eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.1هزار عکس
35هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
بخشی از وصیت سردار سلیمانی "همسرم من جای قبرم را در مزار شهدای کرمان مشخص کرده ام. محمود می‌داند. قبر من ساده باشد مثل دوستان شهیدم. بر آن کلمه سرباز قاسم سلیمانی بنویسید نه عبارت‌های عنوان دار" تأکید سردار سلیمانی بر داشتن سنگ مزارساده https://eitaa.com/zandahlm1357
تکلم امیرالمؤمنین (علیه السلام) با اصحاب کهف یکی از معجزات امیرالمؤمنین (علیه السلام) تکلم اصحاب کهف با حضرت است؛ بدین صورت که به دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برخی اصحاب بر روی فرشی مخصوص قرار گرفتند، سپس باد به تسخیر و فرمان امیرالمؤمنین (علیه السلام) آنان را در هوا سیر داد، آنگاه به مکانی که اصحاب کهف بودند فرود آورد. همانگونه که برای حضرت سلیمان نیز باد از جانب خدا تحت تسخیر بود و به فرمان او دیگران را در هوا سیر می‌داد، که در آیات گوناگونی ماجرای آن ذکر گردیده است. [۱] تکلم اصحاب کهف با امیرالمؤمنین (علیه السلام) در احادیث متعددی منعکس گردیده، که به عنوان نمونه به یک مورد اشاره می‌شود: ابن ابی جَعده می‌گوید: در مجلس انس بن مالک در بصره حاضر شدم و او حدیث می‌گفت، مردی از قوم برخاست و گفت: ای صحابۀ رسول الله این لکه خال مانند که در تو می‌بینیم چیست؟ پدرم از رسول الله (صلی الله علیه و آله) برای من نقل کرد که فرمود: خدا مؤمنی را به پیسی و جذام مبتلا نمی کند. گفت: در این هنگام انس بن مالک سرش را پایین انداخت و چشمانش پر اشک شد سپس سرش را بالا گرفت و گفت: نفرین بنده صالح، علی بن ابی طالب (علیه السلام) در من اثر کرد. در این هنگام مردم از اطرافش برخاستند و قصد او کردند و گفتند: ای انس به ما بگو علت چه بود؟ به آن‌ها گفت: دست بردارید. گفتند: باید ما را از آن آگاه کنی. گفت: در جاهای تان بنشینید و حدیثی از من بشنوید که آن علت نفرین علی (علیه السلام) بود بدین شرح: فرشی از مو از روستایی از روستاهای مشرق که به آن «عندف» گفته می‌شد به پیامبر (صلی الله علیه و آله) هدیه داده شد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مرا در پی ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه، زبیر، سعد، سعید و عبدالرحمن بن عوف زُهری فرستاد. آن‌ها را نزد او آوردم، و پسر عمویش علی بن ابی طالب (علیه السلام) نزد او بود، به من فرمود: فرش را پهن کن و آن‌ها را بر روی آن بنشان، سپس فرمود: ای انس، بنشین تا به آنچه در مورد آن هاست خبر دهد. سپس فرمود: یا علی، بگو: ای باد ما را حمل کن. ناگهان ما به هوا رفتیم. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: به برکت خدا حرکت کنید. هرجا که خدا خواست حرکت کردیم، سپس فرمود: ای باد ما را پایین بگذار، ما را پایین گذاشت. فرمود: آیا می‌دانید کجا هستید؟ گفتیم: خدا، رسولش و علی (علیهما السلام) داناترند. فرمود: اینان اصحاب کهف و رقیم از آیات شگفت آور خدا هستند، بر خیزید ای اصحاب رسول خدا و سلام کنید بر آن ها، در این هنگام، ابوبکر و عمر برخاستند، و گفتند: سلام بر شما ای اصحاب کهف و رقیم. کسی به آن دو پاسخ نداد. من و عبدالرحمن بن عوف برخاستیم و گفتیم: سلام بر شما ای اصحاب کهف و رقیم، من خادم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هستم، کسی به ما پاسخ نداد. در این هنگام امام امیرالمؤمنین (علیه السلام) برخاست و فرمود: سلام بر شما ای اصحاب کهف و رقیم که از آیات شگفت آور خدا هستید. آن‌ها پاسخ دادند: سلام و رحمت و برکت خدا بر تو ای وصی رسول الله (صلی الله علیه و آله). ---------- [۱]: . به عنوان نمونه: ۱- (وَ لِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ عَاصِفَةً تَجْرِی بِأَمْرِهِ إِلَی الْأَرْضِ الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا وَ کُنَّا بِکُلِّ شَیْ ءٍ عَالِمِینَ) «و برای سلیمان تندباد را مسخر کردیم که به فرمانش به سوی آن سرزمینی که در آن برکت نهادیم حرکت می‌کرد و ما همواره به همه چیز داناییم» سورة الانبیاء ۸۱. ۲- (وَ لِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَ رَوَاحُهَا شَهْرٌ) «و باد را برای سلیمان [مسخر کردیم] که رفتن صبح گاهش [به اندازه] مسیر یک ماه و رفتن شام گاهش مسیر یک ماه بود. » سورة سبأ ۱۲. ۳- (فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَیْثُ أَصَابَ) «با اجابت دعای او باد را برای او مسخر کردم که به فرمانش هر جا که می‌خواست آرام روان می‌شد. » سورة ص ۳۶. فرمود: ای اصحاب کهف، چرا به اصحاب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پاسخ ندادید؟ گفتند: ای جانشین رسول الله! ما جوانانی هستیم که به پروردگار خود ایمان آورده و خدا بر هدایت آن‌ها افزود، و ما اجازه پاسخ دادن به سلام نداریم مگر به پیامبری یا وصی پیامبری و تو وصی خاتم پیامبران و مرسلین هستی. حضرت خطاب به ما فرمود: ای اصحاب رسول الله، آیا شنیدید؟ گفتند: بله یا امیرالمؤمنین. فرمود: در جای خود بنشینید. در جای خود نشستیم سپس به باد خطاب نمود و فرمود: ای باد ما را حمل کن. تا جایی که خدا خواست حرکت کردیم تا اینکه خورشید غروب کرد، سپس فرمود: ای باد ما را پایین بگذار.
ناگهان بر روی زمین قرار گرفتیم، گویی که زعفران بود بدون صدا و همدم، گیاهش خاراگوش [گیاهی که کرم ابریشم می‌خورد و خوشبو است] بود و در آن آبی نبود، گفتیم: یا امیرالمؤمنین نماز نزدیک شده و همراه ما آبی نیست که با آن وضو بگیریم. حضرت برخاست و به مکانی از این زمین آمد و با پا به آن ضربه زد و چشمه آبی بیرون آمد، فرمود: هرچه می‌خواهید برگیرید، و اگر طلب نمی کردید جبرئیل آبی از بهشت برای ما می‌آورد. وضو گرفتیم و نماز خواندیم تا اینکه شب به نیمه رسید، سپس حضرت فرمود: در جای خود قرار گیرید به نماز با رسول الله (صلی الله علیه و آله) یا قسمتی از آن خواهید رسید. آنگاه فرمود: ای باد ما را حمل کن. ناگهان کنار رسول خدا (صلی الله علیه و آله) قرار گرفتیم، در حالی که یک رکعت از نماز صبح را خوانده بود. سپس حضرت رو به ما کرد و فرمود: ای انس، تو سخن می‌گویی یا من سخن بگویم؟ گفتم: البته از دهان شما شیرین تر است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شروع به سخن گفتن نمود از ابتدا تا انتهایش گویی که با ما بوده است، سپس فرمود: ای انس، اگر پسر عمویم از تو برای آن شهادت خواهد شهادت می‌دهی؟ گفتم: بله یا رسول الله. وقتی ابوبکر خلافت را در دست گرفت، علی (علیه السلام) آمد و من نزد ابوبکر بودم و مردم گرد او جمع شده بودند، به من فرمود: ای انس! آیا تو فضیلت مرا در فرش و روز چشمه آب و روز چاه ندیدی؟ به او گفتم: یا علی! به خاطر پیری فراموش کردم، آنجا به من فرمود: ای انس! اگر بعد از وصیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به خاطر چاپلوسی آن را کتمان کردی، خدا تو را دچار سفیدی در صورتت و سوزی در شکمت و کوری چشمانت کند، از جای خود بر نخاستم مگر اینکه پیسی گرفتم و کور شدم، و اکنون نمی توانم در ماه رمضان و دیگر روزها روزه بگیرم چرا که خنکی در شکمم باقی نمی ماند. ابن ابی جعده در پایان می‌گوید: انس پیوسته در این حال بود تا اینکه در بصره مُرد. [۱] ---------- [۱]: . الروضه ۲۰۴؛ الفضائل ۱۶۴؛ بحار الانوار ۴۱/۲۱۷؛ مدینة المعاجز ۱/۱۸۵؛ البرهان ۳/۶۱۶؛ غایة المرام ۶/۲۲۶؛ شرح احقاق الحق ۴/۱۲۴. https://eitaa.com/zandahlm1357
یاد خدا شخصی صالح گوید: وقتی که در کوههای بیت المقدس گشت و گذار داشتم، وارد دره ای بزرگ شدم و فریاد بلندی شنیدم که در کوههای اطراف طنین انداخته بود. در پی صدا شدم به جنگلی پر از درختان متراکم رسیدم و مردی در آنجا دیدم که پی درپی این آیه را می‌خواند: یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مٰا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ مٰا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهٰا وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً وَ یُحَذِّرُکُمُ اللّٰهُ نَفْسَهُ... [۱] من پشت سر او ایستادم و او همواره این آیه را می‌خواند، سپس صیحه ای زد و بیهوش شد. پس از لحظه ای به هوش آمد و می‌گفت: خدایا پناه می‌برم به تو از کار باطلان، پناه می‌برم به تو از روی گردانی غافلان، قلبهای خائفان برای تو خشوع یافته و آرزوی مقصران به تو متوجه است و دلهای عارفان، بیچاره ی درگاه توست. سپس دست به دست کوفت و گفت: مرا با دنیا چکار و دنیا را با من چکار! کجا هستند قرنهای گذشته و اهل آنها؟ آنان که در خاک پوسیده شده و از خاطره‌ها رفته اند. به او گفتم: از اول صبح پشت سر تو بودم و آرزوی آرامش تو می‌کردم. در پاسخ من گفت: چگونه آسوده باشد کسی که وقت را دنبال می‌کند و وقت در پی اوست. چگونه آسوده باشد کسی که روزگارش گذشته و گناهانش مانده است. سپس گفت: تو برای آن دنیا هستی و هر لختی را امید داری که برگردد. سپس روی از من برگرداند و این آیه را تلاوت کرد. وَ بَدٰا لَهُمْ مِنَ اللّٰهِ مٰا لَمْ یَکُونُوا یَحْتَسِبُونَ. [۲] سپس فریادی بلندتر از فریاد قبل کشید و بر زمین افتاد. خیال کردم مرده است؛ نزدیک شدم، دیدم مضطرب است. وقتی بهبودی یافت، می‌گفت: من چه کسی هستم و چه موقعیتی دارم، به فضل خود از لغزشهایم بگذر، به ستر خودت، مرا عزیز دار و به کرم خودت مرا که اینک در برابر توأم ببخش. به او گفتم: ای آقای من! تو را به خدایی که به او امیدواری با من حرف بزن. گفت: با کسی حرف بزن که گفتار او به حال تو نافع باشد و از گفتگو با کسی که از گناهانش بیمناک است بگذر، من چنین هستم، من همواره با شیطان درجنگم، تاکنون نتوانسته مرا از حال خودم غافل کند، جز تو که زبان مرا از یاد خدا باز داشتی، و اندکی توجه قلب مرا جلب کردی، من از شر تو به خدا پناه می‌برم که مرا از تو نجات دهد. با خود گفتم، مردی از اولیاء خداست، می‌ترسم سخن گفتن با او، وی را از یاد خدا باز دارد، او را به حال خود گذاشتم و بازگشتم. ---------- [۱]: ۱) - روزی را می‌یابی که هرکس هر عمل نیک و بد مرتکب شده ی خود را حاضر می‌بیند و دوست دارد که فاصله ی زیاد با آنها داشته باشد، خداوند همواره مردم را از عذاب بیم می‌دهد. آل عمران، ۳۰. [۲]: ۲) - آشکار شد برای آنها از سوی خدا آنچه را تصور نمی کردند. زمر، ۴۷. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
یک آیه یک قصه (7).mp3
2.76M
قسمت 7️⃣ 📜سوره مبارکه مزمل آیهِ ۲۰ 🔹...فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...🔹
۱۹۳- محتواي سوره انفطار چيست؟ ياد قيامت و سرانجام نيكان و بدان در بهشت و دوزخ، شكافته شدن آسمان، ثبت و ضبط اعمال دقيق انسان از مواردي است كه درسوره انفطار به آن اشاره شده است. ۱۹۴- چرا سوره مطففين را مطففين گويند؟ مطففين به معناي كم فروشان است كه در آيه اول اين سورهبه آن اشاره شده و لذا اين سوره را مطففين گويند. ۱۹۵- محتواي سوره مطففين چيست؟ نكوهش كم فروشان، بيان عقوبت‌هاي سخت اخروي براي آنان و براي تكذيب كنندگان و فاجران از موضوعاتي است كه در سوره مطففين به آن اشاره شده است. ۱۹۶- چرا سوره انشقاق را انشقاق گويند؟ انشقاق يه معناي دو شقه شده و شكاف برداشتن كه در اوايلاين سوره به آن اشاره شده و لذا اين سوره را انشقاق گويند. ۱۹۷- محتواي سوره انشقاق چيست؟ يادي از علائم ظهور قيامت و درهم ريختن نظام جهان، تكيه برمبداء و معاد، سير انسان به سوي خدا و حساب و كتاب از موضوعاتياست كه در سوره انشقاق به آن اشاره شده است. ۱۹۸- نام ديگر سوره مطففين چيست؟ سوره مطففين به سوره تطفيف هم ياد شده است ۱۹۹- چرا سوره بروج را بروج گويند؟ بروج به معناي برج هاست كه در اولين آيه اين سوره به آن اشاره شده و لذا اين سوره را بروج گويند. https://eitaa.com/zandahlm1357
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه ی👈 مؤنث اَخ مى باشد 👇مانند آیه شریفه ☘«يَاأُخْتَ هَارُونَ» (مریم/٢٨) 🔻 یعنی خواهر او در صلاح و رستگاری نه اینکه خواهر نسبی مقصود بوده باشد۰ 👇و در قرآن آمده است که : ☘«أَخَا عَادٍ» (احقاف /٢١) خداوند پیامبر رابرادر آنها نامیده است به خاطر اینکه نسبت به آنان شفقت و مهربانی داشت آنگونه که یک برادر نسبت به برادر خود مهربان است. 👇و به همین معناست آیه شریفه ☘ «وَ إِلَى عادٍ أَخَاهُم» (اعراف/65) 👇و آیه شریفه ☘ «وَ إلى مَدْيَنَ أَخاهُم» (اعراف/85) َ 👇و آیه ی شریفه ☘«وَ مَا نُرِيَهُم مِن آيَةٍ إلَّا هِيَ أَكْبَرُ مِن أُخْتِهَا» (اعراف/ 48) 🔻یعنی این آیه از آیه ای که قبل از آن آمده است از است و آیه نسبت به آیه دیگر نامیده شده ❌چون در صحت و روشنی و صدق با یکدیگر مشترک می باشند 👇 و آیه شریفه ☘كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُختَهَا (اعراف /٣٨) 🔻اشاره به پیشوایان اهل جهنم در دنیا دارد که باعث گمراهی آنان شدند۰ همانگونه که در آیه‌ی «أَوْلِياؤُهُم الطَّاغُوتُ» (بقره/٢٥٧) به این پیشوایان طاغوتی اشاره دارد. ✍و از معنای اُخُوَّت ملازمت نیز استفاده شده است ۰ 📚مفردات راغب اصفهانی ص۲۷ 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
مذمت پيروان مانى بعينه همين است حال اين گروه كه منكرند از حسن تقدير معبود و كمال تدبير عالم وجود زيرا كه چون اذهان ايشان در نيافته است اسباب و علل فوايد اشياء را مى گردند در اين عالم امكان، نادان و حيران نمى فهمند، آنچه در اين سرا به كار رفته از اتقان خلقت و حسن صنعت و درستى نظام و چون يكى از ايشان مطلع گردد بر چيزى كه سبب آن را نداند و عقلش به حكمت آن نرسد مبادرت مى نمايد به مذمت آن و وصف مى كند آن را به خطا و قلت تدبير چنانچه اصحاب ((مانى)) نقاش و ملاحده فسقه كه از دين به در رفته اند و اشباه ايشان از اهل ضلال كه به خيال محال ترك بندگى خداوند ذى الجلال كرده اند. پس لازم است بر كسى كه خداوند بر او انعام كرده باشد به معرفت خود و هدايت كرده باشد به سوى دين خود و توفيق داده باشد او را كه تاءمل كند در تدبيرى كه در خلايق به كار رفته و دريابد كه براى چه آفريده شد و تعبير و تقرير نمايد به براهينى كه دلالت مى كند بر صانع ايشان آن كه بسيار حمد كند خدا را و مولاى خود را بر اين نعمت عظمى و تضرع كند به درگاه خدا كه او را ثابت بدارد بر اين موهبت كبرى و زياده گرداند هدايت او را زيرا كه حق تعالى مى فرمايد: لئن شكرتم لاءزيدنكم و لئن كفرتم ان عذابى لشديد. يعنى: اگر شكر كنيد البته زياده مى كنم نعمت شما را و اگر كفران نعمت ما كنيد به درستى كه عذاب من سخت است. بيوگرافى مانى مترجم گويد كه: ((مانى ملعون در زمان شاپور بن اردشير به هم رسيد و دينى احداث كرد ميان مذاهب گبران و ترسايان كه نه اين بود و نه آن و به پيغمبرى حضرت مسيح (عليه السلام) قائل نبود و به نبوت حضرت موسى (عليه السلام) قائل نبود و مى گفت: عالم مركب است از دو اصل قديم يكى نور و ديگرى ظلمت و هر خير و خوبى كه در عالم هست از نور مى دانست و هر شر و بدى را به ظلمت نسبت مى داد و مى گفت درندگان و موذيات و عقارب و حيات را ظلمت آفريده، به سبب آنكه حكمت خلق را نمى دانست و گمان مى كرد كه خلق اينها عبث است و در اينها منفعتى نيست و حكيم نمى بايد اينها را خلق كند و در كلام معجز نظام امام (عليه السلام) بطلان اين قول ظاهر خواهد شد.)) https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐳با دیدن این نهنگ عظیم الجثه، اینکه حضرت یونس (ع) در شکم نهنگ زنده مانده و به مناجات پرداخته را بهتر درک می کنیم. ‼️اشارۀ دقیق و زیرکانۀ خداوند به کلمۀ "بلعیده شدنِ" حضرت یونس ! « فَالْتَقَمَه الْحُوتُ وَهُوَ مُلِيمٌ » (صافات-142) « پس ( او را به دريا افكندند و ) نهنگی او را بلعيد .» قرآن در این آیه به بلعیده شدن حضرت یونس توسط نهنگ اشاره فرموده و به کلمۀ « جویده شدن» اشاره ای نفرموده! علم‌ امروز: بسیاری از نهنگ‌ها دندان ندارند و غذایشان را می‌بلعند. اکثر نهنگ ها دندان ندارند و بجای آن «والانه» دارند که به جای جویدن، غذا را می بلعند. @zandahlm1357
سه حدیث از امام صادق علیه السلام صراط در دنیا ١ صراط در دنیا، همان امامی است که اطاعتش واجب است. هر که امامش را شناخت وبه او اقتدا کرد، از صراط که پلی است بر روی جهنم، عبور می‌کند. وکسیکه امامش را نشناخت، در هنگام عبور ازصراط آخرت، پایش بلغزد ودر جهنم افتد. از موباریکتر ٢ مردم در هنگام عبور از صراط، چند دسته هستندوصراط از موباریکتر واز شمشیر، تیز تر است. بعضی‌ها مثل برق عبور می‌کنند! دسته ای مثل اسب تیزپا عبور می‌نمایند! بعضی‌ها سینه خیز می‌روند! عده ای پیاده وآهسته می‌روند! وبعضی‌ها بصورت معلق که گاهی از آتش جهنم به آنها می‌رسد ومقداری می‌سوزند وگاهی سرپامی ایستند وازجهنم، چیزی به آنها نمی رسد، می‌روند! مرصاد! ٣ مرصادکه در آیه ١٤ فجر که می‌فرماید (: اِن َّ رَبَّک َ لَبِالْمِرْصاد) پلی بر صراط است که هر که بر او مظلمه باشد، نمی تواند از او عبورکند. وقتیکه جهنم ّ را می‌آورند! امام پنجم علیه السلام فرمود: وقتیکه آیه: (وَجی ءَ یَوْمَئِذٍبِجَهَنّم َ. ) یعنی: امروزجهنم آورده می‌شود! نازل شد، تفسیر آنرا از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم سؤال کردند. حضرت فرمود: جبرئیل بمن خبر داد وقتیکه خدائیکه جز اوخدائی نیست، خلایق را از اول تا آخر، در قیامت جمع کند، جهنم را با هزار دهنه می‌آورند وهر دهنه ای را هزار فرشته از نگهبانان قوی وخشمگین، گرفته اند. آتش از جهنم زبانه می‌کشد ومی خواهد دیگران را ببلعد! واگر خداوند جهنم رابرای حساب وکتاب خلایق، نگه ندارد، می‌خواهد همه را هلاک کند! در این موقع، از جهنم گردنی بیرون می‌آیدکه بر همه، چه خوبان وچه بَدان، احاطه ومسلط می‌شود! صدای همه حتی ّ ملائکه وپیامبران بلند می‌شود که: خدایا! بر من رحم کن! غیر از تو ای محمد! که می‌گویی: خدایا! بر امّتم رحم کن! سپس بر جهنم، صراط راکه از شمشیر روانتر وشامل سه پل است، می‌گذارند. به همه دستور داده می‌شوداز پل عبور کنند! در هنگام عبور ازصراط به پل اّول، که ایستگاه رحَم ْ وامانت است، می‌رسند ودر آنجا توقیف می‌گردند. اگر از آن نجات یافتند، به پل دوم که نماز است می‌رسند! اگر از آنجا هم نجات یافتند، به پل سوم که حق اللّه است می‌رسند! صفحه -برزخ...... @zandahlm1357