🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_261
و قال عليه السلام
لَمّا بَلَغَهُ إغارَةُ أصْحابِ مُعاوِيَةَ عَلَى الْأنْبارِ، فَخَرَجَ بِنَفْسِهِ ماشِياً حَتّى أَتَىالنُّخَيْلَةَ فَأدْرَكَهُ النّاسُ، وَ قالُوا: يا أَميرَ الْمُؤمِنينَ نَحْنُ نَكْفيكَهُمْ، فَقَالَ
مَا تَكْفُونَني أَنْفُسَكُمْ، فَكَيْفَ تَكْفُونَني غَيْرَكُمْ؟ إِنْ كَانَتِ الرَّعَايَا قَبْلي لَتَشْكُو حَيْفَ رُعَاتِهَا، وَ إِنَّني الْيَوْمَ لَأَشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتي كَأَنَّني الْمَقُودُ وَ هُمُ القَادَةُ، أَو الْمَوْزُوعُ وَ هُمُ الْوَزَعَةُ!
اين سخن را هنگامى امام عليه السلام بيان فرمود كه خبر حملۀ اصحاب معاويه به انبار (يكى از شهرهاى شمالى عراق) و غارت كردن آنجا را شنيد. امام عليه السلام شخصاً پياده به طرف نخيله (منزلگاهى نزديك كوفه كه محل اجتماع لشكر بود) حركت كرد. مردم خود را به امام عليه السلام رساندند و عرض كردند: اى اميرمؤمنان ما از عهدۀ آنان برمىآييم (و آنها را سر جاى خود مىنشانيم).
امام عليه السلام فرمود:
شما از عهدۀ مشكلات خود برنمىآييد چگونه مىتوانيد مشكل ديگران را از من دفع كنيد. رعاياى پيش از من از ستم فرمانروايانشان شكايت داشتند؛ اما من امروز از ستم رعيتم شكايت دارم. گويى من پيروم و آنها پيشوا و من محكومم و آنها حاكم. ١
مرحوم سيّد رضى در اينجا مىافزايد:«هنگامى كه امام عليه السلام اين سخن را در ضمن يك گفتار طولانى - كه قسمت برگزيدهاى از آن ضمن خطبهها گذشت - بيان كرد، دو نفر از يارانش جلو آمدند. يكى از آنها عرض كرد: من جز اختيار خودم و برادرم را ندارم. امر فرما تا اطاعت كنيم. امام عليه السلام فرمود: شما دو نفر در برابر آنچه من مىخواهم (كه بسيج يك سپاه است)، چهكارى مىتوانيد انجام دهيد؟ (فَلَمّا قالَ عليه السلام هذَا الْقَوْلَ، في كَلامٍ طَويلٍ قَدْ ذَكَرْنا مُختارَهُ فِي جُمْلَةِ الْخُطَبِ، تَقَدَّمَ إِلَيْهِ رَجُلانِ مِنْ أصْحابِهِ فَقالَ أَحَدَهُما: إنّي لا أمْلِكُ إلّا نَفْسي وَ أخي فَمُرْ بِأَمْرِكَ يا أمِيرَ الْمُؤمِنينَ نُنْقَدْ لَهُ، فَقالَ عليه السلام: وَ أَيْنَ تَقَعَانِ مِمَّا أُرِيدُ؟) .
شرح و تفسير
گلايۀ شديد امام عليه السلام از سُستى بعضى از يارانش
همان گونه كه در بيان اسناد اين كلام شريف اشاره شد، اين سخن مربوط به خطبۀ ٢٧ نهج البلاغه است. توضيح اينكه يكى از شيطنتهاى معاويه اين بود كه براى تضعيف روحيۀ مردم عراق و به خصوص سربازان اميرمؤمنان على عليه السلام گهگاهى عدهاى را مىفرستاد تا حملههاى غافلگيرانه و ناجوانمردانهاى به شهرهايى كه نزديك مرز شام بود انجام دهند؛ عدهاى را به قتل برسانند، جمعى را مجروح كنند واموالى را به غارت ببرند. اين همان روشى است كه در طول تاريخ جباران خودكامه از آن بهرهگيرى مىكردند.
در يكى از اين حملات كه در شهر مرزى انبار (اين شهر اكنون نزديك مرزهاى سوريه و اردن است) بهوسيلۀ «سفيان بن اوس» انجام گرفت، هنگامى كه خبر به امام عليه السلام رسيد بسيار ناراحت شد. در كوفه خطبهاى خواند (خطبۀ ٢٧ نهجالبلاغه معروف به خطبۀ جهاد) و سخت لشكريان، اصحاب خود و مردم كوفه را ملامت و نكوهش كرد، زيرا اين جسارت اصحاب معاويه ناشى از بىتفاوتى مردم كوفه بود. آنگاه امام عليه السلام سكوت كرد تا عكسالعمل مردم را در مقابل آن خطبۀ آتشين ببيند. همه خاموش شدند و سخنى نگفتند.
مرحوم سيّد رضى خلاصۀ اين ماجرا را به اين صورت نقل كرده است:
«هنگامى كه امام عليه السلام خبر حملۀ ياران معاويه به انبار و غارت آنجا را شنيد شخصاً پياده به سوى «نخيله» كه لشكرگاه معروف كوفه بود به راه افتاد. مردم نيز به دنبال آن حضرت به راه افتادند؛(جمعى از سرشناسان اصحاب) عرض كردند:
اى اميرمؤمنان! شما بازگرديد ما اين مشكل را حل مىكنيم»؛ (لَمَّا بَلَغَهُ إِغَارَةُ أَصْحَابِ مُعَاوِيَةَ عَلَى الْأَنْبَارِ فَخَرَجَ بِنَفْسِهِ مَاشِياً حَتَّى أَتَى النُّخَيْلَةَ وَ أَدْرَكَهُ النَّاسُ وَ قَالُوا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ نَحْنُ نَكْفِيكَهُمْ) .
در اينجا بود كه امام عليه السلام فرمود:«شما از عهدۀ حل مشكلات خودتان با من برنمىآييد چگونه مىخواهيد مشكل ديگران را از من دفع كنيد؟»؛ (فَقَالَ مَا تَكْفُونَنِي أَنْفُسَكُمْ فَكَيْفَ تَكْفُونَنِي غَيْرَكُمْ) .
اشاره به اينكه شما قادر به دفاع از خويشتن نيستيد چگونه مىتوانيد از من دفاع كنيد. دشمن به سرزمين شما حمله مىكند، نفرات شما را به قتل مىرساند، اموالتان را غارت مىكند و شما نشستهايد و تماشا مىكنيد!
سپس مىافزايد:«(مشكل ديگر اين است كه) رعاياى پيشين از ستم فرمانروايان خود شكايت مىكردند؛ ولى من امروز از ستم رعيتم شكايت دارم»؛ (إِنْ كَانَتِ الرَّعَايَا قَبْلِي لَتَشْكُو حَيْفَ رُعَاتِهَا وَ إِنَّنِي الْيَوْمَ لَأَشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتِي) .
اشاره به اينكه شما گوش به سخنان من نمىدهيد، فرمان من را اطاعت نمىكنيد. گويا دشمن، اين را احساس كرده و بىمهابا به سرزمين شما حمله مىكند. مىداند كه شما مرد جنگ و دفاع از آبرو و حيثيت و سرزمينتان نيستيد و همين امر سبب جسارت او شده است.
اين سخن شبيه مطلبى است كه در خطبۀ ١٢١ وارد شده كه امام عليه السلام مىفرمايد:
«أُرِيدُ أَنْ أُدَاوِيَ بِكُمْ وَ أَنْتُمْ دَائِي كَنَاقِشِ الشَّوْكَةِ بِالشَّوْكَة؛ من مىخواهم بهوسيلۀ شما دردم را درمان كنم در حالى كه خودتان درد من هستيد».
در پايان مىافزايد:«گويى من پيرو هستم و آنها پيشوا يا من فرمانبر و محكومم و آنها فرمانده و حاكم»؛ (كَأَنَّنِي الْمَقُودُ وَ هُمُ الْقَادَةُ أَوِ الْمَوْزُوعُ وَ هُمُ الْوَزَعَةُ) . «وَزَعَة» جمع «وازِع» از مادۀ «وَزْع»(بر وزن نزع) در اصل به معناى علاقۀ شديد به چيزى است كه انسان را از امور ديگر بازمىدارد. سپس به معناى بازداشتن استعمال شده است. اين تعبير هرگاه در مورد لشكر يا صفوف ديگر بهكار رود مفهومش اين است كه آنها را نگاه دارند تا آخرين نفرات به آنها ملحق شوند و از پراكندگى آنها جلوگيرى نمايند. از آنجا كه اين كار بهوسيلۀ شخص حاكم و فرمانده انجام مىگيرد، واژۀ «وازع» به معناى حاكم و فرمانده استعمال شده است كه در جملۀ بالا همين معنا منظور است.
سيّد رضى رحمه الله پس از ذكر اين جمله مىافزايد:«هنگامى كه امام عليه السلام اين سخن را در ضمن گفتارى طولانى - كه قسمت برگزيدهاى از آن ضمن خطبهها گذشت - بيان كرد، دو نفر از يارانش جلو آمدند. يكى از آنها عرض كرد: من جز اختيار خودم و برادرم را ندارم، امر فرما تا اطاعت كنيم. امام عليه السلام فرمود: شما دو نفر در برابر آنچه من مىخواهم (كه بسيج يك سپاه است)، چه كارى مىتوانيد انجام دهيد؟ (فَلَمّا قالَ عليه السلام هذَا الْقَوْلَ، في كَلامٍ طَويلٍ قَدْ ذَكَرْنا مُختارَهُ فِي جُمْلَةِ الْخُطَبِ، تَقَدَّمَ إِلَيْهِ رَجُلانِ مِنْ أصْحابِهِ فَقالَ أَحَدَهُما: إنّي لا أمْلِكُ إلّا نَفْسي وَ أخي فَمُرْ بِأَمْرِكَ يا أمِيرَ الْمُؤمِنينَ نُنْقَدْ لَهُ، فَقالَ عليه السلام: وَ
أَيْنَ تَقَعَانِ مِمَّا أُرِيدُ؟) .
سرانجام، اين سخنان در آنان اثر كرد و گروه زيادى بيدار شدند و «سعيد بن قيس همدانى» با هشت هزار نفر به تعقيب سپاه غارتگر معاويه پرداختند؛ اما آنها فرار را بر قرار ترجيح داده و از مرزهاى عراق گريخته بودند.
نكته
ياران بىوفا!
از خطبهها و كلمات مختلف اميرمؤمنان على عليه السلام استفاده مىشود كه آن حضرت از سستى جمعى از اصحاب و ياران خود بسيار افسرده و ناراحت بود و معتقد بود اگر آنها مردان شجاع و اهل كارزار بودند هرگز معاويه و شاميان نمىتوانستند كشور اسلام را به دو پاره تقسيم كنند و حكومتى خودكامه و به سبك سلاطين جور در منطقۀ خود به وجود آورند؛ حكومتى كه بعدها نيز سرچشمۀ انواع مفاسد و مظالم در كشور اسلام شد و چهرۀ تاريخ اسلام را مشوه ساخت و آثار پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله را در مناطق مختلفى كمرنگ يا بىرنگ نمود و چقدر دردناك است براى فرماندهى كه از هر نظر آمادۀ دفع دشمن باشد، هم برنامه داشته باشد و هم تدبير و هم قوت و قدرت؛ ولى نفرات او با وى هماهنگ نگردند تا آنجا كه افراد ناآگاه گمان برند اشكال در فرمانده و حاكمان است.
سوز دل اميرمؤمنان على عليه السلام را از اين وضعيت، در خطبهها و نامهها و كلمات قصار آن حضرت به خوبى مشاهده مىكنيم.
💐گل زنبق
زنبقها به گلبرگهای چیندار مشهور هستند.
یکی از دلایل محبوبیت زنبق در سراسر دنیا، تنوع در شکل و رنگ گلبرگها است. رنگهایی مانند آبی تیره، نارنجی پاستلی، یاسی بنفش، زرد و صورتیهای دلپذیر تنها چند نمونه از رنگهای جذاب و دوستداشتنی گل زنبق است.
نماد گل زنبق: پاکی و خلوص نیت و بی گناهی است.
#گل_زنبق
#تنک_کردن tonok یعنی چه؟
از میان بردن تراکم سبزیهای کاشته شده به وسیله حذف برخی از آنها، به منظور تقویت گیاهان باقیمانده و بهبود محصول🌱...🌱
✅قبل ازکاشت حتما کودحیوانی بدین
به کودشیمیایی احتیاج ندارن بزارین سبزیهاتون اورگانیک رشدکنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آوارگی صهیونیستها در بیابان
🔹با انتشار تصاویری از آوارهشدن صهیونیستها بهدلیل حملات نیروهای مقاومت، کاربران این اتفاق را به سرگردانی بنیاسرائیل بهخاطر نافرمانی از حضرت موسی تشبیه کردند.
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
انواع رزق و توصيههاي غذايي و في السماء رزقكم بما توعدون در آسمان است رزق شما به آنچه وعده داده شده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، اگر از شخصي طلبكاريد كه قبلاً به او قرض يا جنس داده ايد با شرايط عقلي، و هنوز حسابش را صفر نكرده از پرداخت قرض يا جنس مجدد خودداري كنيد (چون به كسانيكه قول ميدهند و به قولشان عمل نمي كنند اعتمادي نيست)
۴-توصيه ميشود
، تقلب، فريبكاري، كلاهبرداري، خيانت، نامردي، حرام خوري و … را با زرنگي اشتباه نكنيد كه گناه ظلم و حق الناس بزودي و در همين دنيا قبل از آخرت به شما خواهد رسيد مگر اينكه جبران شود.
۵-توصيه ميشود
در پيشرفت مقاصد اقتصادي شرط انصاف، مسلماني، تقوا، استمداد از خداوند و دستورات معصومين را در نظر بگيريد كه اگر ديرتر موفق شويد در عوض سالمتر و مطمئن تر خواهيد بود.
۶-توصيه ميشود
، اجناسي كه نوسان قيمت دارند اگر موجود داريد بفروشيد نه اينكه بخواهيد بفروشيد، بعداً بخريد كه باعث خلف وعده يا بي اعتمادي شويد.
۷-توصيه ميشود
، همانند چراغ راهنمائي عمل كنيد جائي كه پاي حرام پيش ميآيد چراغ قرمز است و جائيكه پاي حلال و مباح پيش ميآيد چراغ سبز است از شبهه ناك و مكروه كه چراغ زرد است پرهيز كنيد.
۸-توصيه ميشود
، خود را در بن بست قرار ندهيد و يا مثل آن بنده خداي كلوند (وصله كننده ظروف گِلي و چيني) كه خمره اي را آوردند بدوزد رفت داخل خمره و آنرا دوخت، كار كه تمام شد خمره را بشكند.
صاحب خمره اين شعر را گفت
دوستي با مردم دانا چو زرين كوزه ايست
نكشند ور بشكند بايد ز نو ساختن
دوستي با مردم نادان سفالين كوزه ايست
بشكند ور نشكند بايد بدور انداختن
۹-توصيه ميشود
، در مورد مهريه، آقا داماد و خانواده طرفين بيشتر به دِين همديگر، و توانائيهاي شخصي و علمي و تقوائي و عرفاني توجه كنند نه ماديات صِرف، چنانچه خلوص باشد حقيقت و آرامش هم حاضر است.
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 فایل صوتی برنامه آفتاب شرقی 👤 #حجت_الاسلام_تراشیون 📚 موضوع: #تربیت_فرزند 🔹 قسمت پانزدهم #فرزن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_9128764109.mp3
31.74M
🔊 فایل صوتی برنامه آفتاب شرقی
👤 #حجت_الاسلام_تراشیون
📚 موضوع: #تربیت_فرزند
🔹 قسمت شانزدهم
#فرزند
#خانواده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ برخی خانمها فکر میکنند مرد با رابطه زناشویی به آرامش کامل میرسه، درحالیکه اینگونه نیست...!
⭕️ قسمت بیست و پنجم
🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت های ارتباطی زوجین (قم، مسجد و حسینیه بقیة الله عج)
🔺محسن پوراحمد خمینی، روانشناس
🌼 #ادامه_دارد...
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه12 ️🌸🌿موضوع: پیشگیری از بیماری ها 👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد 🌿🌸🍃❀🌸❀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج13خا3-00.10.8.mp3
10.07M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه13
️🌸🌿موضوع: راههای افزایش حافظه و روشهای درمان از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام
👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
✨✨✨✨✨✨
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
اخبار در مذمت اذیت کنندگان علی (ع) چنانچه اکابر علماء خودتان از قبیل امام احمد بن حنبل در مسند خود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تا دم مرگ فاطمه (ع) از ابی بکر و عمر راضی نبود
داعی- اگر امر چنین است پس چرا اکابر علماء خودتان بر خلاف این معنی مینویسند مانند بخاری و مسلم دو عالم موثق در صحیحین خود نوشته اند فوجدت ای فغضبت فاطمة علی ابی بکر فهجرته فلم تکلمه حتی توفیت فلما توفیت دفنها زوجها علیّ لیلا و لم یؤذن بها ابا بکر و صلّی علیها [۱] .
و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در باب ۹۹ کفایة همین خبر را نقل نموده و نیز ابو محمّد عبد اللّه بن مسلم بن قتیبه دینوری در ص ۱۴ الامامة و السیاسة آورده که فاطمه سلام اللّه علیها در بستر بیماری بابی بکر و عمر فرمود انّی اشهد اللّه و ملائکته انکما اسخطتمانی و ما ارضیتمانی لئن لقیت النبی لاشکونّکما [۲] . و نیز در همان کتاب نوشته است غضبت فاطمة من ابی بکر و هجرته الی ان ماتت [۳] .
در مقابل این اخبار-اخبار و احادیث دیگری در کتب معتبره شما بسیار ثبت است که آقایان بیطرفانه و منصفانه قضاوت کنید و طریقه جمع بین این اخبار را برای دعاگو بیان نمائید.
----------
[۱]: ۱) وجد در لغت چنانکه فیروزآبادی در قاموس گوید بمعنای خشم و غضب است یعنی فاطمه (ع) در حال خشم و غضب ابی بکر را ترک نموده و بر او غضبناک ماند و با او حرف نزد تا وفات نمود آنگاه امیر المؤمنین علی علیه السّلام بر او نماز گذارد و شبانه دفنش نمود و ابی بکر را اعلام نداد که بر جنازه حاضر شود و نماز بر جنازۀ بی بی بگذارد. چنانچه بخاری در ص ۹ ضمن جزء پنجم صحیح باب غزوه خیبر و نیز در ص ۸۷ جلد هفتم در باب قول النبی لا نورث ما ترکناه صدقه نقل نموده است که فهجرته فاطمة فلم تکلمه حتی ماتت.
[۲]: ۲) خدا و ملائکه را شاهد و گواه میگیرم که شما دو نفر (ابی بکر و عمر) مرا بسخط آوردید و رضایت مرا فراهم ننمودید اگر پیغمبر را ملاقات کنم شکایت شما را خواهم نمود.
[۳]: ۳) غضبناک شد فاطمه از ابی بکر و ترک نمود او را بهمین حال غضب تا زمان مرگ.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
@shervamusiqiirani-7 - باران.mp3
1.72M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
زندگی رسم خوشایندی است
زندگی بال و پری دارد با وسعت مرگ
پرشی دارد اندازه عشق
زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یادمن و تو برود
زندگی جذبه دستی است که می چیند
زندگی نوبر انجیر سیاه در دهان گس تابستان است
زندگی بعد درخت است به چشم حشره
زندگی تجربه شب پره در تاریکی است
زندگی حس غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد
زندگی سوت قطاری است که درخواب پلی می پیچد
زندگی دیدن یک باغچه از شیشه مسدود هواپیماست
خبر رفتن موشک به فضا
لمس تنهایی ماه
فکر بوییدن گل در کره ای دیگر
زندگی شستن یک بشقاب است
زندگی یافتن سکه دهشاهی در جوی خیابان است
زندگی مجذور اینه است
زندگی گل به توان ابدیت
زندگی ضرب زمین در ضربان دل ما
زندگی هندسه ساده و یکسان نفسهاست”
چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید
واژه ها را باید شست، واژه باید خود باد، واژه باید خود باران باشد
چتر ها را باید بست، زیر باران باید رفت
فکر را، خاطره را، زیر باران باید برد با همه مردم شهر زیر باران باید رفت
دوست را زیر باران باید دید، عشق را زیر باران باید جست
زیر باران باید بازی کرد، چیز نوشت، حرف زد، نیلوفر کاشت
زندگی تر شدن پی در پی، زندگی آب تنی در حوضچه ی اکنون است
#سهراب_سپهری
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 @zandahlm1357