🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_275
و قال عليهالسلام
إِنَّ الطَّمَعَ مُورِدٌ غَيْرُ مُصْدِرٍ، وَ ضَامِنٌ غَيْرُ وَفِيٍّ، وَ رُبَّمَا شَرِقَ شَارِبُ الْمَاءِ قَبْلَ رِيِّهِ؛ وَ كُلَّمَا عَظُمَ قَدْرُ الشَّيْءِ الْمُتَنَافَسِ فِيهِ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ لِفَقْدِهِ وَ الْأَمَانِيُّ تُعْمِي أَعْيُنَ الْبَصَائِرِ، وَ الْحَظُّ يَأْتِي مَنْ لَا يَأْتِيهِ.
امام عليه السلام فرمود:
طمع،(انسان را) به سرچشمۀ آب وارد مىكند و او را تشنه بازمىگرداند و ضامنى است كه هرگز وفا نمىكند و بسيار مىشود كه نوشندۀ آب پيش از آنكه سيراب شود گلوگيرش شده (و هلاك مىگردد) و هر اندازه ارزش چيزى بيشتر باشد كه مورد رغبتِ اين و آن گردد، به همان اندازه مصيبت از دست رفتنش بيشتر است.
آرزوها (ى دور و دراز) چشم بصيرت را كور مىكند و (چه بسا) سود به سراغ كسى مىرود كه او به دنبالش نيست!
من نهج البلاغه میخوانم:
شرح و تفسير
شش نكتۀ آموزنده
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانهاش به شش نكته اشاره مىكند كه هركدام اندرز گرانبهايى است و در ابتدا چنين به نظر مىرسد كه اين نكات، مستقل از يكديگرند؛ ولى با دقت مىتوان رابطهاى در ميان آنها يافت. نخست مىفرمايد:
«طمع (انسان را) به سرچشمۀ آب وارد مىكند و او را تشنه بازمىگرداند»؛ (و قال عليه السلام: إِنَّ الطَّمَعَ مُورِدٌ غَيْرُ مُصْدِرٍ) .
زيرا شخص طمعكار غالباً دنبال چيزى مىرود كه در دسترس او قرار نخواهد گرفت؛ ولى طمع، او را به هوس مىاندازد كه به آن برسد و به اشتباه، آن را دستيافتنى مىپندارد؛ اما همچون كسى كه به سراغ آب مىرود ولى با سراب روبرو مىشود، ناكام بازمىگردد.
در دومين نكته مىفرمايد:«طمع، ضامنى است كه وفا نمىكند»؛ (وَ ضَامِنٌ غَيْرُ وَفِيٍّ) .
زيرا طمع، شخص طمعكار را به دنبال خواستههايش مىفرستد، همان خواستههايى كه دستنيافتنى است و آن را براى طمعكار تضمين مىكند؛ ولى همانند ضامنى كه به قول خود وفا نمىكند، طمعكار را محروم و ناكام رها مىسازد.
در سومين نكته مىفرمايد:«بسيار شده است كه نوشندۀ آب پيش از آنكه سيراب شود گلوگيرش شده (و به هلاكت مىرسد)»؛ (وَ رُبَّمَا شَرِقَ شَارِبُ الْمَاءِ قَبْلَ رِيِّهِ) .
اين است سرنوشت طمعكارى كه با حرص و ولع به دنبال چيزى مىرود و خود را به آب و آتش مىزند و پيش از آنكه به آن برسد هلاك مىگردد؛ مانند كسى كه عطش شديدى به او روى آورده، هنگامى كه به آب مىرسد با حرص و ولع چنان مىنوشد كه گلوگيرش مىشود و سيراب نشده جان مىدهد.
آنگاه در چهارمين نكته به حريصان و طماعان اشاره كرده، مىفرمايد:
«هر قدر ارزش چيزى بيشتر باشد بهگونهاى كه افراد براى به دست آوردن آن، با يكديگر به رقابت برخيزند، همانقدر، مصيبت از دست دادنش زيادتر خواهد بود»؛ (وَ كُلَّمَا عَظُمَ قَدْرُ الشَّيْءِ الْمُتَنَافَسِ فِيهِ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ لِفَقْدِهِ) .
بنابراين شخص طمعكار كه با شتاب براى به دست آوردن اشياى مهم مورد نظرش با ديگران به رقابت برمىخيزد، هنگامى كه به آن نرسد يا برسد و آن را از دست بدهد گرفتار مصيبت عظيمى خواهد شد و اين، يكى ديگر از مصائب بزرگ طمعكاران دنياپرست است.
در پنجمين نكته امام عليه السلام به آرزوهاى دور و زياد اشاره كرده است كه چشم انسان را كور و گوشش را كر مىكند، مىفرمايد:«آرزوها چشم بصيرت را نابينا مىسازد»؛ (وَ الْأَمَانِيُّ تُعْمِي أَعْيُنَ الْبَصَائِرِ) .
دليل آن هم روشن است؛ عشق و علاقۀ شديد به چيزى كه از دسترس بيرون است به انسان اجازه نمىدهد موانعى را كه بر سر راه است ببيند و يا آثار زيانبار آن چيز را مشاهده كند، همچنان در بيابان آرزوها براى يافتن آب به دنبال سراب مىدود و اى بسا گرفتار حيوانات درنده و گرگان خونخوار مىشود و يا در پرتگاهها سقوط مىكند.
در ششمين و آخرين نكته به اين حقيقت اشاره مىكند كه هميشه با تلاش و كوشش و دست و پا زدن، انسان به خواستههايش نمىرسد، مىفرمايد:«(گاه سود و بهره به سراغ كسى مىآيد كه دنبالش نمىرود»؛ (وَ الْحَظُّ يَأْتِي مَنْ لَا يَأْتِيهِ) .
هم در زندگى خود ديدهايم و هم در تاريخ خواندهايم كه افراد زيادى بودند بىآنكه بسيار دست و پا بزنند به مقصود رسيدند و به عكس افرادى هم بودند كه با تلاش و كوشش فراوان به جايى نرسيدند.
اشتباه نشود، هرگز امام عليه السلام در اين گفتار نورانى خود نمىخواهد نقش تلاش و كوشش و سعى را در رسيدن به اهداف بزرگ ناديده بگيرد، زيرا آن، يك اصل اساسى از نظر قرآن و روايات بوده و عقل نيز حاكم به آن است. مقصود امام عليه السلام اين است كه از طمعِ طمعورزان بكاهد و آنها را از آلوده شدن به انواع گناهان براى رسيدن به مقاصدشان بازدارد.
از آنچه گفته شد به خوبى روشن مىشود كه شش نكتهاى كه در اين گفتار حكيمانه آمده گرچه به ظاهر مستقل و جدا از هم به نظر مىرسند؛ ولى با دقت ثابت مىشود كه با هم ارتباط نزديكى دارند.
اين سخن را با داستان افسانهاى پر معنايى دربارۀ سرنوشت طمعكاران كه ابن ابىالحديد در شرح نهج البلاغۀ خود آورده پايان مىدهيم. وى مىگويد: مردى، قُبَّرَه (چكاوكى را) زنده صيد كرد. چكاوك به سخن آمد گفت: با من چه مىخواهى بكنى؟ صياد گفت: سرت را مىبرم و گوشتت را مىخورم. چكاوك گفت: گوشت من به اندازهاى ناچيز است كه هيچكس را سير نمىكند؛ ولى من حاضرم سه چيز را به تو بياموزم كه از خوردن من براى تو بسيار بهتر است: يكى از آن سه را هنگامى به تو مىآموزم كه در دست توام، دومى را هنگامى كه من را رها كردى و بر درخت نشستم، سومى را هنگامى كه از درخت پرواز كردم و روى كوه قرار گرفتم. مرد صياد (خوشحال شد و) گفت: اولى را بگو. چكاوك گفت: هرگز براى چيزى كه از دست رفته غصه مخور (با غصه و اندوه بازنمىگردد).
مرد صياد او را رها كرد. هنگامى كه روى
درخت نشست گفت:
دومى را بگو. چكاوك گفت: اگر كسى چيزى را كه امكان وجود ندارد ممكن دانست، هرگز سخنش را مپذير. سپس چكاوك پرواز كرد و روى كوه نشست و به صياد گفت: اى بدبخت اگر مرا ذبح كرده بودى از درون چينهدان من دو گوهر گرانبها استخراج مىكردى كه وزن هركدام از آنها سى مثقال است. صياد به شدت متأسف شد و دست خود را به دندان گزيد و گفت: پس سومين نصيحت چه شد؟
چكاوك گفت: تو آن دو تا را فراموش كردى سومى را مىخواهى؟ مگر در نصيحت اول به تو نگفتم بر چيزى كه از دستت رفت تأسف نخور؛ ولى تو تأسف خوردى و مگر در نصيحت دوم نگفتم اگر تو را به چيزى خبر دهند كه غير ممكن است نپذير؟ من تمام گوشت و خون و پرم بيست مثقال نيست، چگونه پذيرفتى كه در چينهدان من دو گوهر گرانبهاست كه هركدام سى مثقال است؟ چكاوك اين را گفت و پرواز كرد و رفت. ١
اين داستان در واقع تصديق كلام امام عليه السلام در جملۀ چهارم و پنجم است.
31.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کارتون قضاوت های امام علی علیه السلام
📼 این قسمت : تقسیم عادلانه
@zandahlm1357
تکثیر گیاه تصویری
✅✅✅
تکثیر گندمی با عکس
تکثیر کراسولا خرفه ای
تکثیر اریکا یا شامادورا
تکثیر برگ عبایی
#تکثیر
@zandahlm1357
⁉️چه گلهایی مقاوم به سرما و زمستون هستند🤔
1⃣ سیکلامن
2⃣ سینره
3⃣ گل کلمی
4⃣ مینا چمنی یا مروارید
5⃣ پامچال
6⃣ بنفشه
7⃣ نرگس
#گلهای_سرما_دوست
@zandahlm1357
پژمردگی گل
👆💀اینم نتیجه درهای بسته و محیط بدون تهویه و تشنگی و گرما برروی گیاهان
⬅️دوستانیکه درهاو پنجره ها رو میبندن و از خونه برای روزها و ساعت ها بیرون میرن حواسشون در این روز ها به گلهاشون باشه
🌿#پژمردگی_گل
@zandahlm1357
تکثیر گیاه تصویری
تکثیر خانواده ی فیلودندرون ها
پتوس ها..برگ انجیری ها و ....
تکثیر فیکوس ها
🌿#تکثیر
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بخش اول: باورها خداباوری باور به وجود خدا یا أَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باور به علم آگاهی خدا بر اعمال
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ. إِذْ یَتَلَقَّی الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ الْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِیدٌ. ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ (ق، ۱۶ _ ۱۸)
و همانا ما انسان را آفریده ایم و هرچه را که نفسش او را وسوسه میکند میدانیم و ما از شریان و رگ گردن به او نزدیک تریم (و بر او مسلّطیم). (یاد کن) آنگاه که دو فرشته (ملازم انسان) از راست و چپ، (به مراقبت) نشسته (اعمال آدمی را) دریافت میکنند. (انسان) هیچ سخنی به زبان نمی آورد، مگر آنکه در کنارش (فرشته ای) نگهبان حاضر و آماده (ثبت) است.
نکته ها:
«وسوسه» در لغت به معنای صدای آهسته و در اصطلاح، کنایه از افکار ناپسندی است که بر فکر و دل انسان میگذرد.
«ورید» از ریشه «ورود» به معنای رفتن به سراغ آب است. به شاهرگ که شاهراه گردش خون میان قلب و اعضای بدن است، «ورید» گفته اند.
تعبیر «قَعِیدٌ» کنایه از آن است که دو فرشته همواره با انسانند و در کمین او نشسته اند، نه آنکه دو فرشته در سمت راست و چپ انسان نشسته باشند.
«رَقِیبٌ» به معنای مراقب و ناظر، «عَتِیدٌ» یعنی آماده به خدمت، «سَکْرَةُ» حالتی که هوش و عقل از انسان زایل شود و «تَحِیدُ» عدول و فرار کردن است.
وحشت و اضطراب انسان در هنگام مرگ به قدری است که قرآن از آن به «سکرة الموت» تعبیر نموده است، چنانکه در قیامت نیز، هول دادگاه الهی، انسان را دچار چنان حالتی میسازد که به تعبیر قرآن: «تَرَی النَّاسَ سُکاری» مردم را همچون افراد مست، عقل پریده و بی اراده میبینی.
در میان اعضای بدن، زیر نظر بودن زبان بیان شد، شاید چون عمل زبان، از همه ی اعضا بیشتر، آسان تر، عمومی تر، عمیق تر، دائمی تر و پر حادثه تر است.
برای ارشاد منحرفان، این آیات، وجدان و عقل مردم را مخاطب قرار داده که مگر ما در آفرینش اول عاجز شدیم تا از آفرینش دوم بازمانیم.
مشابه جمله ی «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ»، این آیه است: «أَنَّ اللهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ» خداوند میان انسان و قلب او حایل میشود.
سرچشمه ی وسوسه، سه چیز است:
الف) نفس و خواهشهای نفسانی. «تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ»
ب) شیطان. «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطانُ»
ج) بعضی انسانها و جنّیان. «الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ»
علم خداوند به امور ما به دو علت است:
الف) آفریدگار ماست و خالق، مخلوق خود را میشناسد: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ»
ب) بر ما احاطه دارد. «نَعْلَمُ... وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ»
لذا علم خدا دقیق، گسترده و بی واسطه است.
ریشه ی شک در معاد دو چیز است:
الف) خدا از کجا میداند هر کس چه کرده و ذرّات او در کجاست؟
ب) از کجا میتواند دوباره بیافریند؟
این آیه به هر دو جواب میدهد:
او میتواند، چون قبلًا انسان را آفریده است. «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ»
او میداند، چون وسوسههای نادیدنی را هم میداند. «نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ»
توجّه به زیر نظر بودن انسان و ثبت کلیه اعمال او و توجّه به لحظه مرگ و حضور در قیامت، هشداری بزرگ و زمینه ساز تقوای الهی است.
توجّه به تعدّد ناظران و شاهدان، در نحوه ی عملکرد انسان مؤثّر است و هر چه شاهد و ناظر بیشتر باشد، انگیزه برای کار نیک و دوری از گناه بیشتر میشود. «عَنِ الْیَمِینِ... عَنِ الشِّمالِ... رَقِیبٌ عَتِیدٌ»
پیام ها:
۱- اگر میخواهید عقیده ای سالم داشته باشید باید وسوسهها را ازخود دور کرده و نفس خود را اصلاح کنید. (انکار قیامت (در آیه قبل) به خاطر آن است که خود را از وسوسهها پاک نکرده اید. ) «وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ»
۲- علم و احاطه ی خداوند به بشر، در طول حیات اوست. «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ»
۳- با این که خداوند متعال، خود شاهد بر اعمال و افکار انسان است، امّا تشکیلات الهی حساب و کتاب دارد و فرشتگانی دائماً مشغول ثبت اعمال هستند. «إِذْ یَتَلَقَّی الْمُتَلَقِّیانِ»
۴- میان فرشتگان، تقسیم کار وجود دارد. (بر اساس روایات، فرشته یمین کارهای خیر را مینویسد و فرشته شمال، کارهای بد و شرّ را. [۱] ) «الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ الْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِیدٌ»
----------
[۱]: تفسیر نور الثقلین.
۵- انسان، نه فقط در برابر کردار، بلکه در برابر گفتار خود مسئول است و مورد محاسبه قرار میگیرد. «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ»
۶- نظارتی دارای اعتبار و ارزش است که همه چیز را به طور کامل زیر نظر داشته باشد. «عَنِ الْیَمِینِ... عَنِ الشِّمالِ... رَقِیبٌ عَتِید»
#سبک_زندگی_سوره_نور
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 پاسخ استاد بــه سـوالـی بـــا مـحـوریــت "کنترل نوجوان علاقهمـنـد به #موسیـقی" 🔸پاسخ به سوالات م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان تربیتی۴ دفتر مقام معظم رهبری در قم-۴ آذر ۱۴۰۲ AETrim1701885650591.mp3
861.2K
🔊 پاسخ استاد
بــه سـوالـی بـــا مـحـوریــت
"#بیصبری و #لجبازی فرزند "
🔸پاسخ به سوالات مخاطبین
🔹#پرسمـان_تربیتی
🔸قـسـمــت: بــیــســت و نــهــم
#فرزندان
#والدین_فعال
#مدیریت_تربیتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
▪️چشماتو ببند
↩️ روایت یک داســــــتان زیبا و
یک نکته ی مهم!
با ارســـــال این پسـت برای عــزیزانتون
یک هدیـ🎁ـه معنوی زیبا تقدیمشون
کــنــــید🌹
┈┈••••✾•🍃💎🍃•✾•••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تفاوتهای قابل توجه عشق و هوس و وابستگی
❤️ در عشق شرط وجود ندارد...😉
🎙دکتر سعید عزیزی
#همسرداری
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎙صوت:#خانواده_قرآنی4_جلسه6 ️🌸🌿موضوع: خشم در روابط زوجین 👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد 🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج7خا4-01.03.25.mp3
11.37M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی4_جلسه7
️🌸🌿موضوع: حق فرزند بر والدین
👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
✨✨✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ وظیفه زن و شوهری که سردی بین آنها اتفاق افتاده...
⭕️ قسمت چهلم
🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت های ارتباطی زوجین (قم، مسجد و حسینیه بقیة الله عج)
🔺محسن پوراحمد خمینی، روانشناس
🌼 #ادامه_دارد...
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نزول لوح بر ابو طالب جهة نامگذاری علی علیه السّلام میر سید علی همدانی فقیه شافعی در مودّت هشتم از م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام علی جزء اذان و اقامه نیست
و اما اینکه فرمودید بفتوای فقهاء شیعه نام علی علیه السّلام وجوبا در اذان و اقامه وارد است قطعا عمدا سهو نمودید خوب بود برای نمونه یک فتوا نشان دهید که نام آن حضرت جزء اذان و اقامه است و حال آنکه باتفاق تمام فقهاء شیعه که در کتب استدلالیه و رسائل عملیه بیان نموده اند شهادت بر ولایت حضرت امیر المؤمنین علی علیه السّلام جزء اذان نیست و بقصد جزئیت گفتن در اذان و إقامه حرامست و اگر در وقت نیت مجموع را قصد کند با اسم آن حضرت علاوه بر آنکه فعل حرام نموده عملش هم باطل است و لکن بقصد تیمن و تبرک بعد از ذکر نام رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نه بقصد جزء بودن مطلوب و مستحسن است نام علی علیه السّلام را ببرند-چه آنکه خداوند بعد از نام پیغمبر همه جا نام علی علیه السّلام را برده چنانچه عرض شد پس آقایان بی جهت هو و جنجال مینمائید.
بس است برگردیم بر سر مطلب که اگر آقایان محترم با نظر دقت بنگرید خواهید دید که از جهت نژاد و نسب ثابت است که احدی از صحابه کبار مانند امیر المؤمنین علی علیه السّلام نبوده است.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357