است، و نفخ صور دمیدن روح است در صور مثالی برزخی، زیرا که از برای اسرافیل به اذن خدا دو نفخه و دو صور است، به نفخه[ای] اماته نماید و به نفخه[ای] احیاء، کما قیل: « النفخ نفختان، نفخة تطفأ النار و نفخة تشعلها » [۲] . چنان که در کلام الهی اشاره به این دو نفخه احیاء و اماته شده.
اما به وجهی نفخه اماته به مقتضای قوله تعالی: « نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ [۳] »،
ای مات و نامه. « مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الاْءَرْض [۴] »، و آن نفخ روح است در صور طبیعه و فتایل ابدان دنیویه که حیاتشان موت و ایقاظشان رقود است، بمفاد: « الناس نیام فإذا ماتوا انتبهوا » [۵]، از باب اتحاد معنی نوم و موت اذ یزول معهما الحسّ و الحرکة. از این باب است کلام امیرالمؤمنین علیه السلام: « متّ یوم ولدت » [۶] . و
قال علیه السلام: « و اجسادهم قبل القبور قبور » [۱] .
----------
[۱]: ۲ - سوره مبارکه یس، آیه ۵۲.
[۲]: ۳ - بنگرید: مفاتیح الغیب، ص ۵۱۰ ؛ مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین، ص ۳۲۷.
[۳]: ۴ - سوره مبارکه زمر، آیه ۶۸.
[۴]: ۱ - همان.
[۵]: ۲ - بحارالأنوار، ج ۴، ص ۴۳ ؛ عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۷۳ ؛ مجموعة ورام، ج ۱، ص ۱۴۵.
[۶]: ۳ - بسنجید: الکافی، ج ۳، ص ۲۶۰ به نقل از ابوجعفر علیه السلام: « مِتَّ یوم مِتَّ ».
[۱]: ۴ - دیوان امیرالمؤمنین علیه السلام، ص ۱۷۹.
و قوله تعالی: « ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَی فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنظُرُونَ [۲] » اشاره به نفخه احیاء است که نفخ روح در صور مثالی اخروی باشد « فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنْظُرُونَ » یعنی: آن وقت به صیحه و نفخه ثانویه ارواح نائمه از مراقد و مضاجع خود قائم شده، ینظرون الی المحشر و یقولون: « هذا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ [۳] »، چنان که « فتنبّه » در عنوان دعا اشاره به این انتباه و ایقاظ از نوم دنیا است رهائن قبور و محبوسین ابدان را، کما قیل:
برون آی از حجاب تن بپر بر ساحت گلشن
کنی تا چند از روزن نظر بر طرف گلشنها
----------
[۲]: ۵ - سوره مبارکه زمر، آیه ۶۸.
[۳]: ۶ - سوره مبارکه یس، آیه ۵۲.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
انتهای حکومت وقتی عبدالملک در حال احتضار بود، از پنجره قصر به لباس شویی نگریست که لباس میشست. عبدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر آیه واتبع الذین ظلموا مااترفوا فیه
زمخشری میگوید ما مصدریه است یعنی وَ اتَّبَعَ الَّذِینَ ظَلَمُوا مٰا أُتْرِفُوا فِیهِ [۱]، ابن هشام میگوید ماء مصدریه حرف است. در حالی ما در اینجا اسم است و مرجع ضمیر شده است.
برخی به دفاع از زمخشری گفته اند که ضمیر در فیه به ظلم برمی گردد که از ظلموا استفاده میشود. این پاسخ زحمت زا است.
ضرر دنیا و دین
یکی از بزرگان گفته است: از علامتهای روی گرداندن خدا از بنده این است که او را مشغول کاری کند که به نفع دنیا و دین او نیست.
----------
[۱]: ۱) - هود، ۱۱۶.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
💠حکم بلند گذاشتن مو برای مرد و کوتاه کردن مو برای زن، بگونهای که شبیه جنس مخالف شود:
🌺اگر تشبّه زن به مرد و تشبّه مرد به زنان محسوب شود، جایز نیست.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#بلندی_مو
#کوتاهی_مو
#جنس_مخالف
#رهبری
#امام_خامنه_ای
💠آیا مردها میتوانند صورت خود را با لوازم آرایش خانمها زینت کرده و یا زیر ابرو بر دارند؟
🌼. اگر تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسدهانگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، جایز نیست و بنابر این کسب درآمد از این طریق جایز نیست. و در غیر اینصورت جایز است.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#زینت
#آرایش_مرد
#رهبری
#امام_خامنه_ای
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام علیکم
بنده قبل مسح پاها دو کف دستم را بهم میکشم تا در موقع مسح پا رطوبت کافی داشته باشدآیا اینکار وضو را باطل میکند چون امروز جایی خواندم فقط از ابروها آب بگیرید
صرفا روی عادت همیشه انجام داده ام
رهبر
پاسخ👇
سلام علیکم
نسبت به گذشته ، محکوم به صحّت است و از این به بعد این کار را نکنید.
#احکام
#احکام_وضو
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام
من یه نذر برا دخترم کردم یه ناراحتی داشت گفتم تا قبل از اربعین دکترا بگن چیزیش نیست نذر کردم ولی یه روز قبل اربعین رفتم دکتر
الان امادگی برا نذری ندارم میشه سال دیگه حالا تو محرم یا روز خاص یا همون اربعین ادا کنم
صیغه قرانی هم نخوندم به زبونی گفتم
پاسخ👇
سلام علیکم
اشکالی ندارد، به هرشکلی که می خواهید عمل کنید.
#احکام
#احکام_نذر
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام شبتون بخیر
ببخشید یه سوال داشتم
اگه کسی درسفر نمازش شکسته است قضا بشه وقتی به شهر خودش برگرده باید نماز قضا رو کامل بخونه یا همون شکسته
پاسخ👇
سلام علیکم
نماز به همان شکل که قضا شده باید خوانده شود بنابراین در فرض سؤال باید شکسته خوانده شود.
#احکام
#احکام_نمازقضا
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_معرفتی
سؤال👇
سلام استاد خسته نباشید
ببخشید یه سوال داشتم، در ورزش هایی مثل تکواندو که باهم مبارزه میکنیم، بعد از مبارزه و ضرباتی که به حریف وارد میکنیم، باید حلالیت بگیریم؟ ممنون 🙏🌹
پاسخ👇
سلام علیکم
از نظر شرعی چون بازی و تمرین است و اگر عمدی در کار نباشد، چیزی بر عهده شما نیست اما از نظر اخلاقی زیباست حلالیت طلبیده شود.
#ورزش
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام وقت بخیر
بنده مسولیت یه مکانی رو دارم چن سال پیش یه مقداری پول از مردم جمع شده که گفتن تو امورات اون مکانی که هستم خرج کنم
بنده هم نزدیک یه سال نگه داشتم دیدم فعلا اون پول نیاز نیس گذاشتم بانک و داره بهش سود میاد
نگه داشتم به روزی که هر وقت لازم بود استفاده بشه
حکم این چی میتونه باشه ؟؟
مرجع تقلید حضرت آقا
پاسخ👇
سلام علیکم
اگر این سود بر اساس عقود شرعی باشد، اشکالی ندارد. البته باید این سودها نیز در همان مکان هزینه شود.
#احکام
#احکام_بانکی
صفحه امر به معروف و نهی از منکر
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #حدیث
🚩 #امام_حسین علیه السلام
خداوند "واجب" را از امر به معروف و نهی از منکر آغاز کرده است، چون میدانسته که هر گاه این فریضه ادا گردد و برپا شود، تمام فرایض دیگر از آسان و دشوار برپا داشته خواهد شد.
(وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص۴۰۳)
شاهی به جهان مثل تو آوازه ندارد
مثل حَرَمت هیچ کجا، سازه ندارد
ارباب منی جان منی، شاه شهیدان
مجنون توام، عشق من اندازه ندارد
140264.mp3
2.05M
🟢 برنامه #جهاد_تبیین
🔸️#قسمت_اول
با حضور #دکتر_علی_تقوی
با محوریت #واجب_فراموش_شده
🎙پخش از شبکه رادیویی #خراسان رضوی
🔺پاسخ به #شبهه👇🏻
❌ دل آدم باید پاک باشه، نباید از ظاهر قضاوت کرد ...🙍🏻♀💅🏻💄
______________________________
#آتش_به_اختیار
فقط ببینید چه کار قشنگی انجام دادن🌷
وصیت نامهی📜 سیدالشهدا علیه السلام رو روی برگهای نوشتن و روی کوله پشتی نصب کردند تا حین راهپیمایی اربعین در معرض دید همگان قرار بگیره👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#کربلای_معلی
🔴 اگر در برابر منڪـرات ناراحـت نمیشـی، تو امـام حسینـی نیستی‼️
به کوروش به آرش به جمشید قسم
به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم
ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت
گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت
بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد
چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد
صفحه
شاعران ایران زمین
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
☘#درس_مثنوی قسمت 2⃣1⃣ دفتر اول ، ابیات ۱۰۷ تا ۱۱۹ #استاد_رنجبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.mp3
6.2M
☘#درس_مثنوی
قسمت 3⃣1⃣
دفتر اول ، ابیات ۱۲۰ تا ۱۳۱
#استاد_رنجبر
ادامه حکایت : خلوت طلبیدن آن ولی خدا از پادشاه جهت دریافت رنج کنیزک
ابیات ۱۳۲ تا ۱۶۷
14.mp3
14.74M
☘#درس_مثنوی
قسمت 4⃣1⃣
دفتر اول ، ابیات ۱۳۲ تا ۱۶۷
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فصل هفتم ديه دندان ماده ۴۰۳ از بين بردن تمام دندانهاي بيست و هشتگانه ديه كامل دارد و به ترتيب زير ت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فصل هشتم ديه گردن
ماده ۴۱۲ شكستن گردن به طوري كه گردن كج شود ديه كامل دارد.
ماده ۴۱۳ جنايتي
كه موجب كج شدن گردن شود و همچنين جنايتي كه مانع فروبردن غذا گردد جريمه آن با نظر حاكم تعيين ميشود.
ماده ۴۱۴ هرگاه جنايتي كه موجب كج شدن گردن و همچنين مانع فرو بردن غذا شده اثر آن زايل گردد ديه ندارد فقط بايد ارش پرداخت شود گرچه بعد از برطرف شدن اثر آن با دشواري بتواند گردن را مستقيم نگه بدارد يا غذا را فرو ببرد.
فصل نهم ديه فك
ماده ۴۱۵ از بين بردن مجموع دو فك ديه كامل دارد و ديه هر كدام آنها پانصد دينار ميباشد و از بين بردن مقداري از هر يك موجب ديه مساحت همان مقدار است و ديه از بين بردن يك فك با مقداري از فك ديگر نصف ديه با احتساب ديه مساحت فك ديگر خواهدبود.
ماده ۴۱۶ ديه فك مستقل از ديه دندان ميباشد و اگر فك با دندان از بين برود ديه هر يك جداگانه محسوب ميگردد.
ماده ۴۱۷ جنايتي كه موجب نقص فك شود يا باعث دشواري و نقص جويدن گردد تعيين جريمه مالي آن با نظر حاكم است
فصل دهم ديه دست و پا
ماده ۴۱۸ از بين بردن مجموع دو دست تا مفصل مچ ديه كامل دارد و ديه هر كدام از دستها نصف ديه كامل است خواه مجني عليه داراي دو دست باشد يا يك دست و دست ديگر را خلقتا يا در اثر سانحه اي از دست داده باشد.
ماده ۴۱۹ ديه قطع انگشتان هر دست تنها يا تا مچ پانصد دينار است
ماده ۴۲۰ جريمه مالي بريدن كف دست كه خلقتا بدون انگشت بوده و يا در اثر سانحه اي بدون انگشت شده است با نظر حاكم تعيين ميشود.
ماده ۴۲۱ ديه قطع دست تا آرنج پانصد دينار است خواه داراي كف باشد و خواه نباشد و همچنين ديه قطع دست تا شانه پانصد ديناراست خواه آرنج داشته باشد خواه نداشته باشد.
ماده ۴۲۲ ديه دستي كه داراي انگشت است اگر بيش از مفصل مچ قطع شود و يا بالاتر از آرنج قطع گردد پانصد دينار است به اضافه ارش كه با در نظر
گرفتن مساحت تعيين ميشود.
ماده ۴۲۳ كسي كه از مچ يا آرنج يا شانه اش دو دست داشته باشد ديه دست اصلي پانصد دينار است و نسبت به دست زايد قاضي به هرنحو كه مصلحت بداند نزاع را خاتمه ميدهد.
تشخيص دست اصلي و زايد به نظر خبره خواهد بود.
ماده ۴۲۴ ديه ده انگشت دو دست و همچنين ديه ده انگشت دو پا ديه كامل خواهد بود، ديه هر انگشت عشر ديه كامل است
ماده ۴۲۵ ديه هر انگشت به عدد بندهاي آن انگشت تقسيم ميشود و بريدن هر بندي از انگشتهاي غير شست ثلث ديه انگشت سالم و در شست نصف ديه شست سالم است
ماده ۴۲۶ ديه انگشت زايد ثلث ديه انگشت اصلي است و ديه بندهاي زايد ثلث ديه بند اصلي است
ماده ۴۲۷ ديه فلج كردن هر انگشت دو ثلث ديه انگشت سالم است و ديه قطع انگشت فلج ثلث ديه انگشت سالم است
ماده ۴۲۸ احكام مذكور در مواد اين فصل در پا نيز جاري است
.......:
#قوانین کیفری....
https://eitaa.com/zandahlm1357
✅سوال: اگر چک خریدار برگشت بخورد، قرار داد فسخ میشود؟
🔺اگر چک در زمان سررسید برگشت بخورد فروشنده زمانی میتواند قرارداد را فسخ کند که امکان فسخ در قرارداد پیشبینیشده باشد، یعنی هنگام تنظیم قرارداد باید در قرارداد شرط شود که اگر هر یک از چکهای موضوع این قرارداد پرداخت نشود و برگشت بخورد فروشنده حق فسخ قرارداد و برهم زدن یکجانبه آن را دارد.
🔺درنتیجه اگر در قرارداد، خریدار و فروشنده هیچ شرطی مبنی بر داشتن حق فسخ هنگام پرداخت نشدن ثمن معامله نکرده باشند و در زمان مقرر مبلغ چک پرداخت نشد، فروشنده فقط میتواند با مراجعه به دادگاه او را ملزم به پرداخت وجه چک معامله بکند و حق فسخ نخواهد داشت.
#فسخ_معامله
#حق_فسخ
Vakiljo . ir
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
رد نمودن عبد الله و مهدی و مأمون عباسی فدک را بورثۀ فاطمه (ع) چون بنی حسن بر منصور خروج نمودند فدک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قول مخالفین که ابی بکر بموجب آیه شهادت عمل نموده و جواب آن
حافظ- در اینکه فاطمه رضی اللّه عنها خیلی دلتنگ و رنجیده خاطر شد حرفی نیست ولی ابی بکر صدیق رضی اللّه عنه را هم نمی توان زیاد مقصر دانست زیرا مجبور بود بصورت ظاهر شرع عمل نماید چون آیه شهادت عمومیت دارد که برای اثبات مدعی بایستی دو شاهد مرد یا یک مرد و دو زن یا چهار زن که بمنزلۀ دو مرد است شهادت بدهند چون موضوع شهادت مطابق شرع نبوده و شهود کامل نیاوردند نتوانستند حکم قطعی له فاطمه رضی اللّه عنها صادر نمایند.
داعی- ممکن است رشتۀ سخن در اینجا طولانی شود و اسباب ملالت آقایان محترم گردد لذا مقتضی است موافقت فرمائید بقیه صحبت بماند برای فردا شب.
نواب- قبله صاحب یکی از موضوعات مهمّه که بین ما مورد بحث بوده و زیاده از حدّ علاقه مندیم که حقیقت آن بر ما معلوم شود و از حسن تصادف امشب مورد بحث قرار گرفته همین موضوع است متمنی است اگر خسته نشدید و ملال پیدا ننموده اید مطلب را قطع نکنید چه آنکه قطع مطلب رشتۀ توجه را قطع مینماید و اگر تا صبح طول بکشد از طرف ما مستمعین ابدا مانعی نیست بلکه با میل و شوق مفرطی حاضریم و تا این قضیه حل نشود ما از اینجا نخواهیم رفت مبسوطا صحبت فرمائید مگر آنکه واقعا خودتان ناراحت باشید در این صورت مزاحم نمی شویم.
داعی- برای دعاگو در موضوعات علمی و دینی ملالت نیست هیچ گاه خستگی در حقیر پیدا نمی شود ملاحظۀ حال آقایان حاضرین را میکنم چون رعایت حال همه را باید کرد.
(تمام اهل مجلس متفقا گفتند بیانات شما ملال آور نیست خصوصا در موضوع فدک که بسیار مهم و شنیدنی است که همه علاقه مند بآن هستیم).
داعی- جناب حافظ فرمودند خلیفه ناچار بود بصورت دستورات شرعیه عمل نماید چون شهود کامل نبود حکم صادر نشد در اینجا چند جمله هست که باید بیان شود و آقایان منصفانه قضاوت کنند.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357